تارا فایل

پاورپوینت اصول عملیات بیمه گری و ارزیابی خسارت در محصولات زراعی و باغی


اصول عملیات بیمه گری و ارزیابی خسارت در محصولات زراعی و باغی

اصول عملیات بیمه گری و ارزیابی خسارت در محصولات زراعی و باغی

1- اعلام تعرفه ها و خرید بیمه نامه

الف – اعلام تعرفه ها از سوی ستاد صندوق بیمه

–   جمع بندی و تحلیل آمارهای چندساله
–   تعیین ضریب خسارت
–   محاسبه تعرفه و حق بیمه ها
–   گروه بندی مناطق
–  تصویب در هیئت مدیره وکمیته فنی
–  ابلاغ به استانها

ب ب- هماهنگی با ارگانهای ذیربط
– – تشکیل جلسات استانی با مشارکت ستاد

–  -طرح موضوع در ستاد بیمه استان

–  -اخذ سطوح زیرکشت و برنامه ریزی جهت بیمه پذیری

–  -تعیین شرح وظایف طرفین

ج – سازماندهی کارگزاران

–   عقد یا تمدید قرارداد با کارگزاران

–   تقسیم بندی کارگزاران برای مناطق مختلف
براساس پتانسیل های موجود

–   تشکیل کلاس های توجیهی برای کارگزاران

د – توزیع مطبوعات و تنظیم صورتجلسه

— برآورد مطبوعات مورد نیاز هر شهرستان

— تحویل مطبوعات به کارگزاران و تنظیم صورتجلسه

هـ – مراجعه بیمه گذاران جهت خرید بیمه نامه

–   اطلاع رسانی بموقع و دقیق از طرق مختلف جهت ترغیب بیمه گذاران
آگاه نمودن بیمه گذاران از مفاد فرمها و شرایط بیمه ای توسط کارگزاران

و-اعمال کنترل های لازم در طول دوره انعقاد قرارداد بیمه

–   نظارت بر نحوه تنظیم صحیح بیمه نامه در طی دوره

–   تطبیق سطوح بیمه شده یا حق بیمه های دریافتی

– عدم تحویل گرفتن بیمه نامه های ناقص و یا مخدوش شده

ز – پیگیری آمار سطوح بیمه شده

–  – اخذ آمار هر 15 روز یکبار و ارسال آن به مدیریت استان

-جمع بندی آمار و مقایسه آن با مدت مشابه

ح – رفع موانع و مشکلات در خلال دوره عقد قرارداد

–   بررسی در مورد عدم همکاری ارگانهای ذیربط

–   تشکیل جلسات فوق العاده شهرستانی

–   تامین بموقع مطبوعات مورد نیاز

ط – خاتمه عملیات بیمه پذیری

–  – جمع بندی نهایی آمار سطوح بیمه شده و ارسال آن به مدیریت

–   -تحویل گرفتن مطبوعات استفاده نشده ومخدوش از کارگزاران وتنظیم صورتجلسه

–  – محاسبه کارمزد کارگزاری و پرداخت آن

ک – شرایط تقسیط حق بیمه

–  – تقسیط با سه قسط مساوی
–  – قسط اول همزمان با عقد قرارداد
–  – قسط دوم یکماه پس از عقد قرارداد
–   -قسط سوم دو ماه پس از قسط دوم
–   -تبصره : مبلغ حق بیمه می بایست بیش از دو میلیون ریال
(درزراعت) پنج میلیون ریال (در باغات) و یک و نیم میلیون ریال (در منابع طبیعی) باشد
–  

-2 آئین نامه ها و دستورالعمل های محصولات زراعی

الف – تعاریف عمومی
– قانون بیمه
– تعریف بیمه
– بیمه گرو بیمه گذار
– خطرات تحت پوشش
– مدت قرارداد
– تعرفه و حق بیمه
– غرامت
زراعی درصد ارزش پیشرفت عملیات

ب – تشریح عوامل خطر

تعریف عوامل خطر

– علائم خسارت

ج – تعهدات بیمه گر

جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز در طول مدت قرارداد

بررسی خسارت در اولین فرصت ممکن و قبل از محو آثار خسارت

اعلام نظر کارشناس به بیمه گذار دراسرع وقت پس از تائید وتنظیم گزارش خسارت

پرداخت غرامت حداکثر یکماه پس از تقاضای خسارت

– بررسی اعتراض بیمه گذار ظرف 10 روز توسط اکیپ یا کارشناس دیگر

د – تعهدات بیمه گذار

مراجعه جهت بیمه پذیری در موعد مقرر

اعلام کتبی وقوع خسارت حداکثر 7 روز و قبل از محو آثار خسارت

درصورت اعتراض اعلام کتبی ظرف مدت 7 روز

– درصورت انتقال زراعت به دیگران اعلام کتبی به شعبه
 

هـ – اعتراض و شرایط آن

اعلام کتبی حداکثر ظرف یک هفته

عدم دریافت وجه غرامت

اخذ 100000 ریال کارمزد ارزیابی مجدد

– عودت کارمزد درصورت تائید خسارت و یا اضافه شدن میزان غرامت

3-انواع فرمهای بیمه ای و تشریح آنها

الف – نوع فرمهای مرحله انعقاد قرارداد

بیمه نامه (شماره یک)

ضمیمه شماره یک بیمه نامه (عوامل خطر)

ضمیمه قرارداد بیمه (وکالتنامه)

ج – نوع فرمهای مرحله ارزیابی خسارت

– بازدید خسارت
– شماره 3 (گزارش خسارت و پیشنهاد پرداخت غرامت انفرادی(
– شماره 3 (گزارش خسارت و پیشنهاد پرداخت غرامت گروهی دوباره کاری(
– شماره 3 (گزارش خسارت های عمومی و پرداخت غرامت گروهی(
– شماره 5 (بازدید از مزارع در طول دوره کاشت تا برداشت(
– شماره 6 (اعلام خسارت(
– شماره 7 (توجیه کارشناسی(
– ضمیمه غرامت ها (صورتجلسه مصوبه کمیسیون(
( ضمیمه مصوبه کمیسیون غرامتها (مشخصات بیمه گذاران و مزارع خسارتدیده-

دستورالعمل نحوه بررسی خسارتها
کنترل دقیق و فنی خسارتها در سطح کشور قبل از پرداخت هرگونه غرامت بصورت هرمی از شعبه تا ستاد .

بخش اول : اعلام خسارت
اعلام وقوع خسارت توسط بیمه گذار یا مراکز ذیصلاح به شعبه و از آنجا به مدیریت و سپس به ستاد صندوق میباشد .
اعلام خسارت از سوی شعبه به مدیریت شامل شاخص های خسارتی مانند عامل خسارت ، زمان و مناطق خسارتدیده و نیز شاخص های برآوردی همانند پیش بینی سطوح خسارتدیده ، تعداد افراد خسارتدیده ، درصد خسارت ، مبلغ غرامت و نیز سایر توضیحات و ضمائم مورد نیاز میباشد .
اعلام خسارت از طرف بیمه گذار به شعبه کتباً و با تکمیل فرم درخواست بازدید حداکثر ظرف مدت 7 روز و قبل از محو آثار خسارت

بخش دوم : تائید وقوع خسارت
افراد ذیصلاح و تائید کننده خسارت
– خسارتهای موردی
– خسارتهای منطقه ای

مدارک و مستندات تائیدیه خسارت
تطبیق عامل خسارت زا با تعریف عوامل خطر تحت پوشش .
وقوع خسارت منطبق با زمان پوشش قرارداد بیمه .
تهیه مدارک و مستندات مربوط به عامل خسارت از دستگاههای ذیربط .
استعلام تائید مراتب خسارت از مراکز تحقیقاتی و علمی و یا افراد خبره درصورت نیاز

نحوه اعلام تائیدیه خسارت : ارزیاب بررسی کننده خسارت با توجه به مدارک و مستندات موجود و نوع خسارت (موردی یا منطقه ای) ، نسبت به تنظیم فرم توجیه کارشناسی (شماره 7) و ارائه آن به مرجع موردنظر اقدام خواهد نمود

بخش سوم : نحوه بررسی خسارت
1- بررسی خسارت و محاسبه غرامت

2- تهیه لیست افراد خسارتدیده

3- کمیسیون پرداخت غرامت

. کمیسیونهای پرداخت غرامت در سه سطح شعبه ، مدیریت و ستاد بمنظور کنترل و نظارت مبالغ غرامت از ابعاد فنی و مالی تشکیل و براساس سقف غرامتها ، فقط به یکی از سه حالت زیر عمل خواهد نمود.

کمیسیون پرداخت غرامت
حالت اول : وجود یک گروه افراد خسارتدیده در شعبه
حالت دوم : وجود دو گروه افراد خسارتدیده در شعبه

حالت سوم : وجود سه گروه افراد خسارتدیده در شعبه

الف – کمیسیون شعبه و شرح وظائف آن
اعضاء کمیسیون: شامل رئیس شعبه (رئیس کمیسیون) ، کارشناس بیمه ، مدیر گروه اعتباری ، مدیر گروه مالی شعبه
.

– شرح وظائف اعضاء کمیسیون :
اخذ آمار و اطلاعات مربوط به خسارت وارده از مراکز و ادارات ذیربط .

بازدید از تک تک موارد خسارت توسط کارشناس شعبه یا کارگزار بخش خصوصی .

نظارت بر بررسی بعمل آمده توسط کارگزاران بخش خصوصی از طریق بازدید موردی از سطوح خسارتدیده .

هماهنگی با کارشناسان مدیریت و ستاد بمنظور بازدیدهای موردی از سطوح خسارتدیده در مرحله تائید خسارت .

بررسی وکنترل فرمهای غرامت توسط گروه مالی براساس دستورالعملها وبخشنامه های صادره.
 

ب – کمیسیون مدیریت و شرح وظائف آن
اعضاء کمیسیون : شامل مدیر گروه بیمه ای استان (رئیس کمیسیون) ، کارشناس بیمه مدیریت ، حسابرس استان

شرح وظائف اعضاء کمیسیون
اخذ آمار و اطلاعات مربوط به خسارات وارده از شعب و بررسی فنی آنها
.
استفاده از کارشناسان خبره منطقه درصورت نیاز
.
هماهنگی لازم با ستاد صندوق بیمه و مراکز ذیربط جهت بازدید موردی از خسارتها در مرحله تائید وقوع خسارت
.
نظارت بر صحت عملیات ارزیابی که کارشناسان شعب و یا بخش خصوصی انجام میدهند

بررسی و رسیدگی فنی و مالی به پرونده های ارسالی از طرف شعب

ج – کمیسیون ستاد و شرح وظائف آن
کمیسیون ستاد دو روز در هفته (دوشنبه و پنجشنبه) بمنظور بررسی و تائید غرامتهای افراد خسارتدیده ارسالی از مدیریت شعب استانها تشکیل میشود .

– اعضاء کمیسیون شامل :
الف – مدیرگروه (رئیس کمیسیون) ، کارشناس رابط استان (دبیر کمیسیون) ، کارشناس فنی محصول، کارشناس گروه تحقیق(درصورت نیاز) و کارشناس گروه نظارت(درصورت نیاز).
 

– شرح وظائف اعضاء کمیسیون
الف- مدیر گروه
ب – کارشناس رابط استان

ج- کارشناس فنی محصول
هـ- کارشناس گروه نظارت
د- کارشناس تحقیقات در رابطه با محصول

مدارک مورد نیاز کمیسیون ستاد صندوق بیمه :
1-  گزارش توجیهی کارشناس یا کارشناسان بررسی کننده خسارت بمنظور بررسی فنی و تطبیق تاریخ وقوع خسارت با مراحل رشد گیاه .
2-  آمارهای هواشناسی و گزارشات مراکز تائید کننده خسارت و یا کارشناس خبره (درصورت لزوم) .
3-  نقشه سطوح خسارتدیده در مزارع بزرگتر از 10 هکتار و باغات بزرگتر از 5 هکتار توسط دستگاه G.P.S .
4-  گزارشات اعلام شده خسارت و تائید وقوع آن در طی روند بررسی خسارت تا پرداخت غرامت که توسط رابط استان در مراحل قبلی جمع آوری شده است .
 

بخش چهارم : پرداخت غرامت
بطور کلی پرداخت هرگونه غرامت با طی مراحل زیر انجام میشود :

1-  اعلام خسارت
2-  تائید خسارت
3-  بررسی و محاسبه غرامت
4-  تشکیل کمیسیونهای مربوطه

بررسی نهائی سطوح خسارتدیده تا صدور مجوز پرداخت غرامت به شعبه حداکثر یکماه بطول می انجامد که منطبق با مفاد آئین نامه و دستورالعملها می باشد

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 52 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود