تارا فایل

پاورپوینت اصلاحات در نظام سلامت



اصلاحات در نظام سلامت

عناوین
موفقیتها در نظام سلامت
مشکلات
اصلاحات در نظام سلامت

موفقیتها در نظام سلامت

Changing the pattern of Under 5 Mortality Rate during the last 3 decades in Iran(1970-2000)

نسبت پزشک به 1000 نفر جمعیت
در سال 1363 حدود
54% پزشکان عمومی،
87% متخصصین و
66% دندانپزشکان
در تهران و 5 شهر
بزرگ حضور داشتند

نسبت تخت ثابت به یکصد هزار نفر

دسترسی به آب آشامیدنی سالم (روستا)

میزان اقلام دارویی

امید به زندگی
امید به زندگی برای زنان در ژاپن 83سال (بهترین وضعیت دنیا)
شاخص امید به زندگی در ایران از میانگین کشورهای منطقه بالاتر است

میزان رشد جمعیت
جلو گیری از افزایش ده میلیون نفر جمعیت

مقایسه میزان رشد جمعیت

مقایسه پوشش واکسیناسیون بر علیه بیماریهای واگیر

مرگ کودکان زیر یکسال به ازای هزار تولد زنده
جلوگیری از مرگ 000/400 نفر کودک زیر یکسال

مقایسه مرگ کودکان زیر یکسال به ازای هزار تولد زنده
شاخص ایران در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (به استثناء چند کشور حوزه خلیج فارس) و در مقایسه با کشورهای مشابه به لحاظ درآمدی کمترین میزان را داراست

مرگ مادران به ازای یکصد هزار تولد زنده

مقایسه مرگ مادران به ازای یکصد هزار تولد زنده
شاخص ایران در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (به استثناء کشورهای حوزه خلیج فارس) و در مقایسه با کشورهای مشابه به لحاظ درآمدی وضع خوبی دارد
بدترین شاخص دنیا 1100
بهترین شاخص دنیا 13

ربشه کنی، حذف و کنترل بیماریها
ریشه کنی بیماری پیوک،
حذف بیماریهای کزاز نوزادی و جذام،
کنترل بیماری سرخک ، دیفتری، مالاریا و سل.

فلج اطفال
در آستانه ریشه کنی فلج اطفال قرار داریم
مدت سه سال است که مورد جدید فلج اطفال نداشته ایم.

خدمات فوق تخصصی
گسترش خدمات فوق تخصصی در زمینه پیوند اعضاء از 6 مورد در سال 1363 به 000/10 مورد در سال 1378
کاهش اعزام بیماران به خارج از کشور (ارز تخصیص یافته از 3.4 میلیون دلار در سال 1376 به 2.4 میلیون دلار در سال 1379 کاهش یافته است

جمع بندی موفقیتها
دسترسی بهتر شده است
امید به زندگی افزایش یافته
شاخصهای سلامت ارتقاء پیدا کرده است
رشد جمعیت کنترل شده است
بیماریهای عفونی کنترل شده است
نیروی انسانی مورد نیاز تربیت شده است
منابع فیزیکی مورد نیاز توسعه یافته است

مشکلات

1- عدالت در نظام ارائه خدمات
نسبت هزینه های بهداشت و درمان از کل هزینه ها ی خانوار در 3/3 در صد از خانوارها بیش از 40 در صد است(Catastrophic health expenditure)
فاصله بین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در دهکهای مختلف در آمدی
غیرواقعی بودن تعرفه ها، سرانه و نحوه خرید خدمت بوسیله دستگاههای مختلف
عدم وجود نظام بیمه ای مبتنی بر حمایت غنی از فقیر و سالم به بیمار

1-عدالت در نظام ارائه خدمات.
عدم دسترسی فیزیکی ، مالی و فرهنگی همگانی به نظام ارائه خدمات

عدم توزیع عادلانه منابع بخش

فقدان پوشش کامل صد در صد جامعه از نظر بیمه همگانی درابعاد پوشش در سطح (حدود 15میلیون نفر فاقد پوشش بیمه می باشند) و پوشش در عمق خدمات

2-کارآئی و کیفیت
عدم بهره داری کامل از نظام ارائه خدمات بنحو کارآمد (درصد اشغال تخت در بیمارستانهای دولتی 53 درصد می باشد)
ارائه خدمات موازی وتکراری بویژه درتجویز دارو و خدمات پاراکلینیک
تمرکز بر داده های بخش سلامت و بی توجهی به ستاده ها
فقدان نظام اولویت بندی نیازها براساس بار بیماریها
وجود نظام چندگانه بیمه دولتی با سیاستهای متفاوت و نظام اداری مالی هزینه بر
تمرکز نظام ارائه کننده خدمات، خریدار خدمات و ناظر خدمات در یک سازمان

عدم ارائه خدمات در زمینه ارتقاء سلامت برای جامعه
عدم وجود نظام پایش و ارزشیابی بویژه در بخش درمان براساس استانداردهای علمی
فقدان نظام محاسبه هزینه- اثربخشی درنظام سلامت
مشتری محور نبودن و کاهش پاسخگوئی نظام سلامت به مردم
فقدان ارائه خدمات بر اساس راهکارها و استانداردهای علمی
2-کارآئی و کیفیت

3-ساختار
ساختار متمرکز و عدم شفافیت در مسئولیتها در سطوح ستادی ومحیطی
کندی نظام تصمیم گیری بدلیل گستردگی سازمان و تمرکز در نظام تصمیم گیری
عدم مشارکت سازماندهی شده سایر بخشها در تامین سلامت
فقدان نظام جامع تعریف شده در بخش سلامت بویژه در ابعاد سطح بندی منابع و ارجاع بیماران
عدم تبیین جایگاه بخش غیردولتی همانند خصوصی و خیریه
ناکارآمدی ساختار موجود در مقابل نیازهای جدید مانند بیماریهای قلب وعروق، سرطانها و حوادث

4-نظام اطلاعات سلامت
استفاده از تکنولوژی سنتی و عدم استفاده از تکنولوژی مکانیزه منسجم(عدم بکارگیری سیستمهای MIS، DSS،تبادل الکترونیکی اطلاعات و…..)

فقدان اطلاعات در زمینه هائی همانندحسابهای ملی سلامت ، بهره برداری از منابع مانند میزان اشغال تخت، متوسط اقامت بیمار، میزان پذیرش، سرانه روزهای مراقبت بستری و سرانه ویزیت های سرپائی ، اطلاعات تفصیلی بیماری در کشور

اطلاعات مربوط به بخش خصوصی
عدم ثبت فعالیتها، برنامه ها و تجربه ها (ضعف شدید مستندسازی در نظام )

………..

5-نیروی انسانی ارائه دهنده خدمت
افزایش رشد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان گروه پزشکی
که از نخبگان کشور هستند

ترجیح منابع فیزیکی و تجهیزاتی بر نیروی انسانی
عدم کفایت و توانمندی حرفه ای لازم در برخی از رده ها
زیر خط فقر بودن کارکنان بخش دولتی
عدم تناسب در نسبت نیروی انسانی پشتیبانی به نیروهای تخصصی وفنی
عدم مشارکت نیروهای بخش در سود و زیان سازمان

6-مدیریت
ناپایداری عمر مدیریت و گردش سریع نخبگان ، فقدان نظام انتخاب مدیران بر اساس شایستگی
عدم وجود ابزارهای انگیزشی در جذب و حفظ نیروهای کارشناس و توانمند
کمبود آموزش های لازم به منظور کسب دانش ، مهارت و تکنیکهای مدیریت نوین
تمرکز و عدم واگذاری اختیارات و مسئولیتها به مدیران سطوح محیطی
عدم تامین مالی مدیران
عدم رضایت و انگیزه لازم
عدم وجود نظام ارزشیابی عملکرد مدیران
عدم مشارکت مدیران در سود و زیان سازمان
فقدان طرح، برنامه و مدیریت استراتژیک در سازمان

تامین منابع مالی 7-
سهم مردم از هزینه های بخش بهداشت و درمان 58 درصد و سهم دولت 42 درصد می باشد
– اعتبارات عمومی فصل بهداشت و درمان و تغذیه در دهه 1380-1370 حدود 9 برابر افزایش یافته ولی درآمدهای اختصاصی فصل 37 برابر افزایش نشان میدهد به این معنی که ترکیب اعتبارات از محل بخش عمومی و خصوصی بسیار غیر عادلانه است.

8- نظام پرداختها
بی عدالتی گسترده در پرداختها
عدم مشارکت پزشک در ریسک تحمیلی هزینه های اضافی بر بخش
نظام پرداخت بازا خدمات به بیمار که منجر به گسترش خدمات موازی، اضافی و پرعارضه بجای نظام پرداخت در جهت ارتقاء سلامت جامعه می شود

9-قوانین و مقررات
قانون و مقررات ابزار تبدیل سیاست به عمل است
تناقض بسیاری از قوانین با سیاستها
وجود قوانین متناقض
فقدان مقررات، روشها و استانداردهای مستند بویژه در بخشهای تخصصی و عدم رعایت مقررات موجود
……

مشکلات
Lack of coordination between PHC and secondary/tertiary care delivery systems
There is substantial over-capacity in public and private delivery systems; yet, both are expanding irrespective to underlying needs
The multiple insurance systems lead to high administrative costs, complex management, inefficient risk pooling, and …..
Fee-for-service payment systems lead to cost escalation and provision of unnecessary services

اصلاحات در نظام سلامت

هدف کلی اصلاحات

انجام تعییرات مثبت
هدفمند (مبتنی بر شواهد علمی-منطق-برنامه)
پایدار (موقت نیست)
و بنیادی (تغییر در ابعاد استراتژیک نظام سلامت)
در نظام سلامت در جهت ارتقاء سلامت ، پاسخگویی و ارائه عادلانه خدمات به افراد و جامعه

راهبردها

راهبردها

1- سطح بندی و طراحی نظام شبکه سلامت (اعم از شبکه دولتی، خصوصی، خیریه…)
2- طراحی بسته خدمت
3- طراحی روش های پرداخت مطلوب
4- محوریت پزشک خانواده در جمعیت تعریف شده
5- توسعه منابع
6- استراتژی تعیین Guide line یا خطوط راهنما
7- راه اندازی نظام ارجاع
8- عدم تمرکز
9- راه اندازی نظام ارتباطات و اطلاعات
10-توانمند سازی و مشارکت مردم و همکاری بین بخشی

1-راهبرد سطح بندی

سطح بندی یعنی استقرار منابع(نیروی انسانی، فضای فیریکی، تجهیزات، مالی) دولتی و غیر دولتی در محلی که امکان دسترسی را با حداکثر کیفیت و کارآیی تامین نماید

وضع موجود سطح بندی
عدم دسترسی فیزیکی همگانی به نظام ارائه خدمات
عدم توزیع عادلانه منابع بخش -توزیع منابع محدود بدون منطق

توزیع منابع بر اساس
وضع مطلوب سطح بندی در کشور
دسترسی فیزیکی همگانی به نظام ارائه خدمات
توزیع عادلانه منابع بخش
توزیع منابع محدود بر اساس تراکم جمعیت-بیمار پذیری-دسترسی زمانی-مسیر حرکت مردم

پزشک-آزمایشگاه-داروخانه
وضع موجود سطح بندی در شهرستان

پزشک
وضع مطلوب سطح بندی
تراکم جمعیت-بیمار پذیری-دسترسی زمانی-مسیر حرکت مردم

2-راهبرد ارجاع 3-پزشک خانواده

Iranian Definition of Family Physician
Family Physician's role in health system includes

The Family Physician is a licensed medical graduate
Responsible for the first contact of community with health system
providing integrative, comprehensive and continuing care for community
management of the health team
Coordination with other sectors.
Takes care of individuals in society, irrespective of the patient's type of disease or other personal and social characteristics or risk of illness.
Maintaining & promoting health
Refer of patient to specialty levels
responsible for health of individual & community

پزشک
متخصص
وضع موجود بدون سیستم ارجاع و پزشک خانواده

پزشک
پزشک
عدم پاسخگویی بدلیل عدم شناخت بیمار و پزشک از یکدیگر
خدمات موازی و تکراری
عدم ثبت اطلاعات و سوابق بیماری
بکارگیری امکانات پیچیده و گران برای بیماریهای ساده و بالعکس
عدم امکان پیگیری خدمات ارائه شده
مصرف بی رویه دارو و خدمات پاراکلینیک و تحمیل هزینه و عوارض

پزشک
متخصص

وضع مطلوب با سیستم ارجاع و پزشک خانواده

پزشک خانواده
پزشک
متخصص
بیمارستان

وضع مطلوب با سیستم ارجاع و پزشک خانواده
پزشک خانواده مسوول سلامت 2000 نفر
بهداشت-درمان-توانبخشی خانوار
سلامت جامعه 2000 نفری
سلامت جسمی ، روحی و اجتماعی
احترام به حقوق بیمار و پاسخگوئی
ثبت اطلاعات کاملی از ژنوگرام خانواده، تاریخچه سلامت و بیماری خانواده
اشتغا ل و توزیع مناسب بیمار
خرید خدمات از بخش خصوصی بر اساس ارزشیابی
عدم وجود خدمات موازی و تکراری
کنترل مصرف بی رویه دارو و عدم تحمیل هزینه و عوارض

4-راهبرد تغییرروش های پرداخت
روش های پرداخت موجود
عدم مشارکت پزشک در ریسک تحمیلی هزینه های اضافی بر بخش
نظام پرداخت بازا خدمات به بیمار که منجر به گسترش خدمات موازی، اضافی و پرعارضه بجای نظام پرداخت در جهت ارتقاء سلامت جامعه می شود
بی عدالتی گسترده در پرداختها
عدم مشارکت نیروهای بخش در سود و زیان سازمان
نظام پرداخت بر اساس حقوق انگیزه ها را کاهش میدهد

روش های پرداخت مطلوب
باعث افزایش پاسخگوئی پزشک شود.
باعث تقسیم ریسک(طول مدت بستری، هزینه دارو و پاراکلینیک، تعداد بیماران ارجاعی……) بین خریدار خدمت (فرد و یا سازمان بیمه) و ارائه کننده خدمت(پزشک و بیمارستان) شود
باعث ارائه خدمات بیشتر و یا کمتر از حد مورد نیاز نگردد.
تصدی دولت را کاهش دهد و نظام اداری و مالی بسیار ساده و کم هزینه ای را نیاز داشته باشد.
باعث ارتفا کیفیت خدمات گردد
باعث افزایش انگیزه در ارایه خدمات جامع گردد
پرداخت بازاء واحد خدمت برای مواردی که نیاز به خدمات بیشتر است مثل واکسیناسیون، و یا درمان سل.

پرداخت بازاء سرانه برای کنترل برخی از خدمات مثل کنترل هزینه های دارو و پاراکلینیک و ارجاع بی دلیل به متخصص

پرداخت تشویقی برای افزایش رضایتمندی و کنترل کیفیت

5-راهبرد توسعه منابع
وضع موجود
-افزایش هزینه های بهد اشت و درمان بدلیل افزایش سن-تغییر الگوی بیماریها-افزایش انتظارات و پیشرفت تکنولوژی
-فقدان پوشش کامل صد در صد جامعه از نظر بیمه
-عدم وجود نظام بیمه ای مبتنی بر حمایت غنی از فقیر و سالم به بیمار
-نسبت هزینه های بهداشت و درمان از کل هزینه ها ی خانوار در 3/3 در صد از خانوارها بیش از 40 در صد است(Catastrophic health expenditure)
-سهم مردم از هزینه های بخش بهداشت و درمان 58 درصد و سهم دولت 42 درصد می باشد

وضع مطلوب توسعه منابع
افزایش سهم اعتبارات بخش سلامت از GDP
تغییر نحوه توزیع بار مالی ایجاد شده بر جامعه به منظور تامین منابع مالی نظام سلامت بر اساس روش Progressive
افزایش مالیات از منابع تولید کننده خطر برای سلامت و تخصیص آن به نظام سلامت
اجرا پوشش کامل صد در صد جامعه از نظر بیمه
پرداخت سرانه و تعرفه واقعی

6-راهبرد اصلاح بسته خدمت(بهداشت-درمان سرپایی و بستری-توانبخشی)
وضع موجود
-اجزا بسته خدمت بدون توجه به منابع تدوین شده است
-اجزا بسته خدمت بدون توجه به نیازها تدوین شده است
-اجزا بسته خدمت بدون توجه به اولویتها تدوین شده است

وضع مطلوب

7-راهبرد تعیین Guide line یا خطوط راهنما
محدوده ارائه خدمات بویژه در بعد تشخیص و درمان از بسیار بد تا بسیار خوب گسترده است.
علت عدم انتخاب بهترین تصمیم می تواند ناشی از فقدان آموزش مناسب،بی تجربگی، فقدان وقت کافی، یا فقدان انگیزه بهر دلیل باشد.

برای حل این مشکلات تدوین و نظارت بر اجراء خطوط راهنما در ارتقاء کیفیت و کنترل هزینه ها رهگشا ست.

8-راهبرد توانمند سازی و مشارکت مردم و همکاری بین بخشی

راهبرد توانمند سازی و مشارکت مردم و همکاری بین بخشی
-گسترش مشارکت مردم از طریق گسترش طرح داوطلبین سلامت(74000 داوطلب)
-توانمند سازی مردم(راه اندازی مراکز توانمند سازی)
– همکاری بین بخشی(تشکیل شورای سلامت کشور به ریاست رئیس جمهور محترم)

9-راهبرد طراحی نظام ارتباطات و اطلاعات
اطلاعات ابزار اولویت بندی در بکار گیری منابع است
لذا داشتن نظام اطلاعاتی از ورودیها، فرایندها و خروجیها در نظام ارائه خدمات لازم است وبکارگیری سیستمهای DSS, MIS, و تبادل الکترونیکی اطلاعات یکی از راهبردهای اساسی است.

9-HMIS

The Seven areas of HMIS
1.Patient Care Management
2.Population Management
3.Disease State Management
4.Resource Management
5.Utilization Management
6.Financial Management
7.Quality Management

Activities have been done
All the strategies in HSR has been approved in fourth five year plan by the parliament
Increasing health expenditure from 5.6 percent of GDP to 7 percent in five years (public share) by imposing new taxes on risk factor producers…….
Decrease the O.O.P from 54 percent to 30 percent in five years plan
Increase the FFCI from 0.83 to 0.9
Other strategies ……
A five year action plan for these approvals has been prepared and will be finalized by the cabinet .

Activities have been done
Stratification :
Allocation of the resources (manpower, equipment, finance) in public and private parts, in a geographic locations to achieve the maximum of accessibility , quality and efficiency in curative care
Hospital stratification (beds, human resources, equipments, buliding) has finalized .
Ambulatory care stratification will be started in next couple of month.

عدم تمرکز(جامعه-دولت-خصوصی-خیریه –تعاونی……)
اجرا ماده 192 برنامه پنجساله سوم با ویژگیهای:
مسوولیت دولت در طراحی ساختار نظام ارائه خدمات (شبکه) و تعیین استانداردهای منابع و خدمات
اولویت بخش غیر دولتی در راه اندازی و اداره واحدهای تشکیل دهنده شبکه
خرید خدمات از بخش غیر دولتی در مورد خدماتی که باید رایگان ارائه شود
واگذاری واحدهای موجود به بخش غیر دولتی
اصلاح نظام پرداخت

تدوین پروپوزال برای هر پروژه در تمام استانها به شرح زیر برای 27 پروژه
مقدمه
هدف کلی
اهداف اختصاصی
استراتژی
بیان مسئله
بررسی وضعیت موجود
استاندارد :
-نیروی انسانی
-فضای فیزیکی
-تجهیزات
-خدمات
نظام جمع آوری اطلاعات
شاخصهای ارزیابی و ارزشیابی
چک لیست ارزشیابی
نظام پرداخت
جدول فعالیتها
جدول میزان تمرکز زدایی

Activities have been done
Decentralization
Transferring the management of 600 health care facilities from public to private system.
This strategy has been stopped and we will evaluate the results in next six month for future decisions.
Intersectoral collaboration
Establishing of National Health Council under the cabinet and president
Approval of some rules and regulations regarding the accident problems, nutrition, smoking, etc.

Human resource development
Implementation of the Flagship course on Health Sector Reform and Sustainable Financing for Iran by Harward Univ for expertise and two days course for top policy makers( Parliament, MPO, all top Managers in MOH, NGOs, etc).
Implementation of health economics course for ministry expertise
Around 30 students at the level of PhD are studying health policy and management in European and U.S universities
Some change in the curriculum of student based on HSR ideas
Designing fellowships, post Doc, programs for more than 60 people in health policy, economics, etc.
Designing and developing a short course of health policy and management by Nuffield institute and it will be started in next couple of months
……………………
Changing the language of most of Iranian expertise and mangers in to the HSR terms

Improving HMIS in Iran
In Past
Household survey
DHS
Vital Registration (about 50 information items “vital horoscope”) For child and maternal health indicators, malaria and tuberculosis, death rates,
Surveillance system for Polio-Aids-Malaria, Tuberculosis..
Household folder
Most of these, are the information for action
Areas that information are available in Iran:
NHA
DALY
Utilization
FFCI
Catastrophic health expenditure
Responsiveness
Resources information (Human-equipment-building-PHC clinics-Hospitals (Public-private-charity-……)
Unit-cost study for 150 services
Death registry
Future plan is to integrate all these in GIS system

پروژه تدوین راهکارهای طبابت و شکایت شایع بالینی Guidelines برای 20 مورد بیماری برای پزشکان عمومی

بیماریهای به شرح ذیل:
عفونت های دستگاه تنفس فوقانی
هیپرلیپدمی
هیپرتانسیون
چاقی
کمردرد
درد زانو
آسم
یبوست
گواتر
دیابت تیپ
نشانگان پیش قاعدگی
اسهال حاد
آزمایشات و معاینات دوره­ای
عفونت ادراری
رفلاکس معدی – مروی
استئوپروز
تروما به سر
اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر
آنژین صدری
سوء هاضمه

حسابهای سلامت به چه سوالاتی پاسخ می دهند
چه منابعی و به چه میزان جهت سلامتی پرداخت می کنند؟ ( Sources )
عاملین مهم تامین مالی سلامتی در استان کدامند و در هزینه ها چه نقشی دارند؟
چگونه وجوه سلامتی بین خدمات مختلف و فعالیتهای نظام بهداشتی درمانی توزیع می شوند ؟ ( Functions )
ارائه دهندگان خدمات سلامتی در استان کدامند و هر یک به چه میزان در ارائه خدمات نقش دارند؟ ( Providers )

حسابهای ملی سلامت درای نه جدول می با شد که در اینجا با چهار جدول کار می کنیم هر جدول دو بعدی است و گردش پول را نشان میدهد
1-جدول منابع
2-جدول عوامل تامین کننده مالی(واسطه ها)
3-جدول ارایه کنندگان خدمات
4-جدول عملکردها و خدمات
سایر جداول شامل خدمات گیرندگان (شامل شرایط سنی-جنسی-جغرافیایی-)-مداخلات (بیماریها مثل ایدز-کننرل جمعیت-)منابع ورودی (نیروی انسانی-تجهیزات….)……..

تعیین بار بیماریها، سطح سلامتی، عوامل خطر و اولویتهای بهداشتی درمانی به تفکیک درسه استان ؛ بوشهر،آذربایجان شرقی،چهارمحال و بختیاری
هدف کلی:
تعیین بار هریک از بیماریها، عوامل خطر ده گانه اصلی، تعیین سطح سلامتی با استفاده از شاخص امید به زندگی توام با سلامتی، اولویت بندی مداخله ها به تفکیک استان

سالهای تعدیل شده باناتوانی
Disability Adjusted Life Years
DALY = YLL + YLD
زمان بعنوان یک واحد مشترک اندازه گیری برای
مرگ ومیر وبیماری وسلامت بکار رفته است
= سالهای ازدست رفته عمر YLL = سالهای سپری شده با ناتوانی YLD
بار بیماریها عبارتست از

تدوین آیین نامه نظام ارجاع در سه استان پایلوت
فعالیتها:
تعریف پزشک خانواده و نظام ارجاع
تعریف سطوح مختلف ارائه خدمات
تدوین ضوابط ارجاع
طراحی فرمهای مورد نیاز ارجاع
طراحی پرونده خانوار
طراحی فرم مسافرت و اورژانس و نحوه ارائه خدمات به اینگونه بیماران
طراحی فرم پاسخهای ارجاع
ارائه پیشنهادات مشوق های مالی برای بیماران و پزشکان در نظام ارجاع

تدوین آیین نامه نظام ارجاع در سه استان پایلوت
نحوه تشکیل کمیته های شهرستانی و استانی نظام ارجاع
آیین نامه نحوه پرداخت ها در نظام ارجاع
تدوین نحوه ارائه خدمات تخصصی در سیستم ارجاع
تدوین نحوه ارائه خدمات به بیماران در داروخانه و پاراکلینیک
تدوین شرح وظایف پزشک خانواده
آیین نامه نحوه انتخاب پزشک
نحوه تغییر پزشک خانواده

تعیین میزان بهره مندی جامعه از خدمات سلامت
هدف کلی:
تعیین رفتارهای جامعه بمنظور دریافت خدمات تندرستی و رفتارهای نظام سلامت در قبال آنان هنگام ارائه خدمت

اهداف اختصاصی: الف – خدمات سرپایی
تعیین بروز تقاضا برای خدمات تندرستی براساس گفته خود فرد به تفکیک اورژانس، جدید یا قدیمی بودن مشکل تندرستی و برحسب سن و جنس
تعیین فراوانی نسبی زمینه­های ایجاد تقاضا برای خدمات
تعیین درصدی از تقاضاها که منجر به اقدام برای دریافت خدمت نشده است به تفکیک علت
تعیین فراوانی نسبی مراجعه به انواع ارائه­کنندگان خدمات تندرستی
تعیین درصدی از مراجعات که منجر به بهره­مندی از خدمت نشده است به تفکیک علت
تعیین فراوانی نسبی انواع خدمات ارائه شده به افراد مراجعه کننده (پیشگیری، درمانی، مراقبتی، و …)

تعیین میانگین زمان انتظار برای دریافت خدمت به تفکیک مراحل مختلف اقدام برای دریافت خدمت (وقت گرفتن، زمان سپری شده در راه، سالن انتظار، دریافت جواب)
تعیین میانگین مبلغی که بصورت مستقیم توسط گیرنده خدمت برای دریافت خدمت صرف شده است به تفکیک مراحل مختلف اقدام برای دریافت خدمت (رفت و آمد، دریافت خدمت، نسخه)
تعیین شدت بار مالی تحمیل شده به خانوار به دلیل خدمات سرپایی بر حسب تعریف و گفته فرد
تعیین میزان رعایت حقوق گیرندگان خدمت در هنگام مراجعه برای دریافت خدمت به تفکیک نوع حق (برحسب تعریف)
تعیین فراوانی نسبی استفاده از بررسیهای پاراکلینیک به تفکیک نوع بررسی
تعیین فراوانی ارجاع به ارائه کننده دیگر (به جز پاراکلینیک) به تفکیک نوع ارائه کننده
تعیین فراوانی نسبی اخذ نتیجه مطلوب از مراجعات

مشارکت مالی عادلانه در تامین هزینه های بخش سلامت
نتایج مطالعه
شاخص مشارکت مالی عادلانه در تامین هزینه های بخش سلامت برابر 83/ . از 1 می باشد
بیش از 50 در صد هزینه ها از جیب خانوار پرداخت می شود
3/3 در صد از خانوارها بیش از 40 در صد از درآمدشان را صرف سلامت می کنند(Catastrophic health expenditure
35 در صد از این گروه بیمه هستند

Major determinants of Catastrophic helath expenditure
Living in Rural areas.
Having illiterate head.
Having more children (under 12 years).
Having more senior members(over 60 years).
Having less employed members.
Whose head does not work in public sector.
Having less per capita expenditures (Squared).
Households:

روند تغییرات شاخص عدالت طی سالهای 1374 – 1379

روند تغییرات نسبت خانوارهای با وضع هزینه های بهداشتی اسف بار طی سالهای 1374 – 1379

Intersectoral collaboration
Establishing of National Health Council under the cabinet and president
Approval of some rules and regulations regarding the accident problems, nutrition, smoking,etc.

سطح بندی و تعیین خصوصیات ساختاری و پراکندگی جغرافیایی کلیه مراکز ارائه دهنده خدمات اعم از خصوصی، دولتی، خیریه و انتقال این اطلاعات بر روی نقشه های جغرافیایی کلیه شهرستانهای استان

Activities have been done
Designing a mix Payment System for GPs
Use of national and international consultants
Preparation of the political and cultural environment
Revising basic package for F.P
Selection of 4 pilot provinces and setting an organogram for implementation of referral system
Bam

Final thought Four key resources
Political resources: how legitimate is the regime, how autonomous is the government, and how best is the consensus among key stakeholders.
Financial resources: how much resources are available for implementation the plan.
Managerial resources: how skilled are the managers available to improve the plan
Technical resources: how much knowledge the managers and expertise have about what they are asked to plan and implement.
Finally we have long way to go

‏موفق باشید


تعداد صفحات : 87 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود