گزارش کار اموزی رشتهی نرم افزار کامپیوتر(پتروشیمی بندر امام)
فهرست مطالب
فصل اول: آشنایی با مکان کار آموزی.
1-1- آشنایی با مکان کارآموزی و تاریخچه آن
1-2-نقش واحد کامپیوتر در سازمان و شرح وظایف آن
فصل دوم: موضوعات کاری واحد خدمات کامپیوتر
مقدمه
2-1- برنامه ریزی
2-2- نرم افزار
2-3- شبکه
2-4- سخت افزار
2-5- نیروی انسانی
2-6- خرید نگهداری و از رده خارج کردن تجهیزات
2-7- تجزیه بهاء و برآورد هزینه پروژه ها
پیوست ها
پیوست 1: فرم های واحد کامپیوتر
پیوست 2: چارت های سازمانی
فصل سوم:
کاربرد شبکه
ویژگی های شبکه
امنیت شبکه
توپولوژی فایروال
فصل چهار :
بایوس چیست؟
آیا همه بایوسها یکسان هستند؟
چطور میتوانم تشخیص بدهم که کدام نگارش بایوس را دارم؟
چگونه بایوس را باز کنم؟
کدام تنظیمها را در بایوس میتوانم تغییر بدهم؟
چگونه با اطمینان خاطر از بایوس خارج شویم؟
چگونه بایوس خود را ارتقا بدهم؟
منبع ماهنامه ی ریزپردازنده .
نقش واحد کامپیوتر در سازمان و شرح وظایف آن
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد جهت رقابت در بازارهای جهانی، تجارت الکترونیکی امروزه اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و تقریبا" تمامی صنایع جهان دارای وب سایت های اطلاعاتی بوده و از طریق کامبیوتر با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند، پتروشیمی بندر امام هم از این قاعده مستثنی نبوده و به جایگاه و اهمیت فن آوری اطلاعات کاملا" واقف است و با تقویت واحد کامپیوتر خود این مهم را به حقیقت نزدیک کرده است، گواه این مدعا گوشه ای از تجهیزات فن آوری اطلاعات این مجمع به شرح زیر است:
1. بیش از 1500 دستگاه کامپیوتر
2. حدود 600 دستگاه چاپگر
3. شبکه کامپیوتری به وسعت 150 ساختمان و حدود 25 کیلو متر فیبر نوری
4. بیش از 80 نرم افزار طراحی شده مختص این مجتمع میباشد.
امروزه در این مجتمع از ورود پرسنل تا خروج محصول از مجتمع تماما" مکانیزه بوده و بدون کامپیوتر امکان انجام سریع بسیاری از کارها وجود ندارد بنابراین واحد کامپیوتر و تجهیزات آن دارای نقش کلیدی بوده و روز به روز مسئولیت و وظایف این سازمان سنگین تر می شود، رئوس این وظایف و فرآیند ها به شرح زیر است.
1. طرح ریزی و اجرای هدف
2. بازنگری مدیریت
3. ارتباط با مشتری
4. تجزیه و تحلیل داده ها
5. اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
6. ممیزی داخلی
7. کنترل خدمات نامنطبق
8. آموزش
9. خرید
10. کنترل سوابق
11. کالیبراسیون
12. انبار داری
13. تعمیر و نگهداری تجهیزات غیر رایانه ای
14. نگهداری و راهبری شبکه
15. نگهداری و راهبری پایگاه داده
16. تهیه پشتیبان
17. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه رایانه ها
18. توسعه سیستم های رایانه ای
19. طراحی سیستم های نرم افزاری کاربردی
طراحی و پیاده سازی هر سیستمی در یک مدت زمان محدود و مشخص انجام می شود اجرا و پشتیبانی اجرا تا هر زمان که یک سیستم مورد استفاده است جزء نیازهای ضروری آن می باشد و از آنجایی که این سیستم ها از ابزارهای مهم کار هستند لذا باید همواره سالم و آماده به کار باشند بنابراین عمده فرآیندهای این بخش به نوعی وظایف پشتیبانی را تعریف می کنند.
همانگونه که مشاهده می شود این واحد دارای فرآیند های دقیق و جامعی می باشد که اگر تمامی آنها بطور دقیق و کامل اجرا شوند نتایج حاصله بسیار موفقیت آمیز خواهد بود، برای این کار اجرای موفقیت آمیز این فرآیندها اتخاذ تصمیمات سریع و به موقع مدیریتی نقش بسیار مهمی دارد که برای این کار باید یک سیستم جامع نرم افزاری وجود تصمیمات سریع و به موقع مدیریتی نقش بسیار مهمی دارد که برای این کار باید یک سیستم جامع نرم افزاری وجود داشته باشد.
فصل دوم
موضوعات کاری
واحد خدمات کامپیوتر
مقدمه
در یک نگاه کلی به این واحد اهم موضوعات کاری به شرح زیر مشاهده شد:
1. برنامه ریزی
2. نرم افزار
3 .شبکه
4 سخت افزار
5 .نیروی انسانی
6. خرید، نگهداری و از رده خارج کردن
7. تجزیه بها و بر آورد هزینه پروژه ها
در ادامه به شرح و تفصیل هر یک از این موضوعات و پیشنهاداتی جهت بهتر شدن آنها می پردازیم.
2-1- برنامه ریزی
از آنجایی که انجام عملیات پیشگیرانه معمولا" از خرابی های بزرگ جلوگیری می نماید لذا برنامه ریزی دقیق و جامع می تواند در این را ه بسیار مفید باشد اما برنامه ریزی صحیح با شناخت کامل و دقیق تجهیزات، امکانات و درخواستهاامکان پذیر است.
از جمله کارهایی که در این موضوع قرار می گیرند عبارتند از:
2-1-1- تشکیل و بروز رسانی شناسنامه تجهیزات (سخت افزار – نرم افزار – شبکه)
2-1-2- تعیین جانمایی تجهیزات و کاربران
2-1-3- برنامه ریزی، ثبت و تحلیل اطلاعات تعمیرات سرویسها، ارتقاء و از رده خارج کردن
2-1-4- دسته بندی و کد گذاری و فعالیت و اشکالات
2-1-1- تشکیل و بروز رسانی شناسنامه تجهیزات (سخت افزار – نرم افزار – شبکه)
این فرم جهت ثبت مشخصات فنی تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد که در پر کردن آن موارد زیر باید مدنظر قرار گیرد:
* کلیه آیتم ها در صورتیکه لاتین هستند با حروف انگلیسی بزرگ پر شوند.
* در فیلدهای شماره در صورتیکه ترکیبی از حروف و اعداد باشند در تهیه دستی شناسنامه اعداد الزاما" فارسی نوشته شوند.
* هنگام پر کردن فیلدهای فرم دستی فیلدهای فارسی از سمت راست و فیلدهای انگلیسی از سمت چپ نوشته شوند.
* در ابتدا تمامی شناسنامه ها دستی پر شود و در صورتیکه یک صفحه کامل شود چاپ گردد.
* شناسنامه هر دستگاه شامل:فرم شناسنامه فنی (ICT-FO-011)، فرم تحویل تجهیزات کامپیوتری (ICT-FO-011)، کارت نگهداری سابقه دستگاه (ICT-FO-006) و در صورت وجود برگه های مخصوص تست دستگاه (Test Page) است.
* در مورد دستگاههای جانبی در صورتیکه از روی یک System Uniti به System Uniti دیگر منتقل شوند در قسمت توضیحات مربوط به هر دستگاه در برگ تحویل تجهیزات کامپیوتر (ICT-FO-010) شماره بعدی نوشته شود و در صورت از رده خارج شدن شماره دستور کار از رده خارج کردن نوشته شود.
* هنگام تحویل گرفتن تجهیزات از کاربر در صورت معیوب بودن در قسمت توضیحات هر دستگاه در برگ تحویل تجهیزات جدای از کامپیوتری (ICT-FO-010) کلمه "معیوب است" نوشته شود.
* Mouse، بلند گو و سایر تجهیزات جدای از کامپیوتر که شماره منحصر بفرد ندارند جزء قطعات System Unitiثبت گردند. برگ تحویل کامپیوتری در دو نسخه تنظیم شود تا پس از امضاء تحویل دهنده و تحویل گیرنده یک نسخه در اختیار هر کدام قرار گیرد.
* برای هر قطعه داخل Case و یا دستگاههای جانبی فاقد شماره مخصوص یک قسمت از شناسنامه فنی برای آن به شرح زیر پر می شود:
نام قطعه:
طبق جدول 2-1
مارک:
براساس مارک حک شده بر روی آن
مدل:
طبق جدول 2-1
کشور سازنده:
نام کشور سازنده قطعه
شماره سریال:
امضاء:
طبق توضیحات 1
شماره مخصوص:
طبق توضیحات 2
امضاء:
محل قبلی:
طبق توضیحات 3
محل بعدی قطعه:
طبق توضیحات 4
تاریخ:
/ / 13
تاریخ:
/ / 13
توضیحات:
طبق توضیحات 5
1
* فیلدهای خالی با عیارت "ندارد%" پر می شود.
* توضیحات 1 (امضاء): نام و امضاء کارشناسان انجام دهنده کار نوشته می شود.
* توضیحات 2 (شماره مخصوص): شماره منحصر بفردی که جهت شناسایی هر دستگاه و تفکیک آن از سایر دستگاهها است و می تواند شماره اموال، سریال و یا شماره اشتراک باشد.
* توضیح 3 (محل قبلی قطعه): این فیلد جهت آگاهی از پیشینه یک قطعه است که با عناوین زیر پر می شود:
الف: "قطعات جدید": زمانیکه قطعه جدیدا" خریداری شده باشد.
ب: "قطعات سالم از رده خارج": زمانیکه قطعه سالم است اما به علت قدیمی بودن مورد استفاده قرار نمی گرفته و در انبار نگهداری می شود.
ج: شماره منحصر بفرد دستگاه قبلی: در صورتیکه قطعه از روی دستگاه باز شده باشد.
د: شماره منحصر بفرد دستگاه فعلی: در صورتیکه قطعه به همراه دستگاه جدیدا" خریداری شده باشد.
* توضیح 4 (محل بعدی قطعه): این فیلد جهت آگاهی از آینده یک قطعه است که با عناوین زیر پر می شود:
الف: "قطعات معیوب": در صورتیکه قطعه خراب شود.
ب: "قطعات سالم از رده خارج": در صورتیکه سالم است اما به علت سالم اما به علت قدیمی بودن یا ناسازگاری با سایر قطعات نمی توان از استفاده نمود.
ج: شماره منحصر دستگاه بعدی: در صورتیکه قطعه از این دستگاه به دستگاه دیگری منتقل شود.
د: این فیلد تا زمانیکه قطعه جابجا نشود خالی می ماند.
* توضیح 5 ( توضیحات ) : این فیلد با توجه به نیاز می تواند مورد استفاده های مختلف داشته باشد.
جدول 2-1: مشخصات مورد نیاز در فیلد نام و مدل تجهیزات
نام قطعه
مشخصات مورد نیاز
مثال
RAM
ظرفیت، تعداد پایه، سرعت
256 MB, 168 PIN, PC 133
HDD
ظرفیت، سایز، نوع اتصال
30 GB, 305", IDE
VGA
ظرفیت حافظه ویدیو، نوع اتصال
8 MB, AGP
CPU
نوع، سرعت، حافظه داخلی
Pll,600 MHz, 128 KB
NIC
نوع اتصال، نوع پورت
PCl, RJ45-BNC-AUI
MB
نام مدل با توجه به دفترچه راهنما
7ZXR
SC
نوع اتصال، مدل تعیین شده سازنده
PCI, Vibra 128
Case
نوع، توان Power
ATX, 300 W
Monitor
سایز صفحه، مدل تعیین شده سازنده
14", 1451 CLR
Mouse
نوع پورت، مدل تعیین شده سازنده
9 Pin, TOO
Keyboard
مدل تعیین شده سازنده، تعداد کلید، نوع پورت
FK-6200, 107 Key, PS2
مثال
نام قطعه:
MB
مارک:
GIGABYTE
مدل:
7ZXR
کشور سازنده:
TAIWAN
شماره سریال:
25611A72Z
امضاء: سلیمی پور
شماره مخصوص:
ندارد%
امضاء: سلیمی پور
محل قبلی قطعه:
قطعات جدید
محل بعدی قطعه:
2142021370
تاریخ:
01/04/1383
تاریخ:
01/09/1383
توضیحات:
به دلیل تعویض CPU این دستگاه MB سالم آن به دستگاه 2142021370 منتقل شد%
1
2-1-2 – تعین جانمایی تجهیزات و کاربران
با استفاده از اطلاعات ثبت شده در برگه های تحویل تجهیزات کامپیوتر،جانمایی کاربران و تجهیزات تعین می شود که این امر جهت دسترسی سریع و اسان به انها همچنین با استفاده از این اطلاعات موقعیت و وضعیت کاربراز نظر فاصله و شرایط خاص ان محیط مورد شناسایی قرار می گیرد
2-1-3- برنامه ریزی ، ثبت و تحلیل اطلاعات تعمیرات، سرویسها، و از رده خارج کردن
اطلاعات تعمیرات هر یک از تجهیزات در کارت نگهداری سابقه آن ثبت می شود تا بدین و سیله بتوان بتوان با بررسی سوابق هر دستگاه به گونه ای برنامه ریزی کرد که با سرویسهای دوره ای به موقع از خرابی های احتمالی در آینده جلوگیری کرد همچنین با تحلیل و بررسی شناسنامه ها و کارت نگهداری سابقه دستگاهها و اتخاذ تصمیمات به موقع تجهیزات فرسوده و از رده خارج را شناسایی و تعیین تکلیف نمود.
2-1-4- دسته بندی و کد گذاری فعالیتها واشکالات
در صورتیکه تمامی فعالیتها، اشکالات و نحوه رفع آنها دسته بندی شود با تهیه گزارشات آماری از آنها میتوان از میزان تکرار آنها به صورت عددی و در زمانهای مختلف مطلع شد و بدید ترتیب از موثر بودن یا نبودن کارها اطمینان حاصل کرد، نمونه ای از این کدها می تواند به شرح جدول 2-2 باشد.
جدول 2-2: کدهای اشکال و رفع اشکال
شرح اشکال
کد اشکال
شرح رفع اشکال
کد رفع اشکال
کامپیوتر روشن نمی شود
HE 001
تعویض کارت گرافیک
HC010
سیستم عامل مشکل دارد
SE002
نصب سیستم عامل
SI012
در شبکه وارد نمی شود
NE001
تست کارت شبکه
NT003
کاربرد نیاز به راهنمایی دارد
CE007
به کاربر آموزش داده شد
CR010
2-2- نرم افزار
2-2-1- تشکیل سیستم عامل، نرم افزارهای کاربردی عمومی، بانک های اطلاعاتی و نرم افزارهای خاص سازمانی : در سازمانهای بزرگ جهت ایجاد یکپارچگی در سیستم های اطلاعاتی لازم است تمامی کاربران از نرم افزارهای یکدست و سازمانی استفاده نمایند و بدیهی است جهت دست یابی به چنین هدفی ابتدا باید این نرم افزارهای سازمانی تعیین شده و برای آنها شناسنامه تشکیل شود تا از یک طرف از پیشهینه نرم افزارهای سازمان بتوان اطلاع داشت و از طرف دیگر هر فرد جدیدی بداند چه نرم افزارهایی را می تواند نصب کند. بخشی از نرم افزارهای سازمانی پتروشیمی بندر امام به شرح زیر است:
با توجه به اینکه شرایط اجرای نرم افزار ها توسط کاربران قابل تغییر است وحتی ممکن است به از بین رفتن اطلاعات منجر شود لذا انجام کارهای زیر می تواند در ارائه سرویس بهتر به کاربران موثر باشد:
Microsoft Windows XP with Service Pack 2 2002
Microsoft Office XP 2001
Microsoft Visual Basic 6.0
Oracle Database 9i
FoxPro 206
Novell Netware 4.11
نحوه پارتیشن بندی Hddهای با ظرفیت بیش از 20GB و دارای سیستم عامل Microsoft Windows XP در این سازمان به شرح زیر است:
جدول 2-3: نحوه پارتیشن بندی HDDهای سازمان
Data Type
Aiiowed
Size
Type
Voiume
Drive
Partiton #
OS,APP
administrator
%25 HDD
NTFS
System
C:
Partition 1
Temporary
User
%25 HDD
FAT 32
For User 1
D:
Partition 2
Temporary
User
%25 HDD
FAT 32
For User 2
E:
Partition 3
User File
User
%25 HDD
FAT 32
Backup
F:
Partition 4
2-2-1- تهیه الگوریتم های نصب، نحوه کار و پشتیبان گیری از نرم افزارهای سازمانی: از انجایی که نصب بسیاری از نرم افزارهای عمومی ساده بوده و کاربر هم می تواند در مواقع لازم اقدام به نصب آنها نماید لذا پیشنهاد می شود جهت هر یک از نرم افزار هایی که مورد استفاده زیادی در سازمان دارند یک راهنما نصب بصورت متنی و گرافیکی تهیه و در اختیار کاربران قرار گیرد همچنین نحوه پشتیبان گیری از اطلاعات مهم به کاربران آموزش داده شود و راهنمای انجام این کار نیز در اختیار آنان قرار گیرد.
2-2-3- ثبت وضعیت پشتیبان گیری از اطلاعات مختلف: از آنجایی که مطمئن ترین راه در برابر از بین رفتن اطلاعات سازمان پشیبان گیری مراتب از آنها می باشد لذا این سازمان دارای دوره های پشتیبان گیری روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه می باشد ضمنا" جهت امنیت بیشتر اطلاعات این پشتیبانها در بیش از یک منطقه جغرافیایی نگهداری می شوند، ابزارهای پشتیبان گیری سازمان عبارتند از:
Tape Backup, cd-rom, HDD
2-2-4- ثبت نتایج کالیبراسیون نرم افزار بعد از نصب و راه اندازی و مدتی کار کردن نیاز به این دارد که در دوره های مشخصی بر روی آن تست صحت عملکرد انجام شود تا از تغییرات ناخواسته و یا عمدی مطلع شده و آنها را بر طرف نماییم که نام این عمل را می توان کالیبراسون نرم افزار نهاد و با ثبت نتایج مربوط به این کالیبراسیون از پیشینه یک نرم افزار مطلع بود.
2-3- شبکه
کامپیوترهای مورد استفاده در اکثر سازمانها و شرکتها معمولا" از نوع کامپیوتر شخصی (PC) می باشد اما امروزه کامپیوترهای تنها (Single) کاربرد چندانی ندارند و معمولا" این کامپیوترها از طریق یک شبکه کامپیوتری به یکدیگر متصل شده و با یکدیگر تبادل اطلاعات می کنند لذا کار در چنین محیط هایی باید دارای قواعد و قوانین خاصی باشد تا کاربران خواسته یا ناخواسته به اطلاعات یکدیگر دسترسی پیدا نکنند، برای دست یابی به این مهم کارهای زیر باید انجام گیرد.
2-3-1- تشکیل شناسنامه Server ها: از آنجایی که سرورها در شبکه و سرویس رسانی به کاربران دارای نقش عمده و مهمی هستند لذا مزیت دیگر اینست که برای اطلاع از نوع تجهیزات سرور نیازی به متوقف کردن آن نیست.
2-3-2- تهیه نقشه شبکه تا حد مشخصات نودها بصورت متنی و گرافیکی: در شبکه Campus جهت پشتیبانی سریع و بموقع، اطلاع از وضعیت دقیق و همراه با جزئیات شبکه و نودها کمک بسیار موثری خواهد کرد.
2-3-3- ثبت وقایع شبکه و ارتباطات: از آنجایی که امروزه اکثر ویروسها از طریق شبکه انتشار میابند با ثبت وقایع شبکه همانند یک پزشک که مریض خود را تحت مراقبت ویژه و واکسیناسیون دارد می توان لحظه به لحظه از اوضاع و پیشینه شبکه مطلع شد و تصمیات دقیق و کار آمد اتخاذ نمود.
2-3-4- مدون کردن اصول تحویل گرفتن سایت ها: با این عمل مستندات و خصوصا" نقشه مسیرهای شبکه تعیین و پشتیبانی از آنها ساده تر خواهد شد و تمامی شبکه به صورت یکدست در خواهد آمد.
2-4- سخت افزار
راه ورود به دنیای کامپیوترها داشتن سخت افزار مناسب و سالم می باشد بنابراین اگر کامپیوتر شما روشن نشود و سیستم عامل را بالا نیاورد مانند یک انسان بیروح است لذا با مراقبت و بررسی های برنامه ریزی شده و مداوم باید از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمود همچنین با قرار دادن و حفظ کلمات رمز از درستکاری اتفاقی و یا عمدی سایر افراد به دستگاه جلوگیری نمود در ایران بخش اهم فعالیتهای زیر به چشم می خورد:
2-4-1- تنظیمات Setup و کلمات رمز: معمولا" تغییرات Setup کامپیوتر باعث بروز مشکلات می شود که پیشنهاد میگردد با گذاشتن کلمات رمز منحصر بفرد برای هر کامپیوتر و تغییر دوره ای آن طبق یک اصول و قاعده ای از دسترسی اتفاقی و یا عمده ای افراد به تغییر در Setup کامپیوتر ها جلوگیری کرد در زیر نمونه ای از این کلمات رمز را می بینید"
Bc0855,bc0855,bc0855
2-4-2- تهیه الگوریتم کارهای مختلف مانند سرویس دوره ای: نمونه ای از این رولها به این شرح است: 1- تست دستگاه جهت مشخص شدن اشکالات قبلی 2- باز نمودن قاب Case 3- از بین بردن خاک درون دستگاه با استفاده از پمپ باد 4- بازدید و سرویس Power 5- بازدید و سرویس FDD 6- بازدید و سرویس CD-Drive 7- بازدید و محکم نمودن اتصال کارتها بر روی MB 8- بازدید و سرویس CPU FAN 9- تشکیل یا مطابق شناسنامه 10- بازدید و محکم نمودن اتصال کابلها FDD,HDD بر روی MB 11- بازدید و محکم نمودن اتصال پورتها و پوشانده Slot های خالی Case 12- تست دستگاه 13- بستن قاب دستگاه 14- تمیز نمودن دستگاه.
2-5- نیروی انسانی
برای انجام پشتیبانی خوب و به موقع، نیروی انسانی کافی و کار امد مهمترین ابزار است و شناخت توانمندیهای فنی کارشناسان نقش اصلی و اساسی را دارا است تا بتوان بهترین و مهمترین نیروی انسانی را جهت انجام کار اعزام نمود از جمله کارهایی که در این قسمت باید انجام داد به شرح است:
2-5-1- رسم چارت سازمانی و ثبت دوره ای آن: آگاهی از وضعیت کنونی و پیشه چارت سازمانی می تواند کمک موثری در تصمیم گیری جابجایی و تعویض پرسنل داشته باشد، چارت سازمانی پیشنهادی جهت پروژه پشتیبانی کامپیوتر به شرح شماره 4 است.
تعداد پرسنل فنی مورد نیاز برای هر یک از گروهها به شرح زیر پیشنهاد می گردد:
به اذای هر 50 دستگاه کامپیوتر یک کارشناسان
به ازای هر 10 شبکه LAN یک کارشناس
به اذای هر 5 نرم افزار تخصصی 1 کارشناس
این اعداد برای شرایط عادی و معمولی می باشد و با توجه به وسعت کار، حرفه ای بودن کاربرها و بزرگی نرم افزارها تغییر خواهد کرد.
2-5-2- برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز هر یک از پست های سازمانی: بعضی از دوره های مورد نیاز در پروژه پشتیبانی کامپیوتر می تواند به شرح زیر باشد:
1- برخورد با مشتری 2- تعمیر کامپیوتر تا مدل Pll 3- تعمیر چاپگرهای لیزری 4- نصب سیستم عامل 5- کابل کشی ساخت یافته 6 بانکهای اطلاعاتی 7- دورهای ویژه Microsoft 8- دوره های ویژه Cisco 9- دوره A+ 10- دوره Network+
2-5-3- پرونده آموزشی هر یک از کاربران: کارشناسان فنی پیمانکار و کارشناسان فنی کارفرما: هر یک از کاربران باید دارای یک پرونده آموزشی مربوط به کامپیوتر باشند که موارد زیر در آن ثبت گردد:
1- نام دوره آموزشی 2- مدت دوره 3- تاریخ اتمام دوره 4- نمره کسب شده 5- مدت اعتبار دوره
با بررسی دوره ای این پرونده ها و تجدید دوره های آموزشی همیشه دارای کاربرانی بروز و حرفه ای خواهیم بود. ایجاد پرونده اموزشی برای کارشناسان فنی پیمانکار و کارشناسان فنی کارفرما نیز باعث بروز بودن اطلاعات این دو گروه خواهد بود.
2-5-4- شرح وظایف هر یک از افراد: جهت حصول حداکثر بهره وری و کارایی افراد از همان ابتدا، با تمامی وظایف خود در قالب فرم های شرح شغل آشنا می شوند همچنین با تدوین و مکتوب کردن این وظایف، سازمان از حجم کار پرسنل خود مطلع بوده و می داند که چه وظایفی بر عهده سازمان و پرسنل آن است که باعث می شود کار و وظیفه فراموش نشود.
2-6- خرید، نگهداری و از رده خارج کردن تجهیزات
دومین ابزار پشتیبانی، تهیه به موقع و مناسب تجهیزات مورد نیاز، ثبت اطلاعات آماری آنها و از رده خارج کردن تجهیزات معیوب و فرسوده است که جهت رسیدن به این اهداف باید کارهای زیر را انجام داد:
2-6-1- تعیین مشخصات حداقل سخت افزار سازمانی و دورههای تغییر آن: یکی از نگرانیهای هر سازمان، امکان تهیه قطعات یدکی مورد نیاز تجهیزات خود است، تعیین این مشخصات و تغییر و ارتقاء بموقع آن می توان از مواجهه شدن با کمبود و یا نبود قطعات یدکی جلوگیری کرد.
2-6-2- کنترل موجودی کالا، نقطه سفارش و درخواست کالا از انبار: ارائه هر نوع خدماتی نیاز به مراقبت و مواظبت از اوضاع موجودی کالاهای مورد نیاز دارد همچنین با توجه به سرعت از رده خارج شدن تجهیزات و قطعات یدکی کامپیوتر، انبار کردن بدون حساب و بیخردانه ضررهای زیادی را به سازمان تحمیل خواهد کرد.
2-6-3- تعیین و کنترل کالاهای معیوب و فرسوده جهت از رده خارج کردن: از جمله کارهای پر دردسر و وقت گیری که نهایتا" میخواهد مقدار زیادی تجهیزات فرسوده و قدیمی را معدوم کند روند از رده خارج کردن تجهیزات اموال دار است که پیشنهاد می شود با واگذاری کامپیوترها از همان ابتدا به کاربران، اخذ بخشی از ارزش کامپیوترها به صورت اقساط از کاربران و استفاده یک یا دو ساله از کامپیوترها در سازمان و بعد واگذاری آنها به پرسنل، هم از انجام کارهای بیهوده ذکر شده جلوگیری کرد و هم ارتقاء فرهنگی پرسنل و خانواده های آنها در استفاده از کامپیوتر کمک کرد.
2-7- تجزیه بهاء و براورد هزینه پروژه ها
از جمله مشکلاتی که در اجرای پروزه ها به وجود می آید عدم هماهنگی بین محاسبات و خواستهای کارفرما با محاسبات و وظایف پیمانکار در تجزیه بهاء پروژه هاست بنابراین برای ایجاد هماهنگی نسبی بین آنها انجام اقدامات زیر ضروری به نظر می رسد:
2-7-1- تبادل خواستهای کارفرما و توانمندیهای پیمانکار در قالب پرسشنامه:
1. نمونه سئوالات پیمانکار که پیشنهاد می شود کارفرما به آنها بدقت پاسخ دهد:
2. تعداد کامپیوترها به تفکیک مدل و مکان چندتا است؟
3. تعداد چاپگر، اسکنر، ساعت حضور و غیاب و سایر لوازم به تفکیک مدل و مکان چگونه است؟
4. تعداد تجهیزات شبکه به تفکیک مدل، مکان و وسعت به چه صورت است؟
5. تعداد کاربران به تفکیک اولویت و اهمیت کار آنها چطور است؟
6. سطح اطلاعات و آموزش کاربران تا چه حد است؟
7. میزان آزادی عمل کاربران تا چه حد است؟
8. سیستم عامل سازمانی و نرم افزارهای کاربردی سازمان را شرح دهید.
9. نرم افزارهای خاص، بانک های اطلاعاتی و زبانهای برنامه نویسی شما؟
10. .وضعیت گارانتی تجهیزات چگونه است؟
11. نصب و راه اندازی و توسعه به عهده کیست؟
12. وضعیت توسعه و تولید نرم افزارهای جدید چگونه است؟
13. نرخ رشد سالانه تعداد تجهیزات چند است؟
14. آیا تجهیزات دارای کد منحصر بفرد (اموال/سریال/اشتراک) هستند؟
15. .آیا تجهیزات دارای شناسنامه و جانمایی میباشد؟
16. آیا تجهیزات خصوصا" باز شدنی ها دارای پلمب می باشند؟
17. جابجایی تجهیزات چگونه و با چه مجوزی است؟
18. تعیین ، تایید، تامین و انبار قطعات یدکی تجهیزات باکیست؟
19. تامین و توزیع اقلام با کیست؟
20. خرید و توزیع تجهیزات جدید کامپیوتر با کیست؟
21. آیا درخواستها و مجوزهای کاربران تفکیک شده و طبقه بندی شده است؟
22. نحوه در خواست خدمات کاربران به چه ترتیب است (کتبی حضوری ،تلفنی)؟
23. جمع دار اموال مربوط به از رده خارج کردن تجهیزات به عهده کیست ؟
24. آیا دارای روش اجرایی و فرمهای خاصی میباشد؟
25. سازمان و بخش های مختلف آن دارای چه گواهینامه هایی می باشند؟
26. تعداد سرویس دوره ای در سال چند نوبت است؟
27. روش بررسی و تایید یا عدم صورت وضعیت به چه صورت است؟
28. نحوه ارجاع و تایید کار اضافه چگونه است؟
29. مدت قرار داد چه مدت است و تا چه مدت قابل تمدید است؟
30. تامین فضای کار، غذا و ایاب و ذهاب پرسنل پیمانکار به عهده کیست؟
31. تامین اقلام مصرفی، ابزار و تجهیزات (کامپیوتر- چابگر)بیمانکار به عهده کیست؟
32. آیا دارای سخت افزار یا نرم افزار صنعتی می باشید و وضعیت خدمات آن چگونه است؟
33. وظایف اپراتوری نرم افزارها جمع آوری اطلاعات ساعتهای حضور وغیاب به عهده کیست؟
34. روز و ساعات ارائه خدمات چگونه است؟
35. کارهای خارج از ساعات قرار داد و توافقها چگونه اعلام می شوند؟
36. آیا داراب نرم افزارهای ثبت مشخصات تجهیزات،درخواست مشتریان،انبارداری ،مدیریت جامع بشتیبان تحت web می باشند؟
37. مدیریت کار به عهده کیست؟
38. پراکندگی سایتها به چه صورت است؟
39. چه محدودیتهایی در مورد تردد افراد، خودرو و ورود وخروج تجهیزات وجود دارد؟
40. . در بکار گیری افراد چه نکات، محدودیتها واجبارهایی است؟
41. حداقل و حداکثر زمان انجام درخواست چه مدت است؟
42. تامین تجهیزات پشتیبان به عهده کیست؟
43. .آیا در بکار گیری خانم ها، فرزندان پرسنل کارفرما، برسنل بیمانکار قبلی محدود و اجباری است؟
2-7-2- ارائه نحوه تجزیه بهاء: جهت اینکه طرفین قرار داد میزان افزایش یا کاهش مبلغ قرار داد را با فرمول های یکسان محاسبحه کنند پیشنهاد می شود که نحوه تجزیه بهاء پروژه توسط پیمانکار به دو صورت زیر در اختیار کارفرما قرار می گیرد:
الف- تجهیز بهاء پروژه بر اساس نیروی انسانی
ب- تجزیه بهاء پروژه بر اساس کار و یا تجهیزات
نمونه ای از تجزیه بهاء در پیوست 3 آمده است.
62