تارا فایل

تحقیق در مورد انژکتور


انژکتور
علت پیدایش سیستم های انژکتوری این بود :
1. کاهش مصرف سوخت بدلیل وجود سیستم کنترل مصرف
2.افزایش عمر موتوربه دلیل کاهش قطعات مکانیکی
3.کاهش ارتفاع موتوربه دلیل حذف کاربراتور
4.قدرت شتاب گیری بالا بدلیل اینکه سوخت بصورت اتمیزه در پشت سوپاپ ورودی آماده است وهمچنین اوانس به موقع ودقیق باعث بالا رفتن قدرتشتاب گیری
5.قابلیت استارت بهتر در هوای سرد به دلیل تزریق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور
6.خام سوزی کمتر درسیستم به دلیل اندازه گیری دقیق سوخت با توجه به شرایط موتور
7.توزیع به اندازه سوخت بین سیلندر ها
با داشتن مزایای بیشتر نسبت به نوع کاربراتوری ونداشتن عیب های این سیستم ِ انژکتور سریعا رشد یافت ومورد استفاده قرار گرفت
اما تفاوت اساسی سیستم انژکتور با سیستم کاربراتوری در سیستم سوخت رسانی ودسته سیم و وجودسنسورهای برای رساندن اطلاعات به ECU است
ECU: فرمانده وتصمیم گیرنده اصلی در این مجموعه میباشد که واحد کنترل کننده الکترونیکی می باشد
سنسورها :یا حسگرها به قطعاتی گفته میشود که شرایط کارکرد موتور رابه ECU ارسال میکنند عملگرها :یا فرمانبرها به قطعاتی گفته میشوند که هر کدام با توجه به وظیفه خود در زمان مودر نظر ازECU فرمان دریافت نموده و وظیفه خود را در جهت کمک به موتور انجام می دهند
بطور کلی سیستم های انژگتوری به سه دسته تقسیم می گردنند :
1.سیستم انژگتوری پاشش تک نقطه ای (SPEI)مانند دوو ریسر
2.سیتم انژگتوری پاشش چند نقطه ای (MPFI)که درتقریبا در تمام خودرو های استفاده شده است
3.سیستم انژگتوری پاشش مستقیم بنزینی (GDI)
مدلهای انژکتوری مختلف:
A : دسته غیر ترتیبی :
که دراین دسته چهار انژگتور باهم عمل پاشش راانجام میدهند به این دسته مگنتی مارلی گفته میشود مانند
سری اول پژوپرشیا وسمند
B: دسته نیمه ترتیبی :
در این دسته انژگتورها بصورت جفت جفت پاشش میکنند یعنی انژگتور 1و4 باهم وانژگتورهای 2و3 نیز باهم
عمل پاشش را انجام می دهند که به گروه SL96 معروف است مانند پژو 405 و پژو RD
c: دسته ترتیبی :
این دسته با پیشرفت تکنولوژی جایگزین جایگزین دو گروه قبلی شد وامروزه در تمام اتومبیل های ساخته
شده از این گروه استفاده می گردد دراین نوع ترتیب پاشش بصورت 1.3.4.2 میباشد این دسته معرف
S2000 وسیستم بوش وsimens است مانند پژو پراید و206
اما درECU برای بررسی خطای پیش آمده که چراغ چک روشن میگردد باید دستگاه دیاگ را به ECU متصل
نمود برای این قسمت یک کابل رابط بین ECU و دستگاه دیاگ قرارداده میشود که در خودروها این محل
متفاوت میباشد :در 206 داری یک سوکت 16 پایه است که در زیر فرمان قرار دارددر 405و پارس و سمند در کنار مخزن روغن ترمز قرار دارددر سمند LX در زیر فرمان قراردارددر RD و ROA نیز در کنار مخزن روغن ترمز قرار دارددر پیکان داخل جعبه ECU قرار دارددر زانتیا در داخل جعبه فیوز زیر فرمان قرار دارد
_درسستم مگنتی مارلی میزان سوخت و آوانس جرقه را میتوان بطور دستی تنظیم نمود
_درمدل SL96 فقط میتوان مقدار سوخت را بصورت دستی تنظیم نمود
اما در این مبحث ما فقط به تشریح عملگر ها می پردازیم :
عملگر های سیستم انژکتور عبارتند از :
1.رله فن
2.کوئل دوبل
3.پمپ بنزین
4.استپ موتور
5.شیر برقی کنیستر
6.عقربه دور سنج موتور
7.چراغ اخطار عیب یاب
8.انژکتور
9. رله دوبل
اما پس از ارسال سیگنال های که از طرف سنسورها به ECU که این سیگنال ها بصورت ولتاژ(آنالوگ)بهECU ارسال میگردد باید به دیجیتال تبدیل گرددند که این کار توست قسمتی به نام A/B که یک مدارالکترونیکی است انجام می پزیرد:
رله دوبل:رله دوبل یکی از قطعاتی مهم سیستم انژگتوری است که در 3حالت سوئیچ باز ِ سوئیچ بسته ِوخودرو
روشن برق قطعات زیر را تامین میکند
1.ECU
2.پمپ بنزین
3.انژگتورها
4.کوئل دوبل
5.شیر برقی کنیستر
6.برق المنت گرم کن سنسور اکسیژن
7.المنت گرم کن دریچه گاز
8.برق چراغ عیب یاب
اگر این قطعه خراب گردد برق این سیستم ها قطع میگردد و یکی ازنشانه های سریع برای پیی بردن به خرابی این قطعه روشن نشدن چراغ چک بعد از سوئیچ باز است
محل قرارگیری:
این قطعه در خودروها محلش متفاوت است برای مثال:
1.در پیکان و پژو RD داخل جعبه ECU قراردارد
2.در پژو وسمند در زیر سینی فن قرار دارد
3.در پژو 206 درزیر ECU قراردارد
4.در پراید در کنار باطری چسبیده به باطری قراردارد
ساختار داخلی :
رله یک سوئیچ الکترومغناطی است که با یک جریان کم می تواند جریان زیاد را انتقال دهد
رله تشکیل شده است از 1.بوبین 2.یکعدد پلاتین دوبل که متشکل از قسمت رله اصلی رله قرت است
مدار الکتریکی:رله توسط یک کانکتور 12الی 15 پایه به دسته سیم اصلی متصل میشود پایه 2و8و11و15 دارای برق 12هستندپایه 14در موقع باز بودن سوئیچ ولتاژ 12 دارداز پایه4 برق انژگتور -از پایه 5 برق کویل واز پایه 6 برق گرمکن تامین میگردداز پایه 13 برق پمپ بنزین واز پایه 9برق شیر کنیستر تامین میشود
در زمان خاموش بودن از پایه 10 ودر سوئیچ باز از پایه 1 برق ECU تامین میگردد
شرح کار:
عملکرد رله در 3مرحله است
1.سوئیچ بسته:که دراین حالت برق 12 برای نگهداری اطلاعات به ECU ارسال میگردد
2.سوئیچ باز:در این حالت رله به مدت 2تا5 ثانیه برای اجزا زیر برق 12 می فرستد
1.ECU 2.پمپ بنزین 3.انژگتورها .4 کوئل دوبل 5.شیر برقی کنیستر 6.المنت دریچه گاز 7.المنت گرمکن
دریچه گاز
3.مرحله موتور روشن :دراین حالت رله دوبل دائما برق اجزا بالا وسنسور سرعت خودرو وهنگامیکه خودرو روشن میگردد ولتاژ 12ارسال میگردد
روش عیب یابی :در اثر سوختن چه رله اصلی چه رله قدرت خودرو روشن نمیگردد
روش های تست رله
A:روش تست ولتاژی :
B: تست اهمی :
انژکتور:
انژکتور درایران دو مدل است که عبارتند از:
مخروطی :مانند 405،پارس،زانتیا
استوانه ای: مانند 206،پیکان،روآ ، پراید
انژکتور یک وسیله الکتریکی مغناطیسی است که به منظور تنظیم میزان پاشش سوخت ،متناسب با نیازموتور وهمچنین فراهم کردن شرایط کار کرد مطلوب در یک سیستم تزریق سوخت طراحی شده است
انژکتورسوخت را داخل مانیفولد هوای ورودی پشت سوپاپ اسپری کرده و به حالت اتمیزه در می آوردمحل قرارگیری آن روی ریل سوخت است وبه وسیله یک پایه به آن بسته میشود و توسط 2 عدد اورینگ
آبندی میشود یک سر انژگتور داخل ریل سوخت و سر دیگر آن داخل مانیفولد هوای ورودی قرار دارد
• ساختار داخلی انژکتور:
• هر واحد انژکتور از قسمت های زیر ساخته شده است:
• 1- سوزن انژکتور
• 2- سیم پیچ سلونوئیدی
• 3- فنر پشت سوزن انژکتور
• 4- پوسته انژکتور
• 5- دو عدد اورینگ آبندی
• 6- در بعضی خودروها مثل مدل مخروطی دارای صافی بنزین است
• مدار الکتریکی انژکتور:
• انژکتور دارای یک سوکت دو پایه است
• ۞ پایه 1 ولتاژ 12 ولت مثبت را به طور دائم از رله دوبل می گیرد
• ۞ پایه 2 ولتاژمنفی را از (ECU) بصورت منقطع (در زمان پاشش) دریافت می کند
شرح کار انژکتور:
وقتی سوئیچ باز است یک برق 12 ولت مثبت بطور دائم به یکی از پایه های انژکتور می رسد و آن را برق
دار می کند و در زمان پاشش (ECU) ولتازمنفی را ارسال می کندکه باعث آه ن ربا شدن سیم پیچ انژکتور
شده و سوزن انزکتور را از روی نشیمنگاه خود به عقب می کشد در این هنگام سوخت با فشار سه
اتمسفر داخل منیفلد هوا اسپری می شود و هر گاه زمان پاشش انژکتور به پایان برسد (ECU) ولتاژمنفی
را قطع می کند و سوزن با فشار فنر پشت آن در نشیمنگاه می نشیند و سوخت قطع می شود

پودری و با زاویه 10 درجه به داخل مانیفولد هوای ورودی پشت سوپاپ ورودی اسپری می کند تا از تغلیظ
سوخت جلوگیری کند
• نیازهای اولیه:
• پایداری، مشخصات و عملکرد انژکتور باید در شرایطی مثل زمان های طولانی و کوتاه پاشش، پاشش در
زمان سرد،گرم و غیره تضمین شوند. در بین 6 مورد پایینی، پنج مورد اول مشخصات اصلی اند و مورد آخر
مربوط به پایداری سیستم می باشد
• 1- نرخ جریان دقیق سوخت
• 2- وضعیت عملکرد خوب در نرخ جریان کم و عملکرد در محدوده وسیع
• 3- مشخصات پاشش خوب
• 4- عدم نشتی
• 5- صدای کم
• 6- فعالیت پایدار و پیوسته

روش های عیب یابی انژکتور:
هر گاه خودرو دچار ریپ زدن و تک کار کردن می شود ممکن است یکی از انژکتور ها معیوب باشد عیب ها
می تواند در مدار الکتریکی و یا مکانیکی و یا در اثر کثیف شدن و داخل شدن آب پشت سوزن انژکتور بوجود
آمده باشد
• تست اهمی انژکتور:
• سوکت انژکتور را در آورده و مقاومت سوزن انژکتور را بدست می آوریم
• ♦ مقاومت انژکتور استوانه ای بین 9.5 تا 14.5 اهم است
• ♦ مقاومت سوزن مخروطی بین 12.5 تا 17.5 اهم است
تست لامپی انژکو:
برای لامپ تست انژکتور می توانید یک (LED) بامقاومت 520 الی 490 اهم متصل کنیدو قسمت مثبت
(LED) رابه مثبت باطری و قسمت منفی را به منفی سوکت انژکتور متصل کرده و جای مقاومت فرقی
نمی کند که بعد یا قبل از (LED) باشد خودرو را روشن کرده لامپ به همراه انژکتور کار می کند.دیگر راه تست انژکتور نحوه پاشش، گوش دادن به صدای انژگتور ،شکل موج منحنی و بررسی برق انژگتورمیباشد
نحوه پاشش انژگتور:سرعت پاشش در انژکتور، به فشار پاشش، زمان پاشش و اندازه روزنه بستگی دارد.به همین جهت، برای کنترل سرعت پاشش سوخت بوسیله زمان روشن بودن انژکتور فشار سوخت باید تحت هر فشاری درمنیفولد هوای ورودی ثابت بماند. سرعت پاشش سوخت مورد نیاز موتور توسط (ECM) تعیین می گردد. اگرفشار سوخت بالا باشد سرعت نیز بالاست و نیز بالعکس، پاشش در منیفولد هوای ورودی اتفاق می افتد.بنابراین، در مقابل فشار جو، اگر فشار مطلق منیفولد هوا پایین باشد، سرعت پاشش بالا خواهد بود و اگر
فشار زیاد باشد، سرعت نیز کم می شود
به همین جهت، رگلاتور فشار سوخت، فشار سوخت را همواره بالاتر از فشار پاشش پایه منیفولد نگاه می دارد تا سرعت پاشش را تنها از طریق زمان منبع تغذیه برق انژکتور کنترل کند. از اینرو، در می یابیم که

رگلاتور فشار سوخت، فشار پاشش انژکتور را در سطحی مخالف فشار منفی منیفود هوا تنظیم می کندرگلاتور فشار از محفظه فلزی بیرونی، دریچه دیافراگم، محفظه دیافراگم و محفظه سوخت تشکیل شده است. محفظه دیافراگم از طریق شیلنگ خلاء به مخزن متصل است و از این جهت دارای فشاری منفی از منیفولد گاز می باشد. وقتی فشار سوخت بیش از حد مشخص شده باشد،دیافراگم توسط خلاء ایجاد شده از روی مخزن بالا می رود و سوخت مازاد از طریق لوله بازگشت به باک سوخت بر می گردددر ضمن اطلاعات بالا و اعداد بیشتر مربوط به خودروی پراید می باشدسیستم خودکار قطع سوخت:
• دستگاهی ایمنی است که باعث جلوگیری از آتش سوزی هنگام تصادف می گردد. این دستگاه، نیروی
الکتریکی پمپ سوخت را هنگامیکه سنسور، تصادف را تشخیص دهد، قطع می کند. جایگاه سنسور در سمت چپ موتور است.
• محدوده عملکرد:
• بیش از 15 مایل بر ساعت تصادف از جلو: ماشین باید خاموش باشد
• 14 مایل تا 9 مایل بر ساعت : منطقه خاکستری
• زیر 8 مایل بر ساعت پیش از تصادف : ماشین نباید خاموش باشد
اگر خودرو تصادف بکند، ساچمه فولادی بالا می رود. ساچمه، اتصالات متحرک را هل می دهد و کلید قطع می گردد.
• استپر موتور (STEPPER MOTOR)
• استپر موتور دارای عناوین دیگر همانند موتور مرحله ای دور آرام و موتور پله ای نیز می باشد.
• این قطعه شامل یک سوزن و روتور و هسته مغناطیسی و دو عدد سیم پیچ که با تغذیه معکوس کارمی کنند.

• وظایف استپر موتور:
• 1- ایجاد حالت ساسات در حالت سرد بودن موتور
• 2- کمک به تنظیم سوخت و هوای دور آرام و تثیت دور های ناپایدار موتور
• 3- تنظیم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافی از موتور (کولر،فرمان هیدرولیک،….)
• 4- جلوگیری از بسته شدن سریع مسی هوا زمانی که در سرعت ای بالا راننده به طور ناگهانی پا را از روی پدال گاز بر می دارد.
• موتور مرحله ای در دو مدل است 1.خطی 2.چرخشی
نوع چرخشی:
• مدار برقی استپر موتور:
• موتور مرحله ای مستقیما توسط (ECU) کنترل می شود و سوکت آن به شرح زیر است
• پایه های AوD یا 1 و 4 (بیرونی ها) مربوط به سیم پیچ اولیه است.
• پایه های BوC یا 2 و 3 ( داخلی ها) مربوط به سیم پیچ ثانویه است.
• محل قرار گیری استپر موتور:
• برای تامین هوای مورد نیاز در دور آرام یک مدار کنار گذر یا بای پس لازم است که در کنار دریچه گاز
تعبیه شده است این مسیر کنار گذر توسط نوک شافت موتور مرحله ای یا همان سوزن باز و بسته می شود
بنابراین حجم هوای ورودی در دور آرام موتور به فرمان (ECU) و حرکت موتور مرحله ای بستگی داشته وتنظیم می شود.
11


تعداد صفحات : 11 | فرمت فایل : WORDx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود