تارا فایل

پاورپوینت استانداردهای ارزشیابی کیفی از یادگیری های آموزشگاهی


بسم الله الرحمن الرحیم

استانداردهای ارزشیابی کیفی از یادگیری های آموزشگاهی

تعریف ملاک و استاندارد: ملاک ها مرجع تصمیم گیری در مورد موضوعات ارزشیابی هستند. موضوعات ارزشیابی با ملاک ها مقایسه می شوند تا میزان مطلوب بودن یا نامطلوب بودن ارزش آنها مشخص گردد.

ملاک های ارزشیابی وقتی که با روش های علمی و در

سطح گسترده اعتبار بخشی شوند به عنوان استاندارد

قلمداد می گردند. استانداردها میزانی برای درست

حرکت کردن در یک مسیر مشخص هستند.

تعریف یادگیری در رویکرد سنتی (رفتاری) :

"یادگیری زمانی رخ می دهد که در نتیجه ی پاسخ ارگانیزم به محرک ها، رفتار های جدید یا تغییرات در رفتار ایجاد شود."
زمان شروع رویکرد: از 1960 -1920

مبانی نظری رویکرد : 1ـ شرطی کلاسیک (پاوولف)
2ـ شرطی وسیله ای (ثراندیک)
3ـ شرطی کنش گر( اسکینر)
رویکرد ارزشیابی: تراکمی

اصلاح تعریف سنتی یادگیری (رویکرد رفتاری – شناختی):

"یادگیری به معنای تغییر ات ایجاد شده در دانش ثبت شده در حافظه بلند مدت بر اثر تعامل مکانیزم های شناختی با تکالیف محیطی است".
زمان شروع رویکرد از 1960 به بعد

مبانی نظری رویکرد 1ـ نظریه گشتالت
2ـ رویکرد رفتاری شناختی باندورا
3ـ پردازش اطلاعات
4ـ نظریه آزوبل
5ـ نظریه رمزگذاری دوگانه
رویکرد ارزشیابی: تکوینی

تعریف یادگیری در رویکرد جدید (سازنده گرایی):

"یادگیری فرایندی است که در آن ارگانیزم براساس دانش و تجربه ی قبلی و نیز تفسیرهای شخصی از موقعیت، مفاهیم و ایده های جدید را خود بنا می کند".
زمان گسترش رویکرد1980 به بعد:

مبانی نظری رویکرد : 1ـ دیویی
2ـ سازنده گرایی شناختی پیاژه
3ـ اکشتافی برونر
4ـ سازنده گرایی اجتماعی ویگوتسکی
رویکرد ارزشیابی: کیفی

ویژگی های تعریف جدید یادگیری:

استانداردهای ارزشیابی کیفی از یادگیری آموزشگاهی

تعریف ارزشیابی کیفی از یادگیری :
جمع آوری نظام دار اطلاعات در مورد فرایند و پیامد یادگیری به منظور قضاوت درباره ارزش آنها و ارایه ی بازخوردهای تحصیلی

عناصر کلیدی تعریف:
1ـ روش جمع آوری اطلاعات (سنجش)
2ـ بازخورد کیفی

استانداردهای سنجش کیفی یادگیری

1ـ روش های سنجش باید برنحوه ی یادگیری و فرایندهای عالی ذهن دانش آموز متمرکز شود.

2ـ روش های سنجش باید هسته مرکزی تمام فعالیت های کلاسی و جز جدایی ناپذیرطرح درسی معلم باشد .

3ـ روش های سنجش باید به عنوان مهارت های تحصصی کلیدی در نظر گرفته شود و به طور مستمر از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی به معلمان آموخته شود.

4ـ روش های سنجش باید طوری تهیه و اجرا شود که انگیزه ی درونی به یادگیری در دانش آموزان ترغیب کند.

5ـ روش های سنجش باید گستره ی وسیعی از یادگیری آموزشگاهی را در تمام فراگیران شناسایی و بررسی کند.

6ـ روش های سنجش باید قابلیت های خود سنجی را در دانش آموزان توسعه دهد طوری که آنان به مدیریت خود و اندیشه در رفتار ترغیب شوند

7ـ در روش های سنجش انتظارات یادگیری باید آنچنان روشن و گویا تعریف شود که اطلاعات حاصل از آن قابل دفاع و معنادار باشد.

8ـ انواع روش های سنجش یادگیری باید طوری دقیق و عینی تعریف شود که هدف از اجرای آنها منطقی و استدلالی باشد.

9ـ در روش های سنجش اطلاعات جمع آوری شده باید از روایی بسیار
زیاد برخوردار باشد طوری که تصمیم گیری های مبتنی بر آن از لحاظ
علمی و منطقی قابل دفاع گردد.

10ـ روش های سنجش باید طوری انتخاب و طراحی شود که اطلاعات پایا و
با ثباتی برای تصمیم گیری در مورد یادگیری فراهم آورد.

11ـ روش های سنجش باید از هرگونه سوگیری مبرا باشد طوری که نتایج حاصل از آن بی طرفانه قلمداد شود.

12ـ اطلاعات حاصل از سنجش باید نظام دار و دقیق تحلیل شود تا اهداف سنجش به صورت کامل تحقق یابد.

استانداردهای بازخورد کیفی

1ـ اهداف بازخودهای کتبی یا شفاهی باید برای تمام مخاطبان (معلمان، والدین و دانش آموزان) کاملاً روشن و گویا باشد. این اهداف باید به طور مستمر در سیاست های کلان مدرسه منعکس شود و با راهبردهای یادگیری معلم همسو باشد.

2ـ بازخوردها باید به صورت یک فعالیت مشترک و دو طرفه بین معلم و دانش آموز تهیه وارایه شود. بازخوردها باید گفتمان دو طرفه را تقویت کرده و مهارت های خود سنجی را در فراگیران توسعه دهد .

3ـ محتوای بازخوردهای معلم باید با اهداف آموزشی و ملاک های وابسته به آن همسو باشد.

4ـ اطلاعات بازخوردی باید طوری تهیه و ارایه شود که فراگیر دقیقاً فاصله بین عملکرد مطلوب و جاری را شناسایی کند از اینرو باید شامل اطلاعاتی چون:
الف ) دقیقاً چه عملکرد را فراگیر مطلوب انجام داده ، ب) چه عملکردی را فراگیر تا حدی نامطلوب انجام داده و د ) راهبردهای اصلاحی باشد.

5ـ در ارایه بازخوردها باید با استفاده از ملاک های از پیش تعیین شده مفهوم مطلوب بودن و یا نامطلوب بودن عملکرد دقیقاً مشخص شود.

6ـ مدارس باید بانک شیوه های بازخوردی متناسب با موضوعات درسی اهداف و ملاک های وابسته به آنها ایجاد کنند.

7ـ معلمان باید در پیش بینی گام های بعدی یادگیری و متناسب کردن فعالیت ها کلاسی با تفاوت های فردی دانش آموزان،از پیامد بازخوردهای کلامی و کیفی به طور جدی استفاده کنند.

والسلام علیکم


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود