مقیاس کنترل عواطف (ACS)
نحوه پاسخ دهی: به سوالات زیر بر اساس طیف زیر پاسخ دهید
به شدت مخالف= 1، خیلی مخالف= 2، مخالف= 3، نه موافق و نه مخالف= 4، موافق= 5، خیلی موافق= 6، به شدت موافق= 7
ردیف
عبارات
کاملا مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملا موافقم
1
از اینکه در هنگام عصبانیت حرف هایی بزنم و بعدا پشیمان شوم نگرانم
2
هنگامی که خوشحال می شوم، مکمکن است بسیار هیجان زده شوم.
3
غمگین و افسرده شدن به حدی مرا رنج می دهد که برای دور شدن از آن تلاش زیادی می کنم.
4
در صورت افسرده شدن مطمئن هستم بهبود می یابم.
5
هنگام عصبانیت درست نمی توانم فکر کنم، در نتیجه خیلی پرت و پلا می گویم.
6
هنگام شنیدن موسیقی شاد، نگرانم که هیجان زده شوم و کنترل خود را از دست بدهم.
7
هنگامی که دچار لرزش می شوم، می ترسم.
8
از اینکه در هنگام خشم به کسی آسیب برسانم می ترسم.
9
از اینکه می توانم اضطراب خود را کنترل کنم احساس خوبی دارم.
10
رسیدن به اوج هیجان برای من وحشتناک است، زیرا می ترسم در آن حال کنترل خود را از دست بدهم.
11
اگر دیگران بفهمند که در هنگام عصبانیت چه احساسی دارم، ممکن است تا حدی برایم بد شود.
12
در هنگام احساس راحتی، سعی می کنم که نهایت لذت را ببرم.
13
از این می ترسم که افسردگی مرا از پای در آورد.
14
هنگامی که خوشحال می شوم، به اوج شعف و شادی می رسم.
15
وقتی که عصبی می شوم، انگار که دارم دیوانه می شوم.
16
پس از ابراز خشم احساس آرامش می کنم.
17
من می توانم خودم را کنترل کنم تا زیاد پرسشان و آشفته نشوم.
18
آنقدر با ثبات هستم که هر احساسی مثل خوشحالی زیاد نمی تواند تعادل مرا بر هم بزند.
19
از این که در حالت افسردگی به خودم آسیب برسانم، می ترسم.
20
هنگامی که عصبانی هستم، از عصبنیت خودم می ترسم.
21
عصبانی بودن خوشایند نیست و من می توانم عصبانیت خودم را کاهش دهم.
22
من هیجان زده شدن را دوست دارم، زیرا در آن حالت احساس خوبی دارم.
23
من نگران هستم که بعد از یک موفقیت بزرگ، در اثر خوشحالی کنترل خود را از دست بدهم.
24
به محض اینکه اضطراب و تشویش در من شروع شود، کنترل آن برایم راحت است.
25
احساس می کنم دلتنگی ممکن است مرا به سوی غمگینی و افسردگی ببرد.
26
به محض اینکه عصبی می شوم، در اثر اضطراب و تشویش کنترل خود را از دست می دهم.
27
غمگینی و افسردگی آن چنان هم بد نیست، زیرا می دانم که به زودی برطرف خواهد شد.
28
زمانی که در حضور دیگران از کوره در می روم، از خجالت آبمی شوم.
29
هنگامی که غمگین می شوم، نگرانم که غمگینی مرا به افسردگی بکشاند.
30
هنگامی که عصبانی می شوم، نگران از دست دادن تعادل خود نیستم.
31
هر چقدر خوشحال یا ناراحت باشم، خود کنترلی من تقریبا یکسان است.
32
هنگام هیجان زدگی نگرانم که شور و هیجان، کنترل مرا از دستم خارج کند.
33
در هنگام عصبانیت، دوست دارم داد و فریاد کنم.
34
من نگران پیامدهای رفتاری خود در هنگام عصبانیت و خشم هستم.
35
از این می ترسم که در هنگام عصبانیت حرف های بیهوده و خنده دار بزنم.
36
گاهی اوقات آنچنان خوشحال می شوم که نمی توانم شرایط موجود را به خوبی درک کنم.
37
دلتنگی و غمگینی برایم وحشتناک است، زیرا می ترسم که فسرده شده و دیگر خوب نشوم.
38
عصبانیت و عصبی بودن زیاد ذهن مرا مشغول نمی کند، زیرا می دانم که بعد از مدتی از بین خواهد رفت.
39
از این می ترسم که عصبانیت من سبب شود که بی نهایت خشمگین شوم.
40
هنگامی که عصبانی می شوم از این می ترسم که رفتارهای احمقانه انجام دهم.
41
هنگام خوشحالی زیاد، نگرانم که هیجان زدگی، منجر به رفتارهای بی معنی و یا سبک شود.
42
احساس می کنم که در هنگام خوشحالی زیاد، ئقت من در قضاوت و ادراک ضعیف می شود.
روش نمره گذاری و تفسیر:
این پرسشنامه دارای 42 سوال بوده و هدف آن ارزیابی توانایی کنترل عواطف و زیر مقیاسهای آن (ﺧﺸﻢ، ﺧﻠﻖ اﻓﺴﺮده، اﺿﻄﺮاب و ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ) است. اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس ﺑﺮای اﻓﺮاد ﺑﺎﻻی 15 ﺳﺎل ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲﺷﻮد. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است.
مقیاس ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻮدﺳﻨﺠﻲ اﺳﺖ و ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی ﻋﺒﺎرات در ﻣﻘﻴﺎس ﻫﻔﺖ درﺟﻪای از" ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﺨﺎﻟﻒ=1 " ﺗﺎ " ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﻮاﻓﻖ=7" ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺷﻤﺎرهﻫﺎی زﻳﺮ ﻣﻘﻴﺎسﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﭘﺎﺳﺦ ﻋﺒﺎرات31-30-27 -22-21-18-17-16-12-9-4 و38 ﺑﺮ ﻋﻜﺲ ﻧﻤره ﮔﺬاری ﻣﻲﺷﻮد ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﻤﺮهﮔﺬاری ﻣﻲﺷﻮد ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﻛﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﻤﺮه 7 و ﺑﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﻮاﻓﻖ ﻧﻤﺮه 1 داده ﻣﻲﺷﻮد.:
پرسشنامه فوق دارای چهار بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:
بعد
سوالات مربوطه
ﺧﺸﻢ
39-34-30-28-16-11-8-1
ﺧﻠﻖ اﻓﺴﺮده
37-29-27-25 -19-13-4 -3
اﺿﻄﺮاب
40-38-35-33-26-24-21-20-17-15-9-7-5
ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ
42-41-36-32-31-23-22-18-14-12-10-6-2
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نمایید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید.
روایی و پایایی:
اﻋﺘﺒﺎر دروﻧﻲ و ﺑﺎزآزﻣﺎﻳﻲ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺮای ﻧﻤﺮه ﻛﻠﻲ ﻣﻘﻴﺎس 78 ،%94%، ﺑﺮای زﻳﺮ ﻣﻘﻴﺎسﻫﺎی ﺧﺸﻢ73 ،%72% زﻳﺮ ﻣﻘﻴﺎس ﺧﻠﻖ اﻓﺴﺮده 76 ،%91%، زﻳﺮ ﻣﻘﻴﺎس اﺿﻄﺮاب 77 ،%89%، و زﻳﺮ ﻣﻘﻴﺎس ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ 66 ،%84%، ﺟﻬﺖ ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧﻪ از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دوره ﻟﻴﺴﺎﻧﺲ ﺑﺪﺳﺖ آﻣده؛ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ رواﻳﻲ اﻓﺘﺮاﻗﻲ و ﻫﻤﮕﺮاﻳﻲ آن ﻧﻴﺰ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ (وﻳﻠﻴﺎﻣﺰ، ﻛﻤﭙﻞ و آﻫﺮاﻧﺰ، 1997) . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺿﺮﻳﺐ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﻣﻘﻴﺎس ﻛﻨﺘﺮل ﻋﻮاﻃﻒ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪی دﻫﺶ (1388) ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﺪار آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ در ﻣﻘﻴﺎس ﻛﻨﺘﺮل ﻋﻮاﻃﻒ 84/0، در ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس ﺧﺸﻢ ﺑﺮاﺑﺮ با 53/0 و در ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 60/0، ﺧﻠﻖ اﻓﺴﺮده 76/0 و اﺿﻄﺮاب 64/0 ﺑﺮآورد ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪهی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ﻣﻘﻴﺎس ﻛﻨﺘﺮل ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ (به نقل از بگیان ﻛﻮﻟﻪ ﻣﺮز، 1391).
****************************************
منابع:
ﺑﮕﻴﺎن ﻛﻮﻟﻪ ﻣﺮز، ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮاد؛ درﺗﺎج، ﻓﺮﻳﺒﺮز؛ ﻣﺤﻤﺪ اﻣﻴﻨﻲ، ﻣﻬﺪی (1391). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪی ﻧﺎﮔﻮﻳﻲ ﺧﻠﻘﻲ وﻛﻨﺘﺮل ﻋﻮاﻃﻒ در ﻣﺎدران داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ و ﺑﺪون ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی. ﻣﺠﻠﻪی ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی، دورهی 2، شماره 3.
– Silver, H. Ruff, M. Iverson, L. Barth, T. Broshek, K. & Wechsler, D. (1991). Manual for
the Wechsler Intelligence Scale for Children-Third edition. San Antonio, TX: Psychological Corporation
– Williams, K. E. chambless, D. L & Ahrens, A. H .(1997). Are emotion frightening? Anextension of the fear consept. Behaviour Research and therapy. Vol. 35(4), 239-245
****************************************