تارا فایل

نقش رسانه در تصمیم گیری سیاست خارجی




موضوع تحقیق:

نقش رسانه در تصمیم ‏گیری سیاست خارجی: یک چارچوب نظری

فهرست مطالب

عنوان:
چکیده
مقدمه
تصمیم ‏گیری سیاست خارجی
رسانه به مثابه محیط
رسانه به مثابه ایجاد‏کننده محیط سیاست خارجی
رسانه در مقام محیط خارجی
نتیجه گیری
منابع

چکیده
نگاهی اجمالی به این مقاله نشان می دهد ؛ رسانه‏ ها در تمام مراحل فرایند شکل‏ گیری سیاست خارجی نقش دارند و رهبران سیاسی رسانه ها را از جنبه‏ های ملی و بین ‏المللی مورد توجه قرار می دهند. بر اساس یافته های این مقاله محیط رسانه ‏ای دوسویه به صورت اساسی در مطبوعات یا در صحنه مدیریت یا در مدیریت ‏رسانه مورد توجه واقع می‏ شود.
نقش رسانه ها در فرایند تصمیم گیری پیچیده است. زمانیکه رویدادی در صحنه بین المللی اتفاق می‏افتد، رهبران سیاسی آن واقعه را از طریق رسانه ها دنبال می‏ کنند. این اطلاعات از طریق ترکیب تصاویر مختلف پردازش می‏شوند و از طریق سیاست یا فرایند ساخت تصمیم دنبال می‏شود. مشاوران رسانه ای و کارشناسان روابط عمومی در این جریانات دخالت کرده و مشارکت می کنند؛ مقامات رسمی با آنها مشورت نموده و نظرات و عقاید آنان را مورد رسیدگی قرار می دهند. در نهایت، زمانیکه آنها سیاستشان را تعریف کرده و آن سیاست‏ها را با ابزارهای رسانه ای مناسب تطبیق می دهند، به اهمیت رسانه ها پی می‏برند.
در مطالعات قبلی از نقش پیچیده رسانه ها در تصمیم گیری سیاست خارجی غفلت شده‏ است. آنها رسانه ها را به عنوان یکی از کانال های اطلاعاتی رهبران از وقایع و رویدادهای بین ‏المللی توصیف می کنند که به مثابه ورودی فرایندِ تصمیم گیری محسوب می‏شد. واقعیتهای مطرح شده نشان دهنده آن است که این دیدگاه ها موضع رسانه را تضعیف کرده و باید از لحاظ نظری بر تحقیقات و مطالعات کاربردی با رویکرد پیچیده نقش قاطع رسانه ها در سیاست خارجی تاکید شود. این مقاله چارچوب تحلیل تصمیم گیری سیاست خارجی را توسعه داده و سعی می‏کند تا بعضی از نواقص و موانع موجود در این گونه مدلها را مرتفع کرده، ترکیب فرایندهای پیچیده رسانه ای را در تصمیم‎‏ گیری وارد کرده و همچنین نقش مطبوعات و تلویزیون را در ساخت سیاست‏گذاری منعکس کند.
کلید واژه: فرمول بندی سیاست خارجی، رسانه ها، محیط رسانه ای دوسویه، مدیریت رسانه، تصمیم سازی
مقدمه
در شب 20 آگوست 1993، یوری ساویر و ابوعلا اصول اعلامیه اسراییل ـ فلسطین را در یکی از اتاقه ای رسمی مهمانسرای نروژ در نزدیکی اُسلو ، امضا کردند. محتوای یکی از این توافقنامه‏ ها به مطبوعات درز کرد و دو روز بعد برای نخستین ‏بار در روزنامه اسراییلیِ یدیوت آهارونوت منتشر شد. انتشار این اخبار، افکار عمومی اسراییل را درباره توافقنامه برانگیخت و باعث واکنش های بین المللی درباره این مساله شد.
مورد مذکور اولین گام دیپلماتیک در " فرایند صلح اُسلو " بود، و این نوشته بر آن است تا نشان دهد این یک مورد منحصر به فرد نبوده و دارای کاربردهای نظری نیز می باشد. در این مقاله نشان خواهم داد که مدلهای قراردادی تصمیمات و فرایندهای سیاست خارجی به مطبوعات ، تلویزیون و دیگر رسانه ها و تاثیرات آنها، توجه کافی نمی کنند. رسانه و شاخص‏های آن بایستی با تحلیل این فرایندها ترکیب شده و به ایجاد مطالعات میان‏رشته ‏ای منجر شود. رسانه (با در نظر گرفتن همه جوانب مختلفش) با دارا بودن یک عنصر مهم محیطی باعث می‏شود که تصمیم‏ گیران سیاست خارجی، سیاستهایشان را به عنوان عنصری از نتایج سیاسی و تصمیمات دولتها تداوم بخشند.
بررسی‏های پیشین در خصوص تصمیم گیری سیاست خارجی، رسانه ها را به عنوان یک کانال انتقال پیام در طی فرایند توصیف می‏کند، اما واقعیت دهه‏ های اخیر مبین آن است که کاهش یافتن دیدگاه ها و نقطه‏ نظرات درباره نقش واقعی رسانه ها باعث پیچیده‏ تر شدن این مساله گردیده است. تلویزیون، مطبوعات، رادیو، و فناوریهای چند رسانه ای تنها به مثابه کانال ارتباطی مطرح نیستند، چرا که آنها نقش مهمتری را در فرایندها و جریانات بازی می کنند. رسانه ها نقش تعیین‏ کننده ‏ای در محیط تصمیم گیری سیاست خارجی دارند، محیطی که نباید تنها در مرحله ورودی فرایند مورد نظر قرار گیرد، بلکه باید بیشتر به عنوان بافتی کلی و به مثابه محیطی خروجی که رهبران، خط‏ مشی‏ها را درآن تعیین می کنند در نظرگرفته شود.
نوشته‏ هایی که در این مقاله اساس جنبه‏ های نظری را مطرح می کنند از دو اصل نشات می‏گیرند: نظریات تصمیم گیری سیاست خارجی از یک طرف و نظریه‏ های تاثیر ارتباطات جمعی از طرف دیگر. با استفاده از این منابع یک چارچوب نظری ارائه خواهد شد که نیازمند توصیف پیچیده و ترکیبی الزامات رسانه ای در فرایند تصمیم گیری سیاست خارجی خواهد بود.
این مقاله یک طرح از چارچوب سیاست‏گذاری خارجی را بیان خواهد کرد که کانالهای رسانه های جمعی را به عنوان محیط ورودی و خروجی دو سویه به شمار می‏آورد. منبع تحلیل از نظریه‏ های اصلی تصمیم گیری سیاست خارجی که با نظریه های ارتباطات ترکیب می‏گردد، منشعب می‏شود. این مولفه ‏های رسانه ای در مرحله ورودی چارچوب تصمیم گیری سیاست خارجی جای خواهد گرفت. نظریه های مدیریت رسانه در مرحله خروجی چارچوب قرار می‏گیرد و در پایان، کلیت چارچوب ، ساختار ، نظریه‏ ها و مفاهیم سیاسی آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

1.تصمیم ‏گیری سیاست خارجی
از میان مطالب و نوشته‏ های گسترده درباره تصمیم گیری سیاست خارجی، از سه مدل در ایجاد یک مدلِ کلی، استفاده خواهد شد تااز این طریق نقش رسانه ها مشخص می‏شود ، این نوشتار روی مدلهای ترکیبی پویا، تمرکز می‏کند که محیط را به مثابه یک مولفه ورودی اصلی در فرایندهای تصمیم گیری سیاست خارجی در نظر می‏گیرد.
نخستین مدل از این نوع توسط گلن اشنایدر و همکارانش مطرح شد (اشنایدر، 1969). طبق این مدل : "اقدامات و واکنشهای سیاست‏گذاران، به شرایط و عوامل بیرون از دسترسی آنها بستگی دارد و آنها به عنوان بخشی از یک سازمان دولتی محسوب می‏شوند. در این مورد دو جنبه تعیین‏ کننده وجود دارند: خارجی و داخلی . . . هر کدام از این جنبه‏ها شامل مجموعه ای طبقه‏ بندی شده از عوامل و شرایط بالقوه هستند که ممکن است در کارکرد هر یک از آنها تاثیرگذار باشد." (اشنایدر، 1969)
این مولفان زمینه داخلی را به عنوان یک محیط انسانی مرکب از فرهنگ ، جمعیت و افکارعمومی توصیف می کنند (اشنایدر، 1969). اگر ما به یک دیدگاه دیگری در این زمینه اعتقاد داشته باشیم، ممکن است رسانه به مثابه یک مولفه اصلی در این محیط در نظر گرفته شود. رسانه می‏تواند به عنوان وسیله ‏ای مورد توجه قرار گیرد که که تعابیر و انتظاراتِ غیردولتیِ اعضا یا گروههای مختلف اجتماعی را بیان می‏کند، همان گونه که در مدل اشنایدر در قالب ابزاری برای بیان خط‏ مشی دولتی در رسانه های تحت مالکیت یا تحت سلطه حکومتی، آمده است.
میشل بریچر ساختار یا چارچوب مفصلی را برای تحلیل تصمیم گیری سیاست خارجی گسترانده است و از رسانه ها با عنوان "شبکه ارتباطی درون سیستم سیاسی" یاد می‏کند که "جریان اطلاعات در محیط عملیاتی را به نخبگانِ مسوول" راامکان ‏پذیر می‏سازد (بریچر، 1972). بریچر بر این باور است که : "سیستم سیاست خارجی محیط یا موقعیت را شامل می‏شود " . . . تعریف محیط عملیاتی نشانگر اتخاذ تصمیمات سیاست خارجی است. مفهوم محیط به مجموعه ‏ای از عوامل و شرایط بالقوه مرتبط بر می‏گردد که ممکن است بر رفتار خارجی حکومت تاثیر بگذارد. محیط عملیاتی پارامترها و محدودیت‏هایی را در برابر اقدامات تصمیم‏گیران، مقرر می‏دارد (بریچر، 19729.
اما بریچر مثل دیگر مولفان، رسانه ها را صراحتا به عنوان یکی از متغیرهای ورودی فرایند تصمیم گیری سیاست خارجی در نظر نمی‏گیرد. من از طریق متغیر ورودی بخشی از محیط بین المللی را به عنوان یک عامل خارجی مورد توجه قرار می‏ دهم. درک رسانه ها به عنوان یک متغیر ورودی به معنی آگاهی از نقش آنها در تاثیرگذاری بر سیاست و اجتماع، در برجسته‏ سازی و ساخت واقعیت است. بریچر و دیگر محققان، سیاست خارجی رسانه ها را در یک نگاه محدود به عنوان کانالی که محیط عملیاتی "می‏تواند بر فرایند سیاست‏ خارجی تاثیرگذار باشد" در نظر می‏گیرند. این تاثیر تنها در حدی است که به نخبگان مربوط می‏باشد [در حالی‏که] اطلاعات ممکن است به این متغیرها مرتبط باشد: رسانه های جمعی ـ مطبوعات، کتابها، رادیو و تلویزیون (بریچر، 1972).
بریچر و اشنایدر و بعدها پاپاداکیس و استار رسانه را به عنوان عنصر درونی فرایند و به مثابه کانالی که پیامها را از محیط امنیتی ـ سیاسی ـ دیپلماتیک به رهبران انتقال می‏دهد، توصیف می کنند. چنین رسانه هایی به عنوان کانالهای اطلاعاتی، نقش محدودی در تاثیرگذاری بر روی رهبران و تصمیماتشان دارند. دیدگاه گسترده ‏تری که در ادبیات روابط‏ بین المللی وجود ندارد، رسانه را به صورت بخشی از محیط بین المللی ـ خارجی در نظر می‏گیرد که بر سیاست تاثیرگذار بوده و مطبوعات و تلویزیون را به مثابه منابع یا مولفه ‏های خارجی مطرح می‏کند و به عنوان یک متغیر ورودی که فرایندهای تصمیم گیری را به شکل دیگر متغیرهای ورودی خارجی از محیط انتقال می‏دهد، بیان می‏کند.
در یک نگاه دقیق‏تر، رسانه نه تنها به عنوان بخشی از محیط بین المللی، بلکه به عنوان بخشی از محیط داخلی حکومت به حساب می‏آید. در دولتی که رسانه، تنها کانال اطلاعاتی به شمار نمی‏آید، رسانه ها به شکل یک "شبکه ارتباطات" هستند که هم بر خط‏ مشی حکومتی، هم بر سیستم حزبی، گروههای ذینفع یا طبقات اقتصادی ـ اجتماعیِ جامعه تاثیر می‏گذارند.
سومین مدل محیطی تصمیم گیری سیاست خارجی برای تحلیل اقدام دولتهای کوچک توسط پاپاداکیس و استار (=) در 1987 توسعه یافت، اما این مدل در رابطه با دیگر دولتها مناسب‏تر است. محیطی که در فرایند سیاست‏گذاری منجر به ورود داده ‏ها می‏شود به عنوان "ساختاری از فرصت‏ها، ریسک‏ها، سود و زیان بالقوه و تحت فشار گذاشتن تصمیم دیگران" توصیف می‏شود (راسِت و استار 1992). مولفان نه رسانه های جمعی را در مدلشان وارد کرده‏ اند، نه به شکل‏ گیری بخشی از سطح اجتماعی محیط اشاره‏ای نموده ‏اند، و نه حتی به قسمتی از فرصت‏ها و تهدیدهایی که بر حکومت، در فرایند تصمیم گیری سیاست خارجی تاثیر می‏گذارد، توجهی نشان داده ‏اند.

نمودار 1 ساختار کلی مدلهای تصمیم‏ گیری سیاست خارجی را به نمایش گذارده که شامل رسانه ‏ها نمی ‏شود.
بنابراین، باید به این نکته اشاره شود که همه این مدلها نقش تصورات ذهنی را به عنوان یک مکانیزم مهم فیلترینگ در فرایند تصمیم‏ گیری به شمار می ‏آوردند که قویا توسط رسانه ها تحت تاثیر قرار می‏گیرند (بریچر،1972ـ اِلیتسور،1986ـ فِرتسبِرگِر،1990). این تصورات "شناخت کلی، عاطفی، ساخت ارزشی رفتار فردی، یا نگرش ذهنی از خود وجهان" را به نمایش می‏گذارد (بولدینگ در بریچر، 1972). این تصاویر بخشی اساسی از سطح فردی روابط بین المللی می‏باشد ، اما فرایند گسترده‏ای مثل تصمیم گیری سیاست خارجی را به نحو مطلوبی منعکس می‏نماید (بولدینگ، 1959؛ دویچ و مِریت، 1965؛ اسکات، 1965؛ گراس اشتاین، 1996). بیان این تصورات در رسانه در فرمی از فرایند شکل‏ دهی است که بعدا در مطالب بعدی اشاره خواهد شد. نمودار 2 فرایند را به عنوان مکانیزم فیلترینگ در تصویر نشان می‏دهد.

نمودار 2 : فرایند شکل ‏دهی

این مقاله سعی می‏کند به غیر از رسانه ‏های جمعی طبق فرایند سیاست خارجی بر موانع موجود غلبه کند و یک ساخت تحلیلی را که بر نقش رسانه ها در این روند تمرکز می‏کند، پیشنهاد دهد. این چارچوب شبکه ‏های ارتباط جمعی را به عنوان بخشی از محیط هایی در نظر می‏گیرد که بازیگران بین المللی (خصوصا دولت ـ ملت‏ها) خارج از آن چارچوب فعالیت می کنند. رسانه نقش دو سویه ‏ای در چنین محیط هایی دارد. اول اینکه آنها داده‏ هایی را به عنوان متغیرهای مستقل وارد فرایند کرده و به محیط هایی مطرح شده در مدلهای قبلی اشنایدر، بریچر، و پاپاداکیس و استار ضمیمه می کنند.
رهبران در برابر واقعیت های طرح شده توسط مطبوعات و رسانه ‏ها به عنوان واقعیت های ساختگی، واکنش نشان می ‏دهند. ثانیا آن واقعیتها به عنوان بخشی از محیط است که سیاست‏گذاران خارجی می‏کوشند از طریق تصمیماتشان، بر آن تاثیر گذارند. بدین معنی که رهبران در محیطی فعالیت می کنند که رسانه‏ ها برای حل مشکلات تصمیمات سیاسی اتخاذ می کنند، اما همزمانِ با آن، سعی می کنند تا تصمیماتی بگیرند که تصورات ذهنی در مورد آنان را بهبود بخشد و یا طرح و برنامه‏ای را توسعه دهند که بر اقدامات رسانه ‏ها در ارتباط با وقایع و تعاملات بین المللی تاثیر بگذارد. این محصول عنصر محیطی از محیط است. نمودار 3 رسانه را درون چارچوب به مثابه محیطی که فرایند تصمیم گیری را احاطه کرده نشان می‏دهد، در حالی که نه تنها به عنوان یک ورودی برای تصمیمات به کار برده می‏شود، بلکه به عنوان یک وسیله اشاعه برای خروجی که همان سیاست است نیز، کاربرد دارد.

نمودار 3: ادغام رسانه

2.رسانه به مثابه محیط
رسانه های جمعی به عنوان یک عامل محیطی در یک دولت خاص شامل شش متغیر می‏باشند: اول، نظام ارتباطات سیاسی در دولت تحت بررسی. دوم، سیاست ارتباطی اتخاذ شده توسط هیات حاکمه آن دولت. سوم، موقعیت اقتصاد سیاسی رسانه ‏های جمعی. چهارم، انواع کانالها و فنون ارتباطات موجود در آن کشور. پنجم، عملیات ویژه انجام شده توسط کانالهای رسانه ای. و در نهایت، ارزشهای خبری، معیارهایی که منجر به "دروازه‏ بانی" رسانه ای می‏شود، متضمن آیتم ها و وقایع خبری است.

1.2نظام ارتباطات سیاسی
روابط بین دولت و مطبوعات شامل سلسله روابطی بین الگوهای اقتدارگرا و آزادی‏گراست (موندت، 1991). بعضی از نظریه ‏پردازان بر این اعتقادند که این روابط باید به چهار نظریه مطبوعاتی تقسیم ‏بندی شود: اقتدارگرا، شوروی، مسوولیت اجتماعی، و آزادی‏خواه. دو الگو یا نظریه توسعه ‏بخش و مشارکت دموکراتیک می‏توانند به آن چهار نظریه اضافه شوند (مک ‏کوییل، 1994). این نظامها توسط چه کسانی مدیران را منصوب می‏ کنند؟ و در نهایت، آیا محتوای رسانه کنترل یا سانسور می‏شود؟ برای مثال در یک نظام اقتدارگرا رسانه ها توسط دولت اداره می‏شوند و مالکیت رسانه ‏ها متعلق به دولت است، رسانه‏ ها از طرف دولت تامین مالی می‏شوند، و این دولت است که مدیران رسانه ها را منصوب کرده و رسانه‏ ها را کنترل و سانسور می‏کند. این نظریات به عنوان ابزاری برای تعریف روابط خاص دولت ـ رسانه ها یا نظام ارتباطات سیاسی در کشور یا دولت تحت بررسی می‏باشد. این روابط زمینه‏ ای را برای محیط ارتباطات دولتی ایجاد می‏کند و قوانین اصلی سیاست ارتباطات دولتی در مورد رسانه ها را تعیین می‏کند.

2.2سیاست ارتباطات
حکومت‏ها مطابق با الگوی نظام ارتباطات کلی دولت قوانین و مقرراتی را تنظیم و اعمال می‏نمایند. از طریق سیاست ارتباطات، اهداف بدین گونه تعریف می‏شوند: تقویت رقابت و تکثرگرایی در رسانه ها، محدود کردن مقررات، پیشگیری از ادغام مالکیت، اختصاص دادن فرکانسهایی برای پخش، حمایت از حقوق کپی‏رایت و غیره (هرمان، 1996).

3.2موقعیت اقتصاد سیاسی رسانه‏ ها
بیشتر رسانه های جمعی مدرن از طریق معیارها و شاخص‏های اقتصادی، سودِ اسمی، و ملاحظات تجاری تحت ‏تاثیر قرار می‏گیرند. گرایشات دیگری که در این مورد در نظر گرفته می‏شوند عبارتند از (بگدیکیان، 1987ـ هرمان، 1995):
•تبلیغات اولین منبع درآمدی می‏باشد
•گرایش سازمان های رسانه ای به ادغام و تمرکز با موسسات بزرگ است
•سازمان های رسانه ای به نحو فزاینده ‏ای توسط موسسات غیررسانه ای خریداری می‏شوند
•سازمان های رسانه ای بخشی از شرکت‏های جهانی چند ملیتی می‏شوند
•این شرکت‏ها به سمت انحصار رسانه ای میل می کنند
•سازمان های رسانه ای برای جلب هر چه بیشتر مخاطبان از فنون مدرن‏ تر استفاده می کنند
•سازمان های رسانه ای پیوند‏های قویِ سیالی با دولت ها دارند.

این هفت گرایش موقعیت اقتصادی رسانه های جمعی را مشخص می کنند. باید توجه کرد که این موارد بیشتر در دولتهای در حال توسعه یا دموکراتیک وجود دارند. در دولتهای اقتدارگرا که رسانه ها تحت مالکیت دولتهاست، اقتصاد بازارهای آزاد رسانه ای در این دولتها محدود شده است. بنابراین، رژیم رسانه ای و همچنین سیاست ارتباطات به این نحو تعریف می‏شود که دامنه فرایندهای تجاری از قبیل تمرکز و جهانی‏ شدن در یک دولتِ مشخص، در چه محدوده‏ ای است.

4.2کانال ها و سازمان های رسانه ‏ای
مجموع مطالبی که در بالا به آن اشاره شد (نظام ارتباطات، پیشینه سیاسی و اقتصادی ارتباطات)، چهارجنبه اساسی را مورد توجه قرار می دهند ـ وجود کانالهای مختلف ارتباطی، از روزنامه و رادیو تا تلویزیون و فنون چند‏رسانه ای تعاملیِ نوین را در بر می‏گیرد (مک‏ کویل، 1994ـ بالدوین، 1996ـ وینستون، 1995). بنابراین، تنوع کانالها مشتمل بر عملکرد محیط رسانه ملیِ درون دولتی و کانالهای معتبر یا ناقد بین المللی از خارج با بکارگیری تکنولوژیهای نوین و ورود کشور به یک محیط رسانه ای بین المللی می‏باشد. در حکومت‏های دموکراتیک مدرن، با تجاری شدن رسانه ها به سختی می‏توان بین این دو محیط رسانه ای تمایز قایل شد و آنها می‏توانند به عنوان بسته رسانه ای با رسانه های داخلی، مطبوعات و منابع رسانه بین المللی ترکیب شوند. در حکومت‏های اقتدارگرا، رسانه ها در بازار آزاد جای نمی‏گیرند، محتوای رسانه ها یک‏جانبه، انحصاری و داخلی است، زیرا رسانه ها حق تاثیرگذاری بر عوامل بین المللی و خارجی را ندارند.

5.2کارکردهای نمادین رسانه
رسانه های جمعی از طریق کارکردهای حرفه‏ای خود اجزای تصمیم گیری سیاست خارجی به دست آمده را، فراهم می‏آورند. هارولد لاسول به عنوان پیشگام در طرح کارکردهای رسانه ای سه نقش رسانه ها را از هم تفکیک می‏کند (لاسول، 1971) :
1.نظارت بر محیط
2.همبستگی بخشهای اجتماعی در واکنش به محیط
3.انتقال میراث فرهنگی از یک نسل به نسل بعدی.
دو کارکرد دیگر بعدا بر آن سه نقش دیگر اضافه شد (مک کوئیل، 1994) که عبارتند از:
4.سرگرمی
5. بسیج اجتماعی
سه مورد از این نقشها مربوط به محیط سیاست خارجی می‏باشد : کارکردهای اطلاع دهنده، همبستگی و بسیج اجتماعی. در اعمال این کارکردها، رسانه های جمعی جامعه ملی را به عنوان بخشی از محیط داخلی ادغام می کنند.
خبرنگاران وقایع و رویدادهای امنیتی، خارجی و بین المللی را به عموم عرضه می کنند و روزنامه‏ نگاران داده‏ها و اطلاعات موجود، تفسیر و تحلیل و گزارشهای خبری را به اطلاع مردم می‏رسانند. در مورد سومین نقش، رسانه ها پشتیبان قدرت رسمی و هنجارها می‏باشند، بخصوص در مواقع بحرانی و در طی مراحل صلح. در اینجا رسانه ها نقش عضوگیری و بسیج اجتماعی را ایفا کرده و به ایجاد ارتباط با عنصر محیطی دولت ـ رسانه مبادرت می‏ ورزند. (قابل ذکر است که بعضی مواقع رسانه ها بر ضد دولت اقدام به بسیج اجتماعی می کنند).

6.2ارزش های خبری
معیارهایی که سردبیران را به سوی رویدادهای مربوط به مسائل سیاست خارجی، جنگ، و صلح در اخبار می‏کشاند چیستند؟ آیا باید روزنامه‏ نگاران در اتخاذ چنین تصمیماتی پیرو قوانین و مقررات باشند یا بایستی به صورتی خود انگیخته اقدام به تصمیم گیری کنند؟ وضعیت مطلوب باید بینابینِ این دو مورد باشد، کارشناسان و متخصصان به شاخص‏های مربوط به ارزشهای خبری تاکید می کنند (روج و گالتونگ، 1970ـ لارسون، 1984ـ وستراِشتال و جانسون، 1994). معیارهای اصلی مربوط به ارزشهای خبری در گزینش وقایع و رویدادها و خلق انواع اخبار به ترتیب زیر می‏باشد:
•ایدئولوژی به عنوان گرایش مهم سردبیر خبر
•اخبار باید تازه و شگفت‏ انگیز باشد
•اخبار باید مهم باشد، جنبه بین المللی داشته باشد، باید از نظر رهبران و جوامع به نخبگان قدرتمند جهانی اشاره کند
•وقایع خشونت‏ آمیز و به تعبیر دیگر، وقایع منفی پوشش بهتری خواهند داشت
•برای جوامع و ملتهایی که رسانه ها آنها را تحت پوشش قرار می دهند، باید وقایعِ مربوط به این ملتها را منعکس کرد و این وقایع از نظر پوشش قابل دسترسی باشد.
•نهایتا روزنامه‏ نگاران دنبال وقایعی هستند که مطابق با الگوهای خبری پیشین "شناخته شده" و مانوس باشند.
وقایع سیاست خارجی که به این معیارها توجه می کنند به عنوان اخبار مورد توجه قرار خواهند گرفت. در مورد توصیف جنگ، از تعارض به همکاری و مشارکت تغییر می‏یابد. این وقایع خبری معمولا به مثابه رویدادهایی مهم از رسانه ها مطرح خواهند شد و آنها به عنوان مطالب ویژه مرتبط با وقایع، مباحث و فعالان بین المللی درگیر در مسائل، بیان خواهند شد. بنابراین، رسانه ها به محیط فرایند سیاست خارجی جهت می دهند و در داخل این رسانه ها تصمیم‏گیران باید به دنبال کسب حمایت و مشروعیت برای سیاستهایشان باشند.

3.رسانه به مثابه ایجاد‏کننده محیط سیاست خارجی
کانالهای ارتباط جمعی دو جنبه گاه متفاوت دارند. آنها یک ورودی متغیر دارند که فرایند تصمیم گیری سیاست خارجی را تحت نفوذ قرار می‏دهد و همزمان به محیط رسانه به مثابه یک خروجی خدمت‏رسانی می کنند (یک "وسیله پخش" از آن طریق سخنگوی کار دولت‏هاست) که رهبران را وادار می‏کند تا تصمیماتشان را در آن بازگو کنند. این تاثیراتِ دوگانه رسانه، عمدتا از برجسته‏ سازی و شکل‏ گیری دیدگاهها در رسانه ناشی می‏شود.

1.3برجسته ‏سازی
در اواخر دهه 1940، پل لازاسفلد و رابرت مرتون (1971)، یکی از نقشهای اجتماعی رسانه های جمعی را به عنوان عملکرد مشورتی ـ موقعیتی، تشریح کردند. این عملکرد بدین معناست که رسانه جمعی وضعیتهایی را در مورد مسائل عمومی، اشخاص، سازمانها، و جنبشهای اجتماعی در زمانی که توجه مطلوب به این قاعده در رسانه های جمعی رونق می‏گیرد، ایجاد می‏کند. رسانه های جمعی، اقتدار افراد و گروهها را از طریق مشروعیت دادن به موقعیت آنها و اعطای امتیاز، افزایش می دهند (لازاتسفلد و مرتون، 1971).
برنارد کوهِن (1963) این دیدگاه را در حوزه سیاست خارجی در کتاب کلاسیک خود در مورد نقش رسانه بر فرایند تصمیم گیری در سیاست خارجی، معرفی می‏کند. همینجاست که در توصیف محیط سیاسی و ارائه گزینه‏های سیاسی ـ که [وعده] بهترین رهبری بر محیط را می دهند ـ می‏توانیم نقش ‏آفرینی مطبوعات را به عنوان یک خصیصه مهم در تفکر جاری سیاست خارجی، قلمداد کنیم. این عملکرد "نقشه‏ کشی" توسط مطبوعات، برای تاثیرگذاری واقعی‏شان در حوزه سیاست خارجه آن‏قدر اهمیت دارد که بیانش در چند کلمه تفصیلی می‏تواند مناسب باشد . . .
"برای بیشتر مخاطبان سیاست خارجی، نقشه سیاسی واقعا تاثیرگذار از جهان ـ که می‏توان نقشه عملیاتی جهان نامید ـ به وسیله گزارشگر یا ویراستار کشیده می‏شود و نه توسط طراح . . . مطبوعات در بسیاری از اوقات به جای اینکه به مردم بگویند: چطور فکر کنند، موفق نیستند، ولی در اینکه به خوانندگانشان بگویند: درباره چه چیزی فکر کنند، به طور شگفت‏آوری موفق هستند".
پاراگراف آخر که در ادبیات ارتباطات، به عنوان اصلی بسیار پیچیده در رویکرد برجسته سازی ارزیابی می‏شود، عمدتا به ماکسول و مک کامبز (1972 ـ 1981) مربوط است. مک کامبز می‏گوید: وقتی که رسانه های جمعی تاثیر کمی بر هدایت با تهییج اوضاع بگذارند، این فرض پیش می‏آید که رسانه جمعی در مورد هر برنامه سیاسی، برجسته سازی می کند و از این طریق اثرات مهمی بر مسائل سیاسی می گذارد (مک کامبز، 1972). به بیان دیگر، برجستگی یک موضوع یا مساله در رسانه های جمعی، اهمیت آن را در بین مخاطب تحت تاثیر قرار می‏دهد (مک کامبز، 1981).
مک کوئیل (1994) این رویکرد را در چهار محور مورد توجه قرار می دهد :
•بحث عمومی با مباحث مهم بیان می‏شود. (دستورالعملی برای عمل)
•برجستگی از ترکیب افکار عمومی و گزاره سیاسی ناشی می‏شود
•اخبار و اطلاعات رسانه های جمعی، محتوا و اولویت موضوعات را منعکس می‏کند
•این بازنمود موضوعات در رسانه جمعی تاثیر مستقلی بر روی محتوای موضوع و برجستگی نسبی در افکار عمومی اعمال می‏کند.
در این قسمت از بحث تئوریک، باید روشن شود که رویکرد برجسته سازی نه تنها با نقشهای تحلیلی و اطلاعاتی رسانه به کار بسته می‏شود، بلکه در عملیات استخدام و بسیج نیروها نیز، به اندازه نقش سرگرم‏کننده، دارای تاثیر است. اینجاست که رسانه می‏تواند به مثابه ابزار آرامبخش روحی و ایجاد‏کننده "محیط سیاست خارجه تجسمی" توصیف شود.

2.3چارچوب‏ سازی
رسانه، واقعیت را با ابزار دیگری که چارچوب ‏سازی می‏نامیم، ایجاد می‏کند. اهمیت این تکنیک از آنجاست که هر کدام از مراکز متعارض سیاسی بر سر ساختارهای تفسیری مبارزه می کنند (ولفسفلد، 1993). در این فرایند، رسانه ماهیت وقایع را بوسیله قالبهایی که شکل‏گیری ایدئولوژیک یا نگرشهای ارزشی رسانه بر آن نشانه‏ها "خطوط داستان" و کلیشه‏های ذهنی مرتبط متمرکز است، تغییر می‏دهد (اِنتمن، 1991). شواهد نشانگر آن است که دیدگاه اشخاص از موضوعات ملی، بر اساس آنچه تلویزیون در قالبهای خبری می‏آورد منطبق است (اینگر، 1994). بنابراین در رقابت بر سر ساختارهای رسانه ای، چند عامل مرتبط مانند روشهایی که به بازیگران ] عرصه[ سیاسی محول می‏شود و گونه‏های مختلف استفاده از زبان (مثلا در سرتیترها) را باید تجزیه و تحلیل کرد (روئه و نیل، 1993ـ ولفسفِلد، 1997). نهایتا چارچوب‏سازی، فرایندی است که از طریق آن رسانه، تصاویری که واقعیتها را در جریان تصمیم گیری سیاست خارجی منعکس و فیلتر می‏کند، شکل می‏دهد.

4.رسانه در مقام محیط خارجی
همان‏طور که پیشتر گفته شد، رسانه در جریان تصمیم گیری سیاست خارجی نقشی دوسویه دارد. تا کنون، نقش رسانه به عنوان یک منبع ورودی جهت تصمیم گیری به بحث گذاشته شد. اکنون اجازه دهید که به نقش رسانه ها به عنوان قسمتی از محیط که سیاست‏گذاران خارجی بر نتیجه یا تاثیرگذاری‏اش در زمان تصمیم‏گیری‏ها تلاش می کنند، بپردازیم. در این مفهوم، رهبران در یک محیط که شامل رسانه است برای حل مسائل، تصمیمهای سیاسی اتخاذ می کنند، ولی همزمان در تلاشند تا تصمیماتی بگیرند که تصویر یا تصورات ذهنی از آنها را بهبود بخشد یا طرح و برنامه را طوری توسعه دهند که به دنبال آن رسانه ای که با وقایع و عکس‏العملهای بین المللی مرتبط است، تاثیر مطلوبش را بگذارد. این ماحصلِ فرایند سیاست‏گذاری است که اجزا روابط عمومی را در بر می‏گیرد و بر محیط پیرامون تاثیر می‏گذارد. علاوه بر این می‏توان ادعا کرد که با طرح و برنامه‏های "حقیقی " یا تکنیک‏های پی آر روابط عمومی، رهبران می‏توانند بر محیط تاثیر بگذارند که برای هدف های ما مفهوم رسانه های جمعی را دارد.

1.4مدیریت رسانه
چگونه مدیران (و مستشاران رسانه‏ای‏شان) تصمیمات سیاست خارجی را به اندیشه‏هایی که محیط رسانه می‏سازد، پیوند می دهند؟ آنها چگونه تلاش می کنند تا نظرات مناسب را انعکاس دهند یا طرحی را در منازعات سیاسی که قسمتی از گزارشهایشان است، تدارک بینند؟ این به وسیله "مدیریت رسانه" حاصل می‏شود، که با واژه رایجِ اسپین معنا می‏شود. فرآیندهای استفاده از رسانه گوناگون است و برای عموم به منزله سیاست خارجه به کار می‏آید (گِرگن، 1991؛ بِن الیاهو،1993؛ کوک،1998؛ کورتس، 1998؛ پالتس، 1998؛ فتچ، 1998). این سیاست‏ها را می‏توان از پوشش اولیه تا سانسور اعمال شده دولتی و اطلاعات و داده‏های دسته‏بندی شده تا فعالیت صنف روزنامه‏نگاران درجه‏بندی کرد (نک نمودار 4). به علاوه روزنامه‏نگاران ممکن است در فعالیتهایشان دچار محدودیت شوند، گزینش شده و یا با نظر حمایتی و رضایت‏بخش مدیرانشان مورد تایید قرار گیرند. نهادها و دولت‏ها که برای پوشش فعالیتهای سیاسی و سیاست خارجی‏شان نیاز دارند، باید روابط "بده و بِستان" خود را با مطبوعات بهبود بخشند.

1.1.4چه کسی مسوول است؟
در مدیریت بر رسانه ای که تصمیم گیری را پوشش می‏دهد، دولتها از متخصصان روابط عمومی و حرفه‏ای‏ها و کارشناسان بازاریابی بهره می‏گیرند. مجموعه‏ای از این قبیل کارهای تخصصیِ درگیر با سطوح دولتی و همگام با سخنگویان، مسوولِ روابط رسانه در پست‏های مربوط هستند. همچنین آنها به این سخنگویان و حتی برخی از کارشناسان اجازه حضور در فرایند تصمیم گیری را می دهند. مناسب‏ترین راه این است که به آنها اجازه وارد شدن در جریانات و سهیم‏شدن در مشارکت حرفه‏ای‏شان را بدهیم.

2.1.4چه روش هایی به کار می‏ آیند؟
تکنیک‏های مدیریت رسانه در سیاست خارجی (همانند مسائل داخلی) متنوع هستند. رهبران (وتیم‏هایشان) از روشهایی برای انتشار و افشای اطلاعات استفاده می کنند (گورِن، 1975؛گالنور، 1975؛ لیمور و مان، 1997؛ کوهن، 1986). همچنین آنها می‏توانند به صورت آزادانه دستورالعملهای سازماندهی شده (عمومی و پشت‏پرده) را که به وسیله تصمیم‏گیران اصلی، مصاحبه‏های مشخص (خصوصا برای روزنامه‏نگاران مقبول یا مرتبط با تعدادی از گزارشگران)، کنفرانس های مطبوعاتی و اولویت‏بندی و ارتقای گزاره‏های رسانه ای اتخاذ شده است را ترتیب دهند.
رهبران و حکومت‏ها، مدیریت رسانه را در جهت تکنیک‏های اسپین مانند: استفاده از تمام ابزارهای طراحی، برنامه‏ریزی و روابط عمومی به صورت سیستماتیک و موثر، به منظور تاثیرگذاری بر رسانه و مجبور کردن آنها به انیکه دستورات کاری رهبری و قالب‏بندی رویدادها را بپذیرند، گسترش می دهند. در استفاده از اسپین، تصمیم‏گیرنده اصلی در هر مرحله از فرایند رسانه ای با تیم روابط عمومی سیاسی و حرفه‏ای تعیین شده برای مدیریت رسانه، درگیر می‏شود. "دکترین اسپین"، همانطور که از اسمشان پیداست در هر جریان از تصمیم گیری وارد می‏شوند و کارشناسان نقششان را درتوسعه برنامه‏ریزی سیستماتیک برای رسانه ها، طرح‏ریزی می کنند. این طرح‏ریزی شامل پیام های بسیار جزئی و انتشار آنها (حتی بر پایه اصول روزمره)، و طرح‏ریزی پیامها با توجه به نیازهای پیشِ‏روست (دقیق و روشن یا گنگ و مبهم، ناقص یا ضعیف در محتوا و یا جامع و مجمل). به علاوه، طراحان مدیریت رسانه به طور سیستماتیک و حرفه‏ای، از آرای افکار عمومی استفاده می کنند و یافته‏های خود را با مراحل برنامه‏ریزی شده با و "به زیان" رسانه ادغام می کنند. در این جریان، رهبران و گروه مدیریتی رسانه، در مقابل موقعیت‏های مختلف و بدترین شرایط و سناریوهای دردناک آمادگی دارند. متخصصان مدیریت رسانه از همه جوانب رسانه آگاهی دارند: نقشه رسانه، از لحاظ داخلی و بین المللی، کانال ها، عملکردها و زمان‏بندی‏اش، و استراتژی‏های مناسب در مقابل نیازهای این کانال ها را تنظیم می کنند.
اسپین به معنی ماحصل حکومت‏ها، نهادها، و دفترخانه‏های متفاوت است که با مسائل سیاسی گوناگون درگیر هستند. این افراد درگیر در اسپین، هماهنگ، همگام، و همنوا هستند، تا اینکه پیام ها، به صورت یک‏صدا، واحد، پایدار، و نامبهم از طریق نهادهای حکومتی بیان شود. کارشناسان مدیریت رسانه، از هر ارگان رسمی برای ارتقا پیامها از طریق رسانه و از هر موقعیتی برای مواجه شدن با رسانه های دولتی به نحو خاصی، بهره می‏گیرند.
به منظور بهره‏برداری حداکثر، از فنون مدیریت رسانه، یک کشور، دولت، و رهبران آن، با یک روش موشکافانه، مدرن و پیچیده و به‏روزشده، در فرایند پروپاگاندا مشارکت می کنند و پروپاگاندا راهی برای طرح‏ریزی سیاست خارجی کشور در مورد دنیای خارج، با استفاده از رسانه ‏هاست.
نمودار 4 وضعیت خروجی رسانه را در چارچوب کلی تحلیل نشان می‏دهد.

نمودار 4: وضعیت خروجی رسانه

2.4مدیریت رسانه در سیاست خارجی
فنون مدیریت رسانه یا اسپین با استفاده از دیپلماسی در ارتقا فرایند صلح بخصوص در مواقع جنگ و کشمکش، نقش دارد. زمانی‏که تصمیمات سیاست خارجی یا سیاست‏های صلح‏طلبانه اتخاذ می‏شود، دولت‏ها این خط‏مشی را با سه برابر کردن استراتژی‏های روابط عمومی در برابر رسانه همراهی می کنند. مقامات سیاست خارجی (و مشاوران رسانه‏ای‏شان) می‏توانند مطبوعات را نادیده بگیرند (مثلا هیچ پیامی را به رسانه انتقال ندهند)، تلاش کنند که اسپین (که پیشتر توضیح داده شد) را توسعه دهند و یا سیاستی را که فقط رسانه‏گراست، تصویب کنند.
با انتخاب هرکدام از این موارد، دولت بر رسانه با تعدیل در جریان اطلاعات، تاثیر می‏گذارد. این تلاشی است برای تاثیرگذاری بر محیط سیاسی از طریق رسانه، درست در زمانی که با قدرتهای سیاسی مخالف، که به همان اندازه بر رسانه تاثیرگذارند، رقابت کند. وقتی دولت‏ها در کنترل وقایع دیپلماتیک موفق می‏شوند و از درجه بالایی از مشروعیت مردمی بهره‏مند می شوند، رسانه ‏های خبری پشتیبان آنها شده و نقش کارشناسان روابط عمومی در جهت حفظ و ارتقای این پشتیبانی برنامه‏ریزی می‏شود. اما هنگامی که یک دولت کنترل خود را در روند دیپلماتیک ـ سیاسی از دست می‏دهد، رسانه مستقل و منتقد ظاهر می‏شود (ولفسفلد، 1997). در این محیط سیاسیِ "منفی"، نقش مدیران حرفه‏ای رسانه بسیار پیچیده‏ شده و تلاششان را بر این می‏گذارند که از نفوذ رسانه برای تغییر نگرششان و کم شدن انتقاد، به سوی درک بیشتر و حتی تقویت جنبه حمایت‏گرایانه بهره گیرند.
در عرصه‏های مشارکتی ـ دیپلماتیک روابط بین‏الملل، رهبران از رسانه برای بازنگه داشتن گزینه‏ها(آیا منظور به روز نگه داشتن گزینه ها نبوده است ؟) ونیز جلب رضایت عمومی، تواما استفاده می کنند (بِن الیاهو، 1993؛ کوک، 1998؛ کورتس، 1998؛ پالتس، 1998؛ فتچ، 1998). اینجاست که رسانه ها با تنظیم تبلیغات سیاسی و برانگیختن پشتیبانی عمومی برای سیاست‏ها، اوضاع را برای رهبران تحت کنترل در می‏آورند (گرگن، 1991ـ اُهفرنان، 1991و1994). به علاوه یک عنصر مدیریتی می‏تواند برای انتقال پیامهای خاص به مخاطبان خاص از رسانه بهره گیرد. اضافه بر این ، نقش رسانه ها به عنوان عامل ارتقا دهنده مباحث عمومی در مورد مسائل سیاسی می‏تواند به مثابه ابزاری جهت هدایت و متمایل کردن افکار عمومی تبدیل شود (هیندل، 1995؛ پُلیک و کاتس، 1998؛ وایمن، 1994).
برای حصول به بهترین نتایج در این فرایندها، رهبران و مشاوران حرفه‏ای مدیریت رسانه ممکن است از کانالهای مختلف دیپلماتیک با در نظر گرفتن رسانه ها استفاده کنند. آنها می‏توانند نسبت به مخفی نگه داشتن تعاملات دیپلماتیک، پنهان نگه‏داشتن آن پشت درهای بسته یا صحنه‏سازی عمومی تصمیم گیری کنند (جیلبوا، 1998) و فعالیت با رسانه های مطرح شده را همچنان ادامه دهند.
از این رو متخصصان مدیریت رسانه، درباره محیط رسانه ای و ویژگی های آن از قبیل: نظام سیاسی دولتشان، خط‏مشی ارتباطاتی‏اش، تنظیم اقتصادی ـ سیاسی رسانه و کانال ها و سازمان های خاصِ رسانه ای، مطالعه می کنند. ثانیاً، امروزه تصمیم‏گیران با استفاده از رسانه ها از این مسائل مطلع می‏شوند: عملکردهای مطلوب، نقش برجسته سازی، قابلیت شکل‏دهی و انواع ارزشهای خبری رسانه، تا وقتی که ارتقا وقایع رسانه ای امکان‏پذیر شود (دایان و کتس، 1992). ثالثاً، رهبران شروع به کسب اطلاعات از رسانه های جهانیِ بین المللی می کنند که شامل: کانال ها و عملکردهای آنها و ارزشهای خبری‏شان، می‏باشد (کوهن، 1986؛ اشتروبِل، 1996). همه این عوامل رهبران را قادر می‏سازد تا از رسانه ها در جهت حمایت امنیتی و مشروعیت بخشیدن به اقداماتشان، بهترین بهره را ببرند (بارسیمون‏تُف، 1996) (نک نمودار 5).
نهایتاً، از دو مثال در مورد موفقیت و شکست مدیریت رسانه به نحو مطلوب استفاده شده است. اسپین یا مدیریت رسانه موفق در مورد مسائل نظامی و دیپلماتیک آمریکا، در جنگ خلیج ]فارس[ مشاهده شد. اسپین بخشی از تلاش های دیپلماتیک، طی مراحل "سپر صحرا "مانند آنچه در خلال "طوفان صحرا " ، به کار گرفته شد، بود، اما اسپین در پایان جنگ موفقیت چندانی نداشت (بِنِت و پالتس، 1994؛ دنتون، 1993؛ کِلنر، 1992، موریسون، 1992؛ رازِنفلد، 1991؛ اسمیت، 1992).
از طرف دیگر دولت اسراییل در طی مراحل اُسلو رسانه ها را به خوبی اداره نکرد. اسپین ضعیف بود و هریک از مدیران رسانه ای و رهبران اسراییلی، به سختی باور داشتند که این مراحل می تواند به تنهائی نقش تعیین کننده ای داشته باشد . (آگستام، 1995؛ ژیلبوآ، 1998؛ لیبِس، 1997؛ ناوه، 2001).

نتیجه ‏گیری
برای خلاصه ‏کردن تئوری( باید گفت)، روند تصمیم گیری سیاست خارجی در محیطی که نسبتاً به وسیله رسانه ‏ها ساخته می‏شود، اتفاق می‏افتد. موفقیت رسانه در این محیط به وسیله نظام ارتباط سیاسی حکومتی، خط‏مشی ارتباطات دولتی، ساختار اقتصادی ـ سیاسی و با کانالهای ارتباطی خاص که عملکردهای رسانه های مربوط را به انجام می‏رسانند، تعیین می‏شود. فضای به وجود آمده توسط رسانه بر وقایع سیاست خارجی از طریق تصویر برجسته سازی، نفوذ تصمیم‏گیران، و وادار کردن آنها به واکنش از طریق رسانه با ویژگیهای خاص خود، منعکس می‏شود. لازم به ذکر است که مفهوم محیط رسانه شامل فرایند بازخورد (نیز) می‏شود، که در این مقاله به معنای تصمیمات سیاست خارجی رسانه‏گرا، در حوزه مطبوعات (مثل سانسور و غیره) مورد اشاره قرار گرفت (نک نمودار 3).
فرآیند درگیر شدن رسانه پیچیده است ولی اساساً دو جنبه دارد: اول، رسانه به مثابه یک منبع ورودی برای تصمیم گیری، دوم، رسانه به عنوان محیطی که رهبران باید هنگام اتخاذ تصمیمات و اعلان و پخش آنها، دقت و توجه کافی را به آنها مبذول دارند. رهبران و تصمیم‏گیران سیاست خارجی به وسیله رسانه ها تحت نفوذ قرار دارند. آنها از طریق مطبوعات، بسیاری از وقایع بین المللی را می‏آموزند و تعداد زیادی از پیامهای پیش‏رو در حوزه بین المللی به وسیله کانالهای ارتباطات جمعی که فرایندهای آن در این مقاله توضیح داده شد، دریافت می‏شود. در اینجا، رسانه به عنوان منبع، قسمتی از محیط ورودی، در فرایند تصمیم گیری انجام وظیفه کرده و به رهبران، اطلاعات و داده عرضه می‏کند. این قسمت از فرایند اغلب با مفهوم "تاثیر سی اِن اِن" خلاصه می‏شود (گوت اشتات، 1993؛ لیوینگ استون و ایچوس، 1995؛ ژاکوبسن، 1996؛ استروبل، 1997) و در گذشته در اشکال مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله به ابعاد رسانه ـ (از آن جهت) که ویژگی های کانال های پیام‏رسان از محیط بین‏‏الملل به تصمیم‏گیران را توصیف می‏کند ـ می‏افزاید.
به علاوه، اینجا وضعیت خروجی به فرایند افزوده می‏شود، به عبارت دیگر، چگونگی استفاده از رسانه توسط تصمیم‏گیران، ویژگیهای آنها، و تاثیراتی که در انتشار تصمیمات و احتمالا سیاست‏گذاری‏شان می‏گذارد را ) مورد بحث قرار می‏دهد).
در فاز خروجی رهبران و مشاوران آنها باید به این نکته توجه کنند که آیا پیام تنها برای هدفهای خارجی باید استفاده شود ـ پیامی را به دیگر رهبران بفرستند، یا باید تنها در داخل از آن بهره گیرند ـ مثلا، به تصمیمات مشروعیت بخشند. این عمل، فرآیندهای انتشار و راه هایی که در آن کانال های رسانه ای محصور می‏شوند را تحت تاثیر قرار می‏دهد. افزون بر این، رهبران و تیم های حرفه‏ای باید بررسی کنند که "تمام داستان" را بازگو کنند یا فقط بخشی از آن را؟ و البته از چه راههایی؟ مهم این است که دقت کنیم )که آیا) اطلاعات منتشر شده تعهداتی گسترده یا محدود، مشخص یا مبهم، را در بر می‏گیرد یا هیچ‏گونه الزاماتی )در آن) مطرح نیست. اگر منظور از پیامی تامین اهداف داخلی (مثل) ("صف‏آرایی دور پرچم") بود، (برای این منظور) باید برای قانونی ساختن آن نزد عموم کانال های مناسبی برگزید و اصطلاحات پسندیده‏ای را بیان نمود.
این فرایند پیچیده در چارچوب بعدی تشریح شده است (نک نمودار 5): وقتی یک حادثه بین المللی به وقوع می‏پیوندد، رهبران از طریق رسانه مطلع می‏شوند (فرایند ورودی و اثر cnn و غیره)، اطلاعات از طریق تصاویر ترکیبی مختلف پردازش می‏شود، و خط‏مشی یا فرایند تصمیم‏سازی در همان حال دنبال می‏شود. مشاوران و کارشناسان روابط عمومی در این جریان شرکت کرده و صاحب‏ منصبان با آنها مشورت نموده ونظر آنها را مورد رسیدگی قرار می دهند. وقتی تصمیمی اتخاذ یا خط‏مشی‏ای تدوین شد (فاز خروجی)، رهبران در تصمیم گیری توجه‏شان را به محیط رسانه (ملی و بین المللی) و اساسا فرایند انتشار مدیریت رسانه، معطوف می‏دارند. علاوه بر این، باید اشاره کرد که زمینه ملی و بین المللی افکار عمومی ]نیز[ بر جریانات تاثیرگذار بوده و با آنها درگیر می‏شود، ولی نقش هایشان در این مرحله تجزیه و تحلیل نخواهد شد.

نمودار 5: فرایند پیچیده

این روند آن‏قدر پیچیده است که نمی‏توان دست به توصیف آن زد و زمانی اتفاق می‏افتد که مراحل مختلف همزمان با هم رخ می دهند و هنگامی که رخدادهای واقعی بررسی می‏شوند، شناسایی هرکدام از مراحل آسان نمی‏نماید، ولی واضح است که تصمیم در خلا گرفته نشده و محیط‏های رسانه ای در کنار اکولوژی‏های هر جریان به وقوع پیوسته‏اند.
نهایتاً باید اشاره کرد که چارچوب اعمال شده بر رسانه جمعی به مثابه عاملی محیطی بر اهداف تحلیلی متمرکز است و بی‏توجهی به ابعاد محیطی دیگر (که از اهمیت کمتری نیز برخوردار نیستند)، مانند جنبه‏های نظامی و اقتصادی و غیره، دلیلی بر بی‏اهمیتیِ آنها محسوب نمی‏شود. پژوهش پیچیده (و مرکب) باید تمامی ابعاد را با هم در برگیرد و رسانه در آن به عنوان یک متغیر ساختاری که همانا جزئی از جریان ترکیب دهنده است، حضور داشته باشد.

منابع

Aggestam, K. 1995. Two Tracks Negotiations. (Negotiations between Israel and the PLO through Open and Secret Channels).
Occasional Papers, September 1995. (draft) The Leonard Davis Institute. The Hebrew University of Jerusalem.
Bagdikian, B. H. 1987. The Media Monopoly. (2nd edition). Beacon Press.
Baldwin, T. McVoy D. Stevens and Steinfield C. (eds.) 1996. Convergence Sage.
Bar Siman Tov, Y. 1996. From War to Peace : The Complexity of Decision-making – The Israeli Case. (Hebrew) Research Report No. 6.
T. Steinmatz Center for Peace Research. Tel Aviv University.
Chanan Naveh conflict & communication online, Vol. 1, No. 2, 2002
The role of the media in foreign policy decision-making
 2002 by verlag irena regener berlin 12
Ben Eliyahu, E. 1993. "The Media as an Arena in Wars" Maarchot (Hebrew), No. 322.
Bennett, W. L. and Paletz, D. (eds.) 1994. Taken by Storm. (The Media, Public Opinion and U.S. Foreign Policy in the Gulf War). The
University of Chicago Press.
Boulding, K. 1959. "National Image and the International System". in Journal of Conflict Resolution Vol. III 1959.
Brecher, M. 1972. The Foreign Policy of Israel. Oxford.
Cohen, B. 1963. The Press and Foreign Policy. Princeton University Press.
Cohen, Y. 1986. Media Diplomacy. Frank Cass.
Cook, T. 1998. Governing with the News. The University of Chicago Press.
Dayan, D. and Katz, E. 1992. Media Events (A Live Broadcasting of history). Harvard university Press.
Denton, R. (ed.) The Media and the Persian Gulf War. Praeger. 1993.
Deutch, K. Merrit, R.L. 1965. "Effects of Events on National and International Images." in Kelman, H. International Behavior. Holt,
Reinhart and Winston, N.Y.
Elitzur, J. 1986. "Images in Conflict Situations – Four Basic Concepts." In Zacks, D. (ed.) Israel and its Arab Neighbors. Van- Leer. (in
Hebrew)
Entman, R. 1991. "Framing US Coverage of International News." Journal of Communication, No. 41.
Entman, R., and Page, B. 1994. "The News Before the Storm." In Bennett and Paletz, Taken by Storm.
Entman, R., and Rojecki, R. 1993. "Freezing Out the Public: Elite and Media Framing of the US Anti-Nuclear Movement." Political
Communication, No. 10.
Galnoor, Y. . 1975. "Politics and Leaks", in Molad. (Hebrew) . Vol. 7
Galtung, J. and Ruge, M. 1970. "The Structure of Foreign News". in Tunstall, J. (ed.) Media Sociology. Constable Publisher.
Gergen, D. 1991. "Diplomacy in a Television Age: The Dangers of Teledemocracy". in Serfaty, S. (ed.) The Media and Foreign Policy. St.
Martin's Press.
Gilboa, E. 1998a. "Media Diplomacy". In The Harvard Journal of Press/Politics. Vol. 3 Summer.
Gilboa, E. 1998b. "Secret Diplomacy in the Television Age". Gazette. Vol. 60. No. 3.
Goren, D. 1975. Secrecy, Security and Freedom of the Press (Hebrew), Magness.
Gross-Stein, J. 1996. "Image, Identity, and Conflict Resolution". In Crocker, C, Hampson, F and Aall P. Managing Global Chaos. United
States Institute of Peace Press.
Gutstadt, L. 1993. "Taking the Pulse of the CNN Audience: A Case Study of the Gulf War". in Political Communication. Vol. 10.
Herman, E. 1995. "Media in the U.S. Political Economy". in Downing, J. Mohammadi, A. and Sreberny-Mohammadi, A. (eds.)
Questioning the Media (2nd edition). Sage.
Hindell, K. 1995. "The Influence of the Media on Foreign Policy". in International Relations. Vol. XII. No. 4. April. 1995.
Holsti, O.R. 1969. "The Belief System and National Images: A Case Study". in Rosenau, J. (ed.) International Politics and Foreign Policy.
(revised ed.). The Free Press, New York.
Iyengar, S. 1994. "Television News and Citizens' Explanations of National Affairs." In Graber, D. (ed.), Media Power in Politics. 3rd ed.
Congressional Quarterly Press.
Iyengar, S., and Simon, A. 1994. "News Coverage of the Gulf Crisis and Public Opinion." In Bennett and Paletz, Taken by Storm.
Jakobsen, P. 1996. "National Interest, Humanitarianism or CNN: What Triggers UN Peace Enforcement After the Cold War?" Journal of
Peace research. Vol. 33. No. 2.
Kellner, D. The Persian Gulf TV War. Westview. 1992.
Kurtz, H. 1998. Spin Cycle. Touchstone.
Larson, J. 1984. Television's Window on the World: International Affairs Coverage on the U.S. Networks. Ablex.
Lasswell, H. 1971. "The Structure and Function of communication in Society". in Schramm, W. and Roberts (eds.) The Processes and
Effects of Mass Communication. (2d ed.) University of Illinois Press.
Lazarsfeld, P. and Merton, R. 1971. "Mass Communication, Popular Taste and Organized Social Action". in Schramm, W. and Roberts
(eds.) The Processes and Effects of Mass Communication. (2d ed.) University of Illinois Press.
Liebes, T. Reporting the Arab Israeli Conflict. Routledge. 1997.
Chanan Naveh conflict & communication online, Vol. 1, No. 2, 2002
The role of the media in foreign policy decision-making
 2002 by verlag irena regener berlin 13
Limor, Y. Mann, R. 1997. Journalism (Hebrew). The Open University Press. Tel Aviv.
Livingston S. and Eachus T. 1995. "Humanitarian Crises and U.S. Foreign Policy: Somalia and the CNN Effect Reconsidered". in Political
Communication (Summer 1995).
McCombs. M. E. 1972. "The Agenda Setting Approach, Function of the Media". in Public Opinion Quarterly, Vol. 36. N0. 2. Summer
1972.
McCombs. M. E. 1981. "The Agenda Setting Approach". in Nimmo, D. D. And Sanders, K. R. (eds.) Handbook of Political
Communication. Sage.
McQail, D. 1994. Mass Communication Theory (3rd Edition). Sage.
Merritt, R. 1972. "Transmission of Values across National Boundaries" in Merritt, R. (ed.) Communication in International Politics.
University of Illinois Press.
Morrison, D. Television and the Gulf War. John Libbey. 1992.
Mundt, W.R. 1991. "Global Media Philosophies". in Merill, J.C. (ed.) Global Journalism (2nd edition) Longman.
Naveh, C. "The Role of The Media in Shaping Israeli Public Opinion (1992-1996). In Sofer, S. (ed.) Peace Making in a divided Society,
Frank Cass. 2001.
O'Heffernan, P. 1991. Mass Media and American Foreign Policy. Ablex.
O'Heffernan, P. 1994. Media Roles in Foreign Policy". in Graber, D. Media Power in Politics (3rd ed.). CQ Press.
Paletz, D. 1998. The Media in American Politics. Longman.
Papadakis M. and Starr, H. 1987. "Opportunity, Willingness, and Small States: The Relationship Between Environment and Foreign
Policy". in Hermann, C. Kegley, C. and Rosenau, J. (eds.) New Directions in the Study of Foreign Policy. Allen and Unwin.
Pfetsch, B. 1998. "Government News Management". In Graber, D. McQuail, D and P. Norris. The Politics of News, The News of Politics.
CQ Press.
Powlick, P and Katz, A. 1998. "Defining the American Public Opinion/Foreign Policy Nexus. In Mershon, International Studies Review.
Vol 42.
Roeh, I., and Nir, R. 1993. "Reporting the Intifada in the Israeli Press." In Cohen, A. and Wolfsfeld, G. (eds.), Framing the Intifada.
Ablex.
Rosenfeld, S. 1991. "In the Gulf: The Wars of the Press". in Serfaty, S. (ed.) The Media and Foreign Policy. St. Martin's Press.
Russett, B. and Starr, H. 1992. World Politics (The Menu for Choice). (4th ed.) Freeman and Co.
Scheufele, D. 1999. "Framing as a Theory of Media Effects". In Journal of Communication. Vol. 49. No. 1. Winter 1999.
Scott, W.A. 1965. "Psychological and Social Correlates of International Images". In Kelman, H. International Behavior Holt, Reinhart and
Winston, N.Y.
Smith, H. (ed.) The Media and the Gulf War. Seven Locks Press. 1992
Snyder, R. Bruck, H.W. Sapin, B. 1969. The Decision-making Approach to the study of International Relations in Rosenau, J. (ed.)
International Politics and Foreign Policy (2nd ed.), The Free Press.
Strobel, W. 1997. Late-Breaking Foreign Policy. United States Institute of Peace Press
Vertzberger, Yaacov. Y.I. 1990. The World in Their Minds Information Processing, Cognition, and Perception in Foreign Policy Decisionmaking)
Stanford University Press, Stanford.
Weiman, G. 1994. "Can the Media Mediate? Mass-Mediated Diplomacy in the Middle East" in Ben-Dor, G. and Dewitt, D. Confidence
Building Measures in the Middle East. Westview Press.
Westerstahl, J. and Johansson, F. 1994. "Foreign News: News Values and Ideologies". in European Journal of Communication. Vol. 9
1994.
Winston, B. 1995. "How Are Media Born and Developed?". in Downing, J. Mohammadi, A. and Sreberny-Mohammadi, A. (eds.)
Questioning the Media (2nd edition). Sage.
Wolfsfeld, G. 1993. "Framing Political Conflict." In Cohen, a. and Wolfsfeld, G. (eds.) Framing The Intifada – People and Media. Ablex,
N.J.
Wolfsfeld, G. 1997a. Media and Political Conflict: News From the Middle East. Cambridge University Press.
Wolfsfeld, G. 1997b. "Fair Weather Friends: The Varying Role of the News Media in the Arab-Israeli Peace Process." Political
Communication 14, 1 (January-March 1997).

14


تعداد صفحات : 52 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود