ارزشیابی مستمر
یادگیری
تعریف :
فرآیند ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است.
اندازه گیری
تعریف :
فعالیتی که تعیین میکند یک شخص چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است. فرآیند اندازه گیری نیازمند وسیله است که به آن وسیله اندازه گیری می گویند.
آزمون
تعریف :
بر خلاف ویژگیهای فیزیکی و رفتارهای آشکار که به طور مستقیم اندازه گیری می شوند، ویژگی های روانی مانند هوش،خلاقیت،انگیزش،نگرش،یادگیری وجز اینها را باید به طورغیر مستقیم اندازه گیری کرد. وسیله اندازه گیری این ویژگی ها آزمون است.
سنجش
تعریف:
مفهوم وسیع تری نسبت به آزمون دارد. در حوزه روان شناسی بالینی وآموزش وپرورش کاربرد داردوبه این معنی است که علاوه بر آزمون و پرسشنامه از روشهای مصاحبه،ایفای نقش،استفاده از دستگاههای روانی-فیزیولوژیکی نیز استفاده شود.
چه طور می توان بعد از اجرای یادگیری اطمینان حاصل کرد که فرآیند یادگیری اتفاق افتاده یا خیر؟
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
تعریف :
سنجش عملکرد یاد گیرندگان ومقایسه نتایج حاصل باهدفهای آموزشی ازپیش تعیین شده به این منظورکه آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیره دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیده و به چه میزانی.
انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
1- ارزشیابی تشخیصی(آغازین)
2-ارزشیابی مستمر(تکوینی)
3-ارزشیابی پایانی (تراکمی)
ارزشیابی تشخیصی
این نوع ارزشیابی برای شناخت وضع موجوداست.به این معنی که دانش آموزبا چه اندوخته ویا رفتاری وارد حیطه آموزش می شود.
هدف :فراگیرقبلا چه آموخته؟
نتیجه:این ارزشیابی باعث شروع خوب تدریس می شودوامر تدریس را به صورت بهینه پیش می برد.
ارزشیابی پایانی
ارزشیابی که در پایان یک مرحله،یک نیمسال یا یک سال تحصیلی به اجرا گذاشته می شود.
هدف: تعیین میزان یادگیری متراکم دانش آموزومیزان تحقق اهداف آموزشی کتاب می باشدواز نتایج آن برای ارتقاء دانش آموزان به پایه های بالاترواصلاح روشهای آموزشی معلم استفاده می شود.
ویژگی های ارزشیابی پایانی
1-نتیجه گرا هستند
2-نمره گرا هستند
3-محتوا مدار هستند.(دانش آموز چه آموخته)
4-سوالات ارزشیابی پایانی دارای جواب مشخص در کتاب است.
5-سرنوشت دانش آموزرا مشخص می کند نه سرنوشت یادگیری را.قوی،متوسط،ضعیف
ارزشیابی مستمر
به این معنی است که دانش آموزان چگونه آموخته اند یا می آموزند.
هدف:تعیین کیفیت یادگیری دانش آموزان
ویژگی های ارزشیابی مستمر
1-باز خورد گراهستند نه نمره گرا
2-فرایند محور هستند نه نتیجه محور
3-جواب سوالات ارزشیابی مستمر از قبل معلوم نیست. دانش آموز باید جستجو کند تا پاسخ را بدهد.
4-سرنوشت دانش آموزبا این ارزشیابی رقم نمی خورد.
5-این نوع ارزشیابی تلاش برای یادگیری رااندازه گیری می کند نه نتیجه یادگیری را. بنا براین اضطراب بوجود نمی آورد
سایر ویژگی ها
6- از نظر تعداد محدود است.
7-مساله محور است.
8-گروه محور است.
9-تولید دانش می کند.
10-به یاد گیری عمق می دهد.
11-فرصتی جهت جبران نقایص و مقایسه فرد باخودش ایجاد میکند. 12-توجه به تفاوت های فردی نه ایجاد تبعیض و فشار.
13- ایجاد انگیزه میکند.
14-نشان می دهد آیا تغییری در دانش آموز ایجاد شده یاخیر.
جمع بندی
به طور کلی: ارزشیابی تشخیصی نقطه شروع آموزش رامشخص میکند.
ارزشیابی مستمر تلاش دانش آموز رامشخص می کند .
و
ارزشیابی پایانی نتیجه را مشخص می کند.
گروه روانشناسی