تارا فایل

بررسی قطارهای سریع السیر در جهان


بررسی قطارهای سریع السیر برون شهری در جهان

فهرست
1-مقدمه
2-قطارهای سریع السیر ژاپن
3-قطارهای سریع السیر آمریکا
4-قطارهای سربع السیر فرانسه
5- معرفی قطارهای مگلو
6-میزان آلودگی هوا سیستم ریلی در مقایسه با سایر مد ها
7-قطارهای فوق سریع السیر در آینده
8-نتیجه گیری
9-منابع

1-مقدمه
به راه آهن هایی که سرعت قطارهای آن با لحاظ تمهیدات لازم بالاتر از 200 کیلومتر بر ساعت باشد سریع السیر می گویند.
حدود 8000 کیلومتر خط سریع السیر در دنیا وجود دارد که نیمی از آن متعلق به ژاپن است.این میزان کمتر از 1 % از کل خطوط دنیا است.
اولین قطار سریع السیر دنیا شینکانسن ژاپن در سال 1964
اولین مسیر راه آهن سریع السیر در اروپا در سال 1978 با سرعت 250 کیلومتر در ساعت افتتاح گردید.

2-قطارهای سریع السیر ژاپن
معرفی و تاریخچه:

نخستین بار در سال 1964 با سرعت 210 KM/hآغاز به کار کرد.
در حال حاضر طول شبکه معادل 2459 کیلومتر می باشد. و سرعت متوسط 300Km/h می باشد.
روزانه 830،000 مسافر در این خطوط جابجا می شود.
رکورد سرعت این قطارها 443 Km/h در سال 1996 تست شده است
Shinkansen

خطوط شینکانسن
این خطوط کاملا از خطوط سنتی مجزا می باشد
عرض خط 1435 میلیمتر
تراورس بتنی
نوع ریل UIC60
حداقل شعاع قوس 4000 متر
هیچ گونه تقاطع همسطح با جاده ها وجود ندارد

در طی 44 سال 7 بیلیون مسافر جابجا شده و هیچ سانحه جدی برای مسافرین اتفاق نیفتاده است.
تنها خروج از خط در سال 2004 در حین وقوع زلزله بود که از 154 مسافر حتی یک نفر صدمه ندید.

سیستم تشخیص دهنده زلزله
قطارها مجهز به سیستم تشخیص زلزله می باشد و به محض وقوع زلزله قطارها متوقف می شوند.

سیستم های آبپاش در خطوط Tōkaidō Shinkansen

در مسیرهایی که برف سنگین می بارد از سیستم های آب پاش استفاده می کنند

آثار زیست محیطی و اقتصادی
صرفجویی در زمان: پس از تبدیل از خطوط سنتی به سریع السیر در حدود 40 میلیون ساعت
تاثیر اقتصادی: 500 بیلیون ¥ در سال
میزان CO2 تولید شده در سفر با قطار بین دو شهر توکیو و اوزاکا تنها 16% این میزان در سفر با خودرو شخصی می باشد. به عبارتی 15000 تن Co2 کمتر تولید می شود.

Acela Express
در کریدور شمالشرق ایلات متحده حدفاصل واشنگتن دیسی و بوستون

این قطارها مجهز به سیستم تعلیق (tilting trains) می باشند که منجر به حرکت سریع قطار در قوس های با شعاع کم بدون اینکه مسافرین احساس ناراحتی ایجاد کند

3- قطارهای سریع السیر آمریکا

مشخصات:
نوع سرویس: قطار بین شهری معلق
آغاز به کار: 11-12-2000
میانگین مسافردر روز (از سال 2007) 8743
تعداد مسافر از سال 2007 : 3،191،321
تعداد ایستگاههای بین راهی : 14
طول مسیر 734 کیلومتر
مدت زمان سفر :7 ساعت
عرض خط:1435 میلیمتر
حداکثر سرعت: km/h 240
میانگین:Km/h 110

4-قطارهای سریع السیر فرانسه

The TGV (Train à Grande Vitesse)
تاریخچه
نخستین بار ایده ساخت قطارهای TGV
در سال 1960 پس از آغاز به کار قطارهای
شینکانسن در سال 1959 شکل گرفت.

نخسین بار راه آهن سراسری TGV در
سال 1981 بین پاریس و شهر لیون
افتتاح گردید
قطار TGV001 نخستین قطار سری TGVو رکورددار سرعت در بین قطارهای غیر برقی با حداکثر سرعت 318kh/h

رکورد سرعت قطارهای TGV

خطوط LGV (عرض خط=1435 میلیمتر)
تفاوت ساختار خطوط LGV با خطوط راه آهن معمولی
شعاع قوس ها بزرگتر
ضخامت بالاست بیشتر
نوع تراورس: بتنی (مونو بلوک و دی بلوک)
شیب ریل ها 1 به 40
)شیب ریل در خطوط معمولی 1 به 20(
استفاده از ریلهای جوشکاری شده طویل

ایستگاهها
از برتری های خطوط LGV به سایر خطوط سریع السیر مثل MAGLEV امکان استفاده از زیرساختهای قدیی می باشد که امکان اتصال مراکز شهری را به وجود می آورد
نمایی از ایستگاه پاریس
نمایی از ایستگاه AVingnon TGV
ایستگاهی زیبا با سقفی به ارتفاع 340 متر

تعداد ناوگان SNCF 400 دستگاه در قالب 7 مدل قطار TGVدر شبکه راه آهن فرانسه می باشد
TGV Sud-Est
TGV-Atlantique
TGV Reseau
TGV TMST
(Tree Capital and North of London)
TGV Duplex
Thalys PBKA
TGV POS

آمار مسافرین جابه جا شده در شبکه قطارهای TGV

سوانح قطارهای TGV
از سال 1981 تا کنون تنها 3 مورد خروج از خط گزارش شده است .
خروج از خط قطار TGV

TGV در آینده
AGV, automotrice à grande vitesse
(high speed multiple unit)

Maglev=Magnetic Levitation
معروفترین خط مگلو یک مسیر 30 کیلومتری در شانگهای چین می باشد که ماکزیمیم سرعت آن Km/hr 431است
رکورد سرعت قطارهای Maglev km/hr 581
در ژاپن در سال 2003می باشد
Maglev
قطار سریع السیر چین که توسط آلمان ساخته شده است
5-معرفی قطارهای Maglev

سیستم حمل و نقل تعلیق مغناطیسی یا مگلو سیستمی است که وسیله نقلیه توسط نیروی الکترومغناطیسی، معلق و هدایت شده و به جلو رانده می شود
مگلو می تواند به سرعت هواپیماهای جت (500- 800 کیلومتر بر ساعت برسد)
به علت عدم وجود تماس فیزیکی بین وسیله نقلیه و مسیر حرکت، نیروی اصطکاک موجود فقط بین وسیله نقلیه و هوا وجود دارد.
در نتیجه مصرف انرژی کمتر و نویز محیطی کمتر و سرعت بالاتر
Maglev

در دنیا سه نوع سیستم تعلیق مغناطیسی وجود دارد:
سیستم مگلو بر مبنای الکترومغناطیسی یا EMS(سیستم آلمانی)
سیستم مگلو بر مبنای تعلیق الکترودینامیکی یا EDS( سیستم ژاپنی)
سایر سیستمها: که در مراحل آزمایشی هستند مثل Inductrack
Maglev

مقایسه مگلو با سیستم قطار سریع السیر
شباهت ها: داشتن مسیر اختصاصی ویژه، ظرفیت بالا، برقی بودن، نیاز به مسیر هوایی و یا همسطح با مستحفظ و بدون تقاطع
برتریها:
سرعت بالاتر (1.5 تا 2 برابر)
ناوگان سبک تر
سیستم پیشرفته تر کنترل و ایمنی تردد (بدون راننده)
ترمز و شتاب گیری بهتر
امکان پیاده سازی قوس ها و شیب های تندتر
پیش بینی هزینه های کمتر تعمیرات و نگهداری
و….

Maglev

معایب و ابهامات سیستم مگلو:
عدم امکان استفاده از خطوط موجود
وابستگی فناوری به شرکتهای محدود موجود
هزینه های بسیار زیاد احداث خطوط
طبعات پیش بینی نشده ایمنی
بروز سانحه قطار مغناطیسی در آلمان
Maglev

6- میزان آلودگی هوا سیستم ریلی در مقایسه با سایر مد ها

7-قطارهای فوق سریع السیر در آینده
استفاده از سیستم مگلو در تونل خلاء
حداکثر سرعت 6000الی 8000 کیلومتر بر ساعت
طرح احداث تونل بین نیویورک و لندن در زیر اقیانوس اطلس با حداکثر زمان سیر 1 ساعت

VACTRAIN

8-نتیجه گیری
با توجه به هزینه های بالای ساخت، بهره برداری و نگهداری راه آهن سریع السیر توسعه آن در کشورهایی توجیه پذیر است که دارای شرایط لازم از جمله چگالی جمعیتی بالا و تقاضای سفر مناسب باشند.در کشور ایران در برخی از مسیرها استفاده از قطار سریع السیر توجیه پذیر می باشد.
با توجه به هزینه های بالای احداث خطوط مگلو استفاده از سیستم های مشابه TGV در ایران مقرون به صرفه تر می باشد.

9-منابع

P. Hood Christopher, “Biting the Bullet What we can learn from the Shinkansen”, electronic journal of contemporary japanese studies, 23 May 2001 .
http://www.popsci.com/scitech/article/2004-04/trans-atlantic- maglev
http://www.davidszondy.com/future/Living/subtrains.htm
http://www.trainweb.org
http://www.railwaygazette.com


تعداد صفحات : 28 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود