- سرویس و نگهداری موتور
– سرویس و نگهداری سیستم احتراق
سرویس و تمیز کردن پیش صافی: قبل از اینکه گرد و خاک داخل پیاله از حد مجاز بیشتر شود (بالاتر از علامت MAX یا خط روی پیاله ) باید پیش صافی را باز کرده، پیاله آن را تمیز نمود.
روش کار: با توجه به شکل (1-4)
1- موتور تراکتور را خاموش کنید.
2- مهره درپوش را باز کرده، درپوش صافی را بردارید . شماره (1) و (2)
3- پیاله صافی را خارج کرده، خاک آن را خالی کنید. سپس با پارچه پیاله را تمیز کرده، در صورت لزوم آن را با آب بشویید، و با پارچه خشک کنید.
4- پیاله را در محل خود قرار داده، درپوش را نصب کنید و مهره را مجدداً ببندید.
توجه کنید که باید بدنه پیش صافی را از نظر شکستگی یا خم شدن پره ها یا پاره شدن توری بازدید کنید و در صورت نیاز به رفع عیب اقدام نمایید. پیش صافی را در محل خود- اگر محکم نباشد- محکم کنید.
شکل 1-4 اجزای پیش صافی
شکل 2-4 پیش صافی و تمیز کردن آن
2-1-4- بازدید و تمیز کردن صافی اصلی هوا
1-2-1-4- سرویس صافی روغنی: صافی روغنی را باید قبل از اینکه روغن داخل پیاله آن غلیظ شود سرویس کنید. در تراکتورها بر اساس ساعت کارکرد تراکتور و دستورالعمل کارخانه سازنده، این صافی را سرویس می کنند.
روش کار: با توجه به شکل (3-4).
1- موتور تراکتور را خاموش کرده، شبکه های بغل یا جلو را برای دسترسی به صافی باز کنید.
2- در حالی که پیاله روغن را با یک دست از زیر گرفته اید با دست دیگر بست نگهدارنده آن را باز کنید، مواظب باشید که اگر بدنه موتور خیلی کگرم باشد، دستتان نسوزد.
1. بدنه صافی
2. توری سیمی ثانوه
3. لوله ورود هوا به پیاله
4. توری سیمی اولیه
5. خار حلقوی
6. پیاله روغن و بست نگهدارنده آن
7. واشر حلقوی
8. خاک دان خودکار
9. پیش صافی
شکل 3-4 اجزای صافی هوا نوع روغنی
3- پیاله روغن را طوری خارج کنید که روغن داخل آن نریزد. سپس روغن پیاله را تخلیه کرده، پیاله را با نفت یا گازئیل بشویید.
4- توری سیمی (4) را بعد از خارج کردن خار (5) برداشته، در نفت بشویید و سپس به وسیله هوای فشرده خشک کنید.
5- داخل لوله ورودی صافی را با پارچه تمیز کنید.
6- توری سیمی را در محل خود قرار داده، خار نگهدارنده را نصب کنید.
7- پیاله را با روغن موتور فصل 1 تا علامت مشخص شده داخل پیاله، پر کنید و روی صافی نصب کنید (شکل 4-4).
شکل 4-4 علامت روی پیاله سطح مناسب روغن را نشان می دهد.
8- لوله های لاستیکی اتصال صافی به مانیفلد هوا را از نظر بریدگی و سوراخ بررسی و بستهای آن را از نظر محکم بودن کنترل کنید (شکل 5-4).
شکل 5-4 عوامل کاهش کارآیی صافی
9- در صورت کثیف شدن توری ثانویه، باید صافی را از روی تراکتور باز کرده، با ریختن نفت از لوله خروجی آن را تمیز کنید. پس از شستشو، باید صافی را با فشار باد خشک کنید و در محل خود ببندید.
توجه کنید که هیچگاه از بنزین یا مایعات دیگری که زود مشتعل می شوند برای شستشوی پیاله و توری سیمی استفاده نکنید.
2-2-1-4- سرویس صافی خشک: این صافی ضمن اینکه تمیزتر و سبک تر از نوع روغنی است، هوا را بهتر تصفیه می کند و نیاز کمتری نیز ه مراقب دارد. برای بازدید و تمیز کردن صافی خشک به ترتیب زیر عمل کنید:
1- موتور تراکتور را خاموش و شبکه های جلو یا بغل را برای دسترسی به صافی باز کنید. (شکل6-4)
2- گرد و خاک روی صافی را تمیز کرده، با تکان دادن خاکدان گرد و خاک آن را خالی کنید (شکل 7-4)
شکل 6-4 باز کردن شبکه های بغل تراکتور3040JD
شکل 7-4 تمیز کردن خاکدان
3- بست یا مهره نگهدارنده درپوش صافی را باز کرده، استوانه های صافی را خارج کنید.
4- قسمت داخلی بدنه صافی را با پارچه تمیز کنید (شکل 8-4).
1- مهره 2-استوانه صافی 3- استوانه داخلی
شکل 8-4 خارج کردن استوانه صافی و تمیز کردن بدنه صافی
5- استوانه صافی را از نظر نداشتن سوراخ یا پارگی صافی و سالم بودن واشر لاستیکی آن بازدید کنید و در صورت لزوم نسبت به تعویض استوانه صافی اقدام نمایید.
6- استوانه صافی را تمیز کنید. (روشهای تمیز کردن توضیح داده خواهد شد.)
7- قطعات باز شده را در جهت عکس مراحل باز کردن، ببندید.
8- اتصالات و وضعیت لوله های لاستیکی را کنترل کنید.
روشهای تمیز کردن استوانه صافی:
– با خارج کردن استوانه صافی، اگر هوای تحت فشار (باد کمپرسور) در اختیار دارید، می توانید استوانه را از طرف داخل به سمت خارج باد بگیرید، تا ذرات خاک از منافذ صافی خارج شود. توجه کنید که نوک لوله هوای فشرده را چند سانتیمتر دورتر از تور سیمی بگیرید، و از فشار بیش از 7 اتمسفر استفاده نکنید و گرنه منافذ استوانه صافی پاره شده، استوانه صافی معیوب خواهد شد. استوانه داخلی قابل تمیز شدن نیست و باید بعد از گرفتگی منافذ، آن را تعویض کرد. گرفتن باد به این استوانه صافی، کاغذ آن را خراب خواهد کرد. شکل 9-4 تمیز کردن استوانه صافی را با هوای تحت فشار نشان می دهد.
شکل 9-4 باد گرفتن استوانه صافی
– در صورتی که بخارات روغن و گرد و غبار و دود استوانه صافی را کثیف کرده باشد بهتر است آن را با آب و صابون به روش زیر شستشو دهید:
ابتدا با گرفتن شیلنگ آب از طرف داخل استوانه را با آب کم فشار بشویید و در همین حال آن را در دست گرفته، آرام بچرخانید.
برای پاک شدن بهتر، استوانه را در ظرفی که آب و مواد پاک کننده چون صابون یا پودر بدون کف در آن ریخته اید قرار دهید. از بنزین یا گازوئیل و حلالهای نفتی استفاده نکنید.
بعد از شستشو استوانه را در جای خشک تقریباً به مدت 48 ساعت در درجه حرارت حدود 25 درجه قرار دهید تا خشک شود. برای خشک کردن استوانه در این مرحله از هوای فشرده یا گرمای بخاری استفاده نکنید (شکل 10-4).
الف- شستن استوانه صافی با آب ب- شستن استوانه صافی با مواد شوینده
شکل 10-4
– در صورتی که تمیز کردن صافی ضروری بوده و امکان استفاده از دو روش قبلی مقدور نباشد با استفاد از ضربه می توان صافی را تمیز نمود ولی باید توجه شود که روش ضربه فقط ذرات درشت روی صافی را تمیز می کند، برای این کار استوانه را در حالی که آرام می گردانید به جسم نرم مثلاً کف دست بزنید، ضربه باید آرام باشد (شکل 11-4).
شکل 11-4 تمیز کردن استوانه صافی با ضربه
3-1-4- تخلیه رسوبات از پیاله رسوب گیر: آب یا مواد خارجی در سوخت سبب زنگ زدگی قطعات و خوردگی شدید قطعات سیستم سوخت رسانی می شود. برای جلوگیری از این ضایعه، باید پیاله رسوب گیر (شکل 12-4) را به موقع تخلیه و تمیز کنید.
روش کار:
1- آب و رسوبات داخل پیاله رسوب گیر (12-4) را بازدید کنید.
1. پیاله رسوب گیر
2. شیر تخلیه رسوبات
شکل 12-4 صافی سوخت مجهز به رسوب گیر
2- برای تخلیه رسوبات، مهره یا شیر تخلیه (شماره 2 در شکل 12-4) را شل کرده، پمپ دستی را بکار اندازید تا آب و رسوبات داخل پیاله شیشه ای تخلیه شود و در همین حال آن را محکم کنید.
در بعضی از تراکتورها یک توری در پیاله رسوب گیر وجود دارد که باید آن را تمیز یا تعویض کنید. در شکل 13-4 این نوع پیاله رسوب گیر مشخص شده است.
روش کار: با توجه به شکل (13-4).
1- شیر مخزن سوخت را ببندید.
2- پیچ نگهدارنده پیاله را شل کنید و پیاله را بیرون آورید.
شکل 13-4 پیاله رسوب گیر در زیر مخزن سوخت
3- توری یا استوانه صافی را خارج کرده، تمیز و در صورت لزوم تعویض کنید.
4- پیاله رسوب گیر را تمیز کنید.
5- برای چند لحظه با باز کردن شیر مخزن اجازه دهید، سوخت از لوله سوخت رسانی خارج شود، تا اگر مواد خارجی در لوله باشد به همراه سوخت بیرون آید. سپس شیر را ببندید.
6- مجموعه باز شده را با بکار بردن یک واشر نو (در صورتی که واشر خراب شده باشد) مجدداً در محل خود ببندید.
7- شیر مخزن را باز کرده، تراکتور را روشن کنید. اگر نشتی وجود دارد، آن را بر طرف کنید، در صورت نیاز به هواگیری، به ترتیبی که گفته خواهد شد عمل کنید.
4-1-4- هواگیری از سیستم سوخت رسانی: چنانچه هوا وارد مدار سوخت رسانی شود باعث بد کار کردن موتور و یا حتی روشن نشدن آن می شود. برای بر طرف کردن این عیب باید هوا از مدار خارج شود به این عمل "هواگیری" می گویند.
مهمترین عواملی که باعث هوا گرفتن سیستم سوخت رسانی می شوند عبارت اند از:
1- تمام شدن سوخت یا بستن شیر خروج سوخت از مخزن وقتی که موتور روشن است.
2- سوراخ بودن لوله های سوخت
3- شل بودن اتصالات لوله های سوخت
4- تعویض صافی سوخت
5- خراب بودن واشرهای صافی سوخت
6- مسدود شدن لوله های سوخت و شیر مخزن سوخت به وسیله مواد جامد و رسوبات
روش هواگیری سیستم سوخت رسانی
1- عاملی را که باعث نفوذ هوا به داخل سیستم سوخت رسانی شده بر طرف کنید، و در صورتی که شیر مخزن بسته است، آن را باز کنید.
2- پیچ هواگیری صافی سوخت (شماره (1) در شکل 14-4) را شل کنید.
1. پیچ هواگیری صافی سوخت
2. پیچ نگهدارنده پیاله صافی
3. استوانه صافی سوخت
4. پمپ دستی پمپ مقدماتی
5. شیر تخلیه رسوبات
6. پیاله رسوب گیر
شکل 14-4 پمپ مقدماتی و صافی سوخت
3- به وسیله اهرم پمپ دستی (شماره (4)) هوای داخل لوله سوخت را خارج کنید. خروج سوخت بدون حباب نشانه خارج شدن کامل هواست. پس از خروج هوا در حالی که هنوز پمپ می زنید پیچ هوا گیری را ببندید.
شکل 15-4 پیچ هوا گیری در صافی سوخت نوع دوتایی
تذکر : در بعضی از تراکتورها اگر اهرم پمپ سوخت حرکت نکرد، باید میل لنگ را یک دور بچرخانید و سپس هواگیری کنید.
4- پیچ پمپ انژکتور (شماره(1) در شکل 16-4) را شل کنید. پس از هوا گیری آن را محک کنید. در مرحله بعد، از پیچ (2) هواگیری کنید.
شکل 16-4 پیچهای هواگیری پمپ انژکتور دورانی
5- مهره لوله انژکتور را روی انژکتور شل کرده، هواگیری کنید. سپس آن را محکم کنید. از همه لوله های انژکتورها به همین ترتیب هواگیری کنید (شکل 17-4).
شکل 17-4 مهره اتصال لوله انژکتور و محل هواگیری
6- به وسیله پمپ دستی از لوله ورودی سوخت به شمع گرمکن نیز هواگیری کنید (شکل 18-4).
شکل 18-4 محل هواگیری از شمع گرمکن
5-1-4- تعویض صافی سوخت: زمانی که سوخت به مرور از صافی عبور می کند، مواد خارجی سوخت منافذ آن را مسدود می سازد و زمانی می رسد که صافی نمی تواند سوخت مورد نیاز موتور را از خود عبور دهد. بنابراین صافی را، باید تعویض و یا تمیز کنید. اکثر صافیهای سوخت در تراکتورهای امروزی از نوع قابل تعویض هستند، و معمولاً بعد از 500 ساعت کار باید عوض شوند.
روش کار :
1- شیر خروجی سوخت را از زیر مخزن ببندید.
2- اطراف پایه صافی و روی صافی را با پارچه تمیز کنید.
3- اگر صافی مجهز به پیاله رسوب گیر است شیر خروج رسوات را باز کنید، تا سوخت پیاله تخلیه شود.
شکل 19-4 صافی تکی
4- پیاله رسوب گیر و استوانه صافی را نگه داشته، پیچ مرکزی (1) را باز کنید.
5- مجموعه صافی (2و3) را باز کنید.
6- قسمت تحتانی کاسه صافی را تمیز کنید.
7- استوانه صافی نو را در محل خود ببندید. واشرهای حلقوی (4) را بازدید کنید و در صورتی که خراب شده باشند آنها را تعویض کنید.
8- شیر مخزن را باز کنید و سپس هواگیری نمایید.
6-1-4- سرویس انژکتور و پمپ انژکتور: به مرور و در کارکردهای بین 1000 تا 2000 ساعت ممکن است سوراخ انژکتور مسدود شود و یا به جای پخش سوخت به صورت پودر آن را به صورت درشت تر بپاشد (شره کند). در این موقع تراکتور دیرتر روشن می شود و یا در موقع کار دود می کند. بنابراین با توجه به کتابچه راهنمای تراکتور باید انژکتورها باز شده و سرویس شوند. برای این کار لوله رابط پمپ انژکتور و انژکتور را باز کنید و سپس انژکتورها را باز کرده و برای سرویس در اختیار متخصص مربوط قرار دهید.
7-4-1- نگهداری سوخت و سوخت گیری: نگهداری مناسب سوخت مانع از نفوذ آب و مواد خارجی به سیستم سوخت رسانی می شود رعایت موارد زیر مانع از بروز خسارات و حوادث ناگوار می شود.
1- منبع اصلی سوخت باید حداقل 12 متر از ساختمانهای مجاور، فاصله داشته باشد.
2- منبع سوخت بهتر است به صورت مایل به نحوی که قسمت عقب آن پایین باشد، نصب شود و در پایین ترین نقطه آن شیر تخلیه رسوبات قرار گیرد(شکل 21-4).
3- با تمام شدن سوخت منبع اصلی و قبل از پر کردن مجدد آن، رسوبات و محتویات باقیمانده را به وسیله شیر تخلیه، خالی کنید.
4- پس از پایان کار روزانه با تراکتور، سوخت گیری کنید (شکل 22-4).
5- بخارات سوخت قابل انفجار است بنابراین هنگام سوخت گیری نباید شعله ای در نزدیک محل سوخت گیری بوده، یا تراکتور روشن باشد.
6- برای حمل و نقل سوخت از ظروف تمیز، دربسته و غیر گالوانیزه استفاده کنید.
7- قبل از جوشکاری قسمتهای آغشته به روغن یا سوخت تراکتور، این محلها را کاملاً از روغن یا سوخت تمیز کنید.
8- در روی تراکتور و محلهای ذخیره سوخت وسایل آتش نشانی مناسب مانند کپسول آتش نشانی نصب کنید.
9- در مناطق سردسیر برای جلوگیری از یخ زدن گازوئیل مقداری نفت سفید به آن اضافه کنید.
شکل 21-4 منبع سوخت و شیر تخلیه رسوبات
شکل 22-4 سوخت گیری تراکتور
1 . روغن موتور فصل: روغنی که با توجه به موتور و شرایط محیط از نظر گرما و سرما برای روغن کاری موتور استفاده می شود.
—————
————————————————————
—————
————————————————————