تارا فایل

مقاله سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاه های ارتباطی و ناوبری کشتی


موضوع نگهداری و تعمیرات از معدود علوم کاربردی است که شاید در طول تاریخ حیات انسان جران داشته است و با بهره گیری از دانشهای پایه ای مانند : ریاضی ، فیزیکی و علوم کاربردی ، مهندسی و مدیریت به موازات سایر علوم تجربی شکل آکادمیک به خود گرفته و پیشرفت کرده است .

ضرورت طراحی و استقرار سیستم های نگهداری و تعمیرات در کارخانجات یکی از مسائل حیاتی امروز صنایع مملکت ماست و این امر در امور خدماتی نیز صدق می کند از جمله بخش حمل و نقل که از مهمترین امور خدماتی در هر کشور می باشد .

نگهداری و تعمیرات در صورت اجرا شدن در مرکز تولیدی و خدماتی موجب کاهش هزینه و بالا رفتن کیفیت کار و در نهایت بالا رفتن بهره وری خواهد شد .

با پیچیده تر شدن امکانات در زندگی بشر روشهای استفاده و نگهداری و تعمیرات این امکانات پیچیده تر می شدند و برای این امر نیاز به دانش و تجربه خواهد بود .

باید سعی شود تا جایی که ممکن است عمر تجهیزات را اضافه کرد و در طول شبانه روز بیشترین کارایی را از آنها گرفت که این امر با داشتن یک

سیستم مناسب نگداری و تعمیرات با صنعت موردنظر امکانپذیر می باشد .

با داشتن یک سیستم نگهداری و تعمیرات کارآ می تواند قیمت تمام شده محصولات یا خدمات را کاهش داد .

در جهان امروز با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر می توان رقابت کرد و در عرصه رقابت ماند . بامقدمه بالا ما به اهمیت کار نگهداری و تعمیرات پی بردیم حال می خواهیم اهمیت آن را در حمل و نقل دریایی و در زمینه تخصصی دستگاه های ارتباطی و اوبری کشتی ها بررسی کنیم .

در یک کشتی حداقل 50 نفر انسان وجود دارد که نمی توان برای جان آنها قیمتی در نظر گرفت زیرا قابل قسمت گذاری نیستند .

خود کشتی حداقل 30.000.000 دلار قیمت دارد که رغم بسیار بالایی است و در هر کشتی حداقل 20.000.000 دلار کالا بار زده می شود . حال اگر یکی از دستگاههای ارتباطی یا ناوبری مثل رادار درست عمل نکند ممکن است یک حادثه بوجود آید و در پی آن همه چیز از بین برود و این یعنی یک زیان بسیار بالا و در صورتی که حادثه به طوری باشد که طی آن دو کشتی با هم برخورد کنند این زیان دو برابر خواهد شد و غرق شدن یک کشتی در دریا عوارض سنگین زیست محیطی در بر خواهد داشت که با میلیون ها دلار هزینه و صرف وقت بسیار بالا و به کارگیری نیروهای متخصص زیاد می توان آن را رفع کرد مانند آنچه در اثر غرق شدن یک نفتکش در دریا بوجود می آید .

تعریف نگهداری و تعمیرات

نگهداری : مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و معمولاً به صورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آنها را افزایش می دهیم ، نگهداری لقب می دهیم .

تعمیرات : شامل مجموعه فعالیت هایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا ازکار افتادگی گردیده ، انجام می دهیم تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری بازگردانده و در جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است ، آماده اش سازیم .

انواع روشهای نگهداری و تعمیرات

1)نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود :

ماشین آلاتی را که ما در امور تولیدی و یا خدماتی به کار می گیریم

ساخت دیگرانند و ممکن است نواقصی داشته باشد .

زمانی را که برای تعمیر ناشی از این نواقص صرف می کنیم روند تولید را متوقف می سازد و هزینه به ما تحمیل می کند .

2)نگهداری و تعمیرات اصلاحی :

از کار افتادگی ناگهانی ماشین آلات ممکن است کل سیستم را متوقف سازد و زیانهای سنگینی وارد کند.

یکی از روشهای مبارزه با این امر نگهداری و تعمیرات اصلاحی است بدین ترتیب که با پیش بینی علت خرابی و اصلاح آن قبل از توقف ناگهانی دستگاه از این زیان جلوگیری نمود .

3)نگهداری و تعمیرات پیشگیری :

نگهداری و تعمیرات پیشگیری عبارت است از یک روش سیستماتیک برنامه ریزی و زمان بندی شده جهات انجام کارهای نگهدار مورد نیاز بر طبق برنامه تنظیمی که در جهت حفظ شرایط بهینه تجهیزات و تاسیسات با توجه به موارد زیر تهیه گردیده است :

الف)حداقل نمودن تولیدات از دست رفته که ناشی از خرابی و از کار افتادگی تجهیزات و تاسیسات باشد .

ب)تامین و تضمین عمر مفید و قانونی تجهیزات سرمایه ای .

متغیرهای موثر در انتخاب روشهای نگهداری و تعمیرات

1)نوع فعالیت سازمان (خدماتی ، تولیدی ، … ).

2)بودجه مرد نظر سازمان برای سیستم نگهداری و تعمیرات .

3)کوچکی یا بزرگی سازمان .

4)پیچیده بودن یا نبودن دستگاه های سازمان .

5)قیمت خرید دستگاههای نو در بازار .

6)عوامل زیست محیطی که بر اثر از کار افتادن یا خوب کار نکردن دستگاه که ممکن است بوجود آید و …

مراحلی که باید برای طراحی یک سیستم نگهداری و تعمیرات طی کرد

1)شناسایی تجهیزات

2)تهیه شناسنامه تجهیزات

3)تعیین استاندارد ها

4)زمان بندی فعالیت های نگهداری و تعمیرات

5)اجرای برنامه

6)تهیه و تدارک برای اجرای برنامه (قطعات مورد نیاز و انبارداری آنها)

7)کنترل فعالیت ها از طریق ثبت سوابق آنها

8)ارزیابی سیستم و انجام اصلاحات به منظور بهبودسیستم .

شناسایی تجهیزات :

ما باید در قدم اول تجهیزاتی که می خواهیم برای نگهداری و تعمیرات آنها سیستم ایجاد کنیم را شناسایی کنیم . برای این کار باید تجهیزات را شناسایی و کدگذاری کنیم . باید اجزاء تشکیل دهنده هر دستگاه را هم شناسایی کنیم و بررسی کنیم که آیا می توان اجزاء مشابهی را جایگزین آن کرد یا نه .

تهیه شناسنامه تجهیزات :

در کارت شناسایی یا شناسنامه تجهزات مشخصات کلی با انضمام مشخصات فنی آنها ثبت می گردد . این کارت شامل اطلاعاتی است نظیر شماره صفحه ، نام دستگاه ، نوع دستگاه ، سازنده ، شماره سریال و … کارت

شناسایی در موارد زیر مورد استفاه قرار می گیرد :

الف)کمک به سفارش صحیح قطعات یدکی

ب)تائیدی بر مشخصات و عملکرد اولیه دستگاه

تعیین استاندارد ها :

هر دستگاه دارای استانداردهایی است برای کارکنان با آن و برای نگهداری و تعمیرا ت آن . به عنوان مثال : یک دستگاه باید 800 ساعت یکبار

گریس کاری شود و این یک استاندارد برای آن محسوب شد .

زمان بندی فعالیت های نگهداری و تعمیرات :

هر سیستم نگهداری و تعمیرات بر حسب نوع خود یک زمان بندی را برای انجام کار نگهداری و تعمیرات در نظر می گیرند و طبق آن برنامه زمانی از قبل تعیین شده کار نگهداری و تعمیرات لتجام می گیرد .

تهیه و تدارک برای اجرای برنامه :

اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات نیاز به امکاناتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از : نیروی انسانی متخصص – تجهیزات کمکی و قطعات یدکی .

کنترل فعالیت ها از طریق ثبت سوابق آنها :

باید کلیه فعالیت های نگهداری و تعمیرات ثبت گردند تا از طریق آنها ما معایب را شناسایی کنیم .

تجزیه و تحلیل سیستم :

باید سیستم موجود بعد از مدتی که از کارش گذشت ارزیابی شود و معایب آن شناسایی و برطرف گردند تا به بهره وری کامل برسد .

شناسایی تجهیزات

دستگاههای بررسی شده به سه دسته کلی تقسیم می شوند :

1)دستگاه های ارتباطی .

2)دستگاه های ناوبری .

3)دستگاه های شامل کامپیوتر .

1)دستگاه های ماهواره ای inmarsat-b

این دستگاه دارای ند خط تلفن است که از طریق چهار ماهواره که تمام کره زمین را پوشش می دهند قادر است ارتباط تلفنی کشتی با کشتی های دیگر و کشتی با خشکی را میسر سازد .

با داشتن چند خط تلفن ارتباط و استفاده از فاکس و پست الکترونیکی میسر می گردد .

با قرار دادن یک دستگاه اضافی کنار این دستگاه در ارسال و دریافت تلکس نیز میسر می گردد . دستگاه فوق از 3 قسمت عهده تشکیل می گردد .

1)منبغ تغذیه : منبع تغذیه تشکیل گردیده است : یک برد الکترونیکی که برق 220 ولت را که به صورت متناوب است به برق 24 ولت DC تبدیل می کند این برد برق مورد نیاز همه قطعات و قسمتهای دستگاه inmarsat-b را تامین می کند .

2)واحد اصلی کنترل Mcu :

تشکیل شده است از 4 برد الکترونیکی و همچنین یک فن خنک کننده برای خنک کردن برد و این بردها دو عمل اصلی کنترل کار دستگاه و ارتباط دستگاه با بقیه دستگاه ها را به عهده می گیرند .

3)آنتن

شامل یک پوسته محافظ بیرونی به نام Radome و یک دیش که در داخل پوسته محافظ قرار می گیرد .

با غیر از دیش در داخل پوسته قطعات دیگری وجود دارد مانند :

Antenna Control Unit : کنترل کننده دیش می باشد و همیشه دیش را به طرف یکی از چهار ماهواره موجود در مدار زمین نگاه می دارد و هر ماهواره که به کشتی نزدیکتر باشد و امواج آن بهتر دریافت گردد و دیش به طرف آن می چرخد .

اجزای بالا به اضافه کابل ارتباطی بین آنتن و دستگاه تشکیل دهنده جزئی دستگاه هستند به نام آنتن .

2-دستگاه های ماهواره ای inmarsat-a

این دستگاه نیز از طریق 4 ماهواره موجود در مدار کره زمین قادر به ارتباط تلفنی و تلکس کشتی با کشتی های دیگر و کشتی با خشکی را فراهم می سازد . این دستگاه از اجزاء زیر تشکیل می شود :

مانیتور – کیبور bde(below Deck equipment) – آنتن

مانیتور : از لامپ CRT و بوردهای الکترونیکی متصل به لامپ تشکیل شده است . این مانیتور مخصوص این دستگاه بوده و برای کارهای دیگر استفاده نمی شود .

Bde : جزء اصلی دستگاه است و رابط بین مانیتور و آنتن و پرینتر . Bde چیزی شبیه کیس کامپیوتر است که قطعات در آن نصب می شود .


تعداد صفحات : 43 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود