تارا فایل

بررسی نقش متغیرهایی مانند رشته و مقطع تحصیلی در نتایج کاوش استفاده‎کنندگان نهایی از پایگاه


کیده
هدف این پژوهش بررسی نقش متغیرهایی مانند رشته و مقطع تحصیلی در نتایج کاوش استفاده‎کنندگان نهایی از پایگاه اطلاعاتی مدلاین است. روش پژوهش نیمه تجربی است و جامعه پژوهش, دانشجویان رشته‎های علوم پزشکی هستند که به عنوان استفاده‎کنندگان نهایی از پایگاه اطلاعاتی مدلاین, موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران کاوش می‎کنند. نتایج پژوهش نشان می‎دهد که میانگین ضریب دقت و بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب رشته تحصیلی تفاوت معنی‎داری ندارد؛ در حالی که از نظر مقطع تحصیلی، دانشجویان کارشناسی ارشد ضریب دقت پایین‎تری نسبت به دانشجویان دکترای حرفه‎ای و phd دارند. مقایسه میانگین ضریب دقت و بازیافت بر حسب تجربه کاوش نیز نشاندهنده تفاوت معنی‎داری نیست.
از دهه 1970 به این سو, نقش تجربه و تمرین در کاوش از پایگاه‎های اطلاعاتی, موضوع مطالعات متعددی بوده است. "فنیچل" (1979) در پژوهشی که در همین زمینه انجام داد, استفاده‎کنندگان را با توجه به دفعات کاوش آن‎ها از پایگاه اطلاعاتی ERIC و بر حسب میانگین بسامد کاوش‎هایشان در شش ماه, طبقه‎بندی کرد و بر اساس یافته‎های خود نتیجه گرفت که هر چند استفاده‎کنندگان مبتدی سرعت کم‎تر و خطای بیش‎تری در کاوش دارند و از نتایج کاوش خود رضایت کم‎تری دارند, تفاوت‎های موجود پایین‎تر از حد انتظار است. "هوارد" (1982) نیز در پژوهشی مشابه نتیجه گرفت که تفاوت میانگین‎های ضریب دقت گروه‎های باتجربه و مبتدی زیاد نیست و بهترین نتیجه متعلق به باتجربه‎ترین گروه نمی‎باشد. "واگنر" (1979) میزان استفاده را به عنوان ملاک تجربه کاوش از پایگاه اطلاعاتی مدلاین در نظر گرفت و پژوهشی بر اساس بسامد کاوش جستجوگران از این پایگاه ترتیب داد. یافته‎های او نشان داد که تجربه تنها بر زمان صرف شده برای کاوش موثر بوده؛ یعنی استفاده‎کنندگان پرتجربه نسبت به گروه کم تجربه زمان کم‎تری را صرف کاوش کرده بودند, ولی در نتایج کاوش تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد. به این ترتیب "واگنر" نتیجه گرفت که مدت زمان تجربه کاوش فرد و کار او با پایگاه اطلاعاتی, رابطه‎ای با نتایج کاوش وی ندارد. به گفته وی, احتمالاً پس از گذشت شش ماه تا یک سال از کار فرد با پایگاه اطلاعاتی, تجربه دیگر تاثیری در نتایج کاوش نخواهد داشت. در پژوهشی که با عنوان "بررسی تاثیر توانایی‎های علمی و فنی متصدیان بازیابی اطلاعات از بانک‎های اطلاعاتی رایانه‎ای برای نتایج حاصل از بازیابی" توسط علوی (1371) در ایران انجام گرفت به تجربه کاوش نیز پرداخته شد. وی دفعات کاوش در هفته را معیار تجربه کاوش قرار می‎دهد و پس از بررسی نتایج کاوش و زمان مصرف شده در مورد سیزده نفر متصدی بازیابی اطلاعات که در سه موضوع منتخب به جستجو پرداخته بودند, نتیجه می‎‎گیرد که تعداد دفعات کاوش تنها بر زمان لازم برای جستجو و بازیابی اثر می‎گذارد و با تمرین و ممارست در جستجو, می‎توان سرعت کار را افزایش داد.
پژوهش حاضر با توجه به حرکت نوپایی که در زمینه کاوش بی‎واسطه از پایگاه‎های اطلاعاتی در کشور ما در حال تکوین است به بررسی و شناخت جامعه استفاده‎کنندگان نهایی از پایگاه مدلاین پرداخته و نقش متغیرهایی چون رشته و مقطع تحصیلی و تجربه را در نتایج کاوش مورد مطالعه قرار داده است.

روش و جامعه پژوهش
روش این پژوهش, نیمه تجربی است و جامعه پژوهش را دانشجویان رشته‎های علوم پزشکی تشکیل می‎دهند که به کاوش در پایگاه اطلاعاتی مدلاین, موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‎پردازند. تعداد 32 نفر این دانشجویان از طریق مصاحبه انتخاب شدند. کلیه دانشجویان شرکت‎کننده در پژوهش در کلاس‎های آموزش استفاده از مدلاین که در همان کتابخانه برگزار می‎شود شرکت کرده بودند. روش گردآوری اطلاعات به این گونه بود که پس از کسب اطلاعات لازم از طریق مصاحبه, استفاده‎کنندگان نهایی به کاوش در پایگاه پرداختند و نتایج کاوش از نظر ارتباط عناوین بازیابی شده با موضوع مورد کاوش توسط خود استفاده‎کنندگان نهایی ارزیابی شد و ضریب دقت و بازیافت با استفاده از این ارزیابی محاسبه گردید. میانگین ضریب دقت و بازیافت بر حسب چهار متغیر, یعنی رشته تحصیلی, مقطع تحصیلی, زمان سپری شده از آموزش, و متوسط بسامد جستجو در ماه, محاسبه گردید و تجزیه و تحلیل آماری این میانگین‎ها با استفاده از نرم‎افزار آماری MS TATC انجام شد. آزمون‎های به کار رفته, آنالیز واریانس و آزمون t می‎باشند. لازم به توضیح است که در پاره‎ای از موارد به دلیل ناهمگن بودن واریانس‎های برخی گروه‎ها, امکان انجام آنالیز واریانس به منظور اطلاع از معنی‎دار بودن یا نبودن تفاوت‎ها وجود نداشت؛ در این موارد مقایسه میانگین‎ها به وسیله آزمون t به صورت دو به دو انجام گرفته است.

خلاصه یافته‎های پژوهش
شاخص‎های میانگین و انحراف معیار برای ضریب دقت و جدول شماره 1 نشان می‎دهد که بالاترین میانگین ضریب دقت (100 درصد) مربوط به رشته داروشناسی است؛ در حالی که میانگین ضریب دقت "سایر رشته‎های علوم پزشکی" برابر با 87/74 درصد و از گروه‎های دیگر پایین‎تر است. از نظر ضریب بازیافت بالاترین میانگین (77/86 درصد) متعلق به همین گروه می‎باشد و رشته ایمنی‎شناسی پایین‎ترین میانگین ضریب بازیافت (61/47 درصد) را دارد.
برای مقایسه میانگین ضریب دقت رشته‎های تحصیلی از نظر معنی‎دار بودن تفاوت بین آن‎ها, استفاده از آنالیز واریانس به دلیل ناهمگن بودن واریانس ها و وجود واریانس صفر در یکی از گروه‎های (گروه داروشناسی) امکان‎پذیر نبود؛ از این رو با کنار گذاشتن این گروه از محاسبات آماری, آزمون t در سطح 05/0a= برای سایر گروه‎های "رشته‎ تحصیلی" به صورت دو به دو انجام گرفت و مشاهده شد که بین میانگین‎های ضریب دقت جامعه استفاده‎کنندگان نهایی از نظر رشته تحصیلی تفاوت معنی‎داری وجود ندارد. مقایسه ضریب بازیافت استفاده‎کنندان نهایی بر حسب "رشته تحصیلی" محاسبه گردید (جدول شماره 1).

جدول 1. توزیع استفاده کنندگان نهایی بر حسب رشته تحصیلی
رشته تحصیلی
تعداد
درصد
ضریب دقت
ضریب بازیافت

میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
پزشکی
10
25/31
16/93
57/8
93/69
34/18
علوم آزمایشگاهی
8
00/25
79/89
16/11
11/72
54/23
ایمنی شناسی
4
50/12
00/76
50/25
61/47
61/19
داروشناسی
3
37/9
00/100
00/0
28/67
60/17
سایر رشته‎های علوم پزشکی*
7
87/21
87/74
10/30
77/86
31/18
جمع
32
100

* آناتومی, ژنتیک, فیزیک پزشکی, کار درمانی, مامایی, میکرب‎شناسی و ویروس‎شناسی

استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب رشته تحصیلی با استفاده از آنالیز واریانس نیز انجام گرفت و مشاهده شد که تفاوت میانگین ضریب بازیافت جامعه استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب رشته تحصیلی معنی‎دار نیست.
شاخص‎های میانگین و انحراف معیار ضریب دقت و بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب مقطع تحصیلی محاسبه شده و در جدول شماره 2 آمده است.
همان‎طور که جدول شماره 2 نشان می‎دهد دانشجویان دکتری PhD با میانگین 100 درصد بالاترین ضریب دقت را به خود اختصاص داده‎اند. پایین‎ترین میانگین ضریب دقت مربوط به دانشجویان کارشناسی ارشد است (28/73 درصد). از نظر ضریب بازیافت, دانشجویان دکتری حرفه‎ای (پزشکی و علوم آزمایشگاهی) بیشترین میانگین (71/72 درصد) و دانشجویان دکتری PhD کم‎ترین میانگین (28/67) را به دست آورده‎اند. مقایسه ضریب دقت مقاطع تحصیلی از طریق آنالیز واریانس, به دلیل ناهمگن بودن واریانس‎ها و وجود واریانس صفر مقدور نبود؛ از این رو با کنار گذاشتن گروه اول از محاسبات آماری, آزمون t در سطح 05/0a= برای سایر گروه‎های مقطع تحصیلی به صورت دو به دو انجام شد. نتایج آزمون‎ها نشان داد که میانگین ضریب دقت مقطع کارشناسی ارشد (28/73) تفاوت معنی‎داری با میانگین مقطع دکتری حرفه‎ای (15/93) دارد (0363/0=P)؛ ولی بین سایر مقاطع تحصیلی تفاوت در میانگین ضریب دقت, معنی‎دار نمی‎باشد. به منظور مقایسه ضریب بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب مقطع تحصیلی, آنالیز واریانس انجام گرفت و بین مقاطع تحصیلی از نظر ضریب بازیافت تفاوت معنی‎داری مشاهده نشد.
شاخص‎های میانگین و انحراف معیار ضریب دقت و بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب زمان سپری شده از آموزش محاسبه شده و در جدول شماره 3 آمده است.

جدول 2. توزیع استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب مقطع تحصیلی
مقطع تحصیلی
تعداد
درصد
ضریب دقت
ضریب بازیافت

میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
دکتری (PhD)
3
37/9
00/100
00/0
28/67
60/17
دکتری حرفه ای
(پزشکی و علوم آزمایشگاهی)
17
12/53
15/93
60/7
71/72
23/19
کارشناسی ارشد
10
25/31
28/73
80/27
78/69
32/26
کارشناسی (سال 4)
2
25/6
94/80
20/20
00/70
43/42
جمع
32
100

جدول شماره 3 نشان می‎دهد که بالاترین میانگین ضریب دقت (53/93 درصد) مربوط به آن دسته از استفاده‎کنندگان نهایی است که بیش از 16 ماه از زمان آموزش آن‎ها می‎گذرد. از نظر ضریب بازیافت, استفاده‎کنندگانی که 11 تا 16 ماه از زمان آموزش آن‎ها سپری شده بالاترین میانگین ضریب بازیافت (83/76 درصد) را به دست آورده‎اند.
برای مقایسه ضریب دقت استفاده‎کنندگان نهایی از نظر زمان سپری شده از آموزش آن‎ها, چهار گروه اول از طریق آنالیز واریانس مقایسه شدند و گروه پنجم به دلیل ناهمگن بودن واریانس آن با سایر گروه‎ها, به طور جداگانه از طریق آزمون t در سطح 05/0a= با میانگین تک تک گروه‎ها مقایسه شد. نتایج این آزمون‎ها نشان داد که به طور کلی تفاوتی بین میانگین ضریب دقت هیچ کدام از گروه‎ها از نظر زمان سپری شده از آموزش وجود ندارد. ضریب بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب متغیر فوق نیز از طریق آنالیز واریانس مقایسه گردید و تفاوت معنی‎داری مشاهده نشد.
شاخص‎های میانگین و انحراف معیار ضریب دقت و بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب متوسط بسامد جستجو از مدلاین در ماه, محاسبه شد و نتایج آن در جدول زیر ارائه می‎گردد.

جدول 3. توزیع زمان سپری شده ازآموزش استفاده‎کنندگان نهایی
زمان سپری شده از آموزش (ماه)
تعداد
درصد
ضریب دقت
ضریب بازیافت

میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
<1
4
50/12
66/91
67/16
42/59
48/19
5-1
6
75/18
61/87
41/19
58/70
50/24
10-6
9
12/28
20/81
71/24
03/61
72/34
16-11
7
87/21
71/84
74/21
83/75
83/16
16>
6
75/18
53/93
12/7
61/73
92/18
جمع
32
100

همانگونه که در جدول شماره 4 ملاحظه می‎شود ضریب دقت آن دسته از استفاده‎کنندگان نهایی که متوسط بسامد جستجوی آن‎ها از پایگاه مدلاین کم‎تر از یک بار در ماه است 93/90 درصد, و بالاتر از گروه‎های دیگر می‎باشد. بیش‎ترین میانگین ضریب بازیافت (80/75 درصد) متعلق به گروهی از استفاده‎کنندگان نهایی است که به طور متوسط 2 بار در ماه به جستجوی اطلاعات در پایگاه اطلاعاتی مدلاین می‎پردازند. برای مقایسه ضریب دقت استفاده‎کنندگان نهایی برحسب متوسط بسامد جستجو در ماه, گروه‎های 2, 3 و 4 از طریق آنالیز واریانس مقایسه شدند و گروه 1 به دلیل ناهمگن بودن واریانس آن با سایر گروه‎ها, به طور جداگانه از طریق آزمون t در سطح 05/0=a با تک تک میانگین گروه‎ها مقایسه شد. نتایج آزمون‎ها نشان می‎دهد که تفاوت معنی‎داری بین میانگین ضریب دقت استفاده‎کنندگان نهایی از نظر متوسط بسامد جستجو در ماه وجود ندارد. میانگین ضریب بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی نیز بر حسب متغیر فوق از طریق آنالیز واریانس مقایسه شد و تفاوت معنی‎داری مشاهده نگردید.

جدول شماره 4. متوسط بسامد جستجوی استفاده‎کنندگان نهایی
متوسط بسامد جتسجو در ماه
تعداد
درصد
ضریب دقت
ضریب بازیافت

میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
<1
9
12/28
93/90
62/10
45/71
55/21
1
9
12/28
33/81
17/25
56/63
08/22
2
7
87/21
57/88
68/22
80/75
44/17
2>
7
87/21
67/85
90/17
88/71
50/27
جمع
32
100

نتیجه
مقایسه میانگین ضریب دقت بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب چهار متغیر – رشته تحصیلی, مقطع تحصیلی, زمان سپری شده از آموزش استفاده از پایگاه اطلاعاتی مدلاین, و متوسط دفعات جستجو از پایگاه در ماه – اطلاعاتی به دست داد که نتیجه‎گیری از این اطلاعات در زیر ارائه می‎گردد.
میانگین ضریب دقت و بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب رشته تحصیلی از طریق آزمون t و آنالیز واریانس مقایسه شد و تفاوت معنی‎داری بین این میانگین‎ها مشاهده نگردید؛ بنابراین می‎توان گفت ضریب دقت و بازیافت دانشجویان کلیه رشته‎های علوم پزشکی در جستجو از پایگاه اطلاعاتی مدلاین تفاوت معنی‎داری ندارد.
مقایسه میانگین ضریب دقت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب مقطع تحصیلی از طریق آزمون t تفاوت معنی‎داری بین مقطع کارشناسی ارشد (با میانگین 28/73 درصد) و مقطع دکتری حرفه‎ای (با میانگین 15/93 درصد) نشان داد. البته مقایسه میانگین دکتری PhD (100 درصد) با سایر گروه‎ها به دلیل صفر بودن واریانس آن مقدور نشد, ولی با توجه به نتیجه فوق می‎توان تصور کرد که چنین تفاوت معنی‎داری بین کارشناسی ارشد و دکتری p h d هم وجود داشته باشد. بنابراین می توان گفت دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ضریب دقت پایین‎تری نسبت به دکترای حرفه‎ای و PhD دارند, ولی دانشجویان مقطع کارشناسی (سال چهارم) از نظر ضریب دقت تفاوت معنی‎داری با هیچکدام از مقاطع تحصیلی نداشتند. البته با توجه به تعداد بسیار اندک دانشجویان که به جستجوی بی‎واسطه در مدلاین می‎پردازند می‎توان تصور کرد که تنها آن دسته از دانشجویان مقطع کارشناسی شخصاً اقدام به جستجو در پایگاه‎های اطلاعاتی رایانه‎ای می‎کنند که از نظر آشنایی با زبان انگلیسی و احتمالاً از نظر پیشرفت تحصیلی در سطح بالاتری از سایر دانشجویان هم مقطع خود قرار دارند. در این پژوهش نیز تنها دو دانشجوی کارشناسی شرکت داشتند که احتمال می‎رود به دلایل ذکر شده, نمونه واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی نباشند.
مقایسه میانگین ضریب بازیافت دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنی‎داری نشان نداد.
میانگین ضرب دقت و بازیابی استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب زمان سپری شده از آموزش مدلاین نیز نشان‎دهنده تفاوت معنی‎داری نبود. شاید بتوان گفت که پختگی حاصل از سپری شدن زمان طولانی از آموزش از یک سو, و تازگی آگاهی‎های کسب نشده در آموزش از سوی دیگر میان گروه هایی با زمان های متفاوت تعادل ایجاد کرده و این دو خصوصیت نسبت به یکدیگر نقش جبران‎کننده داشته‎اند.
مقایسه میانگین ضریب دقت و بازیافت استفاده‎کنندگان نهایی بر حسب متوسط بسامد جستجو در ماه نیز تفاوت معنی‎داری نشان نداد. آن دسته از استفاده‎کنندگان نهایی که کم‎تر از یک بار در ماه در مدلاین جستجو می‎کنند نیز به اندازه استفاده‎کنندگانی که بیش از دو جستجو در ماه دارند در کاوش خود موفق بودند. البته با توجه به یافته‎های پژوهش‎هایی که در زمینه تاثیر تجربه بر نتایج کاوش انجام گرفته, حصول چنین نتایجی دور از انتظار نیست. "بلاردو" 1985 با مروری بر پژوهش‎های انجام شده در این زمینه نتیجه می‎گیرد که تجربه نقش چندانی در بهبود نتایج کاوش ندارد. جستجوگران با تجارب یکسان, نتایج متفاوتی از کاوش‎های خود می‎گیرند. نتایج کاوش بعضی از جستجوگران مبتدی بسیار درخشان است؛ در حالی که بعضی از جستجوگران با تجربه، نتایج ضعیفی از کاوش‎های خود به دست می‎آورند. به گفته "بلاردو" به نظر می‎رسد چیزی فراتر از تجربه, بر نتایج کاوش اثر می‎گذارد.
یافته‎های این پژوهش نیز تردید درباره نتایج کاوش‎های استفاده‎کنندگان مبتدی را بر طرف می‎سازد. بر این اساس می‎توان گسترش امکانات کاوش بی‎واسطه برای کلیه استفاده‎کنندگان نهایی, با هر سطح از تجربه را پیشنهاد نمود.

منابع
1. علوی, فروغ السادات. بررسی تاثیر توانایی‎های علمی و فنی متصدیان بازیابی اطلاعات از بانک‎های اطلاعاتی کامپیوتری بر نتایج حاصل از بازیابی, پایان‎نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‎رسانی پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی ایران. 1371
2. Bellardo, Trudi. (1985) "What do we really know about Online searchers?" Online Review, 9,3: 223 – 238.
3. Fenichel, C.H. 1979. Online searching, measures that discriminate among users with different types of experience, PhD dissertation, Drexel University, cited in Bellardo, Trudi (1985). "What do we really know about online searchers"? Online Riview. 9, 3: 223 – 238.
4. Howard, H. (1982) "Measures that discriminate among Online Searchers with different training and experience." Online Riview. 6: 315-327


تعداد صفحات : حجم فایل:103 کیلوبایت | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود