پرسشنامه
هوش هیجانی گلمن
1- وقتی احساس بیهودگی و پوچی میکنم، نمیدانم که چه چیزی و یا چه کسی موجب این ناراحتی من است.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
2- حتی وقتی که بهترین کاری که میتوانم را انجام می دهم، به خاطر کارهایی که انجام نشده خود را مقصر احساس میکنم.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
3- هر فردی اشکالاتی دارد ، ولی من آنقدر اشکال دارم که نمیتوانم خودم را دوست داشته باشم.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
4- وقتی که ناراحت هستم میتوانم دقیقاً بگویم که چه قسمتی از مشکلی که دارم مرا ناراحت میکند.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
5- هر کاری که انجام می دهم برخی افراد باعث میشوند که من احساس بدی راجع به خود پیدا کنم.
الف- شدیداً موافقم ب- موافقم ج- تاحدودی موافقم /موافق نیستم د- مخالفم ه- شدیداً مخالفم
6- من چیزهایی را میخرم که حقیقتاً استطاعت مالی برای خرید آنها را ندارم.
الف- معمولاً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
7- وقتی که من خطایی را مرتکب میشوم حرفهای ناراحت کننده ای از قبیل "من همیشه بازنده هستم"، "احمق! احمق! احمق! " یا " من نمیتوانم هیچ کاری را درست انجام دهم " به خودم میگویم.
الف- معمولاً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
8- از اینکه چگونه به نظر بیام یا رفتار کنم خجالت زده میشوم .
الف- معمولاً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
9- من در مواقعی که از من انتظار میرود که ابراز مهر و عاطفه کنم معذب میشوم.
الف- معمولاً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
10- وقتی که کسی به جز افراد خانواده خود را در آغوش میگیرم احساس عجیبی به من دست میدهد.
الف- تاحد زیادی درست است. ب- عموماً درست است ج- تا حدودی درست است.
د- عموماً درست نیست. ه- اصلاً درست نیست.
11- وقتی که چیزی را میبینم و یا از آن خوشم می آید یا آنرا میخواهم، تا وقتی که آنرا بدست نیاورم نمیتوانم فکرش را از مغزم بیرون کنم.
الف- تاحد زیادی درست است. ب- عموماً درست است. ج- تا حدودی درست است.
د- عموماً درست نیست. ه- اصلاً درست نیست.
12- هرچند که ممکن است جاهایی برای پیشرفت وجود داشته باشد، من خودم را همانطور که هستم دوست دارم.
الف- شدیداً موافقم ب- موافقم ج- تاحدودی موافقم /موافق نیستم د- مخالفم ه- شدیداً مخالفم
13- من چیزهایی میگویم که در آینده از گفتن آنها پشیمان میشوم.
الف- معمولاً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
14- من به جایی میرسم (حالتی به من دست میدهد) که من احساس قدرت ، توانایی و شایستگی میکنم.
الف- عموماً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
15- وقتی که باید با کسی که عصبانی است روبرو شوم احساس نگرانی و اضطراب میکنم.
الف- عموماً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
16- من معتقدم که عکس العملهای افراد اتفاقی است.
الف- عموماً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
17- من نیاز به این دارم که باعث ایجاد تغییری بشوم.
الف- عموماً ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
18- من نمیتوانم از احساس گناه به خاطر اشتباهات کوچک و یا کارهای ناراحت کننده ای در گذشته انجام داده ام رهایی یابم. الف- تاحدود زیادی درست است. ب- عموماً درست است. ج- تا حدودی درست است.
د- عموماً درست نیست. ه- اصلاً درست نیست.
19- وقتی که تصمیم میگیرم که به چیزی برسم با موانعی مواجه میشوم که مرا از رسیدن به اهدافم باز میدارند.
الف- عموماً ب- اغلب ج- اغلب اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
20- من دایم به مشکلاتم فکر میکنم و نمیتوانم لحظه ای فکر آنهارا از مغز خود خارج کنم.
الف- عموماً ب- اغلب ج- اغلب اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
21- بهتر است تا وقتی که کسی را کاملاً نشناخته ای با اوسرد و طبیعی(معمولی) رفتار کنی.
الف- شدیداً موافقم ب- موافقم ج- تاحدودی موافقم /موافق نیستم د- مخالفم ه- شدیداً مخالفم
22- من حاضرم هرکاری را انجام دهم تا جلوی گریه کردن خودم را بگیرم.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
23- گفتن چیزهایی مثل"من عاشق تو هستم" برای من سخت است، حتی اگر قلباً آنها را احساس کنم.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
24- من از گذراندن وقتم با دوست / دوستانم لذت میبرم.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
25- من بهترین کاری که میتوانم انجام میدهم (منتهای سعی خود را میکنم) حتی اگر کسی آنرا نبیند.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
26- من بی حوصله ام.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
27- من وقتی که افراد مستحق آن هستند ازآنها تعریف (تقدیر) میکنم.
الف- اکثراوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
28- من نگران چیزهایی هستم که دیگران حتی به آنها فکر هم نمی کنند.
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
29- من برای اینکه شروع به انجام کاری کنم احتیاج دارم که کسی مرا هل بدهد(تشویق کند).
الف- اکثر اوقات ب- اغلب ج- گاهی اوقات د- به ندرت ه- تقریباً هیچوقت
30- افراد احساساتی مرا معذب می کنند.
الف- تا حد زیادی حقیقت دارد. ب- عموماً حقیقت دارد. ج- تا حدودی حقیقت دارد.
د- عموماً حقیقت ندارد. ه- اصلاً حقیقت ندارد.
31- وقتی کسی بدون اینکه از او خواسته باشم کاری برای من انجام میدهد من شک میکنم که منظور حقیقی او چیست.
الف- تا حد زیادی درست است. ب- عموماً درست است. ج- تا حدودی درست است.
د- عموماً درست نیست. ه- اصلاً درست نیست.
32- زندگی من پر از بن بست است.
الف- تا حد زیادی درست است. ب- عموماً درست است. ج- تا حدودی درست است.
د- عموماً درست نیست. ه- اصلاً درست نیست.
33- من از کار خودم راضی نیستم مگر اینکه کس دیگری آنرا تقدیر کند.
الف- تا حد زیادی درست است. ب- عموماً درست است. ج- تا حدودی درست است.
د- عموماً درست نیست. ه- اصلاً درست نیست.
هدف: ارزیابی هوش هیجانی افراد در سازمان از ابعاد مختلف (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، همدلی، مهارت های اجتماعی)
*********************************************
شیوه نمره گذاری
آزمون هوش هیجانی سیبریا شرینگ، یکی از ابزارهای مورد استفاده می باشد که در قالب مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شده است. فرم اصلی این آزمون دارای 70 سوال است و از دو قسمت تشکیل شده، قسمت اول دارای 40 سوال و قسمت دوم دارای 30 سوال می باشد. در قسمت اول، هر سوال حاکی از یک موقعیت زندگی می باشد، آزمودنی باید خود را در آن موقعیت قرار دهد و یکی از گزینه ها را که با حالات روحی روانی سازگاری بیشتری دارد انتخاب کند. در قسمت دوم در ابتدای هر سوال یک داستان ساختگی عاطفی آورده شده است و از آزمودنی خواسته می شود تا پاسخ خود را با توجه به داستان، انتخاب کند.
سوالات این آزمون مربوط به ابعاد هوش هیجانی است که نمره هر کدام از آنها جداگانه محاسبه گردید. این مولفه ها عبارتند از، خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، همدلی و مهارت های اجتماعی می باشد. هر آزمودنی شش نمره جداگانه دریافت می کند که پنج نمره آن مربوط به هر کدام از مولفه ها و یک نمره به صورت کل می باشد. شماره سوالات مربوط به هر یک از ابعاد هوش هیجانی در جدول شماره 2-3 آورده شده است. در بعضی از سوالات چنانچه آزمودنی گزینه اول را انتخاب کند، نمره یک و چنانچه گزینه پنج را انتخاب کند نمره پنج می گیرد و برعکس، اگر آزمودنی در سوالات 1، 9، 12، 20، 14، 13، 31، 33، 18، 22، 28 گزینه الف را انتخاب کند، نمره پنج می گیرد و چنانچه گزینه ب، ج، د، ه را انتخاب کند، به ترتیب نمره کمتر می گیرد. نمره گذاری سوالات دیگر برعکس می باشد دامنه نمرات این پرسشنامه از 33 تا 165بوده است (منصوری، 1380).
شماره هر یک از سوالات در ابعاد هوش هیجانی
خودآگاهی
خودتنظیمی
خودانگیختگی
همدلی
مهارت های اجتماعی
6
2
1
17
7
10
11
9
22
8
14
16
15
25
19
24
18
20
29
28
32
23
26
4
13
33
30
31
3
27
5
21
12
روایی و پایایی
این آزمون توسط منصوری (1380) به صورت پایان نامه کارشناسی ارشد هنجاریابی شده ولی از قسمت دوم این آزمون به علت عدم همخوانی داستان های آن با فرهنگ ما استفاده نشده است. در اجرای مقدماتی این آزمون، از قسمت اول که شامل 40 سوال بود استفاده شده که تعداد هفت سوال به علت همبستگی کم با نمره کل آزمون حذف شده اند. سوالاتی را که برای اجرای نهایی در نظر گرفته شده اند 33 سوال است. میزان همسانی آزمون 33 سوالی، در اجرای مقدماتی، به روش آلفای کرونباخ 85% بوده است.
************************************ٍ
منبع: منصــوری، بهــزاد. (1380). هنجاریــابی آزمــون هــوش هیجــانی ســیبریــا شــرینگ دردانشــجویان دانشگاههای تهران. پایان نامه ی چاپ نشده ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی
Reference: Golman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
************************************