تارا فایل

تحقیق در مورد ولادت امام خمینی


فهرست
عنوان صفحه
ولادت امام خمینی (ره)………………………………………………………………………………..1
هجرت به قم، تحصیلدروس تکمیلی و تدریس علوم اسلامی………………………2
امام خمینی (ره) درسنگر مبارزه و قیام……………………………………………………..4
قیام 15خرداد…………………………………………………………………………………………….11
تبعید امام خمینی (ره)از ترکیه به عراق……………………………………………………..15
امام خمینی (ره) واستمرار مبارزه (1356 – 1350)……………………………………..17
اوجگیری انقلاب اسلامیدر سال 1356 و قیام مردم………………………………….18
هجرت امام خمینی (ره)از عراق به پاریس………………………………………………..19
بازگشت امام خمینی(ره) به ایران پس از 14 سال تبعید……………………………..21
رحلت امام خمینی (ره)،وصال یار، فراق یاران………………………………………….22
منابع…………………………………………………………………………………………………………30

ولادت امام خمینی (ره)

در روز بیستم جمادى الثانى 1320هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى ایران در خانواده اى اهلعلـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـرسلام اللهعلیها, روح الـلـه المـوسـوى الخمینـى پـاى بـر خـاکدان طبیعت نهاد
او وارث سجایاى آباء و اجدادى بـود که نسل در نسل در کار هـدایـتمردم وکسب مـعارف الهى کـوشیـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمینـى مرحومآیه الـله سید مصطفى مـوسـوى از معاصریـن مرحـوم آیه الـلـه العظمـىمیرزاى شیـرازى (رض) که پـس از آنکه سالیانـى چنـد در نجف اشـرف علـومو معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل آمـده بـود بـهایـران بازگشت و در خمـیـن ملجاَ مردم و هادى آنان در امـور دینـىبـود. در حـالـیکه بیـش از 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمى گذشتطاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حکومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را کهدر برابر زورگـوئـیهایشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخگفـتـنـد و در مـسیر خمـیـن به اراک وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگانشهیـد بـراى اجراى حکـم الهى قصاص به تهران (دار الحکـومه وقترهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاصگردید
بدیـن ترتبیب امام خـمیـنى از اوان کـودکى با رنجیـتـیـمىآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گردید. وى دوران کـودکـى ونـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) که خـود ازخاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آیـه الـلـه خـوانسـارى(صاحب زبـده التصانیف ) بوده است و همچنیـن نزد عمه مـکـرمه اش (صاحبـهخانم ) که بانـویى شجاع و حق جـو بـود سپرى کرد اما در سـن 15 سالگى ازنعمت وجـود آن دو عزیز نیز محـروم گـردید
هجرت به قم، تحصیل دروس تکمیلی و تدریس علوم اسلامی

اندکـى پـس از هجرت آیه اللهالعظمـى حاج شیخ عبد الکریـم حایرى یزدى ـ رحـمه الله علیه ـ ( نـوروزهـجـرى شمسـى, مـطابق بـا رجب المـرجب 1340 هجـرى قمـرى ) امامخمینى نیز رهـسپار حـوزه علمیه قـم گردید و به سرعت مراحل تحصیلاتتکمیلى علوم حـوزوى را نزد اسـاتید حـوزه قـم طـى کرد. که مـى تـوان ازفرا گرفتـن تـتـمـه مباحث کـتاب مطـول ( در علـم معانى و بیان ) نزدمرحوم آقا مـیـرزا محمـد علـى ادیب تهرانـى و تکمیل دروس سطح نزدمرحـوم آیه الـله سید محمد تقـى خـوانسارى, و بیشتر نزد مرحـوم آیهالـله سـیـد عـلى یثربى کاشانى و دروس فـقـه و اصـول نزد زعیـم حـوزهقـم آیـه الـله العظمى حاج شیخ عبدالکریـم حایرى یزدى ـ رضـوان الـلـهعلیهـم نام برد
پـس از رحلت آیه الله العظمـى حـایـرى یزدى تلاشامـام خمینـى به همراه جمعى دیگر از مجتهدیـن حـوزه علمیه قـم بهنـتیجـه رسـیـد و آیه الله العظمـى(رض) به عنـوان زعـیـم حـوزهعـلمـیـه عازم قـــم گـردیـد. در این زمان, امام خمینـى به عـنـوانیـکـى از مـدرسیـن و مجتهدیـن صـاحب راى در فـقـه و اصـول و فلسفه و عرفــان و اخلاق شناخته مى شد . حضرت امام طى سالهاى طولانى در حوزه علمیه قـم به تدریـس چندیـن دوره فقه, اصـول, فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامى در فیضیه, مسجـد اعظم, مسجـد محمـدیه, مـدرسه حـاج ملاصـادق, مسجد سلماسى و … همت گماشت و در حـوزه علمیه نجف نیز قریب 14 سال در مسجـد شیخ اعظـم انصــــارى (ره) معارف اهل بـیت و فـقـه را در عالیترین سطـوح تدریـس نمود و در نجف بـود که بـراى نخـستـیـن بار .مبانـى نظرى حکـومت اسلامـى را در سلسله درسهاى ولایت فـقیه بازگـو نمود.

امام خمینی (ره) در سنگر مبارزه و قیام

روحیه مبارزه و جهاد در راه خـدا ریـشـه در بینـش اعـتـقـادى و تربـیت و محیط خانـوادگى و شرایط سـیـاسى و اجـتماعى طـول دوران زندگى آن حضرت داشـتـه است. مـبارزات ایـشان از آغاز نـوجـوانـى آغـاز و سـیـر تکاملى آن به مـوازات تکـامـل ابـعاد روحى و عـلمى ایـشان از یکـسـو و اوضاع و احـوال سیاسـى و اجتماعى ایـران و جـوامع اسـلامـى از سـوى دیگـر در اشکـال مخـتـلف ادامـه یـافـته است و در ســـال 41و1340 ماجراى انجمـنهاى ایالـتى و ولایـتىفرصـتـى پـدیـد آورد تا ایـشان در رهبـریت قـیام و روحـانیـت ایـفاىنقـش کنـد و بـدیـن تـرتـیـب قـیـام سراسرى روحانیت و ملت ایـران در 15خـرداد سال 1342 با دو ویـژگـى برجستـه یعنى رهـبرى واحد امام خمـیـنىو اسلامـى بـودن انگـیـزه ها و شعارها و هدفهـاى قیام, سرآغـازى شـد برفـصـل نـویـن مـبارزات مـلـت ایران که بـعد ها تحت نام انقلاب اسلامىدر جهان شناخـتـه و معرفـى گردید امام خمـیـنـى خاطـره خـویـش از جنـگبیـن المـلل اول را در حالیکه نـوجـوانى 12 ساله بـوده چنین یاد مـىکند : مـن هـر دو جـنـگ بـیـن المللـى را یادم هست … مـن کـوچـکبـودم لکـن مـدرسـه مى رفـتـم و سربازهاى شـوروى را در هـمان مرکزى کهما داشـتـیـم در خـمـیـن, مـن آنجا آنهـا را مى دیـدم و ما مـورد تاختو تاز واقع مى شـدیـم در جـنـگ بیـن المـلـل اول. حضـرت امام در جایىدیگر با یاد آورى اسامى بـرخى از خوانیـن واشـرار سـتمگر که در پناهحکـومت مـرکـزى بـه غـارت اموال و نوامیـس مردم مى پرداختند مى فـرمایدمـن از بچگى در جـنـگ بـودم … ما مـورد زلقـى هـا بـودیـم, مـوردهـجـوم رجـبعلـیـهـا بــودیـم و خـودمان تفنگ داشتیـم و مـن در عیـنحالى که تـقـریـبا شـایـد اوایـل بلوغم بود, بـچـه بودم, دور ایـنسنگـرهایى که بـسـتـه بـود نـد در مـحل ما و اینها مى خـواسـتند هجـومکـنند و غـارت کـنند, آنجا مى رفـتـیــم سنگرها را سرکشـى مى کردیـمکـودتاى رضا خان در سـوم اسفـند 1299 شمسـى که بنابر گـواهـى اسـناد ومدارک تاریخـى و غـیر قابـل خـدشـه بـوسیله انگلیـسها حـمایت وسازمانـدهـى شـده بـود هـر چـنـد کـه بـه سلطنت قاجاریه پایان بخشید وتا حـدودى حکـومت مـلوک الطـوایـفـى خـوانیـن و اشـرار پـارکنـده رامحدود سـاخت اما درعـوض آنچـنـان دیکتاتـورى پدید آورد که در سایـه آنهـزار فامـیـل بر سرنـوشـت مـلـت مظلـوم ایـران حاکـم شدند ودودمانپهـلـوى به تنهایى عهـده دار نقـش سابق خوانین و اشرار گردید
درچنین شرایطـى روحانیت ایران که پـس از وقایع نهـضـت مشروطیت در تنگناىهجـوم بى وقـفـه دولتهـاى وقت و عـمال انگلیسى از یکـسو و دشمـنی هاىغرب باختگان روشنفـکر مـآب از سـوى دیگر قـرار داشت براى دفاع ازاسـلام و حـفـظ موجـودیت خـویـش بـه تکاپـو افـتاد. آیه الـلـه العظمىحاج شیخ عـبدالـکریـم حایرى بـه دعـوت علماى وقت قـم از اراک به ایـنشهـر هجرت کرد واندکـى پـس از آن امـام خـمیـنى که با بـهـره گیرى ازاستعداد فـوق العاده خـویـش دروس مقـدماتى و سطـوح حـوزه علمیه را درخـمیـن و ارا ک با سـرعـت طى کرده بود به قـم هجرت کـرد و عملا درتـحکیـم موقعیت حـوزه نـو تاسیـس قـم مـشارکـتى فعال داشت
زمانچندانـى نگذشت که آن حضرت در اعداد فضلاى برجـسته این حـوزه در عرفـانو فلسفه و فقه و اصـول شنـاخته شـد
پـس از رحلت آیـه اللـه العظمىحایرى ( 10 بهمـن 1315 ه-ش ) حـوزه علمیه قـم را خطر انحلال تهـدید مىکرد. عـلماى مـتـعهـد به چاره جویى برخاستند. مدت هشت سال سرپرستىحـوزه علمـیـه قـم را آیات عـظـام
سید محمد حجت, سید صدر الدیـنصدر و سیـد محـمـد تقـى خـوانسارى -رضوان الـلـه علیهـم ـ بر عهدهگرفتند. در ایـن فاصله و بـخصـوص پـس از سقوط رضاخان, شرایط براى تحققمرجعیت عظمى فراهـم گردید. آیه الله العظمى بروجردى شخصیت علمى برجستهاى بـود کـه مـى تـوانست جانشین مناسبـى براى مـرحوم حایرى و حفـظ کیانحـوزه بـاشـد. ایـن پیشنهاد از سـوى شاگردان آیـه الـلـه حایرى و ازجمله امام خـمـیـنـى به سرعت تعقیب شـد. شخص امام در دعـوت از آیـهالـلـه بـروجردى براى هجرت به قـم و پذیرش مسئولیت خطـیر زعامت حـوزهمجدانه تلاش کرد
امام خمینـى که با دقـت شـرایط سیاسـى جامعه ووضعـیـت حـوزه ها را زیر نظر داشت و اطـلاعات خـویش را از طریق مطالـعهمـستمر کتب تاریخ معاصـر و مجلات و روزنـامـه هاى وقـت و رفـت و آمـدبـه تهـران و درک محضر بزرگانى همچون آیـه الـلـه مـدرس تکـمیل مى کرددریافـته بـود که تـنها نقـطـه امـیـد بـه رهـایـى و نجات از شـرایطذلت بارى که پـس از شکست مشروطیت و بخصـوص پـس از روى کار آوردن رضاخان پدید آمده است, بیدارى حوزه هاى عـلمـیـه و پیش از آن تضـمیـن حیاتحوزه ها و ارتبـاط معنـوى مـردم بـا روحـانیت مـى بـاشـد
امامخمینى در تعقیب هدفهاى ارزشمند خویش در سال 1328 طرح اصلاح اساس ساختارحـوزه علمیه را با هـمـکارى آیـه الـلـه مـرتضـى حایـرى تهـیـه کرد وبـه آیـه الـلـه بـروجردى پـیشـنهاد داد. ایـن طرح از سوى شاگردان امامو طلاب روشـن ضمیر حـوزه مـورد اسـتقبال و حمایت قرار گرفت
امارژیـم در محاسباتـش اشـتـبـاه کرده بـود. لایحه انجـمـنـهاى ایالتى وولایتى کـه به مـوجـب آن شـرط مسـلمان بودن, سوگـند به قرآن کریـم ومرد بـودن انـتخاب کـنـنـدگان و کاندیـداها تغییر مـى یافت در 16 مهـربه تصـویب کـابـیـنـه امیـر اسـد الـلـه علـم رسیـد. آزادىانتخابات زنان پـوششـى براى مخفى نگـه داشـتـن هـدفـهاى دیگربـود
حذف و تغییر دو شـرط نخـست دقـیـقا بـه منظور قانـونـى کـردنحضـور عناصر بهایـى در مصـادر کـشـور انتخاب شـده بـود. چـنانکه قـبـلانـیـز اشاره شد پـشتـیـبـانى شـاه از رژیـم صهـیـونیـستـى در تـوسعهمناسبات ایران و اسرائـیل شرط حمایـتهاى آمـریـکـا از شـاه بـودنـفـوذ پـیـروان مـسـلک استعـمـارى بهـائـیت در قـواى سه گانه ایرانایـن شرط را تحقق مـى بخشید. امام خمـیـنـى به هـمراه عـلماى بزرگ قـمو تهـران به محض انتشار خبر تصویب لایحه مـزبور پـس از تبادل نـظـردسـت به اعـتـراضات همه جانبه زدند
نقـش حضرت امام در روشـنساختـن اهداف واقعى رژیـم شـاه و گوشـزد کـردن رسالت خطیر علما و حـوزههاى علمـیـه در ایـن شـرایـط بـسیـار مـوثـر وکارساز بـود. تلگرافـهـاو نامـه هـای سرگـشـاده اعـتـراض آمـیز علما به شاه و اسـد الـلـه علـممـوجى از حـمایـت را در اقـشار مخـتلف مردم برانگیخت. لحـن تلگرافـهـاىامام خمـیـنـى به شاه و نخست وزیر تند و هشـدار دهنده بود. در یکـى ازایـن تلگرافها آمده بـود
اینجانب مجددا به شما نصیحت مى کنـم کهبـه اطاعت خـداوند مـتعـال و قانـون اساسـى گردن نهید واز عواقبوخـیـمـه تخلف از قـرآن و احـکام علماى ملت و زعماى مسلمیـن و تخـلف ازقانـون اساسی بـترسید وعـمـدا و بـدون مـوجب مـمـلکت را به خطـرنـیـنـدازید و الا علماى اسلام درباره شمـا از اظهار عقیـده خـوددارىنخـواهنـد کـرد
بدیـن ترتـیـب ماجراى انجـمنهاى ایـالـتى وولایـتـى تجربـه اى پیروز و گرانقدر براى ملت ایران بـویژه از آن جهـتبـود کـه طى آن ویـژگـیـهـاى شخصیتـى را شناخـتـنـد که از هر جهـت براىرهـبـرى امت اسلام شایسته بـود. باو جـود شکست شـاه در ماجـراىانجـمـنها, فـشـار آمریکـا بـراى انجـام اصلاحـات مـورد نظر ادامـهیافت. شـاه در دیـماه 1341 اصـول ششگانه اصلاحات خویـش را بر شمرد وخـواستار رفـراندوم شد . امام خمینى بار دیگـر مراجع و عـلمـاى قـم رابـه نـشـست و چاره جویى دوباره فراخواند
با پیشنهاد امام خمینىعـیـد باسـتانـى نـوروز سـال 1342 در اعـتراض به اقدامات رژیم تحریـمشد. در اعلامـیه حضـرت امام از انـقـلاب سـفـیـد شاه بـه انقـلاب سـیـاه تعـبـیـر و هـمـسـویـى شـاه بـا اهـداف آمریکا و اسرائیل افـشا شده بود . از سـوى دیگـر, شـاه در مـورد آمادگى جامـعـه ایـران بـراى انجام اصلاحات آمـریکا به مـقامات واشـنگـتـن اطـمـیـنان داده بـود و نام اصـلاحات را انقـلاب سـفـیـد نهاده بـود. مخالـفت عـلما براى وى بسیار گران مى آمد .
امام خمـیـنى در اجـتماع مردم, بى پروا از شخـص شـاه به عنـوان عـامل اصلـى جنایات و هـم پـیـمان بـا اسـرائـیـل یاد مـى کـرد و مـردم را بـه قـیام فرا مـى خـوانـد. او در سـخـنـرانى خـود در روز دوازده فـروردیـن 1342 شدیـدا از سـکـوت عـلماى قـم و نجف ودیگر بلاد اسلامى در مقابل جنایات تازه رژیـم انـتـقـاد کرد و فـرمـودامـروز سکـوت هـمـراهى بـا دستگـاه جبـار است حضـرت امـام روز بعد(فروردیـن 42 ) اعلامـیـه معروف خـود را تحت عنـوان شاه دوستى یعنى غارتگرى منـتـشر ساخت .
راز تاثیر شگـفت پـیـام امام و کـلام امـام در روان مخاطـبـیـنـش که تا مرز جانـبازى پیـش مـى رفت را بایـد در هـمـیـن اصـالت انـدیشه, صلابت راى و صـداقت بـى شـائبه اش بـا مـردمجستجـو کـرد
سال 1342 با تحریـم مراسـم عـیـد نوروز آغـاز و باخـون مظـلـومیـن فیضیه خـونرنگ شد. شـاه بر انجام اصـلاحات مـورد نظـر آمـریکـا اصـرار مـى ورزیـد و امام خـمـیـنى بر آگاه کردن مردم و قـیـام آنـان در بـرابـر دخـالتهاى آمـریکـا و خیـانـتهاى شاه پـافـشـارى داشـت. در چهـارده فروردیـن 1342 آیـه الله العظمـى حکیـماز نجف طـى تلگـرافـهـایى بـه علما و مراجع ایران خـواستار آن شد کـههمگـى به طـور دسـتـه جمـعى به نجف هجرت کنند. این پیشنهاد براى حفـظ جان عـلما و کیان حـوزه ها مطرح شده بود .
حضرت امام بـدون اعـتـنا بـه ایـن تهـدیـدها, پاسخ تلگـراف آیـه الـلـه العـظـمى حکیـم را ارسال نمـوده و در آن تاکیـد کرده بـود کـه هـجـرت دسـتـه جمـعى علما و خالـى کـردن حـوزه علمیه قـم به مصلحت نیست .
امام خمیـنـى در پیامـى( بـهتایخ 12 / 2 / 1342 ) به مناسـبـت چهـلـم فاجعـه فـیـضـیـه بـرهمـراهـى عـلما و مـلت ایران در رویارویـى سـران ممـالک اسلامـى و دول عربـى بـا اسـرائیل غاصب تـاکید ورزید وپیمانهاى شـاه و اسـرائیل را محکـوم کرد .

قیام 15خرداد

ماه محرم 1342 که مـصادف با خردادبـود فـرا رسـید. امام خمینى از ایـن فـرصت نهـایت اسـتفاده را درتحـریک مردم بـه قیام عـلیـه رژیـم مستبد شاه به عمل آورد
امامخمینى در عـصـر عاشـوراى 13 خرداد سال 1342شمسى در مـدرسه فیضـیـه نطقتاریخـى خـویـش را که آغازى بر قیام 15 خرداد بود ایراد کرد
درهمیـن سخنرانى بـود که امام خمـیـنى بـا صداى بلند خطاب به شاه فرمـودآقا مـن به شما نصیحت مـى کنـم، اى آقاى شـاه ! اى جنـاب شاه! مـن بهتو نصیحت مى کـنم دسـت بـردار از این کارها، آقا اغـفـال مى کنند تورا. مـن مـیل ندارم کـه یـک روز اگر بـخـواهـند تـو بـروى، همه شکرکـنند… اگر دیکـته مى دهند دسـتت و مى گـویند بخـوان، در اطـرافـشفکـر کـن…. نصـیحت مرا بـشـنـو… ربط ما بـیـن شـاه و اسرائیل چیستکه سازمان امنیت مـى گـوید از اسرائـیـل حرف نزنـیـد… مگر شاهاسـرائـیلـى است ؟ شاه فـرمان خامـوش کـردن قـیـام را صادر کـرد. نخستجمع زیادى از یاران امام خمینـى در شـامگاه 14 خرداد دستگیـر و ساعت سهنیمه شب ( سحـرگاه پانزده خـرداد 42 ) صـدها کماندوى اعـزامـى از مرکز،منزل حضرت امـام را محاصره کردند و ایشان را در حالیکه مشغول نماز شببـود دستگیـر و سـراسـیـمـه بـه تهـران بـرده و در بازداشــتگاه باشگاهافـسـران زنـدانـى کـردنـد و غروب آنروز به زندان قـصر مـنتقلنمـودنـد. صـبحگاه پـانـزده خـرداد خبـر دستگیرى رهـبـر انقلاب بـهتهـران، مـشهـد، شیـراز ودیگـر شهرها رسیـد و وضعیتـى مشـابه قـم پـدیدآورد
نزدیکترین ندیم همیشگى شاه، تیمـسار حسیـن فردوست در خاطراتشاز بکارگیرى تجربیات و همکارى زبـده ترین ماموریـن سـیاسى و امـنیـتىآمریکا براى سرکـوب قـیام و هـمچنیـن از سراسـیمگـى شاه و دربـاروامراى ارتـش وساواک در ایـن ساعـات پرده بـرداشـتـه و تـوضـیح دادهاست که چگـونه شـاه و ژنـرالهـایـش دیـوانه وار فرمان سرکـوب صادر مىکردند
امام خمینـى، پـس از 19 روز حبـس در زنـدان قـصـر بـهزنـدانـى در پـادگـان نظامـى عشـرت آبـاد منتقل شـد
با دستگیرىرهبـر نهـضـت و کـشتار وحشیانه مـردم در روز 15 خـرداد 42، قیام ظاهراسرکوب شد. امـام خمـینى در حبـس از پاسخ گفتـن بـه سئوالات بازجـویان،با شهـامت و اعلام ایـنکه هـیـئـت حاکمه در ایـران و قـوه قضائیه آنراغـیر قـانـونـى وفـاقـد صلاحـیت مـى داند، اجتـناب ورزیـد. در شامگاهفـروردیـن سال 1343 بـدون اطلاع قـبـلى، امام خمینى آزاد و به قـممنتقل مـى شـود. بـه محض اطلاع مردم، شـادمـانى سراسر شهر را فرا مـىگیرد وجشنهاى باشکـوهى در مـدرسه فـیـضـیـه و شهـر بـه مـدت چـنـد روزبـر پا مـى شـود. اولیـن سالگـرد قـیام 15خـرداد در سال 1343 با صـدوربیانیه مـشتـرک امام خمـیـنـى و دیگر مراجع تقلید و بیانیه هاى جداگانهحـوزه هاى علمـیه گرامـى داشـتـه شـد و به عنـوان روز عزاى عمـومـىمعرفـى شـد
امـام خمـینـى در 4 آبـان 1343 بـیانـیـه اى انقلابـىصادر کرد و درآن نـوشـت : دنـیا بـدانـد که هر گرفـتارى اى کـه ملـتایـران و مـلـل مسلمـیـن دارنـد از اجـانب اسـت، از آمـریکاست، ملـلاسلام از اجـانب عمـومـا و از آمـریکـا خصـوصـا متنفــر استآمـریکـاست که از اسـرائیل و هـواداران آن پشتیبـانـى مـى کنـدآمریکاست که به اسرائیل قـدرت مـى دهـد که اعراب مسلـم را آواره کندافشاگرى امام علیه تصـویب لایحه کاپیتـولاسیون، ایران را در آبان سـالدر آستـانه قیـامـى دوبـاره قرار داد
سحرگاه 13 آبان 1343دوباره کماندوهاى مـسلح اعـزامى از تـهـران، مـنزل امام خمـیـنى در قـمرا محاصره کـردنـد. شگـفـت آنـکه وقـت باز داشت، هـمـاننـد سال قـبـلمصادف با نیایـش شبـانه امام خمینـى بـود.حضرت امام بازداشت و بـههـمراه نیروهاى امـنـیـتى مـستقیما بـه فرودگاه مهرآباد تهران اعـزام وبـا یک فـرونـد هـواپـیـماى نظامى کـه از قبل آماده شـده بـود، تحتالحـفـظ مامـوریـن امـنیـتى و نظامى بـه آنکارا پـرواز کـرد. عـصـرآنـروز سـاواک خـبـر تـبـعـیـد امـام را بـه اتهام اقـدام علیه امنیتکشـور ! در روزنـامه ها مـنتـشـر سـاخت
علی رغم فضاى خفقان موجى ازاعتراضها بـه صـورت تـظـاهـرات در بـازار تهران، تعطیلى طولانى مدتدروس حوزه ها و ارسال طومارها و نامـه ها به سازمانهاى بیـن المللـى ومـراجع تقلیـد جلـوه گـر شد
اقامت امام در ترکیه یازده ماه بهدرازا کشید در این مدت رژیم شاه با شدت عمل بـى سابقه اى بقایاى مقاومترا در ایران در هـم شکـست و در غیاب امام خمینى به سرعت دست به اصلاحاتآمریکا پـسند زد. اقـامت اجبارىدر تـرکیـه فـرصتـى مغـتـنـم بـراىامـام بـود تا تـدویـن کتـاب بزرگ تحـریـر الـوسیله را آغازکند

تبعید امام خمینی (ره) از ترکیه به عراق

روز 13 مهرماه 1343 حضرت امام بههـمـراه فرزنـدشان آیه الله حاج آقا مصطفـى از ترکیه به تبعیدگاه دوم،کشـور عراق اعزام شدند. امام خمینى پس از ورود بـه بـغداد بـراى زیارتمرقـد ائـمه اطهار(ع) به شهــرهــاى کاظمیـن، سامـرا و کـربلا شتـافتویک هـفـته بعد بـه محل اصلـى اقـامت خـود یعنـى نجف عزیمتکرد
دوران اقامت 13 ساله امام خمـینى در نجف در شرایطى آغاز شد کههر چند در ظاهر فشارها و محدودیـتهاى مستقیـم در حـد ایـران و تـرکیهوجـود نـداشت اما مخالفـتها و کارشکـنـیها و زخـم زبانهـا نـه ازجـبـهـه دشمـن رویاروی بـلکه از ناحیه روحانى نمایان و دنیا خـواهانمخفى شده در لباس دیـن آنچنان گـسترده و آزاردهنده بود که امام باهـمـه صـبر و بـردبارى معروفـش بارها از سخـتى شرایط مبارزه در ایـنسالها بـه تلخى تمام یاد کرده است. ولى هـیچـیـک از ایـن مصـائب ودشـواریها نـتـوانـست او را از مـسیــرى که آگـاهانه انتخاب کرده بودباز دارد
امام خمینى سلسله درسهاى خارج فـقه خـویـش را با همهمخالفتها و کارشکنیهاى عناصر مغرض در آبان 1344 در مسجد شیخ انصارىره) نجف آغاز کرد که تا زمان هجـرت از عراق به پاریـس ادامه داشتحوزه درسى ایشان به عنـوان یکى از برجسته تریـن حوزه هاى درسى نجف ازلحـاظ کیفیت و کمیت شـاگـردان شنـاخته شـد
امام خمینـى از بدو ورودبـه نجف بـا ارسال نامـه ها و پیک هایى بـه ایران، ارتباط خویـش را بـامـبارزیـن حـفـظ نـموده و آنان را در هـر منـاسبـتـى بـه پـایـدارى درپیگیـرى اهـداف قـیام 15 خـرداد فـرا مى خواند
امام خمینى در تمامدوران پـس از تـبـعـید، علی رغـم دشواریهاى پدید آمـده، هیچگاه دست ازمبارزه نـکـشیـد، وبـا سخنـرانیها و پیامهـاى خـویـش امیـد به پیـروزىرا در دلها زنـده نگـاه مى داشت
امام خمینى در گفتگـویى با نمانیدهسازمان الفـتـح فـلسطیـن در 19 مهر 1347 دیـدگاههاى خویش را دربارهمسائل جهان اسلام و جهاد ملت فلسطین تشریح کرد و در همین مصاحبه بروجوب اختصاص بخشى از وجـوه شـرعى زکات بـه مجـاهـدان فلسطینـى فتـواداد
اوایل سال 1348 اختلافات بـیـن رژیـم شاه و حزب بـعث عراق بـرسر مرز آبـى دو کشـور شدت گرفت. رژیـم عراق جمع زیادى از ایـرانـیانمقیـم این کشـور را در بـدتریـن شرایط اخراج کرد. حزب بـعث بـسـیارکوشید تا از دشمـنى امام خمـیـنى با رژیـم ایـران در آن شرایط بـهـرهگیرد چهار سال تـدریس، تلاش و روشنگرى امام خمـیـنـى تـوانسته بـودتا حـدودى فضاى حـوزه نجف را دگرگـون سازد. اینـک در سال 1348 علاوه برمبارزین بیـشمار داخل کشور مخاطبین زیادى در عراق، لبـنان و دیگر بـلاداسلامـى بـودنـد که نهـضت امام خمینى را الگـوى خویـش مىدانستند

امام خمینی (ره) واستمرار مبارزه (1356 – 1350)

نیمه دوم سال 1350 اختلافات رژیـمبعثـى عراق و شاه بالا گـرفت و به اخراج و آواره شـدن بسیارى ازایرانیان مقیـم عراق انجامید. امام خمینى طـى تلگرافى به رئیـس جمهورعراق شدیدا اقدامات ایـن رژیـم را محکـوم نمود. حضرت امام در اعتراض بهشرایط پیـش آمـده تصمیـم به خـروج از عراق گـرفت اما حکـام بـغداد بـاآگـاهـى از پیـامـدهـاى هجـرت امـام در آن شـرایط اجـازه خـروج ندادندسال 1354 در سالگرد قیام 15 خـرداد، مـدرسه فیضیه قـم بار دیگر شاهـدقیام طلاب انقلابـى بـود. فریادهاى درود بر خمینـى ومـرگ بر سلسلهپهلـوى به مـدت دو روز ادامه داشت پیـش از ایـن سازمانهـاى چـریکـىمتلاشـى شـده وشخصیتهاى مذهبى و سیاسى مبارز گرفـتار زندانهاى رژیمبودند
شاه در ادامه سیاستهاى مذهـب ستیز خود در اسفنـد 1354وقیحـانه تاریخ رسمـى کشـور را از مـبدا هجرت پیامـبـر اسلام بـه مبداسلطنت شاهان هخامنشى تغـییر داد. امام خمینى در واکنشى سخت، فـتوا بهحرمت استفاده از تاریخ بـى پایـه شاهنشاهـى داد. تحریـم اسـتفـاده ازایـن مبدا موهـوم تاریخى هـمانند تحریـم حزب رستاخیز از سـوى مردمایران اسـتقبال شـد و هر دو مـورد افـتـضاحـى براى رژیـم شاه شـده ورژیـم در سـال 1357 ناگزیـر از عقـب نشینـى و لغو تـاریخ شاهنشاهى شد

اوجگیری انقلاب اسلامیدر سال 1356 و قیام مردم

امام خمینـى که بـه دقت تحـولاتجارى جهان و ایـران را زیـر نظر داشت از فـرصت به دست آمـده نهـایتبـهـره بـردارى را کـرد. او در مرداد 1356 طـى پیامى اعلام کرد : اکنونبه واسطـه اوضاع داخلى و خارجى و انعـکاس جنایات رژیـم در مجامع ومطـبـوعات خارجى فرصتى است که باید مجامع علمى و فـرهـنگى و رجالوطـنـخـواه و دانشجویان خارج و داخل و انجمـنهاى اسلامى در هر جایـىدرنگ از آن استفاده کنند و بى پرده بپا خیزند
شهادت آیه الله حاجآقا مصطفى خمـینى در اول آبان 1356 و مراسم پر شکـوهـى که در ایرانبرگزار شـد نقـطـه آغازى بـر خیزش دوباره حـوزه هاى علمیه و قیام جامعهمذهـبى ایران بـود. امام خمـینى در همان زمان به گـونه اى شگفت ایـنواقعه را از الطـاف خفـیـه الهى نامیده بـود. رژیـم شاه با درج مقالهاى تـوهـیـن آمـیـز عـلیـه امام در روزنامه اطلاعات انتقام گرفتاعتراض بـه ایـن مـقـاله، بـه قـیام 19 دى مـاه قـم در سـال 56 منجـرشد کـه طى آن جمعى از طلاب انقلابـى به خـاک و خـون کشیـده شـدند. شاهعلی رغم دست زدن به کشتارهاى جمعى نتـوانست شعله هاى افروخته شده راخاموش کنداو بسیج نظـامـى و جهاد مسلحـانه عمـومـى را به عنوانتنها راه باقـیمانـده در شرایط دست زدن آمریکا بـه کـودتاى نظامـىارزیـابـى مى کرد

هجرت امام خمینی (ره)از عراق به پاریس

در دیدار وزراى خارجه ایران و عراقدر نـیـویـورک تصـمـیـم به اخراج امام خمینـى از عراق گرفته شـد. روزدوم مـهـر 1357 مـنزل امـام در نجف بـوسیله قـواى بعثـى محاصرهگردیـدانعکاس ایـن خبـر با خشـم گستـرده مسلمانان در ایران، عراق ودیگـر کشـورها مـواجه شـد
روز 12 مهر ،امام خمینى نجف را به قصدمرز کـویت ترک گـفـت. دولت کویـت با اشاره رژیـم ایـران از ورود امـامبـه ایـن کـشـور جلوگـیـرى کـرد. قـبـلا صحـبـت از هجـرت امام بـهلبـنـان و یا سـوریه بـود امـا ایشان پـس از مشـورت با فـرزنـدشانحجه الاسلام حاج سیـد احمـد خمینـى ) تصمیـم بـه هجـرت به پاریـس گرفتدر روز 14 مهـر ایشان وارد پاریس شدند
و دو روز بعد در منزل یکى ازایرانـیـان در نوفـل لـوشـاتــو ( حـومـه پاریـس ) مستقـر شـدنـدمامـوریـن کاخ الیزه نظر رئیـس جـمهـور فـرانسه را مبنـى بـر اجتناب ازهرگـونه فـعـالـیـت سـیاسـى بـه امام ابلاغ کـردنـد. ایـشـان نیز درواکـنـشــى تنـد تصـریح کـرده بـود که ایـنگونـه محدودیتها خلاف ادعاىدمکراسى است و اگر او ناگزیر شـود تا از ایـن فرودگـاه بـه آنفـرودگـاه و از ایـن کـشـور بـه آن کـشـور بـرود بـاز دست از هـدفهایـشنخـواهـد کشیـد
امام خمـیـنى در دیـماه 57 شـوراى انقلاب را تکشیلداد. شاه نیز پـس از تشکیل شـوراى سلطـنـت و اخـذ راى اعـتـماد بـراىکـابـینه بختیار در روز 26 دیـماه از کشـور فـرار کـرد. خـبـر در شـهـرتهران و سپـس ایران پیچید و مردم در خیابانها به جشـن و پایکـوبىپرداختند

بازگشت امام خمینی(ره) به ایران پس از 14 سال تبعید

اوایل بهمـن 57 خبر تصمیم امام در بازگشت بـه کـشور منتشر شدهر کس که مى شنید اشک شوق فرو مى ریخت. مردم 14 سال انتظار کشیدهبـودنـد. اما در عیـن حال مردم و دوستان امام نگـران جان ایشان بـودندچرا که هنوز دولت دست نشانده شاه سر پا و حکومت نظامى بر قرار بود. اماامام خمینى تصمیـم خویـش را گرفته و طى پیامـهـایى به مردم ایرانگـفـته بـود مى خـواهد در ایـن روزها سرنـوشـت سـاز و خطیر در کنارمردمـش باشد. دولت بخـتـیار با هماهنگى ژنرال هایزر فـرودگـاههاى کشـوررا به روى پـروازهـاى خـارجى بست
دولت بختیار پـس از چنـد روز تـابمقـاومـت نـیـاورد و ناگزیـر از پذیرفتـن خـواست ملت شـد. سرانجام امامخمینـى بامداد 12 بهمـن 1357 پـس از 14 سال دورى از وطـن وارد کشـورشـد. استقبال بـى سـابـقـه مـردم ایـران چنـان عـظـیـم و غـیـر قـابلانکـار بــود که خبرگزاریهاى غربـى نیز ناگزیر از اعـتـراف شـده ومستـقـبـلیـن را 4 تا 6 میلیون نفر برآورد کردند

رحلت امام خمینی (ره)،وصال یار، فراق یاران

امام خمینى هـدفها و آرمانها و هـرآنچه را که مـى بایــست ابـلاغ کنـد ، گفته بـود و در عمـل نیز تـمامهستیـش را بـراى تحقق هـمان هـدفها بـکار گرفته بـود. اینک در آستـانهنیمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزیزى مى کرد که تمام عمرشرا براى جلب رضاى او صرف کرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، درمـقابل هیچ قدرتى خـم نشده ، و چشـمانش جز براى او گریه نکرده بـودسروده هاى عارفانه اش همه حاکى از درد فـراق و بیان عطـش لحظه وصالمحبوب بـود. و اینک ایـن لحظه شکـوهمنـد بـراى او ، و جانــکاه و تحملناپذیر بـراى پیروانـش ، فـرا مـى رسید. او خـود در وصیتنامه اشنـوشـته است : با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدواربه فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جایگاه ابــدىسفر مى کنـم و به دعاى خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خداى رحمن ورحیـم مى خـواهـم که عذرم را در کوتاهى خدمت و قصـور و تقصیر بپذیـرد واز مـلت امـیدوارم که عذرم را در کـوتاهى ها و قصـور و تقصیـرهابـپذیـرنـد و بـا قــدرت و تصمیـم و اراده بــه پیش بروند
شگفتآنکه امام خمینـى در یکـى از غزلیاتـش که چنـد سال قبل از رحلت سرودهاست
انتظار فرج از نیمه خردادکشم سالها مى گذرد حادثه ها مى آید
ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سیزدهـم خـرداد ماه سـاللحظه وصال بـود. قــلبـى از کار ایستـاد که میلیـونها قلــب رابـه نور خدا و معنـویت احـیا کرده بـود. بــه وسیله دوربین مخفـى اى کهتـوسط دوستان امــام در بیمارستان نصب شده بـود روزهاى بیمارى و جریانعمل و لحظه لقاى حق ضبط شده است. وقتى که گوشه هایـى از حالات معنوى وآرامـش امام در ایـن ایـام از تلویزیون پخـش شـد غوغایى در دلها برافکند که وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممکـن نیست. لبها دائمـا بهذکـر خـدا در حـرکت بود
در آخرین شب زندگى و در حالى که چند عملجراحى سخت و طولانى درسن 87 سالگى تحمل کرده بود و در حالیکه چندیـنسرم به دستهاى مبارکـش وصل بـود نافله شب مى خـواند و قـرآن تلاوت مـىکرد. در ساعات آخر ، طمانینه و آرامشى ملکـوتـى داشـت و مـرتبا شـهادتبـه وحـدانیت خـدا و رسالت پیـامبـر اکرم (ص) را زمـزمه مـى کـرد و بـاچنیـن حــالتى بـود که روحـش به ملکـوت اعلى پرواز کرد. وقتى که خبررحلت امــام منتشر شـد ، گـویـى زلزله اى عظیـم رخ داده است ، بغضهاتـرکیـد و سرتاسر ایران و همـه کانـونهایـى کـه در جـهان بـا نام وپیام امام خمینـى آشـنا بـودنـد یــکپارچه گـریستند و بـر سر و سینهزدنـد. هیچ قلـم و بیـانـى قـادر نیست ابعاد حـادثه را و امواج احساساتغیر قابل کنترل مردم را در آن روزها تـوصیف کند
مـردم ایـران ومسلمانان انقلابى ، حق داشتـند این چنیـن ضجه کـنند و صحنه هایى پدیدآورند که در تاریخ نمونه اى بـدیـن حجم و عظـمت براى آن سراغ نداریـمآنان کسـى را از دست داده بـودند کـه عـزت پـایمال شـده شان را بـازگـردانده بود ، دست شاهان ستمگر ودستهاى غارتگران آمریکایى و غربـى رااز سرزمینشان کـوتاه کرده بود ، اسلام را احــیا کـرده بــود ،مسلمـیـن را عــزت بـخـشـیـده بـــود ، جمهـورى اسلامـى را بـر پـاکـرده بـود ، رو در روى همـه قـدرتهاى جهـنمـى و شیـطانـى دنـیاایستاده بـود و ده سال در بـرابـر صـدها تـوطئه برانـدازى و طـرحکـودتا و آشـوب و فتنه داخلـى و خارجـى مقاومت کرده بود و 8 سـالدفـاعى را فـرمانـدهـى کرده بـود که در جبهه مقابلـش دشمنـى قـرار داشتکه آشکارا از سـوى هر دو قـدرت بزرگ شرق و غرب حمایت همه جانبه مـىشـد. مردم ،رهبر محبـوب و مرجع دینـى خـود و منادى اسلام راستیـن را ازدست داده بـودند
شایـد کسانـى که قـادر به درک و هضـم ایـن مفاهیـمنیستنـد ، اگـر حالات مردم را در فیـلمهاى مـراسـم تودیع و تشییع وخاکسپارى پیکر مطهر امام خمینـى مشاهده کنـنـد و خـبر مرگ دهها تـن کهدر مقابل سنگینـى ایـن حادثه تاب تحمـل نیـاورده و قـلبـشان از کارایستـاده بـود را بشنـوند و پیکرهایى که یکـى پـس از دیـگرى از شـدتتـاثـر بیهوش شـده ، بر روى دسـتها در امـواج جمعـیت به سـوىدرمانگاهها روانه مى شـدند را در فیلمها و عکسها ببیننـد، در تفسیرایـن واقعیتها درمانده شوند
امـا آنـانکه عشـق را مـى شنـاسنـد وتجـربـه کـرده انـد، مشکلـى نـخواهند داشت. حقیقـتا مردم ایران عاشقامام خمینى بـودند و چـه شعار زیبا و گـویایى در سالگرد رحلتـش انتخابکرده بـودند که
عشق به خمینـى عشق به همه خوبیهاست
روزچهاردهم خرداد 1368 ، مجلس خبرگان رهبری تشکیل گردیـد و پـس از قرائتوصیتنامه امـام خمینى تـوسـط حضرت آیـه الله خامنه اى که دو ساعت ونیـم طـول کشید ، بحث و تبـادل نظر براى تعییـن جانشینـى امام خمینـى ورهبر انقلاب اسلامـى آغاز شد و پـس از چندیـن ساعت سـرانجام حضرت آیـهالله خامنه اى ( رئیـس جمهور وقت ) که خود از شـاگـردان امـام خمینـى ـسلام الله علیه ـ و از چهره هاى درخشـان انقلاب اسلامـى و از یـاورانقیـام 15 خـرداد بـود و در تـمـام دوران نهضت امـام درهمـه فـراز ونشیبها در جـمع دیگـر یــاوران انـقلاب جـانبـازى کرده بود ، به اتفاقآرا براى ایـن رسالـت خطیر بـرگـزیده شد. سالها بـود که غـربیـها وعوامل تحت حمایتشان در داخل کشـور که از شکست دادن امـام مایـوس شـدهبـودند وعده زمان مرگ امـام را مى دادند
اما هـوشمندى ملت ایران وانتخاب سریع و شایسته خـبرگان و حمایـت فـرزنـدان و پیـروان امـام همهامیدهاى ضـد انقلاب را بـر بـاد دادنـد و نه تنها رحلت امـام پایان راهاو نبـود بلکه در واقع عصر امام خمینـى در پهـنه اى وسیعـتر از گـذشـتهآغاز شده بـود. مگر اندیشه و خـوبى و معنویت و حقیقت مى میرد ؟ روز وشـب پانزدهـم خرداد 68 میلونها نفر از مردم تهران و سـوگوارانى که ازشهرها و روستاها آمـده بـودند ، در محل مصلاى بـزرگ تهـران اجتماعکردنـد تـا بـراى آخـریـن بـار با پیکر مطهر مـردى که بـا قیـامش قـامتخمیـده ارزشها و کرامتها را در عصر سیاه ستـم استـوار کرده و در دنـیانهـضتـى از خـدا خواهى و باز گشت به فطرت انسانى آغاز کرده بود ، وداعکنند
هیچ اثرى از تشریـفات بـى روح مـرسـوم در مراسـم رسمى نبـودهمه چیز، بسیجى و مردمى وعاشقانه بـود. پیـکر پاک و سبز پوش امـام بـربـالاى بـلنـدى و در حلـقه میلیـونها نفـر از جمعیت مـاتـم زده چـوننگینى مى درخشید. هر کس به زبان خویـش با امامـش زمـزمه مى کرد و اشکمـى ریخت. سـرتاسـر اتـوبان و راههاى منتهى به مصلـى مملـو از جمیعتسیاهپوش بود
پـرچمهاى عزا بـر در و دیـورا شهر آویخته و آواى قرآناز تمام مساجد و مراکـز و ادارات و مـنازل به گـوش مـى رسیـد. شـب کـهفـرا رسیـد هزاران شمع بیاد مشعلـى که امـام افـروخـته است ، دربـیابـان مصلـى و تپه هـاى اطـراف آن روشـن شـد. خـانـواده هـاى داغدارگرداگرد شمعـها نشسته و چشمانشان بر بلنداى نـورانـى دوخته شـدهبود
فریاد یا حسیـن بسیجیان که احساس یتیمى مـى کـردنـد و بــر سـرو سینه مـى زدنـد فـضا را عـاشـورایـى کرده بـود. بـاور اینـکـه دیـگرصداى دلنشیـن امام خمینـى را در حسینیه جماران نخـواهند شنید ، طاقتـهارا بـرده بـود. مـردم شـب را در کـنار پیـکـر امـام بـه صبـح رسانیدنددر نخستین ساعت بامداد شانزدهم خــرداد ، میلیونها تـن به امامت آیهالله العظمـى گلپایگانى(ره) با چشمانى اشکبار برپیکر امام نمازگزاردند
انبـوهى جمعیت و شکوه حماسه حضـور مـردم در روز ورود امامخمـینى به کشـور در 12 بهمـن 1357 و تـکـرار گسـتـرده تـر ایـن حماسـهدر مـراسـم تشییع پیکر امام ، از شگفـتیهاى تـاریخ اسـت. خـبرگـزاریهاىرسمـى جهـانـى جمعیت استقبال کننده را در سال 1357 تا 6 میلیـون نفر وجمعیت حاضـر در مــراسـم تشـییـع را تا 9 میلیـون نفر تخمیـن زدند وایـن در حالى بـود که طى دوران 11 ساله حکومت امام خمینى به واسطهاتحـاد کشـورهای غربى و شرقى در دشمنى با انقلاب و تحمیل جنگ 8 ساله وصـدهـا تـوطـئه دیـگـر آنـان ، مردم ایـران سخـتیها و مشکلات فـراوانـىرا تحـمـل کرده و عزیزان بى شمارى را در ایـن راه از دست داده بـودند وطـبعا مـى بـایـست بـتدریج خسته و دلسرد شـده باشنـد امـا هرگز اینچنیـن نشـد. نسل پرورش یـافـته در مکتب الـهى امام خمینى به ایـنفرمـوده امام ایـمان کامـل داشـت که :در جهـان حجـم تحمل زحمـتها ورنجها و فداکاریها و جان نثـاریها ومحرومیتها مناسب حجـم بـزرگى مقصـودو ارزشمندى وعلـو رتـبـه آن است پـس از آنـکه مراسـم تـدفیـن به علتشـدت احسـاسات عـزاداران امـکان ادامـه نیافت ، طـى اطلاعیه هاى مـکرراز رادیـو اعلام شـد کـه مـردم بـه خانه هایشان بازگردند ، مراسـم بهبعد مـوکـول شــده و زمــان آن بعـدا اعلام شد. براى مسئولیـن تـردیـدىنـبـود که هر چه زمان بگذرد صـدها هزار تـن از علاقه مندان دیگر امـامکـه از شهـرهاى دور راهـى تهران شده اند نیز بر جمعیت تشییع کننـدهافـزوده خـواهـد شـد ، ناگزیر در بعدازظهر همان روز مراسم تـدفـین بـاهمان احساسات و بـه دشـوارى انـجـام شـد کـه گـوشـه هـایـى از اینمـراسـم بـوسـیـله خبرنگـاران بـه جهان مخابره شـد و بدین سان رحلتامام خمینـى نیز همچـون حیاتـش منـشاَ بیـدارى و نهضتـى دوباره شـد وراه و یادش جاودانه گردید چرا کـه او حقیـقت بـود و حقیقت همیشه زنـدهاست و فناناپذیر

منابع:
http://www.iichs.org
http://majid45.blogfa.com/


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : WORDx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود