تارا فایل

پاورپوینت اختلال یادگیری ریاضی


ویژه معلمان، خانواده و دانشجویان و اساتید
اختلال خاص یادگیری ریاضی

مقدمه
اختلال یادگیری وجود مشکلاتی در فعالیت های نوروسایکولوژیک است که در اغلب موارد قابل تشخیص ودرمان است .
درصد اختلالات دختران نسبت به پسران 1 به 4

تعریف
در واقع اختلال یادگیری، یک اختلال عصب شناختی است.
به بیان ساده، اختلال یادگیری ناشی از تغییر در شیوه "سیم کشی" مغز یک فرد می باشد.
کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری به اندازه همسالان خود، یا حتی بیشتر از آنها، باهوش هستند، اما ممکن است در صورتی که برای درک مسائل تنها باشند، و یا به شیوه های معمول آموزش ببینند، در خواندن، نوشتن، هجی کردن، استدلال کردن، به خاطر آوردن، و یا سازماندهی اطلاعات، مشکل داشته باشند

اختلال یادگیری را نمی توان درمان کرد و یا برطرف نمود. این، یک مسئله مادام العمر است.
هرچند، کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می توانند با بهره مندی از حمایت و مداخله مناسب، در تحصیل موفق شوند، و در مراحل بعدی زندگی، به شغل های موفق، و اغلب خاص، دست پیدا کنند

والدین می توانند با تشویق نقاط قوت، آگاهی از نقاط ضعف، درک سیستم آموزشی، کار با افراد حرفه ای، و فراگرفتن استراتژی های مقابله با دشواری های خاص، به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری کمک کنند تا به این موفقیت دست یابند

ویژگی دانش آموز اختلال یاگیری چیست؟
هوشبهرش عادی است در مواردی بسیار باهوش است
کند ذهن- دیرآموز و بیش فعال نیست
مشکلات بینایی – شنوایی و جسمی و حرکتی ندارد.
با این که هوش او عادیست اما در یادگیری یک یا چند درس دچار مشکلات جدی است.
در یادگیری یکی از فعالیت های آموزشی مثل خواندن املاء ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی به معنی عدم توانایی کودک در یادگیری و درک مفاهیم و موضوعات مربوط به ریاضی می باشد.
به طور کلی اختلال یادگیری به معنی عدم رشد کافی در مهارت های خاص تحصیلی است که در اثر مشکلات و بیماری های جسمی و عصبی ایجاد نشده باشند

این کودکان با وجود هوش طبیعی که دارند، در برخی از حوزه های درسی مشکل یادگیری دارند و برخی از توانایی های آن ها همچون خواندن، نوشتن و ریاضیات دچار اختلال است. ریاضیات کودک مبتلا به طور چشم گیری از سطح توانایی کودکان دیگر کمتر است.
در واقع این ناتوانی کودک در حوزه تحصیلی، کمتر از حد انتظار بر اساس هوش، سن و آموزش کلاسی کودک است. 

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در انجام محاسبات، حل مساله و هرگونه مفهوم ریاضی مشکل دارند و نمی توانند در این زمینه پیشرفت کنند.
 این اختلال نشانه های مختلفی دارد و در افراد متفاوت، به صورت های مختلفی بروز پیدا می کند.

چهار گروه مهارتی در اختلال یادگیری ریاضی مختل می شوند که عبارتند از
مهارت های مربوط به زبان (مانند فهمیدن مفاهیم و اصطلاحات ریاضی و نام بردن آن)
مهارت های مربوط به ادراک (مانند شناخت و خواندن نشانه های عددی، حسابی و گروه بندی اعداد)
مهارت های مربوط به ریاضی (مانند انجام عملیات های ریاضی، شمارش اعداد و جدول ضرب)
مهارت های توجه (مانند نوشتن صحیح اعداد و به خاطر داشتن اعداد انتقال داده)

عمده ترین مشکلات فرایندی در کودکان دچار اختلال ریاضی
در مهارت های ادراکی – دیداری – حرکتی مشکل دارند :
معمولا برتری طرفی ندارند .
در تعادل و توازن مشکل دارند .
در جهت یابی مشکل دارند .
در مهارتهای حرکتی ظریف مشکل دارند
در حافظه دیداری مشکل دارند .
در حافظه شنیداری مشکل دارند .
در حافظه فعال مشکل دارند .

اولین گام جهت تشخیص اختلال ریاضی
اولین گام جهت تشخیص اختلال ریاضی کودکان
بررسی مهارت های فرایندی است

ارزیابی برتری طرفی

ارزیابی برتری طرفی

تعادل و توازن

تعادل و توازن

جهت یابی

جهت یابی

مهارت های حرکتی ظریف

حافظه شنیداری مستقیم – معکوس

حافظه دیداری(مستقیم – معکوس)

پرسشنامه تشخیصی مربوط به توانمندی کودک پیش از دبستان-شماره -1

مفهوم کوچک و بزرگ

مفهوم بالا و پایین

مفهوم زیر و رو

مفهوم اول و آخر-نزدیک و دور

مفهوم عقب و جلو پشت و جلو

مفهوم کوتاه و بلند

رسم خط صاف ( از بالا به پایین)

رسم خط صاف ( از راست به چپ)

مفهوم گردی و رسم آن ( دایره )

شکل های مثل هم

شکلهای شبیه به هم

اشنایی با شکل های سه گوش و چهار گوش

مفهوم راست و چپ

مفهوم چاق و لاغر

مفهوم کمتر و بیشتر

کدام انگورها شبیه همدیگه اند؟ ( شباهت ها)

کدام شکل با بقیه فرق داره؟ ( تفاوت ها)

مفهوم نگهداری ذهنی طول (هر دو از نظر طول با هم برابرند )

ردیف کردن از کوچک به بزرگ

مفهوم داخل و خارج

آشنایی با ابزار اندازه گیری

ردیف کردن از کوتاه به بلند

مفهوم سبک و سنگین

به اندازه تیله های سمت راست از تیله های سمت چپ انتخاب کند .

پیدا کردن اشتباه در تصویر

تعریف کردن یک داستان کوتاه راجع به تصویر

آشنایی با ابزار در مشاغل مختلف( نجاری)

مفهوم گوشه

رسم خط ( مارپیچ )

تشخیص شکل در فضا

تشخیص شکل از زمینه ( نشان دادن اشکال مختلف از بین اشکال با دستور مربی )

مفهوم دسته

فصل ها

مفهوم رنگ

مفهوم قبل و بعد

مفهوم گرم و سرد

مفهوم شب و روز

دو تا گربه با یک گربه می شود چند تا گربه ؟ (مسئله جمع )

3 تا گنجشک بالای درخت بودند 1 گنجشک افتاد پایین حالا چند تا گنجشک بالای درختند ؟

شمارش –عدد 1

شمارش – عدد 2

شمارش عدد 3

شمارش عدد 4

شمارش عدد 5

شمارش عدد 6

شمارش عدد 7

شمارش عدد 8

شمارش عدد 9

شمارش عدد 10

چند تا زنبور؟

چند تا مداد؟

چند تا چاقو؟

چند جفت کفش؟

چند تا گوسفند؟

چند تا توت فرنگی؟

چند تا انگور ؟

چند تا جوجه؟

چند تا دلفین ؟

چند تا گل ؟ ( مفهوم صفر )

چند تا آهو؟

rr
آشنایی با اعضا بدن

گام سوم
تدوین تمریناتی جهت رفع مشکلات پایه دانش آموز با توجه به ارزیابی تشخیصی پیش از دبستان

تصاویر غیر عادی

این تصویر یک اشتباه دارد چیزی که احمقانه و غیر ممکن است با اشاره به من نشان بده و دلیل آن را توضیح بده.
91

این تصویر یک اشتباه دارد چیزی که احمقانه و غیر ممکن است با اشاره به من نشان بده و دلیل آن را توضیح بده.
92

تشخیص شکل از زمینه

1
2
3
4
1
2
3
4
در هر قسمت چه شکلهایی را و به چه تعداد می بینی ؟
در پایین تعداد و نام را بنویس و یا طرح ساده آن را بکش.

1
2
3
4
1
2
3
4
در هر قسمت چه شکلهایی را و به چه تعداد می بینی ؟
در پایین تعداد و نام را بنویس و یا طرح ساده آن را بکش.

پازل

180ثانیه

180ثانیه

ماز

توالی و ترتیب

رمز گردانی

تانگو
ادراک روابط فضایی

کپی کردن
کار درمانی

همواره سربلند باشید
گروه آموزشی مهر جنوب(گام) 09129680169


تعداد صفحات : 113 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود