نمونه تفسیر آزمون ویسکانسین
آزمون ویسکانسین
نام و نام خانوادگی: ر.محمدی
سن: 18 وضعیت تاهل: مجرد شغل: دانش آموز جنس:مونث محل سکونت: ؟؟؟؟ تحصیلات: دیپلم
شکایت اصلی(Chief complaint):
با والدینم درگیرم، نمیدونم چرا حال و حوصله شونو ندارم، میخوام تنها باشم زوره مگه؟! .
سابقه بیماری فعلی(History of present illness):
در دو ماه گذشته غالباً گریه می کرده، علاقه خود را به دوستانش از دست داده و به مدرسه و فعالیت های اجتماعی هم بی علاقه شده بود.زیاد غذا می خورد و وزنش این اواخر بالا رفته و مادرش در این مورد خوشحال نبود، بیمار اظهار می کرد که مادرش در مورد مراقبت از خود مدام به او تذکر می داد و در واقع به همین دلیل بیمار دست به خودکشی زده(برای اینکه مادرش از غذا خوردن زیاد او اعتراض داشته). بیمار تغییراتی در الگوی خواب داشته و این اواخر احساس خستگی شدید می کند و گاهی فکر می کند چیز مهمی وجود ندارد که بخاطر آن از رختخواب بیرون بیاید. و اشاره کرد که منتظر دیدار دوست پسرش که دانشجوی شهر دیگری است و به دلیل فاصله دور مدتهاست که از او خبری ندارد و به خانه بر نگشته است.
بیماری قبلی(Previous illness):
3سال قبل بدلیل درگیری با خواهر بزرگش اقدام به اولین خودکشی از طریق خوردن مرگ موش کرده و بخاطر این مسمومیت، 3 روز در بیمارستان بستری بوده است. وقتی از بیمار دلیل این اقدام را پرسیدم جواب داد که مادرم در تمام مسائل مرا طرد می کند و از خواهرام طرفداری می کند و به من توجهی ندارد. بیمار به گفته خودش هرشب با مصرف دو قرص دیازپام می خوابد.
تاریخچه گذشته شخصی(past personal history):
بیمار در کودکی مشکلات خاصی از قبیل ناخن جویدن و شب ادراری داشته. از لحاظ راه رفتن و حرف زدن مشکل خاصی نداشته است. سابقه تحصیلی تا دوره راهنمایی در سطح بالا بوده ولی در دبیرستان دچار افت شدید تحصیلی شده و قصد ترک تحصیل داشته است. همیشه احساس این را داشته که زندگی در جای دیگر برای او خوشحال کننده تر باشد. و همیشه در برابر والدین احساس طرد و نادیده گرفته شدن داشته است.
تاریخچه خانوادگی(History family):
سومین فرزند حانواده ای است با سه فرزند و از طبقه متوسط به بالا و با والدین بسیار باهوش در ارزیابی خود به عنوان دختری باهوش، زرنگی و جاذبه کمتر نسبت به دو فرزند دیگر خانواده دچار کشمکش درونی است. در مقابل مادر به ظاهر همه توان خود، احساس نادیده گرفته شدن و اساساً طرد شدن پیدا کرده است. در مقابل، احساس جدایی از مادر و تصویر هویت فردی خود دچار مشکل است.
معاینه وضعیت روانی
1- وضعیت ظاهری(General Appearance):
قیافه ای جذاب اما در هم رفته دارد. ظاهرش مرتب است و از لحاظ بهداشتی خوب به نظر می رسد.
2- رفتار حرکتی(Motoric Behavior):
هنگام مصاحبه اندامش خمیده است و حرکتی نداشت و آرام نشسته بود.
3- طرز برخورد در حین مصاحبه(Attitude):
به خوبی رابطه برقرار نمی کرد و به سوالات کمتر پاسخ می داد و یا با تاخیر و مکث زیاد جواب می داد.
4- خلق(Mood):
افسرده و غمگین
5- عاطفه(Affect):
متناسب با خلق است
6- تکلم(Speech):
کند است و با مکث زیاد صحبت می کند و کم حرف است و تا سوال نپرسی چیزی نمی گوید و کمتر به سوالات پاسخ می دهد.
7- اختلالات ادراک(Perceptua Disorderl):
نرمال است. بیمار توهمی ندارد.
8- محتوای فکر(Though Content):
بیمار تمایل به خودکشی دارد و چند بار نیز این کار را انجام داده.
9- جریان فکر(Though Process):
نرمال است
10- سطح هوشیاری(Consciousness):
بیمار خواب آلود است ولی سطح هوشیاری خوبی دارد و از نظر جهت یابی نرمال است.
11- حافطه(Memory):
حافظه نزدیک طبیعی نیست
12- توجه و تمرکز(Concentration & Attention):
خوب نیست.
13- قضاوت(Judgment):
نرمال است
14- بینش(Insight):
نسبت به مشکلی که دارد یک بینش افراطی دارد و زیاد روی علائم خود و مسائل زندگی اش تاکید می کند ولی بطور کلی بینش نسبی دارد.
تشخیص پنج محوری DSM-IV-TR
محورI : اختلال افسردگی مزمن
محورII:
محورIII:
محور:IV جدائی از دوست پسرش، طرد از سوی مادر
محورV: 60-51
اجرای آزمون ویسکانسین
اطلاعاتی که از این آزمودنی در این آزمون ویسکانسین بدست آمده است به شرح زیر می باشد:
∑E
PE
نمره گذاری
اصل
4
0
N F N / N //// ////
C
13
6
C C / C / F F C C C N //// ////
F
26
9
C C F F F / F F F F / N N F F //// ////
N
36
5
// N N N N C C F / F / F N //// ////
C
51
8
C C C C F F N N N C / C C C / N N //// ////
F
60
4
F F F C / N N F / C C //// ////
N
60
32
تفسیر نتایج:
همانگونه که در اطلاعات بدست آمده مشاهده می شود، عملکرد ضعیف این فرد در انجام این آزمون می تواند ناشی از انواع مختلفی از نقایص ذهنی باشد، عدم توانایی آزمودنی در دسته بندی کردن مطابق طبقه، ممکن است ناشی از اشکال در مفهوم سازی مختل در فرد باشد که با توجه به اختلال فرد این موضوع دور از انتظار است و می توان آن را به اشکال در تمرکز در نتیجه اختلال افسردگی ربط داد.