بعد جهانی مدیریت زنجیره تامین
آن کمپانی هایی که صادرات و واردات را انجام نمی دهند نیز بوسیله فعالیت های جهانی تحت تاثیر قرار می گیرند. این بخش توضیح می دهد که چگونه زنجیره تامین جهانی عمل می کند و چه تاثیری بر تمام انواع سازمانها دارد و شامل این موضعات می باشد:
نگاهی به چگونگی تاثیر فرهنگها و زبانها
نقشی که تعهدات وارداتی، صادراتی و استانداردها، روش های آزمون به عنوان نیروهای پنهان زنجیره تامین بازی می کنند.
دانش چگونگی در دسترس بودن در زمانهای واقعی بر پایه جهانی بودن
و همچنین یک کارآموزی در مورد کمپانی
هیچ کدام از سرویس های حمل و نقل نمی توانند بهترین سرویس را برای تمام مسیرها در دنیا ارائه کنند. می بایستی فهرستی از سرویس هایی که برای نیازهای شما مناسب خواهد بود را انتخاب کنید و در کنار هم قرار دهید.
معرفی
در بازاهای باز جهانی، کمپانی های بیشتری درک می کنند که می بایستی به جهانی نشدن برای باقی ماندن در سطح رقابتی فکر کنند.
بعضی از متخصصان خاطر نشان می کنند که کمپانی ها می بایستی جهانی فکر کنند حتی اگر محصولات آنها از سطح بومی فراتر روند.
شما نمی توانید حتی یک روز بدون استفاده از اقتصاد جهانی به سمت جلو حرکت کنید. این مسئله ای است که کمپانی ها می بایستی از آن آگاه بوده و برنامه ریزی کنند. مدیریت جهانی زنجیره تامین کلیدی است برای باقی ماندن در اقتصاد جهانی. این یکی از چند حوزه ای است که در آن می توان دو کار را انجام داد، کم کردن هزینه و بهبود خدمات پس از فروش
وقتی که کمپانی ها وارد محیط جهانی می شوند، مشکلات زنجیره تامین آنها بصورت نمایی رشد می کند. به مسئله کمپانی sandvih coromat توجه کنید ـ یک تولید کننده ابزار برش سوئدی با گستردگی در شمال آمریکا و آمریکای لایت که بسیار تلاش می کند که کالاهایش را از محل های مرکزی به بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان بفرستد. برای اینکه محصول آنها کلیدی است برای عملیات صنعتی بزرگی از پروسه تولید که توقف ها، موانعی هزینه دار هستند. و مهلت کوتاهی در برنامه ریزی حمل و نقل جهانی شرکت Sandvik وجود دارد. برای مدیریت زنجیره تامین در عبور از اقیانوس ها و بین قاره های مختلف باید سازماندهی قوی داشته باشید. جای هیچ گونه اشتباهی در عبور از مرزها وجود ندارد. تاسیس یک سازمان حمل و نقل جهانی مورد اطمینان مهم ترین کار است. هر روزه حوزه مشکلاتی را برای شرکت سوئدی بوجود آورد.
در این مثال مشاهده می شود که وقتی کمپانی زنجیره تامین جهانی را به کار می برد، موضعات جدید بسیاری بوجود می آید. در کنار مشکلات و نگرانی های لسجتیکی و حمل و نقل. نیروها و فشارهای نامحسوسی وجود دارد که می تواند زنجیره تامین جهانی را از کار بیاندازد. می بایستی به موانع فرهنگی و زبانی فائق آمد. احتیاجات واردات و صادرات می بایستی با قوانین خارجی هماهنگی داشته باشد. استانداردهای جهانی و روشهای آزمون می تواند همسطح شوند که این مانع جریان آزاد کالا خواهد شد. حرکت زنجیره تامین به سمت شبکه و بعد از آن حالتهایی از خصوصی سازی و کلاهبرداری افزایش پیدا می کند.
مقدار زیادی از مشکلات مدیریت وجود دارد که بعضی از آنها بطرز استفاده از تکنولوژی برتر مربوط می شود و بقیه که مطمئناً مربوط به مشکلات انسانی است. مدیریت راه دور یکسری رقابتهایی را بوجود می آورد که تکنولوژی پیشرفته می تواند به کم کردن آن کمک کند، اما با کمی مداخله انسانی. محصولات زیادی وارد بازار می شوند که ارتباطات الکترونیکی جهانی را پیشرفت می دهند.
اینها تمام نیروهای پنهان زنجیره تامین هستند که معمولاً توسط متخصصانی که درباره چرخه زمانی و جریان زنجیره تامین کشیی و فشاری بحث می کنند تادیده گرفته می شود. تمام تئوریهای موجود در جهان نخواهند توانست مشکل زنجیره تامین شما را حل کنند. اگر شما در انبارهای مصرفی سرتاسر جهان باقی مانده بدش برای نداشتن تاییده برای قوانین، استانداردها و آزمونهای تست مربوطه. این بخش نگاهی دارد به بعضی از مشکلات که در اجرا بوجود می آید وقتی که زنجی‹ه تامین جهانی انجام می شود.
موانع زبانی و فرهنگی
کمپانی های که قدرت تفاوت فرهنگها و مرزهای زبانی را ناچیز می شمارند، در بازارهای جهانی تاوان سفتی برای آن خواهند پرداخت. شرکت بزرگ و مادر از زیراکس گرفته تا ابزارآلات تگزاس به طور کامل فهمیده اند که می بایستی مرزهای زبانی را لحاظ کنند. نه برای بیان نگرانی های ارتباطی جهانی بلکه اگر آنها می خواهند که جریان اطلاعات زنجیره تامین را به طور درست و صحیح نگه دارند.
تفاوتهای فرهنگی می تواند بسیار کوچک و نکته بینانه باشد. هنگامی که با یک رابط صادرات و وارد همراه با مشتریانی در هلند کار می کنید می توان فهمید که ارزشها و عملیات کاری متفاوت حتی در اروپای غربی که به آمریکا خیلی شبیه می باشد وجود داشته باشد. در حالی که رضایت وارد بازی می شود و یک کارگز مانع از رسیدن به مشتری می شود که می توان او را از طبقه اشرافی دانست.
در قسمتهایی از خاورمیانه، آمریکای لاتین، آسیا، برای تجارت کنندگانی غیرمعمول نخواهد بود که مواجهه شوند با مسئله ای که Payala خوانده می شود. بعضی از بازرگانان فصلی متوجه شده اند که می بایستی کلیه ی رشوه های معمولی را پرداخت کنند به ارگانهای دولتی و بقیه، هنگامی که در کشورهایی چون چین معامله می کنند حتی اگر این کار کاملاً غیرقانونی باشد.
تعهدات وارداتی و صادراتی
کمپانی ها نمی بایستی مستقیماً خود را درگیر تجارت جهانی کنند تا دریابند که با احتیاجات وارداتی و صادراتی هماهنگ شده اند. اگر آنها تولید کننده هایی را پیدا کنند که در سطح جهانی خرید و فروش می کنند، آنها بخوبی می فهمند که بایستی از قوانین آمریکا یا دیگر کشورهای خارجی اطاعت کنند. هر چند که زنجیره مسئولیت برای گسترش غیرتعهدی خیلی فراتر از زنجیره تامین در گذشته است. به اینت معنی که تمام قسمتهایی که فعالیت جهانی انجام می دهند (تامین کننده ها ـ تولید کننده ها و حمل و نقل) می بایستی مطمئن باشند که قوانین اجرا شده است.
متخصصین قوانین صادرات به کمپانی هایی که می خواهند تولید و حمل و نقل بهنگام داشته باشند هشدار داده اند که می بایستی تعهدات صادراتی و وارداتی خود را در بالاترین سطح حفظ کنند اگر آنها می خواهند که به آن هدفهایی که دراند برسند. در این زمینه، بعضی اوقات برای خریداران زنجیره تامین فیل مسخره خواهد بود وقتی که مشخصات وجود نداشته باشد و یا وقتی که مستند حمل و نقل برای مشخص شدن مشتریهای آمریکایی و یا خارجی به ترتیب و درست نباشد و جابجا شده باشد.
چگونه در جهان می توانید شروع کنید که به توسعه یک رابطه تامین با مشتریان در سرتاسر دنیا اگر کالاهای شما قبل از اینکه حتی وارد کشور شود پس فرستاده شود؟ به این معنی است که شما جریان کالاهایی را برای مشتریان خارجی درنظر می گیرد درحالی که هیچ مشتریی وجود ندارد. وقتی که زنجیره تامین شما قطع میشود، رقبای شما همیشه آنجا هستند تا مشتریان شما را از چنگ تان در بیاورند و سالها طول می کشد تا شما دوباره تجارت خود را سرپا کنید.
سقوط های شدید صادرکنندگان و واردکنندگان باعث می شود که بطور مستمر تغییرات قوانین موجود هم در بازار آمریکا، هم در بازار اروپا را پیگیری کنند. آنها همچنین باید قوانین داخلی و خارجی که در بسته بندی، برچسب زدن، سلامت اجتماعی و محیط زیست تاثیرگذار و احترام بگذارند و آن را اجرا کنند. یکبار دیگر در اینجا نکته ای در تولید یکپارچه و یا سیستم توزیع وجود ندارد فقط اینکه کالاها را می بایستی در خارج مرزها نگه داشت.
استانداردها و روشهای آزمون
استانداردها تاییده هایی برای طرح تولیدی هستند. روش های آزمون اطمینان به مشتری می دهند که محصول سالم و مطمئن است و با استانداردهای محیط زیست و یا قوانین حکومتی مغایرتی ندارد. این روش ها مانند چسبی هستند که اقتصاد نوین جهانی را پیوندی دهد ولی اگر درست استفاده نشود تبدیل به سلاحی اقتصادی می شود که سازمان تجارت جهانی از آن بعنوان موانح تجارت بدون تعرفه یاد کرده است.
هنگامی که کمپانی احتیاجاتی مانند استانداردها و روشهای آزمون را در بخش جهانی و یا حتی منطقه ای رعایت نمی کنند خود را خارج از بازار می یابند. یکبار دیگر زنجیره تامین متوقف شده است. این باعث شده است که در اروپا، داشتن مدرک CE اتحادیه اروپا برای سلامت، امنیت و محیط زیست لازمه برای ورود به بازار باشد. چنین فلسفه ای از مدرک CE را دارد و نماینده های آن کالاهایی را که مهر و نشان این مدرک را نداشته باشند را از ورود به بازار منع می کنند.
مقامات سازمان تجارت جهانی نیز اضافه کرده اند استاندارد بین المللی تضمین کیفیتIso 9000 و همچنین استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست Iso 19000 را بعنوان مدارکی که ثابت می کنند موانعی برای تجارت بدون تعرفه در کشورهایی است که این استانداردها را از روی قوانین حکومتی برداشته اند. این مسئله ای است در اتحادیه اروپا به عنوان مثال، جایی که Iso 9000 لازمه کیفیت برای صنعتهایی مانند دستگاه تنظیم ضربان قلب و سوئیچ های کامپیوتری است.
ملاحظات مربوطه، استانداردهای بین المللی و روش های آزمونی هستند که سازمان تجارت جهانی آنها را بعنوان موانع آشکار تجارت بدون تعرفه معرفی کرده است. کمپانی هایی که از استانداردها و روشهای تست خارجی تبعیت نمی کنند ورود کالاهایشان با تاخیر به بازار همراه است و حتی بدتر، آنها خودشان را رانده شده از بازارهای خارجی می یابند و بار دیگر زنجیره تامین متوقف شده است.
این حالت بطور گول زننده ای دور از دسترس است. درحقیقت، تولیدکننده ها نباید کشور خود را ترک کنند و یا حتی با تولیدکننده های خارجی کار کنند. برای روبرو شدن با استانداردهای بین المللی مورد نیاز. برای مثال، بسیاری از شرکت های چندملیتی آمریکایی، Iso9000 استاندارد تضمین کیفیت بین المللی- را بعنوان نیاز اولیه برای تامین کننده های داخلی خود قرار داده اند. در بعضی حالتها، مدرک CE اروپایی برای سلامتی محیط و امنیت ممکن است مورد نیاز باشد برای اجزای ترکیبی که به همین علت است که یک کمپانی یا مستقیماً با اروپا معامله می کند و یا تامین کننده هایی که کمپانی با آنها کاری کرده است. مدرک CE، برچسبی است در امریکا که کمپانی ها اضافه می کنند به محصولاتشان بعنوان تاییدیه مورد نیاز اروپا.
سازمانهایی مانند انجمن استاندارد ملی آمریکا (ANST) و اجزای جهانی استاندارد می توانند اطلاعاتی که استانداردها و روش های آزمون می توانند روی کمپانی شما در بازارهای جهانی تاثیرگذارند را تهیه کنند.
تکنولوژی برتر
اگرچه همکاری انسانی برای نگه داشتن روابط سخت جهانی و مهارت انسان برای مدیریت اطلاعات جریان زنجیره تامین مهم است. هیچ کمپانی نمی تواند زنجیره تامین جهانی را عملی کند بدون استفاده از تکنولوژی برتر لیست کاملی از کارخانه هایی که می توانند انتخاب شود از دیدگاه مدیریت بهتر جریان های مالی که به نام برنامه منابع مورد نیاز یا ERP نامیده می شود. راه حل های نرم افزاری همچنین برای هر عملیات زنجیره تامین بسیار وجود دارد. از برنامه ریزی گرفته تا مدیریت موجودی انبار و حمل و نقل. نسل بعدی از محصولات ERP بوجود آمده اند برای هدفهایی فراتر از بخش های تولیدی تکی که در برگیرنده زنجیره تامین و همچنین کمپانی های خدماتی است و مقدار زیادی از این راه حل ها با عرضه شدن در شبکه از طریق ASP شروع به کار می کنند.
تا این اواخر معمولی ترین روش تنظیم پیغام برای اطلاعات زنجیره تامین، تبادل داده های الکترونیکی (EDI) بوده است EDI، اجازه ارسال مقدار زیدی از داده ها را با سرعت بالا در یک حالت امن را می دهد. همراه با پدیده اینترنت و وب، بسیاری از کمپانیها از اینترنت به عنوان ابزار ارسال و نگهداری تنظیمات پغام های EDI استفاده می کنند.
در حال حاضر، ترکیبی از EDI و اینترنت می تواند جایگزین شود بوسیله یک نسل جدید از سیستم نرم افزاری ERP که قابلیت کار در وب را دارد و کاربردهایی هماهنگ کردن تمام عملیات زنجیره تامین و تهیه توانایی تجارت الکترونیک را فراهم می کند. این تغییرات فراهم خواهد کرد آنچه را که متخصصات، شبکه با هوش می نامند که اجازه ارتباطات انعطاف پذیر بین شبکه های جهانی را خواهد داد.
به علاوه تواناییهای جدید بی سیم، که شامل پدیده تلفن هایی که قادر به اتصال به وب هستند و سالهای بسیار زیادی باقی نمانده است که کاربردهای زنجیره تامین مدیریت شوند از راه دور در حال حاضر مثالهای زیادی از این جور عملیات وجود دارد به عنوان اپراتوری صفحه کنترل پرینتر که اتصال و تشکیلات آن بصورت دستی انجام نمی پذیرد.
کمپانی Sandrik Coronant برای مثال، هم اکنون در حالت تست و آزمایش حالتی از مدیریت لجستکی الکترونیکی از راه دور با بهره برداری از سه کامپیوتر خانگی با قدرت محاسبه بالا است. این تجهیزات داده ها را برای سه شبکه توزیع کمپانی ـ دو تا در اروپا و یکی در آمریکا ـ ذخیره و ارسال می کنند. موجودی از طریق این مرکزها مدیریت می شود.
مدیریت اطلاعات
هیچ کس نمی تواند یک زنجیره تامین جهانی را بدون توجه به اینکه چگونه اطلاعات جریان می یابد از طریق هر کدام از تکنولوژیهای پیشرفته که کمپانی از آن استفاده می کنند مدیریت کند. دقت در حمل و نقل هنگام و کنترل موجودی بسیار مهم است. اطلاعات نادرست به داده های گم شده و حمل و نقل با تاخیر تمام زنجیره تامین را از چرخه بیرون می اندازد.
در تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر تهیه کننده های نرم افزاری حمل و نقل، لجستیکی به این نتیجه رسیده اند که مشتریان معمولاً موفق نمی شوند که داده ها را بطور کامل ارسال کنند و یا داده های موردنیاز را در بازه های زمانی موردنظر تهیه کنند.
در حمل و نقل معمولاً مشاهده می شود که همراه با %20 از داده های گم شده و یا با %20 از زمانی که مشتری اشاره نکرده است در زمانی که کشتی بندر را ترک می کند و یا گزارشاتی که چندین ساعت بعد تهیه می شود می رسد.
اگرچه تکنولوژی برتر می تواند مقدار زیادی از کنترل های دقیق را فراهم کند. کارگران نیز نیاز دارند که برای مدیریت بهتر اطلاعات آموزش ببیند. مدیران کمپانی هایی مانند Coopers & lybrand Bell Helicopter Texax Instruments اعتقاد دارند که فراهم کردن مقداری از مهارتهایی مانند خواندن و نوشتن و تعطیل کردن می تواند جریان اطلاعات زنجیره تامین را ارتقاء دهد. آنها می دادند که مدیرین زنجیره تامین، بویژه در پایه جهانی بصورت زیر است.
آموزش مردم به توجه و درک دیدگاههای بحرانی و اینکه چگونه از این دیدگاهها تاثیر بگیرند و آنها را به کار ببرند.
بنظر می رسد که متخصصان IF اعتقاد دارند که می توانند یک موتور جتسجوی بهتر پیدا کنند. بنابراین آن سیستم ها می توانند کاری را که یک آنالیزگر بزرگ می تواند انجام دهد را انجام دهد. ولی عامل جداکننده یک آنالیزگر بزرگ با یک آنالیزگر قابل قبول این که آنالیزگر بزرگ چیزهایی را می بیند که دیگران نمی بینند. این توانایی بدن الگوها و دیدن مشکلات خارج از الگوها است.
بررسی موردی
کمپانی غذایی Dole
همیشه کردن با ایستگاههای کاری کوچک، نسبت به تجهیزات و ایستگاههای بزرگتر، سودآوری بیشتری برای کمپانی غذای Dole داشته است. ولی در سال 2001 یک نوع غذا همه را به گونه ای شوکه کرد با اعلانی که باعث ارزیابی مجدد استراتژی پشتیبانی و تغییر از ایستگاه LoS Argoles به ایستگاه Sandiego که هر دو در کالیفورنیا هستند.
بزرگترین تولید کننده و بازاریابی سیوه تازیه و سبزیجات مشاهده کردند که ایستگاه Los Angeles دروازه بزرگ و نقطه توزیع برای غرب امریکا است. دفاتر کمپانی متوجه شده اند که هم در ایستگاه LA و هم در ایستگاه LB تجربه مشکلات بزرگی در واردات کالاها مخصوصاً از آسیا را تا بالاترین حد مواد ثبت کرده اند.
به عنوان کمپانی مادر که همه چیز را از ابتدای تولید تا رسیدن به مقصد نهایی کنترل می کند. باقی ماندن در حالت رقابتی بستگی بسیار زیادی به قسمت حمل و نقل آن تجارت دارد. در سالهای متمادی کمپانی فهمید که بهره گیری از ایستگاه های کوچک برای کارائی بیشتر زنجیره تامین آن بسیار مفید است.
کارکردن با ایستگاه های کاری کوچک آمریکا قسمتی از استراتژی کمپانی است که یک رابطه خوب را با تمام ایستگاههای کاری کمپانی نگه می دارد. دفاتر کمپانی می گویند که ایستگاه Sandlego در زمان مناسب موقعیتهای مناسب را ارائه می دهد.
سمئولان ایستگاه بالاترین سطح خدمات و توجه را به کمپانی وعده می دهند. به علاوه آنها از بزرگترین انبار غذایی در کناره غربی استفاده می کنند.
کمپانی Dole در عوض 15 میلیون دلار را برای توسعه تسهیلات اولیه بندر در Sandliego که تا پاییز 20021 کمکل شود را سرمایه گذاری کرد. در برنامه گفته شد که بندر Samdiego توسعه پیدا خواهد کرد حدود 20 راکر از همین خیابان Merine terminal برای عملییات کمپانی ـ در کنار آن در حدود 9600 قوت ربع ساختمانهای اداری و انبارهای نگه داری، که یک کانتینر و تسهیلات شستشو خواهد بود.
مسئولین کمپانی ابراز خوشحالی کردند و اعلام کردن که Sandiego باعث شد تا ما فکر کنیم یک ماهی بزرگ در یک استخر کوچک هستیم نه برعکس.
کمپانی Dole به ندرت بزرگترین اجاره کننده Sandiego است. شهرک بین المللی Maiceter minol تجهیزات وارداتی صادراتی پیشرفته ای دارد و قادر به کنترل Isuza , Anevican Honda , Acara , Uolkswagon است.
نکات آموزشی
ـ کمپانی ها می بایستی جهانی فکر کننده تا نجات یابند. حتی اگر کالاهائی شما از مرزهای ملی خود عبور نکند. شما از قوانین و روشهای علمی که کشورهای دیگر و مناطق دیگر دارند تائیدی پذیرد.
ـ باقی ماندن در زنجیره تامین جهانی به معنی تمرکز کردن بر ارتباطات شامل زبانهای خارجی، فرهنگهای خارجی، حمل و نقل، قوانین و استانداردهای عملی ملی / منطقه ای است.
ـ شما می توانید تخمین بزنید اهمیت آموختن فرهنگ بازاری که در حالت تجارت در آنجا هستید. داشتن کارگرانی که به زبان آن منطقه وارد هتسند کلیدی برای موفقیت است.
ـ قوانین واردات و صادرات در تمام جهان وجود دارد. کسی در کمپانی شما باید در این زمینه تخصص داشته باشد و یا اینکه زنجیره تامین شما در مرزها از کار می افتد.
ـ خیلی از کشورها قوانین محیط زیست و بسته بندی خاص خود را دارند. زنجیره تامین شما ضعیف خواهد شد اگر شما به این احتیاجات توجه کنید و به آن نرسید.
ـ استانداردها و روشهای عملی می توانند به عنوان قوانین پنهان عمل کنند. این منطقه ای است که مهارت به کار می آید که جریان کالا را در زنجیره تامین جهانی نگه دارند.
تکنولوژیهای برتر کلیدی خواهند بود برای اینکه تبدر کافی نزدیک به زمان ادراک ارتباطات در تمام دنیا باقی بمانیم.
ـ هیچ کس نمی تواند زنجیره تامین جهانی را به دن داشتن جریان اطلاعات سریع و دقیق را از طریق شبکه جهانی شما مدیریت کند.
ـ هرگز فراموش نکنید که احتیاج دارید به مسافرت و جلسات رو در رو با مدیران، کارگران و همکاران خارجی.