انتخاب خودرو مناسب برای ایران
تشخیص نیاز Identification of need
با توجه به بعد مسافت در شهر برای انجام یکسری فعالیت های روزمره در زمان محدود ،داشتن وسیله نقلیه اجتناب ناپذیر است.
Definition of goal هدف
برای پاسخ به این نیاز همگانی طراحی خودروی مناسب ،با درنظر گرفتن شرایط خاص موجود در ایران( اقلیمی ،رفاهی ،سلیقه مردم ، استطاعت مالی عوام ، …) احساس میشود.
جستجو Research
برای طراحی یک خودرومناسب ،به بررسی خودروهای ساخته شده در داخل کشور یا مونتاژ شده توسط شرکتهای مختلف ایرانی میپردلزیم .
مشخصات تعدادی خودرو با قیمتهای مختلفی در زیر آورده شده :
موتور
نوع ( :(XU7JP/L3
ظرفیت موتور:۱٧٦۱
عداد سیلندر :٤
موتور : ۲/۹۹ اسب بخار در ٦٠٠٠ دور در دقیقه
نسبت تراکم :۳/۹:۱
انتقال قدرت
گیربکس : د ستی ۵ دنده جلو
کلاچ :کنترل کابل نوع منفرد خشک
فرمان
جعبه فرمان:نوع شانه ای هیدرولیک
شعاع چرخ :۱۱۵/۵ متر
ترمز
جلو :دیسکی پرده دار
عقب : کاسه ای
تعلیق
جلو : حالت معکوس McPherson با محور ضد لغزش عقب :
مستقل و از نوع فنر پیچشی
تجهیزات الکتریکی
استارت (۱/۱ کیلو وات ) دینام (٨٠ آمپر) باطری ۱۲ولت ۵۵Ah
ابعاد
طول کلی : ٤٤٠٨ میلی متر
عرض کلی :۱٦۹٤ میلی متر
ارتفاع کلی :۱٤۱٠ میلی متر
وزان
وزن خالص خودرو : ۱٠٧٠ کیلوگرم
لاستیک :175/70R1484T از نوع بدون تیوپ
ظرفیت مخزن سوخت :٧٠ لیتر
وزن مجاز خودرو : ۱۵٠٠ کیلوگرم
مصرف سوخت
میانگین مصرف (داخل وخارج شهر) استانداردECE R101 :در ۱٠٠ کیلومتر 0/9 لیتر
سرعت ثابت ۹٠ کیلومتر در ساعت استاندارد ECE R84 :در ۱٠٠ کیلومتر7/8لیتر
سرعت ثابت۱۲٠ کیلومتر در ساعت کیلومتر استاندارد ECE R84 : در ۱٠٠ کیلومتر۳/۱٠لیتر
قیمت پژو 405 GLX هم اکنون در بازار خودرو از 11 میلیون و 650 هزار تومان تا 12 میلیون و 250 هزار تومان متغیر است
پژو 405
پژو پارس
پژو 807
مشخصات فنی807 با چهار نوع موتور متفاوت چهار سیلندر و یک نوع موتور شش سیلندر بنزینی عرضه میگردد که دو نوع آن بنزینی و دو نوع دیگر توربو دیزل میباشند
حال می پردازیم به موتورهای قابل نصب در پژو 807 : – موتور شش سیلندر بنزینی با آرایش V6 با حجم cc2946 و قدرتی معادل212 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm285 در 3750 دور در دقیقه. – موتور جهار سیلندر بنزینی به حجم cc2230 و 160 اسب بخار قدرت در 5650 دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm217 در 3900 دور در دقیقه . – موتور جهار سیلندر بنزینی به حجم cc1997 و 138 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm190 در 4100 دور در دقیقه .- موتور جهار سیلندر توربو دیزل به حجم cc2179 و 130 اسب بخار قدرت در 4000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm314 در 2000 دور در دقیقه . – موتور جهار سیلندر توربو دیزل به حجم cc1997 و 109 اسب بخار قدرت در 4000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل Nm270 در 1750 دور در دقیقه . مدل شش سیلندر پژو 807 تنها با گیربکس اتوماتیک با سیستم انطباق خودکار ( این نوع گیربکس قادر است که با تجزیه و تحلیل نحوه رانندگی راننده، در صورت نیاز دنده را برای افزایش شتاب دیرتر تعویض نماید و در حالت عادی با تعویض سریعتر دنده باعث صرفه جوئی در مصرف سوخت شود ، در ضمن مسائلی چون لغزندگی سطح جاده و شیب جاده و وزن خودرو را نیز مد نظر قرار می دهد ) قابل سفارش است ، حداکثر سرعت این مدل 205 کیلومتر در ساعت است که برای این کلاس خودرو بسیار درخور توجه است .
موتور 2 2 لیتری توربو دیزل با 136 اسب بخار نیرو و خصوصا گشتاوری 20 درصد بیشتر از مدل 2 2 لیتری بنزینی برای جابجائی سرنشینان و اسباب و اثاثیه شان مناسب است . در ضمن مصرف متوسط سوخت آن 30 درصد از مدل بنزینی کمتر بوده که این مهم با توجه به ارزانتر بودن گازوئیل نسبت به بنزین دو چندان مینماید و پیش بینی می شود پر فروشترین مدل 807 در اروپا بشود . سیستم تعلیق پژو 807 نسبت به 806 تقریبا بدون تغییر باقی مانده و تنها تنظیمات و قطر میل تعادل عقب تغییر یافته است و در داخل شهر نسبتا خشک عمل میکند ولی با افزایش سرعت توانائیهای حرکتی تحسین بر انگیز پژو بروز کرده و علاوه بر راحتی بسیار زیاد ، اطمینان بخش نیز میباشد . سیستم ABS، سیستم حفظ پایداری و سیستم جلوگیری از هرزگردی چرخها جزو تجهیزات ایمنی انواع مدلهای 807 است که مدل شش سیلندر علاوه بر این مجهز به کالیپرهای ترمز چهار پیستونه است. Brembo
پژو 206
امکانات تیپ ها ی مختلف 206 نیز به شرح زیر می باشد :
تیپ 2: سوئیچ همراه با ریموت کنترل ، قفل مرکزی ، سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری ، سیستم کنترل انتشار بخار بنزین ، چراغ مه شکن جلو و عقب ، رادیو پخش کاست ، نشانگر دیجیتال ، کولر ، شیشه بالابر برقی جلو ، شیشه گرم کن عقب ، سیستم تهویه ، سنسور اکسیژن ، سیستم تهویه هوای قابل تنظیم ،
تیپ های 3 و 5 و 6 : سوئیچ همراه با ریموت کنترل ، قفل مرکزی ، سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری ، سیستم کنترل انتشار بخار بنزین ، چراغ مه شکن جلو و عقب ، نشانگر دیجیتال ، کولر ، شیشه بالابر برقی جلو ، شیشه گرم کن عقب ، سیستم تهویه ، سنسور اکسیژن ، کیسه هوای ایمنی جلوAir bag ، زیر سری صندلی عقب ، پخش سی دی CD CHANGER ، شیشه بالابر برقی عقب ، دماسنج روی داشبورد ، سیستم تهویه هوای اتوماتیک
قیمت تیپ 2 : 11 میلیون و 440 هزار تومان
قیمت تیپ 3 : 12 میلیون و 350 هزار تومان
قیمت تیپ 5 : 13 میلیون و 640 هزار تومان
قیمت تیپ 6 : 15 میلیون تومان
پژو 206 SD
نوع موتور : TU5JP4
استانداردآلودگی : یورو 4
حجم موتور : 1578
حداکثر قدرت موتور :اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور : نیوتن متر در 400 دور در دقیقه
حداکثر سرعت با گیربکس دستی : 193 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت با گیربکس اتوماتیک :189 کیلومتر در ساعت
نسبت تراکم : 10/5
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری
تعداد سوپاپ : 16
نوع و تعداد سیلندر : 4 سیلندر خطی
ظرفیت مخزن سوخت :50 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی با گیربکس دستی : 6/6 در 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی با گیربکس اتوماتیک : 3/7 در 100 کیلومتر
سیستم تعلیق جلو : مستقل از نوع مک فرسون با فنر پیچشی
سیستم تعلیق عقب : بازویی با میله پیچشی و میله تقویتی
کمک فنر جلو : هیدرولیکی + گازی
کمک فنر عقب :هیدرولیکی
سیستم ترمز عقب : دیسکی
سیستم ترمز جلو : دیسکی با سیستم خنک کاری
سیستم کلاچ :هیدرولیک- الکترونیکی
چهار کاناله با چهار حسگر : ترمز ABS
نوع فرمان :هیدرولیکی
طایر :14R65/185 وزن خالص :(گیربکس دستی) 1069 کیلوگرم
وزن خالص (گیربکس اتوماتیک) :1099 کیلوگرم
وزن ناخالص :(با بار کامل و باک پر_ گیربکس دستی) 1567 کیلوگرم
وزن ناخالص :(با بار کامل و باک پر _ گیربکس اتوماتیک) 1597 کیلوگرم
مکانیزم تا شدن پشتی صندلی عقب 3/2 و 3/1
مکانیزم تنظیم ارتفاع زیر سری صندلی جلو
زیر سری صندلی عقب و مکانیزم تنظیم ارتفاع برای تیپ 2و 3
سیستم تهویه هوای قابل تنظیم برای تیپ 1
سیستم تهویه هوای اتوماتیک برای تیپ 2و3
سیستم استارت الکترونیکی : ضد سرقت
سپرها : تزریقی همرنگ بدنه با چراغ مه شکن
کمربند : با سیستم کشنده اولیه برای سرنشینان جلو
پشت سری جلو : با تنظیم ارتفاع
درها و در صندوق : قفل مرکزی با کنترل از راه دور
کیسه ایمنی هوا جلو برای تیپ 2و3
ترمز ABS برای تیپ 2و3
کلاس بدنه : C
رنگ : متالیک
شیشه ها : رنگی
آیینه های جانبی : دستی برای تیپ 1 ، برقی برای سایر تیپها
طول خودرو : MM4188
عرض خودرو : MM1655
ارتفاع خودرو : MM1456
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو :MM2443
فاصله بین مرکز چرخهای جلو از یکدیگر : MM1425
فاصله بین مرکز چرخهای عقب از یکدیگر : MM1416
شیشه بالابر برقی جلو برای تمام تیپها
شیشه بالابر برقی عقب برای تیپ 1و 2
رادیو پخش کاست برای تیپ 1
رادیو پخش CD برای تیپها 2و 3
مکانیزم تنظیم ارتفاع صندلی راننده (دستی)
لوگان ) تندر 90(
لوگان دارای موتوری از نوع K7M710 با ظرفیت 1600 cc دارای 4 سیلندر و با 8 سوپاپ که قدرتی معادل 100 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه را ایجاد میکند. این موتور از استانداردهای روز دنیا گذشته است و دارای فناوری به خصوصی است. استاندارد آلایندکی یورو 3 را داراست و قابلیت کسب استاندارد یورو 4 را نیز دارد. گیربکس خودرو از نوع JH3 است که دارای 5 دنده جلو و دنده عقب میباشد. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع میله پیچشی است. نوع تایرها 185/65 R 15 است و قطر دایره دوران خودرو 10.5 است. ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای است و امکان انتخاب سفارشی ABS و EBD (سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز بر حسب فشار) وجود دارد. حدا اکثر سرعت خودروی لوگان 175 کیلومتر در ساعت و شتاب (صفر تا صد) آن 11.5 ثانیه است. این خودروی دارای مصرف ترکیبی (میانگین در شهر و جاده) 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر است و ظرفیت مخزن بنزین آن 50 لیتر می باشد. طول این خودرو 4250 میلیمتر، وزن خودرو (بدون بار) 980 کیلوگرم و حجم صندوق عقب 510 لیتر میباشد که نسبتا بزرگ و جادار است. این خودرو به راحتی ظرفیت 5 سرنشین را تامین می کند. این خودرو طراحی بسار زیباتری را نسبت به دیگر خودروهای هم قیمتش، چه در داخل و چه خارج از خودرو داراست. درچه های هوا درون خودرو به صورت دایره شکل هستند. کنسول میانی با طراحی زیبای کنترلرهای سیستم تهویه در پایین و سیستم صوتی در بالاترین قسمت ساخته شده است. کیلومتر خودرو دارای مسافت شما دیجیتال و نمایشگر کامل قیمت های مختلف به همراه قسمت های نشان دهنده سرعت و دور موتور است. طراحی داخلی واقعا با پراید و پیکان قابل قیاس نیست. فضای زیاد برای پاهای سرنشینان جلو و عقب (بر خلاف پراید) و تودوزی زیبای صندلی ها نمای ویژه ای به داخل خودرو داده است. در خارج خودرو هم رینگهای استیل، چراغ های زیبای جلو و عقب به همراه طراحی هندسی وار خودرو واقعا زیباست. اگر این خودرو با قیمتی که قول داده شده به بازار عرضه شود قطعا درصد بالایی از بازار را از آن خود خواهد نمود. بنده هم اولین مشتریش!
سمند
داشبورد سمند معمولی به طرز بسیار زیبایی طراحی شده و بر حسب سلیقه مشتری می تواند مشکی یا کرم باشد. صفحه با طرح چوب هم از بالای آن می گذرد که واقعا جلوه خاصی را به خودرو می دهد. در داشبورد از برخی قطعات پژو 405 استفاده شده است مثل اهرم های تنظیم گرمی و سردی هوا. سیستم هشداردهنده و دزدگیر سمند هم یکی از مواردی است که مزیتی برای این خودرو محسوب می شود(البته نه در موارد خارجی!) وقتی که روغن موتور یا بنزین کم شود، یکی از درها باز شود، ترمز دستی کشیده باشد، موتور جوش بیاورد یا سرعت از حد معینی بگذرد به صورت صوتی و نوشتاری از طریق سیستم هشدار دهنده خود شما را مطلع می کند. بوق سمند هم مثل اکثر اتومبیل های جدید روی فرمان است. در قسمت پشت صندلی های عقب دو بلندگوی نسبتا بزرگ نصب شده است و بر روی آنها دو پوشش بزرگتر که باعث زیبایی قسمت عقب خودرو شده اند.
ترمز هیدرولیکی بوستردار دو مداره
تعلیق جلو: سیستم مستقل جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب: سیستم تعلیق نیمه مستقل عقب
حجم صندوق عقب : نزدیک 500 لیتر
×نوع سوخت: بنزین سوپر با اکتان 95
×میانگین مصرف سوخت: هشت و نیم لیتر (داخل و خارج شهر)
برخی امکانات سمند به صورت ذیل می باشد:
×شیشه بالابر برقی هر چهار درب
آینه های برقی
فرمان تا شونده
سیستم دزدگیر و عیب یاب الکترونیکی سخنگو
قفل مرکزی
سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری
آنتن برقی (در محل درب صندوق عقب)
کانال های انتقال هوا برای سرنشینان صندلی عقب
چراغ های مه شکن
سمند LX
با پس روشنایی آبی ساعت دیجیتال
با پس روشنایی آبی (هیوندای) MP3 سیستم رادیوپخش و دستگاه دیسک خوان مجهز به پخش
با پس روشنایی آبی سیستم هشداردهنده
قطعه جدید قاب تزئینی دریچه هوا چپ
قطعه جدید قاب تزئینی دریچه هوا وسط
قطعه جدید قاب تزئینی دریچه هوا راست
تجهیزات رانندگی و ایمنی
استاندارد خودرو میباشد (سیستم ترمز ضدقفل مجهز به سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمزی (یا سیستم ضدلغزش
استاندارد خودرو میباشد سنسور دنده عقب
استاندارد خودرو میباشد (SPEEDLINE) درپوش رینگ آلومینیمی
استاندارد خودرو میباشد (SPEEDLINE) رینگ آلومینیمی
استاندارد خودرو میباشد (SPEEDLINE) آرم کله اسب روی رینگ آلومینیمی
ترمزها
سیستم ترمز ضد قفل ABS نوع ترمز
ترمز ضدقفل استاندارد
نوع ترمز ضدقفل 4 کانال با سیستم قدرتی EBD توزیع ترمز الکترونیکی
MK 20E (Continental Teves) مدل ترمز ضدقفل
Aluminium 6.5J15 چرخها
تجهیزات داشبورد
با پس روشنایی آبی جلو آمپر دیجیتال
با پس روشنایی آبی سرعت سنج
با پس روشنایی آبی دور سنج موتور
با پس روشنایی آبی دما سنج مایع خنک کننده
با پس روشنایی آبی (کیلومتر شمار دیجیتال (غیر قابل صفر کردن
با پس روشنایی آبی (مسافت سنج دیجیتال (قابل صفر کردن
با پس روشنایی آبی درجه بنزین
عملکرد جدید چراغ هشداردهنده باز بودن کمربند ایمنی راننده
با پس روشنایی آبی (کلید آزادکننده درِ صندوق عقب از روی داشبورد (تاخیری با فشردن کلیدبمدت 4 ثانیه
صندلی ها
با پس روشنایی آبی کلید تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو
رودری و متعلقات آن
طرح جدید مجموعه رودری جلو سمت راننده – مخملی
با پس روشنایی آبی کلید شیشه بالابر برقی جلو سمت راننده / عملکرد با یک لمس
با پس روشنایی آبی (کلید تنظیم آیینه های برقی بیرونی (کلید مدور
با پس روشنایی آبی (کلید انتخاب عملکرد آیینه های برقی بیرونی (کلید پله ای
با پس روشنایی آبی کلید شیشه بالابر برقی جلو راست
با پس روشنایی آبی کلیدهای شیشه بالابر برقی عقب چپ / راست
با پس روشنایی آبی کلید قفل کننده شیشه های بالابر برقی عقب
تجهیزات اورژانس پزشکی
قطعه جدید جعبه کمک های اولیه
تجهیزات الکتریکی
طرح جدید (آنتن برقی (وینرکام
چراغها و روشنائی ها
طرح جدید مجموعه چراغهای عقب روی صندوق عقب چپ / راست
صندوقِ عقب
طرح جدید (جا پلاکی(جا نمره ای
قطعات جدید ابرویی زیر چراغ عقب چپ / راست
طرح جدید آرم ثابت بصورت برجسته آرم روی صندوق عقب
طرح جدید و موقعیت نصب جدید آرم سمند روی لبه پایینی سمت چپ جا پلاکی
طرح جدید و موقعیت نصب جدید آرم LX روی لبه پایینی سمت راست جا پلاکی
طرح جدید و کیفیت برتر موکت کف صندوق عقب امکانات راحتی و آسایش
طرح جدید کلید معمولی(تیغه ثابت) کنترل از راه دور رادیویی
طرح جدید کلید تاشو(چاقویی) کنترل از راه دور رادیویی
سمند سورن
طول : 4527 میلی متر
عرض : 1720 میلی متر
ارتفاع : 1460 میلی متر
وزن : 1220 کیلوگرم
ظرفیت صندوق عقب : 500 لیتر
شهر و جاده : 5/8 لیتر در صد کیلومتر
امکانات رفاهی :
سیستم ضد سرقت
فرمان تلسکوپی
ترمز ای بی اس
نوع موتور : XU7JPL3 خطی
تعداد سیلندر : 4
حجم موتور : 1761 سی سی
حداکثر قدرت : 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور : 153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
سیستم سوخت رسانی : تزریق الکترونیکی چند نقطه ای
تعداد سوپاپ : 8
حداکثر سرعت : 185 کیلومتر در ساعت
نوع گیربکس : پنج دنده دستی
نوع ترمز : دو مداره قطری
ترمزهای جلو : دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب : کاسه ای
سمند سریر
تجهیزات
کولر دورسنج الکترونیکی لامپ سقفی جلو وعقب شیشه بالابربرقی درهای جلو شیشه بالابربرقی درهای عقب آینه های جانبی ( برقی با المنت گرمکن ) دماسنج نشاندهنده هوای بیرون هشداردهنده سخن گو یخچال برای سرنشین عقب شیشه های جانبی و عقب دودی یک عدد مانیتور DVD برای سرنشین عقب افزایش طول 30سانتیمتری برای راختی سرنشین عقب سینی تاشو برای سرنشین عقب نمای داخلی تمام چرم شارژرموبایل برای سرنشین صندوق عقب عقب در باز کن برقی CD BOX برای سرنشین عقب
کلاس : لیموزین رنگ : مشکی متالیک
حجم موتور : 1761 سی سی سیستم سوخت : انژکتوری گیربکس : 5دنده دستی
نوع فرمان : هیدورلیک تعلیق :
جلو MC PHERSON دوچرخ مستقل – فنرلوله ای – کمک فنر هیدرولیکی عقب : چرخها نیمه مستقل – کمک فنرهیدرولیکی
سیستم ترمز : abs جلو : دیسکی عقب : کاسه ای
لاستیک : رینگ آلومینیومی 17
وزن خالص : 1600 کیلوگرم
سمند زوبین
امکانات رفاهی
امکان تنظیم ارتفاع چراغ راهنما روی آینه های جانبی چهارچرخ متحرک 4 wd افزایش توان و قدرت موتور با تغییر موتور چراغ ترمز عقب با استفاده از فناوری LED
ابعاد
وزن خالص : 1245 کیلوگرم
طول : 4770 میلیمتر عرض : 1720 ( بااحتساب آینه های جانبی ) میلیمتر ارتفاع : 1460 میلیمتر فاصله بین دو محورچرخهای عقب و جلو : 2670 میلیمتر
ظرفیت
ظرفیت مخزن سوخت : 70 لیتر
کلاس : سواری چهاردر- کلاس متوسط رنگ : پوشش متالیک
نوع موتور : XU9 –J4Z حجم موتور : 1905 سانتیمتر مکعب حداکثر توان موتور : 148اسب بخار در 5500 دور در دقیقه حداکثرگشتاور : 170 نیوتن متر در 5500 دور در دقیقه سیستم سوخت : انژکتوری
گیربکس : دستی 5 دنده جلو
نوع فرمان : هیدرولیک
تعلیق جلو : مستقل Mc Pherson عقب مستقل – فنرپیچشی (باامکان تنظیم ارتفاع)
سیستم ترمز : دو مداره با بوستر جلو : دیسکی با پره های خنک کننده عقب : کاسه ای
لاستیک 215/45 ZR 1791 w رینگ 7×17
سمند پردیس
چرخها:
لاستیک 215/45 ZR 1791w
رینگ X 17 7
امکانات رفاهی :
چراغ راهنماروی آینه های بغل
Lcd روی داشبورد
صندلیهای ردیف جلو برقی
سیستم کنترل سرعت CRUISE
وزن خالص : 1175 کیلوگرم
ابعاد :
طول : 4770 میلیمتر
عرض : 1720 ( بااحتساب آینه های جانبی ) میلیمتر
ارتفاع : 1460میلیمتر
فاصله بین دو محورچرخهای عقب و جلو :
2670 میلیمتر
ظرفیت مخزن سوخت : 70لیتر
حداکثرسرعت : 185 کیلومتر در ساعت
شتاب از صفر تا صد کیلومتر : 9/11 ثانیه
مصرف سوخت: 8/6 لیتر در صد کیلومتر
کلاس : سواری چهاردر- کلاس متوسط
رنگ : پوشش متالیک
سقف : استاندارد ثابت
نوع موتور : JP4 7 XU
حجم موتور : 1761 سانتیمتر مکعب
حداکثر توان موتور : 81اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثرگشتاور : 156 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه
سیستم سوخت : انژکتوری
انتقال قدرت
گیربکس : دستی 5 دنده جلو
نوع فرمان : هیدرولیک
حداقل شعاع فرمان : 5/5 متر
تعلیق :
جلو مستقل MC PHERSO
عقب مستقل – فنر و پیچشی
ام وی ام 110
لقب کم مصرف ترین خودرو خیلی جالبه .. ولی لقب کم قدرت ترین خودرو هم می تونه این جالب بودن رو خنثی کنه . این ماشین 3 سیلندر و 812 سی سی حجم موتور داره .. و 52 اسب بخار قدرتشه البته که انقدر امکانلات جانبی برای این خودرو قرار دادن تا توجه خریدار رو از قدرت و حجم موتور منحرف کنند و تا حالا هم موفق شدند ..
کولر .. ایربگ.. ترمز ای بی اس .. ام پی تری پلیر .. شیشه های برقی جلو و عقب .. سیستم هوشمند ضد سرقت و ضد فراموشی شیشه ها .. رینگ .. سنسور دید عقب … سیستم صوتی .. و خیلی چیز های دیگه که اکثرا سفارشی و انتخابی مشتری هستند.
چری QQ6
سایپا 141
امکانات رفاهی
پراید صبا
S81
اکنون 90 درصد مراحل تولید S81 بر طبق استاندارد های روز دنیا انجام شده .
در مرحله اول این خودرو با موتور کاملا ایرانی به نام M5 و با ظرفیت 1500 سی سی در مدل 4 درب صندوق دار عرضه خواهد شد و در پی آن مدل استیشن و 5 درب این خودرو به بازار عرضه می شود .
قیمت خودرو از ال نود کمتر خواهد بود و پیش بینی هایی مبنی بر دریافت استاندارد یورو4 برای این خودرو انجام شده .
همچنین ترمز ABS و کیسه ی هوا( AIRBAG ) بر اساس تقاضای مشتری به امکانات خودرو افزوده می شود .
رعایت آیرودینامیک خودرو و راحتی راننده و سرنشین از جمله اِلمان های مورد بررسی در طراحی این خودرو بوده است .
سایپا 132
مشخصات فنی سایپا 132
· نوع موتور : M13NI ۴ سیلندر خطی حجم موتور : 1323 سی سی
· حداکثر قدرت : 62.5 اسب بخار در دور 5500
· حداکثر گشتاور : 103.3 نیوتون متر در دور 2800
· سیستم سوخت رسانی انژکتوری چند نتقطه ای
· سیستم ترمز : هیدرولیک بوستر دار – ( جلو دیسکی ) ( عقب کاسه ای )
· گیربکس 5 دنده دستی
· مصرف سوخت در سیکل برون شهری : 5.3
· مصرف سوخت در سیکل شهری : 9.55
· مصرف سوخت در سیکل ترکیبی : 6.89
· ظرفیت باک : 37 لیتر
· وزن خودرو : 850 کیلوگرم
ریو
زانتیا
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی
سیتروئن C5
امکانات رفاهی :
تجهیزات استاندارد محدود کننده سرعت(Speed Limiter) سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک کامپیوتر اطلاع سفر شیشه جلو رنگی ضد تشعشع حرارتی تودوزی با پارچه مخملی زیبا اینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب مجهز به سیستمAnti Pinch فرمان هیدرولیک سیستم صوتی مجهز به : رادیو RDS+ CD, با قابلیت اتصال بهCD Changer , کنترل از روی غربیلک فرمان, اتصال به تلفن همراه و 6 بلندگو برف پاکن اتوماتیک + نماشگر کاهش سطح مایع مخزن شیشیه شور غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم در چهار محور
چراغ جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
ترمز(ABS) بانضمام سیستم (EBD) و (EBA)
سیستم الکترونیکی پایداری در جاده (EPS)
مجهز به 7 کیسه هوا کیسه هوا راننده و شاگرد (3) کیسه هوای جانبی(2)
سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)
کروز کنترل (Cruise Control)
موتور EW10A : – 1997CC – 16 سوپاپ
قدرت :137 اسب بخار
حداکثر سرعت : 208 کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد : 9.8 ثانیه سیستم انتقال قدرت :گیربکس اتوماتیک زمان طی مسافت 1000 متر بدون دور خیز : 31 ثانیه سیستم تعلیق :هیدرو اکتیو ترمزها :جلو عقب دیسکی وزن خالص :1448Kg رینگ و تایر : رینگ 15' فولادی با تایر 15
هیوندا ورنا 1600
مشخصات موتور همواره در گذشته یکی از نقاط ضعف کره ای ها و هیوندای این بود که از موتور و گیربکسی مناسب سود نمیبرند ولی اکنون میبینید که هیونداغی با کار بر روی این موضوع این مشکل را برطرف کرده مثال های بارز خوروهایی همچون سوناتا و الانترا (آوانته) و … ورنا نسل گذشته از موتوری به حجم ۱۵۰۰ سی سی به قدرت ۹۳ اسب بخار بهره می جست که در سربالایی ها واقعا کم کشش بود. ولی ورنای جدید مجهز به موتوری به حجم ۱۶۰۰ سی سی است که میتواند در آر پی ام ۴۰۰۰ ۱۰۶ اسب بخار (هم اندازه مزدا ۳۲۳ ولی جداکثر قدرت مزدا در دور ۵۵۰۰ به دست می آمد) و این قدرت شاید چندان به چشم نیاید ولی چون در دور پایین تر بدست می آید در شتاب گیری خودرو کاملا موثر است. این اتومبیل میتواند بسته به انتخاب مشتری (چه در ایران و چه در آمریکا) به گیربکسی ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک مجهز شود که گونه ی دستی در ایران ۱۶ ملیون و اتواتیک ۱۷ ملیون قیمت دارد . رینگ های ۱۴ اینچی آلومینیومی اسپرت این خودرو علی رغم زیبایی از ابعاد مناسبی برخوردار نیستند و الآن در بازاری که (آمریکا) که خودروهایی با رینگ های ۱۵ اینچی کم تر پیدا میشومد عرضه خودرویی با رینگ ۱۴ اینچی عجیب به نظر یمزسد!! ولی در ایران که نسل قبلی ورنا دارای رینگ های ۱۳ اینچی بودند عرضه این خودرو با همین رینگ مطلوب مینماید. طراحی داخل ورنا نیز نسبت به نسل قبلی آن بهبود یافته ولی عدم هماهنگی بین رنگ روشن و تیره ی کابین ورنا کاملا مشهود است ضمن این که قطعات کابین این خودرو از کیفیت و ظاهر چندان مطلوبی برخوردار نیست و هنوز حاکی از ان است که کره ای ها به تبحر ژاپنی ها در ساخت قطعات ارزان قیمت ولی با ظاهری باکیفیت نرسیده اند . کابین ورنا از هماهنگی نسبتا خوبی برخوردار است و میتواند راضی کننده باشد. ضمن این که پوشش های کرومی دور کنترل های کولر به زیابیی آن نیز می افزاید. در کل شما نباید توقع یک لکسِس را از این کره ای داشته باشید.
هیوندای سوناتا (SONATA)
مشخصات فنی حجم موتور 2.4و3.3 سی سی قدرت موتور hp 235, 161 گیربکس اتوماتیک و معمولی سیستم EBD دارد سیستم ESP دارد سایز تایرها 225.50 VR17 سنسور هشدار دهنده روی سپر عقب دارد ایربگ دو عدد جلو و شش عدد در اطراف صندلی راننده برقی فرمان بشکن و قابل تنظیم آفتابگیر عقب دارد سیستم تهویه مطبوع الکترونیک دارد ترمز ABS دارد کلید ریموت و دزدگیر استاندارد دارد سیستم صوتی ویژه با 7 عدد بلندگو و قابلیت کنترل از دور فرمان و CD Changer دارد دارای استاندارد EURO IV
موتور این خودرو دارای 6 سیلندر V شکل و دو مدل موتور در این خودرو استفاده شده: 1. حجم 3300 سی سی با 235 اسب بخار و نیروی تورگ 226 پاوند : تمام خودروهای این مدل دارای دنده اتوماتیک هستند و شتاب 0 تا 96 این مدل برابر 7 ثانیه هست. تعویض دنده در این مدل به شیفت ترونیک هم مجهزه. 2.حجم 2400 سی سی با 162 اسب بخار : تمام خودروهای این مدل دارای دنده دستی هستند مشخصات مشترک دو مدل: 1.تایر:50/225 ساخت کمپانی میشلن 2.فضای صندوق:121 فوت مکعب(بسیار بزرگ) 3.دارای ایربگ های جلویی و ایربگ های پرده ای در کناره های سقف در جلو و عقب(چهار عدد) 4.کروز کنترل 5.ترمز ABS 6.سیستم کنترل هرزگردی و سیستم کنترل پایداری 7.حجم باک:67 8.وزن:1610 کیلو گرم
فولکس گل
فولکس گل خودرویی با موتور 1.8 لیتری با قدرت 100 اسب بخار و 3000 دور در دقیقه گشتاور می باشد ، گل خودرویی 4 سیلندر و 8 سوپاپ می باشد که با این مشخصات شباهت بسیار زیادی به سمند دارد .. همچنین فولکس گل دارای گیربکس 5 دنده دستی می باشد .
ظرفیت باک گل 51 لیتر است .. در شهر مصرفی معادل 9.2 لیتر در 100 کیلومتر و در بزرگراه 6.4 لیتر در 100 کیلومتر مصرف دارد مشخصات خارجی فولکس گل به شرح زیر می باشند :
وزن: 927 کیلوگرم – طول : 3916 میلیمتر – عرض : 1621 میلیمتر – ارتفاع :1415 میلیمتر
از جمله امکانات فولکس گل نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد :
شیشه برقی ، در باز کن باک خودرو ، گرم کن شیشه عقب ، سیستم تهویه مطبوع ، رادیو ، پخش CD ، آنتن برقی ، کیسه هوای راننده ، کیسه هوای سرنشین جلو و قفل مرکزی
قیمت فولکس گل هم اکنون در بازار خودرو 14 میلیون و 500 هزار تومان می باشد
فولکس واگن پاسات بم خودرو
این محصول با دو نوع گیربکس معمولی و اتوماتیک عرضه می شود که هر دو 6 دنده می باشند و نوع اتوماتیک آن جزو آپشن های خودرو قرار دارد .
محصولی نسبتا زیبا و طراحی جذاب چراغ های عقب و جلو ، آیرودینامیک عالی و طراحی بدنه با مقاومت بالا ..
وزن خالص : 1583 کیلوگرم
طول خودرو : 4765 میلی متر
عرض خودرو : 1820 میلی متر
فاصله محور چرخها : 2709میلی متر
ارتفاع :1472 میلی متر
حجم صندوق عقب : 565 لیتر
همچنین لازم به ذکر است شتاب صفر تا صد نیو پاسات 9.4 ثانیه است
نیو پاسات خودرو 4 سیلندر مجهز به موتور با حجم 2000 سی سی
توان تولید 150 اسب بخار قدرت در دور 6000 است ، گشتاور این محصول 200 نیتون متر در دور 3500 است و دارای استاندارد آلودگی یورو 4 است .
ظرفیت باک نیو پاسات 70 لیتر می باشد ، مصرف این خودرو در بزرگراه 6.6 لیتر در 100 کیلومتر و در شهر 8.4 لیتر در 100 کیلومتر می باشد که در نوع خود برای یک محصول 2000 سی سی آمار خوبی است .
همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده سیستم سوخت رسانی این محصول : انژکتوری FSI( پاشش مستقیم سوخت به داخل محفظه احتراق) می باشد .
امکانات وتجهیزات استاندارد موجود بر روی خودرو :
کولر با قابلیت تنظیم الکترونیکی دمای اتاق (CLIMATRONIC )
· کولر محصولات فولکس واگن به ویژه پاسات به همراه قابلیت ذکر شده از نقات قوت این محصولات به شمار می روند و کارآیی خود را در طول زمان نشان داده اند . به گونه ای که حتی این امکان ساده که در سمند نیز موجود می باشد به نکته متمایز کننده در امکانات پاسات بدل شده .
·نشانگرهای الکترونیکی مسافت طی شده ، کیلومتر سفر ، دور موتور ، سرعت واخطار سرویس دوره ای
· ترمز پارک ترمز دستی ) الکترونیکی)
· آنتن روی شیشه جلو ، قفل مرکزی با ریموت کنترل
· سیستم های کمکی تعادل خودرو ESP, ABS, TCS,EDL *
ESP : Electronic Stability Program) ) سیستم پایداری الکترونیکی مناسب در زمین های لغزده برای جلوگیری از خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده ، دو ترمز ABS و TSC نیز اساس کار این این سیستم را بوجود می آورند .
TCS : ASR-ETC. سیستم کنترل پاتیناژ در جاده ها و مسیر های لغزنده ( این سیستم خودرو به تنهای عملکردی ندارد ).
· کیسه هوا برای راننده وسرنشین جلو ، کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو وعقب
· سیستم ضد سرقت خودرو ( IMMOBILIZER) همراه با آژیر دزد گیر
·آینه های بغل برقی با گرم کن الکتریکی ، شیشه بالا بر برقی روی 4 درب ، قابلیت تنظیم الکتریکی صندلی های جلو همراه با گرم کن برقی ، پخش سی دی
تست به سرعت 215 کیلومتر بر ساعت برسه همچنین یک تجربه رانندگی 14 ساعته با خودرو رو هم داشته که در طول این سفر هیچ مشکلی براش پیش نیومده .. همچنین لازم به ذکره در یکی دیگر از تجربیات این دارنده پاسات در دمای 36 درجه مرطوب هم سیستم سرمایش خودرو خیلی خوب کار کرده .. در کل خودروی بسیار مجهز با قیمتی مناسب ..
لیفان
مشخصات فنی و امکانات رفاهی
کمپانی لیفان محصولاتی نظیر موتور سیکلت ، کامیون و موتور خودرو را علاوه بر تنها خودرو ی سواری یعنی لیفان 520 تولید می کند ، نام موتور استفاده شده در لیفان 520 TRITEC می باشد(در تصویر این موتور را مشاهده می کنید) .. این موتور زمانی شناخته شدکه در مدل بی ام دبلیو مینی کوپر (BMW mini cooper) مورد استفاده قرار گرفت (تا سال) .. با شتابی معادل 10.3 ثانیه از صفر تا صد ..
این موتور در سه حجم 1342 سی سی ، 1587 و 1598 سی سی بر روی لیفان قرار دارد .. این موتور کم مصرف و با آلایندگی بسیار کم است ، به گونه ای که موفق به دریافت استاندارد یورو 3 شده است .. همچنین کارایی این موتور در مقایسه با موتور های 1600 تولید دوو و یا حتی هیوندای قابل مقایسه نیست .. در نتیجه هیوندای ورنا 1600 تازه وارد به کشور هم با رقیب سر سختی مواجه می شود که از هر برتر است !
لیفان دارای کاپوتی با ضخامت 0.8 میلیمتر ، همراه با 4 فاکتور ایمنی در زیر سپر می باشد و روکش فولادی 1.2 میلیمتری از موتور لیفان محافظت می کند ….همچنین از نظر ترمز دو سیستم ABSو EBD امنیت ترمز ها را تضمین می کنند
لیفان از امکاناتی همچون ، گرم کن شیشه عقب ، 4 شیشه برقی ، تهویه مطبوع اتوماتیک ، سیستم دی وی دی ، پخش MP3 و قفل مرکزی ، همچنین AIRBAG برای راننده و فرمان هیدرولیک بهره می برد
مکسیما
مشخصات فنی نیسان پیکاپ
تویوتا
Toyota Camry gli automatic
این خودرو دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه و با حجم 2362 cc است که قدرتی معادل 150 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه را به ارمغان می آورد. گیربکس این خودرو از نوع 4دنده اتوماتیک است. تعلیق این خودرو در جلو و عقب از نوع مک فرسون استرانس است و دارای 1430 کیلوگرم وزن میباشد. تجهیزات این مدل عبارتند از : سیستم تهویه هوشمند، فرمان هیدرولیک (قابل تنظیم)، دزدگیر، شیشه بالابر برقی، سیستم صوتی با قابلیت پخش کاست و دارای رادیو 2 موج و 4 عدد بلندگو، برف پاکن قابل تنظیم، آینه برقی، قفل مرکزی، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، ساعت دیجیتال ، درب بازکن از راه دور، سایه بان شیشه، سقف شیشه ای، ترمز ABS و تودوزی دربها و صندلی ها. قیمت این خودرو فعلا در دسترس نیست.
لامبورگینی Gallardo SE
سازنده ایتالیایی اتومبیلهای اسپرتی لامبورگینی مدل مخصوصی از یکی از معروفترین تولیدات خود را عرضه می کند
در اینجا SE نشانه Special Edition یا همون سری مخصوص هست. از این اتومبیل جدید تنها 250 عدد ساخته خاهد شد . این سری را می توان از از دو رنگ بودن بدنه و تم اسپرتی تر داخلی وخارجی ان از مدلهای معمولی گالاردو باز شناخت.
تجهیزات: گالاردو SE با سیستم چهار چرخ متحرک 4WD تمام وقت , گیرباکس 6 سرعته , تکنولوژی شاسی قاب فضایی , ESP , ASR , ABS , ABD , ایر کاندیشن , 2 ایربگ جلو و 2 ایربگ برای درها.
طراحی داخلی نیز بر اساس طراحی خارجی دارای 2 رنگ می باشد . رنگهای استفاده شده در داخل و تناژ انها متابق رنگ بدنه اتومبیل انتخاب می شود. علامت برجسته لامبورگینی در قسمت HEADREST ها به چشم می خورد. نوشته Lamborghini به طرز گرانبهایی بر چرم داشبورد حک شده. فرشهای ساه دارای خطوط رنگی (به رنگ بدنه) هستند. لازم به گفتن نیست که متریال استفاده شده و مخصوصن چرم های سوراخدار مخصوص که همگی با دست پرداخت شده اند دارای بالاترین کیفیت هستند. و سرانجام یک ایتم مخصوص: علامت سپر لامبورگینی و شماره ID اختصاصی هر یک از این 250 عدد سری مخصوص.
بتور کل:طراحی داخلی جدید تاکید بیشتری است بر شخصیت درنده خوی لامبورگینی گالاردو SE
موارد فنی :
از نزر فنی گالاردو SE بهبود هایی نسبت به مدل قبلی داشته است: گیربکس جدید با ضریب دنده های کوتاه تر در 5 دنده اول سبب بهبود شتاب و دیگر فاکتورهای دینامیک شده است. این بهتر شدن خودش را در شتاب 100-0 نشان داده است. جایی که مدل جدید با زمان 4.0 ثانیه از مدل قبلی بازمان 4.2 پیشی می گیرد. ماکزیمم سرعت گالاردو SE هم افزایش پیدا کرده و از 309 KM/H به 315 KM/H رسیده است. این سرعت بیشتر بتور موثری مدیون گیربکس e.gear و سیستم عملکردی ان بنام thrust mode است. این سیستم سبب بهینه سازی شتاب از حالت ایست کامل و تعویض دنده ها در زمان کمتر در تمام دنده های گیربکس می شود. فرمان حساستر ودقیقتر هندلینگ فوق عالی این ماشین راباز هم بهتر کرده است.
تجهیزات راحتی استاندارد :
این سری مخصوص به تجهیزات استاندارد زیادی مجهز شده است مانند : دوربین دید عقب اتومبیل که با اسکرین داخل اتومبیل ادغام شده و سبب شده پارک کردن این اتومبیل تبدیل به کاری اسان شود. سیستم سوسپانسیون (فنربندی) اسپرت بهمراه مجموعه سیستم فرمان و لاستیکهای P Zero Corsa ( که کمپانی Pirelli بتور اختساسی برای لامبورگینی توسعه داده است) همگی فقط در این مدل یعنی Special Edition استاندار هستند . لیست بلندبالای تجهیزات اختساسی شامل گرانبهاترین کاور اختساسی اتومبیل هم می شود!
قیمت بدون مالیات 141,500 EURO
مشخصات یک طرح خوب pecification Task
یک طرح خوب باید دارای معیارهای مناسب منطبق بر شرایط موجود در ایران باشد .مشخصات یکی از بهترین کمپانیهای خودرو ساز جهان (لامبورگینی )را در نظر گرفته و با توجه آن معیارها را تعیین میکنیم.
پس خودرو ی که حداکثر تبعیت را از آن را داشته باشد خودرو و ایده ال ما محسوب میشود.
ایمنی
امروزه در ایران کسانی که خودرو میخرند دوست دارند از لحاظ ایمنی با استاندارد های جهانی مطابقت داشته باشد. همین امر باعث شده که خودرو سازان ایرانی توجه بیشتر ی نسبت به قبل به ایمنی خودرو داشته باشند.
برای اینکه یک خودرو، ایمنیی منطبق بر استانداردهای جهانی داشته باشد باید فاکتورهای زیر را داشته باشد :
ایر بگ به تعداد سرنشین
کمربندهای ارتجاعی برای تمام صندلی ها (جلو و عقب)
آینه های و چراغهای استاندارد
راهنما در جلو و بغل خودرو
5- شاسی و بدنه مقاوم : در بدنه اتومبیل ها ی متوسط حدود ۴۰ متر مربع ورق فولادی با ضخامتهای ۴/۰ تا ۲/۱ میلیمتر به کار میرودتا بتواند تنش های مختلف را به خوبی تحمل کند.
6-سیستم تعلیق مناسب
یستم تعلیق با نامهایی چون ؛ سیستم تعلیق مستقل ، مک فرسون ، پیچشی ، Multilink و … مواجه می شویم ، اما متاسفانه اطلاعات عامه مردم ، درباره سیستم تعلیق و انواع و اجزای آن در حد بسیار اندکی می باشد .معمولا از سیستم تعلیق مستقل مک فرسون ، فنرهای لول و کمک فنرهای هیدرولیکی استفاده میشود.
7-ترمز هایی(ABS) بانضمام سیستم (EBD) و (EBA)
سیستم الکترونیکی پایداری در جاده (EPS)
و سیستم ترمز ضدقفل مجهز به سیستم
الکترونیکی توزیع نیروی ترمزی (یا سیستم ضدلغزش )
برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)
قابلیت فرمان پذیری و پایداری هر خودروئی بر اساس شرایط رانندگی ، وضعیت جاده و نیز میزان چسبندگی تایرها به سطح جاده متفاوت می باشد . در سیستم ترمز (Electronic Stability Program) ESPدر صورت نیاز بر اساس موقعیتهای فوق الذکر ، رفتار خودرو با انجام عمل ترمزگیری مستقل بر روی چرخها متعادل می گردد و خودرو را در جاده پایدار نگه می دارد . این پایداری تا زمانی ادامه می یابد که نیروی جانبی ایجاد شده توسط تایر جهت بقای آن حین عمل دور زد ن ، کافی باشد در غیر این صورت دو حالت Oversteering و Understeeringپدید می آید که به شرح زیر می باشند :
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود ، در موارد زیر حادث می گردد :
. کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.
. در حالت فرمان دادن بیش از حد خودرو) در برخی موارد(
. در حالت شتاب زیاد خودرو حین دور زدن)در برخی موارد (
در این مرحله سرعت خودرو حول محور ( Yaw Speed) Z
کافی نمی باشد .
8-دید راننده در هنگام رانندگی کافی باشد.
9-چرخ های متناسب با حجم خودرو برای تعادل خودرو در پیچها و جاده ها
10- دستیابی به استانداردGS در تصادف از عقب که دارای شرایط دشوارتری نسبت به استانداردهای اروپا میباشد (Persian Gulf Standard
2-مصرف سوخت
در ایران با توجه مشکل سوخت، خودرو باید مصرفی استاندارد داشته باشد. یعنی به صورت ترکیبی در جاده و شهر 6لیتر در 100 کیلومتر مصرف داشته باشد .باید مجهز به سیتم سوخت رسانی انژکتور ی باشد.
همچنین باتوجه به کمبود بنزین و تحریمهای موجود در ایران باید خودرو ها دو گانه سوز باشند .
خودرو باید داری سیتم C.L.C باش برای پاین آوردن مصرف سوخت
3-قیمت خودرو
قمت خودرو باید با توجه به معیارهای گفته ارزش گذاری شود .
امروزه برای داشتن یک خودرو خوب باید پول زیادی داد . در ایران نسبت به پولی که برای خرید ماشین میدهیم ارزش کمتری دارد .به همین دلیل باید خودرو سازان کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند تا در حد استانداردهای جهانی باشد.تا مردم پولی را که برای خرید یک خودرو میدهند ،حداقل خودروی خوبی را سوار شوند .
4- موتور خودرو
موتور های امروزه که در خودرو استفاده میشود باید دارای :
قدرت مناسب باشند و گشتاور خوبی را منتقل کنند .
سرعتی خوب وبالا که کمتر از 180کیلومتر در ساعت نباشد
همچنین شتابی مناسب داشته باشد.
در یک موتور حدود ۱۲۰تا۱۵۰ قطعه ی متحرک موجود می باشد که نیاز به روغنکاری دارد.
با این وجود عمر مفید یک خودرو به طور متوسط ۸ سال و یا پیمودن۱۵۰۰۰۰ کیلومتر مسافت است.
از باطری های ۶ ۱۲ و ۲۴ ولتی برای راه اندازی و روشن کردن موتور استفاده میشود.سیستم جرقه زنی ولتاژ باطری را تا ۳۰۰۰۰ ولت افزایش داده و برای جرقه زنی موتور آماده میکند
5-آلودگی هوا و محیط زیست
باتوجه به آلودگی هوا در ایران باید خودروها دارای استانداردهای بین الملی زیست محیطی باشند . تطابق با استاندارد Euro IV در ارتباط با
سطح آلودگی را داشته باشند.
برای پاین آوردن سطح آلودگی میتوان خودروها را گاز سوز کرد البته گاز CNG نسبت به سوختهای گازی آلودگی کمتری ایجاد میکند.
می باشد Closed Loop Control مخفف شده C.L.C
C.L.C یک مدار بسته در سیستم سوخت خودرو است که شامل یک سنسور اکسیژن،یک کامپیوتر یا ECU و سنسورهای کنترل کننده میزان هوا و بنزین می باشد.
کاراصلی C.L.C نگه داشتن میزان مخلوط هوا و بنزین در میزان ۷/۱۴ به ۱ ، (نسبت ۷/۱۴ هوا به ۱ بنزین ) می باشد.و نتیجه کار کاهش آلاینده های هوا و کاهش مصرف سوخت است،این کار بوسیله اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در اگزوز انجام میشود،اطلاعات مربوط به اکسیژن از طریق سنسور اکسیژن به ECU منتقل شده ، وپس از انجام محاسبات لازم ، بسته به بهینه بودن میزان اکسیژن خروجی یا کم و زیاد بودن آن ، دستور از طریق ECU به دریچه های هوا و بنزین مبنی بر ثابت نگه داشتن میزان مخلوط قبلی و یا تغییر میزان آن،ارسال می شود تا نسبت ۷/۱۴ به یک ثابت بماند.
6-امکانات رفاهی
منظور از امکانات رفاهی، رانندگی راحت وابسته به فاکتورهای زیر:
خودرو باید با در نظر گرفتن" اورگانومی" انسان طراحی شود .مثلا باید صندلی راننده در فاصله مناسب با فرمان باشد تا بتوان به راحتی و بدون هیچ مشکلی رانندگی کرد.
فرمان هیدرولیک و قابل تنظیم برای راننده
نیروی متوسطی که لازم است تا بتواند اتومبیلی را در یک پیچ معمولی هدایت کند بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم است ولی در سیستم های جدید فرمان این نیرو به حدود ۳۰ گرم تقلیل می دهند.
سیستم تهویه مطبوع – سیستم قفل مرکزی – شیشه بالابر برقی درب های جلو وعقب – شیشه رنگی – آنتن برق روی سقف – دورسنج موتور – فیلتر جلوگیری از آلاینده های تبخیری – گرم کن شیشه عقب – بازکن در عقب – سیستم رادیو (پخش یا CD) چهار باندی مجهز به سیستم حافظه – ساعت دیجیتال – کمربند ایمنی صندلی عقب – آینه قابل تنظیم برقی از داخل
( برقی با المنت گرمکن ) – برف پاک کن دو سرعته جلو با تایمر قابل تنظیم – رینگ اسپرت – برف پاک کن شیشه شوی عقب – درب بازکن صندوق عقب و باک بنزین – کولر با قابلیت تنظیم الکترونیکی دمای اتاق (CLIMATRONIC )– بخاری – قابلیت تنظیم الکتریکی صندلی های جلو همراه با گرم کن برقی
7-خدمات پس از فروش
باید خدمات پس از فروش خودرو به قدری قوی باشد که جواب گوی مصرف کننده باشد .به طور ی که حداقل درتمام شهرهای بزگ ایران قابل دسترسی باشد . قطعات یدکی بطور وسعیی تولید شود که هیچ گونه کمبود احساس نشود به راحتی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
8-زیبای خودرو
تیپ فیزیکی و خارجی ماشین باید عامه پسند باشد.امروزه با پیشرفت تکنولوژی موفقیتهای زیادی در این راستا شکل گرفته است .
مردم در نگاه اول به مواردی شامل :داشبورد ،تودوزی ماشین، صندلی های ، … توجه زیادی میکنند .
ابعاد ماشین باید در حد استاندار د باشد. خودرو باید در رنگهای متنوع و متالیک باشد ،تا خودرو را جذاب تر کند.
دارای تیپی اسپرت برای جوانان باشد.
9- گروه انتقال قدرت
این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولید شده از موتور را با چرخها انتقال دهدکه شامل قسمتهای زیر است:
۱.جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت؛که با این وسیله میتوان نیروی وارده به چرخها را تنطیم نمود.
۲.کلاچ:که عامل قطع و وصل کردن قدرت است وامکان تعویض دنده را فراهم می کند.
باید دانست که برای حرکت در شهرهای بزرگ به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۷۰۰بار عمل تعویض دنده یا گرفتن کلاچ انجام می شود.
امروزه یک از مسائل مهم در ساخت خودرو
در ایران ،بکار گیری ازفناوری گیربکس های اتوماتیک است .
هدف از به کار گیری کلاچ
سیستم انتقال توان خودرو توان موتور را به چرخهای محرک میرساند.در خودرو هایی که جعبه دنده ی دستی یا جهبه دنده های دیفرانسیل سر خود دستی دارند توان از طریق کلاچ منتقل میشود این وسیلهاتصال بین موتور و جعبه دنده ی دستی یا جعبه دنده دیفرانسیل سر خود دستی را بر قرار می کند.
کلاچ معمولا با نیرو ی پای راننده کار می افتد بعضی از کلاچها به وسیله ای هیدرولیکی مجهزندتا راننده نا گزیر نشود نیروی زیادی به کلاچ وارد کند.برای خودکار کردن کلاچ میتوان از وسایل الکترونیکی مختلفی استفاده کرد
کلاچ بین فلایویل وجعبه دنده یا جعبه دنده ی دیفرانسیل سر خود نصب میشوند.کلاچ به حرکت پدال کلاچ به کار می افتد .وقتی راننده پدال کلاچ را فشار میدهد کلاچ از فلایویل جدا و یا به اصطلاح خلاص می شود. در این حالت توان از موتور به جعبه دنده دیفرانسیل سر خود منتقل نمی شود.وقتی راننده پدال کلاچ را رها میکندکلاچ درگیر میشود و توان از موتور به جعبه دنده منتقل میشود
Ideation ایده دادن
26-لیفان
27-هیوندا ورنا
28-هیوندا ورنا1600
29-هیوندا سوناتا
30-هیوندا Tucson
31-هیوندا SantaFe
32-MVM110
33-چری (QQ6 )
33-تویوتا کمری
34-پیکاپ
35-پژو 807
36-ماکسیما
1-پژو 405
2-پژو پارس
3-پژو پارس ELX
4-پژو 206تیپ 2
5-پژو 206تیپ 3
6-پژو 206تیپ 5
7-پژو 206تیپ 6
8-پژو 206 SD
9-لوگان (تندر 90)
10-سمند
11-سمند LX
12-سمند سورن
13-سمند سریر
14-سمند زوبین
15-سمند پردیس
16-پراید صبا
17-پراید141
18-پراید132
19-S81
20-ریو
21-زانتیا
22-سیترون C4
23-سیترون C5
24-فولکس گل
25-فولکس واگن
به تصویر کشیدن ایده ها Conceptualization
پژو 405
پژو پارس ELX
پژو206SD
پژو 206
پژو 807
زاتیا
سیترون C5
MVM110
پراید کاروان
سایپا 141
فولکس واگن پاسات
فولکس گل
لیفان
ریو
هیوندا TUCSON
هیوندا SANTAFE
هیوندا ورنا
هیوندا سوناتا
تویوتا کمری
لوگان ون هفت نفره
لوگان
LX سمند
سمند سورن
سمند زوبین
سمند سریر
سمند پردیس
مکسیما
لامبورگینی
ماتریس طراحی Decision matrix
در این قسمت طرح های کیفی را به کمک ماتریس طراحی کمی مکنیم. یعنی معدل معیارهای گفته شده برای هر طرح را محاسبه کرده و از بین این ایده ها بهترین ایده راکه بیشترین نمره را آورده باشد انتخاب میکنیم .
البته ممکن است در مراحل بعدی طراحی این ایده با مشکلات دیگری روبرو شود که در این صورت به سراغ دومین طرح رفته تا بتوان یک خودو مناسب برای ایران انتخاب کرد.
در این ماتریس ایده برتر "زاتیا "است .با نمره 7.31
در مراحل بعدی طراحی این ایده بررسی میشود تا ببینیم مشکلی برای ساخت این خودرو در ایران وجود نداشته باشد.
خودرو های که نمره 7 به بالا را کسب کنند نمره قبولی گرفته اند .
بهترین خودرو
زانتیا
منابع
www.renault.co.ir/…/ColoursTrims/fa/Ext2
http://www.faridsystem.co.nr
http–www_renault_co_ir-images-Tondar90-Showroom-oloursTrims-
www.nihoncar.com/en/news_pics/599/news
www.ics.blogfa.com/cat-31.aspx
www.hamedbanaei.com/carfair/Untitled-29
info@parskhodro.ir www.
http://www.istgah.com/advertise/kid_91/76379.html
http://www.istgah.com/advertise/kid_91/from_20/to_0/315689.html
http://www.istgah.com/advertise/kid_91/from_20/to_0/284247.html
http://www.aftab.ir/news/2006/nov/19/c2c1163960920_economy_marketing_business_autos_benz.php
http://www.aftab.ir/news/2007/jan/22/c2c1169486570_economy_marketing_business_autos_car.php
http://www.phalls.com/vbulletin/newreply.php?do=newreply&p=87875
http://www.parskhodro.ir/product/maxima/maxima.htm
http://www.parskhodro.ir/product/logan/logan.htm
http://www.parskhodro.ir/zist.htm
http://www.sanatekhodro.com/Template3/Archive.aspx
www. Canadian Driver. Com
http://forum.charnabsh.com
منابع
http://www.phalls.com/vbulletin/member.php?u=23221
http://www.smeir.ir/index.php
http://www.istgah.com/fireview/kid_91/page_1/315689.html
http://www.istgah.com/keywords/key_68031
http://otol.persianblog.ir/1384_2_otol_archive.html
http://otol.persianblog.ir/1383_11_otol_archive.html
http://www.nilicar.com
http://www.nlplpg.com
http://otol.persianblog.ir/1382_12_otol_archive.html
http://sanatekhodro.com
http://www.phalls.com/vbulletin/index.php
http://www.dourbin.net/albumlargeview-fa-1050-8613.html
http://www.dourbin.net/home-fa.html
http://www.shot4u.com/persian/text/news/news.asp?catid=1