تارا فایل

پاورپوینت آموزش ریاضی اول ابتدایی جدول سودوکو



ریاضی
اوّل دبستان
1394

(جدول سودوکو)
مربّع شگفت انگیز

فرید باقرزاده
دبستان پسرانه ی شاهد (1)
مهرماه 94

کامل کردن جدول
1- ازچپ به راست شروع می کنیم.
2- از بالا به پایین شروع می کنیم.
باید دقّت کنیم که در هر سطر و ستون نباید عدد تکراری باشد.

کامل کردن جدول
1- ازچپ به راست شروع می کنیم.
2- از بالا به پایین شروع می کنیم.
باید دقّت کنیم که در هر سطر و ستون نباید عدد تکراری باشد.
3- ازمربّع­های کوچک تری که یک یا کم ترین
جای خالی را داشته باشد شروع می کنیم.

راهنمای حلّ جدول شگفت انگیز

با توجّه به ضرورت کسب توانایی مهارت حلّ مسئله توسّط دانش آموزان راه های مختلفی برای دستیابی به این هدف به کار رفته است. جدول (مربّع) شگفت انگیز3 × 3 تا 9× 9 برای اوّلین بار در مدارس ژاپن اجرا گردید، با موفّقیّت در این کشور، به آموزش و پرورش کشور ما نیز راه یافته است.
1- جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها:
در ابتدای آغاز آموزش سودوکو از رنگ ها به جای اعداد استفاده شده است. برای شروع باید مطمئن شدکه دانش­آموز رنگ ها را می شناسد و هر یک را به خوبی تشخیص می­دهد. معلّم لازم است دانش­آموز را با مفهوم سطر و ستون آشنا سازد، هر چند لزومی به استفاده از این اصطلاح نیست و می توان به جای آن از چپ به راست ، بالا و پایین و یا هر اصطلاح دیگری  به تشخیص معلّم ، استفاده کرد. در این نوع، در هر سطر و ستون هر کدام از رنگ ها یک بار باید استفاده شود.
2- جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها و اشکال هندسی:
دانش­آموز باید علاوه بر توجّه به رنگ، نوع شکل را هم مورد توجّه قرار داده و توانایی رسم آن را داشته باشد. در این جا استفاده از ابزار، مانند شابلون یا خط­­ کش ایرادی نخواهد داشت. در این جا دیگر تنها اشاره به سطر وستون کافی نخواهد بود و باید توجّه دانش­آموز را به این نکته جلب کرد که هر مربع از مربع های کوچک تری تشکیل شده است.
3- جدول 4×4 با استفاده ازاعداد 1تا 4:
در این مرحله نیز باید از فراگرفتن نماد اعداد توسّط دانش­آموز اطمینان حاصل کرد و باز توجّه دانش­آموز را به سطر وستون به همراه مربع کوچک تر 2×2 جلب کرد. گفتنی است از این به بعد دانش­آموز باید یاد بگیرد که کار را از سطر، ستون و یا مربّع های کوچک تری که یک یا کم ترین جای خالی را داشته باشد شروع کند.

4- جدول 6×6 با استفاده ازاعداد 1 تا 6:
در این نوع نیز هر مربّع از مستطیل­های کوچک تر 2×3 که مانند نمونه­های قبلی، هر کدام به وسیله خطوطی پر رنگ گردیده، تشکیل شده است .
5- جدول 9×9 با استفاده ازاعداد 1تا 9:
در نهایت باید دانش­آموز بتواند جدول شگفت­انگیز را با استفاده از اعداد یک رقمی کامل کند.
در این جا علاوه بر بررسی ردیف و ستون­ها، بررسی 9 مربّع 9 تایی توسّط دانش­آموز لازم است.

نکات مورد توجّه در آموزش جدول شگفت­انگیز در پایه ی اوّل:
1- دانش­آموزان تصویری بهتر از دانش­آموزان کلامی و دست­ورز این جدول­ها را حل خواهند کرد.

2- حدس و گمان نقشی مهمّی را در حل کردن مربّع های شگفت­انگیز دارد. بنابراین اگر دانش­آموزی با چند بار پاک کردن (مخصوصاً در مراحل پایانی که اعداد جای رنگ ها و اشکال هندسی را می­گیرند) جدول را کامل کردند،کاملاً منطقی بوده و حتّی تمرین مناسبی برای حدس وگمان به عنوان یکی از راهبردهای حلّ مسئله است. باید اجازه داد دانش­آموز با تکرار وتمرین در این فعّالیّت و به صورت تدریجی به سطح مورد انتظار در این مهارت دست یابد.
3- برای ایجاد انگیزه ی بیش تر و جالب تر شدن می توان از تصاویر حیوانات، میوه ها ،گل ها و هم چنین کلمه ها در طرّاحی جدول استفاده نمود .

با

تشکّر
faridbagherzadeh.blogfa.com


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود