کاربرگ (2- 212): تعهد کاربین
نام:
نام خانوادگی:
شماره دانشجویی:
شماره ملی:
مقطع تحصیلی:
نیمسال تحصیلی:
رشته تحصیلی:
مرکز آموزشی:
نام استاد درس کاربینی:
اینجانب با آگاهی از اینکه بازدید از محیط واقعی کار، به منزله بخش عملی درس کاربینی میباشد، متعهد میگردم کلیه مقررات آموزشی و همچنین ضوابط اعلام شده از سوی محیط واقعی کار را به طور کامل رعایت نموه و چنانچه حین بازدید ضرر و زیانی از ناحیه اینجانب وارد گردد، برابر مقررات مربوط مسئولیت جبران را شخصاً برعهده میگیرم.
نام و نام خانوادگی
تاریخ و امضاء
فهرست مطالب
ب) مشخصات محیط کار مورد بازدید: 5
پ) در موارد زیر با توجه به مشاهدات خود از محیط واقعی کار به طور اجتمالی توضیح دهید. 6
1. توصیف محیط واقعی کار 6
2.1. عناوین مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی 7
2.2. وضعیت راه اندازی شغل مورد نظر (فردی یا خود اشتغالی، گروهی، سرمایهگذاری یا سازمانی) 8
.4. 3. سازمانهای ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی: 9
.5. توصیف فرآیند انجام کار 9
2.2. ماشین آلات و دستگاهها 9
2. 3. محصولات تولید شده (کالا یا خدمات) و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل 10
4. نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیتها 11
توصیف توانمندیها و مهارتهای مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر 11
1. 1. ویژگیهای جسمانی: 11
2. 2. ویژگیهای مهارتی 11
2. 3. استعدادهای مورد نیاز: 12
توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر 13
1. سختی و پیچیدگی کار 13
. 3. مباحث ایمنی و بهداشت 16
4. مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزههای شغلی) 16
5. وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی 17
ت) تحقیق، توصیف و مقایسه ویژگیهای شغل مورد نظر در داخل و خارج از کشور 18
ث) ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل مورد نظر 18
کاربرگ (4-212): گزارش کاربینی
کاربین محترم: این گزارش حاصل مشاهدات شما از محیط کار میباشد که میبایست آن را با راهنمایی مدرس تکمیل نمایید.
نکته: ترجیحاً این گزارش را به صورت گروهی تکمیل و ارایه شود.
الف: مشخصات کاربین
نام:
نام خانوادگی:
شماره دانشجویی:
شماره ملی:
نیمسال تحصیلی:
مقطع تحصیلی: کاردانی( کارشناسی (
وضعیت اشتغال: بیکار(
شامل مرتبط با رشته تحصیلی(
شاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی(
رشته تحصیلی
مرکز آموزشی:
مدرس:
ب) مشخصات محیط کار مورد بازدید:
اداره ی وکالت
نام محیط کار مورد بازدید
وکالت
نوع محیط واقعی کار مورد بازدید
دفتر وکالت
تعداد کارکنان
تعداد کل کارمندان3 نفر شامل وکیل ، منش و خدمات
تاریخچه تاسیس
زمینه فعالیت
وکلا به مشتریان خود مشاوره حقوقی داده و در برخی موارد به عنوان نماینده آنها عمل می کنند. این مشتریان می توانند افراد، گروهی از افراد و یا شرکت ها و اشخاص حقوقی باشند.
بخش تحقیق و توسعه(R&D)
دارد ( ندارد (
پ) در موارد زیر با توجه به مشاهدات خود از محیط واقعی کار به طور اجتمالی توضیح دهید.
1. توصیف محیط واقعی کار
در لغت "وکیل" کسی است که از طرف شخص دیگری – اعم از حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مامور می شود.
اگر شما به حوزه حقوق و قانون علاقه مندید و دنبال شغل چالشی و پر مسئولیت می باشید، این شغل مناسب شماست.
وکلا به مشتریان خود مشاوره حقوقی داده و در برخی موارد به عنوان نماینده آنها عمل می کنند. این مشتریان می توانند افراد، گروهی از افراد و یا شرکت ها و اشخاص حقوقی باشند.
برای انجام این شغل باید تحصیلات و تجربه کافی کسب کنید. شما باید مهارت های سخنوری و نوشتاری در حد عالی داشته باشید. همچنین داشتن توان تجزیه و تحلیل میزان زیادی از اطلاعات، اعتماد به نفس زیاد و توان تحمل فشار کاری زیاد از لازمه های انجام درست این شغل است.
یک وکیل وابسته به اینکه به صورت شخصی کار می کند یا استخدام شرکت یا سازمان خاصی است دارای ساعات کاری متفاوتی است. اگر به صورت شخصی در دفتر وکالت خودتان کار می کنید پس ساعت کاری شما کاملا منعطف است و تنها در زمان هایی که وقت ملاقات داده اید به دفتر کار خود مراجعه می کنید. اما اگر کارفرما دارید باید نظر و خواسته او را هم برای زمان کارتان درنظر بگیرید.
در برخی موارد باید همیشه در دسترس باشید حتی در شب ها و تعطیلات. محل کارتان معمولا در دفتر کار و دادگاه است ولی در برخی موارد با توجه به نوع پرونده کاری نیاز به مسافرت کاری برای ملاقات با موکلان و یا تهیه شواهد و مدارک دارید. اگر در زمینه حقوق جزا فعالیت می کنید، زمان بیشتری از کار شما در دادگاه خواهد بود.
در حال حاضر شغل وکالت نیز مثل خیلی از شغل های دیگر به صورت کاملا تخصصی درآمده است. تخصص برخی از وکلا در پرونده های مربوط به ملک و زمین و تخصص برخی دیگر در مسایل خانوادگی است. همچنین بعضی از وکلا در حوزه حقوق تجارت فعالیت می کنند و در قوانین تجاری داخلی و بین المللی تسلط دارند. حتی برخی از آنها متخصص مسایل حقوقی ورزشکارانی مانند فوتبالیست ها می باشند به این معنا که با تسلط بر قوانین نهادهای بین المللی فوتبال همچون فیفا و نهادهای داخلی همچون فدراسیون فوتبال و باشگاه ها، به بازیکنان فوتبال مشاوره داده و قراردادهای آنها را منعقد می کنند.
حقوق محیط زیست، حقوق حمل و نقل، حقوق بشر، حقوق نفت و گاز نیز از دیگر زمینه های فعالیت وکلا می باشد که هر وکیلی پس از فارغ التحصیلی با توجه به رشته تحصیلی خود و نیاز بازار کار و عوامل دیگر جذب یکی از زمینه های تخصصی فوق خواهد شد.
در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد وکیل و برخی از وکلای مشهور ارائه می شود.
2.1. عناوین مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی
1)دادگاه2)دادسرا3)قوه قضایه4)شورای حل اختلاف5) دفاتر مشاوره حقوقی6) دفاتر تجاری7)نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی
2.2. وضعیت راه اندازی شغل مورد نظر (فردی یا خود اشتغالی، گروهی، سرمایهگذاری یا سازمانی)
فارغ التحصیلان دانشگاه پس از کسب تجارب لازم و اخذ مجوز و پروانه وکالت از نهادهای قانونی می توانند نسبت به پذیرش پرونده های حقوقی و تاسیس دفتر وکالت اقدام کرده و کار خود را به صورت مستقل شروع کنند.
برای گرفتن پروانه وکالت دادگستری، متقاضیان باید ابتدا در آزمون وکالت شرکت کنند. این آزمون هرساله توسط کانون وکلای دادگستری برگزار می شود. البته چند سالی است که مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضائیه نیز اقدام به برگزاری این آزمون کرده است. شرایط متقاضیان این آزمون هر سال به صورت رسمی اعلام می شود. افرادی که در این آزمون موفق می شوند، پس از طی مراحل مصاحبه شفاهی و گزینش های اداری پروانه کارآموزی وکالت دریافت می کنند. به این وکلای کارآموز معمولا وکیل پایه دو اطلاق می شود. مدت این دوره کارآموزی و شرایط آن در کانون وکلا و مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قو قضائیه متفاوت است.
بعد از طی دوره کارآموزی و قبولی در امتحانات اختبار ، پروانه وکالت پایه یک دادگستری به آنها اعطاء می گردد .لازم به ذکر است امکان دارد اشخاصی که دارای سابقه کاری حقوقی یا قضائی هستند ، از طی دوره کارآموزی یا تمامی مقدمات مذکور معاف باشند و مستقیما پروانه پایه یک وکالت دادگستری برای ایشان صادر گردد
.4. 3. سازمانهای ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی:
بااقشارمختلف مردم – قضات دادگستری – وکلای دیگروبسته به نوع پرونده ممکن است باادارات ونهادهای مختلف دیگر هم درارتباط باشد ونوع ارتباط یک وکیل دامنه محدودی ندارد
.5. توصیف فرآیند انجام کار
امر و یا اموراتی است که وکیل به موجب عقد (قرارداد) وکالت و به نیابت (نمایندگی) از طرف موکل خود می بایست انجام دهد ، مورد وکالت باید از اموراتی باشد که خود موکل بتواند آنرا انجام دهد و مانع قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد ، و وکیل هم برای انجام آن امر اهلیت قانونی داشته باشد .
1. 1. تشریح جریان فرآیند کار
1)واگذاری پروند)2 مطالعه پرونده توسط وکیل 3) ارائه مستندات مورد نیاز پرونده 4)تعیین میزان حق الزحمه وکالت 5)رسیدگی به امور پرونده موکل
2.2. ماشین آلات و دستگاهها
فضای سرپوشیده مانند محاکم دادگستری ودفترکار. یک وکیل برای موفقیت درکارخود تنها به آگاهی هرچه بیشتر ازقوانین ومقررات حقوقی وجزایی نیازدارد در کل باید گفت که نحوه استدلال وفن بیان، ابزار کار یک وکیل است. رسیدگی به پرونده ها در دادگستری یاحضور در جلسه های دادگاه،انجام امور اداری پرونده های محوله،مطالعه،بررسی و پیگیری آنها،حضور در دفتر کار شخصی ارائه مشاوره های حقوقی به موکلان و مراجعه کنندگان.
میز -صندلی-سیستم کامپیوتری-شبکه ی داخلی-اینترنت پر سرعت-پرینتر -کاغذ -تجهیزات اداری….
2. 3. محصولات تولید شده (کالا یا خدمات) و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل
* ارائه خدمات شامل موارد زیر می باشد
* مشاوره به مراجعان در خصوص موارد قانونی
* حضور در دادگاه به عنوان نماینده موکل خود و دفاع از آنها
* تهیه پیش نویس ها، قراردادها و نامه ها برای درج در پرونده و پیشبرد امور حقوق و قضایی موکل خود
* جستجوی موارد مشابه قبلی برای تسهیل کار پرونده جاری در دست
* جمع آوری و نگهداری از مستندات و مدارک مربوط به پرونده برای ارائه به دادگاه جهت دفاع از موکل خود
* شرکت در جلسات و مذاکره ها به منظور کشف اطلاعات بیشتر، بررسی بیشتر پرونده و یا ارائه توضیحات یا دلایل و مدارک به ذی نفعان
* ارائه مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل
کار شما می تواند در حوزه های زیر باشد
* بخش خصوصی – ارائه خدمات حقوقی از جمله گواهی انحصار وراثت، قانون مدنی و خانواده، دادخواهی، آسیب های شخصی و قانون جزا
* بخش تجاری – مشاوره دادن و انجام کارهایی برای بخش های تجاری مختلف مانند قوانین مربوط به قراردادها، مالیات، قوانین استخدام، خرید و فروش و ادغام شرکت ها
* مشاوره خصوصی به شرکت ها، دولت ها و مقامات محلی
یک وکیل معمولا به صورت تخصصی کار کرده و تنها در یکی از شاخه های وکالت وارد می شود و تجربه کسب می کند.
4. نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیتها
زیر نظر اداره ی ثبت اسناد و املاک استان تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمان تابعه ی قوه ی قضاییه میباشد.
توصیف توانمندیها و مهارتهای مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر
1. 1. ویژگیهای جسمانی:
سلامت و قدرت بدنی،مقاوم در برابر خستگی،توانایی کلامی. شاید معلولیت دست یا پا کم ترین تاثیر رادرشغل وکالت دارد ولی درهرصورت به دلیل شرایط سخت وکالت کم ترین معلولیت می تواند بیشترین بازدهی رادرکاریک وکیل داشته باشد. جسارت، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب لازمه موفقیت در این رشته است. یک وکیل باید شیفته و عاشق این رشته باشد یعنی اگر هدفش این است که به وسیله این شغل تنها امرار معاش کند مطمئنا وکیل موفقی نخواهد شد. ممکن است که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما وکیل خوب شدن بسیار مشکل است. چرا که علم حقوق امروزه با جامعه شناسی، روانشناسی و علوم فلسفه آمیخته شده است و یک وکیل باید از این علوم اطلاعات کافی داشته باشد
2. 2. ویژگیهای مهارتی
داشتن مدرک حقوق
داشتن مدرک الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی
داشتن مدرک الهیات و معارف اسلامی – فقه و حقوق اسلامی
فراگیری مهارتهای عملی و نظری درباره ی مسائل حقوقی و حقیقی
عینیت بخشیدن به اموزش های تئوری
2. 3. استعدادهای مورد نیاز:
مهارت عالی در سخنوری و نوشتن جهت تنظیم متن دفاعیه و قرائت آن در دادگاه
توانایی تحلیل میزان زیادی از اطلاعات
دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات – زیرا کوچکترین موضوعی می تواند بر مسیر پرونده تاثیرگذار باشد و بی توجهی به آن آثار غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد
توانایی توضیح موارد قانونی برای افراد غیر متخصص به صورت خوب و واضح
اعتماد به نفس زیاد به منظور دفاع کامل از موکل در صحن دادگاه
توانایی متقاعدکردن دیگران
توانایی تحمل فشار کاری زیاد و انجام چندین کار به طور همزمان
درایت و همدلی با موکل خود به منظور ایجاد اعتماد به نفس و آرامش در او در جهت پیشبرد بهتر پرونده
شهامت و جسارت
راز داری – زیرا وکلا اطلاعات بسیار خصوصی موکلان خود را به منظور دفاع بهتر از پرونده کسب می کنند و باید برای موکلان خود رازدار خوبی باشند
آشنایی با مسائل مالی و اعداد و ارقام به خصوص اگر با اموال و کارهای مالی سر و کار دارید.
آشنایی نسبی با علوم جامعه شناسی، روانشناسی، انشان شناسی و علوم فلسفه – زیرا حقوق با این علوم ارتباط نزدیکی دارد و برای موفق شدن در این شغل باید با آنها آشنا بود.
توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر
1. سختی و پیچیدگی کار
یک وکیل برای آنکه بتواند عکس العمل های روحی طرف را بشناسد و ازتاثیر پذیری وحساسیت او استفاده کند باید ذوق روان شناسی را داشته باشد. یک وکیل خوب بودن وجود شرایط اخلاقی خاص است ، کسی که دفاع خود یا دیگری را به عنوان وکیل به عهده می گیرد باید دارای روحیه و سرشتی مبارزه خواه و مقاوم باشد و بی جهت درمقابل حملات حریف از کوره درنرود و نیزعکس العملهای نامناسب انجام ندهد، یعنی علاوه برجسارت وشجاعت و شهامت خاصی که باید داشته باشد باید در مقابل هر گونه تهدیدها و تحریکها دارای شهامت اخلاقی بوده وبدون هیچ گونه تزلزل و تشویشی از خود یا موکل خود دفاع کند و درعین حال استقلال و آزادی خود را حفظ و از هیچ چیزی نهراسد. پس به طور کلی یک وکیل خوب باید در مقابل جو سازی ها ایستادگی نماید و خود را تسلیم احساسات اطرافیان و محیط نکند
2. مباحث قوانین و مقررات انجام کار طبق مواد اصول تشکیلات عدلیه مصوب 27 تیرماه 1307 و ماده 6 قانون 11 خرداد1308 و قانون مصوبه اول مرداد 1309 و قانون وکالت مصوبه 20 شهریور ماه 1314 نسخ می شود. ماده 28 ـ در صورتی که وکیل در دو یا چند دادگاه اعم از جنایی و غیر آن دعوت شود و جمع بین اوقات ممکن نباشد باید حضور در دیوان جنایی و دیوان کیفر را مقدم بدارد و به دادگاه یا دادگاههای دیگر لایحه بفرستد یا در صورت داشتن حق توکیل وکیل دیگری را اعزام بدارد.
در صورتی که وکیل در دو یا چند دادگاه غیر از دادگاه جنایی و دیوان کیفر دعوت شود و جمع بین اوقات ممکن نباشد در دادگاهی که حضور خود را لازم می داند حاضر می شود و به دادگاههای دیگر لایحه می فرستد یا در صورت داشتن حق توکیل وکیل دیگری را اعزام می دارد.
جلسه رسیدگی در هر حال از این جهت تجدید نخواهد شد مگر آنکه حضور وکیل در دادگاه ضروری باشد که در این صورت یا به دادگاه مذکور وکیل دیگری می فرستد و یا اگر حق توکیل نداشته باشد نسخه ثانی اخطاریه دادگاه جنایی با دیوان کیفر را ضمن لایحه ای برای اعتذار از حضور تقدیم دادگاه می کند و در صورت اخیر فقط برای یک نوبت تجدید خواهد شد.
تبصره 1 ـ وکیل باید دادگاه جنایی را بر دیوان کیفر مقدم بدارد و در صورتی که در دو یا چند دادگاه جنایی یا دیوان کیفر دعوت شده باشد حضور وکیل در هریک از دادگاههای مذکور بر حسب تقدم تاریخ ابلاغ از طرف دادگاه خواهد بود.
تبصره 2 ـ عزل یا استعفا یا تعیین وکیل جدید باید در موقعی به عمل آید که موجب تجدید جلسه نشود. در صورت عدم رعایت این ترتیب استعفا و عزل و تعیین وکیل جدید برای این جلسه پذیرفته نمی شود و دادگاه به رسیدگی ادامه می دهد.
تبصره 3 ـ هرگاه جلسه دادگاه جنایی یا هر دادگاه جزایی دیگر که حضور وکیل متهم در آن ضرورت دارد به معاذیر قانونی وکیل تجدید شود، رئیس دادگاه مکلف است بلافاصله وکیل انتخابی برای متهم تعیین کند و وقت دادرسی را به وکیل مذکور ابلاغ کند.
هرگاه در جلسه بعد وکیل قبلی یا وکیل دیگری که متهم انتخاب و معرفی کرده است در دادگاه حضور یابدو از متهم دفاع نماید دادرسی با حضور او ادامه خواهد یافت و الا وکیل انتخابی دادگاه از متهم دفاع می کند و دادگاه حکم خواهد داد.
ماده 29 ـ از وکلایی که حق وکالت در توکیل دارند هیچ عذری برای عدم حضور در جلسه پذیرفته نمی شود. هرگاه وکیلی در یک ساعت در دو محکمه دعوت شده باشد باید به یکی از دو محکمه که نسبت به دعوی مطروح در آنجا وکالت در توکیل دارد وکیل بفرستد و در دیگری خود حاضر شود.
ماده 30 ـ وکیل باید اسراری را که به وسیله وکالت از طرف موکل مطلع شده و همچنین اسرار مربوط به حیثیات و شرافت و اعتبارات موکل را حفظ نماید.
ماده 31 ـ وکلا باید وکالت انتخابی حقوقی و جزایی را که در حدود قوانین و نظامات به آنها ارجاع می شود قبول نمایند.
تبصره ـ مقصود از وکالت انتخابی وکالتی است که از طرف محکمه در موارد جزایی و از طرف کانون در امور حقوقی به آنها ارجاع می شود.
ماده 32 ـ وکلا باید با موکل خود قرارداد حق الوکاله تنظیم و مبادله نمایند و نسخه ثانی قرارداد را به ضمیمه وکالتنامه به دفتر محکمه تسلیم دارند قرارداد حق الوکاله و فهرست اسنادی که موکل به وکیل می سپارد و همچنین قبوض وجوهی که وکیل دریافت می دارد مطابق نمونه ای است که از طرف وزارت عدلیه معین خواهد شد.
ماده 33 ـ قرارداد حق الوکاله که به موجب نظامنامه وزارت عدلیه معین می شود باید به ترتیب تصاعدنسبت به مدعی و نسبت به مراحل محاکمه بدایت و استیناف و تمیز معین شود.
برای خسارتی که محکوم له می تواند از محکوم علیه مطالبه نماید، همچنین میزان مخارج مسافرتهایی که وکلا عدلیه برای امور وکالتی می نمایند نیز مطابق تعرفه ای است که وزارت عدلیه تنظیم می نماید.
ماده 34 ـ دریافت هر وجه یا مالی از موکل یا گرفتن سند رسمی یا غیررسمی از او علاوه بر میزان مقرره به عنوان حق الوکاله و علاوه بر مخارج لازمه به هر اسم و هر عنوان که باشد ولو به عنوان وجه التزام ونذر ممنوع است و مرتکب به مجازات انتظامی از درجه پنج به بالا محکوم می شود و چنین سند و التزام در محاکم و ادارات ثبت منشا ترتیب اثر نخواهد بود.
در صورتی که وکیل این عمل را به طور حیله انجام دهد مثل پول یا مال یا سندی در ظاهر به عنوان دیگرو در باطن راجع به عمل وکالت باشد و یا در ظاهر به اسم شخص دیگر و در باطن برای خود بگیردکلاهبرداری محسوب و مورد تعقیب جزایی واقع خواهد شد.
. 3. مباحث ایمنی و بهداشت
حفظ اطلاعات ومدارک،جلوگیری از اسیب رساندن به مدارک و اطلاعات
امانت داری نسبت به جزئیات و اطلاعات پرونده موکلین خود.
4. مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزههای شغلی)
این تیپ شخصیتی شان اجتماعی و سطح نفوذی را که به دنبالش است، در این شغل می یابد. او از زمینه های حقوقی استقبال کرده و در آن موفق است.
این تیپ شخصیتی دوست دارد در کارش تنوع فراوان باشد. او از توانایی خوبی در پژوهش و برنامه ریزی مستقل داشته و از منطق خوبی در کارها برخوردار است.
این تیپ شخصیتی می تواند محیطی جدید، منعطف و متحول ایجاد کند. او با کمک خلاقیت فراوان خود روش های جدیدی بوجود می آورد. این تیپ شخصیتی معمولا در کار خود با افراد زیادی ارتباط دارند.
این تیپ شخصیتی دوست دارد مسایل پیچیده را تحلیل و حل کند. او به مشاغل چالشی که نیاز به اندیشه زیاد و روش های مبتکرانه دارد، علاقه مند است.
این تیپ شخصیتی دوست دارد با چیزهای ملموس و واقعی سر و کار داشته باشد. او می تواند بر اساس استدلال های قیاسی خود به علت و معلول ها پی برده و نتیجه گیری کند.همچنین علاقه دارد در واحدهای سازمان یافته در سمت های ارشد و مدیریتی کار کند..
5. وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی
همانطوری که در بخش بازار کار اشاره شد، درآمد شما به عنوان وکیل تا اندازه زیادی به خودتان بستگی دارد و سایر عوامل دیگر دارای اهمیت کمتری می باشند. به این معنا که در صورتی که شما در حوزه تخصصی خود بر مباحث حقوقی مسلط باشید، از نحوه سیر و نتیجه سایر پرونده های حقوقی مشابه مطلع بوده و افراد ذی نفع در هر پرونده را تشخیص داده و روابط حرفه ای مناسب با آنها برقرار کنید؛ شما نیز می توانید وکیل موفقی شوید و درآمد قابل توجهی از این شغل کسب نمایید
در ایران وکلای زیادی وجود دارند که از نظر نوع دانشگاهی که تحصیل کرده اند، شهری که در آنجا وکالت می کنند و تجربه و حوزه تخصصی کاری نیز به هم شباهت کامل دارند ولی دارای درآمدهای کاملا متفاوتی می باشند. البته در سایر مشاغل ها نیز این توانایی ها و مهارت های فردی تاثیر دارد ولی این توانمندی ها در شغل وکالت بسیار پررنگ و غالب می باشد و موفقیت یا عدم موفقیت یک وکیل را موجب می شود.
به طور کلی درآمد وکیل تابع تعرفه های کانون وکلای دادگستری (که هر سال تعیین می شود) و تعداد پرونده های ارجاعی است.
در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال 1392 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد وکیل هایی که در استخدام سازمان یا شرکتی هستند، در سمت های مختلف شغلی استخراج شده است.
برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای وکیل در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس حقوقی، کارشناس قرارداد، وکیل، مشاور حقوقی و مدیر حقوقی می باشند که یک وکیل می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.
برای وکیل در هر سمت حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال وکیل که در سمت مدیر حقوقی کار می کند، در اواخر سال 1392، حداقل درآمد 800000 تومان، حداکثر درآمد 4000000 تومان و متوسط درآمد ماهیانه 2000000 تومان را داشته است.
ت) تحقیق، توصیف و مقایسه ویژگیهای شغل مورد نظر در داخل و خارج از کشور
آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام وکلا بین سال های 2010 تا 2020، رشد 10 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای کل مشاغل 14 درصد می باشد.
استرالیا – در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان استخدام وکلا رشد 16.7 درصدی داشته و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است
ث) ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل مورد نظر
فارغ التحصیلان دانشگاه پس از کسب تجارب لازم و اخذ مجوز و پروانه وکالت از نهادهای قانونی می توانند نسبت به پذیرش پرونده های حقوقی و تاسیس دفتر وکالت اقدام کرده و کار خود را به صورت مستقل شروع کنند.
1