تارا فایل

تحقیق در مورد جزوه راهنمای درس زیست شناسی عمومی




جزوه راهنمای درس

زیست شناسی عمومی

2 واحد

به نام آنکه بیم از اوست و امید از او
دانشجوی عزیز ضمن عرض تبریک به مناسب موفقیت شما در امتحان ورودی ، امید چنان است که با تکیه بر توکل و تلاش مسئولیت سنگینی را که در جهت ارتقاء علمی و معنوی خود و پیشرفت و سربلندی جامعه بر دوش دارید بخوبی از عهده برآئید .
درسی که در پیش رو دارید زیست شناسی عمومی با ارزش 2 واحد است که آن را با استفاده از کتاب زیست شناسی عمومی تالیف هیات مولفان چاپهای جدید (1979 و 1380 به بعد) مطالعه خواهید کرد . کتاب مزبور از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی است وبراحتی می توان آن را از کتابفروشی های موجود در بازار خریداری نمود .
این کتاب شامل دو قسمت زیست جانوری و زیست گیاهی می باشد که مجموعاً 30 فصل را تشکیل می دهد . اگرچه بخش عمده ای از معلومات مندرج در کتاب فوق را دانش آموزان رشته تجربی در سالهای دبیرستان و پیش دانشگاهی آموخته اند ؛ فصولی هم وجود دارد که اطلاعات نوینی را با طرحی خلاصه شده ولی جامع در اختیار خواننده قرار می دهد . بدیهی است مطالعه همه فصول کتاب دایره معلومات دانشجو را وسعت می بخشد ولی به علت حجیم بودن ، آنهم در ازای 2 واحد درسی ، بهتر دیدیم که قسمتهای مربوط به دستگاههای بدن انسان و رده بندی جانوران را حذف نموده توجه خویش را روی بخشهای عمومی تر کتاب و فصلهای مربوط به جهان گیاهی متمرکز نمائیم .
به منظور ایجاد انگیزه برای مطالعه بهتر ، سوالاتی برای هر فصل در نظر گرفته شده است . سوالات از انواع مختلف از قبیل توضیحی ، تشریحی ، تعریفی ، پر کردن جاهای خالی ، جوابهای کوتاه و از این قبیل می باشد و بدیهی است که نمونه های متنوع تری را هم در امتحانات خواهید داشت . لهذا نباید بهیچ وجه اکتفا به سوالات داده شده نمائید و برای موفقیت در امتحان لازم است کلیه قسمتهای هر فصل را مورد مطالعه دقیق قرار دهید . بهرحال به عنوان تکالیف دوره ای مطابق با جدول ارائه شده سوالات را پاسخ داده ارسال نمائید . قبل از اقدام به جواب دادن فصل مربوطه را با دقت بخوانید و پس از حصول اطمینان از درک مطلب به پاسخ دادن بپردازید .
لازم به یادآوری است که امتیاز نهائی از 100 محاسبه می شود که 30 نمره آن مربوط به امتحان میان ترم ، 50 نمره مربوط به امتحان پایان ترم و 20 نمره از آن تکالیف و حضور در جلسات حضوری می باشد . لطفاً هر ده روز یک بار یک تکلیف را به نحوی که برایتان مقرر شده است ارسال دارید تا تصحیح آنها مفید افتاده در امتحانات مساعدت نماید .
با آرزوی توفیق

جدول تکالیف
تکلیف اول : فصلهای اول ، دوم ، سوم و چهارم تا پایان هفته سوم ارسال شود.
تکلیف دوم : فصلهای پنجم و ششم تا پایان هفته پنجم ارسال شود.
تکلیف سوم : فصلهای هفتم و هشتم تا پایان هفته ششم ارسال شود.
امتحان میان ترم

تکلیف چهارم : فصلهای نوزدهم و بیست و یکم تا پایان هفته دهم ارسال شود.
تکلیف پنجم : فصلهای بیست و سوم ، بیست و چهارم ، بیست و پنجم
تا پایان هفته سیزدهم ارسال شود.
تکلیف ششم : فصل بیست و نهم تا پایان هفته چهاردهم ارسال شود.
امتحان پایان ترم
توجه : لطفاً برای ارسال تکالیف به سوالات ستاره دار پاسخ دهید .

فصل 1 : مقدمه ای بر زیست شناسی
*1-به نظر شما از بین ویژگیهای جانداران یعنی ساختار ، تغذیه ، رشد و نمو ، تحریک پذیری ، حرکت ، تولید مثل و بالاخره فرگشت یا تکامل کدامیک نقش موثرتری را در حیات جاندار ایفا می کند ؟
نظر خویش را با ذکر دلایلی چند به اثبات رسانید .
*2-روش زیست شناسان در پژوهشها را با ذکر یک مثال بطور خلاصه معرفی کنید.
3-با بحث و پرس و جو از افراد مطلع مثالهایی در ارتباط با کاربردهای زیست شناسی در زمینه پیشرفتهای کشاورزی و دامداری بیاورید .
4-با چه روشهایی می توان مواد را از یکدیگر جدا کرد ، مختصراً توضیح دهید .
*5-برای مشاهده و یاانجام هر یک از موارد ذیل چه روشهایی را پیشنهاد می کنید .
الف- مشاهده اندامهای مختلف بدن مگس سرکه
ب-مشاهده سلولها و بافتهای مقطعی از ساقه
ج-مشاهده اندامکها و ضمائم درون سلول بدون استفاده از رنگ آمیزی
د-جدا کردن مواد تشکیل دهنده یک محلول چند رنگیزه ای

فصل 2 : پیدایش حیات
1-اتمسفر اولیه چه تفاوتهایی با اتمسفر امروزی داشته است ؟ مزیت هر یک را که بنظر می رسد ضرورت و اقتضای وقت بوده است در زمان گذشته و حال بنویسید .
*2-فرض کنید جسم بی شکلی را به شما داده ، از شما می خواهند جاندار و یا بی جان بودن آن را به اثبات رسانید. برای پاسخ به آن چه ویژگیهایی را در نظر می گیرد. مشروحاً توضیح دهید .
*3-چرا کواسرواها را نخستین مرحله در تکامل حیات می دانند و کشف توماس سپح چه ارتباطی می تواند با آنها داشته باشد ؟
4-زمان پیدایش موجودات را در نمای ساعت زمان زیست شناختی بر مبنای 24 ساعت در شکل 37 بیان کنید .

فصل 3 : اساس شیمیایی حیات
1-هسته هر اتم از دو ذره بسیار مهم و بنیادی تشکیل شده است . نام این دو ذره چیست ؟
*2-احیاء به چه معنی است ؟
3-اتمهای یک عنصر که وزن اتمی متفاوتی دارند ……………. نام دارند .
*4-کار پروتئینها در رابطه با شکل فضایی ویژه آنها به کار……………. شبیه است .
*5-نقش Natural Selection یا گزینش طبیعی در تکامل موجودات چیست ؟ وقوع این پدیده در پی چه فرایندی صورت می گیرد ؟
6-نام دیگر واژه آنزیم چیست ؟ آنزیم ها مسئول چه کاری هستند ؟
7-حدود 3/74 % پوسته زمین مرکب از عناصر …….. و …….. است .
*8-ذخیره قند جهان گیاهی ……………. نام دارد .
*9-فرایند ترجمه مستلزم وجود ………….. و 2 نوع RNA به نامهای …….. و …….. است .
*10-دی ساکارید های زیر چه ساختاری دارند ؟
مالتوز ، ساکارز ، لاکتوز
11-نام دیگر واژه بسپار چیست ؟ مثال بزنید .
12-پروتئینها به چند گروه تقسیم می شوند ؟ نام برید ؟
*13-چند نوع اسید آمینه در ساختار بدن ما وجود دارد ؟ از نظر تئوری برای ساخته شدن آنها چند کدون لازم است ؟ آیا در عمل هم همین تعداد کدون برای ساخت این تعداد اسید آمینه کافی است ؟ مشروحاً توضیح دهید .
14-علت نامحلول بودن نشاسته یا گلیکوژن در آب و علت نامحلول بودن چربیها در آب چیست ؟
*15- 2خصوصیات مهم ذرات بنیادی :الکترون ، پروتون و نوترون چیست؟
16-هر یک از واکنشهای زیر را تعریف کنید :
هیدراسیون ، آبدهی ، هیدرولیز ، آبکافت
*17-فرمول PH چیست ؟ گروههای فعال را تعریف کنید .
18-ستون مهره های مولکول DNA از چه تشکیل شده است ، پیوند بین آنها چه نام دارد ؟
*19-چرا DNA ساختار مناسبی برای انتقال از نسلی به نسل دیگر است ؟
20-ماده وراثتی باید دارای 3 عمل اصلی باشد . آن 3 عمل چیست ؟ توضیح مختصری درباره هر یک بدهید .
*21-مهمترین ویژگی آب چیست ؟
22-واتسون و کریک در سال 1953 چه ساختار مهمی را کشف کردند ؟
*23-PH خون در شرایط طبیعی ……………. است .
24- نام پیوند چیست ؟ حرف R در ساختار اسیدهای آمینه تعیین کننده چیست ؟
25-به نظر شما پس از 3 بار همانند سازی کامل یک مارپیچ DNA ( بدون هیچ انقطاع و اتصال بین دو رشته) ، دو رشته اولیه چه نسبتی از رشته های نسل آخر را شامل می شوند ؟
*26-رمز ژنتیکی هرز است یعنی چه ؟
27-مولکولهای زیستی بسیار بزرگ را ……………. می نامند .
*28-ساده ترین شکل ساختاری نشاسته ……………. نام دارد .
*29-غشای یاخته ای از چه نوع لیپیدهایی تشکیل شده است ؟
*30-نام دو ایزومر گلوکز چیست ؟

فصل 4 : اساس یاخته ای حیات
1-ویژگیهای زیستی یک موجود زنده (مانند یک درخت ، یک حیوان و یا یک انسان) بر مبنای چه اصلی از حیات استوار است ، توضیح دهید ؟
2-با توجه به شکلهای مندرج در صفحات 84 و 85 تفاوتهای موجود بین یاخته جانوری و گیاهی را از نظر وجود یا عدم وجود بعضی از ضمائم و عملکرد آنها بنویسید .
*3-در صورتیکه دو فرد هم سن و دارای شرایط یکسان یکی با جثه بزرگ و دیگری باچثه کوچک هر دو در معرض فقدان مواد غذایی لازم برای فعالیت های متابولیسمی بدن قرار گیرند . کدامیک زودتر جان به جان آفرین تسلیم می کند؟ چرا ؟
*4-تفاتهای بین سلولهای پروکاریوت و یوکاریوت را فهرست کنید .
5-در ساختار غشاء سلولی مولکولهای پروتئین :
الف)چگونه قرار می گیرند ؟
ب)نقش آنها چیست ؟
*6-استشمام بوی غذا از آشپزخانه ، شاداب شدن سبزی خوردن هنگام شستن آن، جذب مولکولهای قند از روده ، سیستم دفاع بدن توسط گلبولهای سفید و مشاهده صمغهای گیاهی ، هر یک گویای کدامیک از سیستم های انتقالی است ؟ در مورد هر یک مختصراً توضیح دهید .
*7-مسیر فراورده های ترشحی مانند پروتئینها و پلی ساکاریدها را از هسته تا فضای برون یاخته ای با رسم شکل تعیین کنید .
8-استئوگلاست گویای چه نوع پدیده ای است ؟ توضیح دهید ؟
9-بعضی از نانهای خشک شده ترد و لذا براحتی قابل خوردن هستند در حالیکه بعضی دیگر سخت و قابل تناول نیستند .در صورتیکه در خمیر هر دونوع نان فقط خمیرمایه بکار رفته و سایر شرایط نیز یکسان بوده باشد .دلیل علمی این تفاوت را توضیح دهید .
10-نقش و فعالیت های اسکلت یاخته ای را فهرست کنید .
*11-اتصالهای یاخته ای بر اساس نقشهایی که به عهده دارند به چند گروه تقسیم می شوند ؟ هر یک را با ذکر مثالی به اختصار توضیح دهید .
*12-الف)شباهتها و تفاوتهای اساسی بین تقسیمات میتوز و میوز (کاهش کروموزومی) را فهرست کنید .
ب)پدیده کراسینگ اور چه نتاجی را می تواند به همراه داشته باشد ؟
ج)فرض کنید موجودی زنده دارای دو حفت (4 عدد) کرومزوم است . تقسیمات میوز و میتوز را در آن رسم کنید .
د)سیتوکینر چه مرحله ای از تقسیم میتوز است ؟ توضیح دهید .

فصل 5 : فتوسنتز و تنفس
1-فرایندها و کنشگریها ، هر دو به عوامل بیرونی مثل …………… و …………. بستگی دارند .
*2-فتوسنتز شامل چه مراحل کلی است ؟
3-مرکز واکنش چیست ؟
*4-کاتابولیسم ، آنابولیسم و متابولیسم را تعریف کنید .
5-آیا تنها فراورده فتوسنتز کربوهیدراتها هستند ؟
6-فرق فسفوریلاسیون نوری چرخه ای و غیرچرخه ای چیست ؟
7-در چه مواردی RQ کمتر از 1 و در چه مواردی بیشتر از 1 است ؟
*8-وجوه اشتراک و تفاوتهای موجود بین میتوکندری و کلروپلاست را فهرست کنید .
*9-پیروات پس از تولید در مرحله گلیکولیز به چه طرقی می تواند مصرف شود؟
10-در طول واکنش تنفس در کل چند مولکول ATP تولید می شود ؟ چگونه ؟
*11-منبع اصلی تامین الکترون در فتوسیستم ها ……………. است .
12-ترتیب تشکیل ساکارز را به صورت خلاصه شده بنویسید .
*13-تعداد ATP تولید شده در گلیکولیز ……………. است .
*14-فتوسنتز چه نقشی در زندگی انسانها دارد ؟
15-آب ، نور ، دی اکسید کربن و کلروفیل هر یک چه نقشهایی را در جریان فتوسنتز ایفا می کنند ؟
16-دو گیرنده مهم الکترون و پروتون در گلوکز و ترکیبات حد واسط در فرایند تنفس چه هستند ؟
17-چرخه کالوین در کجا صورت می گیرد ؟ مختصراً توضیح دهید . (منظور خود چرخه است) .
*18-برای تشکیل ATP چه محیطی لازم است ؟
*19-به ازای تثبیت هر 6 مولکول چند مولکول کربوهیدرات اولیه حاصل می شود ؟
*20-مهمترین نوع کلروفیل نوع ……………. است .
21-محل انجام فتوسنتز در ……………. و محل انجام تنفس در ……………. است .
22-تنفس شامل 2 نوع تجزیه است . نام برید . آیا تنفس و فتوسنتز به ترتیب فقط واکنشهای کاتابولیسمی و آنابولیسمی هستند ؟
*23-برای انجام فتوسنتز چه کمپلکسهایی با یکدیگر همکاری دارند ؟
*24-RQ چیست ؟
* 25-رنگیزه های کمکی چیستند ، کارشان چیست ؟
26-نشانه ظاهر فتوسنتز چیست ؟
27-تفاوت جریان عمل فتوسنتز و تنفس را در موارد ذیل مشخص کنید .
الف)مواد خام مصرف شده و تولیدات نهائی هر یک
ب)نوع سلولها و نقاطی از سلول که جریان عمل در آنها اتفاق می افتد .
ج)چگونگی تولید ATP
د)ترکیباتی که باعث انتقال الکترون می شوند .
هـ)نقطه ای که زنجیره انتقال الکترن در آن واقع است .
و)منابع الکترون برای انتقال در زنجیره انتقال الکترون
ی) دریافت کننده های نهائی الکترون در انتهای زنجیره انتقال الکترون
*28-فسفوریلاسیون نوری چیست ؟
29-چگونه NADPH در پدیده فتوسنتز بوجود می آید و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد .
*30-فرق فتوسیستمهای I و II چیستند ؟

فصل 6 : رشد و نمو و تولید مثل درگیاهان
*1-واژه رشد (Growth) را تعریف کرده و تفاوت آن را با نمو (develoment) بنویسید .
2-وضعیت سیستم های اولیه را در دم اسبیان ، بازدانگان ، دولپه ایها بنویسید .
*3-ساختار راس ساقه را در یک گیاه نهاندانه با رسم شکل توضیح دهید .
*4-اغلب در مورد بعضی از درختان چوبی و مسن مشاهده کرده اید که :
الف)خارجی ترین لایه پوست براحتی با دست کنده می شود بدون اینکه هیچ نوع آسیبی نسبت به تغذیه و رشد گیاه پدید آمد .
ب)قست میانی بعضی از درختان تنومند چنان تهی شده که فرد یا افرادی می توانند داخل آن بایستند و این در حالی است که گیاه زنده و سالم می باشد .
در مورد هر یک از پدیده های مزبور دلایل عملی زنده بودن گیاه را با توجه به روند تکامل آن توضیح دهید .
*5-مزایایی را که در هر یک از روشهای تولید مثل رویشی و تولید مثل جنسی در گیاهان مشاهده می شود فهرست کنید .
6-مراحل تشکیل و نمود دانه گرده و همچنین تشکیل و نمو تخمک را با توجه به اشکال صفحات 176 و 177 توضیح دهید .
*7-تفاوت بین گیاهان تک لپه و دو لپه را فهرست کنید .
8-دو عامل مهم فیزیکی بر رشد یکی دما و دیگری روشنائی است . به نظر شما کدامیک در این رابطه مهمتر است ؟ با ذکر دلیل توضیح دهید .
9-انواع جنبشهای گیاه را به اختصار معرفی کنید .
*10-ساختار درونی ریشه را در یک گیاه دولپه و یک گیاه تک لپه با رسم شکل مقایسه کنید .

فصل 7 : تغذیه در گیاهان
*1-گیاهان از چه منابع ، غذای خود را بدست می آورند ؟ نقش کود در تغذیه گیاه چیست ؟ کودهای ساده و مرکب کدامند ؟
*2-شوره سازی یعنی چه ؟ همانند سازی نیتراتی چیست و در گیاهان عالی طی چه واکنشهایی حاصل می شود ؟
3-با رسم مقطع طولی از ریشه ، مناطق مختلف را روی آن نشان دهید ؟
*4-در سیستم های جذب و انتقال مواد به داخل گیاه ، انتقال فرازی یا انتفال نشیبی چه تفاوتی دارد ؟
5-مدل گردونه ای تلمبه پروتون در درون غشای تیلاکوئیدی را با توجه به شمای مندرج در ص 202 توضیح دهید .
*6-گردش جریان شیره خام و شیره پرورده به ترتیب در آوندهای چوبی و آبکش چگونه برقرار می ماند ؟ توضیح دهید .
7-واژه های تعرق ، تعریق ، نسبت تعرقی ، میزان تعرق ، photoautotroph ، heterotroph ، و chemoautotroph را تعریف کنید .
*8-ویژگیهای یاخته های محافظ را در سیستم روزنه برگ فهرست کنید .
9-شدت تنفس و شدت فتوسنتز را تعریف کنید . میزان هر یک را در فعالیت های گیاه بنویسید . چه عواملی بر آنها تاثیر می گذارند ؟
*10-فشار ریشه ای چیست ؟

فصل 8 : تنظیم در گیاهان
1-تفاوت بین هورمونها و آنزیمها و ویتامینها را بیان کنید .
2-اکسین ، جیبرلین و سیتوکینین هر سه در رشد گیاه تاثیر دارند . چگونه می توان بین آنها تمایز قائل شد ؟
*3-تصور کنید گیاهی مانند گل حسن یوسف را در منزل دارید که دارای ساقه بلند و شاخه ها و برگهای اندک است . چه راهی را پیشنهاد می کنید که آن را پرشاخ و برگ و انبوه سازید . دلایل علمی خود را بنویسید .
*4-جدولی رسم کنید که در یک ستون آن نام هورمونهای گیاهی ، در ستون دیگر نقطه تولید آنها در گیاه ، در ستون سوم مسیر انتقال هورمون و در ستون چهارم اثرات آنها را بر گیاه منعکس نماید . بدیهی است که باید در جدول فوق از جملات مختصر و مفید استفاده نمائید .

فصل 19 : ژنتیک
*1-زنی که کوررنگ نیست اما پدرش کوررنگ است با مردی که مادرش کوررنگ بوده ازدواج کرده است .
الف)ژنوتیپ این چهار نفر را با توضیح مستدل بنویسید .
ب)آیا احتمال تولد دختری کوررنگ در این خانواده وجود دارد ؟ چرا ؟
2-عامل یا عوامل موفقیت مندل در مقایسه با دیگر محققین چه بود ؟
*3-در گونه ای از گیاهان گلدار گلهای آبی و پایه کوتاه توسط ژنهای بارز کنترل می شوند ، گلهای سفید و پایه بلند مغلوب هستند . ژنها روی کروموزومهای جدا حمل می شوند . چنانچه یک گیاه آبی و کوتاه (هوموزیگوس) با یک گیاه سفید بلند آمیزش داده شود تعیین کنید :
الف)فنوتیپ وژئوتیپ نسل را ؟
ب)چند نوع ژئوتیپ در نسل بوجود می آید ؟
ج)نسبت فنوتیپهای مختلف را در نسل
د)ژئوتیپهای مورد انتظار را از آمیزش بین BBDD BbDd
B : نمودار blue D : نمودار dwarf
*4-تفاوت بین چیرگی ناقص و هم چیرگی را به زبان ساده بیان کنید .
5-رنگ پوست در انسان توسط سه جفت ژن مستقل (پیوسته نمی باشند) کنترل می شود . در حالیکه ژنهای AA و BB و CC مسئول رنگ تیره و ژنهای aa ، bb و cc رنگ روشن ارائه می دهند . مضاماً اینکه حروف بزرگ (A ، B و C) حالت چیرگی ناقص دارند . لذا هر چه تعداد ژنهای A و B و C فرد بیشتر باشد رنگ پوست وی تیره تر است .
با توجه به نکته های فوق آمیزش بین دو فرد با ویژگیهای ژنوتیپی ذیل صورت می گیرد :
والدین
گامتها

تعیین کنید در نسل :
الف)چند نوع فنوتیپ خواهیم داشت ؟
ب)چه نسبتی از افراد کاملاً شبیه پدربزرگ و یا مادربزرک می شوند ؟
ج)پدیده فوق چه نوع وراثتی را نشان می دهد ؟
د)آیا افراد نسل فنوتیپ متمایل به پدر را نشان می دهند یا به مادر ؟
*6-قانون دوم مندل با کدامیک در تقسیمات میتوز و یا میوز ارتباط دارد ؟ نحوه این ارتباط را توضیح دهید .
7-موارد استثناء بر قانون مندل را نام برده و برای هر یک مثالی بیاورید .
9-آینده علم ژنتیک به کجا می رود ؟

فصل 21 : گونا گونی و رده بندی جانداران
*1-رده بندی چیست ؟ چند نوع رده بندی وجود دارد ؟ نام ببرید.
*2-برای یک رده بندی صحیح چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد ؟
3-با توجه به سوال 2 کدام رده بندی بنظر شماصحیح تر است ؟ چرا ؟
4-پنج سلسله جانداران را نام برید . گندم در کدامیک از سطوحهای مختلف رده بندی قرار می گیرد ؟ سطوح مزبور را بترتیب بنویسید. نام علمی گندم ، انسان، گربه و گرگ را بنویسید .
*5-گونه را تعریف کنید . برای تقسیم بندی جانداران ، تفاوت بین گونه تا سلسله را چگونه مشخص می کنند ؟

فصل 23 : فرمانرو قارچها
1-شمائی ترسیم نموده ، در آن تقسیم بندی قارچها را نشان دهید .
*2-کپکهای مخاطی پلاسمودی با کپکهای مخاطی یاخته ای چه تفاوتی دارند ؟
*3-آنچه در مورد کپک نان می دانید بنویسید .
*4-موارد استفاده از قارچها را در یک پاراگراف بنویسید .
5-تحقیق نمایید که چگونه می توان قارچهائی خوراکی را از قارچهای سمی تشخیص داد؟

فصل 24 : فرمانرو آغازیان
*1-مشخصات عمومی آغازیان را بنویسید . چرا آغازیان را در فرمانرو جدا از جانوران یا گیاهان گروه بندی می کنند ؟
2-آمیب را معرفی کنید .
3-مژکداران چه ویژگیهایی دارند ، سه نمونه معرفی کنید .
*4-تناوب نسل یعنی چه ،؟ آیا تناوب نسل در جانوران هم مشاهده می شود؟ چرا؟
5-سلولهای دیاتوم ها با سلولهای سایر موجودات زنده چه تفاوتی دارند؟
*6-نمونه های زیر متعلق به کدامیک از شاخه هاست ؟ در مورد هر یک مختصراً توضیح دهید :
لامیناریا ، کاهوی دریایی
*7-گلسنگ چیست و چه اهمتی دارد ؟

فصل 25 : فرمانرو گیاهان
*1-چه خصوصیاتی خزه ها را از سایر گیاهان متمایز می سازد ؟ توضیح دهید .
2-آرکگن و آنتریدی چیست ؟ ساختار و نقش هر یک را توضیح دهید .
*3-چه نوع تغییرات قابل مشاهده ای بتدریج در گیاهان آوندی صورت گرفته که باعث تکامل آنها شده است ؟
4-گامتوفیت و اسپروفیت در نهانزادان آوندی در مقایسه با خزه ها چه تفاوتی دارد؟
*5-یک دم اسب را چگونه از یک علف خوک تشخیص می دهید ؟
*6-چرخه زندگی را در سرخس توضیح دهید .
7-چه اتفاقات و یا تغییراتی در بازدانگان رخ داده که آنها را از نهانزادان آوندی متمایز می کند ؟
*8-نزدیکترین شاخه به گیاهان گلدار (نهاندانه) کدام است ؟ چرا؟
9-تفاوت بین تک لپه ها و دولپه ها را در جدولی فهرست کنید .

فصل 29 : اکولوژی
*1-جمعیت ، جامعه و بیوسفر را تعریف کنید .
2-گاهی مشاهده می شود افراد یک جمعیت گیاهی در یک منطقه بیابانی گرچه بصورت متراکم رشد کرده اند ولی دوام و بقای بهتری نسبت به جمعیتهای پراکنده دارند . با توجه به رقابتی که ممکن است جمعیت متراکم در دریافت غذا و نور داشته باشند ، علل موفقیت آنها را توضیح دهید .
*3-تفاوت بین منحنی J و منحنی S را در ارتباط با رشد جمعیت بنویسید .
4-آیا رشد همه جمعیتها بصورت منحنی S می باشد ؟ چرا ؟
5-"قانون هاردی – وایتبرگ" با مفهوم "کنج بوم شناختی" چه ارتباطی دارد ؟
*6-چرا ترازهای غذائی مختلف و پیاپی را که در آنها سیر انرژی نیز صورت می گیرد به شکل هرم نشان می دهند و برای مثال حالتی از استوانه ندارد ؟
*7-اثر گلخانه ای چیست و چه نتایجی را ممکن است به بار آورد ؟
8-جامعه ساده و جامعه پیچیده را تعریف کنید . کدامیک پایدارتر است ؟ دلیل آن را ذکر کنید .
*9-الف)مفهوم جمله ذیل را بنویسید :
"در فرایند توالی ، هر جامعه ای بذر نابودی خود را در بطن خویش می پرورد."
ب)آیا این مفهوم در مورد "جامعه اوج" هم صادق است ؟
*10-عواملی را که موجب کنترل تعداد افراد جمعیت می شوند نام برید .
11-کربن چگونه در طبیعت گردش می کند . به زبانی ساده توضیح دهید .
1

29


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود