تارا فایل

طرح کارآفرینی کارگاه تولید پروفیل ام دی اف




موضوع
کارآفرینی کارگاه تولید پروفیل ام دی اف
Entrepreneurship project to produce MDF profiles

نام استاد :

نام محقق :

فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح : 4
فصل اول 5
کلیات 5
مقدمه : 6
نام کامل طرح و محل اجرای آن : 7
محل اجرا : 7
مشخصات متقاضیان : 7
دلایل انتخاب طرح : 8
وضعیت و میزان اشتغالزایی : 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : 8
نام و کد محصولات 8
کد آیسیک محصولات 9
شماره تعرفه گمرکی 9
شرایط واردات 9
بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی 10
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی 10
قیمت داخلی محصولات 10
قیمت جهانی محصولات 10
موارد مصرف و کاربرد 10
بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات ان بر مصرف محصول 11
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده 11
شرایط صادرات 12
وضعیت عرضه و تقاضا 12
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون 12
لازم به ذکر است تولید محصول طی سالهای گذشته بشرح جدول زیر بوده است. 13
سازندگان ماشین آلات 13
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا 14
پیش بینی کل امکانات عرضه : 15
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 16
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 17
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم 17
مطالعات فنی و تکنولوژیکی 18
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها 18
پروسه تولید پروفیل: 19
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی) در فرآیند تولید 20
بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی همراه با برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت 21
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح 21
مجوز های قانونی : 21
مراحل صدور جواز تاسیس : 21
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس 22
1- اشخاص حقیقی 22
2- اشخاص حقوقی 22
مدارک مورد نیاز: 22
اصلاحیه جواز تاسیس : 23
تعریف: 24
صدور پروانه بهره برداری : 24
مراحل صدور توسعه طرح : 24
فصل دوم 26
روش انجام کار 26
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : 27
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : 27
میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه، محل تامین و قیمت ارزی و ریالی آن 28
شیت های MDF : 28
روکش های PVC 28
چسب : 28
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 29
تحلیل های مرتبط به دسترسی به مواد اولیه 29
تحلیل های مرتبط به دسترسی به بازار مصرف 29
تحلیل های مرتبط به دسترسی به منابع نیروی انسانی 29
تحلیل مربوط به شرایط زیست محیطی 30
شرایط خاص و پیشنهاد منطقه مناسب 30
بررسی و تعیین میزان تامین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی 30
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تامین آن 30
برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تامین آن 30
برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تامین آن 31
وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی 31
حمایتهای تعرفه گمرکی ) محصول و ماشین الات( 31
حمایتهای مالی ) واحدهای موجود و طر ح ها ( بانکها – شرکتها ی سرمایه گذار: 32
فصل سوم 33
امور مالی طرح 33
سرمایه گذاری ثابت طرح : 34
خرید دفتر کار : 34
هزینه زمین : 34
هزینه محوطه سازی : 35
هزینه ساختمان سازی : 35
هزینه ماشین آلات و تجهیزات : 36
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی : 36
وسایل اداری و خدماتی 37
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی 37
هزینه های قبل از بهره برداری 37
هزینه های پیش بینی نشده 37
هزینه سرمایه گذاری ثابت : 38
فصل چهارم 39
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات 39
نتایج حاصله از اجرای طرح : 40

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید پروفیل ام دی اف پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات

مقدمه :
دنیایی که پیش رو دار یم ،گستره ایست بر ای ظهور خلا قیت ها و نو آوری ها یی که جز با همت متخصصان و کارشناسان تحقق نخواهد یافت.چنین د نیایی مستلزم بکار گیری تکنولوژ ی مدرن وپیشرفته ،استفاده به ینه از منابع وسیستم ها و روش ها ی برتر است که این مهم در جوامع صنعتی امروز، شرط لازم برای دستیابی به خواسته ها و رضایت مشتریان است. فرآورده ها ی حاصل از چوب به اشکال مختلف و متناسب با هز ینه انجام شده و محل کاربرد آن مورد استفاده عموم قرار م ی گ یرد و به عبارت د یگر می توان در طیف صنعتی، اوراق فشرده چو بی را شامل تخته چند لا، تخته خرده چوب (نئوپان) ، تخته فیبر و MDF یا Medium Density Fiberboard را نام برد که اصولا " اختلاف فن آور ی تو لید در مبحث شکل (با استفاده از رطوبت موجود در خرده چوب ها و یا ا لیاف سلولز ی و بهره جو یی از هو ا ) منجر به تو لید نئوپان و یا MDF می شود.
اما بدلیل ارتقا سطح کیفی MDF نسبت به سا یر محصولات مشابه آنرا متمایزتر نشان داده و بخودی خود از جا یگاه خاص ی برخوردار نموده است . زیرا این محصول ضمن قرار گرفتن در خانواده – تخته ها ی سخت، مقاومت از کاربردی بالاتر نیز برخوردار می باشد و دانسیته آن بین 800 640 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.
از طرفی بد لیل اینکه سطح MDF صاف، یکنواخت و نرم بوده و ترکیبی از فیبرهای چوبی لیگنو سلولزی می باشد در برابر گرما و فشار سخت شده و در صورت مخلوط شدن با سا یر افزودنی ها کمک شا یانی به ارتقاء سطح کیفیت آن می شود تا بتوان در ساخت کا بینت آ شپزخانه، مبلمان، میزو صندلی، اثاثه اداری و… از آن بهره جست.
به منظور افز ایش مقاومت MDF و نزد یک شدن این فاکتور به چوب طبیعی می توان از عملیات روکش کردن سطح با کاغذهای لمینه با سرعت سخت شدن سر یع استفاده نمود و این عملیات زمانی شرایط مطلوب را حاصل می نمایند که در حین فرآیند توانسته باشیم.
توزیع و یکنواختی دانس یته، یکنواختی ضخامت در سطح را کاملا " رعایت کرده باشیم. معمولا " جهت روکش کردن از کاغذهای آغشته نظیر کاغذها ی آغشته شده به پلی استر، فن لیک و ملامین استفاده می نمایند.
و جهت رسیدن به شر ایط ایده آل می بایست توجه نمود که رطوبت تخته فیبر بیش از 7 درصد تجاوز ننماید زیرا عبور بخار آب از این نوع کاغذها به سختی صورت گرفته می گیرد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید پروفیل MDF

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن

دلایل انتخاب طرح :
با توجه به اینکه پروفیل MDF جزوء کالاهای مصرفی بوده و بیشتر به دلیل زیبایی و شکل ظاهری آن در تولید دیگر محصولات چوبی ، کابینت ها و … کاربرد دارد ، از اهمیت استراتزی خاصی بر خوردار نمی باشد.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 26 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
امروزه تکنولوژ ی پیشرفته مصنوعات چوبی در جهان تکن یک ها ی جد یدی را بر ای چشم نواز تر نمودن طراح ی ها ورعا یت هارمو نی در معمار ی ها ی داخل ی ساختمان و فضا ها ایجاد نموده است.در این میان،تکنولوزی پیشرفته رپینگ (فرایند روکش چسبانی) روی mdf برای دستیابی به این مقاصد ایجاد گردید.
از انجا که انعطاف پذ یری روکش ها ی HPL طی فرایند روکش چسبا نی جلوه خاصی به شاخه های ابزار خورده mdf بخشیده که حاصل این فرایند پروفیل نامیده می شود.
* پروفیل های درب
* پروفیل های تاج و زیر چراغی
* پروفیل های کرکره، پانل دیواری و قرنیز حاشیه دیوار
* پروفیل های نبشی
* پروفیل های لبه
* پروفیل های روکوب

کد آیسیک محصولات
کد ISIC این محصولات که در لوح فشرده وزارت صنایع و معادن آمده است 20211112 می باشدکه متعلق به پروفیل های MDF می باشد.

شماره تعرفه گمرکی
شماره تعرفه گمرک ی مختص روکش های پرو فیل MDF عبارت است از 39219020 که با بررسی های میدانی انجام شده واردات و صادرات پروفیل های mdf نیز با همین کد تعرفه صورت می گیرد.

شرایط واردات
با توجه به آمار مندرج در کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی، حقوق گمرکی این محصول 4 درصد می باشدو محدودیت و ممنوعیت خاصی برای واردات پرو فیل MDF وجود ندارد و واحد هایی که مصرف کننده این محصول می باشند می توانند تقاضایشان را از طریق واردات تامین نمایند.

بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
با توجه به اطلاعات به دست آمده از موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران پروفیل های ساخته شده از MDF دارای شماره استا ندارد ملی مشخصی نمی باشند.

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی
قیمت داخلی محصولات
با بررسی ها ی انجام شده در خصوص قیمت داخلی پروفیل MDF این نتیجه حاصل شده است که قیمت انواع پرو فیل های MDF موجود در بازار بر اساس سایز ورق، مشخصات پروفیل و شکل آن از شاخه ای 4000 تومان تا 9000 تومان متغییر می باشد.

قیمت جهانی محصولات
با توجه به استعلام های صورت گرفته از شرکت های وارد کننده این محصول، قیمت جهانی این محصول در حدود شاخه ای 3تا 12 دلار می باشد.

موارد مصرف و کاربرد
پروفیل های MDF بیشتر در صنایع کا بینت ساز ی،در و پنجره و وسا یل چو بی اعم از خانگی و اداری کاربرد دارد و به طور کلی به شکل زیر طبقه بندی می شود.
* پروفیل های درب
* پروفیل های تاج و زیر چراغی
* پروفیل های کرکره، پانل دیواری و قرنیز حاشیه دیوار
* پروفیل های نبشی
* پروفیل های لبه
* پروفیل های روکوب

بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات ان بر مصرف محصول
بطور کلی در مورد کالا ها و محصولات جا یگزین بر ای پروفیل ها ی ام .د.ف م ی توان بیان کرد که تقریبا تمام این پروفیل ها را میتوان از سا یر چوب ها ی طبیعی و مصنوعی ومواد سلولز ی به و یژه نئوپان تو لید و عرضه کرد ولی با توجه به تنوع محصولات وکیفیت و استحکام بالاتر پروفیل ها ی ام.دی.اف وهم چنین افز ایش حجم و سرعت تو لید، محصول جایگزینی برای پروفیل های ام .دی.اف وجود ندارد و تقاضا ی این محصولات روند صعودی و رو به رشدی دارد و چندان متاثر از قیمت کالاهای جایگزین نمی باشد.

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده
در حال حاضر تقاضای پروفیل های MDF در بازار امروز به دلیل مزایای زیادی که از نظر کیفی و ظاهری در این محصولات وجود دارد بسیار بالا و روبه رشد است و تقر یبا در اکثر کشورها از این محصولات استفاده می شود. از بین کشورهای عمده تولیید کننده پروفیل های MDF می توان کشورها ی ترکیه ،مالز ی و چین را نام برد.

شرایط صادرات
متاسفانه به د لیل ضعف ها ی موجود در این صنعت و کیفیت نسبتا پا یین پرو فیل ها ی تولید شده در مقا یسه با سا یر کشور ها ی پیشتاز در این صنعت از جمله ترک یه ، مالز ی و چین در حال حاضر امکان صادرات این محصول وجود ندارد.

وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون
طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان صنایع و معادن ، در حال حاضر تنها 5 واحد صنعتی در زمینه تولید پروفیل های MDF فعالیت دارند که عمده تولید کنندگان این محصول در استان تهران قرار دارند. ذکر این نکته ضروریست که با توجه به موانع و مشکلات خطوط تولید ظرفیت واقعی طرحها معمولا پایین تر از ظرفیت اسمی می باشد و برای پروفیل در حدود 80 درصد ظرفیت اسمی برآورد شده است.

لازم به ذکر است تولید محصول طی سالهای گذشته بشرح جدول زیر بوده است.

سازندگان ماشین آلات
عمده تولیدکنندگان دستگاههای مورد نیاز این طرح کشورهای ایتالیا،آلمان وترکیه و چین هستند که صاحب تکنولوژی مناسب جهت تولید این دستگاهها می باشند لیکن بنابر ادعای تولید کنندگان داخلی این محصولات، در حال حاضر شرکت های ایرانی تولیدکننده ماشین آلات با توجه به تکنولوژی نسبتا پیشرفته این ماشین آلات توانایی ساخت و تولید ماشین آلات تولید پروفیل MDF را دارا می باشد.

بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا
طبق آمار و اطلاعات موجود درلوح فشرده وزارت صنایع و معادن 63 طرح ایجاد واحد صنعتی در خصوص پروفیل MDF وجود دارد که تعداد 51 واحد صنعتی هیچ پیشرفتی نداشته اند و لیست طرح های در دست احداث که دارای در صد پیشرفت می باشند در جدول زیر آورده شده است

تاریخ بهره برداری از طرحهای با پیشرفت بیش از 74 درصد تا پایان سال 86 ، بین 50 تا 74 درصد در سال 1387 ، واحدهای بین 25 تا 49 درصد در سال 1388 و واحدهای بین 1 تا 24 درصد در سال 1389 فرض شده است . درصد استفاده از ظرفیت طرحهای در دست اجرا برای سال اول 60 درصد و به ترتیب در سالهای آتی 70درصد در نظر گر فته شده است . بدین ترتیب ظرفیت طرحهای در دست اجرا طی سالهای آتی طبق جدول زیر برآورد شده است.

پیش بینی کل امکانات عرضه :

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
پروفیل های MDF بطور مجز ا دارای کد تعرفه واحدی نمی باشند و بطور کلی واردات آن با کد تعرفه 39219020 صورت می گیرد که میزان واردات آن در سال ها ی مختلف در جدول زیر آورده شده است:

به علت عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز جهت تحلیل به روش آماری و اقتصاد سنجی از روش برآورد مصرف ظاهری مطابق با رابطه زیر استفاده شده است.
C = Y+M-X

بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
با توجه به اینکه تولیدات داخلی این محصول جوابگوی تقاضا نمی باشد امکان صادرات برای این محصول میسر نمی باشد.

بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم
لازم به ذکر است که پیش بینی تقاضا برای سال های آتی نیز با استفاده از روش رگرسیون برآورد شده و نتایج آن در جدول زیر آورده شده است.

مطالعات فنی و تکنولوژیکی
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
به طور کلی تولید انواع پروفیل MDF دارای پروسه ی تولید مشابهی می باشند که در زیر به طور کامل تشریح می گردد. در این روش ابتدا شیت های MDF مخصوص پروفیل در ابعاد 8/2* 10/2 که دو برابر ورق های MDF معمولی تحت فشار پرس گرم قرار گرفته ،توسط دستگاه پانل بر به ابعاد مورد نظر بر حسب نوع پروفیل برش داده می شوند . سپس شیت های برش خورده به سمت دستگاه مولدر هدایت می شوند در این مرحله توسط دستگاه مولدر که از تیغه های متعددی تشکیل شده است شکل مورد نظر پروفیل بر روی نوار های برش خورده ایجاد میشود و در نهایت پروفیل های نیمه ساخته برای پرس روکش های P.V.C به دستگاه رپینگ منتقل می شوند.
در این دستگاه پروفیل های نیمه ساخته توسط غلطک به درون دستگاه منتقل می شوند و روکش p.v.c برش خورده به ابعاد پروفیل مورده نظر به صورت رول در بالای دستگاه قرار گرفته و همزمان با حرکت پروفیل به سمت جلو ، رول به درون دستگاه کشیده می شود و پس از حرارت دیدن ، روکش P.V.C به چسب مخصوص پروفیل (چسب های فرمالدیید ) آغشته می شود و روی پروفیل ها کشیده می شود سپس غلطک های متنوع (از 4 تا 20 غلطک ) موجود در این دستگاه به طور کامل روکش را روی پروفیل پرس می کنند.
در نهایت پروفیل های تولید شده برای بسته بند ی و ارسا ل به قسمت بسته بندی منتقل می شود.

پروسه تولید پروفیل:

با توجه به مطالب ذکر شده، نتیجه گیری می شود که هر چند تکنولوژی مورد استفاده در کشورمان و بسیاری از کشورهای دیگر نسبتاً یکسان است، لیکن کیفیت اجرای تکنولوژی فوق به دو سطح قابل تقسیم است که این تقسی مبندی سبب می گردد تا واحدهای فعال در این شاخه از صنعت عملاً به دو گروه عمده تقسیم بندی گردند. در جدول زیر این تقسیم بندی شرح داده شده است.

تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی) در فرآیند تولید
همان طور که در قسمت قبل اشاره شد برای تولید پروفیل MDF در همه جای دنیا تقریبا از فرآیند واحدی استفاده می شود با این تفاوت که تکنولوژی ماشین آلات تولید پروفیل متفاوت است و برخی کارخانه ها از تکنولوژی بالاتری برخوردارند.
سطح تکنولوژی مورد استفاده در تولید پروفیل در قسمت گذشته معرفی شد . از اینرو در این قسمت بررسی نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های فوق الذکر آورده خواهد شد:

بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی همراه با برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح
با توجه به امکانات عرضه و تقا ضا و پیش بینی ها ی انجام شده که نتا یج آن در قسمت عرضه و تقاضا آورده شده است و همچنین براساس ظرفیت واحدهای در دست احداث، حداقل ظر فی ت اقتصادی طرح 50000 متر مربع با در نظر گرفتن موارد ز یر می باشد .گفتنی است در بعضی از ماشین آلات به علت ها ی مختلف از جمله نیاز به تعو یض قطعات و نوع تو لید قادر به استفاده از صددرصد ظرفیت خود نمی باشند و ماشین آلات تو لید این نوع محصولات از این گونه است . از اینرو مطابق با راندمان اشاره شده در بخش عرضه (تولیدکنندگان فعلی ) میتوان حداکثر ظرفیت عملی طرح را برآورد کرد . بنابراین با احتساب راندمان 80 درصد، تولید واقعی و ظرفیت عملی طرح برابر با 40000 مترمربع می باشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تاسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تاسیس .

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه، محل تامین و قیمت ارزی و ریالی آن
در بررسی مواد اولیه مورد نیاز این طرح می توان گفت که عمده مواد اولیه مورد نیاز در این طرح عبارتند از شیت های خام MDF و روکش های PVC و چسب های فرمالدئید مخصوص که به تفصیل در زیر بیان شده است:

شیت های MDF :
شیت های MDF مخصوص پروفیل که دو برابر شیت های MDF معمولی و با فشار 500 بار تحت پرس قرار می گیرند در ابعاد استاندارد 80/2 * 10/2 و در ضخامت های 12،8 میلیمتر خریداری می شود .

روکش های PVC
به طور کلی روکش های مورد نیاز جهت روکش کردن پروفیل روکش های PVC می باشد که عمدتا از کشور های ترکیه، چین، مالزی وارد شده و در اختیار تولید کننده گان پروفیل قرار می گیرد، لازم به ذکر است در برخی از پروفیل ها به جای روکش PVC از روکش های کاغذی استفاده می شود.

چسب :
چسب مورد نیاز جهت چسباندن روکش PVC چسب مورد نیاز جهت چسباندن روکش چسب های مخصوص فرمالدئید بوده که با فرمولاسیون ویژه ای تهیه می شود .

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح
تحلیل های مرتبط به دسترسی به مواد اولیه
روکش های PVC که وارداتی است ولی شیت ها ی مخصوص تولید پروفیل MDF بیشتر در تهران و حومه ی آن موجود می باشد و استان های همجوار تهران مانند قم و ساوه در اولویت
های بعدی قرار می گیرند

تحلیل های مرتبط به دسترسی به بازار مصرف
عمده مصرف پروفیل MDF در تهران و استانهای همجوار و یا در استان های توسعه یا فته ای چون اصفهان و شیراز می باشد و با توجه به این که این استانها ، مناطق مناسبی ازلحا ظ توسعه یافتگی در صنایع چوبی می باشد بازار مصرف مناسبی برای این محصولات وجود دارد.

تحلیل های مرتبط به دسترسی به منابع نیروی انسانی
در تولید این محصولات نیروی انسانی متخصص خاصی مورد نیاز نمی باشد و دسترسی به نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در تهران و استانهای همجوار آسان می باشد.
تحلیل مربوط به شرایط زیست محیطی
تولید محصولات ساخته شده از پروفیل آلودگی های زیست محیطی ندارد و منجر به ایجاد آلودگی بیشتر در این استانها نمی شود.

شرایط خاص و پیشنهاد منطقه مناسب
با توجه تحلیل های صورت گرفته و همچنین در نظر گرفتن این مطلب که تا شعاع 120 کیلومتری تهران هیچ مجوزی برای احداث واحدهای صنعتی داده نمی شود منطقه ی مناسب برای این طرح یکی از شهرک های صنعتی اطراف استان تهران، قزوین ویا اصفهان می باشد.

بررسی و تعیین میزان تامین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تامین آن
توان برق مورد نیاز طرح با توجه به مصرف ماشین آلات و تاسیسات و همچ نین نیاز روشنایی ساختمان ها، 150 کیلووات برآورد شده است . این توان برق به راحتی از شبکه برق سراسری کشور و در کلیه استا ن ها تا تامین است . هزینه خرید انشعاب و تجهیزات انتقال برق معادل 150 میلیون ریال برآورد می گردد

برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تامین آن
در طرح حاضر آب صرفاً جهت نیازهای بهداشتی و آشامیدنی کارکنان آن و همچنین برای آبیاری فضای سبز مورد نیاز خواهد بود که با تو جه به تعداد کارکنان حجم مصرف سالیانه 1000 متر مکعب برآورد می گردد که این میزان آب از طریق شبکه لوله کشی شهرک صنعتی محل اجرای طرح قابل تامین است که هزینه آن معادل 23 میلیون ریال برآورد شده است . همچنین هزینه سالیانه آب بهاء معادل 4,8 میلیون ریال پیش بینی می شود.

برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تامین آن
بهترین سوخت پیشنهادی طرح، گاز شهری است ولی نظر بر اینکه برخی شهرک ها دارای لوله کشی گاز بوده ولی برخی دیگر فاقد آن هستند از اینرو در طرح حاضر گازوئیل به عنوان سوخت انتخاب شده است ولی در صورتی که محل نهایی انتخاب شده برای اجرای طرح از لوله کشی گاز شهری برخوردار باشد انتخاب آن اولویت خواهد داشت . بنابراین میزان گازوئیل مورد نیاز سالیانه درحدود 50 مترمکعب در سال خواهد بود.
با توجه به اینکه منطقه مناسب طرح استان تهران و استان ها مجاو ر آن یا استان توسعه یافته ای چون اصفهان می باشد می باشد از لحاظ امکانات ارتباطی و حمل و نقل جاده ایی دارای موقعیت بسیار مناسبی می باشند به دلیل مو قعیت صنعتی بسیار خوب این استان ها و حمایت های دولت از این استان ها اداره مخابرات استان های پیشنهادی برای این طرح امکانات بسیار خوبی را فراهم آورده است و از این لحاظ نیز مشکل خاصی متوجه صنعتگران نخواهد بود.

وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی
حمایتهای تعرفه گمرکی ) محصول و ماشین الات(
این محصولات دارای حقوق گمرکی ورودی 4 درصد می باشند ،از طرفی با توجه به اینکه واردات این محصولات از طرف گمرک جمهوری اسلامی ممنوع نبوده و هیچگونه محدودیتی جهت واردات این محصولات وجود ندارد.
حمایتهای مالی ) واحدهای موجود و طر ح ها ( بانکها – شرکتها ی سرمایه گذار:
در سالها ی اخیر به د لیل افز ایش رشد جمعیت نرخ بیکاری بالا و در حدود 15 درصد می باشد که به یک بحران تبد یل شده است و بخش صنعت علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا می تواند در اشتغالزایی موثر باشد و در این راستا از تولید کنندگان حمایت می شود همچین این طرح نیز مانند سایر طرح ها از تسهیلات ویژه بانکی برخوردار خواهد بود که این تسهیلات حالت عمومی داشته و برای کلیه طرح هایی که از توجیه اقتصادی مناسب برخوردار هستند ،پرداخت می شود.

فصل سوم
امور مالی طرح

سرمایه گذاری ثابت طرح :
خرید دفتر کار :
در نظرات آپارتمانی به مساحت 60 متر مربع به عنوان دفتر شرکت خریداری شود که در این دفتر قسنت های بازاریابی طراحی تور و سایت دانستنی نیست و امور مالی و بایگانی و آرشیو مستقر شود که هزینه خرید هر متر مربع به مبلغ 15000000 ریال پیش بینی می شود. بنابراین قسمت خرید آن به شرح ذیل خواهخد بود.

جهت تغییرات داخل و بیرون نما از قرار هر متر مربع 300000 ریال پیش بینی می شود که هزینه نمایند بنابراین هزینه آن عبارت خواهد بود .

هزینه زمین :

هزینه محوطه سازی :

هزینه ساختمان سازی :

هزینه ماشین آلات و تجهیزات :

هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :

وسایل اداری و خدماتی
جهت تجهیزات اداری این طرح که شامل میز، صندلی ،لوازم اداری ، لوازم طراحی و غیره می باشد مجموعا مبلغ 30 میلیون ریال در نظر گرفته شده است .

ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی

هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های قبل از بهره برداری طرح مشتمل بر هزینه مطالعات و تهیه نقشه ها، اخذ مجوزها و تهیه طرح توجیهی، نظارت و کنترل پروژه طرح و هزین ههای دوران راه اندازی آزمایشی می باشد. مقدار بر آورد شده هزینه های قبل از بهره برداری معادل 45 میلیون ریال می باشد.

هزینه های پیش بینی نشده
دلیل اینکه نوسان قیمت ها و امکان وقوع برخی فعالیتهای غیر قابل پیش بینی که در دوره اجرا طرح رخ خواهد داد را کنترل نمود 5% هزینه های مورد نیاز سرمایه گذاری ثابت را به عنوان هزینه پیش بینی نشده در نظر گرفته می شود که معادل 240 میلیون ریال بوده است.

هزینه سرمایه گذاری ثابت :

فصل چهارم
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات

نتایج حاصله از اجرای طرح :
با توجه به رشد روز افزون استفاده از محصولات چو بی در هر دو بخش خانگی و ادار ی که آمار و واطلاعات آن در بخش ها ی قبلی آمده است و توجه به موارد متعدد کاربرد چنین محصولاتی و با توجه به افزایش روز افزون جمعیت در کشورمان و در نتیجه افزایش ساخت و ساز مسکن، افزایش تعداد سازمان ها و ادارات ، تعداد شرکتهای خصوصی و .. و با عنایت به وجود تولیدکنندگان مختلف، بازار مناسبی برای این محصولات پیشبینی میگردد.
نتایج مطالعه بازار مصنوعات چو بی نشان از آن دارد که این بازار از رشد مصرف بالا یی برخوردار 922939 متر مربع مصرف مصنوعات چو بی خواهد بود این مقدار ، است به طور ی در سال 1384 در سال 1390 به حدود 2 میلیون متر مربع می رسد.
لازم به ذکر است که با توجه به پیشرفت روز افزون صنایع چوبی کشور تقاضا برای پروفیل نیز با افزایش چشمگیری مواجه خوا هد بود و با توجه به زیبایی و کیفیت برتر این محصول روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود.
بنابراین با توجه به مازاد تقاضا برای این محصول و واردات حجم قابل توجهی از آن احداث و احد جدیدی در زمینه تولید پروفیل MDF دارای توجیه اقتصادی بوده واز سودآوری مناسبی برخوردار است.

34


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود