عنوان فهرست صفحه
طرح کسب وکار یک صفحه ای
مقدمه
فصل یک
توصیف طرح
امکان سنجی
گزارش بازدید
اخذ مجوز
فصل دو ( منابع انسانی )
چارت تشکیلاتی
شرح وظایف
فصل سوم (مکان تاسیس)
انتخاب مکان وتعیین مبلغ اجاره
فصل چهارم ( بازار یابی و تبلیغات)
روشهای تبلیغاتی
نمونه های تبلیغاتی
فصل پنجم ( محاسبات مالی )
جدول مواد مصرفی (براورد یک ماهه)
جدول تجهیزات
جدول براورد هزینه ها (یکماهه)
برآورد سرمایه
فصل ششم ( جذب سرمایه)
روش تامین منابع مالی
فصل هفتم (توجیه اقتصادی)
محاسبه میزان درآمد
محاسبه میزان سود
محاسبه نسبت سود به سرمایه
محاسبه نقطه ی سر به سر
فصل هشتم
کروکی تجهیزات
جدول زمانبندی اجرای طرح
ابتکارات و خلاقیت ها
مقدمه:
در دنیای امروز آشنایی با معقوله ی کار آفرینی یک نیاز جدی برای جوانان است و ما سپاسگذار استاد ارجمندمان سرکار خانم فرمانی هستیم که در دوران تحصیل این امکان را برای ما فراهم نمودند که تجربه ای در این باب بدست اوریم.
در کلاس درس کار افرینی تلاش کردیم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم ودر جستجوی ایده ای نو باشیم.
برای بهبود بخشیدن در امر ساخت و ساز و سرعت زیاد چه باید کرد؟
ما در این امر کوشیدیم تا طرحی را ارائه دهیم که در ان بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت و ساز ، بالا بردن سرعت کار ، مقاومت زیاد ، مناسب با هر اقلیم ، تنوع در طراحی و مهم تر از همه صرفه جویی در هزینه ها رعایت شود.
طرح کسب وکار یک صفحه ای :
عنوان طرح : ساخت دیوارهای پیش ساخته d3 پانل
چشم انداز: با تولید این کارگاه صنعتی می توانیم کمک زیادی از همه لحاظ به ساخت وساز و بناها داشته باشیم.
ماموریت : از انجایی که در ساخت وسازها با اینکه مصالح زیادی مصرف میشود اما خیلی از امکانات را در بر نمی گیرد ولی با ساخت این دیوارها میتوانیم با کم مصرف کردن مصالح امکانات زیادی از جمله مقاومت بالا در برابر زلزله ، عایق صوتی ، حرارتی، رطوبتی، سرعت اجرای بالا قابلیت مونتاژ و دمونتاژ تعویض سایت پروژه بعد از اجرا ، اجرا در کلیه ی شرایت آب و هوایی و مناطق صعب العبور می باشد و از همه مهمتر اینکه قیمت ان نیز مناسب است.
هدف : راحتی کار ، زیبایی کار ، اصولی بودن کار ، سرعت بالای انجام کار و قیمت مناسب .
استراتژی : مشتری های ما انبوه سازان ساختمان ساز های شرکتها و پیمانکاران منازل مسکونی می باشند .
برنامه ها : ابتدا ما باید مخاطبان و مشتریان خود را شناخته و با معرفی کامل تولیدات خود انها را از برنامه ها یمان اگاه کرده که بتوانیم در ساخت وساز به انها کمک کنیم.
توصیف طرح :کارگاهی برای تولید دیوار های پیش ساخته d3 پانل که برای درست کردن آن به چهار دستگاه اصلی نیاز داریم که عبارتند از :
دستگاه مش وایرینگ – دستگاه پانل ساز – دستگاه شاخه کن و یک پمپ باد.
میزان تولید ماهانه کالا 2000 عدد است. این کارگاه به صورت شراکتی راه اندازی خواهد شد و ویژگی مهم آن بهینه سازی مصرف انرژی و سرعت بالای ساخت و ساز است .
امکان سنجی : برای ساخت و ساز بهتر و زیبایی فضای معماری و همچنین گشایش فضا به علت ضخامت کم دیوارها در امر ساخت وساز به نوعی طرح جدید احتیاج است .
ما دیواره هایی تولید خواهیم کرد که دارای خصوصیات بالا باشد قیمت آن کالا مناسب میباشد حتی مناسب تر از دیوارهای آجری لذا انتضار می رود این کالا مورد استقبال انبو سازان و پیمانکاران ساخت و ساز قرار گیرد.
گزارش بازدید:ما جهت بازید و اشنایی هر چه بهتر با وسایل و محیط کار و روش کار دو محیط را انتخاب کردیم .
1- سپهر پانل : به آدرس مشهد – جاده توس – بین توس 69و71 به منظور آشنایی با محیط کار .
2- کار خانه جنرال فوم : به آدرس مشهد – کیلو متر 4 بزرگراه آسیایی سنتو سازنده
قطعات و ماشین الات پلاستو فوم به منظور آشنایی با تجهیزات کار.
گزارش 1 : کارگاه سپهر پانل واقع در جاده توس حدود 350 متر مربع زیر بنا داشت که به دو قسمت فضای کار و انبار تقسیم شده بود .فضای کارگاه ان در حدود 250 متر بود
و 100 متر را هم انبار به خود اختصاص داده بود . چیدمان تجهیزات به گونه ای بود که از فضا حداکثر استفاده شده بود. در این کارگاه نه کارگر و یک مدیر مشغول به کار بودند ارتباط کاری آنها بسیار صمیمانه و محیط کار از نظافت و بهداشت مناسبی برخوردار بود . در آنجا افراد می کوشیدند که با همکاری صمیمانه تولید خوبی را ارائه دهند . در صحبتی که با مدیر کارگاه داشتیم متوجه شدیم که ایشان به نوعی کارآفرین هستند زیرا که مدرک تحصیلی ایشان هندسی مکانیک بود و خود با ساخت دستگاهی برای ساخت این دیوارها اقدام کرده بودند و از نحوی کار و فروش کالای خود نهایت رضایت را داشتند تا حدی که به ما پیشنهاد دادند در صورت تاسیس کارگاه فروش کالای ما را تضمین مینماید ودرصدی را نیز در یافت نماید.
گزارش 2: این کارخانه واقع در کیلومتر 4 جاده اسیایـی سنتـو بنام جنرال فوم و مربوط
به ساخت دستگاه های مورد نیاز ساخت دیوار های d3 پانل بود که در آنجا ما از قیمت دستگاه ها وطریقه کار با آن ها و همچنین تعداد افرادی که با آن دستگاه کار می کنند اطلاعات جمع آوری کردیم و متوجه شدیم که در کارگاهی که قصد تاسیس آن را داریم به برق 75 آمپر سه فاز نیاز است.
جدول برآورد نیروی انسانی
ردیف
سمت افراد
تعداد افراد
مدرک و رشته
نوع همکاری
میزان حقوق
جمع حقوق
1
بازار یاب و مسئول خرید
یک
فوق دیپلم معماری
تمام وقت
1000000
1000000
2
مدیر
یک
لیسانس مدیزیت
تمام وقت
1500000
1500000
3
حسابدار
یک
فوق دیپلم
پاره وقت
750000
750000
4
کارگر ساده
نه
دیپلمیاسیکل
تمام وقت
1800000
16200000
5
راننده باماشین
یک
مهم نیست
پاره وقت
1000000
1000000
6
خدمات
یک
دیپلم
نیمه وقت
750000
750000
7
منشی
یک
دیپلم
تمام وقت
500000
500000
8
جمع کل
پانزده
–
–
–
21700000
چارت تشکیلاتی
مدیریت
کارگر
بازار یاب و مسئول خرید
حسابدار
خدمات
منشی
راننده
شرح وظایف :
مدیر : نظارت بر امور کارگاه و رسیدگی به مشکلات.
طراح معمار : بازار یابی و مسئول خرید و سفارشات مصالح مورد نیاز.
حسابدار : انجام امور حسابداری و رسیدگی به امور مالی .
کارگر : انجام کارهای مربوط به دستگاه ها .
راننده : جابجایی دیوار ها از کارگاه به محل کار و نیز اوردن بار به محل کار.
خدمات : انجام امور نظافت و کمک در سایر امور .
منشی : رسیدگی به امور دفتری .
انتخاب مکان و تعیین مبلغ اجاره
کاری که ما می خواهیم انجام دهیم نیاز به یک فضای 250 متر مربع فضای کار و 100 متر مربع نیز فضای انبار جهت مواد اولیه ی خریداری شده و دیوار های ساخته شده نیاز داریم .
خوشبختانه سوله ای را در خارج شهر با مساحت 400 متر مربع با اجاره ی ماهانه مبلغ 200 هزار تومان توانسته ایم پیدا کنیم که 250متر مربع آن را به عنوان فضای کار و 150 متر مربع باقی مانده را برای انبار تقسیم می کنیم. و در آنجا کار خود را به امید خدا شروع می کنیم .
روشهای تبلیغاتی نمونه های تبلیغاتی
جهت معرفی کالای خود می توانیم از روشهای زیر استفاده مطلوب داشته باشیم که در هر مرحله متناسب با وضعیت مالی کارگاه از میان آنها انتخاب خواهیم کرد .
1. معرفی کالا در روزنامه 2. انتشار اعلامیه تبلیغاتی و پخش در شرکتهای ساختمانی و پیمانکاری 3 . چاپ کارت ویزیت 4. معرفی در اینترنت 5. تهیه کلیپ هایی جهت معرفی کالا و نحوه ی کار آن از طریق تلویزیون و اینترنت 6. معرفی کالا و کارگاه سازنده در مجله های معمار و ساختمان .
نمونه کارت ویزیت
جدول مواد مصرفی ( برآورد یک ماهه)
ردیف
نام کالا
تعداد
قیمت (یک واحد)
قیمت کل
1
آکاسیف
200
یک عدد33000
66.000.000
2
مفتول 2و3
kg3800
هرکیلو9.210
35.000.000
3
کاغذ((
1
50.000
50.000
4
خودکار
5
لوازم اداری
6
–
–
–
101.050.000
جدول تجهیزات
ردیف
تجهیزات
تعداد
قیمت
قیمت کل
1
دستگاه مش وایرینگ
1
400.000.000
400.000.000
2
دستگاه پانل ساز
1
90.000.000
90.000.000
3
دستگاه شاخه کن
1
40.000.000
40.000.000
4
پمپ باد2000 لیتری
1
80.000.000
80.000.000
5
کامپیوتر
1
5000.000
5000.000
6
پرینتر
1
500.000
500.000
7
گوشی وفکس
1
1.000.000
1.000.000
8
متر
1
100.000
100.000
9
صندلی
10
100.000
1.000.000
10
میز دفتری
1
500.000
500.000
11
–
–
–
709.000.000
جدول برآورد هزینه ها
(یک ماهه )
نوع هزینه
مبلغ ( ریال)
حقوق
21.700.000
اجاره
2.000.000
تبلیغات
100.000
تلفن
100.000
آب
30.000
برق
1.000.000
گاز
50.000
متفرقه
100.000
جمع کل
25.080.000
0برآورد سرمایه :
کل سرمایه = سرمایه در گردش + سرمایه ثابت
835.130.000 = ( 101.050.000+25.080.000 ) + 709.000.000
کل سرمایه عبارت است از: 835.130.000
روش تامین منابع مالی :
کل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی 836.000.000= 835.130.000 ریال می باشد که دو نفر از گروه با سرمایه گذاری شخصی آن را تامین می کنند. یعنی نفری 418.000.000 ریال گذاشته و کار را شروع می کنند.
محاسبه میزان در آمد
تولید ماهانه ی ما به تعداد 2000 عدد می باشد . که قیمت فروش یکی از آنها 75.000 ریال است .
میزان درآمد در ماه اول (فروش90/0تولید) = تولید ماهانه 90/0× قیمت فروش یک کالا
1800 =0.90 × 2000
میزان درآمد در ماه اول به شرط فروش 90/0تولید 135.000.000 =75000 ×1800
میزان درآمد به شرط فروش 100 درصد تولید 150.000.000 = 75000 × 2000
محاسبه میزان سود
قیمت تمام شده یک کالا = میزان تولید÷ مواد مصرفی + هزینه ها
63.065 = 2000 ÷ 101.050.000 + 25.080.000
سود در نظر گرفته شده برای هر کالا 18.919 = 0.30 ×63.065
قیمت فروش یک کالا 984/81 = 18919 + 065/63
کل سود ماهانه 000/838/37 =18919 + 2000
محاسبه نسبت سود به سرمایه
میزان سود یک کالا با احتساب 30 % سود 18919 ریال می باشد و تولید یک ماه 2000 عدد است که در نتیجه تولید در یک سال می شود: 24000= 12 × 2000
سود سالانه بر حسب ریال : 000/056/454 = 18919 × 24000
سود / سرمایه 54/0 = 000/130/835 ÷ 000/056/454
سرمایه در کمتر از 2 سال ( حدود 23 ماه فعالیت ) برگشت خواهد کرد.
محاسبه نقطه سر به سر :
تعدادی از کالا که باید به فروش برسد= قیمت فروش یک کالا ÷ هزینه های جاری +هزینه های خرید
1538 =81984 ÷000/080/25 + 000/050/101
با فروش 1538 عدد از کالای مورد نظر در ماه به نقطه سر به سر خواهیم رسید. 18456 = 12 × 1538
و سالانه با فروش 18456 عدد از کالا به نقطه سر به سر خواهیم رسید.
جدول زمان بندی اجرای طرح
ماه
مراحل اجرای طرح
یک
دو
سه
چهار
پنج
شش
جمع آوری اطلاعات
×
اخذ مجوز
×
جذب سرمایه
×
انتخاب مکان
×
تجهیزات
×
نیروی انسانی
×
شروع کار
×
کنترل تولید
×
×
×
×
ابتکارات و خلاقیت :
1- قیمت کالای طراحی شده مناسب است و کاربرد بسیار آسان دارد.
2- کالای ما برای هر اقلیم و در هر مکان قابل استفاده است.
3- این کالا ابعاد مختلف ظریف و ضخیم دارد.
4- در صورت استفاده از فوم به جای آکاسیو می توان در ساخت اتاق ماشین های یخچال دار و کانکس ها و … استفاده کرد.
5- می توانیم این دیوار ها را به صورت شبکه ای تولید کنیم یعنی کاملا صلب نباشد که در طراحی معماری کاربرد بیشتری دارد.
6- برای خود گیری بیشتر سیمان به آکاسیو می توانیم آکاسیوها رابه صورت دندانه ای برش بزنیم که در این صورت دیوار از مقاومت بیشتری برخوردار می شود.