تارا فایل

مقاله بررسی جامع اینترانت


دانشگاه جامع علمی- کاربردی
واحد 41

موضوع:

اینترانت

استاد گرامی:
سرکار خانم صمیعی

گردآورنده:
حمیده موسوی نژاد

تابستان 85
اینترانت
مفهومی تازه در تبادل اطلاعات موسساتی
چکیده:
سال گذشته ، در بین شرکت ها الگوی وب از یک انبار یادداشت به ابزار جدیدی که می تواند بازدهی کاری را افزایش دهد تبدیل شده است. در حوزه فن آوری اطلاعاتی، شاید اینترانت ها اینترنت داخلی یا موسساتی – تحولی مهم در عصر حاضر به شمار آیند. مفهوم اینترانت، از اینترنت و به عنوان گامی طبیعی در راه تحول آن، حاصل آمده است. همان مقاوله نامه نظارت بر انتقال / مقاوله نامه اینترنت 1 یا به عبارتی همان الگوی خدمات دهنده / خدمات گیرنده 2 وب در اینترنت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله، ابتدا دلایل منطقی برای ایجاد اینترنتهای موسساتی را شرح می دهد و دلایل عمده تاثیر چشمگیر فن آوری اینترانت بر حوزه برنامه های کاربردی شبکه های تجاری را شرح می دهد و علت عمومیت یافتن فراوان اینترانت در میان شرکت های گوناگون را بیان می دارد. سپس، ویژگی های بارز کاربردی آنها توصیف خواهد شد. بحث درباره برنامه های خاص اینترانت، کارکردهای تازه ای که اینترانت برای تاجران و بهره گیران عمومی فن آوری های اطلاعاتی فراهم آورده است و تفاوت های مشخص و بارز آن با گروه افزارهای 3 موجود، از دیگر موضوعاتی است که به آنها پرداخته خواهد شد.
اینترانت4 اینترانت شبکه ای رایانه ای است که از زبان مشترک ارتباطی شبکه جهانی اینترنت برای تبادل داده ها استفاده می کند و تمام خدمات اینترنت، از جمله پست الکترونیکی ، تار جهان گستر، انتقال فایل (FTP)، گروههای خبری 5 و تله کنفرانس را در شبکه ای اختصاصی برای استفاده کنندگان مشخص آن شبکه ای اختصاصی برای استفاده کنندگان مشخص آن شبکه ارائه می دهد و لزوما به اینترنت متصل نیست (6). تفاوت اساسی میان شبکه اینترانت و سایر شبکه ها در آن است که این شبکه ابر اساس پروتکل های اینترنت نظیر TCP/IP 6 و HTTP 7 شکل می گیرد. هدف اصلی از نصب اینترانت ها تسهیل ارتباطات و به اشتراک گذاشتن منابع – اعم از سخت افزاری- است؛ که به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی نقش عمده ای در این نظام دارد(5).

تاریخچه
اینترانت خود تاریخچه ای مستقل ندارد، زیرا یکی از دستاورردهای اینترنت به شمار می رود و در واقع چند سالی پس از آنکه اینترنت پا به عرصه جهانی گذاشت، اینترانت و اکسترانت نیز پدید آمد.
بنابراین، برای آشنایی با تاریخچه اینترانت، ناگزیر باید چگونگی شکل گیری اینترنت را مرور کرد؛ به همین سبب در دنیا سال 1995 را سال اینترنت، سال 1996 را سال اینترانت، و سال 1997 را سال اکسترانت نام گذاری کرده اند (3: 70).
در ایران، از اواسط سال 1374 که نرم افزار سیستم عامل شبکه (NT SERVER) شرکت رایانه ای نت اسکیپ 8 وارد کشور شد، به سبب سهولت نصب اینترانت ها بر روی این سیستم عامل شبکه، نصب اینترانت ها آغاز گردید و از آن زمان تاکنون، این جریان در دنیا و ایران رشد فزاینده ای داشته است (1: 67). به طور مثال، وزارت کشاورزی ایران در همان سال توانست از خدمات شبکه اینترنت استفاده کند؛ سپس اداره کل آمار و اطلاعات این وزارتخانه، با ایجاد اینترانت، اطلاع رسانی و ارائه خدمات به متقاضیان را با روشی آسان و سریع به انجام رساند. در این شبکه، خدمات اطلاعاتی از جمله اخبار و رویدادها، آمار کتاب های موجود در کتابخانه اداره کل آمار و اطلاعات و ارتباط با سایت های کشاورزی مربوط عرضه می شود. همچنین اطلاعات سازمانی و برنامه های کاربردی مانند نظام زراعت یا هزینه تولید محصولات کشاورزی و هواشناسی نیز در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. علاوه بر آن، تصاویری از دیدنی های ایران همراه با موسیقی نیز قابل بازیابی است (1: 67؛ 4: 55-59).
منطق
شکوفایی اینترنت، به ویژه تب وب، در دو سال گذشته در میان سازمانهایی با اندازه و حوزه های همه گیر شده است.
امروزه، شرکتها آموخته اند که ارتباط با اینترنت به معنی دستیابی به بسیاری از منابع اطلاعاتی – غالباً با ارزش است که ممکن است برای سازمان مفید باشد. از طرف دیگر، انتشار اطلاعات و ارتباط با مشتریان و تولید کنندگان از طریق شبکه، از امکانات تازه ای است که شرکت های امروزی با آن به عنوان چالشی جدید روبرو هستند.
در این وضعیت، بسیاری از شرکت ها از خود می پرسند: اگر اینترنت بر فن آوری قابل اعتماد، همگانی و تجربه شده اس استوار است. اگر خدمات و برنامه های کاربردی متنوع اند و اگر وب به استاندارهای بالفعلی برای دستیابی و اشاعه اطلاعات جهانی تبدیل شده است، چرا از همه توان های بالقوه آن برای بهره گیری از فرایند های درونی اطلاعات بهره نگیریم؟
اینترانت، به عنوان گواه و شاهدی برای پاسخ گویی به این سوالات شکوفا شده است. به زبان ساده ،" اینترانت" اصطلاحی توصیفی است که به شبکه داخلی شرکت های اطلاق می شود که از خدمات و فن آوری های اینترنت داخلی شرکت هایی اطلاق می شود که از خدمات و فن آوری های اینترنت به طور اخص سیستم وب بهره می گیرند اما با حد و مرزهای فیزیکی و فرآیندهای داخلی و ویژه سازمان منطبق شده اند، طوری که اطلاعات مسلم و مطمئنی را فقط برای کارکنان آن سازمان و نه برای جامعه اینترنت فراهم می آورند. با بهره گیری از اینترانت ها، تدارک فرایندهای نشر داخلی و دیگر امور مشارکتی و همچنین برقراری ارتباط ساده و بی با افراد دیگر، ساده تر و کارآمدتر است.
جنبه کار کردی اینترنت
از دیدگاه کارکردی ، اینترنت با کمترین هزینه و تلاش و در کوتاهترین زمان، حجم عظیم منابع اطلاعاتی موجود در سازمان را روی رایانه شخصی هر یک از افراد سازمان منتقل و قابل دسترس می کند. فرض کنید شرکتی 20 سایت رایانه ای و 3000 کارمند دارد. این کارمندان باید به اطلاعات سازمان مثل، انبار شرکت، تغییر سیاست ها، دستنامه های آموزشی، فرآیندهای سازمانی و موارد هر چند و مشخصات کالاها دسترسی داشته باشند. گروه های کاری ویژه و بخش های مختلف، به داده های محرمانه و قابل اعتماد نیازمندند. هر بخش احتمالا در حوزه های جغرافیایی مختلف غالبا پایگاهی ویژه دارد که گزارشات و داده های آن بخش را شامل می شود. این گزارشات باید برای رئیس اداره فرستاده شود (2 و 1). در فرآیند معمول، گزارشات به صورت نسخه های جایی تهیه شده و در قالب منابعی مثل دست نامه ها، فهرست ها و غیره توزیع می شوند. تولید مواد جایی نه تنها گران و وقتگیر است بلکه روز آمد کردن منظم آن بسیار دشوار است.
از طرف دیگر، افراد چگونه مطمئن شوند که اطلاعات دریافتی جدید است و پیش از کهنه شدن به دست آنها رسیده است؟ چگونه باید اطمینان یافت که کارمندان از جزئیات سیاستگذاری های مهم یا مسائل دیگری که اخیرا تغییر یافته، با خبر شده اند؟ پاسخ صریح به این سوال آن است که با فنآوری موجود چنین امری امکان پذیر نیست. با این همه، این یک حقیقت مسلم است که اطلاعات باید تا حد ممکن دقیق و صحیح حفظ شود و سریعا در دنیای تجارت که هرچه بیشتر پویا و رقابت انگیز است به گردش در آید.
راه حل مشکلات فوق در اینترانت نهفته است چرا که اینترانت:
– می تواند اطلاعات را بر اساس تقاضا و هنگام نیاز در اختیار قرار دهد؛
– دقت و روزآمد بودن اطلاعات را تضمین کند؛
– ما را از ذخیره اطلاعات دی یک منبع و مکان واحد مطمئن سازد (هر چند ذخیره اطلاعات در یک محل ضرورتی ندارد).
– اجازه می دهد تا گروههای تولید کننده، اطلاعات را نگهداری کنند.
– امروزه، با بهره گیری از فن آوری های عمومی اینترنت که تحولات بنیادی، در میان انقلاب های اینترنتی، انقلابی حقیقی برای سیستم های اطلاعاتی جهان تجارت است. اینترانت، هزینه ها را کاهش داده و در زمان توزیع و اشاعه اطلاعات صرفه جویی می کند به جای تولید مدارکی مثل خبرنامه ها، پیش نویس ها، سیاست گذاری ها، پروژه ها و دیگر وظایف مشارکتی به صورت نسخه های کاغذی و توزیع آنها در بین اعضاء، می توان این اطلاعات را بر روی صفحات وب داخلی ذخیره کرد تا بهره گیران اینترانت بتوانند از آنها استفاده کنند.
علاوه بر این، در اینترانت می توان اطلاعات برون سازمانی موجود در وب را بر اساس نیازهای شرکت سازماندهی کرد. همچنین می توان از طریق رایانه سرویس دهنده وب داخلی، با گزارشات و انتشارات مرتبط موجود بر روی خدمات دهنده های عمومی وب- مثل اطلاعاتی درباره شرکت های رقیب ارتباط برقرار کرد. به طور خلاصه، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد اینترانت مثل صرفه جویی در هزینه و زمان، تمرکز اطلاعات، ایجاد امکان اشتراک و سازماندهی اطلاعات از طریق صفحات وب، بهره گیری از آن برای انجام وظایفی چون انتشارات، مباحث مالی، بیمه، بهداشت، و غیره در میان شرکت های عمومیت یافته است.
ویژگی های خاص اینترانت
یکی از ویژگی های مهم اینترانت، استفاده از مقاوله نامه مشهور TCP/IP است. این مقاوله نامه، بین سیستم های غیر متجانس رایانه ای که به یکی از حداقل 100000 شبکه موجود در اینترنت متصل اند، ارتباط برقرار می کند. در سازمان ها، وضعیت مشابهی را می توان شاهد بود. منابع سخت افزاری و نرم افزاری متنوعی وجود دارند که عموما از طریق شبکه های محلی با یکدیگر متصل شده اند. چنین تنوعی در بین بهره گیران و کارکردهای هر یک از آنها نیز مشهود است.
تولید و توسعه اطلاعات در همه بخش های سازمان، از جمله وظایف بخش سیستم های اطلاع رسانی است. این بخش باید اهداف اصلی در توسعه فعالیت تولیدی شرکت را نیز مورد نظر قرار دهد. در اینجا مفهوم اینترانت می تواند نقش مهمی داشته باشد چرا که امکان ایجاد سکویی قدرتمند قابل انعطاف و قابل حمل را برای کارکنان و فعالیتهای کاری آنان مهیا می سازد. برای مثال، کارکنان نه تنها می توانند مدارک را جستجو و فرم های مربوط را پر کنند بلکه می توانند درخواست های خود را ارائه کنند، ملاقات ها و نشست ها را برنامه ریزی کرده یا حتی با ساعات کاری تنظیم نمایند.
هسته اصلی اینترانت، سیستم وب است با این تقاوت که برای ایجاد محدویت استفاده داخلی، توازن های کنترلی بیشتری فراهم می آورد. گرچه وب تنها عامل دخیل در یک نظام اینترانتی نیست اما بر روی آن برنامه های کاربردی اینترنتی کمی وجود دارد که از فن آوری مشابهی استفاده کند.
در صورت استفاده، این فن آوری های ویژه با محیط شرکت یا سازمان همخوان شده اند. شبکه داخلی شرکت ها، چه به صورت مستقل و چه به صورت شبکه های هم جوار و وابسته، اغلب از مقاوله نامه اینترنت (IP) به جز مقاوله نامه های اینترنتی خاص مثل SNA , Apple , Ipx و … در شبکه های اینترانت خود بهره می گیرند. در حقیقت، استفاده از مقاوله نامه اینترنت در ساختار شبکه جهانی اینترنت، یکی از مهم ترین دلایل موفقیت این شبکه بدون مرز شبکه ها بوده است. با بهره گیری از مقاوله نامه نظارت بر انتقال / مقاوله نامه اینترنت، برنامه های کابردی سنتی مثل پست الکترونیکی، تل نت، مقاوله نامه انتقال فایل (FTP) ، اخبار و … را نیز می توان اجرا کرد. گرچه این برنامه های کابردی از جمله قابلیت های سیستم عامل Unix هستند. اما روی رایانه سکوهای شبکه ای با سیستم عامل Windows Dos , Apple Macintosh, نیز اجرا می شوند. امروزه، برای دسترسی به اطلاعات چند رسانه ای (که بر الگوی خدمات دهنده / خدمات گیرنده وابسته اند) برنامه های کاربردی دیگری نیز وجود دارند. برنامه هایی که به استانداردهای وب مثل مقاوله نامه انتقال فرامتن 9 و زبان نشان گذاری فرامتن وابسته اند در راس این برنامه ها قرار دارند.
در اینترانت ما با مقاوله نامه های مشابهی که به محیط های داخلی و منطقه ای محدود شده اند روبرو هستیم. در اینترانت، به دلیل وسعت پهنای باند موجود، در مقایسه با اینترنت جهانی تاخیر زمانی کمتری را شاهد خواهیم بود. در نتیجه، قدرت بهره وری عمومی افزایش می یابد. در اینترنت، برای کامل شدن تصویری که از رایانه خدمات دهنده دوردست ارسال می شود باید مننظر بمانیم. اما در اینترانت، انتقال تصاویر تقریبا هم زمان است. با میانجی وبی مشابه، بهره گیر نه تنها می تواند به اطلاعات گوناگون چند رسانه ای دسترسی داشته باشد. بلکه می تواند فایل های دلخواه را انتقال دهد، به پایگاه های اطلاعاتی متصل شود، با پست الکترونیکی پیام بفرستد، فرم های رایانه ای را پر کند و یا عضو یکی از گروههای بحث 10 شود.
در راس یک شرکت، عموما رئیس قرار دارد و معمولا از چند بخش محلی که در مناطق جغرافیایی مختلف پراکنده اند تشکیل شده است.
خطوط استیجاری 11 ، شبکه های عمومی و اینترنت، جایگزین های دیگری برای اتصال چند شبکه داخلی هستند. خطوط استیجاری، بسیار مناسب و ایمن هستند اما ممکن است گران بوده و دسترسی به آن برای سازمانهای کوچک یا متوسط دشوار باشد. بعضی از سازمان ها، از شبکه های عمومی بهره می گیرند که برنامه های کاربردی آن با مقاوله نامه TCP/LP اینترنت سازگار است ولی به شبکه اینترنت متصل نیستند. گزینه ارتباطی در یک اینترانت شرکتی، دقیقا اینترنت است (شکل 1).
شبکه های محلی از طریق فراهم آوران خدمات اینترنتی 12 با یکدیگر متصل می شوند. در حقیقت این شبکه ها در بیش از یک کشور، یکدیگر متصل می شوند. در حقیقت، این شبکه ها در بیش از یک کشور، حتی در چند کشور یا منطقه قرار دارند.
تصویر 1. فراهم آوران خدمات ایینترنتی – تونل های ورودی اختصاصی
پس، بر روی زیر ساختار جهانی مقاوله نامه اینترنت، تونل های مقاوله نامه اینترنتی ایجاد می شود. برای محافظت دهنده داخلی وب از تعرضات وب جهانی و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز افراد دیگر، ابزار امنیتی لازم مثل دیواره آتش 13 را تدارک می بینند. در این صورت، هر بهره گیر اینترانت شرکت، مادامی که جواز دسترسی او لغو نشده باشد، از هر اداره و بخش در سر تا سر جهان می تواند به رایانه خدمات دهنده وبی شرکت دسترسی داشته باشد.
آخرین (نه صرفا بی ارزش ترین) ویژگی بارز اینترانت، جنبه مدیریتی آن است. اینترانت ها از مقاوله نامه ها و استانداردهای شبیه اینترنت بهره می گیرند، اما این امر به این معنی نیست که از قوانین آشفته مشابهی نیز پیروی کنند. علاوه بر امنیت، سازمان هایی که می خواهند برای حمایت از سرانه قدرت تولید، سیستم شبکه ای ایجاد کنند و فهرست توازن سالانه نیز داشته باشند، جنبه مدیریتی اینترانت از اهمیت فراوانی برخوردار است.
بر این اساس، جواز دسترسی هر فرد یا هر گروه باید به دقت و برا اساس حرفه تخصصی آنها در نظر گرفته و تنظیم شود. مدیران اینترانت باید از دسترسی آزاد افراد به خدمات دهنده های وبی که اطلاعات تفریحی و یا کم ارتباط با فعالیت های شرکت را در بر دارند جلوگیری نمایند. همچنین، برای افزایش کارایی در هنگام دسترسی به خدمات دهنده های بیرونی که کراراً مورد استفاده قرار می گیرند، باید خدمات دهنده های نماینده 14 و فضای حافظه نهانی 15 را تنظیم کرد. هدف دیگر، ارائه برنامه های آماری برای پی گیری میزان استفاده است.
این برنامه ها، به مدیران اینترانت امکان می دهد تا میزان استفاده درونی شبکه را رصد کرده و گزینه های ویژه ای که باعث افزایش کارایی برنامه های کاربردی می شوند را به شکل مناسبی تنظیم نمایند.
به طور خلاصه، اینترانت چهار وجه مشخصه عمده دارد:
– استفاده درونی از مقاوله نامه های TCP/LP در شبکه های داخلی شرکتها؛
– بهره گیری از وب به عنوان میانجی مشترک برای همه خدمات دهنده های کاربردی در شبکه های داخلی با سیستم هایی غیر متجانس؛
– برقراری ارتباط بین شبکه های شرکتی از طریق اینترنت؛
– مدیریت و ایجاد فراینده های کنترل دسترسی، که با فعالیت ها و نیازهای ویژه شرکت هم خوان شده است.
برنامه های کاربردی اینترانت
استفاده از فن آوری اینترنت در اینترنت های اختصاصی، به ویژه استفاده از الگوی وب، شدیدا بر فرهنگ شرکت ها تاثیرگذار بوده و عادت های کاری جاری را تغییر داده است. این تغییرات در حوزه های مختلف کاربردی یک شرکت، از بخش بازاریابی و فروش گرفته تا واحدهای آموزشی و منابع انسانی که هر یک به نحوی درگیر امر تولید هستند و با از اطلاعات شرکت استفاده می کنند و بسیاری از آنها نیز با یکدیگر همکاری دارند، رخ داده است.

چند برنامه آموزشی مرتبط در این زمینه عبارت اند از:
* انتشار مدارک سازمانی: شاید این برنامه ها از طبیعی ترین یا ضروری ترین برنامه در محیط اینترانتی است که از الگوی نشر وب نشات گرفته است. مواردی از اینگونه مدارک عبارتند از: خبرنامه های داخلی، راهنماهای منابع انسانی، گزارشات سالانه، فهرست قیمت محصولات، فهرست محصولات تولیدی، فرصت های شغلی و غیره. از دیگر مدارک منحصر به فرد می توان به این موارد اشاره داشت: پیش نویس نشست ها، قبض حقوقی کارمندان، پیش بینی های فروش، مشخصات محصولات جدید و بررسی طرح ها.
* دسترسی به راهنماها و پایگاه های اطلاعاتی شرکت: به عنوان مثال، جستجو در راهنمای تلفن، فهرست مشتریان ، سرگذشت نامه ها و … ؛
* برنامه های کاربردی گروه های کاری: مثل مدیریت پروژه برنامه نشست ها، گزارشات و غیره؛
* دوره های آموزشی: اینترانت امکان دستیابی ساده و کارآمد به دوره های آموزشی، منابع درسی، و موارد مشابه را فراهم می آورد. به دلیل امکان بهره گیری از امکانات سمعی و بصری و چند رسانه ای، این دوره های آموزشی نسبت به روش های سنتی کارایی بیشتری دارند؛
* ارائه محصولات شرکت به مشتریان بالقوه: هر کارمند در هر زمان به بخواهد می تواند به منابع داده ای جدیدی (مدارک، اسلاید و …) که ممکن است در هر سایتی وجود داشته باشد دسترسی یابد؛
* پست الکترونیکی: در حقیقت روش بالفعلی برای ارتباطات فردی و گروهی در داخل یک شرکت است. همچنین کراسه 16 های الکترونیکی، جایگزین محصولات کاغذی سنتی شده اند؛
* توزیع نرم افزار. محصولات جدید وبی مثل جاوا، از طریق شبکه امکان دسترسی بهره گیران به نگارش های جدید محصولات نرم افزاری را فراهم می آورند. بنابراین همه بهره گیران به جدیدترین نگارش نرم افزاری که باید در خدمات دهنده مرکزی روزآمد شود. دسترسی خواهند داشت.
یکی از جنبه های مهم فن آوری اینترانت آن است که برنامه های کاربردی فوق الذکر که بخش ها و گروههای مختلف شرکت از آن استفاده می کنند، از طریق یک واسطه ساده و آسان کار گرافیکی و فرامتن در دسترس قرار می گیرند. برای استفاده صرفا باید روی دکمه ارتباط تقه زد.
اینترانت در برابر گروه افزار
به طور سنتی، با بهره گیری از محصولات گروه افزاری تجاری تولید کنندگاه مشهور نرم افزار مثل Lotus , Novel یا Microsoft ، کارهای گروهی شرکتها انجام می گیرد. استفاده از اینترانت، جایگزین دیگری برای چنین گروه افزارهایی است. آیا اینترانت جایگزین گروه افزارهای فعلی خواهد شد؟ پیش از پاسخ به این سوال اجازه دهید مهم ترین تفاوت های اینترانت با گروه افزارهای موجود را بررسی کنیم: (4)
الف. اینترانت از آن دسته از فن آوری های مقاوله نامه ای و استانداردهای عمومی بهره می گیرد که بر روی سکوهای مختلفی مانند Apple Machintosh Windows, Unix, و … اجرا می شوند. اما مقاوله نامه های محصولات گروه افزاری اختصاصی هستند.
ب. روش های اینترانتی قابل اندازه گیری اند. سرمایه گذاری اولیه می تواند کم باشد و بعدها بر اساس نیاز بهره گیران، خدمات درخواستی و بودجه آن را افزایش داد. روش های گروه افزاری عموما به صورت بسته های از پیش آماده به فروش می رسند.
ج. ایجاد یک اینترانت نسبت به یک بسته گروه افزاری ارزان تر است.
رایگان افزار 17 و اشتراک افزار 18 های زیادی برای خدمات گیرنده ها، خدمات دهنده ها، ویرایش های HTML و غیره بر روی اینترانت وجود دارند.
برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد. یک بسته نرم افزاری Lotus Notes برای خدمات گیرنده در حدود 70 دلار است در حالی ک یک مرورگر تجاری وب 20 دلار قیمت دارد. هزینه اولیه برای نصب یک خدمات دهنده اینترانت کمتر از 1000 دلار است، در حالی که یک محصول Lotus Notes ، 10000 دلار قیمت دارد. از نظرگاه هزینه های جاری، روش های اینترانتی به خطوط استیجاری نیاز ندارند.
د. مدارک اینترانت با زبان HTML تولید می شود. برای کمک به بهره گیر در ایجاد مدارک فرامتنی، ابزارهای مجاز فراوانی وجود دارد که بسیاری از آنها به صورت رایگان بر روی وب ارائه شده است. اکنون، با این ابزارها تهیه کنندگان محتوای مدارک، خود، می توانند صفحات وبی تولید نمایند.
بنابراین، بسیاری از نیروهای تخصصی سیستم های اطلاعاتی که عموما برای مدیریت برنامه های گروه افزاری مورد نیازاند، آزاد می شوند.
ه . اینترانت به همانند سازی هم زمان 19 خدمات دهنده های چند گانه، که در برخی از محصولات گروه افزاری برای ذخیره یکپارچه اطلاعات سازمان به کار می رود نیازی ندارد. در اینترانت، به جای خدمات دهنده های چندگانه، یک خدمات دهنده کافی است.
و. اینترانت، سکویی برای دسترسی به جهان خارج از اینترانت است.
بنابراین، کارگزاران تجاری در این اندیشه اند که آیا از محصولات تجاری و اختصاصی جدا شده، و به روش های اینترانتی روی آورند یا حداقل آن ها را با اینترانت همخوان کنند. حرکت های مضاعف فعلی، گواهی بر این مدعاست. شرکت های گروه افزاری، با افزودن دروازه های پست الکترونیکی، HTTP و HTML به محصولات خود، به سوی فن آوری اینترانت حرکت کرده اند. از طرف دیگر، با افزایش ویژگی های تازه ای چون ابزارهای مجازی، فن آوری اینترانت درحال توسعه است (5).
در پاسخ به این سوال اساسی درباره جایگزینی اینترانت به جای ابزارهای کاربردی گروه افزارهای فعلی، باید گفت که این امر احتمالا در کوتاه مدت یا حداقل در ابزراهای کاربردی بسیار تخصصی که برای شرکت ها حیاتی هستند رخ نخواهد داد. باید برای توسعه آنها، زمان و تلاش مضاعفی صرف شود. در بلند مدت یا میان مدت، فروشندگان از همخوانی کامل محصولات خود با روش های اینترانتی خبر خواهند داد. بنابراین، سوال مطرح شده دیگر مفهومی نخواهد داشت.
1 Jose, Barbera. "The interanet: a new concept for corporate information handing". In Online information 96, Proceedings of the 20th internatioal information meeting, Learned Information, Oxford, PP. 187-193.
1- Transmission Control Protoco1/Intemet Protocol (TCP/P)
2 – Clint / Server Model
3 – Group ware
4 Intranet
5 – News group
6 – Transmission Control Protocol / Internet Protoco (TCP/P)
7 – Hyper Text Transfer Protocol (HTTP)
8 – Netscape
9 – Hyper – Text Tranasfer Protocal (HTTP)
10 – Discussion group
11 – Lesed Line
12 – Intemet Service Providers
13 – Fire wall
14 – Cache
15 – Proxy Servers
16 – Form
17 – Free ware
18 – Share ware
19 – Syncronised replication
—————

————————————————————

—————

————————————————————

1

1


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود