تارا فایل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت


مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره هویت
واژه هویت
در فلسفه ،هویت به حقیقت جزئیه تعریف شده است یعنی هرگاه ماهیت باتشخیص لحاظ ومعتبر شود.:هویت به معنی وجود خارجی است و مواد تشخیص و بالعرض است (معین،1389). بهزادفر در کتاب هویت می نویسد: در لغتنامه دهخدا نیز در بیان و اصل کلمه هویت، لفظ (هو) آورده شده است.هویت گاه بر وجود خارجی و گاه بر ماهیت با تشخیص اطلاق می شود که عبارت است از حقیقت جزئیه (بهزادفر به نقل از دهخدا) جرجانی در کتاب التعریفات هویت را روی عقلانی از حیث امتیازی از دیگران می داند، منظور از امتیاز در اینجا تفاوت و تعداد داشتن است و به معنی برتر بودن نیست (صالحی، 1389).
واژه هویت1 ریشه در زبان لاتین 2دنتیتاس دارد واز دم 3یعنی مشابه و یکسان مشتق شده که دارای دو معانی اصلی است، اولین معنی آن بیانگر مفهوم تشابه مطلق است،معنای دوم آن به معنی تمایز است که با مرور زمان سازگاری و تداوم را فرض میگیرد. به این ترتیب هویت به مفهوم شباهت از دو زاویه مختلف قابل بررسی است و به طور همزمان میان افرادو اشیاء دو نسبت محتمل بر قرار می سازد.شباهت و تفاوت (محرمی ،1383).
2-3-2- هویت در نگاه دیگران
مقوله هویت برای پاسخگویی به پرسش چیستی و کیستی در همه علوم قدمتی هم پای تمدن بشر دارد مولوی می سرآید :
روزها فکر من اینست و همه شب سخنم ، که چرا غافل از احوال دل خویشتنم.
از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود، به کجا میروم آخر تنهایی وطنم
ملا صدرا در کتاب اسفاراربعه به ریشه یابی معانی هویت می پردازد و وجود متفاوتی را برای آن قائل است.
هویت به معنای وجود واقعی شی ،هویت به معنای ماهیت ،هویت به معنای وجود وهویت به معنای مصداق (صالحی ،1388)
هویت اصطلاحآ مجموعه ای از علایم،آثار مادی،زیستی،فرهنگی و روانی است که موجب شناسایی فرد از فرد،گروه از گروه،اهلیتی از اهلیتی دیگر و فرهنگی از فرهنگ دیگر می شود که محتوا و مظروف این ظرف به متقاضی هر جامعه و ملت متفاوت و بیانگر نوعی وحدت،اتحاد،هم شکلی، تداوم، استمرار، یکپارچگی و عدم تفرقه است (محرمی،1389) مفهوم هویت مانند بسیاری از مفاهیم فلسفی،اجتماعی و انسانی،انتزاعی،سهل و ممتنع می باشد و از سوی دیگر در حال شدن دائمی است.لذا همواره باید از طیفی یاد کرد که در یک سوی آن،هویت،صرف نظر از پسوند های که بدان افزوده می شود بر روی این طیف معانی بی پایان هویت قرار دارد و تمامی بحث های هویت صرف نظر از پسوند هایی که به آن افزوده می شود بر روی این طیف قرار دارند (پیران ،1388).
گیدنز در کتاب جامعه شناسی می نویسد هویت همان چیزی است که فرد بر آن آگاهی دارد،به عبارت دیگر هویت شخص چیزی نیست که در ادامه کنش های اجتماعی به او تعویض شده باشد بلکه چیزی است که فرد باید آن را به طور مداوم و روزمره ایجاد می کند و در فعالیت های بازتابی خویش مورد حفاظت و پشتیبانی قرار دهد.(گیدنز4،2007)در مقابل عده ای همچون افروغ اعتقاد دارند که هویت امری است اجتماعی، هویت تلاشی است که جمعی از انسان ها به منظور تداوم و تمایز حیات مادی و معنوی خود بروز می دهند، و بر معیارهای گوناگونی از قبیل خانواده،خویشاوندی و مقولات انتزاعی چون دین مشترک قومی و دیدگاه های سیاسی استوار است.هویت ملی و قومی و دینی بر اساس همین تعریف شکل می گیرد (پاینده،1390).
لذا هویت بر وجود مختلفی دلالت دارد وجودی که هر یک در جامعه ظهور می کند و رشد می یابد هویت را می توان به مشابه تغییروتحدد و دانست چرا که یک امر اتصالی،تدریجی و منتشر ودر زمان است و هر آنچه در زمان جاری باشد پویاست.از طرفی هویت غیر قابل اشتراک با دیگران است ،به عبارت دیگر این مفهوم پویا و جاری در زمان به ماهیت های مستقل از هم تعلق دارد (امیری،1390).
2-3-3- هویت ونوجوانی
زین دو هزاران من وما ای عجبا من چه منم ؟
واژه نوجوانی5 همان طور که از خواستگاهش بر میآید به معنای رشد کردن است ومفاهیمی مانند بلوغ و رشد عاطفی اجتماعی،ذهنی واخلاقی را در برمی گیرد دوره نوجوانی مرحله پیچیده ای از رشد انسان است که در آن نوجوان بلوغی را تجربه می کنند که بر رشد جسمانی،فیزیولوژی وروانشناختی آن تاثیر می گذارد تغییرات قابل ملاحظه ای در مفهوم خود صورت می گیرد و بحران هویت تجربه می کنند مسائل ومشکلات عاطفی آنها افزایش می یابد از نظر هوشی به مرحله تفکر انتزاعی می رسند وارتباط آنها با گروه های همسالان افزایش می یابد (محبی، 1390).
پدیده نوجوانی با این پرسش اساسی همراه است که نوجوان از خود می پرسد من کیستم ؟ پاسخ این پرسش اساسی که چند سال ادامه خواهد یافت منجر به آگاهی وشناختی حیاتی می شود (هویت یابی )در این دوره انسان با انرژی وحساسیت در برابر بازتاب های محیط و مسولیت پذیری فردی به دنبال کسب هویت است وباید فقط اتکایی برای پیوند خود با جنس متفاوت وارزش های فرهنگی واجتماعی اطراف بیابد (شفرز6 ،1388) در واقع مشکل این است که چه می شود که هیچ فردی نه مانند کسی می شود که قبل از او در این جهان می زیسته ونه مانند کسی خواهد شد که پس از او به این جهان خواهد آمد، نوجوانی که با این پرسش اساسی روبرو است، می داند که به زودی باید مسولیت زندگی خویش را بر عهده بگیرد واز خود می پرسد باید چگونه زندگی کنم ؟ چه حرفه ای انتخاب کنم ؟ در ارتباط با جنس مخالف وزندگی عادی چه خواهم کرد ؟باید با کدام باورها وارزش ها زندگی کنم ؟ پاسخ به این سوالات آسان نیست وبا مقداری تشویش همراه است (لطف آبادی ،1391 )برک در سال 2007 دوره نوجوانی را به سه مرحله متمایز تقسیم می کند:
1.اوایل نوجوانی : این دوره 11تا14 سالگی را شامل می شود ودر آن فرد از نظر جنسی به رشد می رسد وسرعت رشد جسمانی زیاد است .
2. اواسط نوجوانی : این دوره 14تا18 سالگی را شامل می شود ودر آن تغییرات بلوغی کامل می شود .
3. اواخر نوجوانی : این دوره 18تا 21 سالگی را شامل می شود ودر آن فرد نه تنها ازنظر ظواهر بلکه از نظر پذیرش نقش های بزرگسال وضعیتی مشابه به آنان پیدا می کنند (برجعلی ،1390).
در طول این دوره از 11تا21سالگی نوجوانی همواره حول محور هویت یابی از سردر گمی هویت به دستیابی هویت و از بحران زندگی به ثبات وآرامش در سیلان وتعلیق است لازم به ذکر است اگر چه رشد هویت در مراحل انتهایی نوجوانی ایجاد می شود اما در طول دوره زندگی هم چنان ادامه می یابد (مارسیا ،2010).
این دوره به دو دلیل مهمترین مرحله در تئوری رشد محسوب می شود اول به دلیل این که دوره گذر بین دوره کودکی وبزرگسالی است . این زمان یک دوره ساختار شخصیتی است مثل هویت که به ساختارهای قبل من ،خود ،وفراخود اضافه می شود بنابراین در طول دوره نوجوانی اصول و نقشه های کوچکی باید دوباره فرمول بندی شوند و نوجوانی اولین ساختار شخصیت وجود دارد . مانند رشد جنسی ،فیزیکی ، شناختی ورشد همه اصول اخلاقی (مارسیا،72011) یکی از مهمترین تئوری های رشد متعلق به اریکسون است. اریکسون یکی از روانکاوان است که معمولا به روانشناسی خود معروفند روانشناسان خود برای فعالیت وکارکرد EGO که در فارسی به خود ترجمه شده است اهمیت زیادی قائل اند، اریکسون دوره رشد انسانی را به هشت مرحله تقسیم میکند، ودوره پنجم آن نوجوانی است وبحران اصلی این دوره را هویت در برابر سردرگمی نقش می داند (مفهوم هویت در حوزه رونشناسی اولین بار توسط یک روانشناس سویسی مورد بحث قرار گرفت )از جمله خصوصیات بارز نظریه اریکسون توجه به حساسیت و اهمیت هویت در خود انسان ها است .(شاملو ) از نظر اریکسون حل بهینه این بحران هویت معنادار فردی را ایجاد می کند واحساس (این همانی ) وپیوستگی را به شخص به وجود میآورد این امر دستاوردی است مهم که با آن شخص نوجوان گامی ارزشمند به سوی تبدیل شدن به فردی ثمر بخش وخشنود بر می دارد .اریکسون معتقد است برای انسجام بخشی فرد پیش از این که مسولیت های زندگی بزرگسالی را بپذیرد به یک دوره برای تامل وتفکر نیاز دارد که اگر صورت نگیرد نوجوان نمی تواند هویتی منسجم ویکپارچه پیدا کند ودر نتیجه نمی تواند به شغل و مسلکی دست یابد و وارد اجتماع شود (احدی ومحسنی ،1391).
2-3-4- هویت وهویت یابی (نظریه ها وتعاریف )
اهمیت دوره نوجوانی در طول رشد شخصیت فردی بارز و مسلم استوار از سوی دیگراهمیت نقش هویت یابی در این دوره به عنوان اساسی ترین اصل غیر قابل انکار می نماید در تایید اهمیت هویت یابی می توان موضوع هویت را از این منظر نگریست که آیا اهمیت آن در حدی است که بتوان به عنوان یک نیاز اساسی بدان پرداخت (اریک فروم ) جامعه شناس و روانکاو آلمانی معتقد است فرق انسان و حیوان ابتدا در نیازهای اختصاصی اوست از این رو شناخت او بدون آشنایی به این نیازه ی اختصاصی اوست از این رو شناخت او بدون آشنایی به این نیازها میسر نخواهد شد این نیازها از نظر (فروم8 ) به قرار زیر است :نیاز به تعالی ،وابستگی،هویت،رجوع به اصل وسایل راهیابی . اومی گوید هر انسان تمایل دارد تا هویت خاصی داشته باشد از این رو می کوشد که خویشتن را در یابد وبشناسد ودر عین حال می خواهد فردی ممتاز باشد و برای رسیدن به این مقام خود را به شخص یا گروهی از اشخاص نسبتا ممتاز مرتبط می کند و یا به اصطلاح خویشتن را با آنها همانند می سازد تا به واسطه ی امتیاز شخصی که آن فرد یا آن گروه ها دارند تا حدی صاحب تشخیص وامتیاز گردد . در حقیقت منظور فروم این است که هر انسان با احساس خاص ومنحصر به فرد بودن نیاز دارد از این روست که احراز هویت در دوران نوجوانی ضرورتی اساسی به حساب می آید (شرفی ،1389).
انسان باید خود رابشناسد جمله ای معروف از (سقراط )که بیانگر زمینه های تاریخی فلسفی مقوله هویت است .مواجهه با چنین جمله ای در یونان باستان گویای مسائل مهمی است . اولین نکته ای که این جمله را روشن می کند حیات فرا تاریخی مفهومی مانند هویت است که به علت ماهیت مستقل آن از زمان وتاریخ توانسته است دارای وجودی مستمر در اعصار باشد .در فرهنگ (عمید )هویت چنین تعریف شده است :هویت یعنی حقیقت شی یا شخصی که مشتمل بر صفات جوهر او باشد .هویت در لغت به معنای شخصیت ذات هستی وجود ومنسوب به (هو ) است (آقابخشی، 1392).
از نظر لغوی واژه هویت به در معنی ظاهرا متناقض به کار می روند: 1. همسانی ویک نواختی مطلق 2. تمایز اگر چه این دو معنا متضادند، ولی به دوجنبه اصلی هویت جنبه اجتماعی وجنبه شخصی وفردی معطوف هستند. بیشتر روانشناسان و نظریه پردازان شخصیت پیش از اریکسون هویت را در ابتدا امری فردی و شخصی می دانستند (هرچند ایشان هویت اجتماعی را هم انکار نمی کردند ) از دیدگاه این نظریه پردازان هویت احساسی تمایز ،تداوم و استقلال شخصی نامیده می شود (جاکو9،2012).
اریکسون10 به عنوان اولین نظریه پرداز مهم هویت آن را به صورت یک احساس نسبتآ پایدار از یگانگی خود تعریف می کند بعضی علی رغم تغیر رفتارها،افکار و احساسات برداشت یک فرد از خود همواره مشابه است.علاوه بر این او می گوید این احساس که ما چه کسی هستیم باید با نگرشی که دیگران نسبت به ما دارند نسبتآ همخوان باشد این مسآله بر اعتقاد داریکسون در اهمیت رابطه بین فرد و جامعه تآکید دارد در اینجاست که نخستین تفاوت های نظریه ای اریکسون با دیگران که هویت را امری فردی می دانستند آغاز می گردد (بیابانگرد ،1391).
از نظر اریکسون آنچه هویت من نامیده می شود آن جنبه از (من) است که پس از ایجاد بحران -روانی اجتماعی گذر از کودکی به بزرگسالی به بررسی انتخاب و وحدت بخشیدن به تصاویر خود با توجه به فضای عقیدتی خاص دوره جوانی می پردازد.اریکسون 11در سال 1981 م.(هویت من)را مبنی بر چند چیز تعریف کرد.
الف: هویت بر تلفیق بین گذشته و آینده جهت تقویت حس یکپارچگی دلالت دارد.
ج: پاسخ به سوال هویت با ارزیابی منطقی ازخود داده می شود که این ارزیابی با ملاحضه ی فرهنگ به ویژه عقاید و انتظاراتی که جامعه از فرد دارد صورت می گیرد.
د: هویت فرایند یک پارچه سازی در مورد پرسش قرار دادن پیرامون حوزه های اساسی به خصوص حرفه آتی جنسیت عقاید سیاسی و مذهبی است که در نتیجه آن تعهدی قابل انعطاف اما دیر پا در حوزه های یادشده به وجود می آید.این تعهد از جنبه عینی تعامل موثر فرد با جامعه و از جنبه ها ذهنی حس اساسی وظیفه شناسی و وفاداری را ضمانت می کند (غفاری، 1388).
از دیدگاه اریکسون نوجوانان برای ساختن هویت خود در یک زمان با دو گروه از امور درگیر است از سوی باید با تغییرات فیزیولوژیکی و شناختی خود سازگار شود و از سوی دیگر ناگزیر از سازگاری با نظام های بیرونی است از این رو تشکیل هویت در نوجوان شامل سه امر اساسی است. 1: نوجوان احساس ثبات و تداوم کند یعنی درک کند که در طول زمان همان شخصی است که قبلآ بوده است.2: افراد جامعه و دیگران او را شخصی با ثبات بشناسند یعنی نوجوان باید بتواند تصویر با ثباتی از خود به محیط ارائه دهد.3: او باید بر اساس شواهد عینی و اطلاعات ملموسی که از محیط دریافت می کند به ثبات شخصیت خود و تداوم آن اطمینان پیدا کند (ربانی ،1392).
پس از اریکسون (مارسیا،2009 )طرح عقلانی کردن شکل گیری هویت اریکسون را از طریق فرآیند مصاحبه قابل بهره برداری نمود این فرآیند بر دو چیز متمرکز بود.
1:بحرانی که در آن فرد امکانات و انتخاب های دیگر را کشف می کند .
2:تعهدی که در آن افراد یک هویت بخصوص را سرمایه گذاری می کنند.(هانسبرگر12و همکاران،2009 )وی با انطباق بر دو معیار کاوشگری و تعهد و با سه حوزه عملکرد کلی یعنی شغل ایدئولوژی و ارزش های بین شخصی روشی را برای سنجش منزلت های هویتی من به وجود آورده(مارسیا) منزلت های هویتی را اینطور نام گذاری کرد .هویت دنباله رو،هویت سردرگم،هویت بحران زد و هویت یافتگی.افراد هویت یافته بحران اکتشاف را تجربه کرد.آن دو از این طریق تعهدات راسخ و محکمی برایشان پدید آمده است.افراد دارای هویت بحران زده در حال تجربه کردن بحران هویت و اکتشاف هستند ولی تعهدی از آن برایشان حاصل نشده است فرد دارای هویت دنباله دار و به هویتی متعهد است که حاصل تجربه بحران ها و اکتشافات همراه است که حاصل تجربه بحران ها و اکتشافات همراه آن است و همواره در پی الگوست و نهایتآ افراد دارای هویت سردرگم که تعهدات مستحکم هویتی ندارند به گونه ای فعال در حال کشت و درک چنین تعهداتی نیستند به این ترتیب از میان این چهار منزلت هویتی،منزلت سردرگم و دنباله رو در کمترین سطح توسعه یافتگی قرار دارند و نسبتآ نابالغ اند و هویت بحران زده شرایط میانه ای دارد و نشانگر حرکت های به سمت منزلت های پخته تری مانند هویت یافتگی است.(هانسبرگ و همکاران،2008 )ساختارگرایان نظریه پردازان دیگری بودند که هویت را به عنوان ساختار خود عبارت از یک سازمان پویا خود ساخته و درونی از توانایی ها،باورها و تاریخچه فردی در نظر گرفتتند.تحول این ساختار زمانی است که افراد نسبت به یگانگی شان و شباهتشان به دیگران و نقاط قوت و ضعف خود در روش هایی که در جهان اتخاذ می کنند آگاه تر باشند و رشد کمتر آن زمانی است که افراد درباره تمایزشان از دیگران دچار اغتشاش باشند و برای ارزشیابی خودشان بیشتر بر منابع بیرونی تکیه نمایند ساختار گرایان ویژگی های رفتاری فردی را که هویت روشنی دارند شامل 1. خودپنداره قوی -روشنی اهداف-آسیب پذیری اندک-پذیرش خود-قدرت تصمیم گیری بدون تزلزل-احساس مسولیت در برابر زندگی می باشد از سوی دیگر دیدگاهای غیر ساختاری نیز مانند پست مدرنیسم وسازه گرایی اجتماعی وجود دارد که بر خلاف دیدگاهای ساختگرا هویت را مفهوم ثابتی نمی دانند بلکه معتقدند که هویت نشان دهنده کثرت وپیچیدگی طبیعی انسان است از نظر ایشان افراد هویت واحدی ندارند بلکه دارای هویت های چند گانه هستند وهویتشان در تعاملات اجتماعی شکل می گیرد وهمواره در حال شکل گیری مجدد است بنابراین هویت افراد در تعاملات اجتماعی وهم چنین در فرایند درمان قابلیت تغییر دارد (تبریزی وهمکاران،1389).
2-3-5- عوامل موثر بر شکل گیری هویت :
مجموع این نظریه پردازان با دیدگاهای مختلفی که دارند درعواملی دارای اشتراک اند ودر فرایند هویت یابی نوجوان علاوه بر فرهنگ عمومی جامعه نهادهای خانواده ومدرسه را به عنوان تعین کننده ترین نهادهای تشکیل هویت به حساب میآورند برخی دیگر از اشتراکات آنها را که از عوامل موثر در هویت یابی فرد است می توان به شرح ذیل خلاصه نمود (خواجه نوری، 1390).
1. عوامل شناختی :رشد شناختی تاثیر مهمی بر شکل گیری هویت دارد وقتی که فرد در دوره نوجوانی به مرحله تفکر عملیات صوری می رسد امکان بهتری به دست میآورد که هویت آتی خود را ترسیم کند وبه مسائل آن بیندیشد (امیری، 1392).
2. عوامل مربوط به والدین : نوع ارتباط نوجوانان با والدین در چگونگی شکل گیری غالبا کسانی هستند که از جانب والدین خود به فراموشیب سپرده ویا طرد شده اند در تحقیقی که توسط (آدامز ،جونز ) در سال 2007 انجام شد معلوم گردید که جوانانی که در مرحله بالای هویتی قرار داشتند والدینشان استقلال را تشویق وکنترل کمی را بر آنان اعمال می کردند .والدین جوان با هویت سردر گم شیوه های فرزند پروری غیر ثابتی را اعمال می کردند وجوانانی با هویت دنباله رو والدینشان کنترل زیادی بر آنها اعمال کرده و استقلال را کمتر تشویق می نمودند (ابطحی، 1389)
3. عوامل اقتصادی : تحقیقاتی که توسط (رولین13) در سال 2007.م.انجام داد نشان داد که شرایط بد اقتصادی در ارتباط غیر مستقیم با کاهش فاکتورهای روانشناختی مثبت کاهش سطوح رشد هویت بوده است تنگنای اقتصادی در ارتباط منفی با رشد هویت در رشد هویت در ارتباط مثبت با سازگاری مثبت روانشناختی است این نکته معین می کند که ارتباط غیر مستقیمی بین فقر وسلامت روانی وجود دارد که به واسطه رشد هویت است .
4. عوامل مربوط به مدرسه : موفقیت های تحصیلی در طول سال های مدرسه وقبول شدن بعدی نوجوان در دانشگاه معمولا عامل موثری در شکل گیری هویت است زیرا راه های زندگی آینده ی او را هموارتر می سازد و از نظر حرفه ای نیز اطمینان بیش تری برای او ایجاد می کند .
5. نقش مذهب : عقاید مذهبی یعنی جوانان معمولا در سنین 12تا 18 سالگی شکل مجرد و مجزایی به خود می گیرند مثلا خداوند بیشتر به عنوان قدرت انتزاعی تصور می شود تا همچون موجودی انسان گونه وپدر مانند نظرات مذهبی نیز سهل گیرانه تر می شود (اریکسون ) مذهب را به عنوان نهاد ارزشمندی می دانند که در طول تاریخ نقش مهمی را درنیازهای روانشناختی وخصوصا در ارضای اعتماد بشر ایفا کرده است . از نظر وی استحکام اعتماد در دوران کودکی پایه ظرفیت ایمان در بزرگسالی را فراهم میآورد وعضویت در گروهای اجتماعی ،مذهبی وتعلق به اعتقادات ،مسالک وایمان مذهبی ،مانند سپری در مقابیل از خود بیگانگی عمل می کند. (مقدس،1390)
6. عوامل اجتماعی وفرهنگی : شاید بتوان گفت تاثیر زمینه های اجتماعی وفرهنگی وچگونگی شکل گیری هویت نوجوانان از سایر عوامل بیشتر است ،عوامل اجتماعی وفرهنگی به عنوان معیارهایی برای هنجارها وارزش ها ،اساسی ترین نقش را در هویت یابی غیر شخصی فرد ایفاد می کند.(سلطانی، 1392) .
7. عامل تفاوت های جنسیتی :انتظارات بزرگسالان از نقش اجتماعی برای دختران وپسران متفاوت است این مساله بر ماهیت و رشد آنها در هنگام نوجوانی تاثیر می گذارد برای پسران مستقل شدن و در زندگی خانوادگی وانتخاب یک شغل در دست یابی به هویت ضروری است و در دختران سه الگوی سنی ونقش قالبی (منتظر ازدواج می ماند ) کسب نقش و موفقیت در آن و دو بعدی که نسبت به خانواده کار متعهد است) رایج ترین انتظارات است (کدیور، 1389).
8. عامل ترتیب تولد فرزندان در خانواده :فاصله سنی فرزندان باعث می شود که نه تنها برخورد والدین با آنها متفاوت باشد بلکه این امر رابطه فرزندان با یکدیگر را تحت تاثیر قرار می دهد وبه تبع آن هویت نیز تحت شعاع قرار می گیرد (ربانی1390).
9. عامل سن :عامل دیگری که در شکل گیری هویت تاثیر میگذارد سن نوجوان است هر چه به طرف سال های آخر دبیرستان وسپس دانشگاه نزدیک می شویم تعداد افرادی که به کسب هویت می رسند افزایش پیدا می کنند .
هر یک از عوامل منجر به دست یابی نوعی از هویت مانند هویت فردی راهویت اجتماعی وهویت فرهنگی ،هویت ملی یا قومی وهویت دینی یا مذهبی می شوند که هرکدام کارکرد وخاصیت ویژه ای در زندگی فرد ایفاد می کند ودر فرهنگ های قدیمی تر نوجوانان در شکل گیری این انواع هویت از بزرگسالان خود تقلید می کردند (مقدس،1390).
در فرهنگ های سنتی کنونی نیز چنین است وفرد با زندگی در محیطی بهتر به هویتی سهل الوصول ویک تکه دست می یابد اما با پیشرفت جوامع وشیوع زندگی گسترده تر شهری که فرهنگ های جدید وجوامع هویت یابی برای بسیاری از افراد کار دشواری است و تا وقتی که بحران هویت حل نشده باشد فرد مفهوم یک پارچه ای از خود با سلسله معیارهای ارزیابی ارزشمند خویش در زمینه های عمده زندگی همچون جهت گیری شغل وجهان بینی وهم چنین ازدواج نخواهد داشت . در این جوامع پیچیده به ناچار تسلیم طلبی وشکل گیری هویت (هویت دنباله رو )جای خود را به درگیری وجست جوگری می دهد وهویتی چهل تیکه شکل می گیرد (هاشمی،1389).
کسب هویت ودست یابی به بالاترین سطوح آن موضوعی است که در سال های اخیر بطور جدی مورد پژوهش ومطالعه قرار گرفته است هم چنین مطالعات پژوهش های انجام شده هویت در مسائلی از قبیل اعتیاد ،ایدز ،طلاق و….ومشکلات رفتار ی که تهدید کننده سلامت جامعه هستند نقش موثری دارد بدین ترتیب منزلت های نابالغ هویت به خصوص هویت سردر گم آسیب پذیری افراد را در برابر این مسائل افزایش می دهد وبالعکس آن منزلت های بالغ هویت توان رودر رویی با بحران های پیچیده اجتماعی و روانی را داراست (دلاور،1390).
دقت نظر در چنین مسائلی در ایران و کشورهایی مانند آن که با گسترش روز افزون مدرنیته وجهانی شدن از سویی دیگر با ارزش های تحمیلی در حال رشد جهان سرمایه داری کشورهای توسعه یافته مواجه اند می توان از بحران هولناک هویتی که می توانند گریبانگیر نسل یا نسل هایی گردد جلوگیری نمایید. (مساوات،1392)
2-3-6- تاثیر هویت بر سبک زندگی
با تغییر بافت اجتماعی از حالت سنتی به شکل مدرن و یا شبیه مدرن و در اثر تحولات ناشی از جهانی شدن شاهد تغییرات ماهیت انسان وتغییر هویت اجتماعی وفردی او هستیم که این امر ناشی از آثار و عوارض تمدن جدید صنعتی ،آسیب زدایی شهر نشینی ،زوال همبستگی اجتماعی وافزایش انگیزه ای فرد طلبانه وغیر اجتماعی و در مجموع هویت زدایی اجتماعی بوده است. (گل محمدی، 1388).
جهانی شدن پدیده ای است که جوانب گوناگون زندگی فرهنگی اعم از نگرش جنسیتی دانش آموزان رسمی،هویت و سبک زندگی مردم را تحت تآثیر قرار می دهد (لطف آبادی،نوروزی،1389) رواج شیوه های جدید رفتار اجتماعی برای پرکردن فضاهای زندگی (مثلآ:پاساژ گردی،توجه به رسانه های مختلفمدیریت بدن،تمرکز بر بدن،و…)فردی شدن،اهمیت یافتن سیاست های زندگی بر اساس ترجیحات سبک های زندگی متفاوت،از جمله زمینه های اصلی هستند که شرایط جدیدی را پیش روی افراد قرار داده اند این به بدان معناست که این تحولات که در قالب جهانی شدن فرهنگی رخ می دهد علاوه بر تآثیر بر ذوق،سلیقه،گذراندن اوقات فراغت و در نهایت سبک زندگی افراد نگرش به خود و جامعه و میزان هویت اجتماعی آنها تحت تآثیر قرار داده است.
به عبارت دیگر در جامعه مدرن نوع و سبک رفتار و کنش های مصرفی یا سبک زندگی است که هویت های فردی و اجتماعی را شکل می دهد. (کفاشی و همکاران،1389) به طور کلی در چنین فضای اجتماعی علاوه بر سبک های متفاوت زندگی که توسط افراد انتخاب می شود فرایند جهانی شدن موجب تغییر در منابع هویتی و هویت گزینی افراد نیز شده است. (خواجه نوری و همکاران،1389).
اهمیت این امر زمانی مشخص می شود که بدانیم بدون سبک زندگی و هویت اجتماعی یعنی بدون چهارچوب های مشخصی که شباهت ها و تفاوت ها را آشکار می سازد افراد یک جامعه امکان برقراری ارتباطی معنا دار و پایدار میان خود را نخواهند داشت (کفاشی و همکاران،1389) همچنین فهم چیستی و چگونگی خود در برابر دیگری که مشخصه هویت است نه تنها در ساختار روانی افراد بلکه در تکاپوهای جامعه انسانی نیز اهمیت زیادی دارد (ذولفقاری و سلطانی،1389).
مسآله بودن این موضوع از آنجا ناشی می شود که مسیر تغیر سبک های زندگی و ورود سبک های جدید زندگی موجب تغییر و تهدید فرهنگی،فردی شدن و افزایش شکافهای اجتماعی،رواج مصرف گرایی،از هم پاشیدگی شبکه های سنتی ودر نهایت بحران هویت فردی و اجتماعی افراد می شود در این موضوع افراد هویت خود را به جای منابع سنتی هویت،از خلال مصرف کالاها و سبک های گوناگون زندگی کسب می کنند (رضایی،1389).
ایران نیز همچون بسیاری از کشور ها در حال گذار تغییراتی یافته است اما از آنجایی که چنین تحولاتی (که در غرب با عنوان مدرنیته و جهانی شدن روی داده است)از طریق دنیای اطلاعات و ارتباطات و نه در بستر مناسب فرهنگی وارد نقاط مختلف جهان از جمله ایران شده است بحران هایی را در زندگی مردم به وجود آورده است (خواجه نوری،1391).
در ایران اگرچه جامعه مصرفی شکل نگرفته است اما فراوانی برخی کالاها ی مصرفی در چند سال اخیر و تغییر چهره شهرهای بزرگ از جمله وجود فروشگاه های مد روز،مجتمع های تجاری و تفریحی،رستوران ها،فست فود ها،و بصری شدن نشانه ها و نمادهای منزلتی و ….که چهره شهر ها را به عرصه تاخت و تاز و پرسه زنی افراد به ویژه جوانان بدل نموه است ، نشان دهنده جهت گیری افراد جامعه ما به سوی فرهنگ مصرفی و زیبایی شناختی کردن مصرف است (ربانی، 1387).
بنابراین هویت ایرانی امروزه متآثر از عواملی مانند بیشینه تاریخی،اجتماعی و فرهنگی پارادایم جدید فکری،انسان مدرن و فرا مدرن و نظام جهانی و چند بعدی است چنین عواملی باعث شدند که هویت ایرانیان از ساختار ساده با محوریت ایرانی بودن به ساختار پیچیده و ترکیبی با عناصر مدرن اسلامی و ایرانی آن تغیر کند.(آزادارمکی،1386) تحت تآثیر جهانی شدن شاهد تجلی چند وجهی هستیم و صور گوناگون هویت ایرانی در سطح جهانی،ملی و فردی خودنمایی می کند.ایرانیان هم مسلمان هستند و هم جهانی،درعین حال که هم مذهبی اند و هم مدرن (مقدس و خواجه نوری،1384).
در این بین فرهنگ جوانان ایرانی متآثر از این رقابت ها،منازعات و تبادل ها و تصورات فرهنگی بیش از بقیه گروه های جامعه متنوع شده است تا جایی که فرهنگ و هویت جوانان به یکی از دغدغه های کلان نظام تبدیل شده است و سیاست گذاران فرهنگی رواداشته است تا میزان تآثیر گذاری نهادها و سازمان های فرهنگی رسمی را در این زمینه افزایش دهند. (شالچی،1387 )به عبارت دیگر چون جوانان در مقایسه با گروه ها و قشرهای دیگر روابط اجتماعی گسترده تری دارند و با مظاهر و وسایل تجدد نو سازی جهانی شدن و همچنین اندیشه ها و هویت های جدید آشنایی و برخورد بیشتری می یابند بیش از دیگران در معرض تغییرات هویت قرار می گیرند به علاوه با توجه به اینکه حدود 60 درصد از جمعیت جامعه ما را جوانان تشکیل می دهندو (کلانتری و حسنی، 1387 )و کارکرد غیر قابل انکار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جوانان در روند تحولات عمومی مطالعه پیرامون چگونگی تکوین هویت اجتماعی آنان بسیار ضروری به نظر می رسد (پاینده، 1389).

2-4- مرور ادبیات و سوابق مربوطه
مطالعه اسچنل و بیکر نشان داد افراد اغلب عقاید و تجربیات معنوی و مذهبی ر ا به عنوان منبعی برای معنا در زندگی شان در نظر می گیرند.(اسنل14، 2011)به علاوه، تحقیقات بسیاری (از جمله فرنچ15 ، 2009 ، سونس و هوتسبات16، 2007 ؛ پوهلمن17و همکاران، 2007 ؛ مارتوس 18و همکاران، 2010 ) نشان داند که بین مذهب و معنای زندگی ارتباط مثبتی وجود دارد. هریس و استاندارد بیان کردند که ارتباط مثبتی بین معنا در زندگی و بهزیستی معنوی و اهمیت معنویت در دانشجویان دانشگاه وجود دارد. همچنین نتایج مولکار19 حاکی از ارتباط مثبت بین معنا در زندگی و یکتاپرستی است.(استگر202010) در همین راستا، شالون در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافت که جوان هایی که بیشتر معنوی هستند، بیشتر نماز یا عبادت انجام می دهند و احتمالاً بیشتر احساس هدفمندی و معنا در زندگی می کنند. (شالون 212009)مطالعه پارگارمنت، ماگیارروسل و موری سوانگ، در تحقیقات خود بیان کردند که افراد مذهبی ممکن است معنای بیشتری در زندگی تجربه کنند، به خصوص زمانی که مذهبشان به سمت مقدسات گرایش دارد و کامل (بینقص) است (مارتوس222008)
طبق گزارش پژوهشی، که توسط حاجلو و همکاران منتشر گردید، سطوح هویت یابی نوجوان توسط میزان مذهبی بودن آنان پیشبینی شده است.(حاجلو و همکاران، 1391 ، ) در پژوهشی دیگر، همبستگی سبک های هویت و سازه های جهت گیری اسلامی- شامل دو سازه باورها و مناسک، و اخلاق توسط( مغانلو و همکاران، 1388) بررسی گردید. سازه اخلاق اسلامی دارای رابطه مثبت و معنی داری با سبک هویت اطلاعاتی و رابطه منفی و معنی داری با سبک سردرگم/ اجتنابی داشت. بیشترین ارتباط سازه باورها و مناسک اسلامی، با سبک هویت هنجاری و سپس، با سبک هویت اطلاعاتی بود. براساس پژوهش فرمانی و خامسان ( 1390 ) نوجوانانی که دارای سبک هویت هنجاری هستند و نگرش بنیادگرایی به دین دارند، گرفتن تایید از دیگران را بیشتر از سایر عوامل مهم ارزیابی می کنند و همین تایید شدن موجب می شود تا اجازه نداشته باشند که برخلاف افراد مهم و معیارهای موجود بیاندیشند. اما نوجوانانی که دارای هویت سردرگم و نگرش بی دینی سطحی بودند، اهمیتی به تایید دیگران نمی دادند و از کمترین حمایت اجتماعی برخوردار بودند. در این زمینه،دوریز23( 2007) در گزارش تحقیقی خود بیان می کند: نوجوانان دارای سبک هویت هنجاری به یک باور ثابت مذهبی تعهد دارند و حساسیت آنان به مذهب بیشتر است. جهت گیری مذهبی از جمله ابعاد شناختی دینداری است که نوجوان در دستیابی به هویت ایدئولوژیکی با آن روبه رو می شود .
بسیاری از محققان بر این عقیده اند که به میزانی که افراد به یک هویت یا خودپنداره منسجم و مشخص دست می یابند، با احساسات مثبت یا منفی گوناگونی درگیر می شوند. به اعتقاد آنان، باورهای ناهماهنگ و از هم گسیخته در مورد" خود " به مشکلات عاطفی و هیجانی متعددی منجر می گردد.
(کوپر24 و پروین،2010 )در واقع افرادی که دارای خودپنداره واضح، خوب تعریف شده، هماهنگ و تقریباً باثبات هستند از سلامت روانشناختی بیشتری برخوردارند. (کمپبل وهمکاران،2011 ). این افراد به یک دید روشن در مورد خود رسیده اند و کمتر تحت تاثیر وقایع روزانه و ارزیابی های این وقایع قرار می گیرند(کرنیس25 و همکاران2011،)مطالعه در زمینه علمی اجتماعی هویت نشان داده است که افراد دارای هویت های گوناگون مذهبی، شغلی، قومی، اجتماعی، سیاسی و جنسی می باشند. مذهب زمینه را برای کشف و تعهد هویت از طریق پیشنهاد کردن مفاهیم ایدئولوژیکی، اجتماعی و معنوی فراهم می کند، به طوری که نتایج نشان داده است که بین مذهب و هویت کسب شده رابطه مثبت وجود دارد.(کینگ262009)
ذوالفقاری و سلطانی(1389) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که سبک زندگی، میزان تحصیلات و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت ارتیاط معنی داری وجود دارد. همچنین کفاشیان و همکاران در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر سبک زندگی بر هویت اجتماعی به این نتیجه رسیدند که بین مولفه های سبک زندگی و هویت اجتماعی همبستگی وجود دارد. این نتایج با تحقیق رحمت آبادی و آقا بخشی(1389) با عنوان سبک زندگی و هویت اجتماعی همسو درآمد. نتایج اینگونه مطالعات حاکی از آن است که سبک زندگی به عنوان یکی از مولفه های مهم در بخش های با هویت دارای رابطه است. همچنین (پانو 272007ورابرت 2008)در تحقیقی نشان دادند سبک زندگی می تواند باعث سلامت جسمانی وتندرستی شود و از طرفی بین سبک زندگی و سلامت روان رابطه وجود دارد.نتایج تحقیق برعکس یافته های هرل ودوناهی (2009) که اعتقاد دارنند بین سبک زندگی وادراک از خدا رابطه وجود دارد می باشد .
طبق نتیجه تحقیق رمضانی( 1391) و صفایی و همکاران (1390) ، کریک پاتریک و شیور(1990) بری و همکاران(2007)( به نقل از نجات ، شهبازی زاده و بناب، 1390) حس مثبت و ارزشمندی از خود در دوران کودکی و شکل گیری شخصیت افراد با تصور از خدا مرتبط می باشد. همچنین نقش تصور از خدا بر تصور از خود معنادار شد. بین نگرش مذهبی واحساسات معنا بخش بودن زندگی رابطه معنی دار وجود دارد به عبارت دیگر نگرش مذهبی به افراد کمک میکند تا با شناخت بهتر از هدف ها به معنای زندگی دست یابد (جمالی،1388).
خانی( 1392) با بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دین داری بر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه تریت معلم، به رابطه بیشتر متغیر دین داری با سبک زندگی دانشجویان در مقایسه با پایگاه اجتماعی- اقتصادی آنان اشاره کرده است.
بطور کلی تحقیقات زیادی درمورد مولفه های اصلی تحقیق خصوصا در راستای همدیگر صورت نگرفته است و نگارنده سعی نموده از اندک تحقیقات مرتبط جهت جمع بندی مطالب استفاده نماید .

منابع و مآخذ
منابع داخلی :
آزاد ارمکی،تقی (1389). نظریه های جامعه شناسی، تهران،انتشارات سروش.
آزاد ارمکی، چاوشیان، تقی، ، حسن. (1389). فرهنگ و هویت ایرانی و جهانی شدن .تهران انتشارات تمدن
ابراهیمی، قربانعلی ، گونه ، عباس. (1389 ). سرمایه فرهنگی و مدیریت ظاهر و جوانان زن در توسعه وسیاست شماره 3.صص 176-153
ابن سینا ،حسین بن عبداله (1405) طبیعیات ،کتابخانه آیت اله مرعشی ،قم
احدی، حسن، جمهری، فرهاد،( 1392). روان شناسی رشد. تهران: انتشارات سمت
افضلی ،احمد (1388)، فرهنگ شیعه ،زمزم هدایت چاپ دوم
امیری . رضایی، حسن ، محمد(1392). تاثیر سبک زندگی بر هویت اجتماعی جوانان مطالعه موردی جوانان 29-15 ساله شهر بابل
برجعلی، زهرا ، خسروی، زهرا (1390). جهت گیری مذهبی وساختار هویت فردی انتشارات دانشگاه
برک، لور ای. (1393 ). روان شناسی رشد (ج ۲) . ترجمه ی یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات سمت
پارسا ،محمد.( 1393). روانشناسی یادگیری بربنیاد نظریه ها- تهران انتشارات مهارت
پایبنده، فروزنده، جعفر ، محبوبه. (1390 ). بررسی رابطه میزان هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان دهدشت. پژوهش جوانان فرهنگ جامعه شناسی شماره 5. ص122
پاینده، حسین ( 1389 ). قرائتی نقادانه از آگهی های تجاری در تلویزیون ایران، تهران: نشر روزنگار.
پرنیان، لیلا ، همت، صغری( 1392 ). مطالعه رابطه سبک زندگی وهویت – انتشارات مطیع
تامیلسون، جان. (1388). جهانی شدن و هویت فرهنگی (مترجم الهام کریمی بلان ) . شماره 19 صص 70-52تبریز
جمهری ،رضا(1391)پیش دانشگاهی ایران و جهانی شدن و تاثیر آن بر ارزش ها و هویت دینی و ملی
چاوشیان، حسن ( 1389). سبک زندگی و هویت اجنماعی، پایان نامه دکنرا جامعه شناسی، دانشکده علوم اجنماعی دانشگاه تهران.
چاوشیان، حسن، ( 1389 )، سبک زندگی و هویت اجتماعی: مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان شالودهی تمایز و تشابه اجتماعی در دورهی مدرنیته اخیر، رسالهی دکتری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
خاکشور، فاطمه،نوروزی، محمد .(1393). نقش تصور از خدا وهویت زندگی درمعنای زندگی- تهران انتشارات مهارت
خواجه نوری ،بیژن ، دلاور، مریم السادات (1391). عوامل موثر بر دوستی دختر وپسر در بین جوانان شهر شیراز با تاکید بر فرایند جهانی شدن ،جامعه شناسی کاربردی دانشگاه اصفهان شماره 46صص64-64
خواجه نوری، بیژن ، رحمانی، علی . هاشمی، سمیه .(1389). سبک زندگی وهویت ملی مطالعه موردی ،دانش آموزان دبیرستانهای شهر شیراز (مطالعات ملی شماره 44صص152-127)
خواجه نوری، بیژن ، ریاحی، زهرا. (1392 ). جهانی شدن و دنیا گرایی و زنان مورد مطالعه شهرستان شیراز و استهبان، شماره 15صص21-47
خواجه نوری، بیژن ، مقدس، علی اصغر. (1391). جهانی شدن وتغییر هویت اجتماعی زنان شماره 7.صص32-5
خواجه نوری، بیژن، ریاحی، زهرا، مساوات، ابراهیم( 1392 ). ادراک رابطه سبک زندگی و میزاندینداری جوانان ،مورد مطالعه جوانان شهر شیراز علوم اجتماعی شوشتر شماره 200صص103-130
دهخدا، علی اکبر. لغت نامه دهخدا. انتشارات دانشگاه تهران. تهران
ذوالفقاری ،ابوالفضل ، سلطانی، لاوین (1389). بررسی رابطه ادراک از خدا وسبک زندگی با هویت قومی جوانان مطالعه موردی شهرستان مهاباد (جامعه شناسی ایران شماره 2صص 50-24 )
ربانی، رسول و شیری، حامد (1388). اوقات فراغت و هویت اجتماعی: بررسی جامعه شناختی الگوهای
رحمت آبادی ،الهام ، آقابخشی، حبیب. (1390). سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان رفاه اجتماعی شماره 20صص254-253
رضایی ، مصطفی .(1389). سبک های زندگی وچالشهای هویتی جامعه و علوم اجتماعی شماره 15 صص 45-44
رضوی امیری ،اقدس سادات (1393) نوجوانی وهیت یابی ،شیراز ،انتشارات امیر
زلفعلی فام ،جعفر ، غفاری، مظفر.(1388). تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی دختران دانشجوی دانشگاه گیلان پژوهش جوانان فرهنگ وجامعه شناسی شماره 30 صص140-121
زیمل، گئورگ (1389). کلان شهر و حیات ذهنی ، ترجمه یوسف اباذری، فصلنامه علوم اجتماعی ، شماره2
زیمل، گئورگ (1391 ). پول در فرهنگ مدرن ، ترجمه اباذری، ارغنون، یوسف ، شماره 3، صص 325 – 338 .
سبحانی ،جعفر ،(1390)الهیات علی هدی الکتاب والسنته والعقل ج1،ص163،المرکز العالمی الدرسات لاسلامیه ،قم
سنت کلر، مایکل. (1386). درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود. علیرضا طهماسب و حامدعلی آقایی. تهران، نشر نی (تاریخ چاپ به زبان اصلی 2000)
شالچی ،وحید(1389). سبک زندگی جوانان کافی شاپ تحقیقات فرهنگی ایران شماره 1صص115-93
شتلفر ومانوئل (1390 )عصر اطلاعات ،قدرت هویت ،جلد 1 (مترجم حسن چاوشیان تهران – طرح نو – کفاشی مجید – مترجم پهلوان وکاظم عباسی نژاد عربی (1392 )
صدیق وسروستانی ،رحمت اله ، قادری، صلاح الدین (1388). ابعاد فرهنگی اجتماعی سیاست هویت دانشجویان برمبنای مولفه های سنتی و مدرن به تفکیک دانشگاه محل تحصیل تحقیقات فرهنگی ایران شماره 8 صص 65 -35
طباطبایی، محمد حسین (1393)،المیزان ، موسسه علمی بیروت
طبرسی ،فضل بن حسن (1389)،مجمع البیان ،دارلحیات العربی
غباری بناب،ب.،حدادی کوهسار، (1389).رابطه سلامت روانی باتصویرذهنی ازخداوکیفیت دلبستگی دردانشجویان. مجموعه مقالات پنجمین سمینارسراسری بهداشت روانی دانشجویان،تهران،دانشگاه شاهد 22 و 23 اردیبهشت ماه. 248-249
غباری بناب. وحدادی کوهسار.ا( 1388).،رابطه اضطراب وافسردگی باتصویرذهنی ازخدادردانشجویان،. مجله علوم روانشناختی،دورهشتم،شماره31
غضنفری ، احمد(1390 )اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت،تهران انتشارات رشد.
فاضل ، مقداد ،(1388) ارشاد الطالبین ،کتابخانه مرعشی قم
فاضلی، محمد. ( 1389 ). مصرف و سبک زندگی تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فرریزبی، دیوید (1391 ). جامعه شناسان آلمانی و مدرنیته ، ترجمه مددی، مجید، ارغنون، شماره 11 و 12 ،
کلانتری ،عبدالحسین ،حسنی ،حسین (1387)رسانه های نوین وزندگی روزمره ،تاثیر تلفن همراه برهویت وسبک زندگی – تهران – نشر رسانه
کلینی ،رازی ،محمد یعقوب (1388)اصول کافی مکتب اسلامی تهران
کیرکپارتریک (2013 )وابستگی در نوجوان(مترجم احمد رضایی)تهران انتشارات نوین.
گل محمدی، احمد. ( 1390 )، جهانی شدن، فرهنگ و هویت، تهران: نی
گیدنز آنتونی (1390)مدرنیته ومدرنیسم (مترجم حسینعلی نوروزی ) تهران- نقش جهان
گیدنز، آنتونی .( 1388) . جامعه شناسی: منوچهر صبوری. نشر نی. تهران
گیدنز، آنتونی، ( 1388 )، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، نشر نی، تهران، چاپ ششم.
لطف آبادی، نوروزی، حسین و وحیده (1389 ). بررسی چگونگی نگرش دانش آموزان دبیرستانی
ماسن، هنری پاول، دیگران،( 1390). رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی.نشر آزمون
محبی، اکرم ،قریشی، فردین، محمدبخش، بهمن (1390). جهانی شدن و هویت ملی دانشجویان دانشگاه قم
محبی، اکرم، آذر فتحی، اسکندر، محمد بخش، بهمن. (1392). جهانی شدن هویت های محلی و جهانی شدن دانشجویان، مطالعه موردی دانشگاه تبریز ،تحقیقات فرهنگی ایران شماره 2صص 121-101
محرمی، توحید.( 1391) . هویت ایرانی- اسلامی ما در هویت ایران. پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.تهران
معین، محمد. (1390 ). فرهنگ فارسی. موسسه لغت نامه دهخدا. دانشگاه تهران. تهران
نجات، آسیه . شهابی، فاطمه (1392) .دلیستگی ادراک شده دوران کودکی و فرایند انطباق تصور از خدا- تهران انتشارات دانشگاه

منابع خارجی

A new perspective", Hispanic journal of Behavioral sciences, vol. 25, No.1, pp: 35 _55.
Allport ,G, W.(2008). The Individual and his religion. New York , Macmillan.
Allport, G, W. & Ross, J. M.(2008). Personal religious orientation and
prejudice. and Individual Differences, 44, 1022-1031.
Anderson, W. Thomas & Golden, Linda L. (2011) Lifestyle and psychographics: A critical Belief Scale.Internal structure and external relationships. In D. M. Wulff (Ed.),
Berzonsky, M.D.(2012). Identity style and well- Being: Does commitment Matter?Department of psychology, State university of new York at Cortland. Vol.(3),
Burke, P.J. & Clovis, W (2008). "Ethnic role identity among black and white college
Campbell, J. (2007). Adolescent identity development: The relationship with leisure
Chaney, David (2010), Lifestyle, London and New York, Routledge
Chaney, David (2010), Lifestyle, Rutledge Publisher
Clair, S., & Day, H. D, (2011), Ego identity status and values among high school females.
Cockerham, w, Rutten, A. & Abel, T. (2009) Conceptualizing contemporary health
Collins, R. (2010) Credential Society, Newyork: Academic press.
Contexts.Journal of Applied Developmental Science, v 7, p. 197-204.
culture, and resistance. Contemporary Sociology: A Journal of Reviews, 41(1)
Deconchy, J, P. (2009). The idea of god: its emergence between 7 and 16 years.
Godin (Ed), from religious experience to a religious attitude (pp. 97 – 108).Chicago: Loyola: A comparison.
development in a Christian liberal arts environment, Journal of Psychology and Theology, Development, 15(1), 25-52.
Duriez, B & Hutsebaut, D.(2009). A slow and easy introduction to the Post Critical
Duriez, B., Smits, I & Goossense, L.(2009). The relation between identity styles and
Erikson, E, H (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
Foster , R. A. , & Keating, G. J. P (2013) The male God – concept and self – steem: Atheoretical framework. Paper presented at the annual convention of the
societyfor the scientific study of religion, Virginia Beach, VA.
Foster, J. D. & LaForce, B. (2013), A longitudinal study of moral, religious, and identity
Freud, S. (1961). The future of an illusion (J.Strachey, Trans). New York: Norton.(Original published 1927).
Giddenz, A. (2011), Modernity and Self Identity, Cambridge: Polity Press
Giddenz, A. (2011), Modernity and Self Identity, Cambridge: Polity Press.
Godin, A., Hallez, M. (2009).Parental images and divine paternity.Lumen vitae, 19,253 – 284.
Gorsuch, R. L. (2010). Psychology of religion.Annual.Review of psychology, 39,
Handbook of the Psychology of Religion. London: Oxford niversity Press.
Hunsherger, B., Pratt, M & Pance, S. M (2009). Adolescent identity formation:Religious exploration and commitment. An International.Journal of Theory and
Identity: An international Journal oftheory and research. 2(1), 7-28.
in contemporary consciousness", journal of comparative research in Anthropology andJournal of Personal and Social Psychology,1 ,80-90.
Journal of Youth and Adolescence, v 8, p. 317-326.
Kenya, and Kerala: are women more connected over time? , Gender Technology a n dKing, Pamela. E. (2010). Religion and Identity: The Role of Ideological, Social, and Spiritual
Lawrence, R.T. (2010), Measuring the image of God: The Godimage inventory and the God image scale. Journal of Psychologyand theology. 25(2): 214-226.
lifestyle and motivation, A thesis presented to the university of Waterloo in fulfillment of
lifestyles: Moving beyond weber, The sociological aurterly, vol. 38, No. 2. Pp. 321- 342.
Marcia, James. E. (2009).Identity andpsychosocial development in adulthood.
Miller, B. P. & Shrum, W. (2011). Gender digital divide in the research sectors of Ghana,
Padilla, A.M & Perez, W. (2010). "Acculturation, social identity and social cognition:
religiosity in adolescence: Evidence from a longitudinal perspective. Personality
review and recommendation, Advances in consumer Research, vol. 11. Pp. 405- 411.
Rojeck, C. (2007), Capitalism and Leisure Theory, Tavistock.
Rollins, J. (2007). Cape Verdean women and globalization: the politics of gender,
Schalk, S. (2011)."Self. Other and other _self: going beyond the self/other binary

Simmel, G. (2009), On Individuality and Social Forms, ed. By D. N. Levine, Chicago:
students: an interactionist approach", Sociological perspectives, 30:31_310.
the degree of Master of Arts in Recreation and leisure studies, Waterloo, Ontario, Canda.
University of Chicago Press.
Weber, M. (1968), Economy and Society, Bedminister Press.
Featner stone.m.(2008)
Consumer cultnure.dnd postmodernism.london saye.

1 .identity
2 .dentitas
3 .dem
4.Giddenz
5 .adolescence
6 .sheferz
7 .Marcia
8 .forum
9 .jakoo
10 .erikson
11.Erikson
12 .hunsh berge
13 .rollin
14 .asenell
15 .ferench
16 .soneec&hotsbat
17. Pohelman
18 .martos
19 .molkar
20 .steger
21 .Shalon
22 .martos
23. Doriez
24 .koper
25 .kernis
26 .king
27 .pano&roberte
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود