تارا فایل

تحقیق در مورد توریسم و فرهنگ



توریسم و فرهنگ

مقدمه:
با توجه به فضای جهانی که از پیامد های تحولات تکنولوژیک است،صنعت توریسم نیز مانند بسیاری از دیگر عرصه های زندگی فرد دچار تغییر و تحول شده است. در واقع شبکه ای شدن ارتباط میان افراد و موسسات مختلف و رشد تکنولوژیک اطلاعات، مرز میان ملتها و افراد را کاهش داده است که این امر باعث ایجاد شکل جدیدی از صنعت توریسم شده است. با ایجاد شدن سیستم های جدید حمل و نقل امکان سفر برای افراد با شرایط مناسب تری فراهم شده است.بر طبق آمار گزارش شده 715 میلیون نفر در سال 2002 سفر کرده اند و پیش بینی می شود که تا سال 2020 این رقم تا 6/1بیلیون نفر نیز افزایش پیدا کند.در سال 2002درآمد ناشی از صنعت توریسم 3500 بیلیون دلار امریکا بر آورد شده است که این رقم 10 درصد تجارت جهانی را شامل می شود.کامپیوتری شدن اطلاعات ،ایجاد سیستم های رزرواسیون،کاهش نرخ سفرهای هوایی و رسیدن به مقصد با کمترین هزینه از اثرات جهانی شدن بر توریسم است.کامپیوتری شدن اطلاعات این امکان را برای توریست فراهم می کند تا بتواند نسبت به جزئیات سفر خود آگاهی کسب کند. در حال حاضر فرد می تواند پیش از سفر نسبت به مقصد مورد نظر خود اطلاعات توریستی به صورت جزئی و کامل کسب کند. امکان رزرو هتل،وسیله حمل و نقل داخلی و بلیط مکانهای توریستی پیش از سفر با استفاده از سیستم های کامپیوتری قابل انجام است و مسافر می تواند با آرامش خاطر بیشتری سفر کند.پس از دهه 80 امکانات اقامتی در شهر های توریستی نیز افزایش پیدا کرده است و بسیاری از شرکت ها در این زمینه سرمایه گذاریهای بزرگی انجام داده اند.در مدت زمان بین 1980 تا 1998 گنجایش امکانات اقامتی از 8 میلیون به 4/15میلیون تخت افزایش پیدا کرده است.در اروپا 5/38 درصد ، امریکا 5/33 درصد و در آسیای شرقی و اقیانوسیه 45 درصد این آمار را به خود اختصاص می دهند. بنابراین جهانی شدن جریانی است که صنعت توریسم را به سمت فرا ملی شدن سوق داده است و با ایجاد امکانات و شرایط مناسب مرزهای ملی و بومی را محدود کرده است. با ایجاد شدن صنعت همزمان ارتباطات و رشد و انتقال تکنولوژیک اطلاعات،همزمان با پیدایش اقتصاد،سیاست و فرهنگی جهانی مواجه هستیم که در همه این عرصه ها حضور عوامل فراملی در فضای ملی قابل مشاهده است و بر صنعت توریسم نیز اثر گذار است. در آغاز قرن بیست و یکم‏ ذهنیت مردم نسبت به صنعت توریسم تغییر کرد. رشد تعداد توریست در سالهای اخیر بسیار قابل توجه بوده است اما عوامل بحرانی در کاهش نرخ آن بسیار موثر بوده است.حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001‏‏،جنگ امریکا و عراق،رکود بودجه خطوط هواپیمایی و توسعه ویروس سارس عواملی هستند که مسائل امنیتی صنعت توریسم را تحت تاثیر قرار داد و در تصمیم گیری دولتها در این زمینه بسیار اثر گذار بودند.(هال،2004).البته توریسم در اینجا به معنای هرگونه حرکت و جنبشی است که موجب دوری از خانه می شود،مانند سفر برای کار،تحصیل وهمچنین دلایل پزشکی.توریسم در واقع شامل هر فعالیتی می شود که توسط توریست یا فرد بازدیدکننده انجام می شود و میان توریسم،سرگرمی و مهاجرت تفاوت وجود دارد.(بل،2000)آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد، ذهنیت ایرانی ها نسبت به توریست و اهمیت این مسئله نسبت به گسترش صنعت توریسم در کشور است. آنچه در واقع بسیار مورد توجه است تحمل فرهنگی ایرانی ها نسبت به افراد دیگر کشورها است که عامل جذب توریست است. در واقع به علت جهانی شدت صنعت توریسم که تابع مجموعه ای از جریانات جهانی است،شاهد فرهنگی جهانی هستیم که رفتار افراد کشور میزبان با توریست تابع چنین شرایط فراملی است.
کلید واژه ها: توریسم، توریست، فرهنگ

تعاریف توریسم:
اولین بار در سال 1937 صنعت توریسم به صورت جهانی تعریف شد.کمیته آماردانان اتحادیه ملت ها1 توریست بین المللی را به عنوان فردی تعریف کردند که کشور دیگری را برای بیشتر از 24 ساعت بازدید می کنند و شامل کارگران،دانش آموزان و مهاجران نمی شد. در سال 1950 اتحادیه بین المللی سازمانهای مسافرتی رسمی2 تعریف قبلی را تکمیل کرد و در مطالعات توریستی دانشجویان را به عنوان توریست معرفی کرد.IUOTO همچنین دو اصطلاح جدید نیز مطرح کرد:گردشگر بین المللی 3 که عمدتاَ به صورت انفرادی کشور دیگری را به منظور تفریح و سرگرمی برای مدت کمتر از 24 ساعت بازدید می کند.اصطلاح دیگر مسافران ترانزیت4 است که منظور مسافرانی هستند که سفر می کنند اما در کشور مربوطه اقامت نمی کنند. در سال 1963 کنفرانس UN که پیرامون توریسم تشکیل شده بود میان توریست هایی که 24 ساعت یا بیشتر در کشوری اقامت می کنند با گردشگران یا بازدید کنندگان روزانه5 که حداقل 24 ساعت در کشوری اقامت می کنند تفاوت قائل شدند و در سال 1968 کمیسیون آماری اتحادیه ملت ها6 مسافران ترانزیت را نیز جزو بازدیدکنندگان روزانه یا گردشگران قرار داد که شامل توریست ها نمی شوند(اسمیت،2000). در فرهنگ آکسفورد واژه توریسم به معنای مسافرتی است کوتاه مدت که در آن از مکان یا مکانهای متعدد دیدن می کنند. به طور کلی واژه توریسم از واژه تور مشتق شده و به معنای سفری دایرهوار است که از جایی مشخص شروع می شود و سرانجام به همانجا بازمی گردد و از برنامه خاص سفر پیروی می کند. در کل حرکت و جنبش توریست را می توان در دو جزء خلاصه کرد:جزء مقصد و ترانزیت که در واقع عواملی وجود دارند که حرکت توریست را متعادل می کند و شامل اثرات مستقیم فاصله بر تقاضا، فرصت های واسطه ای قابل دسترس، بودجه کلی زمان توریست و چگو.نگی صرف این زمان،متغیر های زمان و فرهنگ اجتماعی توریست می شود(مکرچر،2002).آنچه پیرامون بحث توریسم قابل طرح است این مسئله است که مقصد و فرهنگ توریست هر دو تغییر می کنند و در توریسم تولید می شوند.توریسم بخشی از فرایند انعکاسی است که همه عاملان به آن از تجربیات خوب یا بد خود یاد می گیرند. بنابراین همزمان با رشد و گسترش توریسم ذائقه و خواسته های توریست نیز تغییر می کند. هویت و شخصیت توریست در جریان هویت سازی و خودسازی در طول سفر شکل می گیرد. این خودسازی در جهت خلاف بومی گرایی و در راستای از بین بردن مرزها صورت می گیرد. در واقع بسیاری از ویژگی های هویتی فرد توریست پس از ورود به کشوری دیگر تغییر می کند و البته این عدم ثبات نتایج منفی در پی نخواهد داشت بلکه فرصتی است برای تغییر،منازعه و کشمکشی مثبت. جغرافیای فرهنگی توریسم محدود به نقشه ثابت مقصد ها نیست بلکه پیرامون مجموعه ای از عاداتی است که در هر کجا تغییر می کند.(کرانگ،2002)

فرهنگ و توریسم
توریسم بدون فرهنگ وجود نخواهد داشت،زیرا فرهنگ است که از اصلی ترین انگیزه های حرکت مردم است و بنابر این هر شکلی از جهانگردی مسبب تاثیری فرهنگی بر بازدیدکننده و میزبان خواهد بود.جهانگردی بخصوص برای جوانان ابزاری ممتاز برای تبادل فرهنگی و مدرسهای برای آموختن تحمل که در آن هرکسی می تواند با دنیایی منحصر بفرد و متنوع روبرو شود.ضربه فرهنگی7 که با ضربه اجتماعی پیوند دارد غالباَ از تفاوت استانداردهای زندگی میان بازدیدکنندگان و میزبانان حاصل می شود.این امر می تواند به نتایجی نامطلوب و حتی تهدید هویت های فرهنگی منجر شود. پدیده فرهنگ پذیری8 و تقلید از خصوصیات و شیوه زندگی بازدیدکنندگان عارضه ای است که از تماس میان جهانگردان و مردم محلی پدید می آید.توریسم می تواند تسهیل کننده این تهدید باشد یا برعکس به جوامع کمک کند که با بهتر شناساندن خود و افتخار کردن به فرهنگشان دوباره هویت های فرهنگیشان را تصدیق کنند.بنابر این صنعت توریسم می تواند در حمایت از حقوق همه مردم برای حفظ سهمشان در فرهنگ جهانی موثر باشد.
ابتدا باید راه حلهایی برای آموزش دادن و ارتقاء اگاهی مردم محلی،توریست ها،مسئولین و راهنماهای تورهای مسافرتی پیدا کرد و به آن بخش ناشکستنی و حصار فرهنگی فرد که تعیین کننده رابطه مثبت یا منفی او با جهان است نقب زد.(باریه،1996).جهانگردی مطابق فرهنگ خود عمل می کند و تقریباَ همه جهانگردان دنیا مطابق این فرهنگ یکنواخت عمل می کنند.اعمال آزادانه جهانگردان اغلب در تعارض با هنجارهای فرهنگی میزبان است که در واقع فرهنگی رهابخش9 و بی قید است.هر فردی از هر ملیتی با مجموعه ای از هنجارهای فرهنگی و انتظاراتش سفر می کند و نه تنها می تواند بر فرهنگ ملی میزبان تاثیر بگذارد بلکه می تواند الگوها و میراث فرهنگی فراموش شده را احیا کند. بسیاری از محققین اعتبار جهانگردی را در آن می دانند که قادر است الگوهای فرهنگی گذشته را احیاء و بازسازی کند(جعفری،1377). در کل نقش فرهنگ در جهانگردی در دو بعد ظاهر می شود:بر انگیختن افراد به سفر کردن و تاثیر بر کنش متقابل میزبان و میهمان.همچنین جهانگردی به لحاظ اقتصادی،نظامی جهان گستر به شکل مبدا-حلقه های اتصال-مقصد است، به لحاظ فرهنگی هم یک فرهنگ جهانگردی حاکم است که دارای دو اتصال پس رو10 و پیش رو11 است،اولی در کشورهای مبدا عمل می کند و دومی در کشورهای مقصد. کنش متقابل فرهنگی با تصورات فرهنگی که در فعالیتهای آژانس های مسافرتی و دفترهای ملی جهانگردی در کشورهای ارسال کننده جهانگرد پدید می آید،آغاز می شود. جهانگردان با تجارب فرهنگی جدید تطابق می یابند و احتمالاَ مدل های فرهنگی آرمانی شده قبلی ایشان تغییر می کند. در نظام کنش متقابل فرهنگی جهانگردی، نوعی فرایند تطابق فرهنگی بوجود می آید.نتیجه تطابقی به این عوامل بستگی دارد:خصیصه های اجتماعی جهانگردان (سن ،ملیت،طبقه اجتماعی،مهارت های ارتباطی )، شرایط کنش متقابل(مدت اقامت، نوع اقامت) و تعداد جهانگردان و نوع جهانگردی. هنگام لحاظ کردن سطوح قابل تحمل تطابق فرهنگی در کشور گیرنده مفهوم ظرفیت فرهنگی برای مشخص کردن سطح بحرانی تاثیر فرهنگی که برای میزبان قابل تحمل است مهم است. این ظرفیت نقطه بحرانی پذیرش محلی جهانگرد است،درست شبیه به میزانی که اجتماع حضور گروههای قومی دیگر را تحمل می کند(پریس،1977). در راستای شکل گیری تحمل فرهنگی ملت ها،توریسم در معرض چرخش فرهنگی قرار می گیرد.در دهه های 1970 و 1980 اصلی ترین نیروی جلب افراد به جهانگردی،فرار از روزمرگی زندگی صنعتی بود.امروز بیشتر محتمل است که مسافران به دنبال معنایی برای زندگی بگردند.مسافر به دنبال گریز گاهی برای فرار از یکنواختی واقعیت فرامدرن است.در اینجاست که فرهنگ نقش اساسی ایفاء می کند و جهانگردی فرهنگی شکل می گیرد.تقریباَ 50 درصد جهانگردان را می توان در مقوله مصرف کنندگان فرهنگ12 قرار داد.(کلر،1995)توریسم فرهنگی می تواند انگیزه ای برای آموزش و یادگیری باشد.بهبود مهارت های محلی،سنت ها،هنرها و صنایع دستی می تواند برای جهانگردان بسیار سودمند باشد.(شوتن).نارزالینالیم13 تنوع فرهنگ ها را از ااصلی ترین انگیزه های سفر می داند.او معتقد است که مردم سفر می کنند تا فرهنگهای دیگر را تجربه کنند و در این فرایند خودشان را ارتقاء بخشند.پس فرهنگ و جهانگردی می توانند متقابلاّ یکدیگر را تقویت کنند که البته این سوی مثبت تصویر است.جهانگردی انبوه سبب خلق فرهنگ توده یا جهانی شده است که سعی می کند همه شهر های دنیا را شبیه به یکدیگر کند.مدرنیزاسیون سبب شده است که یکنواختی ملال آوری طرح همه شهر ها را فرا بگیرد.جهانگردی که خود در پی تنوع است به شکل تناقض آمیزی سبب ساز این همسانی است.به همین دلیل است که جهانگردان به مناطق پهناورتر و روستاهای دورافتاده با فرهنگ های سنتی و غالباَ دینی سفر می کنند تا چیزی فراتر از شهر های همسان را تجربه کنند.این نواحی روستایی غالباَ به لحاظ فرهنگی شکننده اند و محتمل است که به واسطه تماس شدید با انبوه جهانگردان تغییر کنند.بنابراین تهدید مدرنیزاسیون و تجاری شدن فرهنگ واقعی است.دولت ها با شناسایی این تناقض نیازمندی به برنامه ریزی و مدیریت رشد جهانگردی و توسعه را ضروری می دانند.

اهمیت توریسم در سیاست گذاری فرهنگی
در زمینه سیاستگذاریهای فرهنگی توریسم، بعضی معتقدند که باید به خواسته ها و نیازهای میهمان توجه شود و در واقع میزبان تابع فرهنگ میهمان است.در این حالت فرهنگ بومی در برابر فرهنگ غیر بومی تسلیم می شود و ارزشها و تمایلات توریست در ارجحیت قرار می گیرد. مخالفان این نظریه بر این باورند که آنچه همیشه توجه توریست را به خود جلب می کند مکان ها، فضا ها، فرهنگ و ارزشهایی است که ناشناخته و مرموز هستند و توریست در جستجوی کشف آنها است و در واقع به تعبیر جان اری14 هدف آن شکار لحظه ها است.از نظر مک کانل نیز سنت ها اهمیت بسیاری برای توریست دارند و چنانچه بخواهیم مکانی توریستی ایجاد کنیم باید به آن شکل تاریخی و قدیمی دهیم تا برای توریست جذابیت داشته باشد. بعضی دیگر در زمینه سیاستگذاریهای فرهنگی توریسم معتقدند آنچه اهمیت دارد آداب و رسوم،سنت ها،ارزش ها و باورهای بومی هر ملتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. آنها معتقد هستند که جهانی شدن حضور عوامل فراملی در فضای ملی است که این مفهوم به معنای از بین رفتن ارزشهای ملی نیست. در واقع توریست به دنبال چیزی است که با تجربه روزانه اش متفاوت است.عده ای دیگر از محققان نیز بر این عقیده تکیه می کنند که توریسم فرهنگی به معنای هنر همزیستی در بستر فرهنگی دیگر است(سعیدی،1382).آنها معتقدند که باید زمینه ای را فراهم کرد تا بتوان در حین توجه به ارزشهای میهمان،فرهنگ بومی و ملی نیز دچار خدشه نشود و در واقع حضور توریست عاملی جهت انتقال ارزشهای بومی شود.

فرهنگ توریسم جهانی
امروزه صنعت توریسم تحت تاثیر فرهنگ جهانی است که در راستای رشد و توسعه تکنولوژیک اطلاعات بوجود آمده است. یکی از اثرات جهانی شدن در صنعت توریسم ایجاد فرهنگی یکسان است که توریست به طور خواسته یا ناخواسته از آن پیروی می کند. شکل گیری اصطلاح توریست جهانی نیز که توسط پریک مطرح می شود، بر اساس فرهنگ توریسم جهانی است. توریست جهانی به این معنا است که مسافران در جهان امروز بر اساس رفتاری مشابه عمل می کنند. کامپیوتری شدن سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، بالا رفتن سرعت در برقراری ارتباط و کسب اطلاعات، توسعه سیستم های بانکی و تکنولوژیک شدن روش های پرداخت پول، افزایش یافتن خدمات در زمینه امکانات اقامتی و وسایل حمل ونقل در شکل گیری فرهنگ جهانی توریسم بسیار موثر است. از پیامد های ایجاد فرهنگ توریسم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- رشد صنعت غذای حاضری15 که مصادف است با فراغت و توریسم.(سعیدی،1384) توریست ترجیح می دهد بیشتر زمان خود را در طول سفر صرف گشت و گذار کند و به دنبال غذاهای آماده است تا فرصت بیشتری داشته باشد. گرچه پیرامون این مسئله هم نظریه مخالف وجود دارد،چون عده ای بر این باورند که توریست در جستجوی ناشناخته ها است و ترجیح می دهد که غذاهای بومی و سنتی مناطق مختلف را تجربه کند. این در حالی است که امروزه شاهد هستیم توریست در هر کشوری می تواند غذاهای بومی کشورهای دیگر را تجربه کند.در حال حاضر یافتن غذای چینی در رستورانی امریکایی یا انگلیسی عجیب نیست.
2- انجام رزرواسیون هتل به صورت اینترنتی؛امروزه با وجود کارت های اعتباری افراد این امکان را دارند که پیش از سفر نسبت به محل اقامت خود آگاهی کامل داشته باشند.توریست می تواند از طریق جستجوی اینترنتی هتل دلخواه با نرخ مورد نظر خود را بیابد و با پرداخت هزینه،تاییدیه هتل را دریافت نماید.این سیستم در کل دنیا مورد توجه است و توریست ها با اطمینان کامل از آن استفاده می کنند. در ایران نیز سیستم های رزرواسیون اینترنتی در حال شکل گیری و توسعه است.شرکت کاسموس در زمینه رزرواسیون هتل های داخلی از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است و از طریق اینترنت این امکان را برای توریست های داخلی فراهم می آورد تا بتوانند در شهر مورد نظر خود مهمانسرا یا هتل رزرو نمایند. در کشور ما به علت عدم اطمینان نسبت به اطلاعات ایننترنتی و خدمات کامپیوتری چنین سیستم هایی مورد توجه قرار نمی گیرد که این مسئله نیاز به فرهنگ سازی خاصی دارد تا افراد بتوانند نسبت به توریسم مجازی نگرش مثبتی داشته باشند.
3- امروزه توریست پیرو رفتارهایی جهانی است.به این معنا که همه توریست ها در دنیا جهت آماده کردن خود برای سفر از سیستمها و روشهای مشابهی استفاده می کنند.آنها در معرض پیامهای مشابهی قرار دارند و به همین دلیل باورهای یکسانی نیز در ذهن آنها شکل می گیرد.این امر باعث می شود که توریست های دنیا نسبت به یکدیگر احساس نزدیکی و صمیمیت کنند و همان مفهوم توریست جهانی شکل می گیرد.
4- شکل گیری سیستمهای پیشرفته رزرو وسایل حمل ونقل؛اینترنت این امکان را فراهم آورده است تا افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن پرواز یا هر وسیله حمل و نقل دیگر را رزرو نمایند. در حال حاضر با وجود افزایش یافتن خطوط هوایی و ایرلاین های مختلف این امکان وجود دارد که توریست در زمان دلخواه و با بهترین شرایط سفر کند.
5- سیستم های کامپیوتری به علت سرعت و دقت بالایی که دارند،توریست را نیز وادار می کنند تا نسبت به برنامه سفر خود حساسیت بیشتری داشته باشد. توریست امروز با گردشگر یا زائر دیروز بسیار متفاوت است. توریست جهانی امروز انتظار دارد که جزئیات سفرش کاملا بر اساس دقت و نظم ویژه ای صورت بگیرد که این مسئله در دیگر برنامه های زندگی توریست نیز بسیار اثر گذار است.

نتیجه
نهادینه کردن فرهنگ توریست پذیری بسیار حائز اهمیت است که باید به جامعه میزبان آموزش داده شود. هدف استراتژی های فرهنگ پذیرش توریست کاهش برخوردها و ضربه های فرهنگی است.در اجرای این استراتژی ها باید به جهانگردان،مسافران،متخصصان و به جامعه میزبان توجه زیاد کرد. برخی از این استراتژی ها عبارتند از:
اطلاعات پیش از سفر:یکی از روش های پیش گیری از برخوردهای فرهنگی و شکل گیری فرهنگ دوستانه پذیرش توریست آگاهی از فرهنگ میزبان پیش از سفر است.توریست با وجود شبکه های کامپیوتری می تواند در مورد رفتارهای فرهنگی افراد جوامع مختلف اطلاعات کسب کنند و نسبت به حساسیت مردم کشورها آگاه شوند.
تفسیر در محل:برنامه ای که هدفش کاهش اثرات منفی جهانگردی از نظر فرهنگی-اجتماعی باشد.استراتژی های آگاهی دهنده نسبت به فرهنگهای مختلف بخشی از برنامه های هر دولتی است که از همان کودکی در برنامه های آموزشی هر کشوری باید وجود داشته باشد.
بازاریابی اجتماعی:در تبلیغات جهانگردی یکی از مسئولیت های بازاریابی این است که تصویرهای فرهنگی را به جامعه بقبولاند.
تشکیلات مناسب:یکی از ابزارهای مهم نهادینه کردن فرهنگ توریست پذیری ایجاد تشکیلات مناسب کمک کننده به توریست ها است.این تشکیلات زمینه را ایجاد می کنند تا فرصت های بیشتری برای تماس فرهنگی بوجود آید و افراد بتوانند از نزدیک ارتباط با فرهنگهای مختلف را تجربه کنند. آموزش مهارت برای حل مسائل به وسیله نهادینه کردن فرهنگ توریست پذیری و ارزیابی میزان مهارت و توانایی از دیگر اهداف این تشکیلات است.حمایت دولت از طرح های بازاریابی که توسط این تشکیلات و دیگر بخش های خصوصی مطرح می شود بسیار اهمیت دارد.

منابع فارسی:
1- اری،جان.(1383) مقاله جامعه شناسی متحرک، ترجمه یوسف اباذری ،فصلنامه ارغنون شماره 24
2- یونسکو،(1377) راهبردهای عملی توسعه فرهنگی ،ترجمه محمد فاضلی ، تهران ،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،مرکز پژوهش های بنیادی
3- لطیفی ، حسن، (1383)، توریسم و درآمدهای ارزی،تهران ،انتشارات بهراد
منابع انگلیسی:

1-Alan A.Lew,C.Michael Hall,and Allan M.Williams.2004,A companion to tourismBlackwell publishing ltd

2-Vesna Peric,Tourism and globalization,Universiyy of Primorska,2005
3-Luigi Cabrini,Performance and trends of international tourism in Europe,WTO,2003
4-Kevin Fox Gothom,Tourism from above to below,International journal of urban and regional
research,June 2005
5-Urry,John,2003,Global Complexity,policy press,65 bridge st.
6-www.fasleno.com
7-www.wto.com
8-www.globalization.org

1 . The Committee Of Statistical Experts Of The League Of Nations(OECD)
2 . ‏The International Union Of Official Travel Organizations(IUOTO)
3 .International Excursionist
4 . Transit Travelers
5 .Day Visitors
6 .(UNSC) UN Statistical Commission
7 .Cultural Shock
8 . Acculturation
9 . Emancipating
10 . Backward
11 . Forward
12 . Consumers of Culture
13 . Narzalina Lim
14 .John Urry
15 . Fastfood
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود