تارا فایل

پاورپوینت اهداف در برنامه ریزی درسی


اهداف در برنامه ریزی درسی

هدفها، نتایج نهایی حاصل از آموزش است که مدرس یا سازمانهای آموزشی به منظور دستیابی به آنها آموزشها را ارائه می کنند .

تعریف هدف
منابع انتخاب هدفها

جامعه یادگیرنده موضوع درسی

دانش (knowledge)

مهارت های عملی (Skills)

نگرش ها (Attitudes)
توانایی های پایانی فراگیران
اعم از

حیطه شناختی (Cognitive Domain)

حیطه عاطفی (Affective Domain)

حیطه روانی – حرکتی (Psychomotor Domain)
طبقه بندی هدفهای آموزشی

حیطه شناختی:
زمینه های ذهنی ، عقلانی
Dr . Fariba Haghani

ارزشها، علایق و نگرشها
حیطه عاطفی:

توانایی ها و مهارتهای بدنی
حیطه روانی – حرکتی:

آشنایی با طبقه بندی انواع آریتمی های قلبی

توجه به برداشت نسوج در هنگام تراش کلیه حفرات ترمیمی

توانایی انجام اینتوبیشن
توانایی اندازه گیری فشار خون
شناختی :
مثال :
عاطفی :
مهارتی :

حیطه ها را نمی توان مستقل دانست
تذکر:

دانش (Knowledge)
فهمیدن (Comprehension)
کاربرد (Application)
تحلیل (Analysis)
ترکیب (Synthesis)
ارزشیابی (Evaluation)

حیطه شناختی

دریافت کردن Receiving
پاسخ دادن Responding
ارزش گذاردن Valuing
سازمان دهی ارزشها Organization of Values
درونی شدن ارزشها Characterization
Affective Domain

مشاهده و تقلید Imitation Observation and
اجرای مستقل Performance Independent
دقت در عمل Performance Accuracy of
هماهنگی حرکات Coordination of Actions
عادی شدن عمل Mastery
حیطه روانی – حرکتی

تعیین هدف یا هدف های کلی آموزشی
تبدیل اهداف کلی به اهداف جزئی(رفتاری)
تبدیل اهداف جزئی به اهداف عینی و قابل مشاهده
مراحل نگارش هدف های آموزشی
D r . F a r i b a H a g h a n i

کلیه معلومات و تواناییهایی که فراگیر قبل از آغاز دوره فاقد آن بوده و انتظار می رود در پایان آموزش به آن دست پیدا کند.
خصوصیات:
عبارتی کلی ، غیر قابل اندازه گیری ، در مدت زمان محدود
مثال : کسب دانش در زمینه بیماری های داخلی
آشنایی با اصول و فنون برنامه ریزی درسی
اهداف کلی

از تجزیه هدفهای کلی بدست می آید .

شامل مهارتها و توانایی هایی است که فراگیران در جریان آموزش به آن دست می یابند .
هدف های رفتاری

رفتار های قابل اندازه گیری و مشاهده که فراگیر در جریان آموزش کسب کرده و قادر است در طول دوره آموزش از خود بروز دهد.

هدف های عینی دارای مخاطب ، شرایط ، ملاک و معیار و فعل رفتاریست .

یادگیرنده فاکتور های اتیولوژیک درد را بر اساس کتاب pain در پنج دقیقه لیست کند .
اهداف ویژه عینی

هدف رفتاری کامل 4 شرط (ویژگی) دارد
مخاطب
فعل رفتاری
شرایط فیزیکی و روانی که برای انجام رفتار (عمل) لازم است
درجه و معیار مورد انتظار

مـــرشـــد


تعداد صفحات : 22 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود