چکیده
در دنیای امروز که هر روزه به سرعت زندگی افزوده می شود حل مسائل مربوط حمل و نقل سریع و بی دغدغه را می توان کانون توجه همه اشخاص مرتبط با این سرعت دانست. حال فرودگاهها که نقش اساسی در همه ابعاد حمل و نقل دارند وظایف سنگینی را بر دوش دارند تا بتوانند به بهترین نحوه کالاها و اشخاص را در پرتو حضور هواپیما به مقاصد مورد نظر برساند .
فرودگاه محلی است که برای نشت و برخاست هواپیما تعیین شده است.فرودگاه، فضایی است که برای نشست و برخاست وسایل پرنده از قبیل بالگرد، هواپیماهای مسافربری، نظامی، کشاورزی و غیره استفاده می شود بسته به مورد مصرف و نیاز برای هر منطقه فرودگاه طراحی می کنند و می سازند.
مسافر، فرودگاه و هواپیما هر سه نیازمند یکدیگرند تا بتوانند چرخه ای مطلوب که رسیدن به هدف نهایی یعنی حمل و نقل ایمن و سریع است دست یابند . جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست و فرودگاه در کنار مابقی پایانه ها از حساس ترین بازیگر این نقش هستند.
توسعه روز افزون صنعت هواپیما سازی و تمایل هر چه بیشتر در جهت صرفه جویی در زمان جابجایی افراد و کالا باعث گسترش صنعت ترابری هوایی بطور جدی گردیده است. انتقال و مبادله سریع فرهنگ و دانش چه در سطح بین المللی و چه در سطح داخل یک کشور، جهانگردی و درآمد حاصل از آن و مقاصد نظامی و دفاعی نیز علاوه بر دو مورد فوق از دلایل گسترش ترابری هوایی می باشند.
سیستم حمل و نقل هوایی بر خلاف سایر مدلهای حمل و نقل هنوز به مرحله ی نثبیت شده ای نرسیده است .
زیرا صنعت هواپیما سازی در مرحله تکوین بوده و هرلحظه انتظار ورود هواپیما جدید ،با مشخصات بهتر وجود دارد. بنابراین طراحی و محاسبه فرودگاه بگونه ای انجام شود که به بازار آمدن هواپیماهای غول پیکر جدید و یا هواپیماهای دارای خصوصیات پروازی بهتر باعث از رده خارج شدن آن نگردد.
فصل اول
بیان مسئله
1-1 بیان مساله
انتخاب موضوع پایان نامه دغدغه اصلی دانشجویان بوده است من نیز با توجه به تحقیقاتی که کردم و نیاز شهر قم به فرودگاه و علاقه ای که به طراحی فرودگاه داشتم این موضوع را انتخاب کردم و
همانگونه که قم دومین شهر مذهبی کشور است و شرایط سرمایه گذاری در آن به خصوص در فرودگاه بین المللی قم وجود دارد ، همچنین از نظر جغرافیایی مرکز کشور قرارداد ، ساخت فرودگاه یک ظرفیت بسیار مهم در این کشور است .
1-2- اهداف تحقیق
فرودگاه به عنوان مرکز رشد در شبکه ای که به عنوان محرکی برای احیا و بازسازی اجتماعی و تکنولوژی و اقتصادی تثبیت شده است و نیز موجب تسهیل انتقال تکنولوژی و دانش میان ملت ها و درون کشور ها باشد .
1-3- در صورت داشتن هدف کاربردی بیان نام بهره وران
1. حمل و نقل 2- خدمات رفاهی 3- تجاری 4- آموزشی
1-4- فرضیه ها یا سوالها
1-آیا فرودگاه را می توان به عنوان مرکز رشد در نظر گرفت ؟
2-آیا فرودگاه را می توان به عنوان یک منبع اقتصادی در نظر گرفت ؟
3-آیا فرودگاه را می توان یک انتقال دهنده ی تگنولوژی در نظر گرفت ؟
فرضیه ها :
1. بله ، به عنوان محرکی برای احیا و بازسازی اجتماعی می توان در نظر گرفت
2. بله ، فرودگاه از لحاظ اقتصادی ثابت شده است .
3. بله ، فرودگاه یک زمینه انتقال تکنولوژی و دانش از تمام کشورهای جهان است .
فصل دوم:
کلیات تحقیق
2-1- تاریخچه قم
مورّخان سابقه شهر قم را به پیش از اسلام مربوط می دونند اما شهرت آن بیشتر به دوره بعد از اسلامِ. در روایات افسانه ای بنای آن را به تهمورث نسبت داده ند. در سال 23 هجری قمری ابو موسی عبد ا… ابن قیس اشعری شهر را فتح کرد. در زمان خلافت مامون مردم به سر کردگی یحیی ابن عمران از دادن خراج امتناع کردند. سپس خلیفه، حاکم باروی شهر را ویران کرد و اموال بسیاری را از مردم گرفت. بار دیگر در زمان معتز مردم سر به شورش برداشتند و خلیفه وقت حاکم عراق عجم را به سرکوبی اونا فرستاد و وی باروی شهر را که مجدداً ساخته شده بود ویران کرد. بر طبق روایات در سال 200 هجری قمری حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادرشون امام رضا (ع) عازم خراسان شدند اما در نزدیکی شهر ساوه بیمار و به قم عزیمت کردند. در این شهر روح مقدس آن بانوی عظیم الشان به ملکوت اعلی پیوست و در محل آستانه مدفون شدند.
به همین دلیل به تدریج منازل خود را به حرم نزدیک کردند. قم تا اواخر قرن دوم هجری تابع اصفهان بود و حاکم مستقلی نداشت. در زمان هارون الرشید از اصفهان جدا شد. در زمان خلافت عباسی که آل علی (ع) مورد ظلم قرار می گرفتند بسیاری از سادات به قم پناه آوردند و از این تاریخ عقاید شیعه در اذهان مردم رسوخ کرد و این شهر مرکز شیعیان شد. قم در طول عمر خود از فتنه های مغول و تیمور آسیب های سخت دید و در زمان صفویه رو به آبادی گذاشت. در حمله افاغنه نیز بار دیگر ویران شد اما دوباره سر برداشت و از عهد قاجاریه تاکنون رونق آن روز به روز رو به افزایش است. این شهر در حال حاضر با توجه به جایگاه حرم حضرت معصومه، مسجد مقدس جمکران، حوزه گرانقدر علمیه و علماء اعلام و مردمان خونگرم، با فرهنگ و البته پیرو ولایت از هر نظر در شمار شهر های مشهور ایران قرار دارد.
2-1-2- وجه تسمیه
در خصوص وجه تسمیه نام قم روایات تاریخی متعددی نقل شده است. یکی از علمی ترین آن روایات تبدیل کلمه ” کومه ” (به معنی خانه های کوچک کنار هم ) به کُم و سپس تبدیل آن به قم توسط اعراب مهاجر است. برخی نیز قم را برگرفته از کمیدان – نام بخشی از این منطقه – می دانند که به اختصار کُم خوانده شد و سپس اعراب مهاجر آن را به قم تغییر دادند .
پیش از اسلام اطلاعات باستان شناختی در منطقه قم حاکی از آثار فعالیت انسانی در عصر فراپارینه سنگی با قدمتی نزدیک به پانزده هزار سال است و به استناد تحلیل دستاورد های شش فصل کاوش علمی در قره تپه قمرود، تاریخچه تشکیل روستا های اولیه در منطقه قم به هزاره پنجم قبل از میلاد باز می گردد. همچنین اشیا و آثار یافته شده از سایر کاوش ها و بررسی ها در سطح استان حاکی از شکوفایی تمدن انسانی عصر نوسنگی و عصر آهن در قم است. تاریخ اسطوره ای ایران نیز حکایت از پیدایش و تاسیس تشکیلات شهری در زمان طهمورث دیوبند پادشاه پیشدادی دارد و قولی دیگر تشکیل تاسیسات شهری در قم را به کیخسرو پادشاه افسانه ای ایران نسبت می دهد. آنچه که مسلم است، منطقه قم به استناد شواهد باستان شناختی همچون تپه های پیش از تاریخ، آتشکده ها و قلاع دوران تاریخی و کتاب قم ( مهم ترین اثر جغرافیای محلی) در عصر پیش از اسلام خصوصاً دوره ساسانی از شهر های نسبتاً بزرگ و آباد ایران بوده است.
2-1-3- قم، شهر زیارتی
اهمیت زیارتی شهر قم، در درجه نخست مربوط به آستانه حضرت فاطمه معصومه (س) دختر موسی بن جعفر (ع) امام هفتم شیعیان و سپس به دلیل مزار های متعدد علویان در این شهر و نیز مسجد جمکران است. روایات متعددی که در فضیلت شهر قم و زیارت فاطمه معصومه (س) از امامان معصوم نقل شده این شهر را پس از مشهد به دومین شهر مقدس ایران تبدیل کرده است. کم شدن ارتباط ایرانیان با عتبات عالیات از یک سو، دور بودن مشهد از نقاط مرکزی و جنوبی ایران از سوی دیگر باعث شد که قم از دوره صفوی به بعد، زوار بیشتری را پذیرا باشد.
2-2- جغرافیای استان
استان قم با مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار هکتار ( ۱۱۵۲۶ کیلومتر مربع ) با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۳ دقیقه و ۱۵ ثانیه طول جغرافیائی شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ و ۳۴ درجه و ۳۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض جغرافیایی شمالی نسبت به خط استوا و با ۹۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا در فاصله ۱۳۵ کیلومتری از راه اتوبان و در فاصله هوائی ۱۲۰ کیلومتر از شهر تهران قرار گرفته است. این استان تقریبا در مرکز ایران واقع شده و از شمال به استان تهران ،از شرق به استان سمنان و دریاچه نمک و دشت کویر ، از جنوب به استان اصفهان و از غرب به استان مرکزی محدود میباشد .
شهر قم علاوه بر اینکه یکی از مراکز مهم مذهبی می باشد از دیرباز و در طول تاریخ بعنوان گذرگاهی در حاشیه کویر بین شهرهای مهم شمال و جنوب ایران واقع گردیده است و به همین دلائل با مراکز مهم جمعیتی ارتباط داشته و بعنوان یکی از مراکز مهم ارتباطی در حاشیه کویر درآمده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول 2
بیان مسئله 2
1-1 بیان مساله 2
1-2- اهداف تحقیق 2
1-3- در صورت داشتن هدف کاربردی بیان نام بهره وران 3
1-4- فرضیه ها یا سوالها 3
فصل دوم: 4
کلیات تحقیق 4
2-1- تاریخچه قم 4
2-1-2- وجه تسمیه 5
2-1-3- قم، شهر زیارتی 5
2-2- جغرافیای استان 5
2-2-1- توپوگرافی استان قم 6
2-2-2- اقلیم 6
2-3-آب و هوا 7
2-3-1- بارندگى 8
2-3-2- دما 8
2-4- پوشش گیاهى و جانوری 9
2-4-1-زیست بوم هاى نادر استان 9
2-4-2-زیستگاه های جانوری 9
2-5- ارتفاعات و مناطق مهم استان 10
2-5-1-نواحى کوهستانى 10
2-5-2- نواحى دشتى 11
2-5-4- نواحى مرتعى و دامنه ها 12
2- 2- منابع آب 12
2-6-1-رودخانه هاى استان قم 12
2-6-2- سدها 13
2-6-3- منابع آبهاى زیرزمینى 13
7- 2- جغرافیای انسانی 13
2-7-1- جمعیت و ترکیب جمعیتی 13
2-7-2-وضعیت اشتغال 14
2-8- جغرافیای اقتصادی 15
2-9- جغرافیای سیاسی 16
2-10-راههای ارتباطی کشوری و منطقه ای 16
2-11- مقدمه ای بر تکنولوژی 17
2-11-1-واژه شناسی 17
2-11-2- نیارش 17
2-11-3-مهندس 18
2-12- فلسفه تکنولوژی 18
2-13- تا ثیر تکنولوژی بر معماری 19
2-14- انقلاب صنعتی و تاثیر آن در تکنولوژی ساخت 22
2-15- تکنولوژی در معماری فضاهای حرکتی 23
فصل سوم 25
بررسی نمونه های موجود 25
3-1- فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) 25
3-2- فرودگاه بین المللی پکن ( پی جینگ) 28
3-3- فرودگاه استانستد اسکس انگلستان 30
فصل چهارم 32
معرفی فرودگاه و استانداردهای آن 32
4-1- اهمیت فرودگاه 32
4-2- طبقه بندی فرودگاه 33
4-2-1- فرودگاههای غیرتجاری 34
4-2-2- فرودگاههای تجاری 35
4-3- استانداردهای فرودگاه 35
4-4- طبقه بندی سازمان ایکائو 36
4-5- اجزای اصلی فرودگاه 37
4-6- وظایف اجزای فرودگاه 38
4-6-1- گذرگاه 38
4-6-2- جایگاه توقف 38
4-6-3- ساختمان ترمینال 38
4-7 ساختمانهای عملیاتی و جنبی 38
4-8- برج مراقبت و ساختمان عملیاتی 39
4-8-1- ضوابط مکانیابی برج کنترل فرودگاه 39
4-8-2- ارتفاع برج مراقبت 39
4-8-3- مساحت سطوح برج مراقبت 40
4-8-4- اطاق رادار زمینی 41
8-5- 4- اطاقهای مورد نیاز در ساختمان زیر برج مراقبت پرواز 41
4-9- ساختمان میهمانان عالیقدر(VIP و CIP ) 43
4-9-1- ساختمان VIP 43
4-9-2-ساختمان CIP 44
4-10- تسهیلات و پستهای امنیتی و انتظامی 45
4-10-1- تسهیلات امنیتی 45
4-10-2- پستهای امنیتی 45
4-10-2-1- برجکهای دیده بانی 45
4-10-2-2- باجه های بازرسی و امنیتی 46
4-11- مرکز تاسیسات مکانیکی و برقی 46
4-11-1- تعمیرگاه وسایل نقلیه موتوری 47
4-11-2- مرکز تعمیرات تاسیسات مکانیکی 47
4-12- تاسیسات سوخت رسانی 47
4-12-1- تحویل سوخت و استقرار منابع سوخت 48
4-13- تاسیسات هواشناسی 49
4-13-1- مکانیابی و ابعاد محوطه هواشناسی 49
4-14- تاسیسات و تجهیزات پشتیبانی هواپیماها در پیشگاه هواپیما 49
4-15- هتل فرودگاهی و گذری 50
4-15-1- هتل گذری 50
4-15-2- هتل فرودگاهی 51
4-16- غذا رسانی 51
4-17- مرکز فوریتهای پزشکی 53
4-18- ناحیه پارک اتومبیل ها 53
4-20- ساختمان های خدماتی و باری 54
4-21- پارکینگ فرودگاه 55
4-22- تخلیه بار و بارگیری مسافران 56
4-23- منبع برق 57
4-23-1روشنایی گذرگاه 58
4-24- محل جمع آوری و دفع زباله هواپیما 58
4-25- ایستگاههای فرعی آتش نشانی 58
4-26- خدمات مربوط به هواپیمائی عمومی 59
4-27- سازه های فضایی 60
4-27-1- شبکه های تخت دو لایه و چند لایه 61
4-27-2- چلیک ها 61
4-27-3-گنبدها 61
4-27-4- شبکه های زین اسبی 62
4-28- مزایای استفاده از سازه های فضایی 63
4-29- مدول سازه 66
فصل پنجم 67
طراحی فرودگاه 67
5-1- طراحی فرودگاه 67
5-1-1- طرح های اصلی فرودگاه 67
5-1-2- طرح سیستم های یکپارچه فرودگاه 70
5-1-3- طرح فرودگاه 70
5-1-4- طرح های اجرایی فرودگاه 71
5-2- ناحیه بندی فرودگاه 71
5-3- تاثیر محیطی 73
5-4- تاثیر اقلیم بر روند طراحی 73
5-4-1- درجه حرارت 74
5-4-2- باد سطحی در فرودگاه 74
5-4-3- ارتفاع 74
5-5- پایانه مسافری فرودگاه 75
5-5- ملاحظات برنامه ریزی و طراحی 75
5-5-1-ویژگی های مسافران 76
5-5-2- اصول جریان مسافر 77
5-5-3-ویژگی های ترافیکی 78
5-5-3-1-محاسبه حجم مسافر ساعت اوج 79
5-5-3-2- محاسبه حجم مستقبلین و مشایعین 81
5-5-4- الگوی پایانه 82
5-5-4-3- ارزیابی طرح های پایانه 89
5-6- انواع و اجزاء پایانه های مسافری 91
5-7- عناصر پایانه های مسافری بین المللی 92
5-7-1- بخش مسافران خروجی 92
5-7-1-1-جلوخان 92
5-7-1-2- سالن عمومی خروجی 96
5-7-1-3- محوطه انتظار عمومی 97
5-7-1-4- سالن گمرک 98
5-7-1-5-سالن کنترل بیلیط و پذیرش توشه 98
5-7-1-6- محوطه توشه داری 100
5-7-1-7- محوطه کنترل از گذرنامه و پلیس و بازرس امنیتی 100
5-7-1-8- سالنهای و راهروهای مسافران خروجی 103
5-7-1-9- تسهیلات و تجهیزات لازم در بخش خروجی 106
5-7-2- بخش مسافران ورودی 107
5-7-2-1-سالن ورودی 107
5-7-2-2- محوطه قریطینه بهداشتی 108
5-7-2-4- محوطه مطالبه توشه 110
5-7-2-5- بازرسی گمرک 111
5-7-2-6- سالن عمومی ورودی 114
5-7-2-7-جلوخان 114
5-7-2-8-تسهیلات و تجهیزات لازم در بخش ورودی 114
5-7-2-9-محل انجام بازرسیهای امنیتی 114
8- 5- ارزیابی محل و طرح تسهیلات بازرسی 115
1- 5-8- ارزیابی محل 115
2- 5-8- توقفگاههای وسایل نقلیه 116
3- 5-8-جلوخان پایانه 116
4- 5-8-کنترل دسترسی 116
5- 5-8- امنیت محوطه 117
5-9-کنترلهای امنیتی در سالنهای مسافران 117
5-9-1- محوطههای پذیرش 118
5-9-3- صندوق امانات عمومی 119
5-9-4-نگهداری توشههای جامانده و گم شده 119
5-9-5-فروشگاهها محوطه سترون 119
5-10-تسهیلات بازرسی 120
5-10-2- بازرسی توشههای غیر همراه 121
5-11-به حداقل رساندن اثرات ناشی از یک انفجار 122
5-12- به حداقل رساندن اثرات حمله تروریستی به مسافران 123
13- 5- سالنهای مخصوص افراد عالی مقام 124
5-14- مرکز عملیات اضطراری و سرویسهای امنیتی فرودگاه 124
5-15- ملاحظات مربوط به افراد کم توان در طراحی پایانه مسافری 124
5-15-1-طراحی عناصر خارج از پایانه 125
5-15-2- طراحی عناصر داخل پایانه 126
5-14-کنترلهای قانونی 130
5-14-1- مقدمه 130
5-14-2- انواع کنترلهای قانونی 131
5-14-3- ملاحظات کلی طراحی 131
5-15- ظرفیت 133
5-16- مطالعات برنامه ریزی دسترسی 135
5-16-1- فرآیند مطالعه 135
5-16-2- اطلاعات ترافیکی 135
5-16-5- ارزیابی کارایی سیستمهای دسترسی فرودگاه 139
5-17- سیستمهای دسترسی 140
5-17-1- دسترسی جادهای 142
5-17-1-1- خودروی شخصی 142
5-17-1-2- تاکسی 142
5-17-1-3- اتوبوس شهری 143
5-17-1-4- اتوبوس دربستی 143
5-17-1-5- اتوبوس یا مینی بوس ویژه 143
5-17-2- دسترسی ریلی 144
5-17-2-1-راه آهن سراسری 144
5-17-2-2- مترو 145
5-17-2-3- سیستمهای ریلی ویژه 145
5-18- تسهیلات ترابری جادهای 146
5-18-1- مقدمه 146
5-18-2- تقاضای ترافیک 147
5-18-3- الگوهای دسترسی جادهای پایانه 148
5-18-3-1- الگو متمرکز 148
5-18-3-2- الگوی مجزا 148
5-18-3-3-الگوی غیر متمرکز 149
5-18-3-4- الگوی واحدی 150
5-18-4-راههای دسترسی عمومی 151
5-18-4-1-راههای اصلی دسترسی فرودگاه 151
5-18-4-2-راه دسترسی پایانه 152
5-18-4-3-راههای جلوخان 153
5-18-5-راههای خدماتی عمومی 153
5-18-6-راههای خدماتی غیر عمومی 154
5-18-7-راههای پیاده 154
5-18-8- محوطه جلوخان 155
5-18-8-1- محاسبه طول جلوخان 157
5-19- توقفگاههای وسایل نقلیه 159
5-19-1- مقدمه 159
5-19-2- توقفگاههای وسایل نقلیه شخصی 160
5-20-3- توقفگاه وسایل نقلیه عمومی 162
5-20-4- محوطه توقفگاه ویژه کارکنان فرودگاه 163
20-5- 5- محوطه توقفگاه پایانه بار هوایی 164
6- 5-20- توقفگاه خودروهای فوریتهای پزشکی 165
فصل ششم 166
تجزیه و تحلیل سایت و پروژه 166
6-1- محل سایت پروژه 166
منابع و ماخذ: 204
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نموادر 1 عملیات توشه داری0 100
نمودار 2 جرکت مسافران گذری و انتقالی0 105
نمودار 3 فرایند برنامه ریزی سیستم دسترسی یک فرودگاه0 136
نمودار 4 تفکیک سفرهای کاری و تفریحی 0138
نمودار 5 سیستم دسترسی فرودگاه 0141
نمودار 6 زمان دسترسی بر حسب حداکثر 0146
نمودار 7 الگوی دسترسی متمرکز0 148
نمودار 8 الگوی دسترسی مجزا0 149
نمودار 9 الگوی دسترسی غیر متمرکز0 150
نمودار 10 الگوی دسترسی واحد 0151
فهرست نقشه
عنوان صفحه
نقشه 1 نقشه قم 016
نقشه 2 نقشه ایران و همسایه 027
نقشه 3 الگوی ساده 083
نقشه 4 الگوی خطی 084
نقشه 5 الگوی شاخه ای 084
نقشه 6 الگوی اقماری 085
نقشه 7 الگوی پایانه دور از جایگاه 086
نقشه 8 الگوی واحد 086
نقشه 9 دو نمونه از طرح پیشخوان های کنترل گذرنامه0 103
نقشه 10 مثالی از طرح بازرسی های گمرک 0112
نقشه 11 مثال چگونگی طراحی محل بازرسی (بازرسی با اشعه ) 0121
نقشه 12 مثال چگونگی طراحی محل بازرسی (بازرسی دستی ) 0121
نقشه 13 و 14 نمونه از مکانیای و آرایش وسایل نقلیه جلو خانه ای 0156
نقشه 15 پلان همکف 0192
نقشه 16 پلان اول 0193
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 1 طول شرقی و عرض شمالی جغرافیایی قم0 6
جدول 2 بارندگی0 8
جدول 3 درجه حرارت0 8
جدول 4 بافت جمعیت انسان0 14
جدول 5 ویژگی عملکردی فرودگاه0 37
جدول 5 ویژگی عملکردی فرودگاه0 68
جدول 6 استاندارد های اداری هواپیما0 72
جدول 7 سیستم دهسته بندی فرودگاه0 72
جدول 8 ظرفیت مسیر های شبکه دسترسی جاده ی فرودگاه0 152
جدول 9 تعداد انواع خودرو مورد استفاده مسافرین0 158
جدول 10 محاسبه طول جلوخانه درواحد زمان برای هر وسیله0 158
جدول 11 محاسبه طول جلوخانه درواحد زمان برای تعداد کل وسیله نقلیه0 159
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
تصویر 1 فرودگاه امام 025
تصویر 2 فرودگاه امام 026
تصویر 3 فرودگاه امام 027
تصویر 4 فرودگاه امام 027
تصویر5 فرودگاه امام 027
تصویر 6 فرودگاه بکن0 28
تصویر 7 فرودگاه بکن0 29
تصویر 8 فرودگاه بکن 029
تصویر 9 فرودگاه انگلستان 030
تصویر10 شبکه تخت دولایه و چند لایه 061
تصویر 11 چلیک ها0 61
تصویر 12 گنبدها 061
تصویر 13 شبکه های زین اسبی 062
تصویر 14 گویهای تو پر از جنس فولاد0 62
تصویر 15 گویهای تو پر از جنس فولاد 062
تصویر 16 مخروطی های فشاری0 63
تصویر 17 مخروطی های کششی0 63
تصویر 18 پیچ اتصال 063
تصویر 19 مدول سازه 066
تصویر 20 پایانه یک طبقه0 87
تصویر 21 پایانه یک طبقه و نیم 087
تصویر 22 و 23 پایانه دو طبقه یا بیشتر0 88
تصویر 24 نمونه های از شیبراهه توقفگاه طبقاتی0 161
تصویر 25 و 26 عکس از سایت 0166
تصویر 27 عکس از سایت0 167
تصویر 28 سایت پروژه0 168
تصویر 29 سایت پروژه عمودی 0169
تصویر 30 سایت پروژه0 170
تصویر 31 مسیر ورودی 0171
تصویر 32 تقسیم کاربری های ورودی و خروجی0 172
تصویر 33 سالن چند منظوره 0173
تصویر 34 شکل گیری مقطع ساختمان با جریان حرکت مسافر رفت و برگشت 0174
تصویر 35 تغیر ارتفاع سایت0 175
تصویر 36 راهنمایی مسافر خروجی0 176
تصویر 37 مسافر و همراه 0177
تصویر 38 فضای مرکزی و خدماتی 0178
تصویر 19 مدول سازی 0179
تصویر 39 درز انبساط0 180
تصویر 40 کنترل باد مزاحم0 181
تصویر 41 کنترل باد مزاحم0 182
تصویر 42 کنترل باد مزاحم 0183
تصویر 43 تهویه مکانیکی 0184
تصویر 44 تهویه طبیعی0 185
تصویر 45 تهویه طبیعی0 186
تصویر 46 نور طبیعی 0187
تصویر 47 نور طبیعی 0188
تصویر 48 نور طبیعی 0189
تصویر 49 انواع پارک هواپیما0 190
تصویر 50 رندر0 194
تصویر 51 رندر0 195
تصویر 52 رندر 0196
تصویر 53 رندر 0197
تصویر 54 رندر 0198
تصویر 55 رندر 0199
تصویر 56 مسیر ورودی 0200
تصویر 57 رندر0 201
تصویر 58 نما0 202
تصویر 60 نما 0203