تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال سابق)
شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تاسیس کارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ 27 مرداد ماه 1341، با سرمایه اولیه یک صد میلیون ریال و تعداد یک هزار سهم، یک هزار ریالی به ثبت رسید و از مهرماه 1342 عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد
براساس اساسنامه شرکت که در تاریخ هیجدهم آبان ماه 1354 در مجمع عمومی فوق العاده به تصویب رسید، سرمایه شرکت مبلغ دوهزار میلیون ریال برآورد شد که این مبلغ تا سال 1357 به بیش از 13 میلیارد ریال افزایش یافت. به استناد صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 30/3/1357 سرمایه شرکت ایران خودرو از مبلغ 13 میلیارد و 440 میلیون ریال به مبلغ 15 میلیارد و 680 میلیون ریال منقسم به 15 میلیون و 680 هزارریال سهم یک هزارریالی افزایش یافت.
ایران خودرو از اولین شرکت هایی بود که قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی را به نحو کامل اجرا کرد و 49 درصد سهام آن به کارکنان و مردم واگذار گردید. این شرکت به موجب بند الف، قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب سهام 16/4/1358 شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت، ملی اعلام شد و به موجب مصوبه 28/2/1365 هیئت وزیران. سهام شرکت از طرف دولت با نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صادر شد و تحت پوشش این سازمان با مدیریت منتخب دولت به کار خود ادامه داد. شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوز صادره از سوی هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ 27/2/1362، به نام شرکت ایران خودرو "سهامی عام" تغییر یافت.
در تاریخ 20/11/1370 طی مصوبه ای از سوی هیئت دولت اسامی و شرایط فروش سهام شرکت هایی را که می توانستند به بورس بروند تعیین شد و ایران خودرو اولین شرکت خودروسازی بود که توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد. براساس اعلام سازمان مالی در مرداد ماه سال 1372 سرمایه شرکت بالغ بر 57 میلیارد ریال و تعداد سهام 57 میلیون سهم نیز بوده است و کل سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.
ساخت سواری.
بر اساس قرار دادی با کارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه کرایسلر ایران خودرو موفق به دریافت مجوز مونتاژ اتوموبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیکان شدو بر اساس پروانه مورخ 25 اسفند ماه 1344 وزارت اقتصاد به کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتوموبیل پیکان اقدام کند
. در سال 1346 تاسیسات اتومبیل سازی پیکان با ظرفیت اولیه سالانه تولید 6 هزار دستگاه در سالن تولید پیکان استقرار یافت و پس از افتتاح این سالن در تاریخ 23/2/1346، اولین اتومبیل های سواری با امتیاز ساخت گروه سواری روتس سابق (کرایسلر بریتانیای فعلی) به تولید رسید.
اولین اتومبیلی که در سال 1346 ساخته شد "پیکان" بود که در دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد. در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و در سال 1347 و 1348 علاوه بر این سه نوع، پیکان کار هم به بازار عرضه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال 1349 به تولیدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پیکان تولید می شد: دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.
پس از تعطیل خطوط تولیدی شرکت تالبوت و لغو قرارداد بین آنان برای تامین قطعات قوای محرکه در سال 1364، استمرار تولید پیکان در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت. پس از تحقیقات و مطالعات گسترده، استفاده از نیروی محرکه جدید به جای نیروی محرکه اصلی پیکان مورد تایید واقع شد. براساس قراردادی با شرکت فرانسه، این شرکت توافق نمود نیاز ایران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سیستم تعلیق پژو 504 برای نصب بر روی بدنه پیکان فعلی به مدت شش سال تامین نماید.
در این راستا موتورهای مصرفی در اتومبیل های پژو 504 L، گیربکس اصلاح شده پژو 504 (با پوسته 505) و میل گاردان سواری 504 به عنوان نیروی محرکه جدید انتخاب شد. این خودرو جدید با بدنه پیکان و نیروی محرکه پژو 504 (با حجم 1796 سی سی و با قدرت 73 اسب بخار) تحت عنوان پیکان 1800 در خط تولید قرار گرفت. با اجرای این طرح علاوه بر این عملکرد پیکان بهبود یافت، از مصرف سوخت آن به میزان 30% کاسته شد و قدرت خودرو نیز به میزان تقریبی 20% افزایش پیدا کرد.
خط تولید پیکان 1800 در تاریخ 13/9/1369 توسط ریاست جمهوری کشورمان افتتاح شد. با توجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات موردنیاز، ایران خودرو تصمیم گرفت و از سال 1368 پژو 405 را در مدل های GL و GLX تولید کند. این خودرو در سال 1987 میلادی با مدرن ترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل توسط پژو به بازار عرضه شد و در سال 1988 میلادی به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین به عنوان اتومبیل وارداتی به آمریکا انتخاب شده بود.
خطوط جدید تولید پژو 405 نیز در تاریخ 13/9/1369 توسط رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد.
در ادامه مطالعات و اقدامات لازم برای توسعه ساخت داخل،
اقدام به خرید بخشی از ماشین آلات تولیدی شرکت تالبوت تا پس از بازسازی و راه اندازی، از آنها برای آموزش تکنولوژی نیروی انسانی، ارتقاء و تعمیق تکنولوژی خودروسازی و فعالیت فنی مهندسی مربوطه در کارخانه های ایرانی، تولید قطعات یدکی قوای محرکه پیکان های موجود و تولید قطعات یدکی خودروهای آتی استفاده کند.
پس از راه اندازی و بهره گیری از ماشین آلات خریداری شده از شرکت تالبوت انگلستان و ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان 1600 پس از مدتی توقف در شهریور ماه 1371 دوباره تولید شد
در همین راستا ایران خودرو در سال 1377 ؛ ؛پارس و در سال 1380 خودروهای ؛
؛ پارس و در سال 1380 خودروهای پژو 206 و همچنین سمند را نیز به بازار ارائه نمود.RD
. ساخت مینی بوس
در سال 1344 ساخت و تولید مینی بوس مدل 319 و کومر در مجتمع شمالی شرکت آغاز شد. با به بازار آمدن مدل مینی بوس 309 مرسدس بنز در اروپا، در سال 1347 ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) تولید مدل قدیمی مینی بوس را تعطیل و مدل 309 جدید را به بازار عرضه کرد.
در سال 1348 سالن مستقل تولید مینی بوس برای ساخت مدل های 309 شاسی کوتاه 14 نفره و آمبولانس با تولید روزانه 7 دستگاه بهره برداری شد.
در سال 1354 خطوط تولید سالن فوق به مدل 309 شاسی بلند 17 نفره تغییر یافت و کماکان تا سال 1356 روزانه در دو شیفت کاری، به تولید ادامه داد. پس از انجام تعمیرات و بازسازی خطوط در سال 1365 طراحی و ساخت مدل جدید مینی بوس 508 با ظرفیت 21 نفر در مدل های سقف بلند و معمولی در دستور کار قرار گرفت و خط جدید تعویض اطاق مینی بوس راه اندازی شد. محصول جدید این کارخانه به نام مینی بوس 309 سقف بلند تحت عنوان "سینما سیار" طراحی و در تاریخ 30/6/1369 اولین نمونه آن تولید شد.
همزمان با تولید کامیونت دو کابینه بنز در آلمان، طراحی و ساخت کامیونت دو کابینه بنز 309 در این کارخانه آغاز شد و در تاریخ 27/3/1371 اولین نمونه آن تولید شد. این کامیونت دارای ظرفیت 1+6 نفر سرنشین و ظرفیت حمل 3500 تا 4000 کیلوگرم بار است. مینی بوس 309 سقف بلند تحت عنوان "کاروان طرح سوتراک" طراحی و در تاریخ 4/5/1371 اولین نمونه آن تولید شد.
محصول جدید کارخانه مینی بوس سازی با نام "کاروان پارک" به منظور ارائه در هجدهمین نمایشگاه بین المللی تهران، با استفاده از موتور و شاسی مینی بوس 508 سقف بلند و در تاریخ 16/6/1371 اولین نمونه آن تولید شد. مینی بوس 508 سقف بلند تحت عنوان "طرح جدید" طراحی و در تاریخ 13/12/1372 اولین نمونه آن تولید شد
ساخت اتوبوس
تولید اتوبوس در این کارخانه، از سال 1342 با ساخت اتوبوس مدل بنز (او.پی) تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان آغاز شد. در سال 1349 با بهره برداری از خط جدید اتوبوس های مدل 302 مرسدس بنز ظرفیت تولید به 6 دستگاه در روز افزایش یافت. به منظور نوسازی کارخانه اتوبوس سازی و بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته و برای افزایش کیفیت و تعداد اتوبوس با استانداردهای جدید از سال 1361 پروژه افزایش تولید اتوبوس زیر نظر سازمان مهندسی ایران خودرو در سالنی به مساحت 48000 مترمربع آغاز و سپس کار با نظارت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه یافت ودر اواسط سال 1365 اجرای طرح با مدیریت جدید دوباره زیر نظر ایران خودرو قرار گرفت و در فروردین ماه سال 1367 سالن جدید پروژه افزایش تولید اتوبوس افتتاح و تولید خود را آغاز نمود. هدف این پروژه افزایش تولید اتوبوس روزانه از 8 دستگاه در انواع شهری، بین شهری و دولوکس و همچنین تعداد چهار دستگاه شاسی مجهز به نیروی محرکه به منظور واگذاری به واحدهای مستقل اطاق سازی بوده است.
به علت قدیمی بودن اتوبوس های شهری تولیدشده مطالعه و تحقیق برای ساخت اتوبوس شهری جدید از سال 1367 با همکاری مرسدس بنز شروع و در نتیجه در نتیجه دوم سال 1368 (پس از 5/1 سال مطالعه) اولین نمونه آن در معرض دید نمایشگاهی قرار گرفت. در طی سال های 69 و 1368 آزمایشات مختلف روی شاسی و قوای محرکه نمونه انجام شد و سپس عملیات آماده سازی و ساخت تولید در طول سال 1370 انجام گرفت و از آبان ماه 1370 خط تولید شاسی این اتوبوس تولید آزمایشی خود را آغاز و به مرور با تکمیل ساخت و نصب تجهیزات خط کامل نیز به بهره برداری رسیده است.
کارخانه موتورسازی
کارخانه موتورسازی شرکت ایران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و سایر قطعات چدنی و مونتاژ موتور و نیم موتور 1600 و 1725 دو کاربراتور با مساحت 25917 مترمربع در دو قسمت ماشین شاپ و مونتاژ موتور در سال 1350 تاسیس شد. تولید قطعات ششگانه موتور پیکان 1600 (سیلندر، سرسیلندر، اگزوز، فلایول، کفی یاتاقان، دنده میل سوپاپ) در کارخانه ریخته گری و تراشکاری این قطعات و مونتاژ آنها به همراه سایر قطعات در کارخانه ماشین شاپ در مهرماه سال 1353 افتتاح و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (از سال 1358 تا 1363) با وضعیت مشابه تولید ادامه داشت و از سال (1364 تا 1367) عمده فعالیت ها را تولید قطعات دفاعی تشکیل می داد. در اوایل سال 1370، برنامه چهارساله مجتمع موتورسازی در زمینه ساخت موتور پیکان 1600 به تصویب رسید و زمینه های اجرایی آن فراهم شد.
لازم به یادآوری است پس از گذشت 16 سال علاوه بر تولید قطعات یادشده، در راستای اجرای پروژه تولید پیکان 1600 از سال 1371 این کارخانه اقدام به تولید قطعات دیگر پیکان 1600 از جمله کاسه چرخ، دیسک ترمز، توپی چرخ و منی منیفولد هوای پیکان نمود. قابل ذکر است که این قطعات به صورت انبوه مطابق با استاندارد تالبوت تولید می شود.
پس از تعطیل شرکت تالبوت، به علت عدم تامین قطعات لازم، خط مونتاژ موتور این کارخانه در سال 1369 نیز متوقف شد. پس از توقف خط مونتاژ در سال 1369، برنامه کوتاه مدت به اجرا در آمد. براساس این برنامه عمده فعالیت ها بر تولید قطعات شش گانه چدنی شامل بدنه موتور، سرسیلندر، فلایویل، اگزوز، کفی یاتاقان و دنده تایمینگ، قرار گرفت. علاوه بر آن تولید قطعاتی مانند میل مندل، واسطه سیبک، میل فرمان، قالپاق سوپاپ مینی بوس، میکسر موتور گاز سوز و عملیات تکمیلی شیربخاری نیز قالب این برنامه به اجرا درآمد. از دیگر فعالیت های انجام شده در این مقطع نصب و راه اندازی کارگاه CNC تجهیز خط مونتاژ موتور 405 بود که با موفقیت به انجام رسید.
با هدف تثبیت نسبت سوخت به هوا در موتورهای مختلف، افزایش راندمان حجمی، کاهش آلودگی گازهای اگزوز، جذب حداکثر انرژی احتراق و استفاده از بنزین بدون سرب بهینه سازی موتور پیکان در دستور کار کارخانه موتورسازی قرار گرفت.
پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی در زمینه امکان پذیر نمودن خط مونتاژ موتور پیکان، برای مونتاژ موتور پژو 405، در سال 1372 یک خط مونتاژ مکانیزه در کارخانه موتورسازی ایجاد شد. با این تجهیزات میزان خروجی خط مونتاژ موتور به تعداد 77 دستگاه موتور 405 در یک شیفت 12 ساعته همزمان با مونتاژ 140 دستگاه موتور 1600 افزایش یافت.
کارخانه لوازم تکمیلی و تزئینی
این کارخانه با نام کارخانه صندلی سازی در سال 1342 شروع به فعالیت کرد. این کارخانه از تاریخ 19/10/1368 به کارخانه تولید لوازم تکمیلی و تزئینی تغییر نام داد و در حال حاضر تحت همین عنوان مشغول به فعالیت است. مراحل این کارخانه عبارتنداز اسکلت سازی، رنگ، تودوزی، رویه و مونتاژ رویه با اسکلت صندلی. لازم به ذکر است کلیه قطعات تزئینی داخل اتوبوس، مینی بوس، سواری و وانت نیز در این کارخانه ساخته و همچنین روزانه 140 دستگاه جلو داشبورد سواری و وانت در این کارخانه تولید می شود.
کارخانه قالب و جیک
این کارخانه در سال 1344 در زمینه تعمیر قالب ها و با نام واحد تعمیرات فعالیت خود را شروع کرد و تا سال 1360 به صورت پراکنده در قسمت مهندسی سواری سازی شمالی و پرس شاپ مستقر بوده است. در سال 1360 تاسیسات جیگ سازی در قسمت جنوبی شرکت احداث شد و اداره ای تحتعنوان طراحی و ساخت متشکل از سالن های تراش کاری، قالب سازی، جیگ سازی و واحد طراحی و مهندسی و تعمیرات قالب ایجاد شد. اهم فعالیت های این اداره شامل ساخت قطعات تراشکاری، سره های نقطه جوش، نوسازی قطعات و ساخت و مونتاژ و تعمیر قلاب ها و جیگ ها مورد نیاز شرکت بود.
پس از عدم تمرکز در سال 1365 با اجرای سیاست استقلال و خودگردانی، این اداره به نام کارخانه قالب و جیگ تغییر نام داد و با استقرار در قسمت شمالی شرکت، فعالیت های خود را در زمینه های قالب سازی، ماشین کاری، جیگ سازی طراحی و مهندسی و نگهداری و تعمیرات گسترش داد.
کارخانه برش و پرس
این کارخانه، پس از تاسیس شرکت، با خرید قیچی های برقی آلمانی، در سال 1345 با هدف تولید قطعات برش، پرس، خمی شاسی و بدنه سواری پیکان، مینی بوس و اتوبوس فعالیت خود را آغاز کرد. پرس های کوچک پس از قیچی ها و نوردهای برقی نصب و راه اندازی شد. با ورود قالب های بدنه خودرو، نصب پرس که از سال های 46-1345 شروع شده بود سرعت بیشتری به خود گرفت.
در سال 1355 سالن جدیدی با پرس های مکانیکی سنگین (آلمانی و انگلیسی) راه اندازی شد.
در حال حاضر کارخانه برش و پرس با حدود 000/100 مترمربع مساحت در شمال شرت ایران خودرو، با بیش از 80 دستگاه پرس 10 تن تا 1600 تن در انواع هیدرولیکی، مکانیکی، یک پایه دو پایه یک عمله و دوعمله و 60 دستگاه انواع قیچی، خم کن، نورد و چکش به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پرسکاری در ایران مشغول فعالیت است.
کلیه قطعات اسکلت سواری، مینی بوس و اتوبوس توسط 2000 قالب در این کارخانه تولید می شد. 70 درصد این قالب ها ساخت آلمان و بقیه در کارخانه قالب و جیگ ساخته شده است. وزن بعضی از این قالب ها به حدود 30 تن می رسد. این کارخانه قادر است روزی 200 تن ورق را به صورت قطعه آماده تحویل نماید. ورق های مورداستفاده از ژاپن و آلمان به شکل کوئل و شیت خریداری و در قسمت کوئل بری به صورت طولی و عرضی بریده و آماده می شود. کارخانه برش و پرس شامل واحدهای تولید، تعمیرات و نگهداری، مهندسی، خدمات و پشتیبانی، برنامه ریزی و کنترل تولید و کنترل کیفیت است.
سال شمار تولید انواع سواری
1346) سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان وتاکسی بار با
حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سی سی.
1348) اولین اتومبیل پیکان ، ساخت در ایران خودرو
1369) سواری پژو 405 در مدلهای Gl & GLX با حجم موتور 1580 سی سی
1374)سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک باحجم موتور2000سی سی
1374) سواری پژو 205 مدل GR با حجم موتور 1360 سی س
1374)سواری پژو RD با حجم موتور 1600 سی سی
1377)سواری استیشن پژو 405-با-حجم-موتور 2000 سی سی
1378)پارس با حجم موتور 1800 سی سی
1379)تولید آزمایشی سمند (پروژهX7 ) با حجم موتور1800 سی سی و سیستم انژکتوری
1380)پژو 206-باحجم-موتور 1400 سی سی
1380)افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور
سال شمار تولید انواع خودروهای کار
1342)اتوبوس مرسدس بنز مدل 302-، مدلهای (برون شهری ، درون
شهری ، فرمان چپ و شاسی) ،اتوبوس بنز LP 608 ،اتوبوس بنز مدلOP
مینی بوس کومر (مینی بوس ،وانت و آمبولانس)
1346 (مینی بوس کومر ، ساخت در ایران خودرو
1346(مینی بوس مرسدس بنزمدل319 که بعدها به مدل309 تغییریافت،درمدلهای (استانداردوسقف بلند)
1349(مینی بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس
1350(مینی بوس بنز 309 (مینی بوس ، وانت و آمبولانس تک کابین و دو کابین)
1367(مینی بوس مرسدس بنز مدل 508 (استاندارد و سقف بلند)
1368(اتوبوس شهری مدل O355
1369(مینی بوس بنز 508-کاروان-،-مینی-بوس بنز 409-،-مینی-بوس بنز M30 ،
مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30
1373(اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 ، مینی بوس بنز O508 D
1374(اتوبوس سوپر C400 ، مینی بوس کاروان
1375(اتوبوس درون شهری S360
1376(اتوبوس دو طبقه ی نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهی نئوپلن، اتوبوس شهری
لاینر نئوپلن،اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 تولید انبوه، مینی بوس
هیوندایی مدل E ، مینی بوس هیوندایی مدل M (مینی بوس ونوع وانت)،
اتوبوس شهری دو کابین ( طرح آینده)
1377(مینی بوس هیوندایی مدل کروز
در حال حاضر عملیات ساخت خودرو های سواری شرکت ایران خودرو در مجموعه ای با نام معاونت سواری سازی شامل : سوزوکی(Grand VITARA)، پژو405، پژو پارس، پژو استیشن، پژو206، پژوRD، سمند ،سمند سریر، لوگان(L90) و پیکان وانت می پردازد .
مجموعه معاونت سواری سازی از 5 مدیریت برش و پرس ، بدنه ، رنگ ، مونتاژ و برنامه ریزی منابع و هماهنگی تولید تشکیل شده است . هریک از مدیریت های برش و پرس ، بدنه ، رنگ و مونتاژ شامل بخش های تولید ، مهندسی تولید و تعمیرات می باشد .
معرفی سالن مونتاژ 4
سالن مونتاژ 4 تقریبا از اواسط خرداد ماه سال 1382 در زمینی به مساحت 38304 مترمربع راه اندازی گردید ودر حال حاضر توانایی تولید خودرو های
پژو 206(تیپهای 2و3و5و6 ) پژو آریان در 19 واریانت و سمند در انواع معمولی؛گازسوز وسمند های ترکیه همچنین مدل مجهز به ترمز ABS
انواع سمند و پژو 206 سفارشی و آپشن با ظرفیت اسمی 38 دستگاه در ساعت را دارد خطوط مونتاژ این سالن به شرح زیر می باشد:
خطوط مونتاژ اصلی : 142 ایستگاه
1)تزئینات اولیه(Pretrim ) ، 2) تزئینات 1 (Trim I )،3) تزئینات 2 (Trim II )،
4) مکانیکی(Mechanical )شامل هوایی و سکو،5) تزریقات(Filling )،6) فاینال((Final
خطوط مونتاژ فرعی : 84 دستگاه
1) موتور(Engine )،2) درب ( Door )،3) پنل( Panel )،4) داشبورد (Dashboard )
هر یک از خطوط ، از نوع خطوط مونتاژ دو طرفه) (Paced-Assembly line
که در آنها سرعت حرکت کانوایر و مدت زمان در دسترس در ایستگاه های مختلف یکسان می باشد ،بافر بین ایستگاه ها وجود نداشته و غالبا ایستگاه هابه صورت جفت در روبروی یکدیگر به صورت همزمان با توجه به جهت لازم برای انجام عملیات روی خودرو (چپ و یا راست ) مشغول به کار می باشند . بین این خطوط بافر وجود داشته و سرعت حرکت کانوایر در همه این خطوط یکسان نمی باشد.
در ابتدای خط تزئینات بدنه از سالن رنگ وارد PBSمی شود ظرفیت این منطقه 80 دستگاه می باشد.
گرم کردن بدنه های سمند با هیترهای نوری جهت نصب ضربه گیرهای بدنه ،نصب ضربه گیرهای بدنه سمند و پژو 206 ،باز کردن و حمل دربها با استفاده از منیپولاتور و هدایت به خط درب توسط هنگرهای مخصوص جهت مونتاژ از جمله فعالیتهایی است که در این خط انجام می شود .
سپس بدنه ها وارد خطوط تزئینات1 و سپس تزئینات 2 می شوند. در طول این خطوط قطعات تزئینی و داخلی خودرو از جمله دسته سیم ،بوستر ترمز ،بخاری ،موکتهای کف ،داشبورد ،پنل ،سپر و شیشه های خودرو مونتاژ می شوند . شیشه های جلو و عقب از طریق ربات گلیزینگ واقع در انتهای خط تزئینات 2 چسب زنی و نصب می شوند.
این خطوط با مکانیزم Frictionعمل می کند (که به صورت کانوایر زمینی می باشد که اولین Skillet بقیهSkillet ها را با نیروی محرک جانبی گرفته شده از موتور گیربکس موجود در دو طرف Skillet انتقال می دهد. )
در خط هوایی قطعات زیرین بدنه از جمله باک و اگزوز و… مونتاژ شده و جهت تجهیز خودرو به موتور و قوای محرکه ،موتور همزمان با کامل شدن در خط موتور وارد خط تاوایر (toweyer) می شود.
در خط موتور جا زدن و نصب گیر بکس ،پلوس ها ، رام ،مجموعه تعلیق ،کمپرسور کولر ،دینام ،پمپ هیدرولیک فرمان و … صورت می گیرد .
در تزریقات(Filling)، تزریقات لازم از جمله تزریقات گاز کولر ،روغن ترمز ،مایع شیشه شوی ،مایع ضد یخ و نصب چرخ های خودرو انجام می گیرد. برای بستن پیچ چرخ ها به طور همزمان با دقت بالا از ابزار برقی مخصوص استفاده می شود.
جهت تشخیص نشتی های سیستم ترمز ،کولر ،خنک کننده ،روغن هیدرولیک فرمان از دستگاه تست نشتی استفاده می شود .
این خطوط با مکانیزم Power & Free که به صورت کانوایر هوایی می باشند ،عمل می کنند . در خط فاینال جعبه ECU ،باطری ،صندلیها و دربها مونتاژ شده و کلیه فعالیتهای مونتاژی در این خط به اتمام می رسد و در انتها پس از انجام رگلاژ دربها و تنظیمات لازمه توسط دستگاههای ادیسه (oddesey) برای خودروی پژو 206 و دیاگ (DIAG) برای سمند ،خودرو جهت انجام تستهای مختلف از جمله موتور،گیربکس ،بالانس چرخها ،میزان فرمان ،تنظیم چراغها به قسمت (Roll & Drum) برده شده و در صورت عدم وجود مشکل یا نقص به تست جاده و سپس سالن تکمیل کاری 2و 4 ،برای بررسی عدم نفوذ آب ،چکاپ بدنه ،تستهای نشتی وتکمیلی و رفع ایرادات احتمالی ارسال می گردد.
این خط با مکانیزم Slat Conveyor عمل می کند . این سیستم به صورت کانوایری می باشد که پوشش خارجی از (Plate)Slat بوده وSlat های مذکور بر روی دو یا چهار ردیف زنجیر کانوایر قرار گرفته اند . لازم به ذکر است منطقه پیش مونتاژ داشبورد دارای مکانیزم AVG می باشد AVG یک وسیله صنعتی بدون راننده می با شد و با باتری های ذخیره انرژی که موتورهای الکتریکی را می گرداند ،طبق یک مسیر از پیش تعیین شده حرکت کرده و هماهنگ با سیستمی خاص مسیر را طی می کند.
در انتهای هر قسمت مامورین کنترل کیفیت از صحت انجام امور در قسمت مربوطه اطمینان حاصل کرده و برگه ردیابی و کنترل همراه خودرو را جهت ارسال به مرحله بعد تایید می کنند.
یکی از ویژگی های قابل توجه سالن مونتاژ 4 این است که تمامی تجهیزات دستگاه ها و توقفات و حتی شاخص های کمی و کیفی آن از طریق واحد مرکز کنترل به نام CCR (اتاق مرکز کنترل )باز بینی می شود .CCR دارای سه سیستم :
ـ خود کنترلی برای پیگیری ایرادات ثبت شده در ایستگاه های کاری به منظور سهولت در رد یابی خودرو
ـ SCADA به منظور نمایش توقفات خطوط
ـ سنکرون خطوط ساب مطابق با برنامه لجستیک می باشد.
از سوی دیگر در طراحی خطوط سالن با بهره گیری از تجهیزات نوین و روز دنیا به ارگونومی کارگری توجه شده است . به طوری که می توان از قابلیت تنظیم خودرو از سطح زمین به منظور سهولت مونتاژ قطعات در خطوط و استفاده از منیپولاتور ها جهت دمونتاژ دربها درPre Trim و مونتاژ دربها در خط فاینال ،نصب سپر جلو و عقب ،باک ،داشبورد ،سینی زیر موتور ، زاپاس و مونتاژ صندلی های جلو وعقب ،نصب مخزن CNG، باطری و… نام برد .
طراحی سیستم بافر و Back Up جهت جلوگیری از نوسانات تولید و مجهز بودن سالن به سیستم اگزوفن جهت تخلیه گازهای خروجی و استفاده از سیستم خود کنترلی را میتوان از ویژگی های سالن نام برد .
از دستگاه هاو تجهیزات سالن میتوان :
ربات گلیزینگ ،هیترها ،منیپولاتورها ،دستگاه های تزریق ( تزریق گاز کولر ،روغن ترمز و ضد یخ ) ، پدال پوشر ،ابزار برقی بستن چرخها ،دستگاه رگلاژ ترمز دستی ،پدال تستر ،جک بالابر ،اگزو فن، AVG، انواع ابزار آلات بادی و برقی ،جیگها و فیکسچرها ،میزهای مخصوص پیش مونتاژ وانواع ابزار مخصوص را نام برد .
استفاده از تجهیزات مدرن در این سالن میتواند در افزایش کمیت ،کیفیت و دقت عمل در کلیه مراحل تولید مفید واقع شود.
وبرای انجام هر کدام از این فعالیت ها به منابع انسانی نیازمندیم و باید این منابع انسانی را متناسب با مدت زمانی که آنها را در اختیار داریم به فعالیت های بالا بدرستی تخصیص دهیم تا در کوتاهترین زمان ممکن و باصرف کمترین هزینه بتوانیم تک تک قطعات مونتاژی و زیر مونتاژی را تولید و باعث انجام موفقیت آمیز کل پروژه شویم .
منابع مورد استفاده در این پروژه عبارتند از :
Resource Name
Max. Units
Base calendar
Code
Type
محمدی
مظاهریان
مرادی
موسوی
ابراهیمی
جعفری
علی نژاد
اسلامی
صمیمی
عبدلی بزچولی
فضلی
کاظمی اصل
اکبری
دوست نصیرخواه
ترابی
غریب
خسروآبادی
محمودی عالمی
فریدونی
اجرایی
ساپکو
گنجی
آرشیو مرکز
حدادی
نیک عهد
حسینی گودرزی
دریافت کار
محمدی فر
تقی زادگان
سلیمی
قدسی
باطنی
نوروززاده
دهقان زاده
شهبازی
جلالی
نظیف
لطفغلی
نمیرانیان
خلف بیگی
حاجیان فر
صحرایی
معصومی
شیرازی
رضوی
اصغرپور
اتقامی
کریمیان
حسینی
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRANKHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
IRAH KHODRO
8356136
76203901
75203445
77200914
79207920
76203341
79201063
75206451
76201462
82201187
75204417
74202381
75205439
79206364
79211911
75207203
63200334
78202943
75204467
79207108
76202549
83203085
83980077
79206089
80214207
81200405
84200161
84200446
82201048
76203333
792094451
75201223
78203834
79204566
75205730
75206184
78200462
75204629
76203642
76203147
75205510
78201434
84200462
84200577
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
Work
قطعات طراحی شده را نیز به دلیل تعداد زیاد در اینجا نمی اوریم اما در فایل نرم افزاری قابل رویت است.