عنوان ارائه :
بازاریابی صنعت توریسم در ایران
ارائه دهندگان :
فولادی – زنجانی
زیر نظر استاد ارجمند :
جناب آقای جاوید
بهار 87
عناوین :
مقدمه
تاریخچه گردشگری
تعریف بازاریابی
بازاریابی گردشگری ( خدمات )
فرآیند بازاریابی گردشگری
منابع و ماخذ
مقدمه :
جهانگردی یکی از صنایع در حال رشد جهان بوده و عموماً کشورها در تمام مراحل توسعه به طور فزاینده ای به آن وابسته هستند . توسعه ی این صنعت به ویژه در کشورهایی که بدنبال دستیابی به رشد پایدار می باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
تاریخچه و تعریف گردشگری
ایران بویژه از قرن هفدهم میلادی اوج دوران حکومت صفویان بعنوان یک کشور جذاب نظر بسیاری از گردشگران اروپایی را به خود جلب کرد .
در تعریف فنی (WTO) : گردشگری عبارتست از فعالیت افراد برای استراحت کار و دلایل دیگر به خارج از سکونت معمول خویش سفر کرده که حداقل 24 ساعت و حداکثر یکسال باشد .
تعریف بازاریابی و آمیخته بازاریابی
« کاتلر »
فرآیند اجتماعی و مدیریتی که طی آن افراد و گروهها نیازمندیهایشان را از طریق مبادله کالا و خدمات با یکدیگر برآورده می سازند .
ترکیب بازار یابی ( کوپر و دیگران ) 4P
ترکیب بازاریابی گردشگری ( پیشنهادی مید لتون )
محصول
قیمت
پیشبرد فروش
محل
مردم
محیط فیزیکی
فرآیند
محصول :
محصول عبارتست از آنچه بتواند برای جلب توجه ، تملک ، کاربرد یا هدف به بازار عرضه شود و خواسته یا نیازی را برآورده سازد . محصول شامل اقلام فیزیکی ، خدمات ، اشخاص ، مکانها ، سازمانها و ایده ها می شود .
( کاتلر و آرمسترانگ )
قیمت
سه روش رایج قیمت گذاری :
قیمت گذاری مبتنی بر هزینه .
قیمت گذاری مبتنی بر تقاضا
قیمت گذاری مبتنی بر رقابت
روشهای مختلف پیشبرد فروش :
پخش آگهی
بروشور
روابط عمومی
ترویج و گسترش فروش
فروش شخصی
پست مستقیم
محل (توزیع) :
شبکه های توزیع
سیستم توزیع مستقیم
سیستم توزیع غیر مستقیم
بازاریابی گردشگری : ( بازار یابی خدمات )
با وجود اینکه برخی از عناصر مهم بازاریابی کالاها و خدمات یکسان اند چند ویژگی کلیدی بازاریابی این دو حوزه را از یکدیگر متمایز می سازد ، که عبارتند از :
ناملموس بودن
تفکیک ناپذیری
تغییر پذیری
نا پایداری
فقدان مالکیت
فرآیند مدیریت بازاریابی :
الف : تهیه یک نظام اطلاعاتی بازاریابی
ب : برنامه ریزی بازاریابی
ج : برنامه ریزی برای فعالیتهای اجرایی
د : عملکردهای بازاریابی
ه : نظارت
مصاحبه ها
نتیجه گیری
ویژگیهای خاص محصولات صنعت گردشگری سبب می شود تا مدیریت مقاصد گردشگری تاکید بر نکات مهمی را برای توفیق در توسعه ی گردشگری در مقاصد خود مورد توجه قرار دهند که این نکات به اختصار عبارتند از :
شناخت بازار هدف – زمان تقاضا
نامحسوس بودن محصولات سبب میشود که گردشگر شناخت شایسته ای از آنچه می خواهد خریداری کند ، نیابد .
سرمایه گذاری برآموزش نیروی انسانی که محرک تقاضا برای محصولات صنعت گردشگری به شمار می رود .
منابع :
1- بازاریابی گردشگری نوشته لس لومسدن
2- توریستم ، موانع و پیامدها معاونت پژوهشی دانشگاه اسلامی واحد فلاورجان
3- مدیریت توریسم ترجمه دکتر مهدی جمشیدیان و اکبر مهدی پور
4- مدیریت گردشگری دکتر مهدی کاظمی
5- گردشگری ( ماهیت و مفاهیم ) دکتر محمد حسین پاپلی یزدی
6- ماهنامه تخصصی بازاریابی مرداد 1385
7- ماهنامه آموزشی ، تحلیلی ، خبری شماره 41 ، اسفد و فروردین 84
یزد
میدان میر چخماق یزد
اصفهان
سی و سه پل اصفهان
هشت بهشت اصفهان
تبریز
عمارت شهرداری تبریز در سال 1314 شمسی
شیراز
شاهچراغ شیراز
باغ ارم در شیراز
کاشان
باغ تاریخی فین کاشان
خانه عباسیان
نیشابور
مسجد چوبی نیشابور
مازندران
گلوگاه – مازندران
پایان