نظام نامه جامع برنامه ریزی و مدیریت پروژه
تهیه و تدوین: دفتر مدیریت پروژه
تاریخ تهیه: 1396
فهرست
معرفی نظام جامع مدیریت پروژه 4
الف – شناخت پروژه 4
1- شناخت اهداف پروژه 4
2- شناخت محیط پروژه 4
3-شناخت دامنه کار پروژه 4
ب – برنامه ریزی پایه و راهبردی پروژه 4
1-راهبردها و روش ها 4
2-ساختارها 4
3-جدول ها 5
ج-برنامه ریزی کلان، تفصیلی و عملیاتی پروژه 5
1- برنامه ریزی زمان پروژه 5
2-برنامه ریزی پیشرفت پروژه 5
3-برنامه ریزی منابع اجرایی پروژه 5
4-برنامه ریزی بودجه پروژه 5
5-ارزیابی خطر(ریسک) پروژه 5
د-کنترل و پایش کلان، تفصیلی و عملیاتی پروژه 5
1-کنترل و به هنگام کردن زمان پروژه 5
2-کنترل و به هنگام کردن پیشرفت پروژه 5
3-کنترل و به هنگام کردن منابع اجرایی پروژه 5
4- کنترل بودجه یا هزینه پروژه 5
5-تهیه، اصلاح و انتشار گزارش های پیشرفت پروژه 5
ه-نظام جامع اطلاع رسانی مدیریت پروژه 5
1-سیستمهای ارتباط با مشتریان پروژه 5
2-سیستمهای جامع پشتیبانی فرایندها 5
3- سیستم پورتال پروجکت سرور و اشتراک گذاری 5
4-سیستمهای مالی و اداری و اتوماسیون 5
برنامه ریزی و کنترل پروژه 6
1- مراحل انجام برنامه ریزی پروژه 6
1-1تعیین محدوده پروژه 6
2-1تعیین روابط وابستگی 6
3-1برآورد زمان و منابع 7
4-1 برنامه ریزی زمان 7
5-1 برنامه ریزی منابع (منابع تجدید پذیر وتجدید ناپذیر) 7
6-1تعیین هزینه 8
2 -سناریوهای مختلف محاسبه پیشرفت پروژه 8
1-2محاسبه پیشرفت پروژه 8
3-محاسبه پیشرفت پروژه براساس ارزش کسب شده 12
1-3تحلیل شاخص ها 13
نظام جامع مدیریت پروژه 14
1-مقدمه 14
2 -چرخه حیات پروژه 14
3-فرایندهای پروژه 15
4 -مدیریت یکپارچگی پروژه 17
5- مدیریت محدوده پروژه 17
6- مدیریت زمان پروژه 18
7- مدیریت هزینه پروژه 18
8- مدیریت کیفیت پروژه 18
9- مدیریت منابع انسانی 18
10- مدیریت ارتباطات 18
11- مدیریت ریسک 18
12- مدیریت تدارکات 18
13- مدیریت ذینفعان 18
مراجع 19
مقدمه
معرفی نظام جامع مدیریت پروژه
الف – شناخت پروژه
1- شناخت اهداف پروژه
1-1-شناخت اهداف و جایگاه و نتایج اجرای پروژه که شامل نیازهای پروژه و جایگاه پروژه و نتایج مورد انتظار پروژه است.
1-2-ضرورت ها و اهداف اجرای پروژه که شامل اهداف راهبردی و عملیاتی است.
2- شناخت محیط پروژه
2-1-شناخت ذی نفعان پروژه
2-2-شناخت تعهدات عوامل و کارکنان مرتبط با پروژه
2-3-امکانات و شرایط اقتصادی حاکم بر پروژه
3-شناخت دامنه کار پروژه
3-1- برآورد اجزا و مقادیر کلی آن
3-2-برآورد اجزا و مقادیر تفصیلی آن
ب – برنامه ریزی پایه و راهبردی پروژه
1-راهبردها و روش ها
1-1 ارزیابی اهداف راهبردی و خط مشی پروژه
1-2-سازمان و منابع پروژه
1-3-اطلاعات و ارتباطات پروژه
1-4-کیفیت و ایمنی پروژه
2-ساختارها
2-1-ساختار اجرایی پروژه
2-2-ساختار کنترلی پروژه
2-3-ساختار مدیریتی پروژه
3-جدول ها
3-1-جدول های روابط فعالیتها
3-2-جدول های اطلاعات فعالیتها
3-3-جدول های منابع اجرایی
3-4-جدول های هزینه
3-5-جدول های مشخصات فنی
ج-برنامه ریزی کلان، تفصیلی و عملیاتی پروژه
1- برنامه ریزی زمان پروژه
2-برنامه ریزی پیشرفت پروژه
3-برنامه ریزی منابع اجرایی پروژه
4-برنامه ریزی بودجه پروژه
5-ارزیابی خطر(ریسک) پروژه
د-کنترل و پایش کلان، تفصیلی و عملیاتی پروژه
1-کنترل و به هنگام کردن زمان پروژه
2-کنترل و به هنگام کردن پیشرفت پروژه
3-کنترل و به هنگام کردن منابع اجرایی پروژه
4- کنترل بودجه یا هزینه پروژه
5-تهیه، اصلاح و انتشار گزارش های پیشرفت پروژه
ه-نظام جامع اطلاع رسانی مدیریت پروژه
1-سیستمهای ارتباط با مشتریان پروژه
2-سیستمهای جامع پشتیبانی فرایندها
3- سیستم پورتال پروجکت سرور و اشتراک گذاری
4-سیستمهای مالی و اداری و اتوماسیون
فصل اول
برنامه ریزی و کنترل پروژه
1- مراحل انجام برنامه ریزی پروژه
شکل1 برنامه ریزی پروژه
1-1تعیین محدوده پروژه
– نفرات وساختار پروژه(OBS1)
– ذینفعان پروژه
– تجهیزات و مواد
– فضا و جغرافیای پروژه
2-1تعیین روابط وابستگی
– تهیه ساختار شکست پروژه(WBS2)
– روابط پیشنیاز
– روابط پسنیاز
– نوع روابط پیشنیازی (FF3,FS4,SS5,SF6)
3-1برآورد زمان و منابع
الف- زمان
– تاریخ شروع(Start Date)
– تاریخ پایان(Finish Date)
– مدت زمان انجام فعالیت ها درهرفاز(Duration)
– قیود زمانی موثر(MSO,ALAP7,FNET8,SNET9,FNLT10,SNLT11,MFO12,13 ASAP 14)
– تاریخ آخرین مهلت (Deadline)
ب-منابع
– نوع منابع(کار، مواد، هزینه)
– تعریف واحد منابع
– تعریف هزینه منابع
– مقدار و درصد دسترسی منابع
4-1 برنامه ریزی زمان
– تنظیم ساعات کاری روزانه، هفتگی و ماهیانه
– تعیین روزهای کاری درهفته
– تهیه تقویم پروژه و روز های تعطیل یا توقف پروژه
– تعیین واحد زمانی انجام فعالیت ها برحسب ساعت، روز
– تعیین تاریخ مبنا(Baseline)
– به هنگام کردن پروژه(Update)
5-1 برنامه ریزی منابع (منابع تجدید پذیر وتجدید ناپذیر)
– تعیین نوع و واحد اندازی گیری منابع
– تخصیص منابع(Assignment)
– هموار کردن منابع (Leveling)
6-1تعیین هزینه
– برآورد هزینهها
– تعیین بودجه
– کنترل بودجه
2 -سناریوهای مختلف محاسبه پیشرفت پروژه
1-سناریوی زمان
2- سناریوی زمان + منابع
3- سناریوی زمان + هزینه
4-سناریوی زمان + هزینه + منابع
1-2محاسبه پیشرفت پروژه
C_p=(∑_(i=1)^n▒〖complete%〖*wf〗_i 〗)/(∑_(i=1)^n▒〖wf〗_i )*100
(∑▒[فعالیت تکمیل درصد][فعالیت وزنی ارزش] )/(∑▒〖فعالیتها تمام وزنی ارزش مجموع 〗)*100=درصد پیشرفت پروژه
می توانیم به جای فاکتور وزن هرفعالیت عوامل دیگری مثل زمان، هزینه،کار و احجام فعالیت ها را نیز قرار دهیم. در نتیجه به درصد پیشرفت کل پروژه برسیم.
WORK=Duration * Unit
C_p=(∑_(i=1)^n▒〖complete%〖*t〗_i 〗)/(∑_(i=1)^n▒t_i )*100 زمانی پیشرفت
C_p=(∑_(i=1)^n▒〖complete%〖*c〗_i 〗)/(∑_(i=1)^n▒c_i )*100 ریالی پیشرفت
C_p=(∑_(i=1)^n▒〖complete%〖*v〗_i 〗)/(∑_(i=1)^n▒v_i )*100 حجمی پیشرفت
C_p=(∑_(i=1)^n▒〖complete%〖*w〗_i 〗)/(∑_(i=1)^n▒w_i )*100 فیزیکی پیشرفت
2-2-سناریوی زمان + هزینه
با روشهای زیر می توان هزینه یک پروژه راتخمین زد.
روش اول: روش قضاوت خبرگان
روش دوم: برآورد قیاسی
روش سوم: روش پارامتریک
روش چهارم: براساس دفترچه فهرست بها
روش پنجم: روش سه نقطهای
روش ششم: روش پایین به بالا.ازجزئی ترین فعالیت هرWBS شروع میکنیم و در آخرجمع میزنیم که این روش دقیق تراست وهم سخت ترهست.با توجه به ماهیت مشابه بودن فعالیت های جاری درشرکت می توان از روش ششم برای محاسبه هزینه ها و زمان استفاده کرد.
3-2-هزینههای پروژه
2-3-1هزینه های مستقیم پروژه
این هزینه ها شامل هزینه های ذیل است:
الف-هزینه نیروی انسانی: پروژه نیروی انسانی دخیل دراجرای پروژه که به طورمستمر برروی پروژه کار می کند.
هزینه هر نفر = کل ساعت *هزینه یک ساعت کار
ب-هزینه کل تجهیزات وملزومات مصرفی در پروژه
هزینه ریالی یا دلاری کل اقلام وتجهیزات مورد استفاده که ازانبارتحویل گرفته شده اند.
ج-هزینه استهلاک واسقاط اقلام سرمایه ای وخواب سرمایه
2-3-2هزینه های غیرمستقیم پروژه
این هزینه ها شامل هزینه های ذیل است :
الف-هزینه های نیروی های پشتیبانی وستادی
ب-هزینه بیمه کارکنان و بیمه ساختمان
ج-هزینه انرژی(آب ،برق ،گاز،تلفن…)
د-سایرهزینه های سربار(رفاهی واداری وتشکیلاتی و…)
2-4-روش برآورد زمان انجام فعالیت ها
برای برآورد زمان انجام فعالیتها طبق فرم های مدیران پروژه از سه روش می توان استفاده کرد:
الف-روش قیاسی:زمان فعالیت درمقایسه با زمان فعالیت های قبلی تعیین می شود.
ب-روش پارامتریک :زمان تلاش(t) ،ضریب دسترسی (A) ضریب عملکرد (R) هرنفر برای هرفعالیت تعیین می شود.
T=t*A*R
ج-روش سه نقطهای:زمان خوش بینانه (t_p)و زمان محتمل 〖(t〗_m)وزمان بدبینانه) (t_pفعالیت تعیین می شود.
T=(t_o+4t_m+t_p)/6
2-5-روش برآورد وزن فعالیت ها
وزن فعالیت ها برای پروژه های EPC توسط سازمان برنامه و بودجه تا سطح پنجم WBS تعیین شده و می تواند ملاکی برای پروژه های صنعتی نیز باشد.
درپروژه هایی که فعالیت ها کاملاً مشابه می باشند، با موافقت ذی نفعان پروژه می توان زمان هرفعالیت را برجمع کل زمان های فعالیت ها تقسیم کرد و به عنوانwf درنظرگرفت.
2-6-سیستم کنترل دوره ای
مرسوم ترین نوع کنترل پروژه استفاده از کنترل دوره ای می باشد دراین روش ما می توانیم در تاریخ های معینی (Status Date) وضعیت پروژه را پایش نماییم که بنا به پیشنهاد یک بار در هر ماه می باشد. مقادیر پیش بینی شده به صورت Baseline درپروژه قرار می گیرند.
2-7پیشرفت برنامه ای
درصد پیشرفت برنامه ای با هرچهار سناریو توضیح داده شده قابل انجام است و با توجه به زمان، کار یا هزینه تخصیص داده شده به فعالیت ها درهرتاریخی که مورد نظر باشد بدست می آید. برنامه ثابت شده در Baseline به عنوان برنامه اصلی تنظیم می شود و مقادیر واقعی با این برنامه درآینده مقایسه می گردد.
2-8پیشرفت واقعی(فیزیکی)
برای محاسبه پیشرفت واقعی در زمان های Status Date وضعیت پروژه به هنگام سازی می شود و فعالیت هایی که بدون انحراف انجام شده اند صد درصد می شوند وبرای سایر فعالیت ها زمان واقعی صرف شده، تاریخ واقعی شروع وزمان باقی مانده وارد نرم افزار می شود تا محاسبات پیشرفت مجدد انجام گیرد. نرم افزار مطابق زمان یا کارانجام شده complete% هرفعالیت و کل پروژه را محاسبه می نماید.
complete%=((orginalduration-remainingtime))/orginalduration
شکل 2
3-محاسبه پیشرفت پروژه براساس ارزش کسب شده 15
این تکنیک به سه سوال ذیل پاسخ می دهد:
1-چگونه می توان درصد واقعی پیشرفت پروژه را به برنامه پروژه اندازه گیری کرد؟
2-چگونه می توان درصد واقعی مصرف هزینه را به مقدار برآورد شده اندازه گیری کرد؟
3-چه شاخص هایی را می توان درجهت برنامه ریزی وکنترل زمان وهزینه پروژه استفاده کرد؟
این تکنیک تحت عنوان ارزش حاصله درامریکا شناخته شده که توسط وزارت دفاع امریکا (DOD)به عنوان یک سیستم مدیریت ارزش افزوده 16درامریکا درسال 1996توسعه وبهبود داده شد، این تکنیک درسال 1998 تحت عنوان استاندارد ANSI/EIA-748به ثبت رسید.
دراین استاندارد موارد ذیل برای تعیین پیشرفت پروژه تعریف شده اند که منجر به شناسایی ومحاسبه شاخص های جدید برای تعیین وضعیت پروژه گردیده است
BCWS17: هزینه پیش بینی کار برنامه ریزی شده یا PV
BCWP18: هزینه پیش بینی کار انجام شده یا EV
ACWP19: هزینه واقعی کار انجام شده یاAC
BAC20: بودجه پروژه درزمان تکمیل
(BCWS )/BAC*100=درصدپیشرفت برنامه ای
100*BCWP/BAC=درصدپیشرفت واقعی
که می توان این مقادیر را در منحنی زمانبندی S-Curve رسم کرد.
شاخص های مهم پروژه که به پیش بینی واجرا ارتباط دارند به شرح ذیل شناسایی می شوند:
SPI=BCWP/BCWS
CPI=BCWP/ACWS
Schedule Variance (SV) = earned value – planned value=BCWP-BCWS
Cost variance = earned value – actual cost = BCWP-ACWP
1-3تحلیل شاخص ها
الف-شاخص SPI، CPIبرابر یک باشد همه چیز آرام و مطلوب است.
ب-شاخص SPI ،CPI کوچکتر از یک باشد نشان دهنده وخامت اوضاع است.
ج-شاخص SPI ، CPI بیشتر از یک باشد به نظر می آید در برآوردها اشتباه داشتیم.
ETC=(BAC-BCWP)/PF
: EAC تخمین هزینه های واقعی پروژه تا روز آخر
ETC: تخمین هزینه ی کارهای باقیمانده
EAC = AC + ETC
فصل دوم
نظام جامع مدیریت پروژه
1-مقدمه
راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه PMBOKیک استاندارد جهانی برای مدیریت حرفهای پروژه ها میباشد، این استاندارد (ویرایش پنجم 2012) یک سند بین المللی است که چارچوبی مشخص برای مدیریت پروژهها را ایجاد می نماید به طوری که منجر به شناسایی حوزه های دانش پروژه و گروهبندی فرایندها می گردد.
2 -چرخه حیات پروژه 21
چرخه حیات پروژه نمایانگر مراحل اصلی و قدم های عمده در اجرای پروژه از شروع تا خاتمه آن می باشد و به دو بخش عمده ذیل تفکیک می شود:
الف- مشخصات فعالیت هایی که در هر مرحله از چرخه حیات پروژه و برای تکمیل آن می بایستی انجام شوند .
ب- مشخصات نیروهایی که برای تحقق اهداف هر مرحله، درگیر انجام فعالیت های آن مرحله می گردند .
چرخه حیات پروژه (مطابق شکل 3) می تواند با توجه به جنبههای منحصر به فرد سازمان، صنعت یا تکنولوژی تهیه و شکلدهی شود که بسیاری از سازمانها یک مجموعه و قالب خاص از چرخههای حیات را برای استفاده در تمامی پروژهها مشخص می کنند.
چرخه عمر یک چارچوب اساسی برای مدیریت پروژه ارائه می نماید که می تواند رویکرد پیشگویانه و یا اقتباسی داشته باشد ، در رویکرد پیشگویانه محصول و تحویل شدنیها در ابتدای پروژه تعریف می شود ولی در رویکرد اقتباسی محصول از طریق تکرارهای چندگانه توسعه داده می شود که محدوده تفصیلی برای هر تکرار تنها در ابتدای همان تکرار تعریف می گردد.
شکل 3: چرخه حیات پروژه.
3-فرایندهای پروژه
پروژه ها از فرآیندها تشکیل شده اند. یک فرآیند "مجموعه ای از اقداماتی است که نتیجه ای را حاصل می نماید". فرآیندهای مدیریت پروژه مطابق شکل زیر به پنج گروه فرایندی، تقسیم می شوند که تعامل آنها با یکدیگر در شکل4 نشان داده شده است.
شکل 4: تعامل گروه های فرایندی پروژه
هریک از گروههای فرایندی پروژه با توجه به زمان پروژه سطح فعالیت متفاوتی دارند که مطابق شکل 3 میباشند:
* آغازین22: شامل فعالیت های آغاز به کار، تصویب پروژه و تنظیم منشور پروژه است.
* برنامه ریزی23: شامل تعریف اهداف و انتخاب بهترین رهیافت برای پروژه است.
* اجرایی24: بیانگر هماهنگی افراد و منابع به منظور اجرای طرح است.
* پایشی و کنترلی25: با سنجش پیشرفت، نظارت و مدیریت ناسازگاری های بوجود آمده با برنامه، سروکار دارد.
* اختتامیه26: با تایید و خاتمه پروژه سرو کار دارد.
شکل 5 ارتباط سطح فعالیت گروه های فرایندی پروژه با زمان
PMBOK معروف ترین استاندارد جهانی در مدیریت پروژه است و رایج ترین معیار برای شکل دهی و ارزیابی سیستم های مدیریت پروژه به شمار می رود. بسیاری از رایج ترین تعاریف، اصطلاح ها و طبقه بندی هایی که امروزه در مدیریت پروژه به کار می روند از این استاندارد برداشت شده اند. به عبارت دیگر، PMBOK زبان مشترکی جهانی در مدیریت پروژه است. مدیریت گستره دانش پروژه در 13 حوزه دانش گنجانده شده است حوزه اول مقدمه، حوزه دوم چرخه حیات پروژه و حوزه سوم گروهبندی فرایندهای پروژه میباشد در ادامه مطابق جدول 1 حوزه های دانشی در حوزههای 4 تا 13 آورده شده است. هر یک از الزامات دانشی به رنگ نوع گروه بندی فرایند آن نشان داده شده است.
دومین دسته بندی فرآیندها بر اساس حوزه های دانش است. حوزه های دانش فرآیندها را بر اساس نوع مهارتی که نیاز دارند تقسیم می کنند که به شرح زیر است.
* حوزه دانش مدیریت یکپارچگی پروژه
* حوزه دانش مدیریت محدوده پروژه
* حوزه دانش مدیریت زمان پروژه
* حوزه دانش مدیریت هزینه پروژه
* حوزه دانش مدیریت کیفیت پروژه
* حوزه دانش مدیریت منابع انسانی پروژه
* حوزه دانش مدیریت ارتباطات پروژه
* حوزه دانش مدیریت ریسک پروژه
* حوزه دانش مدیریت تدارکات پروژه
* حوزه دانش مدیریت ذینفعان پروژه
جدول 1: تعریف حوزه های دانش گستره پروژه PMBOK
راهنمای رنگ متن: فرایندهای آغازین فرایندهای برنامه ریزی فرایندهای اجرایی فرایند های کنترلی فرایندهای پایانی
4 -مدیریت یکپارچگی پروژه
مدیریت یکپارچگی پروژه، شامل فرایندها و فعالیتهای مورد نیاز برای شناسایی، تعریف، ترکیب، یکسانسازی و هماهنگی فرایندهای متنوع مدیریت پروژه درون گروههای فرایندی مدیریت پروژه میباشد.
5- مدیریت محدوده پروژه
مدیریت محدوده پروژه، شامل فرایندهایی است که تضمین می کنند پروژه، کارهای مورد نیاز، فقط کارهای مورد نیاز را برای تکمیل موفقیت آمیز پروژه در بر میگیرد.
6- مدیریت زمان پروژه
مدیریت زمان پروژه، شامل فرآیند های ضروری است که به دنبال تکمیل به موقع پروژه است.
7- مدیریت هزینه پروژه
مدیریت هزینه پروژه، شامل فرایندهای مرتبط با برنامهریزی، برآورد، بودجهبندی، تامین مالی، سرمایهگذاری، مدیریت و کنترل هزینههاست تا پروژه بتواند با بودجه مصوّب تکمیل شود.
8- مدیریت کیفیت پروژه
مدیریت کیفیت پروژه، شامل فرایندها و فعالیت هایی از سازمان اجرایی است که مشخص کننده مسئولیت ها، اهداف و سیاستهای کیفی در جهت تامین نیازهایی که پروژه بدان منظور اجرا میشود، است.
9- مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی پروژه، شامل سازماندهی، مدیریت و رهبری تیم پروژه میباشد. تیم پروژه متشکل از افرادی است که نقشها و مسئولیتها، برای تکمیل پروژه، به آنها تخصیص داده شده اند.
10- مدیریت ارتباطات
مدیرت ارتباطات پروژه شامل فرایندهای مورد نیاز جهت اطمینان از به موقع بودن و مناسب بودن برنامهریزی، جمعآوری، ایجاد، توزیع، ذخیره، بازیابی، مدیریت، کنترل، نظارت و در نهایت جابه جایی اطلاعات پروژه است.
11- مدیریت ریسک
مدیریت ریسک پروژه شامل فرایندهای هدایت برنامهریزی مدیریت ریسک، شناسایی، تحلیل، برنامهریزی پاسخ و کنترل ریسک در یک پروژه است.
دو تکنیک بنیادی برای پشتیبانی از تلاشهای مدیر پروژه وجود دارد. این دو تکنیک عبارتند از مدیریت ریسک و مدیریت مشکلات27 یک مشکل را می توان هر اتفاق یا مجموعه ای از اتفاقات مربوط به هم دانست که به مشکل فعال28 تبدیل شده و یکپارچگی یک پروژه یا پروژه مرتبط به آن را به خطر می اندازد. یک مشکل بر توانایی پروژه در دستیابی به اهداف ، شرایط زمانی، یا بودجه ها اثر می گذارد و به دلیل همین آثاری که بر پروژه می گذارد، باید به عنوان موضوعی اولویت دار با آن برخورد شود. ریسک وضعیتی است که ممکن است، پدیدار گشته و پروژه را تحت تاثیر قرار دهد. فرآیند مدیریت ریسک باید با مروری بر پیش فرض های اولیه پروژه آغاز شود. این فعالیت شامل تشخیص ریسک، ایجاد روشهایی برای کاهش آن و تصمیم گیری برای چگونگی مدیریت آن می شود.
12- مدیریت تدارکات
مدیریت تدارکات پروژه، شامل فرایندهای ضروری برای خرید یا دریافت محصولات، خدمات یا نتایج مورد نیاز از خارج از تیم پروژه است. شامل فرایندهای مدیریت قرارداد و کنترل تغییر مورد نیاز جهت توسعه و اداره قراردادها یا خرید سفارشات صادر شده توسط اعضای دارای مجوز از تیم پروژه میباشد.
13- مدیریت ذینفعان
مدیریت ذینفعان پروژه شامل فرایندهای مورد نیاز برای شناسایی افراد، گروهها یا سازمانهایی است که میتوانند بر پروژه اثر بگذارند یا از آن اثر بپذیرند تا انتظارات ذینفعان و اثر آنها بر پروژه، تحلیل گردد و استراتژی های مدیریت مناسب برای تعامل اثربخش ذینفعان در اجرا و تصمیمات پروژه، توسعه داده شوند.
مراجع
[1] نظام جامع برنامه ریزی و کنترل پروژه، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، 1379
[2]راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه(PMBOK 5Edition)، ذکایی آشتیانی، محسن، انتشارات آدینه،1392
[3] مدیریت و کنترل پروژه به روش گام به گام، سبزه پرور- مجید، انتشارات ترمه، 1395
[4]کتاب فرم های مدیران پروژه، سبزه پرور- مجید، اشتری- مسعود، انتشارات ترمه، 1389
[5] A PROJECTMANAGER'SBOOK OF FORMS Second Edition, A Companion to the PMBOK(r) Guide, Fifth Edition, Cynthia Stack pole Snyder
[6] Earned Value Management Systems ANSI/EIA-748-B-2007 Approved: September 10, 2007
[7] Earned Value Management Implementation Guide. Department of Defense
1 Organization Breakdown Structure
2 Work Breakdown Structure
3 Finish to Finish
4 Finish to Start
5 Start to Start
6 Start to Finish
7 As Late As Possible
8 Finish No Earlier Then
9 Start No Earlier Then
10 Finish No Later Then
11 Start No Later Then
12 Must Finish On
13 Must Start On
14 As Soon As Possible
15 Earned Value
16 Earned Value Management System
17 Budgeted Cost of Work Schedule
18 Budgeted Cost of Work Performed
19 Actual Cost Work Performed
20 Budget At Completion
21 Project Life Cycle
22 Initiating
23 Planning
24 Executing
25 Monitoring and Controlling
26 Closing
27 Issues
28 Active Problem
—————
————————————————————
—————
————————————————————
19