تارا فایل

پاورپوینت آزمون شخصیت رورشاخ لکه های جوهر رورشاخ


موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
راهنمای اجرا و تفسیر آزمون رورشاخ
دکتر رضا برومند
مهر 1400

The Rorschach Test هرمان رورشاخ

آزمون رورشاخ نام خود را از روانپزشک سوییسی گرفت که در سال 1921 آن را تدوین کرد.
آزمون رورشاخ یک آزمون فرافکنی متشکل از 10 لکه ی جوهر به اشکال متقارن است.
آزمون رورشاخ هم فرایندهای ادراکی و هم پویایی های تداعی کننده ی مرتبط با محتوا را منعکس می کند.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مقدمه/معرفی

هدف کلی آزمون ، سنجش ساختار شخصیتی مراجع با تاکید بر شیوه های ناهشیار وی در پاسخ دادن به آن ، دریافت اطلاعات مربوط به متغیرهای شخصیت مانند انگیزه ، تمایل به پاسخ، برداشت های شخصی/فردی و عواطف است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مقدمه/معرفی

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
تاریخچه آزمون رورشاخ

قدمت بررسی شخصیت افراد با استفاده از تصاویر مبهم به دوران لئوناردو داوینچی و ساندرو بوتیچلی باز میگردد.
تفسیر لکه های جوهر نیز به صورت سرگرمی در اواخر قرن ۱۹ رواج داشت.
اما رورشاخ اولین رویکرد سیستماتیک به این موضوع بود
عده ای می گویند این آزمون در واقع از جاستینوس کرنر، دکتر آلمانی الهام گرفته شده است.
او در سال ۱۸۵۷ یک کتاب شعر نوشت که از لکه های جوهر الهام گرفته شده بود.
آلفرد بینت روانشناس فرانسوی نیز از آزمون لکه های جوهری برای آزمون خلاقیت استفاده می کرد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تاریخچه آزمون رورشاخ

بعد از مطالعه ۳۰۰ بیمار روانی و ۱۰۰ نفر به عنوان گروه کنترل، در سال ۱۹۲۱ هرمان رورشاخ کتاب خود را بر اساس آزمون لکه های جوهر نوشت.
او از بین صدها تصویر لکه جوهر، ده تصویر را برای ارزشیابی انتخاب کرد.
او یک سال پس از نوشتن این کتاب درگذشت.
اگرچه او مدتی به عنوان معاون رئیس جمهور در انجمن روانکاوی سوئیس خدمت کرده بود، باز هم برای چاپ کتابش دردسرهای زیادی را متحمل شد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تاریخچه آزمون رورشاخ

پس از مرگ هرمان رورشاخ انتشارات هانس هوبر کتاب Psychoanalytic رورشاخ را در یک حراجی خرید و پس از آن انتشارات هوبر ناشر کتاب هرمان رورشاخ شد و این کتاب را با نام تجاری رورشاخ منتشر کرد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تاریخچه آزمون رورشاخ

پس از مرگ هرما رورشاخ، سیستم امتیاز دهی آزمون رورشاخ توسط ساموئل بک، بورنو کلوپفر و چند فرد دیگر بهبود یافت.
جان ای اکسنر بعدها سیستم امتیاز دهی دقیق تری را ایجاد کردد. سیستم امتیاز دهی اکسنر تبدیل به محبوب ترین سیستم در آمریکا شد در حالی که در اروپا از روش های دیگری استفاده می شد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تاریخچه آزمون رورشاخ

رورشاخ هیچ گاه این آزمون را برای آزمون کلی شخصیت ایجاد نکرده بود بلکه هدف اصلی آن تشخیص اسکیزوفرنی بود.
این آزمون تا سال ۱۹۳۹ نیز به همین صورت بود ولی بعد از آن کم کم به عنوان یک آزمون شخصیت نیز از آن استفاده شد.
از این رو کاربرد رورشاخ به عنوان یک آزمون شخصیت همیشه در ابهام بوده است
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تاریخچه آزمون رورشاخ

آزمون رورشاخ توسط یک رواشناس سوئیسی به نام هرمان رورشاخ ابداع شد.
آزمون رورشاخ که گاهی با نام آزمایش لکه و جوهر هم شناخته می شود یک آزمون روانی است که در آن ادراکات فرد از لکه های جوهر جمع آوری شده و سپس آن را با کمک تفسیرهای روانی یا الگوریتم های پیچیده تجزیه و تحلیل می کنند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
عوامل موثر در تفسیر آزمون رورشاخ

برخی روانشناسان از این آزمون برای بررسی ویژگی های شخصیتی یک فرد یا عملکرد عاطفی وی استفاده می کنند.
از این ازمون همچنین برای تشخیص اختلال های ذهنی پنهان استفاده می شود به خصوصی در مواردی که بیمار تمایلی به توصیف تفکرات خود به صورت واضح ندارد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
عوامل موثر در تفسیر آزمون رورشاخ

در سال ۱۹۶۰ رورشاخ تبدیل به یکی از پرطرفدارترین آزمون ها شد و در بین رواشناسان مورد توجه قرار گرفت.
یک بررسی در آمریکا نشان می داد که رورشاخ دربین آزمون های روان شناختی رتبه هشتم را به دست آورده بود.
همچنین این آزمون در یک چهارم موارد توسط روانپزشکان پزشکی قانونی برای مجرمان تجویز میشد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
عوامل موثر در تفسیر آزمون رورشاخ

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
مبانی نظری آزمون رورشاخ

فرضیه ی اصلی رورشاخ :
محرک های محیطی به وسیله ی نیازها، انگیزه ها، تعارض ها، و آمایه های مفهومی شخص، سازمان دهی می شوند.
این نیاز به سازمان دادن در زمان مواجهه ی آزمودنی با محرک های مبهم مانند لکه های جوهر، اغراق آمیزتر، گسترده تر و آشکارتر است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مبانی نظری آزمون رورشاخ

بنابرین، افراد برای ایجاد پاسخی به این محرک ها باید تصورات، افکار و روابط درونی خود را بیرون بکشند.
این فرایند مستلزم سازمان دهی ادراکها و مرتبط ساختن آن ها با تجربه ها و برداشتهای گذشته ی خود است.
بنابراین می توان گفت: نحوه ی سازمان دادن افراد به پاسخ هایشان به کارت های رورشاخ نشان دهنده ی چگونگی برخورد آن ها با سایر موقعیت های مهم است که مستلزم سازمان دادن و قضاوت کردن است.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مبانی نظری آزمون رورشاخ

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
نمره کذاری آزمون رورشاخ

سیستم جامع اکسنر :
نظام جامع اکسنر یکی از پرکاربرد ترین سیستم های نمره گذاری رورشاخ است.
آزمون گر هنگام اجرای رورشاخ با استفاده از نظام جامع اکسنر در کنار آزمودنی می نشیند تا از هرگونه حواس پرتی یا شکل دادن ناخودآگاه به پاسخ های او بر اثر تغییرات ناخواسته در وضعیت چهره یا حالت های بدنی آزمایش شونده جلوگیری شود.
.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نمره کذاری آزمون رورشاخ

آزمونگر هنگام اجرای رورشاخ هریک از لکه های جوهر را به آزمودنی نشان داده و از او می پرسد:
” این ممکن است چه باشد؟ ”
استفاده از پرسش های دقیق و محدود بعدی اطلاعاتی درباره محل ادراک پاسخ، آنچه موجب ایجاد پاسخ شده و ماهیت محتوای آن پاسخ فراهم می آورد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نمره کذاری آزمون رورشاخ

تفسیر رورشاخ بسیار پیچیده است و نیاز به یک سطح دانش و توانایی بالا و تجربه کار با این آزمون دارد.
توانایی تفسیر آزمون رورشاخ ممکن است طی چند ماه به دست آید ولی حتی کسانی که قادر به تفسیر آزمون هستند، ممکن است چندین سال در مرحله یادگیری بمانند تا یک مفسر حرفه ای شوند.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نمره کذاری آزمون رورشاخ

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
مزایا و محددیت های استفاده از آزمون رور شاخ

این آزمون معمولا ابزاری مقاوم در برابر وانمود است، به دلیل آنکه معنای واقعی رورشاخ برای آزمودنی ها ناشناخته است و به آسانی نمی توانند پاسخ های ساختگی و غیر واقعی ابداع کنند .
سهولت اجرا و کار کردن آسان با کارتها ( مدت زمان اجر تقریبا 50 دقیقه)
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مزایا و محددیت های استفاده از آزمون رور شاخ

در مقایسه با سایر آزمونهای روانی از ضرایب اعتبار و روایی عالی برخوردار نیست
خطاهای بالقوه از چند جهت مختلف در آن وارد میشود.
فقدان یک نظام اجرا ونمره گذاری استاندارد و منحصر به فرد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مزایا و محددیت های استفاده از آزمون رور شاخ

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
معرفی کارت های رورشاخ

PANEL 1

این کارت سیاه و سفید است. به شکل یک مثلث ناهموار است که نوک آن به طرف پایین بوده و عریض به نظر می رسد.
پاسخ های رایج :
اغلب شبیه ماسک یا چهره ی روباه یا گرگ توصیف شده است.
اشارات منفی:
یک جفت پستان (به صورت بر جسته در بالای لکه)؛ شکل یک زن ایستاده که برجستگی های اندام او نمایان و یک لباس لطیف برتن دارد (در وسط شکل).

کارت شماره ۱

اولین لکه ساده است و سرعت جواب دادن فرد نشان دهنده ی این است که چقدر خوب با موقعیت های جدید برخورد می کند.
بهترین واکنش این است که فرد بلافاصله بیشترین پاسخ های عمومی را ارائه کند.
پاسخ های مناسب و عمومی :
چوب، پروانه، بید درختی یا حشرات، و (در وسط لکه) شکل یک زن ، ماسک، برج فانوس دریایی، و صورت حیوان
هر چیز نامناسبی که درباره شکل زن در وسط تصویر گفته شود، جزو پاسخ های بد محسوب شده و معمولا به عنوان فرافکنی تصور فرد نسبت به خودش در نظر گرفته می شود.
اگر فرد نتواند جوا بهای زیادی به کارت شماره یک بدهد، دیدگاه بسته ای دارد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
کارت شماره ۱

PANEL 2

این کارت از مرکب سیاه و قرمز تشکیل شده است.
اغلب به عنوان مردم در حال رقص و یا لمس دستان یکدیگر توصیف شده است.
اشارات منفی :
-آلت تناسلی مرد ( در قسمت بالای وسط، لکه ی سیاه)؛
– آلت تناسلی زن (منطقه قرمز بین دو شکل).
-خرچنگ
رویت اشکال دو انسان معمولا به صورت زن یا دلقک در این شکل اهمیت دارد. عدم رویت آن ها نشان دهنده ی این است که فرد در برقراری ارتباط با مردم دچار مشکل است.

کارت شماره ۲

PANEL 3

این کارت با مرکب سیاه و قرمز ، معمولا به عنوان دو نفر رو به روی یکدیگر و گاهی اوقات یک پروانه یا حشره مجسم می شود.
پاسخ های عمومی:
-دستمال گردن یا روبان (نواحی قرمز داخل)
-معده و مری (نواحی قرمز بیرون)
اشارات منفی :
آلت تناسلی مرد و پستان ( حالت های مربوط به تشریح اندام هر یک از شکل ها).

کارت شماره ۳

PANEL 4

این کارت فقط با جوهر سیاه و سفید در لکه ای مثلث شکل تشکیل شده است.
شکل مردی که کت سنگین برتن دارد (از نمای پایین). گوشه های پایین اغلب به عنوان کفش یا چکمه توصیف شده اند.
اشارات منفی :
آلت تناسلی مرد (در طرفین لکه، تقریبا در بالا به صورت اضافی) / آلت تناسلی زن (خط وسط تقریبا بالای لکه)/ هیولا یا خرس در حال حمله یا گوریل

کارت شماره ۴
در نظریه رورشاخ توصیفات فرد نسبت به این لکه تصور او نسبت به پدرش یا مراجع قدرت را فرافکنی می کند (کارت پدر)

PANEL 5

این کارت فقط با مرکب سیاه است.
اکثریت آزمودنی ها یک خفاش یا پروانه یا هر چیز بال داری را می بینند.
دیدن تصویر دو بال خفاش یا سر کوروکودیل دلالت بر خصومت پنهان دارد.
دیدن پروانه شاخک دار یا ردهای پا یا انبردست دلالت بر عقده اضطراب اختگی دارد.
برخی از افراد اسکیزوفرنیک در این لکه جمعیت در حال حرکت را می بینند.

کارت شماره ۵
بسیاری از اسکیزوفرنها پاسخهای زیادی به این کارت ارائه می دهند.

PANEL 6

کارت شماره ۶
ارزش این لکه در تصاویر نامفهوم آن است که احتمالا نگرش ناهشیار فرد نسبت به مسائل جنسی را آشکار می کند
یک کارت با جوهر سیاه که شکل ناواضحی را نشان می دهد.
مشکل ترین لکه است و به سختی میتوان در آن چیزی دید.
پاسخ های رایج:
منظره ای از فردی که بازوانش را باز کرده، پوست حیوان، انفجار بمب اتمی، یک جفت صورت ماسک دار، کاریکاتور مردی با بینی دراز و ریش بزی توصیف می شود.

PANEL 7

کارتی فقط با جوهر سیاه.
این کارت که شکل U نامنظمی را نشان می دهد که هر سمت این U شبیه چهره زنی در لباس کمر باریک است .
پاسخ های رایج: چهره هایی با نگاه به سوی یکدیگر ، کاکتوس و تجسماتی مشابه
اشارات منفی : یک آلت تناسلی زن

کارت شماره ۷

به عقیده برخی محققان، این لکه احساس واقعی فرد نسبت به مادرش را آشکار می سازد.
توصیف های اشکالی مانند جادوگر، دختران درحال دعوا، نشان دهنده ی ارتباط ضعیف با مادر است.
دیدن این شکل به صورت ابری صاعقه دار -به جای اشکال زنانه -نشان دهنده ی اضطراب است؛ دیدن این لکه به صورت هسته گردو ممکن است تثبیت در مرحله اورالی باشد.
فضای سفید بین تصویر دخترها یا زنها می تواند به صورت لامپ روغنی یا چیز مشابهی توصیف شود (در افراد اسکیزو فرنیک)

PANEL 8

کارتی بسیار رنگارنگ با جوهر آبی، نارنجی، صورتی، خاکستری.
پاسخ های رایج: الماس، ماسک، حیوانات در حال بالا رفتن به خارج، یک حشره یا پروانه، درخت، قفسه سینه یا آناتومی بدن، شخص با دست به کمر گرفته و غیره.
دیدن حیوانات در دو طرف تصویر مهم است.
اشارات منفی : یک آلت تناسلی زن ( نواحی صورتی و نارنجی پایین )

کارت شماره 8

PANEL 9

کارت رنگی با جوهر نارنجی، صورتی و سبز.
در این کارت، تصویرسازی چیز خاصی بسیار مشکل است.
اشارات منفی : یک آلت تناسلی زن ( در خط مرکز پایین )
پاسخ های رایج: آتش با دود ، یک انفجار، یک نقشه ، یک گل ، یا آناتومی .
جوابهای بد در این لکه در نواحی نارنجی می تواند به صورت یک هیولا یا مردان در حال جنگ باشد، که نشان دهنده ی رشد اجتماعی ضعیف است.
افراد تمایل دارند که جواب های کمتری به این کارت بدهند.

کارت شماره 9
ادعا می شود افراد پارانوید بیشتر به یک قارچ سبز کم رنگ که یک ابر در مرکز خط بالای آن قرار گرفته توجه می کنند)

PANEL 10

این آخرین کارت رورشاخ بوده و طبیعتا بیشترین رنگ آمیزی را متشکل از جوهر آبی ، خاکستری ، صورتی ، سبز ، نارنجی و زرد دارد.
این کارت شکل نامتجانس بسیار پیچیده ای به همراه تداعی بسیاری از فعالیت ها و فراوانی فضای دیداری اشیای گوناگون است.
اشارات منفی : آلت تناسلی و بیضه ها (در مرکز بالا، جوهر خاکستری).

کارت شماره 10

هدف این کارت: سنجش توانایی سازماندهی فرد
کارت شماره ده مجموعه ی رنگارنگ و با هویتی مشخص است : آبی عنکبوت ، خاکستری خرچنگ، یک جفت دانه چوب افرا در محدوده ی نارنجی ، سبز مانند پیله های ابریشم ، و سبز کم رنگ سر خرگوش ، زرد و نارنجی تخم مرغ نیمرو شده و…که از فرد انتظار می رود آنها را نام ببرد.
روانشناسان همچنین به دنبالجواب های جامع و کامل تری نیز هستند، ( مانند زندگی دریایی و منظره ای که از طریق میکروسکوپ دیده می شود )

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی

دو صورت قرمز رنگ در قسمت مرکزی بالا دیده می شوند که توسط دانه های چوب افرا مجزا شده اند.
اگر فرد آنها را به صورت فوران آتش یا دود پیپ توصیف کند ، ممکن نشان دهنده ی تثبیت در مرحله ی دهانی باشد.
دیدن محدوده ی خاکستری "بیضه ها"و "آلت تناسلی مرد" به صورت دوتا حیوان که در حال خوردن یک چوب یا درخت هستند نشان دهنده ی اضطراب اختگی است.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
مراحل اجرا

گام 1: آشنا کردن پاسخ دهنده با روش کار
گام 2: دستور کار آزمون
گام 3: مرحله پاسخ (تداعی )
گام 4: وارسی پاسخ ها
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مراحل اجرا

برای اجرای آزمون رورشاخ آزمون گیرنده و آزمون دهنده معمولا در کنار یکدیگر نشسته و آزمون گیرنده کاغذهای آزمون را در دست دارد. این حالت باعث ایجاد یک فضای آرام اما کنترل شده می شود.
نشستن روبه روی آزمودنی صحیح نیست، چون هم آزمودنی را در وضع ناراحتی قرار می دهد و هم در چنین حالتی برای آزمایش کننده دیدن قسمت های تعبیر کردنی مشکل تر است.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
روش اجرا

در ابتدا تصاویر به آزمون دهنده نمایش داده می شود از او خواسته می شود هر چه به ذهنش می رسد در باره آن بگوید.
سپس در مرتبه ای دیگر تصاویر نمایش داده شده و خواسته می شود فرد بگوید تصویر شبیه چه چیزی است.
درمورد کودکان باید این فعالیت همراه با جنبه بازی باشد.
به آنها گفته می شود: دوست داری بدانی در این لکه ها چه چیزهایی می توانی کشف کنی ؟

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی

آزمون گیرنده در تمام مدت گفته ها و رفتارهای آزمون دهنده را به صورت کامل یادداشت می کند. مهم نیست این رفتار یا گفته چقدر بی اهمیت یا بی ارزش باشد.
از هر نوع تلقین درباره تعبیر شکل و یا تعبیر جزئی از آن باید شدیداً اجتناب ورزید.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی

کارت ها به ترتیب و جهت معینی به دست آزمودنی داده می شوند.
ولی آزمودنی می تواند هر کارت را در هر جهتی که بخواهد بچرخواند و هر وقت به نظرش رسید که دیگر چیزی نمی یابد آن را روی میز بگذارد.
باید اصرار داشت که برای هر کارت حداقل یک پاسخ به دست آید.
اما وقتی آزمودنی در برابر کارتی از دادن پاسخ امتناع کرده و تشویق و ترغیب های آزمونگر نیز سودی ندارد، امتناع را پذیرفته و به سراغ کارت بعدی می رویم.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
روش اجرا

مدت انتظار تعیین نمی شود؛ ولی نباید آزمودنی را برای یک مدت طولانی در مقابل کارتی که به نظر می رسد او را با مشکلاتی غلبه ناشدنی مواجه کرده، باقی گذارد.
لازم است به طور دقیق وضع روانی آزمودنی شامل تعجب ها، ملاحظات، تردیدها، حالات چهره ، بر افروختگی ها و یا سرخ شدن ها و نیز وضع کارت در جهات مختلف ( جهت اصلی، جهت معکوس ، 90 درجه به چپ و راست ) نیز ثبت شود.

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
روش اجرا

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
عوامل موثر در تفسیر

در درجه ی اول، تفسیر آزمون رورشاخ بر اساس محتویات پاسخ فرد نیست.
یعنی آنچه فرد در لکه ی جوهر دیده، در درجه ی اول برای مفسر مهم نیست.
در واقع پاسخ های مستقیم فرد به عکس ها تنها بخش کوچکی از مجموعه متغیرهایی است که یک مفسر رورشاخ به آن نیاز دارد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
عوامل موثر در تفسیر

به عنوان مثال زمانی که فرد برای پاسخ دادن به یک عکس صرف کرده، یکی از عوامل است چون زمان طولانی برای پاسخ به یک تصویر ممکن است نشانه شوکه شدن فرد از دیدن آن تصویر به خصوص باشد.
شکل و رنگ تصویر و نقطه ای که فرد در تصویر به آن توجه کرده معمولا بیشتر از خود پاسخ برای مفسر مهم است.
اصالت یا فراوانی تشخیص فرد از عکس ها نیز برای مفسر مهم است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
عوامل موثر در تفسیر

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جزوه آموزشی
معیارهای نمره گذاری

محل ادراک (L) Location
تعیین کننده ها (D) Determinants
محتوا (C) Content
پاسخ های رایج یا عام (P) Popularity
نمره های خاص یا ویژه (O) Originality
خلاصه ی ساختاری
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
معیارهای نمره گذاری

محل ادراک به فضایی از لکه ی جوهر گفته می شود که برای تداعی پاسخ مورد استفاده قرار گرفته است.
محل ادراک ممکن است استفاده از تمامی لکه (پاسخ کلی) تا استفاده از یک جزء معمول (Dd) را شامل شود.
برای هر پاسخ محل ادراک یک نشانه برای ناحیه خاصی از لکه و یک نماد برای مشخص کردن میزان سازمان یافتگی آن تعیین می شود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
محل ادراک

ناحیه هایی از لکه های جوهر که آزمودنی برای پاسخ هایش انتخاب می کند ، سبک کلی رویکرد او به جهان خود را منعکس می سازد .
این گفته به ویژه در شیوه ی برخورد آنان با موقعیت های مبهم و نامطمئن زندگی صدق می کند
.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
محل ادراک

مثال: شخصی ممکن است فقط آشکار ترین و محسوس ترین جنبه های موقعیت را ادراک کند، در حالی که فرد دیگری با تمرکز بر جزئیات کوچک و چشم پوشی از موضوع های خطر ناک و مبهم از جنبه های مهم یک محرک بپرهیزد.
تحلیل محل ادراک در آزمون رورشاخ در مورد اینکه چرا افراد به شیوه ی معینی با جهان خود برخورد می کنند اطلاعاتی به دست نمی دهد، بلکه این تحلیل به توصیف سبک خاص آنان محدود می شود
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
محل ادراک

محل ادراک

چون بیشتر پژوهش های رورشاخ در مورد تعیین کننده ها انجام گرفته ، اغلب آنها رابه عنوان محور اصلی داده های رورشاخ تلقی می کنند.
تحلیل نمره ی تعیین کننده آزمودنی، فعالیت های روانی که او به هنگام ساختن پاسخ به آن اشتغال داشته را نشان می دهد.
تعیین کننده ها سبک منحصر به فرد ادراک و تفکر آزمودنی و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر را نشان می دهند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
شاخص تعیین کننده ها

چون بیشتر پژوهش های رورشاخ در مورد تعیین کننده ها انجام گرفته ، اغلب آنها رابه عنوان محور اصلی داده های رورشاخ تلقی می کنند.
تحلیل نمره ی تعیین کننده آزمودنی، فعالیت های روانی که او به هنگام ساختن پاسخ به آن اشتغال داشته را نشان می دهد.
تعیین کننده ها سبک منحصر به فرد ادراک و تفکر آزمودنی و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر را نشان می دهند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
شاخص تعیین کننده ها

چون بیشتر پژوهش های رورشاخ در مورد تعیین کننده ها انجام گرفته ، اغلب آنها رابه عنوان محور اصلی داده های رورشاخ تلقی می کنند.
تحلیل نمره ی تعیین کننده آزمودنی، فعالیت های روانی که او به هنگام ساختن پاسخ به آن اشتغال داشته را نشان می دهد.
تعیین کننده ها سبک منحصر به فرد ادراک و تفکر آزمودنی و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر را نشان می دهند.
شاخص تعیین کننده ها

تعیین کننده ها

طبقه بندی مختلف محتوایی عموما اطلاعاتی در مورد نیازها ، علایق ، اشتغال ذهنی و تعامل های اجتماعی را در بر می گیرند.
تنوع زیاد محتواها با هوش و انعطاف پذیری ذهنی همبستگی دارد و تنوع کم نشانگر بازداری و انعطاف ناپذیری ذهنی است .
شاخص محتوا

هنگام تفسیر محتوایی رورشاخ توجه به تنوع محتواها ، تعداد هر محتوا ،و صورت بندی کلی آنها و نیز سایر عامل های رورشاخ که ممکن است در معنای نمره گذاری های محتوایی بازتاب پیدا کند، مهم است.
در نظر گرفتن سن آزمودنی و استفاده از هنجارهای متناسب با سن ضروری است.
برای مثال پاسخ های انسان و اجزای انسان معمولا در پروتکل های کودکان به گونه ای معنی دار کمتر از بزرگسالان است.

نمره گزاری محتوا مبتنی بر نوع و مقدار اشیاء خاصی است که آزمودنی ها در پاسخ هایشان ادراک می کنند.

شاخص محتوا

پاسخ ها ی رایج رورشاخ (P) به پاسخ هایی اطلاق می شود که فراوانی ادراک آن ها توسط آزمودنی ها زیاد است.
شاخص پاسخ های رایج

تعداد پاسخ های P زیاد آزمودنی ها نشان دهنده ی:
میزان شباهت آنان با بیشتر مردم،
میزان هم نوایی آنان با معیارهای اجتماعی
سهولت نسبی نفوذپذیری آنان در روابط میان فردی

شاخص پاسخ های رایج

تعداد پاسخ های P کم آزمودنی ها نشان دهنده ی:
-خودداری افراد از شیوه های سنتی تفکر
افرادی کم سازگار، جدا شده، و بیگانه نسبت به محیط خود که نمی توانند جهان را آن گونه که دیگران می بینند، ادراک کنند.
-کمترین تعداد پاسخ های P در افراد اسکیزوفرنیک بستری شده دیده می شود که با ارتباط ضعیف آنان با واقعیت هماهنگ است.

-متوسط تعداد پاسخ های رایج برای آزمودنی های غیر بیمار روانی برابر 6/9 ، بیماران سرپایی و بیماران غیر اسکیزوفرن تقریبا برابر 7، در اختلال منش شناختی تقریبا 5 و در افراد افسرده اندکی بیش از پنج است.
-در تفسیر پایین بودن پاسخ های P به تنهایی باید با احتیاط برخورد کرد.
.

شاخص پاسخ های رایج

مثلا در مورد افرادی که پاسخ هایشان از کیفیت شکل خوب و فعالیت سازمانی خوب برخوردار است، پایین بودن تعداد پاسخ های P می تواند به دلیل این باشد که آن ها افرادی خلاق هستند که از ادراک های عام و معمولی خودداری می کنند و می خواهند تخیل خود را گسترش دهند.
در صورت ضعیف بودن سازمان و کیفیت شکل پاسخها، احتمال آسیب شناسی مطرح میشود

نظام جامع شامل 14 طبقه نمره گذاری خاص نیز هست که برای به حساب آوردن ویژگیهای نامعمول پاسخ مانند لفاظی کردن غیر معمول یا منطق نامربوط تدوین شده است.
6 مورد نخست نمره های ویژه برای کشف لغزش شناختی گنجانیده شده اند.
شاخص نمره های خاص یا ویژه (O)

فرضیه ی تفسیری به ویژه اگر برافراشتگی نسبی بالا باشد ، بی اعتنایی به واقعیت، استدلال محدود ، روابط علت و معلولی معیوب، گسیختگی تداعی ها، بی نظمی فکری و کم توانی در تمرکز بر تکالیف است.
این قابلیت رورشاخ برای کشف فرایندهای عجیب و غیر منطقی اسکیزوفرنیک احتمالا یکی از رواترین و معتبر ترین جنبه های تست رورشاخ است.

مجموع وزنی شش طبقه ی اول نیز لازم است. این وزن ها عبارتند از :
تکلم انحرافی (DV)
پاسخ های انحرافی (DR)
ترکیب ناهمساز (INCOM)
ترکیب شگفت انگیز و افسانه گونه (FABCOM)
منطق نامناسب (ALOG)
آمیختگی (CONTAM)

شاخص نمره های خاص یا ویژه

پس از آنکه پاسخ های آزمودنی بر حسب محل ادراک، تعیین کنند ه ها ،محتوا، و رایج بودن پاسخ ها و نمره گذاری های خاص کد گزاری شد، آنگاه به صورت فرمول های کمّی از نو تنظیم می شوند .
پس از آنکه محاسبه ی کمّی فرمول ها انجام گرفت، تفسیر های رورشاخ بر مبنای آن ها انجام می گیرد.
خلاصه ساختاری

بخش مرکزی، اطلاعاتی درباره سبک شخصیتی غالب شخص به ویژه با تمرکز بر سطح فشارهایی که تجربه می کند و چگونگی تحمل این فشارها به دست می دهد .
از مجموع 16 مقوله 7مقوله داده های فراوانی هستند که عبارتند از:
مجموع پاسخ ها (R)
حرکت حیوان (FM)
حرکت اشیای بی جان (M)
رنگ بی فام (C)
سایه داری داری – بافت (T)
سایه داری بُعد (V)
سایه داری –پراکنده (Y)
بخش مرکزی

بخش مرکزی شامل :
لا مبدا (L)
توان تجربه (EB)
تجربه واقعی (EA)
تجربه فراگیر (EB)
تجربه پایه (eb)
تحریک تجربه شده (es)
نمره ی D
Es اصلاح شده
نمره ی D اصلاح شده

لامبدای بالا :
افرادی محافظه کار و ناایمن
از درگیر شدن می ترسند
افرادی تدافعی و بازداری شده
فاقد قدرت تخیل و ابتکار
مضطرب
شاخص لامبدا
لامبدای پایین :
شخص به گونه ای افراطی با محرک درگیر می شود تا بدان جا که کارکرد شناختی بر اثر عاطفه مختل میگردد.
کنترل کافی بر هیجان های خود ندارند که به سبب برون ریزی مکرر و تکانشگرانه در حفظ وتداوم روابط میان فردی رضایت بخش دچار مشکل میشوند.
لامبدا ( L) نسبتی است که فراوانی پاسخ های شکل خالص (F) را با همه ی پاسخهای دیگر مقایسه می کند.

توازن تجربه (EB) رابطه بین پاسخ های حرکت انسان (M) و مجموع (وزنی) پاسخهای رنگی (C) را نشان می دهد.
توازن تجربه به عنوان میزان درون نگری شخص در برابر برونگرایی و پاسخ دهی رفتاری وی به محرک های خارجی، توصیف می شود.
شاخص توازن تجربه

M بالاتر (درون نگری) :
توجه اشخاصی که تعداد پاسخ های M نسبتا بالاتری دارند بیشتر به جنبه های خیال پردازی زندگی درونی معطوف است. آنان به درون توجه داشته و برای ارضای بسیاری از نیازهای اساسی خود تجارب درونی را به کار می برند.
به تاخیر انداختن کارها/ کنار گذاشتن احساسات/ بررسی تمام راه های احتمالی برای تصمیم گیری

پاسخ های C بالاتر ( برون نگر ):
اشخاصی که پاسخ M نسبتا پایین تر و پاسخ های C نسبتا بالاتری دارند، افراد برون نگر معمول خودانگیخته و با جراتی هستند، اما به سختی میتوانند پاسخ هایشان را به تعویق بیندازند.

شاخص توازن تجربه

برون نگران در رویکرد به موقعیت های حل مسئله با درهم آمیختن تفکر و احساس و تاکید بیشتر بر تعامل و رفتارهای کوشش و خطا و آزمایش رفتارهای مختلف به تصمیم گیری می پردازند.
در کودکان، نمره های بالاتر C ممکن است نشانه ای از فقدان اعتماد به نفس باشد.

پاسخ های M و C برابر ( میان گرا)
فقدان رشد سبک برون نگر یا درون نگر درفرد
هیجان های این افراد گاهی تاثیر قوی و گاهی تاثیر ضعیف بر تفکرشان دارد. دراین وضعیت، افراد ممکن است در روابط میان فردی انعطاف پذیر باشند، اما همچنین هنگام حل مساله به خود اطمینان نداشته و لذا به تردید و دودلی گرایش دارند.

شاخص توازن تجربه

فرمول ها شامل یک بخش اصلی (مرکزی) همراه با بخش های زیر طبقه بندی شده اند:
اندیشه پردازی
عاطفه
میانجی گری
پردازش
میان فردی
ادراک خود
شاخص های خاص

نسبت فعال به نا فعال (a:p)
نسبت M فعال به M نافعال
شاخص توجیه عقلی
شاخص اندیشه پردازی
بخش اندیشه پردازی شامل :

بخش اندیشه پردازی به میزان سازماندهی معنادار ادراک های آزمودنی اشاره دارد.
نسبت فعال به نافعال (a:p) : این نسبت به طور معمول حرکت فعال را برتر می داند و زمانی معنادار است که پاسخ های نافعال، مساوی پاسخ های فعال به علاوه ی یک باشد.
.

شاخص اندیشه پردازی

افرادی که تعداد پاسخ های نافعالشان به طور مشخص بیشتر است، ممکن است در سایر موقعیت ها نیز همچنان نافعال (و نه لزوما مطیع) باشند و برعکس.
نسبت Mفعال به M نافعال : زمانی که این نسبت فقط پاسخ های حرکت انسان (M) را شامل شود نافعالی، بسته به شدت آن، بر اتکای خیلی زیاد به تخیل، رویاپردازی و اجتناب از مسولیت پذیری و حل مساله تاکید دارد

نسبت شکل به رنگ
نسبت عاطفی ( Afr)
ترکیب ها : R (شاخص پیچیدگی)

شاخص عاطفه
بخش عاطفه شامل :

بخش عاطفی، اطلاعاتی را در مورد چگونگی سازمان دادن و بیان عواطف به دست می دهد .
نسبت شکل به زنگ : نسبت پاسخ های رنگ که در آن شکل، غالب است بر پاسخهایی که در آنها غلبه با رنگ است
این نسبت شاخصی از میزان کنترل شخص بر تکانه هایش را به دست می آورد.
.

شاخص عاطفه

1. اگر این نسبت 1/5 یا 2 بار بزرگتر باشد، نشانگر آن است که شخص نسبت به تکانه هایش به خوبی کنترل دارد و رضامندی از روابط میان فردی را تجربه میکند.
2. نمره ی بالا در شکل، بیانگر آن است که آنان می توانند تفسیرهای دقیق وواقع گرایانه را با ادراک هایشان یکپارچه کنند.
3. اگر هیچ پاسخ رنگ غالب دیده نشود، شخص به گونه ای افراطی، فشرده و بازداری شده و تماس وی با هیجان هایش اندک است

شکل متعارف
شکل خاص متعارف
شکل تحریف شده
تحریف فضای سفید
شکل نامعمول

بخش میانجی گری شامل:
شاخص میانجی گری

شاخص انزوا
علایق میان فردی
(H)+( Hd ):(A)+(AD)
H + A:Hd+Ad

بخش میان فردی شامل:
بخش میان فردی

رورشاخ درباره نیازها، نگرش ها ،آمایه های پاسخ رفتاری و سبک های کنار آمدن که همگی به روابط میان فردی مربوطند اطلاعاتی فراهم می کند.
شاخص نارسایی های کنا رآمدن : نشانگر نارسایی در کنار آمدن با محیط
برافراشتگی شاخص گوش به زنگ بودن: نشانگر مراقبت و ترس افراطی
بالا بودن T : نشان گر زوال هیجانی است که به تازگی رخ داده
بخش میان فردی

بخش ادراک خویشتن : فراهم کردن اطلاعاتی درباره امکانات و محدودیت های آزمون- دهنده آن گونه که خود ادراک می کند (خودانگاره و عزت نفس)
ادراک خویشتن با این نمرات نشان داده می شود:
تعداد پاسخ انعکاسی (rF ،Fr) : نشانگر احساس ارزشمندی خود

شاخص ادراک خویشتن

پاسخ های انسانی (H ،HD، [H] ،[HD])
چشم انداز (V ،VF ،FV)
تعداد پاسخ بُعد شکل (FD): درجه خودآگاهی مبتنی بر درون گری آزمودنی
تعداد محتواهای مرضی (MOR): شاخصی از خودپنداره منفی
تعداد زیاد پاسخ های آناتومی + اشعه ایکس (An+Xy): سطح نابهنجاری نگرانی درباره بدن

شاخص خود محوری یک مقیاس بنیادی برای اندازه گیری رفتار توجه به خود و مراقبت از خود فراهم می کند.
شاخص خودمحوری بالا ( بالای 0/45 برای بزرگسالان): نشان دهنده خود- درگیری زیاد است.
شاخص خودمحوری پایین (زیر 0/33): نشانه ی برآورد کاملا منفی از ارزشمندی شخصی است.
شاخص خودمحور بینی
شاخص ادراک خویشتن

شاخص صرفه جویی
نسبت اشتیاق
کارآمدی پردازش

بخش پردازش شامل :
شاخص پردازش

شاخص های خاص یا ویژه
شاخص اسکیزوفرنی (SCZI)
شاخص افسردگی (DEPI)
شاخص ضعف کنار آمدن (CDI)
منظومه خود کشی(S-CON)
شاخص گوش به زنگ بودن (HVI)
شاخص سبک وسواسی(OBS)
شاخص های خاص یا ویژه شامل:

شاخص اسکیزوفرنیا :
تفکر تحریف شده
ادراک نادقیق
روابط نامناسب میان فردی
کنترل های نابسنده
شاخص های ویژه
شاخص افسردگی :
نوسان خلق
احساس نارضایتی
بدبینی
برخی نشانه های خستگی
بی خوابی
کندی

شاخص نقص کنار آمدن: (نمره 4 یا 5)

روابط میان فردی توام با نارضایتی و تا حدی بی معنا
داستان زندگی اغلب شامل مشکلات اجتماعی
ناموفقیت در روابط میان فردی
احساس تحت فشار بودن در برابر انتظارهای میان فردی
شاخص های ویژه

شاخص گوش به زنگ بودن (HVI) :
مجموعه ای از شاخص هایی که به نظر می رسد بیماران نوع پارانوئید را از سایر بیماران تفکیک می کند. این شاخص زمانی مثبت است که هیچ گونه پاسخ مرتبط با بافت (T) مشاهده نشود.

افرادی با شاخص HVI مثبت، در برقراری ارتباط نزدیک با دیگران حالت آماده باش و حفاظت به خود گرفته و در تلاش های خود یا دیگران برای برقراری ارتباط نزدیک دچار بیم و نگرانی می شوند. در نتیجه تنها در صورتی به دیگران نزدیک می شوند که احساس کنند این وضعیت را در کنترل دارند .
آنان عموما نه تنها در مورد نزدیکی هیجانی بلکه همچنین در مورد فضای شخصی به طور کلی احساس نگرانی می کنند.

میانگین تعداد پاسخ برای بزرگسالان غیر بیمار 22/57 با انحراف معیار 5/54 است .
تعداد کم پاسخ ها نشانگر :
دفاعی بودن ،
محدودیت یا بازداری،
ضایعه مغزی ،
افسردگی،
تمارض عمدی
مجموع پاسخ ها
تعداد زیاد پاسخ ها ( به گونه معنی دار بالاتر از حد متوسط ) نشانگر :
خصیصه درون گری،
هوش بالاتر از متوسط ،
سطح نسبتا بالای پیشرفت تحصیلی
درجه بالای خلاقیت،
بینش شخصی،
برخورداری از کارکرد ایگوی خوب از جمله توانایی برنامه ریزی قبلی، کنترل کافی بر تکانه ها و تونایی تحمل فشار روانی

جایگاه رورشاخ در سنجش های خانواده
ارزشیابی وضعیت روانی و ارزشیابی های عمیق شخصیتی والدین و کودکان برای تعیین تکلیف مساله حضانت فرزندان در موارد طلاق
بررسی شبهه ی بیماری شدید روانی یا افسردگی مرضی یکی از اعضای خانواده
گزارش بدرفتاری با کودک

تشخیص مشکلاتی در کودکان که به سادگی خود رانشان نمی دهند، مانند اختلال در تفکر ، افسردگی و عمق آن و برون ریزی در مشکلات رفتاری
فراهم آوردن اطلاعاتی درباره فرایندهای میان فردی اعضای خانواده
بررسی الگوهای سیستم خانواده

ویژگی های برجسته رورشاخ در تحلیل خانواده
شاخص لامبدا
توزان تجربه
رابطه فعال/ نافعال
شاخص هشیاری افراطی یا گوش به زنگ بودن
عاطفه و رنگ

هنگامی که این شاخص در حد بالا باشد ( 0/99 <) منعکس کننده ی پردازش فراگیر ساده سازی است.
کودکان زیر 11 سال درمواجهه با پیچیدگی های جهان از شیوه ساده سازی استفاده می کنند اما استمرار این سبک پاسخدهی در نوجوان و بزرگسال نشان دهنده محرومیت اجتماعی و نیاز به کسب رضایت و کامروایی است.
شاخص لامبدا ( در تحلیل خانواده)

امکان شکست فرد در برآورده کردن برخی از انتظارات جامعه و خانواده و فاصله گرفتن احتمالی از الگوهای مورد انتظار جامعه می تواند ازپیامدهای میان فردی این سبک باشد.
مثال : تعارض با مراجع قدرت و منفی گرایی در نوجوانان.

سبک دارای لامبدای پایین:
ناتوانی در توجه به راه حل های ساده که منجر به اشتغال ذهنی افراطی می شود.
عضو خانواده دارای لامبدای پایین در برابر بروز هیجانات دشوار ( مانند خشم) از پا در می آید.
وظایف خانواده درمانگر:
برعهده گرفتن مسولیت ساختار دادن به موضوع ها
برنامه ریزی مدیریت میان ارتباطی
کمک به اعضای خانواده برای مهار کردن احساسات خود
شاخص لامبدا ( در تحلیل خانواده)

گرایش خشک و فراگیر به یکی از دو حالت درون نگری و برون نگری بدون توجه به شرایط محیطی یک نقطه ضعف محسوب می شود. اعضای خانواده باید بتوانند تحت شرایط انتخابی، سبک خود را تغییر دهند.
وظایف خانواده درمانگر:
کمک به افراد دارای سبک خشک و فراگیر برای کاربست سبک دیگری که به ندرت از آن استفاده می کنند ایجاد الگوهای تعاملی انعطاف پذیرتر درخانواده
فراهم کردن موجبات پذیرش بیشتر تفاوت سبک ها دربین اعضای خانواده
توازن تجربه ( درتحلیل خانواده)

این شاخص در بررسی زندگی تخیلی یک نوجوان سودمند است.
می تواند انعکاسی از رفتارهای اجتنابی در سیستم خانواده باشد.
پاسخ های دارای محتوای غذا وابستگی آشکار به دیگران را نشان می دهد و این موضوع شاید برای کودکان مناسب باشد، اما برای عملکرد بزرگسالان مناسب نیست.
وظیفه خانواده درمانگر :
با در اختیار داشتن این اطلاعات، نسبت به اهمیت تقویت هرگونه رفتارهای فعال و مستقل در افراد دارای ویژگی های شخصیتی نافعال- وابسته هوشیار باشد.

رابطه فعال / نافعال ( در تحلیل خانواده)

یافته های مثبت در این شاخص نشان دهنده ی حالت هشیاری افراطی همراه با احساس عدم اعتماد و آسیب پذیری است.
وظایف خانواده درمانگر
درمانگر هنگام کار با خانواده ای که یک یا چند عضو آن دارای شاخص HVI معنادار دارند، باید بداند که این افراد مسایل عمده ای پیرامون مرزها و فضای شخصی دارند و درمانگر باید برای این موضوع احترام قایل شود.
.

شاخص گوش به زنگ بودن یا هشیاری افراطی ( در تحلیل خانواده)

در جلسه درمان پرداختن به موضوع های مربوط به اعتماد خانوادگی باید در اولویت قرار گیرد.
ایجاد یک جو با فضای ایمن برای کاهش احساس آسیب پذیری اعضای خانواده
تشویق احساسات و افکاری که به طور معمول از اعضای خانواده پنهان نگاه داشته میشود

این خوشه برای شناسایی و فهم تعامل اعضای خانواده نقش مهمی دارد.
والدی که بیش از اندازه با خود درگیر است، کمتر به نیازهای کودکش توجه می کند
والدی که نسبت به خود احساس منفی دارد، بیش از حد بر کودک تمرکز می کند.
کودکان از منظر تحولی ، خود مشغولی بیشتری درمقایسه با بزرگ ترها دارند.
.

ادراک خویشتن (در تحلیل خانواده)

خود-مشغولی یا خود –درگیری پایین کودک نشانه ی رشد و پختگی کاذب است که حکایت از بیش مشغولی کودک نسبت به دیگران مثلا مراقبت عاطفی ازیک والد (مانند کودکان طلاق) دارد.
کودکی که نسبت بع هنجارهای سنی اش خودمشغولی زیادتری دارد، ممکن است ناپخته و رشد نیافته باشد

فقدان پاسخ های بُعد شکل (FD) و چشم انداز : خود مشغولی فرد کمتر از حد معمول است که به معنای ساده لوحی است.
وجود یک یا دو پاسخ بُعد شکل : توجه مثبت به خود و ادراک سالم درباره خویشتن
وجود هرگونه پاسخ چشم انداز یا بیش از دو پاسخ بُعد شکل : فرایند خود بازرسی نامتعارف و دردناک از نظر روانی

ادراک خویشتن (در تحلیل خانواده)

پاسخ های دارای محتوای انسانی: خودانگاره و خود ارزشمندی به جای خیال پردازی بیشتر به تجربه مبتنی است.
وجود بیش از دو پاسخ آناتومی به علاوه اشعه ایکس : برخی نگرانی های غیر معمول درباره بدن
دو پاسخ دارای محتوای بیمارگونه: وجود برخی ویژگی های بارز منفی درباره خویشتن/ خلق بدبینانه

این خوشه از تعدادی متغیر تشکیل شده که اولین و مهم ترین این متغیرها شاخص نقص کنار آمدن (CDI) است.
نمرات بالا ( 4 یا 5) در شاخص نقص کنارآمدن :
روابط اجتماعی ضعیف و عاری از تشویق
ناتوانی مکرر در ارتباط های اجتماعی

ادراک میان فردی و ارتباط ( درتحلیل خانواده)

مواردی از اغتشاش های اجتماعی
مشکل درکنار آمدن با انتظارات طبیعی جهان اجتماعی ازجمله خانواده هایشان
رفتار سردرگم و نامناسب به دلیل عدم برخورداری از منابع روان شناختی درونی و مهارت های اجتماعی میان فردی مناسب

پاسخ های بافت : نشان دهنده ی اینکه صمیمیت و نزدیکی تا چه اندازه ممکن است بر ادراک دیگران تاثیر بگذارد.
وجود بیش از یک پاسخ بافت (برای افراد 9 ساله و بالاتر) :
نیاز شدید به صمیمیت و نزدیکی
احتمال فقدان عاطفی
احتمال حالت مزمن نیازمندی
مرگ یکی از اعضای خانواده

ادراک میان فردی و ارتباط ( درتحلیل خانواده)

پاسخ های دارای محتوای انسان:
این پاسخ ها میزان علاقه مندی به انسان را نشان می دهد.
بین 5 تا 7 پاسخ دارای محتوای انسان در حد متوسط محسوب می شود ( در مورد کودکان 8 ساله و پایین تر ممکن است درست نباشد)
پاسخ های دارای محتوای انسانی کم یا هیچ : بی اهمیت قلمداد کردن روابط بین فردی به ویژه تعاملات خانوادگی
ادراک میان فردی و ارتباط ( درتحلیل خانواده)

وظایف خانواده درمانگر:
استفاده از رویکردهای باساختار برای عضو خانواده دارای تشخیص شاخص نقص کنار آمدن و وارد کردن همزمان او به درمان یادگیری اجتماعی باساختار .
نمره بالا در شاخص بافت اگر به دلیل فقدان و مرگ یکی از اعضای خانواده باشد، نیاز به درمان بلند مدت فردی دارد.
.

ادراک میان فردی و ارتباط ( درتحلیل خانواده)

در مورد والدی که پاسخ های دارای محتوای انسانی او کم یا هیچ است باید برنامه ی تعامل با اعضای خانواده تنظیم و مورد تشویق قرارگیرد به گونه ای که والد متوجه سودمندی روابط خانوادگی بشود

عاطفه و رنگ ( درتحلیل خانواده)
تاکید بیشتر به پاسخ های شکل به جای رنگ : نشانه ی محدودیت هیجانی بیشتر و تعدیل در ابراز هیجانی
تاکید بیشتر بر پاسخ های رنگ در برابر شکل : خویشتن داری کمتر و فعالیت هیجانی بیشتر
معمولا پاسخ های تعدیل نشده ی کودکان بیشتر از بزرگسالان است و بنابراین کرایش دارند که پاسخ های شکل کمتری نسبت به پاسخ های رنگ ارائه کنند.

وظایف خانواده درمانگر:
برنامه ریزی روش هایی از قبل و به کار بستن تدابیر درمانی کوتاه مدت که در آن ها احتمال یادگیری از راه کوشش و خطا کم است.

منابع
اکسنر ، جان . ( ) . آزمون رورشاخ: نظام جامع (اصول تفسیر)، جلد دوم؛ ترجمه ابوفاضل حسینی نسب. ناشر: ارجمند
اکسنر ، جان . () آزمون رورشاخ: نظام جامع. جلد اول: اصول اجرا و نمره گذاری. ترجمه ابوفاضل حسینی نسب و علی اثنی عشریه . ناشر : ارجمند
نرس ، رادنی (1389) . سنجش خانواده، کاربرد آزمون های شصیت برای زوج ها و خانواده ها. ترجمه حسن پاشا شریفی و همکاران. تهران: انتشارات سخن.

تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب -07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب-07633680163
تلفن همراه:09129680169
وبسایت فروش فایل های آموزشی
Mehr.anamisfile.ir

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سپاس بابت همراهی تان


تعداد صفحات : 134 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود