موضوع
کارآفرینی کارگاه تولید سفال
Entrepreneurial projects to produce pottery workshop
نام استاد :
نام محقق :
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح : 5
فصل اول 6
کلیات 6
مقدمه : 7
نام کامل طرح و محل اجرای آن : 7
محل اجرا : 8
مشخصات متقاضیان : 8
دلایل انتخاب طرح : 8
وضعیت و میزان اشتغالزایی : 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : 9
نام و کد محصولات 9
ضرورت و اهمیت تولید و مصرف ظروف سفال 10
شماره تعرفه گمرکی 10
شرایط واردات 10
بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی 11
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی 11
بررسی قیمت های داخلی 11
بررسی قیمت های جهانی 12
موارد مصرف و کاربرد 12
ظروف سفالی عموما دو نوع مصرف دارند 12
بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول 13
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده 14
الف )کشورهای عمده تولیدکننده 14
ب) کشورهای عمده مصرف کننده 15
شرایط صادرات 15
مصرف ظروف سفالی را می توان در دو گروه عمده طبقه بندی کرد: 15
الف ) مصارف سرسفره و آشپزخانه 15
ب ) مصارف دکوری 15
وضعیت عرضه و تقاضا 16
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون 16
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید ظروف سفال در کشور 16
بررسی روند تولید واقعی ظروف سفال در کشور 17
نمودار زیر روند تولید واقعی ظروف سفال را نشان داده است. 17
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال 18
تکنولوژی تولید ظروف سفالی را می توانیم به دو گروه عمده زیر تقسیم بندی نمائیم: 18
نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از طرفیت اسمی ) در واحدهای تولیدی فعال 19
نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول 19
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا 20
با مراجعه به بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن، وضعیت و مشخصات طرح های جدید در حال ایجاد تولید ظروف سفال، جمع آوری و در جدول زیر وارد شده است: 20
پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور 20
با توجه به جدول بالا، ظرفیت طرح های در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است: 21
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 22
با مراجع ه به آمار بازرگانی خارجی کشور ، میزان واردات ظروف سفالی در سالهای گذشته بصورت زیر استخراج شده است . 22
آمار سالهای 1384 برآورد تقریبی بوده و در سال 1385 نیز آمار واردات قابل دسترسی نمی باشد . نمودار زیر روند واردات را در سالهای گذشته نشان می دهد. 22
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 23
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم 24
پیش بینی نیاز داخل 24
با استفاده از روند مصرف بازار در سالهای گذشته، پیش بینی تقاضای بازار در آینده بصورت 25
جدول زیر آمده است . 25
پیش بینی صادرات 25
موازنه عرضه و تقاضا در آینده 26
مطالعات فنی و تکنولوژیکی 27
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها 27
الف) نگاهی به روش تولید ظروف سفالی 27
در شکل زیر فرایند تولید ظروف سفالی آمده است . 27
مدلسازی 28
ساخت قالب های گچی 28
موادسازی 28
ریختگری 28
انتقال قطعات ریخته شده به گرمخانه 28
تمیزکاری 29
لعاب زنی 29
واگن چینی 29
دکوراسیون 29
درجه بندی 29
ارسال قطعه به انبار محصول 29
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی) در فرآیند تولید 30
مجوز های قانونی : 30
مراحل صدور جواز تاسیس : 30
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس 31
1- اشخاص حقیقی 31
2- اشخاص حقوقی 31
مدارک مورد نیاز: 31
اصلاحیه جواز تاسیس : 32
تعریف: 32
صدور پروانه بهره برداری : 32
مراحل صدور توسعه طرح : 33
فصل دوم 34
روش انجام کار 34
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : 35
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : 35
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح 36
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید 36
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار 36
ماده اولیه مصرفی طرح بصورت زیر می باشد. 37
الف – مواد اولیه تولید محصول 37
ب- مواد اولیه ساخت قالب ها 37
معرفی منابع تامین مواد اولیه 38
برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه 38
الف – مواد اولیه تولید محصول 38
گچ قالب گیری 39
برآورد قیمت های مواد اولیه مصرفی 39
بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده 39
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 40
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد: 40
بازار تامین مواد اولیه 40
بازار فروش 40
احتیاجات و نیازمند یهای دیگر طرح 41
امکانات زیر بنایی مورد نیاز 41
حمایت های خاص دولتی 41
با جمع بندی مطالعات مکا نیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است. 42
فصل سوم 43
امور مالی طرح 43
سرمایه گذاری ثابت طرح : 44
خرید دفتر کار : 44
هزینه زمین : 44
هزینه محوطه سازی : 45
هزینه ساختمان سازی : 45
هزینه ماشین آلات و تجهیزات : 46
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی : 47
وسایل اداری و خدماتی 47
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی 47
تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی 48
هزینه های قبل از بهره برداری 48
هزینه های پیش بینی نشده 48
هزینه سرمایه گذاری ثابت : 49
فصل چهارم 50
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات 50
نتایج حاصله از اجرای طرح : 51
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید سفال پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
فصل اول
کلیات
مقدمه :
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گ ذاران مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید ظروف سفالی می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علا قه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند . امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.
نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید سفال
محل اجرا :
مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن
دلایل انتخاب طرح :
ظروف سفالی، کالای عمومی و مصرفی در بازار است که به لحاظ استراتژیک، جایگاه خاصی را نمی توان برای آن تعریف کرد . لیکن وجود آن جهت حفظ سطح ذوق عمومی و توجه به سلایق مختلف افراد جامعه، دارای اهمیت است که البته این اهمیت به صورت مشترک شامل حال کلیه ظروف سفره و آشپزخانه بوده و در شرایط مختلف، دو نوع ظرف کاملاً قابلیت جایگزینی صد در صد برای یکدیگر را دارا هستند . لیکن ظروف سفال در برخی کشورها از اهمیت بالاتری به لحاظ دکوری بر خوردار می باشد.
وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
محصولات مورد مطالعه طرح، انواع ظروف سفالی می باشد. این ظروف در سر سفره ها و همچنین آشپزخانه ها دارای کاربرد هستند. ظروف سفالی به عنوان تولید صنایع دستی کشورها محسوب می گردند و به نوعی می توان گفت که تلفیق هنر و صنعت در تولید این محصولات وجود دارد و از اینرو کشورمان به عنوان یک کشور با سابقه تاریخی بالا، جایگاه خاصی را در با زارهای جهانی از نگاه تولی د و عرضه این محصولات در اختیار دارد . در قسمت های آتی گزارش فهرست کشورهایی که صادرات به آنها صورت گرفته آورده خواهد شد و لذا در اینجا با استناد بر آنها می توان گفت که پتانسیل صادراتی ظروف سفالی برای کشورمان بسیار بالا است و طرح حاضر هم در همین راستا تهیه شده است.
ظروف سفالی دارای انواع و اقسام مختلف هستند که هر کدام از آنها براساس موارد کاربری تولید می شوند. استفاده از این ظروف به عنوان اشیاء دکوراسیون و همچنین حتی سوغات کشورمان، در بین سایر کشورهای جهان عمومیت خوبی پیدا کرده است و جهانگردان خارجی این کالاها را با قیمت های بالا نیز خریداری و به عنوان یادگار و سوغات ایران به کشورهای خود منتقل می نمایند. یکی دیگر از مصارف ظروف سفالی، مصرف در بین اقشار کم در آمد جامعه است . ظروف سفالی از نظر قیمت از چینی و شیشه ارزان تر هستند از اینرو مردم کشورهای فقیر عموماً از این ظروف استفاده می کنند . با نگاهی به کشورهای مقصد صادرات ملاحظه می گردد که شمار بالایی از این کشورها در فهرست کشورهای مقصد صادرات ایران قرار دارند. در طرح حاضر تولید و عرضه ظروف سفالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت . در شکل زیر چند نمونه از این ظروف نشان داده شده است:
ضرورت و اهمیت تولید و مصرف ظروف سفال
همانطوری که در قسمت معرفی محصول ذکر شد، ظروف سفالی علاوه بر اینکه در داخل کشور دارای مصرف است، از نگاه صادرات نیز یک از کالای مهم به شمار می آید. این کالا به عنوان یک کالای هنری صنعتی محسوب می گردد و لذا کشورمان دارای مزیت نسبی جهت تولید آن در جهان می باشد. بنابراین با استفاده از این مزیت می توان واحدهایی را جهت تولید و صادرات آن ایجاد نمود و لذا مشاهده می گردد که صنعت تولید و عرضه ظروف سفالی به عنوان توسعه صنایع دستی کشورمان محسوب شده و در جهت اشتغال زایی و افزایش صادرات غیرنفتی می تواند موثر واقع گردد.
شماره تعرفه گمرکی
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نت یجه گ یری شده است که د و نوع شماره تعرفه گمرکی به شرح زیر برای ظروف سفالی وجود دارد :
ظروف سفالی لوکس 69120020
ظروف سفالی عادی 69120090
شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که هیچگونه شرایط خاصی برای واردات یا صادرات ظروف سفالی وجود ندارد و تنها حقوق ورودی در مورد واردات این کالا لازم است پرداخت گردد که آن هم معادل 90 درصد می باشد.
بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
با مراجعه به سایت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که استانداردهای ملی تحت عنوان ساخته های سفالی و سرامیک دستی تحت شماره 4581 از سوی موسسه فوق برای ظروف سفالی تدوین شده است.
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی
بررسی قیمت های داخلی
ظروف سفالی دارای رنج وسیعی از لیوان ها، بشقاب ها، ظروف نگهداری غذا ، ظروف دکور و د یگر ظروف سفره و آشپزخانه عرضه می گردد که قیمت آن نیز به صورت قیمت هر عدد ظرف برای هر کدام از آنها تع یین و اعمال می گردد که در جدول زیر نمونه ای از قیمت های این ظروف ارائه شده است.
به طوری که جدول بالا نشان می دهد، قیمت ظروف تابع شکل و اندازه آنها می باشد. لیکن در اینجا جهت ارائه معیاری برای بررسی طرح، متوسط قیمت براساس وزن و قیمت ظروف استخراج شده است که معادل 7500 ریال برای هر کیلو گرم ظرف می باشد.
بررسی قیمت های جهانی
محصولات مورد مطالعه بعنوان صنایع دستی محسوب می گردند که آنچنان در جهان عمومیت ندارند و شاید بتوا نیم از آنها بعنوان یکی از مفاخر کشورمان ی اد کن یم که جذا بیت خوبی نیز در صادرات دارند . از اینرو نمی توان قیمت جهانی خاصی را برای آن ارائه کرد . ولی مطابق مطالعات میدانی صورت گرفته ارزش صادراتی این کالاها تا 12000 ریال بر هر کیلو بالغ می گردد.
موارد مصرف و کاربرد
ظروف سفالی عموما دو نوع مصرف دارند
گروه اول : در این حالت از این ظروف برای سر سفره و ظروف آشپزخانه استفاده می گردد . انواع بشقاب ها ، سینی ها ، کاسه ها ، لیوان ها ، پارچ و غیره در این گروه قرار دارند.
گروه دوم : در این حالت ظروف سفالی بعنوان دکور و تزئینات در خانه ها و مراکز دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . تنوع ظروف در اینحالت زیاد بوده و شامل ظروف، مجسمه ها، کالاهای دکوری و غیره می گردد. در جدول زیر خلاصه ای از موارد مصرف آمده است.
علاوه بر موارد مصرف فوق، ظروف سفالی برخی مصارف تزئینی در خودروها، ادارات، مراکز عمومی و غیره نیز دارند.
بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
در نگاه ظاهری ظروف سفالی دارای کالای جایگزین زیر می باشد.
* ظروف چینی
* ظروف پلاستیکی ( ملامین )
* ظروف شیشه ای
هر کدام از ظروف فوق براساس سلیقه مشتری و موارد مصرف آن انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مبحث کالای جایگزین هر کدام از ظروف بسته به موارد مصرف آنها قابل تعریف می باشد که این امر در جدول زیر نشان داده شده است.
به طوری که جدول بالا نشان می دهد هر چند سایر ظروف سفالی در کنار سایر ظروف دارای کار برد در بازار هستند ولی ظروف سفالی جایگاه خود را در بازار از نظر زیبایی، سبکی و ارزان بودن دارا می باشد. یکی دیگر از موارد استفاده ظروف سفالی، استفاده از آن جهت دکوراسیون و صنایع دستی معرفی شد . لذا باید گفت که در این حالت سایر ظروف بجز چینی و آن هم در حد پا یین قابلیت جایگزینی برای این ظروف را ندارند . در طرح حاضر بخش عمده تولیدات برای صادرات در نظر گرفته شده است و لذا از آنجایی که در این بازارها عمده خرید به عنوان صنایع دستی و دکوراسیون است لذا ظروف ملامین، چینی و شیش های نمی توانند جایگزینی برای ظروف سفالی محسوب گردند.
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده
با انجام مطالعات و جستجوهای اینترنتی، کشورهای عمده تولید و مصرف کننده ظروف سفالی به شرح زیر استخراج شده است.
الف )کشورهای عمده تولیدکننده
* چین
* هندوستان
* پاکستان
* ایتالیا
* ژاپن
* ترکیه
به طوری که ملاحظه می گردد تولید بخش عمده ظروف سفال در کش ورهای آسیایی صورت می گیرد.
ب) کشورهای عمده مصرف کننده
ظروف سفالی در کلیه کشورهای جهان دارای مصرف است . در بخش دوم کشورهای مقصد صادرات ظروف سفالی آورده خواهد شد و همانطوری که از جدول فوق مشخص است این ظروف به حدود پنجاه کشور جهان صادر می گردد. از اینرو می توان گفت که اکثر کشورهای جهان می توانند مصرف کننده این کالاها محسوب گردند.
شرایط صادرات
مصرف ظروف سفالی را می توان در دو گروه عمده طبقه بندی کرد:
الف ) مصارف سرسفره و آشپزخانه
در این حالت ظروف سفالی همانند سایر ظروف مورد استفاده دارند . از اینرو مشخصات ظ اهری، قیمت، استحکام، عمر و غیره مواردی است که کلیه این کالاها لازم است از آن برخوردار باشند . لذا تولیدکننده لازم است شرایط و فرهنگ حاکم بر کشورهای مقصد صادرات را در تولیدات خود رعایت نماید.
ب ) مصارف دکوری
ظروف سفالی یک کالای ذیل صنایع دستی کشورمان محسوب می گردد. از اینرو برخی از مشتریان آن را به عنوان دکور خریداری می نمایند . لذا در این گروه از بازارها، لازم است زیبایی، شکل ظاهری، رنگ، طرح و غیره در ساخت ظروف به طور کامل رعایت گردد . به جز شرایط فنی ذکر شده، صادرات ظروف سفالی دارای شرایط دیگری نمی باشد.
وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، فهرست واحد های تولید کننده ظروف سفالی به صورت جدول زیر جمع بندی شده است.
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید ظروف سفال در کشور
در جدول بالا واحدهای فعال تولیدکننده ظروف سفال در کش ور آورده شد . از اینرو با توجه به ظرفیت واحدهای فوق روند ظرفیت نصب شده در کشور به صورت جدول زیر برآورد شده است.
بررسی روند تولید واقعی ظروف سفال در کشور
در جدول بالا، واحدهای فعال و ظرفیت اسمی آنها درتولید ظروف سفال آورده شد . لیکن برای بررسی روند تولید واقعی واحدهای فوق باید گفت که این واحدها عموماً با مالکیت خصوصی در حال فعالیت می باشند . لذا دسترسی به مقدار تو لید واقعی این واحد امکان ناپذ یر است . و لذا ما در اینجا با توجه به ماهیت کسب و کاری این صنعت ، راندمان واقعی تولید را معادل هشتاد درصد ظرفیت اسمی فرض می نماییم که براساس آن روند تولید واقعی ظروف سفالی در سال های گذشته به صورت جدول شماره 4 جمع بندی گردیده است.
نمودار زیر روند تولید واقعی ظروف سفال را نشان داده است.
شایان ذکر است که تولید واقعی ظروف سفالی کمی بالاتر از میزان ارائه شده در جدول فوق می باشد لیکن بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات و همچنین عدم وجود نظرات کارشناسی در این خصوص (اطلاعات کسب شده از ادارات کل صنایع دستی استان ها ) این موضوع در محاسبات لحاظ نگردیده است.
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال
تکنولوژی تولید ظروف سفالی را می توانیم به دو گروه عمده زیر تقسیم بندی نمائیم:
* تکنولوژی نیمه اتوماتیک
* تمام اتوماتیک
برای تشریح تکنولوژی مورد استفاده در تولید ، لازم به ذکر هست که فر ایند تو لید به دو قسمت قابل تقسیم است . در قسمت اول مواد او لیه مورد نیاز مطابق فرمول ساخت ترکیب شده و به شکل دوغاب مبدل می گردد . در مرحله دوم دوغاب به داخل قالب های گچی ریخته شده و قالب پر به مدت یک روز نگهداری و پس از آن قطعه نیمه خشک از آن خارج می شود . این قطعه سپس به گرمخانه منتقل و در انجا کاملا خشک می گردد . مرحله بعدی فرایند لعاب زنی قطعه است و پس از لعاب زدن، قطعه به داخل کوره منتقل و پخته شده و جهت بسته بندی به قسمت مربوطه ارسال می شود.
از نقطه نظر تکنولوژی می توان گفت که در تکنولوژی نیمه اتوماتیک هر دو قسمت فر ایند تو لید
بصورت دستی صورت می گیرد، ولی در حالت تمام اتوما تیک، قسمت اول بصورت دستی، ولی قسمت دوم بصورت اتوماتیک انجام می گیرد.
در کشور ما و بسیاری از دیگر کشورها، در فرایند تولید اکثرا از روش تکنولوژی نیمه اتوماتیک استفاده می شود، لیکن در ظر فیت های خیلی بالا و همچنین تولید محصولات یکسان (یکسان از نظر شکل و اندازه ) از تکنولوژی تمام اتوماتیک، استفاده می شود.
در قسمت معرفی فرایند تولید، بصورت کامل مراحل فوق تشریح خواهد گردید.
نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از طرفیت اسمی ) در واحدهای تولیدی فعال
همانطوریکه پیشتر نیز اشاره گردید، بعلت نبود اطلاعات کافی درمورد واحدهای فعال تولیدی، راندمان تولید در سال های گذشته 80 درصد ظرفیت اسمی لحاظ شده است.
نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول
ماشین آلات یا به عبارتی خط تولید ظروف سفالی در کشورمان قابل تامین است . و لی در صنعت سرامیک اکثر تو لید کنندگان سعی می کنند کوره را از خارج کشور بخصوص کشور آلمان و ایتالیا تامین نما یند که علت این امر ، حساسیت بالای کیفیت محصول تو لیدی به گرادیان دمائی در هنگام پخت است . از اینرو با تو جه به وضعیت فوق، فهرست منابع تامین ماشین آلات در جدول زیر آمده است.
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا
با مراجعه به بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن، وضعیت و مشخصات طرح های جدید در حال ایجاد تولید ظروف سفال، جمع آوری و در جدول زیر وارد شده است:
پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه ظروف سفالی در آینده از طریق به بهره برداری رسیدن و تولید طرح ها ی در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
در جدول شماره 8 فهرست طرح های در حال ایجاد کشور آورده شد . بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرحها ، مقاطع بهره برداری از آنها به صورت زیر فرض شده است:
با توجه به جدول بالا، ظرفیت طرح های در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
با مراجع ه به آمار بازرگانی خارجی کشور ، میزان واردات ظروف سفالی در سالهای گذشته بصورت زیر استخراج شده است .
آمار سالهای 1384 برآورد تقریبی بوده و در سال 1385 نیز آمار واردات قابل دسترسی نمی باشد . نمودار زیر روند واردات را در سالهای گذشته نشان می دهد.
برای برآورد میزان مصرف در گذشته، از شیوه برآورد مصرف ظاهری که از رابطه
استفاده کرده است.
بطوریکه جدول بالا نشان می دهد در سالهای گذشته میزان مصرف منفی بوده است . معنی این امر آن است که میزان صادرات از مجموع تولید داخل و واردات بالاتر بوده است . لذا جهت تفسیر این وضعیت همانطور که قبلا نیز اشاره شد می توان گفت که تولید داخل این محصولات علاوه بر واحد های فعال ثبت شده در وزارت صنایع و معادن، توسط سایر واحدهای تولید کننده سفال غیر مظروف و سرامیک ها انجام گردیده است . علاوه بر مطلب فوق اهمیت و جذابیت صادرات نیز از روند مصرف و صادرات کاملا مشخص است.
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
با مراجعه به آمار بازرگانی خارجی کشور، میزان واردات ظر وف سفالی در سالهای گذشته بصورت زیر استخراج شده است.
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم
پیش بینی نیاز داخل
در جدول شماره 13 میزان مصرف در گذشته برآورد شده است . لیکن همانطور یکه از جدول فوق مشخص است میزان مصرف در گذشته منفی بوده است . بنابراین برای پیش بینی تقاضا در آینده نمی توان از سوابق مصرف استفاده کرد. لذا به منظور بررسی تقاضا در آ ینده، جمع کل تولید داخل، واردات و صادرات را بعنوان کل تقاضای بازار در آ ینده، استفاده خواهد شد . که این امر در جدول زیر آورده شده است.
با استفاده از روند مصرف بازار در سالهای گذشته، پیش بینی تقاضای بازار در آینده بصورت
جدول زیر آمده است .
پیش بینی صادرات
در جدول شماره 14 روند صادرات در سالهای گذشته اورده شد و همانطور یکه از جدول فوق مشخص است، م زان صادرات همواره از روند افزایشی برخوردار بوده است . با مراجعه به سالنامه آمار بازرگانی خارجی،کشورهای مقصد صادرات محصولات سفالی بصورت زیر نتیجه گیری شده است.
بطوریکه جدول بالا نشان می دهد ظروف سفالی تو لید شده در کشورمان به تعداد 48 کشور مختلف جهان صادر می گردد که این امر نشان از وجود جذا بیت بالا در بازارهای جهانی در جذب این محصولات می باشد . بنابر این پیش بینی می گردد که در آ ینده نیز روند صعودی صادرات ادامه داشته باشد . لذا در اینجا با استفاده از روند صادرات در سالهای گذشته، پیش بینی صادرات در آ ینده انجام و نتیجه در جدول زیر وارد شده است.
تقاضای کل مجموع نیاز بازار داخل و صادرات است . ولی همانطوریکه در جدول شماره 13 نشان داده شد در سالهای گذشته مصرف در کشور از مقدار منفی برخوردار بوده است . لذا نمی توان با استفاده از سابقه مصرف در گذشته، تقاضای داخل در آینده را پیش بینی کرد . بنابر این برای برآورد تقاضای کل در آینده، جمع مصرف بازار در گذشته (جدول شماره 15 ) با احتساب میزان افزایش در صادرات سالهای آیند ه، مورد توجه قرار خواهد گرفت که این مطالب در جدول زیر به نوعی لحاظ شده است. لذا تقاضای کل را در آینده می توان معادل جدول 16 در نظر گرفت.
موازنه عرضه و تقاضا در آینده
مطالعات فنی و تکنولوژیکی
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
الف) نگاهی به روش تولید ظروف سفالی
در شکل زیر فرایند تولید ظروف سفالی آمده است .
همانطوری که از فرایند تولید آورده شده در صفحه قبل نیز مشخص است مراحل تولید ظروف سفالی به صورت زیر می باشد.
مدلسازی
اولین مرحله در تولید ظروف سفالی، ساخت مدل ظرف یا قطعه مورد نظر می باشد . مدلسازی به صورت چوبی و یا استفاده از خود قطعه نهایی به عنوان مدل صورت می گیرد که نوع دوم آن بسیار معمول می باشد.
ساخت قالب های گچی
قالب های گچی با استفاده از قالب مادر و جهت ریختگری محصولات ساخته می شود.
موادسازی
مواد اولیه سفال ها، ترکیب چند نوع ماده کانی است که این مواد متناسب با فرمولاسیون ساخت تهیه و به شکل دو غاب مبدل می گردد.
ریختگری
در این مرحله دوغاب مواد به داخل قالب های گچی ریخته می شود.
انتقال قطعات ریخته شده به گرمخانه
قطعات ریخته شده در قالب های گچی، به مدت یک روز نگه داشته می شود تا در این مدت، دوغاب خشک شده و قطعه قابل خارج سازی از قالب ها بشود . قالب خارج شده از قالب نیز جهت خشک شدن نهایی به گرمخانه منتقل می گردد.
تمیزکاری
در این مرحله زواید حاصل از ریختگری قطعه بریده و قطعه آرایش می شود.
لعاب زنی
کلیه قطعات سفالی دارای یک لایه لعاب در روی خود هستند . این لعاب علاوه بر ارائه ظاهر زیبا به قطعه، رنگ آن را نیز ایجاد می نماید. لعاب زنی به وسیله دستگاه پیستوله پاششی صورت می گیرد .
واگن چینی
قطعات خام تولید شده لازم است جهت پخت به کوره منتقل شود . این امر به وسیله چیدن قطعات روی واگن ها و انتقال واگن به داخل کوره انجام می شود.
دکوراسیون
برخی قطعات سفال در روی خود دارای نقش و نگار و علائم تجاری و غیره می باشند که این اطلاعات ابتدا روی قطعه چسبانده شده و سپس باگرمادهی به قطعه، علائم فوق تثبیت می گردد.
درجه بندی
قطعات خارج شده از کوره بر حسب کیفیت پخت درجه بندی می گردند.
ارسال قطعه به انبار محصول
پس از پایان مراحل تولید قطعه به انبار فروش منتقل می گردد.
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی) در فرآیند تولید
با عنایت بر شرح ارائه شده تکنولوژی، می توان گفت که ماهیت تکنولوژی مورد استفاده در تولید ظروف سفالی ، بر اساس ظرفیت تولیدی و همچنین نوع محصول از نظر یکسان بودن اندازه و شکل آنها، انتخاب می گردد . از اینرو نقطه قوت و ضعف خاصی نمی باشد و آنچه که سبب تولید محصولات با کیفیت مختلف می گردد مواردی است که در بالا به آنها اشاره شد.
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تاسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تاسیس .
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.
تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.
فصل دوم
روش انجام کار
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح
حداقل ظرفیت اقتصادی یک واحد تولیدی، ظرفیتی است که در آن درآمدهای حاصل علاوه بر پوشش دهی کلیه هزینه ها، حداقل سود قابل قبول را نیز برای سرمایه گذار ایجاد نماید . از اینرو با نگرش فوق، حداقل ظرفیت اقتصا دی طرح برآورد می گردد که در اینجا ابتدا پیش فرض های تعیین ظرفیت اقتصادی شرح مختصری داده شده و سپس با استناد بر آنها، حداقل ظرفیت ارائه خواهد شد.
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید
نقطه سربسر تولید، میزان تولیدی است که تحت آن درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی تنها هزینه های طرح را پوشش می دهد و به عبارت دیگر در نقطه سربسر تولید هزینه ها مساوی درآمدها می باشد. بنابراین ظرفیت تولید اقتصادی لازم است بالاتر از نقطه سربسر باشد.
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار
حداقل سود مورد انتظار یک طرح اقتصادی تابع حجم سرمایه گذاری کل آن (سرمایه ثابت + سرمایه در گردش ) می باشد. نرخ سود مورد انتظار عموماً براساس نرخ بهره تسهیلات بانکی تعیین می شود. در کشور ما سود بانکی معادل 12 درصد است . بنابراین عموماً سود مورد انتظار طرح طوری تعیین می شود که نرخ بازگشتی حدود پنجاه درصد بیش از نرخ بهره بانکی برای سرمایه گذار ایجاد نماید.
با عنایت بر مطالب ذکر شده و پس از تجزیه و تحلیل های لازم، حداقل ظرفیت اقتصادی طرح 1250 تن پیشنهاد شده است . که ظرفیت عملی طرح مع ادل 80 درصد ظرفیت اسمی یعنی 1000 تن در سال در نظر گرفته خواهد شد . شایان ذکر است انتخاب ظرفیت اسمی بالا باعث خواهد شد که قیمت تمام شده محصول به حداقل برسد و نتیجتا قدرت حضور در بازار برای تولید کننده افزایش پیدا کند.
میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه، محل تامین و قیمت ارزی و ریالی آن معرفی نوع ماده اولیه عمده
ماده اولیه مصرفی طرح بصورت زیر می باشد.
الف – مواد اولیه تولید محصول
* کائولن
* فلدسپار
* اکسید روی
* زیر کونیوم
* کربنات سدیم
ب- مواد اولیه ساخت قالب ها
مواد اولیه ساخت قالبهای مادر و گچی ، گچ مخصوص قالبگیری ( گچ بتا ) می باشد . البته در برخی قطعات کوچک و پیچیده از مواد پلیمری سیلکون ر ابر نیز جهت قالب سازی استفاده می گردد لیکن در اینجا بعلت تولید انبوه بودن کارخانه و همچنین عدم برخورداری قطعات از پیچیدگی بالا ( مانند مجسمه ها ) تنها از قالب های گچی استفاده خواهد شد .
معرفی منابع تامین مواد اولیه
کلیه مواد اولیه مصرفی طرح از داخل کشور قابل تامین است ، ولی به منظور ایجاد کیفیت بالا، برخی مواد اولیه بهتر است از خارج کشور وارد گردد .
برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه
الف – مواد اولیه تولید محصول
میزان مصرف مواد اولیه طرح به طور کامل تابع میزان تولید ظروف می باشد. از طرف دیگر بخشی از ماده اولیه به صورت پرت از آن جدا خواهد شد که لازم است این پرت به ظرفیت تولید اضافه شده و حاصل جمع به عنوان میزان مصرف سالیانه مواد اولیه مورد توجه قرار گیرد . همچن ین از آنجائیکه درصد رطوبت مو اد اولیه از درصد رطوبت محصولات بالاتر است ، لذا میزان مواد اولیه مصرفی لازم است بیشتر از وزن کل محصولات تو لیدی انتخاب گردد . با جمع بندی مطالب ذکر شده ، میزان پرت یا ضایعات مواد حدود 20 درصد وزن کل ظروف تولید شده خواهد بود.
گچ قالب گیری
هر قالب گچی می تواند حداکثر برای 60 تا 80 قطعه مورد استفاده قرار گیرد . بنابر این نیاز سالیانه قالب معادل 5 درصد کل تولید یا 17 تن در سال برآورد می گردد .
با توجه به مطالب ذکر شده در نهایت می توان گفت که میزان مصرف مواد اولیه طرح به میزان 1,2 برابر ظرفیت طرح لحاظ می گرد د . که با توجه به ظرفیت عملی 1000 تنی لحاظ شده برای طرح ، مصرف سالانه مواد معادل 1200 تن بر آورد می گردد و در صورتیکه مصرف گچ نیز به مواد فوق اضافه شود ، کل نیاز مواد اولیه ، سالیانه 1250 تن بر آورد می گردد .
برآورد قیمت های مواد اولیه مصرفی
متوسط قیم ت مواد اولیه مصرفی برای تولید محصول معادل 500 ریال برای هر کیلو گرم بر آورد شده است .
بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده
ماده اولیه مصرفی طرح انواع ماده شیمیائی بصورت خاک می باشد که از معادن مختلف آن قابل تامین می با شد . این مواد از اهمیت خاصی در جهان برخوردار نمی باشد . لذا تحولات خاصی را در قیمت آنها نمی توان مشاهده کرد . البته در بازارهای داخل قیمت این مواد تحت اثرات تورم اقتصادی ، سالانه تغییر می کند که این تغییرات همانند سایر کالاها می باشد .
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:
* بازار تامین مواد اولیه
* بازار فروش
* احتیاجات و نیازمند ی دیگر طرح
* امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح
* حمایت های خاص دولتی
در ادامه با تشریح هر کدام از معیارهای فوق، مکان یابی اجرای طرح انجام خواهد گردید.
بازار تامین مواد اولیه
ماده اولیه مصرفی طرح، انواع کائولن ، فلدسپار و … معرفی گردید . این مواد از معادن استخراج و در سطح کشور به فر وش می رسد . در طرح حاضر با توجه به ظرفیت طرح می توان گفت که مواد اولیه از معادن آن به کلیه نقاط کشور قابل حمل است . بنابراین از نظر بازار تامین مواد اولیه کلیه استان های کشور می توانند به عنوان محل اجرای طرح پیشنهاد گردند.
بازار فروش
یکی از معیارهای مکان یابی هر طرح تولیدی، انتخاب محلی است که دارای نزدیک ترین فاصله بائ بازارهای محصولات طرح باشد . در بخش یک شرح داده شد که بازار محصولات تولیدی طرح بازار های داخلی سطح کشور و همچنین صادرات خواهد بود .
بنابراین محل اجرای طرح می تواند کلیه استان های کشور انتخاب گردد . لیکن استان های پرجمعیت و صنعتی کشورمان از یکسو و استان های جنوبی به لحاظ سهولت در امر صادرات در ارجحیت قرار دارند.
احتیاجات و نیازمند یهای دیگر طرح
هر طرح تولیدی نیازمند مواردی مانند برق، آب، ارتباطات ، نیروی انسانی و غیره می باشد. در مورد طرح حاضر از آنجایی که کلیه نیازمندی های فوق در سطح نیاز طرح در نقاط مختلف کشور قابل تامین است لذا محدودیتی به لحاظ انتخاب محل خاص وجود ندارد.
امکانات زیر بنایی مورد نیاز
از جمله امکانات زیربنایی می توان به راههای ارتباطی، شبکه برق سراسری، فاضلاب و غیره اشاره کرد که در طرح حاضر در سطح نیاز طرح، می توان گفت که محدودیت و حساسیت خاصی در انتخاب محل اجرای طرح وجود ندارد.
حمایت های خاص دولتی
طرح حاضر یک طرح عمومی صنعتی است و لذا به نظر نمی رسد که حمایت های خاص دولتی برای آن وجود داشته باشد . البته اجرای طرح در نقاط محروم می تواند مشمول برخی حمایت های عمومی دولتی شود که این حمایت ها ارتباطی به نوع ط رح نداشته بلکه تابع محل انتخاب شده برای اجرای آن خواهد بود و لذا بدینوسیله می توان گفت از لحاظ این معیار محدودیت تا تسهیلات خاص دولتی برای طرح وجود ندارد.
با جمع بندی مطالعات مکا نیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.
فصل سوم
امور مالی طرح
سرمایه گذاری ثابت طرح :
خرید دفتر کار :
در نظرات آپارتمانی به مساحت 60 متر مربع به عنوان دفتر شرکت خریداری شود که در این دفتر قسنت های بازاریابی طراحی تور و سایت دانستنی نیست و امور مالی و بایگانی و آرشیو مستقر شود که هزینه خرید هر متر مربع به مبلغ 15000000 ریال پیش بینی می شود. بنابراین قسمت خرید آن به شرح ذیل خواهخد بود.
جهت تغییرات داخل و بیرون نما از قرار هر متر مربع 300000 ریال پیش بینی می شود که هزینه نمایند بنابراین هزینه آن عبارت خواهد بود .
هزینه زمین :
مجموع کل فضاهای کاری طرح معادل 960 متر مربع برآورد شد . از اینرو حداقل زمین مورد نیاز طرح 3000 متر مربع برآورد می گردد. علت لحاظ کردن سطح زمین به میزان بیش از عرف معمول این است که مواد اولیه پودری شکل ( انواع خاک ها ) در محوطه دپو خواهد شد . برای تعیین هزینه های تامین زمین فرض می گردد که محل اجرای یکی از شهرک های صنعتی در سطح کشور می باشد از اینرو قیمت خرید هر متر مربع آن 250 هزار ریال فرض می گردد که در این صورت کل هزینه خرید زمین معادل 750 میلیون ریال برآورد می گردد.
هزینه محوطه سازی :
هزینه ساختمان سازی :
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :
وسایل اداری و خدماتی
وسایل اداری شامل میزهای کار، کامپیوتر و متعلقات، مبلمان اداری، فایل ها و غیره و وسایل خدماتی نیز مانند وسایل حمل و نقل دستی، وسایل آبدارخانه و آشپزخانه و امور رفاهی می باشد که هزینه های تامین این وسایل معادل 75 میلیون ریال برآورد شده است.
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی
به منظور اجرای عملیات و فعالیت های جاری واحد صنعتی نیاز به یک دستگاه وانت نیس ان است که هزینه تامین آنها معادل 80 میلیون ریال خواهد بود. البته برای جابجائی محصولات تولید شده و همچنین تخلیه برخی مواد اولیه نیاز به یک دستگاه لیفتراک نیز می باشد . لیکن از آنجائیکه در اینجا هدف تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی است ، لذا فرض می شود که جابجائی های فوق بوسیله کارگر صورت خواهد گرفت .
تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی
طرح حاضر نیاز به تجهیزات کارگاهی در سطح یک کارگاه عمومی تعمیرات و نگهداری دارد . همچنین در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی نیز لازم است ذکر شود که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی برای موارد زیر می باشد .
* تجهیزات تست لعاب قطعات تولیدی
* تجهیزات تست استحکام قطعات تولیدی
* حمام بخار
* تجهیزات تست نشتی
هزینه تامین کل تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی معادل 250 میلیون ریال برآورد می گردد.
هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های قبل از بهره برداری شامل هزینه مطالعات او لیه و پیش مهندسی، ثبت شرکت، اخذ تسهیلات بانکی، مسافرت ها و بازدیدها و غیره خواهد بود که هزینه های آن معادل 50 میلیون ریال برآورد می گردد.
هزینه های پیش بینی نشده
هزینه های پیش بینی نشده در حاضر معادل پنج درصد کل سرمایه ثابت لحاظ می گردد که معادل 255 میلیون ریال خواهد بود .
هزینه سرمایه گذاری ثابت :
فصل چهارم
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح :
موازنه عرضه و تقاضا در آینده نشان می دهد که در سال های آینده بازار کشور از کمبود عرضه برخوردار خواهد بود و بنابر این می توان گفت که ایجاد واحدهای جدید برای تولید این محصولات به لحاظ بازار توجیه پذیر می باشد.
از طرف دیگر مطابق سوابق صادراتی این محصولات ، مشاهده می گردد که صادرات به تعداد بسیار زیادی از کشور ها صورت می گیرد . ظروف سفالی نوعی محصولات صنایع دستی محسوب می گردند . بنابر این بازارهای خوب جهانی برای آنها متصور است و در سالهای آتی امکان افزایش صادرات حتی بیش از مقدار پیش بینی شده نیز وجود دارد و این امر دلیل دیگری مبنی بر توجیه پذیری طرح از نگاه بازار می تواند عنوان گردد .
از نگاه پارامترهای سرمایه گذاری می توان گفت که حداقل ظرفیت اقتصادی یک واحد تولید ظروف سفالی 1250 تن در سال باید انتخاب شود که با احتساب 80 درصد راندمان ، ظر فی ت عملی تو لی د 1000 تن خواهد بود که تحت آن حجم سرمایه ثابت معادل 5358 میلیون ریال خواهد بود که ظرفیت و حجم سرمایه گذاری های فوق طوری ا نتخاب شده است که طرح علاوه بر اینکه کلیه هزینه های خود را پوشش می دهد، سود معقولی نیز نصیب سرمایه گذار خواهد نمود.
2