مقدمه
در گذشته چنین تصور می شد که هوش یک توانایی ارثی غیر قابل تغییر است و به همین دلیل آموزش در آن تاثیری نخواهد داشت. این اندیشه حاصل نظریه هایی بود که هوش را تغییر ناپذیر می دانستند. نظریه های تازه تر که هوش را یک رشته فرآیند ذهنی می دانند بر تغییر ناپذیری آن اصرار چندانی نمی ورزند و لذا از لحاظ پرورشی نظریه های امیدوار کننده تری هستند .
گیج و برلاینر 1992- (Gage & Borliner) در این باره می گویند:
" ما می توانیم به برنامه های آموزش حل مساله ای که رفتار هوشمندانه را افزایش می دهند بیندیشیم. ما می توانیم به برنامه هایی بیندیشیم که به دانش آموزان کمک می کنند تا زمان یادگیری، استراتژی های یادگیری یا توالی مطالب یادگیری خود نظارت کنند. می توانیم درباره مهارت های رمزگردانی یا مهارت های مقایسه کردن دانش آموزان کار کنیم – اگر فکر می کنیم مشکل آنان به این قسمت مربوط می شود – با آگاهی کامل از مفاهیم مربوط به هوش در نظریه های خبرپردازی جاری، می توانیم درک کنیم که پائین بودن سطح توانایی های کلی ذهنی یک شرایط عمومی فرد نیست بلکه یک الگوی رفتاری قابل اصلاح است."
آموزش
آموزش و پرورش فرایند یادگرفتن دانش و مهارت و یاد دادن آن است. این فرایند از پیدایش انسان بر زمین آغاز شده، آرام آرام کامل تر شده و امروزه یکی از پایه های اساسی پیشرفت جامعه ها شده است. ایرانیان در فرایند پیشرفت آموزش و پرورش، نقش شایسته ای داشته اند به طوری که شکوفایی تمدن اسلامی تا حدود زیادی وامدار تلاش آموزشگران ایرانی است.
نخستین آموزگاران
در دوران پیش از تاریخ، کودکان آداب و رسوم را با پیروی از بزرگ ترها فرا می گرفتند و چون همراه آنان به کار مشغول بودند، مهارت هایی مانند شکار کردن و کاشتن گیاهان را می آموختند. در تمدن های باستانی، کاهنان و روحانیان آموزش های مخصوصی می دیدند و به آموزش دیگران مشغول می شدند. آنان علاوه بر خواندن و نوشتن و مراسم دینی از پزشکی و اخترشناسی نیز آگاه بودند. یونانیان باستان نخستین کسانی بودند که یک نظام آموزش و پرورش رسمی بنیان نهادند، اما فقط پسران خانواده های ثروتمند می توانستند از آن بهره مند شوند. یکی از درس های مهم آنان، هنر سخن وری برای سیاست مداران جوان بود.
آموزش در ایران باستان
در دوران هخامنشی، آموزش رسمی ویژه ی روحانیان زرتشتی(موبدان)، شاهزادگان و دولت مردان بود. اما چون در آیین زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگی مهم شمرده شده بود، مردم ایران به پیروی از گفتار حکیمانه ی زرتشت، یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک، اخلاق و مهارت های سودمند را به فرزندان خود آموزش می دادند. در آن زمان آتشکده ها جایگاه رسمی آموزش بودند و موبدان علاوه بر درس ها مذهبی، پزشکی، ریاضی و اخترشناسی نیز درس می دادند.
نخستین دانشگاه
در دوره ی ساسانی فرهنگ و تمدن ایرانی به شرق و غرب گسترش یافت. اما هنوز هم آموزش به گروهی خاص محدود می شد. در این دوران مهم ترین مرکز علمی و آموزشی دوران باستان، دانشگاه گندی شاپور، در شهر گندی شاپور به وجود آمد. این شهر را شاپور ساسانی بنیان نهاد و تا حدود قرن چهارم پس از اسلام آباد بود. در دانشگاه گندی شاپور داشمندان ایرانی در کنار دانشمندان هندی، یونانی و رومی به فعالیت علمی و بحث و گفت و گو مشغول بودند. وقتی مدرسه ی آتن در سال 529 میلادی بسته شد، بسیاری از دانشمندان یونانی به گندی شاپور مهاجرت کردند. در زمان خسرو انوشیروان بیمارستانی در این شهر ساخته شد و آموزش طب ایرانی، یونانی و هندی رونق گرفت.
اسلام و آموزش همگانی
پس از پیروزی عرب ها بر سپاه ساسانی، حکومت ساسانی برچیده شد و آموزش و پرورش رسمی از انحصار طبقه ی ثروتمندان بیرون آمد و دوره ی جدیدی آغاز شد. در آن دوره، آموزش اسلامی به جای آموزش آیین زرتشت مورد توجه قرار گرفت و آموزش قرآن و زبان عربی و اصول و فروع دین نو در مسجد رواج یافت. آرام آرام خط و زبان عربی جای خط و زبان پهلوی را گرفت و ترجمه ی کتاب های پهلوی که حاوی دانش تولید شده و جمع آوری شده از تمدن های گوناگون در گندی شاپور بود، به عربی ترجمه شد. مسلمانان علاوه بر مسجد به ساختن مدرسه پرداختند. نمونه ی این مدرسه ها که پس از قرن سوم هجری ساخته شد، در نیشابور، بلخ، هرات و بخارا تا قرن ها بعد دایر بوده اند. تحصیل در آن مدرسه ها رایگان بود و به فراگیران کمک هزینه ای نیز پرداخت می شد.
بنیان گذاری شهر خدا
در سال 141 هجری قمری، در زمان منصور خلیفه ی دوم عباسی و به راهنمایی خالدبن برمک ایرانی، نقشه ی بغداد را مهندسان ایرانی طراحی کردند و آن را نزدیک یکی از آبادی های قدیم ایران به نام بغداد، به معنای شهر خدا، ساختند. برمکیان آیین کشورداری را همراه خود به بغداد بردند و پایه های تمدن اسلامی را بنیان نهادند. در سال 148 هجری قمری، منصور به بیماری سختی مبتلا شد که پزشکان نتوانستند او را درمان کنند. از این رو، جرجیس پسر بختیشوع، مدیر بیمارستان گندیشاپور، برای درمان او به بغداد دعوت شد. این پزشک ایرانی پس از درمان منصور، چهار سال در بغداد بمان و پزشکی ایرانی را در بغداد آموزش داد. او پس از بازگشت به ایران، عیس بن شهلافا را جانشین خود کرد و به این ترتیب، پزشکی ایرانی به دنیای اسلام راه یافت.
خانه ی دانش
بغداد در زمان هارون الرشید به اوج شکوفایی خود رسید. هارون علاوه بر دعوت از دانشمندان، به گردآوری و ترجمه ی کتاب های خطی از زبان یونانی، سریانی و پهلوی به عربی فرمان داد. پس از هارون، پسرش مامون، بیت الحکمه(خانه ی دانش) بغداد را بنیان نهاد و به ساختن رصدخانه فرمان داد. این کارها باعث جذب دانشمندان از جا جای جهان به سوی بغداد و رونق گرفتن آموزش و پژوهش شد. نتیجه ی این فعالیت ها شکوفایی فعالیت های علمی و آموزشی در قرن سوم و چهارم هجری شد که از آن با عنوان عصر طلایی اسلام یاد می شود.
دوره ی آموزشی نظامیه
خواجه نظام المُلک وزیر معروف و با تدبیر سلجوقیان بود که به ساختن و مجهز کزدن مدرسه هایی فرمان داد که به نظامیه شهرت یافتند. نظامیه ها که در بغداد، نیشابور، اصفهان، بلخ، مرو و آمل ساخته شده بودند، به صورت شبانه روزی اداره می شدند و هزینه ی آن ها را حکومت پرداخت می کرد. این نظامیه ها برنامه ی آموزشی منسجمی داشتند که زیر نظر خواجه تنظیم شده بود و تا 150 سال با کم ترین تغییر پی گیری می شد. از نقص های این مدرسه ها این بود که کم کم بحث و گفت و گوی آزاد در آن ها کم رنگ شد و بیش تر بر فراگیری فقه شافعی، صرف و نحو، ادبیات عرب و قرآن و حدیث تاکید شد.
فراز و فرود
با حمله ی مغول ها به ایران بسیاری از شهرهای آباد ایران، از جمله شهر بخارا، به معنای مجمع دانشمندان، ویران شد. بسیاری از دانشمندان و صنعت گران کشته شدند، از کشور فرار کردند یا به اجبار به مغولستان برده شدند. مدرسه ها و کتاب خانه ها نیز طعمه ی آتش شد و تا سه قرن آرامش و آسایش که برای فعالیت علمی ضروری است، از میان رفت. بغداد نیز که پایگاه دانش و آموزش جهان آن دوران بود، با حمله ی هلاکوخان مغول، از رونق افتاد. اما پس از آشنا شدن نوادگان چنگیزخان با دین اسلام و روی آوردن آنان به این دین پشتیبان دانش و آموزش، مدرسه ها، مسجد ها و رصدخانه ها ساخته شدند و رونق گرفتند. خواجه نصیرالدین طوسی، وزیر هلاکو، او را به ساختن رصدخانه ی مراغه ترغیب کرد و خواجه رشیدالدین فضل اﷲ، وزیر اولایجاتو، شهرک دانشگاهی رَبع رشیدی را نزدیک تبریز بنا کرد. در آن شهرک بیش از 6 هزار فراگیر به آموختن مشغول بودند. هزینه ی شهرک از وقف فراهم می شد و برای یتیمان نیز مدرسه و خوابگاه وجود داشت. مدرسه ی بدیعیه در هرات، مدرسه ی رُکنیه در یزد و مدرسه ی خاتونیه در … نمونه ای از این مدرسه ها است.
در سراشیبی
در سال 905 هجری قمری با روی کار آمدن شاه اسماعیل صفوی، ایران دارای حکومت مرکزی قدرتمندی شد و ایرانیان طی 225 سال توانستند به ساختن و آبادی شهرها و روستاها بپردازند. ساختن آموزشگاه هایی مانند مدرسه ی چهارباغ، مسجدشاه و مسجد شیخ لطف اﷲ در اصفهان به دلیل وجود امنیت و ثروت کشور در آن زمان رخ داد. در مدرسه ها و مسجدهای آن دوره باورهای شیعی، احکام، تفسیر، اخبار و حدیث درس داده می شد و به جز ستاره هایی مانندملاصدرا، کم تر کسی به علوم عقلی و بحث و گفت و گو علاقه ی وافر داشت. البته، در زمان شاه عباس بزرگ، ارتباط ایران با کشورهای اروپایی برقرار شد و دانش و فن نوین کم کم به ایران وارد شد. پس از این دوره ایران تا به حکومت رسیدن قاجارها ناآرامی و غارت را تجربه کرد و در دوران قاجار نیز در سراشیبی ناآگاهی اُفتاد.
جنگ های بیدارکننده
در دوران قاجار جنگ های ایران و روس رخ داد که با شکست ایرانیان و از دست رفتن بخش های زیادی از ایران همراه بود. البته ان شکست دردناک باعث شد که دولت مردان دلسوز و فرهیختگان جامعه ی آن روز به علت شکست ایرانیان آگاه شوند که همانا بی خبری از دانش و فن آن روزگار بود. از این رو، در سال 1231 هجری قمری، 5 نفر دانشجو به انگلیس فرستاده شد؛ نخستین چاپخانه ی سربی در 1227 هجری قمری در تبریز به کار افتاد؛ نخستین روزنامه را میرزا صالح، از ئانشجویان فرستاده شده به انگلیس، به نام کاغذ اخبار در 1253 هجری قمری منتشر کرد؛ و نخستین مدرسه به شیوه ی امروزی با همت میرزا حسن خان رشدیه در 1254 هجری قمری در ارومیه و در سال بعد در تبریز کار خود را آغاز کرد.
بنیان گذاری دارالفنون
دارالفنون مرکز آموزشی دانش و فن نوین بود که در سال 1231 هجری شمسی با تلاش میرزا تقی خوان امیرکبیر در تهران بنیان گذاری شد. نخستین معلمان این مدرسه، اروپایی و بیش تر اتریشی بودند. نخست صد نفر فراگیر از میان فرزندان اشراف و بزرگان دولتی برای تحصیل در آن انتخاب شدند که در رشته های نظامی، پزشکی، داروسازی، معدن و مهندسی به تحصیل مشغول شدند. دارالفنون آزمایشگاه فیزیک، شیمی و داروسازی و کارخانه ی شیشه و بلور و شمع سازی و چاپ خانه داشت و فراگیران علاوه بر مطالعه ی نظری، به فعالیت های عملی نیز می پرداختند. برای مثال، مسیو کرشیش اتریشی، که معلم توپخانه و ریاضی بود، به کمک دانش جویان خود دستگاه فرستنده ی تلگراف ساخت که آغازی برای گسترش ارتباط از راه دور در کشور بود.
آموزش و پرورش نوین
در بیش تر کشورها، گذراندن دوره ی مقدماتی برای کودکان پنج و شش ساله و گذراندن دوره ی متوسطه برای نوجوانان سیزده ساله اجباری است. در بسیاری از کشورها حضور دانش آموزان پس از یازده سالگی در مدرسه ها کم می شود؛ البته، آموزش تا بزرگ سالی در دانشکده ها و دانشگاه ها و مرکز های آموزش مهارت های عملی ادامه می یابد. با وجود این هنوز میلیون ها نفر در دنیا از مهارت های ابتدایی خواندن و نوشتن بی بهره اند. بر اساس قانون اساسی ایران، آموزش و پرورش برای همه ی کودکان و نوجوانان ایرانی تا دوره ی متوسطه رایگان است و دولت وظیفه دارد امکان تحصیل را برای همگان فراهم سازد. نظام آموزشی ایران دارای دوره ی ابتدایی(پنج سال) دوره ی راهنمایی(سه سال) دوره متوسطه( سه سال) و دوره ی پیش دانشگاهی است. علاقه مندان به کارهای عملی و فنی نیز می توانند مهارت های لازم را در مدرسه ها و آموزشگاه های کارو دانش بگذرانند. دانش آموختگان دوره پیش دانشگاهی در صورت مموفقیت در آزمون های سراسری، به دانشگاه وارد می شوند.
روشهای مختلف آموزش
فناوری وسیله ای برای توسعه و افزایش توانایی ها و قابلیت های زیستی بشراست ،در جامعه رو به تکامل امروز هر فرد برای ادامه حیات به سواد علمی و فناورانه نیاز دارد و همه افراد باید در مورد استفاده یا عدم استفاده و نتایج این پدیده در زندگی آگاه باشند ، یکی از ابتکارات جدید در برنامه درسی کشور های پیشرفته استفاده از فناوری های جدید به ویژه فناوری اطلاعات در محتوای کتاب های درسی می باشد بدین منظور مفاهیم فنی مربوط به آن در کتاب های درسی گنجانده شده است به عبارتی آموزش فناوری از همان کودکی و در دوران دبستان در برنامه های درسی این کشور ها داده می شود .
یکی از مهمترین مهارت های پیش بینی شده در کتاب های درسی کشور های پیشرفته داشتن سواد رایانه ایی و کار با رایانه است ،مثلا در کتاب علوم سوم ابتدایی آمریکا (صفحه 32 تمرین الف) از دانش آموز خواسته شده است مقدار مواد غذایی یک هفته یکی از حیوانات را اندازه گرفته و سپس مقدار مواد مصرفی را برای یک ماه و آنگاه برای یک سال محاسبه کرده ( با استفاده از ماشین حساب ) و سپس با استفاده از رایانه نمودار و جداول مربوط را رسم کنند .
یکی از فواید آموزش فناوری های جدید به دانش آموزان در دوره های ابتدایی از بین رفتن ترس از فناوری جدید می باشدو برای آینده که سواد رایانه ای و سواد فناورانه یکی از نیاز های بشر است آماده می شوند.
بهره گیری از فناوری به نحو مطلوب و اثر بخش در سطح مدارس کار آسانی نیست وجود فناوری در مدرسه هنگامی نمود پیدا می کند که معلم و دانش آموز کار و اهمیت آن را در فرایند یاد دهی – یادگیری بشناسند وآن شناخت را باروش های یادگیری و یاد دهی تلفیق کنند، وجودفناوری در مدرسه به خودی خود هیچ ضمانتی برای یادگیری بهتر نیست ،رایانه یا هر ابزار فناورانه دیگر می تواند زمینه ایی از دنیای واقعی را برای دانش آموزان فراهم کند و او را به حل مسایل پیچیده ترغیب و کمک کند رایانه باعث حضور فعال یادگیرنده در عرصه یادگیری می شود و امکان مشارکت جمعی را از طریق شبکه های اینترنت و تبادل افکار و آرا فراهم می کند .
یکی از ویژگی های بارز ی که اساس ایجاد انگیزه در کودکان برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) است ویژگی تعاملی آن است ،برخورداری ICT از قابلیت ذخیره سازی ،مرتب کردن و بازیابی ، مقادیر زیادی از اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که ضرورتا در کلاس های معمولی و یاکتابخانه مدرسه موجود نمی باشد ،دانش آموزان
می توانند از طریق جستجو در جستجو گرهای مناسب آخرین اطلاعات مورد نیاز را استخراج نمایند.
در نگرش سنتی معلمان به منزله مخزنی از اطلاعات و دانش نگریسته می شود و هدف شغلی معلمان القای این اطلاعات در ذهن دانش آموزان می باشد اگر این نگرش درست هم باشداطلاعات جهانی با چنان سرعت شگفت آوری رو به افزایش است که هیچ معلمی نمی تواند امیدوار باشد که توانسته است تمام اطلاعات مورد نیاز رابه طور جامع به دانش آموزان انتقال داده باشد ،فناوری دنیایی را که مدارس در آن واقع اند متحول کرده است اکنون زمان آن است که معلمان به این تحولات گردن نهند ،تغیرات در دنیا ما آنقدر سریع و سرنوشت سازند که مدارس نمی توانند بدون تغیر بمانند یا صرفا تغیرات سطحی انجام دهند ، سوالات اساسی این است که :
1-آیا مدارس امروز ،دانش آموزان را برای دنیای متحول فردا آماده می کنند 2- چگونه باید مباحث فناوری اطلاعات(I T ) در آموزش کشور وارد شود 3- نقش معلمان در فرایند یاددهی در این روش چگونه می باشد 4- مشکل اصلی در استفاده ازI T را باید در معلمان جستجو کرد یا دانش آموزان ؟
پاسخ به این سوالات خود نیاز به تفحص بیشترومقاله ای دیگردارد ، یکی از معضلات اصلی کشور در بخش آموزش وجود یک سامانه متمرکز در برنامه ریزی درسی می باشددر این نظام دانش آموزان فقط باید روی کتابهای درسی سرمایه گذاری کنند و عملا استفاده از فناوری های آموزشی وسایل و مواد کمک آموزشی و برنامه های رایانه ایی به کنار گذاشته می شوند در کشورآمریکا وبرخی از کشورهای اروپایی نظام برنامه ریزی درسی بطور غیر متمرکز بوده و ممکن است کتابهای درسی دو مدرسه در یک خیابان مثل هم نباشند ،نویسندگان و ناشران دررقابتی چشمگیربه تهیه و تدوین کتاب های درسی بر اساس " برنامه درسی استاندارد ملی"می پردازند .
Tell Me More Premium 8.0 نرم افزاری فوق حرفه ای و قدرتمند در زمینه آموزش زبان انگلیسیت که از سوی اکثر منتقدان نرم افزار دنیا لقب "برترین نرم افزار آموزش زبان انگلیسی دنیا " را از آن خود کرده است که نمونه بارز آن جایگیری در رتبه اول و کسب مدال طلای برترین نرم افزار آموزش زبان دنیا برای چندمین سال پیاپی در وبسایت نقد نرم افزاری دنیا TopTenReviews است . به علاوه استفاده این نرم افزار در بسیاری از مراکز مطرح و علمی دنیا سبب موجب اطمینان اکثر خریداران از منحصر به فرد بودن و خرید آن شده است .
این نرم افزار فوق العاده با هوش مصنوعی بالایش، درست همانند یک معلم خانگی فوق هوشمند و خستگی ناپذیر، تمامی ارکان مورد نیاز برای آموزش زبان انگلیسی و تمامی مهارت های لازم یادگیری هر زبان را همچون خواندن، نگارش، قدرت شنیدار، گفتار، دایره لغات و گرامر و حتی فرهنگ مورد نیاز یادگیری کشورهای سخن گوینده آن زبان را به تمرین و تکرار وا می دارد و دارای سطوح مختلفی از مبتدی تا پیشرفته می باشد که برای تمامی افراد در پکیج های مختلفی از سوی کمپانی سازنده عرضه شده است .
چرا Tell Me More Premium 8.0 را برترین نرم افزار آموزش زبان دنیا می نامیم ؟
– به دلیل دارا بودن بیش از 5 میلیون کاربر راضی در سرتاسر دنیا که آماری منحصر به فرد و چشمگیر است .
– به دلیل استفاده ارگان های سرشناس دنیا از این نرم افزار حرفه ای که به آن اطمینان کرده اند مانند The U.S. State Department, the U.S. Government, the FBI, the Canadian Federal Government, EDS, BMW, Carnival Cruise Lines, Mercedes, Telefónica
– به دلیل استفاده همه روزه در بیش از 10000 آموزشگاه، دانشکده و مراکز علمی آموزش زبان در سراسر دنیا .
قابلیت های منحصر به فرد Tell Me More Premium 8.0 قدرتمندترین نرم افزار آموزش زبان انگلیسی در دنیا :
– ارائه شده در قالب سطوح مجزا و کامل مناسب برای تمامی افراد ، مقدماتی – متوسطه – پیشرفته
– بیش از 800 ساعت آموزش زبان انگلیسی که بیشترین و سنگین ترین نرم افزار آموزش زبان در دنیاست !
– بیش از 5000 تمرین و 37 نوع و زیر شاخه از فعالیت های تمرینی که در قالب شش طبقه بندی و کارگاه تمرینی درسی، فرهنگی، لغات، پرسش و پاسخ شفاهی و نوشتاری .
ارائه شیوه های مختلف مراحل یادگیری زبان
– سیستم انتخابی تمرینی یا Free-to-Roam که انتخاب دسته تمرین های مورد نیاز روز شما را به شما می دهد .
– سیستم هوشمند Guided Mode که به شما مسیر های یادگیری و تمرین را بر طبق فعایلت های شما و میزان استعدادتان پیشنهاد می کند .
– سیستم فوق هوشمند Dynamic Mode که همانند یک معملم خانگی مرحله به مرحله پیشرفت شما را ارزیاب کرده و تمارین مورد نیاز بعدیتان را پیش رویتان قرار می دهد
بهره گیری از جدید ترین فن آوری های آموزش زبان در دنیا در زمینه گفتار یا Speaking
– سیستم تشخیص صدای بسیار پیشرفته که صدای شما را به خوبی آنالیز و شناسایی می کند و ایراد تلفظی شما را رفع می کند .
– بهره گیری از فن آوری نوین S.E.T.S. یا Spoken Error Tracking System که به یافتن ایرادهای تلفظی و نمایش دقیقی ایراد های شما می پردازد که با تمرین بلافاصله مانع تکرار آن در شخص و موجب تصحیح این ایراد برای همیشه می شود.
– بهره گیری از انیمیشن های سه بعدی و شبیه سازی های صورت و حرکات لب که به یادگیری تلفظ صحیح کلمات بسیار کمک می کند .
– دارا بودن ویدیو ها و دیالوگ های متعدد روز مره در جریان آموزش .
این مجموعه در قالب سه DVD عرضه شده است.
اسلاوین (1991) در کتاب "روان شناسی پرورشی" خود یکی از روش های معروف آموزش توانایی های هوشی را با نام غنی سازی موثر معرفی کرده است. این روش به وسیله ریون فیورستاین (Reuven Feurestein) ابداع شده است. در این برنامه آموزشی دانش آموزان یک رشته تکلیف کتبی یا اصطلاحاً مداد و کاغذی را نظیر آنچه در شکل دیده می شود انجام می دهند. هدف این تمرین ها ایجاد مهارت های ذهنی از قبیل طبقه بندی، مقایسه ، جهت یابی فضایی و توالی عددی است.
برنامه آموزشی غنی سازی موثر در هفته سه تا چهار ساعت و برای حداقل دو سال متوالی به اجرا در می آید. این برنامه معمولاً برای دانش آموزان ضعیف و یا دارای ناتوانی های یادگیری مورد استفاده قرار می گیرد. اسلاوین به پژوهش هایی اشاره می کند که نشان داده اند روش غنی سازی موثر، اگر به طور کامل به اجرا در آید در افزایش عملکرد دانش آموزان در آزمون های استعداد و هوش تاثیر مثبت خواهد داشت. حتی بعضی مطالعات نشان داده اند که تاثیر این روش در بالا بردن نمرات آزمون استعداد تا دو سال پس از پایان یافتن برنامه آموزشی، دوام داشته است.
در مقابل برخی از صاحب نظران ( از جمله استرنبرگ و بهانا، 1986) گفته اند که روش غنی سازی موثر صرفا به دانش آموزان یاد می دهد که چگونه به آزمون های هوش جواب دهند. آنان به عنوان دلیلی بر این ادعای خود گفته اند، بسیاری از تمرین های این روش آموزشی ( مانند آنچه در شکل آمده ) شبیه به سوالات آزمون های هوش هستند. اسلاوین در نتیجه گیری از بحث خود پیرامون آموزش مهارت های اندیشیدن گفته است: " تا زمانی که برنامه های مهارت های اندیشیدن نشان نداده اند که علاوه بر افزایش عملکرد یادگیرندگان در آزمون های هوش، می توانند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را نیز افزایش دهند، استفاده از آنها در مدارس محدود خواهد بود".
هر چند که هنوز درباره چگونگی تغییر پذیری هوش، اختلاف نظر فراوان وجود دارد و گر چه تا کنون روش های نظام دار آموزشی متنوعی برای آموزش هوش و استعداد تدوین نشده ، اما شواهد تجربی و نظریه های تربیتی فراوانی موجود که نشان می دهد غنی سازی محیط رشد و تربیت افراد به ویژه در سال های اولیه زندگی در پرورش استعدادهای ذهنی موثرند.
نتیجه گیری :
1- تغیرات اساسی در برنامه ریزی درسی و منطبق کردن آن با روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
2- آموزش تدریجی معلمان با روش های مبتنی برI T باید هر چه زودتر آغاز شود
3- تجهیز مدارس به فناوری های لازم باید آغاز شود
4- شیوه های جدید ارزشیابی دانش آموزان در مدرسه برای ارتقای به کلاس بالاتر و همچنین ورود به دانشگاه باید مورد بررسی جدی قرار گیرد و آیین نامه های جدیدی تدوین شوند .
منابع :
1- مجله رشد تکنولوژی آموزشی شماره های 170،152،164،163
2- مجله مدرسه فردا شماره های 5،1
سرلوحه قرار دادن این اصل می توانند به رشد استعدادهای دانش آموزان کمک کنند.
15