اصول عملیات بیمه گری و ارزیابی خسارت در محصولات زراعی و باغی
اصول عملیات بیمه گری و ارزیابی خسارت در محصولات زراعی و باغی
1- اعلام تعرفه ها و خرید بیمه نامه
الف – اعلام تعرفه ها از سوی ستاد صندوق بیمه
– جمع بندی و تحلیل آمارهای چندساله
– تعیین ضریب خسارت
– محاسبه تعرفه و حق بیمه ها
– گروه بندی مناطق
– تصویب در هیئت مدیره وکمیته فنی
– ابلاغ به استانها
ب ب- هماهنگی با ارگانهای ذیربط
– – تشکیل جلسات استانی با مشارکت ستاد
– -طرح موضوع در ستاد بیمه استان
– -اخذ سطوح زیرکشت و برنامه ریزی جهت بیمه پذیری
– -تعیین شرح وظایف طرفین
ج – سازماندهی کارگزاران
– عقد یا تمدید قرارداد با کارگزاران
– تقسیم بندی کارگزاران برای مناطق مختلف
براساس پتانسیل های موجود
– تشکیل کلاس های توجیهی برای کارگزاران
د – توزیع مطبوعات و تنظیم صورتجلسه
— برآورد مطبوعات مورد نیاز هر شهرستان
— تحویل مطبوعات به کارگزاران و تنظیم صورتجلسه
هـ – مراجعه بیمه گذاران جهت خرید بیمه نامه
– اطلاع رسانی بموقع و دقیق از طرق مختلف جهت ترغیب بیمه گذاران
آگاه نمودن بیمه گذاران از مفاد فرمها و شرایط بیمه ای توسط کارگزاران
و-اعمال کنترل های لازم در طول دوره انعقاد قرارداد بیمه
– نظارت بر نحوه تنظیم صحیح بیمه نامه در طی دوره
– تطبیق سطوح بیمه شده یا حق بیمه های دریافتی
– عدم تحویل گرفتن بیمه نامه های ناقص و یا مخدوش شده
ز – پیگیری آمار سطوح بیمه شده
– – اخذ آمار هر 15 روز یکبار و ارسال آن به مدیریت استان
-جمع بندی آمار و مقایسه آن با مدت مشابه
ح – رفع موانع و مشکلات در خلال دوره عقد قرارداد
– بررسی در مورد عدم همکاری ارگانهای ذیربط
– تشکیل جلسات فوق العاده شهرستانی
– تامین بموقع مطبوعات مورد نیاز
ط – خاتمه عملیات بیمه پذیری
– – جمع بندی نهایی آمار سطوح بیمه شده و ارسال آن به مدیریت
– -تحویل گرفتن مطبوعات استفاده نشده ومخدوش از کارگزاران وتنظیم صورتجلسه
– – محاسبه کارمزد کارگزاری و پرداخت آن
ک – شرایط تقسیط حق بیمه
– – تقسیط با سه قسط مساوی
– – قسط اول همزمان با عقد قرارداد
– – قسط دوم یکماه پس از عقد قرارداد
– -قسط سوم دو ماه پس از قسط دوم
– -تبصره : مبلغ حق بیمه می بایست بیش از دو میلیون ریال
(درزراعت) پنج میلیون ریال (در باغات) و یک و نیم میلیون ریال (در منابع طبیعی) باشد
–
-2 آئین نامه ها و دستورالعمل های محصولات زراعی
الف – تعاریف عمومی
– قانون بیمه
– تعریف بیمه
– بیمه گرو بیمه گذار
– خطرات تحت پوشش
– مدت قرارداد
– تعرفه و حق بیمه
– غرامت
زراعی درصد ارزش پیشرفت عملیات
ب – تشریح عوامل خطر
تعریف عوامل خطر
– علائم خسارت
ج – تعهدات بیمه گر
جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز در طول مدت قرارداد
بررسی خسارت در اولین فرصت ممکن و قبل از محو آثار خسارت
اعلام نظر کارشناس به بیمه گذار دراسرع وقت پس از تائید وتنظیم گزارش خسارت
پرداخت غرامت حداکثر یکماه پس از تقاضای خسارت
– بررسی اعتراض بیمه گذار ظرف 10 روز توسط اکیپ یا کارشناس دیگر
د – تعهدات بیمه گذار
مراجعه جهت بیمه پذیری در موعد مقرر
اعلام کتبی وقوع خسارت حداکثر 7 روز و قبل از محو آثار خسارت
درصورت اعتراض اعلام کتبی ظرف مدت 7 روز
– درصورت انتقال زراعت به دیگران اعلام کتبی به شعبه
هـ – اعتراض و شرایط آن
اعلام کتبی حداکثر ظرف یک هفته
عدم دریافت وجه غرامت
اخذ 100000 ریال کارمزد ارزیابی مجدد
– عودت کارمزد درصورت تائید خسارت و یا اضافه شدن میزان غرامت
3-انواع فرمهای بیمه ای و تشریح آنها
الف – نوع فرمهای مرحله انعقاد قرارداد
بیمه نامه (شماره یک)
ضمیمه شماره یک بیمه نامه (عوامل خطر)
ضمیمه قرارداد بیمه (وکالتنامه)
ج – نوع فرمهای مرحله ارزیابی خسارت
– بازدید خسارت
– شماره 3 (گزارش خسارت و پیشنهاد پرداخت غرامت انفرادی(
– شماره 3 (گزارش خسارت و پیشنهاد پرداخت غرامت گروهی دوباره کاری(
– شماره 3 (گزارش خسارت های عمومی و پرداخت غرامت گروهی(
– شماره 5 (بازدید از مزارع در طول دوره کاشت تا برداشت(
– شماره 6 (اعلام خسارت(
– شماره 7 (توجیه کارشناسی(
– ضمیمه غرامت ها (صورتجلسه مصوبه کمیسیون(
( ضمیمه مصوبه کمیسیون غرامتها (مشخصات بیمه گذاران و مزارع خسارتدیده-
دستورالعمل نحوه بررسی خسارتها
کنترل دقیق و فنی خسارتها در سطح کشور قبل از پرداخت هرگونه غرامت بصورت هرمی از شعبه تا ستاد .
بخش اول : اعلام خسارت
اعلام وقوع خسارت توسط بیمه گذار یا مراکز ذیصلاح به شعبه و از آنجا به مدیریت و سپس به ستاد صندوق میباشد .
اعلام خسارت از سوی شعبه به مدیریت شامل شاخص های خسارتی مانند عامل خسارت ، زمان و مناطق خسارتدیده و نیز شاخص های برآوردی همانند پیش بینی سطوح خسارتدیده ، تعداد افراد خسارتدیده ، درصد خسارت ، مبلغ غرامت و نیز سایر توضیحات و ضمائم مورد نیاز میباشد .
اعلام خسارت از طرف بیمه گذار به شعبه کتباً و با تکمیل فرم درخواست بازدید حداکثر ظرف مدت 7 روز و قبل از محو آثار خسارت
بخش دوم : تائید وقوع خسارت
افراد ذیصلاح و تائید کننده خسارت
– خسارتهای موردی
– خسارتهای منطقه ای
مدارک و مستندات تائیدیه خسارت
تطبیق عامل خسارت زا با تعریف عوامل خطر تحت پوشش .
وقوع خسارت منطبق با زمان پوشش قرارداد بیمه .
تهیه مدارک و مستندات مربوط به عامل خسارت از دستگاههای ذیربط .
استعلام تائید مراتب خسارت از مراکز تحقیقاتی و علمی و یا افراد خبره درصورت نیاز
نحوه اعلام تائیدیه خسارت : ارزیاب بررسی کننده خسارت با توجه به مدارک و مستندات موجود و نوع خسارت (موردی یا منطقه ای) ، نسبت به تنظیم فرم توجیه کارشناسی (شماره 7) و ارائه آن به مرجع موردنظر اقدام خواهد نمود
بخش سوم : نحوه بررسی خسارت
1- بررسی خسارت و محاسبه غرامت
2- تهیه لیست افراد خسارتدیده
3- کمیسیون پرداخت غرامت
. کمیسیونهای پرداخت غرامت در سه سطح شعبه ، مدیریت و ستاد بمنظور کنترل و نظارت مبالغ غرامت از ابعاد فنی و مالی تشکیل و براساس سقف غرامتها ، فقط به یکی از سه حالت زیر عمل خواهد نمود.
کمیسیون پرداخت غرامت
حالت اول : وجود یک گروه افراد خسارتدیده در شعبه
حالت دوم : وجود دو گروه افراد خسارتدیده در شعبه
حالت سوم : وجود سه گروه افراد خسارتدیده در شعبه
الف – کمیسیون شعبه و شرح وظائف آن
اعضاء کمیسیون: شامل رئیس شعبه (رئیس کمیسیون) ، کارشناس بیمه ، مدیر گروه اعتباری ، مدیر گروه مالی شعبه
.
– شرح وظائف اعضاء کمیسیون :
اخذ آمار و اطلاعات مربوط به خسارت وارده از مراکز و ادارات ذیربط .
بازدید از تک تک موارد خسارت توسط کارشناس شعبه یا کارگزار بخش خصوصی .
نظارت بر بررسی بعمل آمده توسط کارگزاران بخش خصوصی از طریق بازدید موردی از سطوح خسارتدیده .
هماهنگی با کارشناسان مدیریت و ستاد بمنظور بازدیدهای موردی از سطوح خسارتدیده در مرحله تائید خسارت .
بررسی وکنترل فرمهای غرامت توسط گروه مالی براساس دستورالعملها وبخشنامه های صادره.
ب – کمیسیون مدیریت و شرح وظائف آن
اعضاء کمیسیون : شامل مدیر گروه بیمه ای استان (رئیس کمیسیون) ، کارشناس بیمه مدیریت ، حسابرس استان
شرح وظائف اعضاء کمیسیون
اخذ آمار و اطلاعات مربوط به خسارات وارده از شعب و بررسی فنی آنها
.
استفاده از کارشناسان خبره منطقه درصورت نیاز
.
هماهنگی لازم با ستاد صندوق بیمه و مراکز ذیربط جهت بازدید موردی از خسارتها در مرحله تائید وقوع خسارت
.
نظارت بر صحت عملیات ارزیابی که کارشناسان شعب و یا بخش خصوصی انجام میدهند
بررسی و رسیدگی فنی و مالی به پرونده های ارسالی از طرف شعب
ج – کمیسیون ستاد و شرح وظائف آن
کمیسیون ستاد دو روز در هفته (دوشنبه و پنجشنبه) بمنظور بررسی و تائید غرامتهای افراد خسارتدیده ارسالی از مدیریت شعب استانها تشکیل میشود .
– اعضاء کمیسیون شامل :
الف – مدیرگروه (رئیس کمیسیون) ، کارشناس رابط استان (دبیر کمیسیون) ، کارشناس فنی محصول، کارشناس گروه تحقیق(درصورت نیاز) و کارشناس گروه نظارت(درصورت نیاز).
– شرح وظائف اعضاء کمیسیون
الف- مدیر گروه
ب – کارشناس رابط استان
ج- کارشناس فنی محصول
هـ- کارشناس گروه نظارت
د- کارشناس تحقیقات در رابطه با محصول
مدارک مورد نیاز کمیسیون ستاد صندوق بیمه :
1- گزارش توجیهی کارشناس یا کارشناسان بررسی کننده خسارت بمنظور بررسی فنی و تطبیق تاریخ وقوع خسارت با مراحل رشد گیاه .
2- آمارهای هواشناسی و گزارشات مراکز تائید کننده خسارت و یا کارشناس خبره (درصورت لزوم) .
3- نقشه سطوح خسارتدیده در مزارع بزرگتر از 10 هکتار و باغات بزرگتر از 5 هکتار توسط دستگاه G.P.S .
4- گزارشات اعلام شده خسارت و تائید وقوع آن در طی روند بررسی خسارت تا پرداخت غرامت که توسط رابط استان در مراحل قبلی جمع آوری شده است .
بخش چهارم : پرداخت غرامت
بطور کلی پرداخت هرگونه غرامت با طی مراحل زیر انجام میشود :
1- اعلام خسارت
2- تائید خسارت
3- بررسی و محاسبه غرامت
4- تشکیل کمیسیونهای مربوطه
بررسی نهائی سطوح خسارتدیده تا صدور مجوز پرداخت غرامت به شعبه حداکثر یکماه بطول می انجامد که منطبق با مفاد آئین نامه و دستورالعملها می باشد
با تشکر از توجه شما