تارا فایل

گزارش کاراموزی شرکت سرما آفرین




گزارش کارآموزی
( شرکت سرماآفرین )

استاد راهنما:
خانم مهندس اسلام پناه
کارآموز:
فاطمه مصایبی

83041860"

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش
تابستان87

فهرست مطالب:
مقدمه ………………………………………………………………………………………………..1
چیلرجذبی……………………………………………………………………………………………5
فن کوئل…………………………………………………………………………………………….12
پکیج………………………………………………………………………………………………….17
چیلرتراکمی……………………………………………………………………………………….23
هواساز……………………………………………………………………………………………..29
در خنک کننده……………………………………………………………………………………37
بعضی مزایای دستگاه………………………………………………………………………..41
بعضی اجزای جانبی دستگاه……………………………………………………………….42
بعضی تست هایی که بر روی دستگاه انجام می شود……………………………49
برخی از دستگاه های استفاده در شرکت…………………………………………….61

مقدمه:

شرکت سرماآفرین در سال 1352 توسط کمپانی کریرکه تحت لیسانس کریر بود،به صورت دولتی تاسیس شدو سپس در سال 1373 سهام آن فروخته شد وبه صورت خصوصی درآمد.
این شرکت در مساحت 40000 متر مربع احداث گردیده است . ودارای تعداد 250 نفر پرسنل شاغل در دفتر مرکزی و کارخانه می باشد. محصولات این شرکت شامل چیلر جذبی، چیلرتراکمی، هواساز، پکیج، فن کوئل و کندانسور هوایی می باشد که هر ماه در حدود2 دستگاه چیلر جذبی، 22 دستگاه چیلر تراکمی، 20 دستگاه هواساز،15 -10 دستگاه پکیج، 1500-1000 فن کوئل و 10 دستگاه کندانسور هوایی در این شرکت تولید می شود.
در این گزارش به بررسی چگونگی کارکرد،تولید و راه اندازی دستگاهها می پردازم.

چیلرجذبی

چیلرهای جذبی شامل تجهیزات زیر می باشند:
1.مخزن بالایی شامل ژنراتور(طراحی دستگاه براساس دو پاس) و کندانسور دارای کویلهای مسی یک پاس با اتصالات فلانچ دار
2. مخزن پایینی (اواپراتور و ابزربر) دارای کویلهای مسی یک ، دو ویا سه پاس مطابق با وضعیت نصب در موتورخانه و اتصالات فلانچ دار
3. پمپهای مبرد و محلول از بهترین نوع پمپهای(hermetic ) مخصوص چیلرهای جذبی
4. سیستم تخلیه گاز و ایجاد خلا شامل پمپ خلا و محفظه و کندانسور مربوطه
5. سیستم کنترل و بهره برداری اتوماتیک شامل تابلوی برق و تجهیزات و لوازم کنترل که بر روی دستگاه نصب می باشد.
6. سیستم ضد کریستال و مبدل حرارتی
7. لیتیوم بروماید حاوی ماده ضد خورندگی(لیتیوم کرومات) به مقدار مورد نیاز
چیلرهای جذبی به ظرفیت100تن تبرید تا680 تن تبریداز نوع یک مرحله ای یا single effectمی باشندو توسط این شرکت ساخته می شوند. سیستم جذبی در خلا کار می کند. فشار در ژنراتور و کندانسور3psi ودراواپراتور و ابزربر0.3psiاست. چون سیستم های جذبی نسبتا در خلا کار می کنند لذا درجه حرارت تبخیر پایین می آید. در قسمت اواپراتور بخار تشکیل می گردد و وارد قسمت ابزربر می شود لیتیوم بروماید به صورت مایع روی لوله هااسپری می شود، لیتیوم بروماید قابلیت جذب بالایی دارد. مقدار لیتیوم بروماید محدود است، جذب بخار تا زمان اشباع لیتیوم بروماید ادامه می یابد. لیتیم بروماید رقیق توسط پمپ مکش می شود و وارد ژنراتور می شود. داخل ژنراتور سیال گرم(آب یا بخار داغ) باعث می شود که دمای لیتیم بروماید بالا رود. لیتیم بروماید تبخیر می شود و بخار وارد قسمت کندانسور می شود. در اینجا لیتیم بروماید غلیظ می شود و وارد قسمت ابزربر می شود. داخل کندانسور آب خنک عبور می کند و بخار تقطیر می شود و به خاطر وزنش پایین می آید و روی اواپراتور ریخته می شود. محلول رقیق لیتیوم بروماید حرارتی به شکلی توزیع میشود که خود سپر حرارتی به عنوان پیش گرمکن عمل نموده و مانع انتقال حرارت از ژنراتور به کندانسور می گردد. این طراحی ویژه باعث افزایش راندمان دستگاه می شود. برای افزایش بازده، (مبدل حرارتی)heat exchanger اولیه در مسیر لیتیم بروماید غلیظ و رقیق می گذاریم. هر چقدر درجه حرارت لیتیوم بروماید پایین باشد قدرت جذب بیشتر می شود. لیتیوم بروماید غلیظ را خنک و لیتیوم بروماید رقیق را گرم میکنیم. قطر لوله ها در حدود 8 میلیمتر است. لیتیوم بروماید غلیظ و رقیق در مبدل حرارتی تبادل گرما می کنند تا انرژی کمتری در ژنراتور مصرف شود که باعث افزایش بازده در سیکل می شود.
کریستاله شدن و معایب آن
غلظت لیتیوم بروماید %53 است که هر چه غلظت آن بیشتر شوداحتمال کریستاله شدن بیشتر است.
1.کریستاله شدن مسیر حرکت سیال را می بندد. لیتیوم بروماید در ژنراتور تبخیر می شود و اگر دبی بخار خیلی بالا رود کار دستگاه را مختل می کند.
2.چون در خلا کار می کند میزان خلا نباید بیش از حد طراحی باشد.
بنابراین باید این دو مورد چک شوند. لیتیوم بروماید با آهن واکنش می دهد و باعث متصاعد شدن گازها می شود ودر فشار اختلال ایجاد می کند. به لیتیوم بروماید، لیتیوم کروماید اضافه می کنند که باعث ایجاد لایه لزج بین سطوح و لیتیوم بروماید می شود که این لایه باعث جلوگیری از خوردگی می شود.
روش کنترل کریستاله شدن:
یک levelسوئیچ سطح آب درون اواپراتور را کنترل می کند و دارای دو قسمت high levelوlow level میباشد که یکی سطح بالایی و دیگری سطح پایینی آب داخل مبرد را چک می کند. High levelشیر برقی را باز می کند و آب درون اواپراتور را به سمت لیتیوم بروماید می برد تا از کریستاله شدن جلوگیری کند.اگر low levelدستور دهد شیر برقی دیگری لیتیوم بروماید را مستقیما"وارد آب می کند. کریستاله شدن لیتیوم بروماید به غلظت و دما بستگی دارد.
احتمال کریستاله شدن درون مبدل حرارتی وجود دارد،اگر مسیر بسته شودمسیر کل لیتیوم بروماید بسته می شود وسطح درون ژنراتور بالا می رود و درون لوله سر ریز می شود و درقسمت Gee loopیا heat exchanger ثانویه ریخته می شودو با ابزربر ارتباط دارد. ابزربر دو قسمت دارد یک مسیر بای پس وقتی کریستاله می شود استفاده می شود. لیتیم بروماید گرم وارد پمپ می شود و وارد heat exchanger می شود و باعث می شود که کریستالها گرم شوند و مسیر باز می شود.

Pt100 یا کنترلر دمای خروجی:
ترموستات دمایی بر مبنای درجه حرارت خروجی دبی بخار را تغییر می دهد.شیر کنترل دبی باز می شود و با توان بیشتری کار می کند و درجه حرارت بالا می رود و بخار بیشتری از لیتیم بروماید خارج می شود و بالعکس.
سیستم پرج
جهت هدایت وجمع آوری و تخلیه گازهای غیر قابل تقطیر که باعث افزایش فشار داخل چیلر و افزایش دمای آب خروجی چیلر می شوند مجموعه ای به نام سیستم پرج که شامل پمپ واکیوم و کندانسور واکیوم می باشد طراحی واجرا شده است به حدی که در محفظه بالای واکیوم کمترین فشار داخل چیلر ایجاد می شود و از نقاطی که بیشترین مقدار گازهای غیر قابل تقطیر آزاد می شوند به این محفظه با لوله ارتباط دارند در نتیجه این گازها به محفظه کم فشاربالای کندانسور واکیوم هدایت می شوند و کافی است هفته ای یک بار حدود 10 دقیقه پمپ واکیوم را روشن کرده و آنها را از سیستم خارج کرده و واکیوم مناسب را برای چیلر فراهم و تثبیت نمود.

کلیه شیر آلات به کار گرفته شده در دستگاه مخصوص سیستم های واکیوم از نوع دیافراگمی می باشد وامکان نشت هوا از محور و بدنه شیر کاملا غیر ممکن می باشد. پمپ های محلول مبرد از بهترین نوع پمپ مخصوص ابزرپشن استفاده شده است علاوه بر آنکهleak less و hermeticبوده احتیاجی به سیستم خنک کننده جانبی و یا روغن کاری و غیره نمی باشد و این امر در حفظ و تثبیت واکیوم کاملا موثر می باشد ضمنا به خاطر حل مساله (low NPSH)این پمپها از دو قسمت screwو سانترفیوژرا افزایش داده و این امر موجب از بین رفتن مساله یا آسیب دیدگی پروانه می شود محلول لیتیوم بروماید به صورت محلول %54 یا همراه ماده ضد خورندگی لیتیوم کرومات می باشد واین ماده به طور چشم گیری تا % 85 مساله خورندگی لیتیوم بروماید را مر تفع می سازد.

انواع تست ها
چیلرهای ساخت شرکت سرما آفرین بعد از مونتاژ مورد چندین نوع تست نشت یابی از جمله:
1. تست فشار یا هوای خشک یا ازت که با کف صابون چک می شود. چون با چشم کنترل می شود دارای دقت کمتری است.
2. تست فریون که %30 فریون و %70 هوای خشک به دستگاه تزریق می شودوقتی فریون وارد می شود سنسور آن را می سوزاند که غلظت فریون را تشخیص می دهد.
3. تست وکیوم: وکیوم دستگاه را تا 1000 برابر کارکرد پایین می آورند درپوش های اواپراتور،ابزربر،کندانسور و ژنراتور را می بندند و از طرف دیگر هلیوم تزریق می کنند و سپس اگر سوراخی در لوله ها بود متوجه می شویم سپس چادر را به مدت یک تا دو ساعت روی دستگاه می کشندو مقدار حداکثر هلیوم را اندازه می گیرند.
مزایای سیستم های جذبی نسبت به سیستم های تراکمی:
سیستم های تراکمی هزینه اولیه پایینی دارند ولی هزینه ثانویه بالایی دارند که هزینه ثانویه شامل مصرف برق،تعمیرات ونگهداری است.سیستم های جذبی نسبت به سیستم های تراکمی طول عمر زیادتری دارند.

فن کوئلها
فن کوئلها به دو دستهA42 (عمودی) وH42 (سقفی و زمینی) تقسیم می شوند. فن کوئل های زمینی نیز به دو دسته AB(هوای ورودی از قسمت پایین وارد و هوای خروجی از بالا خارج می شود) و نوع AC(هوای ورودی از پایین و هوای خروجی از روبرو خارج می شود) تقسیم می شوند. فن کوئل های سقفی یک مدل آن در duct ومدل دیگر آن درسقف قرار می گیرد. فن کوئلها در سایزهای 210،800،600،430 ،330 cfmوجود دارند.

سیستم فن کوئل آبی برای بسیاری از کاربردها مناسب است، به ویژه در ساختمانهای چند اطاقه ای که بایستی از صرف نمودن هزینه های کانال کشی جلوگیری شود. هنگامی که آب و هوای محل اجازه دهد و یک ناحیه داخل ساختمان را بتوان به عنوان منبع حرارتی مورد استفاده قرار داده و آب داغی با درجه حرارت نسبتا" پایینی تولید کرد، ارزش این سیستم با سیستم پمپ حرارتی برابر خواهد بود. این سیستم در بسیاری از کاربردها از قبیل هتل ها، بیمارستانها، آپارتمانها ،ساختمانهای اداری و کلینیک ها استفاده می شود. واحدها را می توان در زیر پنجره یا در سقف کاذب نصب کرد.
فن کوئل های ساخت شرکت سرماآفرین جزء سیستم های دو لوله هستند. این سیستم از یک لوله برای تغذیه آب به واحد (با توجه به نوع فصل ممکن است آب داغ یا سرد باشد) و یک لوله برای برگشت آب استفاده می شود.
سیستم شامل تجهیزات مرکزی گرمایش و سرمایش آب ، واحدهای فن کوئل، کنترل ها، سیم کشی و لوله کشی لازم می باشد. سیستم واحد فن کوئل طوری طراحی شده که درجه حرارت هر فضا به طور جداگانه بتوان کنترل نمود بدون اینکه احتیاجی باشد از تجهیزات مرکزی انتقال هوا یا شبکه کانال استفاده گردد. اجزای اصلی واحد شامل ورودی هوا، صافی هوا، فن و کویل گرمایش و سرمایش می باشد. مخلوطی از هوای تازه و هوای برگشتی و یا تنها هوای برگشتی به درون واحد تغذیه می شود. صافی های واحد هوا را تمیز می کنند. کویل در تابستان هوا را سرد و رطوبت زدایی و در زستان هوا را گرم می کند. هوای تازه مستقیما" از طریق کانال فشار پایین به درون واحد زیر پنجره ای تغذیه می گردد. تشتک فن قابل جابجایی است و هواگیری آن به صورت دستی انجام می گیرد. بخار آب تقطیر شده به روی تشتک می ریزد که روی این تشتک را برای جلوگیری از زنگ زدگی با قیر می پوشانند و رنگ می زنند و آب جمع شده از طریق drain connection خارج می شود.
کنترل درجه حرارت به دو طریق صورت می گیرد:
* کنترل به وسیله تنظیم سرعت فن یا کنترل با روشن _خاموش نمودن فن
* تنظیم جریان آب یا قطع_وصل جریان آب
در فصل تابستان آب سرد شده از ایستگاه مرکزی تبرید خارج و به درون کویل های واحد سیرکوله می شود تا حرارت اضافی را ازهوا خارج نموده و آن را سرد کند. در زمستان آب داغ ا ز یک گرمکن آب به درون همان کویل تغذیه می شود.
هنگامی که تجدید هوا از طریق دریچه های دیوار بیرونی وارد واحد می شود می توان دریچه تنظیم هوای خارج را به وسیله دست یا اتوماتیک کنترل نمود. اگر از کنترل اتوماتیک استفاده می گردد، می توان فرمان دریچه تنظیم را از کنترل موتور فن اخذ نمود، به طوریکه همزمان با روشن شدن فن،دریچه تنظیم باز شود.اگر هوای تازه به وسیله سیستم فن جداگانه ای به درون شبکه کانال کم فشار وارد می شود می توان فن را با دست راه اندازی نمود. هنگام کار آب پمپ آب سرد شده اولیه ترموستات آب ثانویه که در خروج پمپ آب ثانویه قرار دارد،شیر اختلاط سه راه را کنترل می کند.این شیر درجه حرارت آب ثانویه ای که به واحدهای فن کوئل تغذیه می شود را ثابت نگه می دارد ترموستات واحد، شیر سلنوئیدی لوله آب ورودی به واحد را کنترل می نماید.

خط مونتاژ فن کوئل :
* بدنه فن کوئل از انبار یا قسمت نقطه جوش به صورت آماده وارد خط می شود.
* بدنه به وسیله عایق (صوتی و حرارتی و رطوبتی) عایقکاری می شود. یونولیت توسط شابلون بریده می شود که در 6 قسمت داخلی بدنه بوسیله چسب چسبانیده می شود.
* درب جلوئی فن کوئل عایقکاری می شود.
* موتورها وارد خط تولید می شوند و بر روی پایه موتورکه آنها هم به شاسی موتور متصلند قرار می گیرند.
* 1 تا2 عدد لوله مسی روی شاسی برای تخلیه آب تقطیر شده پرچ می شود.
* قسمت زیرین شاسی توسط لایه ای از قیر برای جلوگیری از نشت آب پوشانده می شود.
* housingها بسته می شوند(البته قبلا به housingها دو عدد رینگی یا پیچ بسته می شود.رینگی ها توسط دستگاه قالب بریده و شکل داده می شوند.)
* از یک طرف housing پروانه های فن کوئل یا به اصطلاح blowerها را روی محور موتور تثبیت می کنند.
* بدنه را روی ریل قرار می دهند و دو عدد پایه رنگ شده به آن می بندند(عمل اتصال توسط پیچ انجام می گیرد)پایه ها در قسمت نقاشی آماده می شوند.
* .coil را داخل بدنه قرا داده و نگهدارنده آن که یک ورق نواری است و از جنس گالوانیزه است زیر آن می بندند.
* . سوئیچ کنترل سرعت را روی فن کوئل نصب می کنند. (البته در قسمتی که headerکویل نیست)
* . قبلا سیم موتور را از لوله خرطومی عبور می دهند و سر آنها را ترمینالهای پلاستیکی می زنند .
* . فیلتر ساخته شده و آماده را جا میزنند.
* دریچه های بالایی فن کوئل نصب می شوند.
. coverهای بغل فن کوئل به بدنه متصل می شوند و فن کوئل آماده تحویل می شود.

پکیج:
9
تولید هوای سرد طی پروسه مکش و عبور دادن آن از میان evaporature coil cooler که لوله های سردی دارد شمای کلی کار آن را مشخص می کند.
Package یعنی بسته و پاکت و این نام به این علت است که از اتصالات و قطعات داخلی آن چیزی مشخص نمی باشد و سیستم به صورت یک بسته بندی است که هوای گرم را مکیده و هوای سرد را تخلیه می کند. تنوع در این دستگاههای تهویه مطبوع بیشتر از چیلرهاست خصوصیات ویژه پکیج ها این است که برای جاهای نه چندان بزرگ مناسب هستند و حجم کمتری اشغال می کنند.
پکیج های ساخت شرکت سرما آفرین در سه نوع BA 50،BB 50 و DA50 وجود دارند. نوع BB50 وBA50 شکل و جزئیات کار آنها شبیه یکدیگراست با این تفاوت که در نوع BB 50 کندانسور در شرکت نصب نمی شود ولی هنگام استفاده توسط مشتری از کندانسور هوایی در خارج از سیستم استفاده می شود و مبرد به وسیله هوا خنک می شود که این نوع کندانسور از نوع fin and tube بوده که با هوای اجباری خنک می شود. در نوع BA 50کندانسور نصب می شود واز نوع کندانسور آبی است که مبرد بوسیله آب خنک می شود. کندانسور به صورت tube in tube است که از یکی از لوله ها مبرد رد می شود واز دیگری آب خنک عبور می کند که وقتی مبرد خنک شد به سیکل برمی گردد. نوع DA 50دارای کندانسور هوایی است.
پکیج های کامل به صورت heat pump عمل می کنند که در تابستان گرما را از محیط کار به بیرون پمپ می کنند و در زمستان گرما را به داخل محیط می آورند. یعنی عمل سیستم عکس می شود. در حقیقت این نوع پکیج ها عمل گرمایش و سرمایش را می توانند انجام دهند و چناچه خواسته شود در فرآیند گرمایش از آن ها استفاده شود سیکل برودتی کاملا از کار افتاده و هوا توسط فن بر روی کویل گرمایش که گرمای آن توسط المنت حرارتی یا آب گرم تامین می شود،فرستاده می شود.

اجزاء پکیج :
فنها:
اصولا فنها وسیله ای هستند که اختلاف فشار ایجاد می کنند و سبب جریان هوا می شوند.impller فن می چرخد و با چرخش خود روی هوا کار انجام می دهد. پیشرفت در طراحی فنها باعث شده تا فنهایی طرح شوند که بالغ بر %90 راندمان مکانیکی آنها در تست های آزمایشگاهی است. به علاوه پیشرفتهایی که برای تهویه مطبوع به کار برده می شوند با راندمانی کمتر از راندمان ماکزیممی که توسط تستهای آزمایشگاهی استاندارد به دست آمده کار می کنند. به طور کلی دو نوع فن در پکیج ها استفاده می شود:
نوع اول فنهای دمنده هوای خنک : سانتریفیوژند که انحناء پره آنها forward می باشد . دراین نوع فنها پروانه چرخدنده داخل محفظه ای قرار دارد که به آن housing گفته می شود. پروانه یا blower قدرت چرخشی خود را از طریق تسمه از الکتروموتور می گیرد.
نوع دوم فنهایی که در پکیج استفاده می شود فن جریان محوری است. این فن را با نام propeller fan می شناسیم.این فن باعث خنک شدن coil های کندانسور می شود.

کویل تبخیری:
کویلهااساسا" دو نوعند: نوع اول آنهایی که شامل لوله هستند و نوع دوم آنهایی که شامل لوله و سطوح گسترش یافته هستند.در مورد نوع دوم پارامترهایی که در طراحی و ترتیب سطوح کویل دخالت دارند عبارت است از:
مواد،نوع یا جنس، ضخامت،ارتفاع،فضای فینها یا پره ها، نسبت سطوح پره ها به لوله،نحوه کارکرد و کاربرد تاب خوردگی لوله ها.
جنس فینها از آلومینیوم و tubeها از مس می باشد. بهتراست برای بالا بردن ضریب هدایت حرارتی فینها نیز از مس باشند ولی باید در نظر داشت که وزن کویل بیش از حد سنگین می شود ضریب هدایت حرارتی مس حدودا" 2 برابر آلومینیوم است.
واحد فیلتر:
فیلترهایی که در سیستم پکیج به کار برده می شوند از نوع خشک می باشند که اصطلاحا به آنها dry filterگفته می شود. این فیلترها از چند صفحه مشبک تشکیل شده اند که در جهت جریان به طور موازی با هم و عمود بر مسیر یا تحت زاویه ای نسبت به مسیر جریان قرار می گیرند.فیلتر به دلیل مقاومتی که در مقابل جریان هوا ایجاد می کند باعث افت درفشارهوا می شود.وجود فیلترها در محل مکش در پکیج باعث ایجاد اغتشاش در جریان هوا می شود.
سایرقسمتهای پکیج مثل کندانسور،کمپرسور ، muffler،expansion valve ،un loader، sight glass ، filter drier دقیقا مشابه چیلر هاست،با همان ساختمان و همان عملکرد (البته در ابعاد و اندازه های کوچکتر)
خط مونتاژ پکیج:
مونتاژ اجزا:
Evaporative coil
* پره ها توسط دستگاه فین پرس زده می شوند(فینها آلومینیومی هستند که توسط دستگاه پرس سوراخ و فرم دهی می شوند.
* پره ها ردیف شده و tube های مسی جازده می شوند(tube های مسی قبلا توسط دستگاه خمکن طبق اندازه بریده و خم شده اند.)
* در قسمت expand توسط دستگاه expander لوله های مسی منبسط شده و داخل فینها تثبیت می شوند.
* در قسمت جوشکاری header وdistributerوbend ها که قطعه های u شکل از لوله های مسی هستند جوش داده می شوند. جوشکاری توسط کاربید با الکترود مس صورت می گیرد.
* به دو سر evaporative coilهوا را با فشار psi300 وارد کرده و داخل استخر آبی می کنند تا سوراخها و نشتی ها مشخص شود و سپس توسط جوش منافذ گرفته می شود.
Frame
Frame ازجنس ورق گالوانیزه ضخیم است که در قسمت frame سازی پس از اینکه اجزا ان از قسمت خمکاری و پرسکاری آورده شده جوش برق داده شده و به قسمت نقاشی می رود.
مدار برق که شامل control box و قسمت راه اندازی دستگاه است پس از ساخت،در قسمت سیم کشی به خط مونتاژ اصلی آورده می شود.
Housing
Housing مربوط به قسمت blower section در پکیج می باشد که در دو مرحله ساخته می شود. قسمت ساید آن که از روی الگو طبق سایزهای مختلف برای پکیج های مختلف بریده شده است و سپس سوراخ دایره ای داخل آن خم می شود. قسمت استوانه ای در housing نیز قبلا برش خورده و آماده می شود تا توسط نقطه جوش به ساید متصل شود.
تست دستگاه:
در انتهای خط تولید سه عمل روی پکیج صورت می گیرد.
* تست فشار:در این قسمت هوا را تحت فشار psi 400 به دستگاه وارد کرده و سپس 3توسط کف صابون نشت یابی می کنیم.
* دراین مرحله %30 گاز فرئون و %70 هوا را با فشار psi250 به سیستم فرستاده که با دستگاه نشت یاب اگر leakوجود داشت مشخص می شود که دقت این مرحله بسیار بیشتر از مرحله قبل است.
* تست وکیوم:سیستم در این مرحله از هوا و کلیه گازهای موجود در آن تخلیه می شودو مطابق با جدول کریر اگر حداقل به مقدار1500_1000 میکرون جیوه برسد وکیوم ایده ال است.

چیلرهای تراکمی:

9
9چیلر در واقع آب سردفن کوئل و هواساز راتامین می کند.چیلرهای ساخت شرکت سرماآفرین در 22 مدل با ظرفیت 240_40 ساخته می شوند. چیلرهای تراکمی در مدل هایHk30،HS30،HR30،HL30 وجود دارند، که مدل HR30ازچند کمپرسور و یک کندانسور تشکیل شده که چیلرهای نوع HS30 نمونه بدون کندانسور مدلهای HR30 هستند.مدل HK30 از یک کمپرسور با کندانسور تشکیل شده و مدلHL30 نمونه بدون کندانسور مدل Hk 30است.
ابتدا سیال وارد کمپرسور شده و فشار آن بالا می رود. این افزایش فشار بطور ایده آل همدما خواهد بود، ولی در عمل دمای مبرد با افزایش فشار کمی افزایش می یابد.
درچیلرهای تراکمی بیشترازکمپرسورهای رفت و برگشتی یا پیستونی استفاده می شود کمپرسورهای پیستونی دارای بازده بیشتری هستند و حجم کمتری اشغال می کنند در صورتیکه کمپرسورهای سانتریفیوژ بازده کمتری دارند و حجم بیشتری اشغال می کنند. سپس سیال در کندانسور که در چیلرهای تراکمی یک مبدل پوسته لوله است با سیال دیگری تبادل حرارت می کند. مبرد در هنگام ورود به کندانسور معمولا در فاز بخار است. قبل از کمپرسور کنترل کننده low pressure switch قرار دارد در صورتیکه فشار مکش پایینتر از حد لازم باشد امکان دارد که مبرد در فاز مایع باشد ،لذا این کلید بلافاصله کمپرسور را متوقف می کند. بعد از کمپرسور کنترل کننده high pressure switch قرار دارد که اگر فشار از psi 40_30 در کندانسور بالا رود و باعث صدمه زدن به پیستون شود کمپرسور را به طور اتوماتیک قطع می کند.
پس از خــروج از کنـدانسـور مبـــرد در مسیر بین کندانسور و اواپراتور (کولر) از شیر اختناق (expansion valve) می گذرد که در آن بسته به نیاز سیستم و دبی گذر مبرد افت فشار پیدا می کند تا برای ورود به اواپراتور و تبادل حرارت مناسب با سیال مصرفی آماده باشد. بعد از کندانسور و قبل از expansion valveفیلتر خشک کن قرار می دهند که دارای مواد رطوبت گیر است رطوبت درون سیستم باید بسیار پایین باشد چون روی بازده سیستم تاثیر منفی می گذارد که بستگی به مقدار ظرفیت دستگاه یا شارژ دستگاه انتخاب می شود.بعد از اینکه رطوبت آنها به حداکثر رسید باید عوض شود.بعد از filter drier ،sight glass قرار دارد که در وسط آن درپوش شیشه ای یک صفحه دایره ای است که به رطوبت حساس بوده و بسته به میزان رطوبت به رنگهای خاصی در می آید .
Expansion valveمعمولا دارای دو کنترل دما و فشار است. این دو کنترل از خروجی کولر فرمان می گیرند. کنترل فشار آن درون لوله خروجی کولر قرار می گیرد و دماسنج آن توسط صفحات عایق و چسب های عایق در کنار این مسیر قرار می گیرند. اگر مبرد خروجی از کولر دارای دمای بالایی باشد شیر فشار شکن مسیر عبور مبرد را تنگ تر می کند و فشار مبرد افت بیشتری می یابد. هر چه مبرد در فشار پایین تری وارد کولر شود ظرفیت دریافت گرمای بیشتری را تا رسیدن به فشار ورود به کمپرسور دارد. و نیز اگر فشار خروجی مبرد از کولر بیش از حد پایین باشد ممکن است مبرد به حالت مخلوط بخار و مایع به سمت کمپرسور برود و به همین دلیل با گشاد کردن مسیر عور مبرد از افت فشار زیاد مبرد جلوگیری می شود.
از مجموع این چهار جزء اصلی، مبدل های کولر و کندانسور در داخل کارخانه ساخته می شود و کمپرسورها و expansion valve ها، با توجه به نوع و ظرفیت دستگاه وارد می شوند.
اواپراتور (کولر) نیز مبدلی از نوع shell and tube است که در آن مبرد که بصورت مایع است وارد لوله ها می شود و سیال مصرفی که باید خنک شود وارد پوسته کولر می شود. در کولر چون می خواهیم که دو سیکل جداگانه مبرد عبور کند و همچنین فرض می کنیم که سیال مصرفی در گردش است و رسوبی از بیرون وارد آن نمی شود پس مبرد را وارد لوله ها می کنیم و سیال در گردشی که خنک می شود وارد پوسته می کنیم. در کولر مبرد سیال مصرفی را خنک می کند و خود به صورت بخار از کولر خارج می شود و دوباره وارد کمپرسور می شود. قبل از کمپرسور discharge valve قراردارد که مدار گاز کندانسور را قطع می کند و کمپرسور برای تعمیر خارج می شود. بلافاصله پس از خروجی کمپرسورها نیز محفظه ای به نام muffler وجود دارد که مبرد گازی شکل فشار بالا در آن از درون مسیرهای پیچ داری می گذرد و بنابراین صدایی که از ورود گاز پر فشار به محیط کم فشارتر ایجاد می شود کاهش می یابد و سیستم با صدای بسیار کمتری کار می کند.

چیلرهای تراکمی سرما آفرین بسته به ظرفیت (240 – 40 تن ) دارای 1 ، 2 ، 3 ، 4 یا 6 کمپرسور هستند. انواعی که دارای کندانسور هستند (HR) عموما دارای 2 کندانسور و یک کولر هستند. در حالت های 2 ، 4 و 6 کمپرسور، نصف کمپرسورها با یک کندانسور و نیمی از لوله های اواپراتور تشکیل یک سیکل را می دهند. در واحدهایی که در آنها 3 کمپرسور وجود دارد، 2 کمپرسور بطور موازی با یک کندانسور و کمپرسور سوم با کندانسور دیگر تشکیل یک سیکل را می دهند. این تفکیک سیکل ها امکان خارج کردن بخشی از سیکل را از مدار فراهم می کند و به این ترتیب می توان بارهای مختلفی را از دستگاه گرفت و بدین صورت در هر حالت از بار جزیی دستگاه در بازدهی نزدیکتر به بازده کامل کار می کند.
تست دستگاه:
اولین تست اجزاء چیلر های تراکمی، تست کولرها و کندانسورها پیش از مونتاژ است که برای اطمینان از تحمل فشار انجام می شود. برای این کار بر روی نازل های پوسته صفحاتی جوش می شود و روی tubesheet ها نیز صفحاتی را پیچ می کنند. در این مرحله درون چادری فلزی تا حدود (psi) 90 فشار داخل مبدل می کنند که شامل %25 فرئون و %75 هوای خشک است. این فشار تا یک ساعت درون مبدل می ماند و سپس توسط دستگاهی حساس به فرئون آب بندی و یا ایجاد نشت در مبدل کنترل می شود.

* ابتدا تست فشار که در آن توسط شیر های مکش کمپرسور تا (psi) 90 هوا وارد آن می کنند و به کمک کف صابون دستگاه نشت یابی می شود.
* سپس هوا را تخلیه کرده و ابتدا تا (psi) 90،%25 فرئون و%75هوای خشک را وارد سیستم کرده و پس از گذشت زمان 3 ساعت توسط دستگاه حساس به فرئون نشت یابی می شود.
* پس از این مرحله نوبت تست برق است. در این تست پس از روشن کردن دستگاه و اطمینان از کارکرد مناسب اولیه آن، شرایطی را برای عملکرد کنترل کننده ها ایجاد می کنند تا از پاسخ آنها در شرایط بحرانی سیستم مطمئن شوند.
* سپس دستگاه به مدت 12 ساعت تحت خلا تا فشار 001/0 میلی بارقرار می دهند.
* پس از انجام این تست ها بر طق جدول مربوط به دستگاه مبرد را از طریق شیر سرویس کندانسور به داخل سیستم شارژ می کنند

هواساز

هواسازها برای سردکردن، رطوبت زدایی ، گرم کردن و تصفیه کردن به کار برده می شوند.هواسازها به دو نوع draw thru وblow thru تقسیم می شوند.اجزای اصلی هواسازها شامل mixing box، فیلتر، کویل گرمایی و کویل سرمایی و فن می باشد.
Mixing box از دو دمپر تشکیل شده که دمپر میزان دبی هوای ورودی یا خروجی را تنظیم می کند.هوای داخل محوطه return air)) و هوای ورودی fresh air)) در داخل mixing box مخلوط می شوند.
Low velocity filter بعد از mixing box قرار می گیرد و %40 هوای ورود به آن را تصفیه می کند که بعد از آن bag filter قرار دارد و %99 هوا را تصفیه می کند.
در نوع draw thru چیلر به کویل سرمایی و دیگ به کویل گرمایی متصل است که در هر فصل سال فقط یک نوع کار گرمایشی یا سرمایشی را می تواند انجام دهد و کویل دیگر آن از مدار خارج می شود. کویل ها از لوله های مسی با فین های آلومینیمی یا مسی ساخته شده اند. بعد از کویل ها فن قرار دارد که هوا را از سیال درون کویل می مکد.
نوع bow thru دو منظوره است و می تواند هر دو نوع کار گرمایش یا سرمایش را در هر فصل سال انجام دهد که در این نوع هواساز فن قبل از کویل های گرمایشی و سرمایشی قرار می گیرد.

در این گزارش کارآموزی به بررسی تفصیلی چیلر های جذبی ساخته شده درکارخانه سرما آفرین و هم چنین بررسی اجمالی محصولات دیگر این کارخانه می پردازم.
در این قسمت از گزارش به دنبال ارایه نحوه عمل کرد دستگاه چیلر جذبی آب و لیتیم برماید هستم.
این دستگاه در ظرفیت های مختلف ساخته می شود که بنا به توان تبرید مورد نیاز می توان از اندازه های مختلف آن استفاده کرد.در کارخانه سرما آفرین از حداقل توان تبرید 100 تن تا 680 تن ساخته می شود که به ترتیب از مدل 010 تا 068 نام گذاری می شوند. البته امروزه به تازگی به دنبال ساخت دستگاه با توان های کمتر هستند، بتوان بدون نیاز به سیستم تهویه مطبوع مرکزی به طور مستقل هر اتاقی را تهویه کرد ودیگر نیازی به فن کویل ها و هواساز ها نخواهد بود.
چیلر جذبی که از وسایل تهویه مطبوع است فقط وظیفه سرمایشی دارد.(البته در نوع شعله مستقیم ممکن است در نقش گرمایشی هم ظاهر شود که بعداَ بیشتر توضیح داده می شود.) از اولین سیکل های تبرید مورد استفاده بوده است .حدود 100 سال پیش در سیکل های تبرید یخچال های نفتی هم فرآیندی شبیه چیلر های جذبی امروزه انجام می شده است .به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی کم کم منسوخ شدند و دوباره امروز به همان دلیل دوباره مورد توجه قرار گرفته اند .
درکنار سیکل های جذبی چیلر، چیلر با سیکل تراکمی هم وجود دارد که در اینجا به مقایسه آن ها می پردازم :
1) در چیلر تراکمی از کمپرسور (به عنوان قلب سیکل ) استفاده می شود ولی در سیکل جذبی کمپرسور با جاذب (absorber=) و ژنراتور جایگزین شده است .
کمپرسور از برق استفاده می کند در نتیجه مصرف برق چیلر های تراکمی خیلی بیشتر از چیلر های جذبی است
2) کمپرسور ها سروصدای زیادی ایجاد می کنند و ارتعاشات بیشتری هم دارند.
3) چیلر های تراکمی به علت کوچکی و عمل کرد در فشار های بالا تر نسبت به چیلرهای جذبی دارای ضریب عمل کرد بالا تری هستند اما به دلیل افت های زیاد در آن ضریب عمل کرد کاهش می یابد .در چیلر های جذبی تک اثره single effect) ) ضریب عمل کرد حدود 0.9 است ودر تراکمی حدود 1.3 که به دلیل افت های زیاد گاهی تا 0.6 – 0.8 هم کاهش می یابد. حتی با استفاده از چیلر های جذبی دو اثره می توان C.O.P را به 1.3 تا 1.5 هم رساند..
چیلر های جذبی از یک مبرد و یک جاذب در کنار هم به عنوان سیال عامل استفاده می کنند .در یک نوع آب جاذب و آمونیاک مبرد و در نوع دیگر آب مبرد و لیتیم برماید جاذب است.

نحوه عمل کرد سیکل جذبی :

سیکلی که در اینجا توضیح داده می شود از نوع تک اثره است ، بدنه اصلی دستگاه شامل دو مخزن است که یکی در پایین و دیگری در بالای آن جای دارد .مخزن ها به شکل پوسته استوانه ای هستند و با لوله کشی های خاصی به هم و به دیگر اجزای جانبی دستگاه متصل هستند که در ادامه توضیح داده می شوند.
مخزن بالا شامل ژنراتور و کندانسور و مخزن پایین محل قرار گرفتن خنک کننده ( evaporator= ) و جاذب (absorber=) می باشد.

در خنک کننده :
که شامل آب مقطر (به عنوان مبرد) است ، آب توسط پمپ آب بر روی لوله های مسی که حاوی آب سیستم تهویه ( مثلا فن کویل ها به عنوان مصرف کننده ) به وسیله نازل هایی پاشیده می شود و به علت فشار پایین در این مخزن آب دارای دمای اشباع پایین تری می باشد و زودتر تبخیر می شود . فشار درون خنک کننده در حدود 0.3 اینچ جیوه (0.01 اتمسفر) می باشد. در نتیجه آب در دمای 45 فارنهایت ( حدود 10 درجه سانتیگراد ) تبخیر می شود و گرمای نهان تبخیر که حدود 595 کیلو کالری بر کیلو گرم است از آب درون لوله ها جذب می شود و در نتیجه باعث کاهش دمای آب تغذیه ورودی به چیلر می شود .
خنک کننده ها در انواع 1 پاس ، 2 پاس و 3 پاس ساخته می شوند و درنتیجه دارای توان های مختلف کاری خواهند شد. ( علیرغم این که در حالت کلی یک توان نامی دارند.در جداولی در کاتالوگ های دستگاه ها موجود می باشد که در فشار های بخار مختلف و تعداد پاس های متفاوت ظرفیت های بیشتر یا کمتر از توان اسمی دستگاه می توان گرفت. اگر دمای آب ورودی به کندانسور کمتر، تعداد پاس های خنک کننده بیشتر ودر فشار بخار بیشتر می توان ظرفیت بیشتری از دستگاه گرفت.) اواپراتور تنها قسمتی از دستگاه است که عایق بندی می شود.

درجاذب:

که در قسمت تحتانی مخزن پایین قرار دارد محلول نمک لیتیم برماید با غلظت حدود 59.5 درصد بدون نیاز به پمپ بر روی لوله های آب که از برج خنک کننده می آید ( چون از مخزن بالایی می آید و دارای فشار بیشتری است) پاشیده می شود تا کمی خنک شده و غلیظ شود. آب خنک کننده از برج خنک کن به جاذب رفته و به صورت 2 پاس عبور کرده و بعد به کندانسور می رود و در آن جا کار
خنک کاری را انجام می دهد.بنابر این نیازی به والو بای پاس ندارد که مقداری از آب را دوباره به برج خنک کن بفرستد و چون این والو ها گران هستند این سیکل که آب برج ابتدا از جاذب رد شده و سپس به کندانسور می رود بسیار اقتصادی است.
نمک لیتیم برماید تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد . در نتیجه بخار حاصل در خنک کننده را جذب کرده وبه علت کاهش فشار در خنک کننده باز بخار بیشتری حاصل شده و به سمت جاذب حرکت می کند و در نتیجه یک محلول رقیق به وجود می آید و توسط پمپ به سمت ژنراتور پمپ می شود.جاذب ها معمولا 2 پاس هستند.

در ژنراتور :

که در مخزن بالایی قرار دارد عمل جداسازی آب ( مبرد) از محول لیتیم برماید انجام می شود . این عمل توسط لوله های شامل بخار یا آب داغ یا در بعضی مدل ها آتش درون لوله ها ی ژنراتور که توسط مشعل (burner=) داده می شود که به ژنراتور شعله مستقیم شهرت دارد ، انجام می شود . این آب داغ یا بخار قابل استحصال از دیگ بخار و یا از طریق کلکتور خورشیدی می باشد.
توسط این گرما در ژنراتور آّ ب از لیتیم برماید جدا شده و از صفحه های eliminator عبور می کند ،چون ممکن است مقداری لیتیم برماید هم تبخیر شده و همراه آب به سمت بالا حرکت کند .این صفحه ها از نفوذ لیتیم برماید به بالا جلوگیری می کند.
ژنراتور 2 پاس بوده و دارای لوله های U شکل در انتها است و متصل به منبع بخارsteam supply) ) یا آب داغ است.
در کندانسور:
بخار به وجود آمده در ژنراتور به سمت کندانسور که در بالای ژنراتور در مخزن بالایی قرار دارد حرکت می کند و توسط آب خنک کننده که از ادامه آب لوله های جاذب می آید ،خنک شده و به آب مقطر تبدیل می شود و دوباره به خنک کننده (evaporator) باز می گردد . کندانسور 1 پاس بوده و یک ورودی و یک خروجی دارد.
اواپراتور ، جاذب و کندانسور برای تحمل فشار 150 psi (kPa 1034 ) و لوله های ژنراتور برای تحمل فشار 15 psi( 103 kPa) برای کاربرد های با بخار و 250 psi (1752 kPa) برای کاربردهای آب داغ.

بعضی مزایای دستگاه :

* قیمت راه اندازی و هزینه های مصرف آن در مقایسه با وسایل تهویه مطبوع دیگر نسبت به توان تبرید تولیدی کمتر است و نرخ استفاده بخار کمی دارد (14 psi).اگر ماشین بتواند در حالت part load کار کند و در دماهای پایین تر آب ورودی به کندانسور ،استفاده از انرژی بهینه میشود و اگر آب ورودی به کندانسور قبلا از جاذب عبور کند و بعد به کندانسور برود دیگر نیاز به والو بای پاس هم نخواهد بود و هزینه های لوله کشی و مراقبت های بعدی هم کم می شود.
* مخزن دو تکه و دو قسمتی که با یک حایل U شکل از هم جدا هستند امکان ذخیره آب یا محلول را در قسمت دیگر مخزن به هنگام تعمیرات میدهد و وقت و هزینع تعمیرات را کاهش می دهد.
* استفاده از لوله های U شکل در انتهای لوله های ژنراتور که از هزینه های نگهداری دستگاه می کاهد . چون در ژنراتور دمای آب یا بخار می تواند به 120 درجه سانتیگراد برسد و ممکن است لوله های مسی را خم کند و لوله های مسی مستقیم این مشکل را بیشتر دارند ودر لوله های U شکل این مشکل وجود ندارد .

بعضی اجزای جانبی دستگاه :

پمپ ها:

دو پمپ در این دستگاه ها استفاده می شود .یکی پمپ مبرد ( =refrigerant pump) که آب را از اواپراتور پمپ کرده و بر روی لوله های آب مصرفی از طریق نازل میپاشد،و دیگری پمپ محلول (محلول آب و لیتیم برماید) (=solution pump ) که محلول را به از جاذب به سمت ژنراتور پمپ می کند.
پمپ ها از اجزای بسیار حساس دستگاه هستند تا آن جا که تمامی اجزای کنترلی دستگاه که در ادامه توضیح داده خواهند شد برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این جز مهم از دستگاه در سیستم راه اندازی می شوند. پمپ ها باید از نوع خاصی بوده و بتوانند در مقابل ترکیب شیمیایی خورنده آب ،لیتیم برماید از خود مقاومت نشان دهند. س

مبادلهای حرارتی: heat exchangers

اواپراتور ، جاذب ، کندانسور و ژنراتور هم خود یک نوع تبادل گر حرارتی هستند که در دستگاه استفاده
شده اند و همه از نوع پوسته و لوله(tube shell) با نگهدارنده (baffle) به جز کندانسور و همه لوله ها از نوع مسی مستقیم بدون انتهای U شکل هستند به جز ژنراتور که در انتها از لوله های U شکل استفاده می کند . جنس لوله ها مس است که در اواپراتور از خارج فین کاری شده اند. در ژنراتور از لوله ها با جنس آلیاژ مس و نیکل به نسبت 90/10 استفاده می شود.
یک مبادل حرارتی وجود دارد که قبل از رسیدن محلول پمپ شده از جاذب به ژنراتور در آن کار پیش گرم کردن محلول رقیق به وسیله محلول غلیظ بازگشتی از ژنراتور انجام می شود .در این مبادل محلول رقیق از درون لوله و محلول غلیظ به دلیل ویسکوزیته بالا برای جلوگیری از افت های احتمالی درون لوله از درون پوسته عبور می کند.

سیستم های کنترل دستگاه :

در کنار قسمت های اصلی و جابی دستگاه که توضیح داده شدند قسمت های دیگری در دستگاه وجود دارند که به منظور کنترل بخش های مختلف مورد استفاده هستند که در این قسمت به اجمال به آن ها می پردازم:

* سیستم purging :

این سیستم برای خارج کردن گاز های غیر قابل چگالش از سیستم استفاده می شود. چون مبادل های حرارتی در دستگاه تحت خلا کار می کنند وجود هر گونه گاز اضافی مثل هوا و گازهای دیگر مانند هیدروژن که ممکن است از واکنش لیتیم برماید و آهن یا مس لوله ها به وجود آید ، باعث اختلال در
سیستم می شوند و باید به نحوی از سیستم خارج شوند.
روش کار به این صورت است که توسط لوله هایی از جاذب و کندانسور به دنبال مکشی که از پمپ محلول به وجود می آید بخارات اضافی کشیده شده و به سمت مخزن بالا که شامل ژنراتور و کندانسور است می رود در مسیر لوله ها یک بخش وجود دارد به نام eductor که در طول مسیر سطح مقطعش کوچک تر می شود و سرعت سیال بالا رفته فشارش پایین می آید در نتیجه مکش را به وجود می آورد . و بخارات کشیده می شوند .سپس گاز ها از کندانسور هم به دلیل همان مکشی که از پمپ محلول در eductor دوم به وجود می آید کشیده می شوند و به داخل مخزنی می روند که درون آن محلول وجود دارد هر چه این گاز بیشتر شود سطح محلول پایین می آید و وقتی به حد معینی رسید یکlevel switch به تابلو برق فرمان می دهد و چراغ سیستم purging روی دستگاه روشن می شود و با باز کردن یک والو گاز های زاید خارج می شوند.و این تنها قسمت دستی در دستگاه است که در اولین استفاده از دستگاه ممکن است سریعا نیاز به این کار باشد ولی در دراز مدت این زمان افزایش می یابد به دلیلی که بعدا توضیح داده می شود.

محافظ کرومات لیتیم :

به محلول لیتیم برماید مقداری کرومات لیتیم اضافه می شود که یک عامل ضد خوردگی در دستگاه است .و با استفاده از این ماده نیاز به تخلیه سیستم purge کاهش می یابد.

J-loop:
یک سیستم در دستگاه است که برای جلوگیری از تبلور و از بین بردن تبلور احتمالی تعبیه شده است . تبلور یا crystallization بیشتر در پوسته مبادل حرارتی که کار پیش گرم کردن محلول رقیق را انجام می دهد رخ می دهد .در صورتی که تبلور رخ دهد سطح محلول در ژنراتور بالا رفته و از لوله سرریزی که درون آن وجود دارد و تا ارتفاعی از سطح ژنراتور بالاتر قرار گرفته است به درون مخزنی ریخته می شود و از آن جا به درون جاذب ریخته می گردد و دوباره پمپ می شود و در پوسته انتقال حرارت انجام داده و باعث می شود به مرور به دلیل دمای بالای محلول بازگشتی از ژنراتور و پمپ شده به درون لوله های محلول بلور ها را از بین می برد و رفع کریستال می کند.

Cycle Guard Valve:

عمل ضد تبلور را انجام می دهد که بین دو پمپ قرار دارد و از مکش پمپ مبرد به دهش پمپ محلول و بر عکس وصل می کند و باعث می شود وقتی که در اواپراتور آب زیاد است به سمت محلول رفته و از تبلور جلوگیری کند.

Vacuum Breaker:

در مدل های چیلر جذبی با ژنراتور بخار یک بخش گنترلی به نام خلا شکن وجود دارد .در کندانسور بخار که تقطیر می شود ، حجم آن کم می شود و ممکن است در محفظه کندانسور خلا به وجود آید و انتقال حرارت به خوبی انجام نشود به همین خاطر این قسمت را به دستگاه اضافه کرده اند.که وقتی
فشار داخل کندانسور از حد معینی کمتر شد ساچمه ای کنار رفته و هوا وارد سیستم شده و خلا را می شکند.

Rupture Disk:

در ژنراتور هایی که از آب داغ استفاده می کنند فشار درون لوله ها زیاد است و اگر لوله ها سوراخ شوند فشار زیادی به بدنه وارد می شود . یک دیسک کربنی که بین دو فلنج که به هم پیچ شده اندو به محفظه متصل شده اند و هر وقت فشار از psi 15 بیشتر شود شکسته شده و بخار بیرون می زند .

High / Low Level Valves :

این دو دریچه برای کنترل سطح آب در اواپراتور در دستگاه قرار گرفته اند .اگر سطح آب از مقداری بیشتر شود Level High عمل کرده وآب را به سمت جاذب هدایت می کند تا از تبلور جلوگیری کند .و اگر سطح آب از مقداری کمتر شود آب توسط Low Level به سمت اواپراتور کشیده می شود.و از خشک کار کردن دستگاه جلوگیری می کند.

بعضی تست هایی که بر روی دستگاه انجام می شود:
* تست صدا : صدای دستگاه نباید از 80db بیشتر شود.
* تست هوای خشک: که با فشار 5psi2 هوای خشک به داخل سیستم می فرستند و با کف صابون به بررسی نشت های احتمالی می پردازند. به عنوان دستگاهی که بیشتر قسمت های آن تحت خلا کار می کند عیب نشتی هوا مهم ترین عیب احتمالی دستگاه است.
* 9تست فریون:
که با 25% فریون و 75% هوای خشک انجام می شود .و شبیه تست قبلی انجام می شود.
* تست هلیم: تست دقیق تری که وجود دارد این تست است که در آن در بیرون دستگاه در زیر یک چادر گاز هلیم پاشیده می شود که درون دستگاه به وسایل اندازه گیری دقیقی متصل است .اگر مقدار ورود هلیم به داخل سیستم ازnlit/s 0.1 بیشتر شود باید مکان عیب مشخص و رفع نشتی شود.
* تست هیدرواستاتیک:
که در آن درون لوله ها از آب پر شده و با فشار 15psi جریان می یابد و در پوش های انتهای جاذب را بسته و پیچ ها را سفت می کنند، اگر در مدت حدود یک ساعت آب از آن خارج شود به بررسی علت و رفع نشتی می پردازند.

در این قسمت به بررسی محصولات دیگر این کارخانه می پردازم.
چیلر تراکمی :compression chillers
از کمپرسور به عنوان قلب دستگاه استفاده می کند. نحوه عمل کرد آن شبیه سایر سیکل های تبرید است و تحت فشار های خیلی بالاتر نسبت به چیلر جذبی کار می کند

. در مدل های 30HR/S/K/L با کندانسور های هوایی (S) یا آبی R ساخته می شوند.
در این کارخانه در 22 مدل از 35 تا 140 تن ساخته می شود .مدل های 30HR ,30HS به ترتیب
مدل های این دستگاه از نوع کندانسور هوایی و آبی هستند.و با4 کمپرسور کار می کنند.

از آن جا قلب دستگاه های چیلر تراکمی کمپرسور ها هستند قسمت های کنترلی زیادی در این دستگاه وجود دارد که در صورت بروز اشکال در هر یک از اجزای مرتبط با کمپرسور ،از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود

بعضی اجزای کنترلی دستگاه:

محافظ قطع جریان :standby compressor protection
اگر مشکلی در عمل کرد کمپرسور ها به وجود آید فقط آن کمپرسور توسط سیستم شناسایی و قطع می شود. و بقیه کمپرسور ها به کار خود ادامه خواهند داد.

Manual Transfer Switch :
چون کمپرسور ها به صورت پله ای کار می کنند یعنی یکی وارد مدار شده و در صورت نیاز بقیه وارد مدار خواهند شد (این کار با دستور ترموستاتی انجام می شود که در مسیر آب خنک شونده وجود دارد) همیشه یک کمپرسور پیشرو (lead) وجود دارد که ،می توان به صورت دستی کاری کرد که بار به صورت متعادل بین کمپرسورها تقسیم شود و همیشه یک کمپرسور به عنوان کمپرسور پیشرو نباشد.
علاوه بر این یک مزیت دیگر استفاده از این سیستم استفاده از 4 کمپرسور به جای یک کمپرسور بزرگ است که از سروصدای زیاد جلوگیری کرده و احتمال از کار افتادن کل دستگاه را کاهش داده است .و با استفاده از سیستم پله ای از نظر اقتصادی هم بهینه شده است.

فنر ضد ارتعاش و صدا خفه کن : Spring Vibration isolator & Muffler

برای جلوگیری از ارتعاشات زیاد کمپرسور به خاطر ماهیت ضربه ای بودن آن و کم کردن صدای گاز داغ از این دو جز آکوستیکی در دستگاه استفاده می شود. فنر ها در پایه کمپرسور ها نصب می شوند.

سنسور های حرارتی:
بر سر راه ورودی به کمپرسور کار گذاشته می شود تا از صدمه خوردن به کمپرسور در اثر گرمای زیاد جلوگیری شود. و بر مبنای کنترل دما و فشار کار می کنند . و به شیر فشار شکن expansion valve متصل هستند.

صافی خشک کن: Filter Drier
رطوبت احتمالی ورودی به سیکل را جذب می کند.

Sight Glass :

به عنوان نشان گر رطوبت جمع شده در Filter Drier است .

گرم کن روغن: Oil Heater

یک گرم کن برای گرم نگه داشتن روغن درون کمپرسور وجود دارد که در مواقعی که کمپرسور کار نمی کند روغن درون آن گرم باقی بماند و هنگام راه اندازی دوباره آن به کمپرسور آسیب وارد نشود.

بی بار کننده الکتریکی: Electric Unloader
یک بی بار کننده الکتریکی در دستگاه وجود دارد که به هنگام نیاز کمپرسور ها و سیلندرهای آن ها را وارد مدار می کند و از نظر بهینه سازی مصرف کمک شایانی می کند.

فن کویل:Fan coils

در مدل های 42A و 42H به ترتیب افقی و عمودی در توان های هوادهی 210 ، 330 ، 430 ، 600 و 800 فوت مکعب بر دقیقه cfm)) ساخته می شوند و دارای کلید های سه حالته کم ، متوسط و زیاد هستند که جریان کمتری را بکشند.
حجم ، وزن و صدای کم از مزایای این واحد است . شامل یک موتور و یک یا دو فن سانتریفوژ هستند و دارای یک کویل می باشند که بنا به کاربرد گرمایشی یا سرمایشی به بویلر یا چیلر وصل می شوند .

هواساز : Air Handling Unit

در یازده مدل با ظرفیت های 2500-39800 cfm و به صورت های blow thru , draw thru ساخته می شوند و در جاهایی که حساس هستند مانند بیمارستان ها ، داروخانه ها و……..استفاده می شوند زیرا علاوه بر کارهای گرمایشی یا سرمایشی کار رطوبت زنی / زدایی و گرفتن گردو غبار و خار و خاشاک ) (filterرا هم انجام می دهند . هر کدام از این اعمال در یک بخش مجزا انجام می شود .
Blow thru, draw thru یک فرق اساسی دارند و آن در توانایی نوع Blow thru در کار کردن و سرویس دهی گرمایشی یا سرمایشی دلخواه در شب و روز های پیاپی و این که نوع draw thru در هر
فصل سال فقط یک نوع کار گرمایشی یا سرمایشی را می تواند انجام دهد و کویل دیگر آن از مدار خارج است. علت نام گذاری آن ها به خاطر عبور هوا توسط فن مربوطه نسبت به کویل می باشد ، که اگر هوا از روی کویل کشیده شود draw thru و اگر روی کویل دمیده شود Blow thru می باشد.
در بعضی از مدل ها یک جز(section) به نام mixing box وجود دارد که از مخلوط هوای داخل محوطه (return air) و هوای تغذیه ورودی استفاده می کند.
هر دو نوع قسمت هایی به نام damper دارند که برای تنظیم دبی هوای ورودی یا خروجی استفاده می شوند .
ترتیب section ها ، نوع filter ها ، جنس و نوع فین کویل ها( که از جنس های آلومینیوم و مس ساخته می شوند) و …….. بستگی به شرایط موجود و انتخاب دارد.
فیلتر ها ، رطوبت زدا و……. معمولا قبل از کویل نصب می شوندتا از چسبیدن گرد و خاشاک و….به فین ها و اختلال در انتقال حرارت جلوگیری شود .

کندانسورهای هوایی : Air Cooled condensers

در مدل های 09DD016,09DD044 ساخته میشوند و دارای سه فن با موتور مجزا بوده و برای خنک کردن مبرد ها استفاده می شود . می توان 1 ، 2 ، 3 و 6 کویل را در این دستگاه خنک کرد و حتی در کویل ها مبرد های مختلف جریان داد . در کنترل این دستگاه از سیستم پله ای با توجه به دمای مبرد استفاده می شود. در این سیستم کنترلی دمای هوای اطراف هم در نظر گرفته می شود .

مثلا در زمستان که دما پایین تر است ممکن است اختلاف دمای بیشتری در مبرد به وجود آید پس باید فن های کمتری در مدار قرار گیرند .

پکیج: Packages

در مدل های 50DA با کندانسور هوایی یک جا ، 50BB با کندانسور هوایی جدا و 50BA با کندانسورهای آبی ودر ظرفیت های مختلف ساخته می شوند .و به علت استفاده از یک کمپرسور دارای توان تبرید کمتری نسبت به چیلر ها هستند.
از دو نوع فن به نام های indoor fan یا فن اواپراتور که از نوع سانتریفوژ است و به تعداد کانال های خروجی از آن ها در سیستم نصب می شود .و همچنین فن دیگری به نام outdoor fan یا فن کندانسور که از نوی پروانه ای است و در مدل های 50DA از ان ها استفاده می شود.
هوا از بیرون توسط فن draw thru که متعلق به اواپراتور است از روی کویل آن عبور می کند و گرمای خود را به مبرد درون آن می دهدو وارد کانال منتهی به اتاق می شود.و مبرد بعد از عبور از کمپرسور وارد کندانسور می شود که ممکن است هوایی مجتمع ( یعنی کندانسور هوایی یک جا ) ، هوایی جدا یا آبی باشدو در آنجا خنک می شود.
فن های اواپراتور دارای یک موتور هستند و بر روی محور آن قرار می گیرند. ولی در کندانسور های هوایی برای هر فن یک موتور وجود دارد.
یک نکته قابل توجه استفاده از پولی و تسمه در اتصالات محرک فن ها است که به ما این توانایی را می دهد که در شرایط مختلف دور ها و در نتیجه cfm های مختلف را از دستگاه بگیریم .
در ورودی های هوا در کندانسور و اواپراتور از انواع صافی ها استفاده می شود .مثلا در اواپراتور از صافی های آلومینیومی 5 لایه استفاده می شود که از ورود گرد و غبار و …. به داخل آن و اختلال در انتقال حرارت جلوگیری می کند .

کندانسور های مورد استفاده در مدل های 50BA از نوع tube in tube هستند که در واقع یک لوله دو جداره است که کار خنک کاری مبرد را انجام می دهد .

کمپرسور از نوع 06R-06D به صورت جوش خورده در پایین ترین قسمت دستگاه نصب می شود.
از unloader هم برای کنترل ظرفیت دستگاه و خارج کردن سیلندرهای اضافی از مدار استفاده می شود .
از هیتر برای گرم نگه داشتن روغن درون کمپرسور برای ایمنی آن در هنگام restart استفاده می شود.
تایمر برای restart دستگاه بعد از قطع ان به هر دلیلی استفاده می شود .یعنی هر بار که دستگاه به هر دلیلی از کار ایستاد برای شروع کار مجدد فورا وارد عمل نمی شود بلکه ابتدا کنترل گر های مختلف فرمان خود را می دهند و contactor ها متصل می شوند و در انتها کمپرسور وارد عمل شده و در واقع سیکل آغاز می شود. یا اگر دستگاه به هر دلیلی از کار بایستد ،مثلا به خاطر زیاد یا کم بودن فشار کمپرسور ( توسط low/ high pressure stat) بعد از بر طرف شدن آنی عیب فورا دستگاه شروع به کار نمی کند بلکه مدت 5 دقیقه بعد شروع به کار خواهد کرد تا یک ثبات در شرایط ترمودینامیکی دستگاه به وجود آید.

برخی از دستگاه های استفاده شده در شرکت:

1.دستگاه plotterیا نقشه کش که نقشه مورد نظر که با نرم افزار auto cat کشیده میشود هز طریق floppy در داخل دستگاه قرار گرفته و مشعل روی دستگاه که مجهز به هوا برش است مسیر مشخص شده را دنبال می کند وبه این ترتیب فلزات به شکل مورد نظر بریده می شوند.

2. دلیر اتوماتیک:
در کنترلر این دستگاه از pc استفاده می شود . برنامه مربوطه با ms Dos راه اندازی می شود که این برنامه نیز به زبان C نوشته شده است.
فرمان های مربوطه از طریق pc ویک مدار آنالوگ واسطه به دستگاه میرسد. در این دستگاه حرکت بالا و پایین مته هیدرولیکی میباشد.

3. دستگاه اره کمان:

4. سنگ مغناطیسی:
این یک دستگاه روسی می باشد که مدار کنترلی ان رله کنتاکتوری است. دارای یک سینی متحرک که قطعه کار روی ان قرار می گیرد و با حرکت چپ و راست سینی و عقب و جلو موتور سطح قطعه را صاف می کند. حرکت سینی نیز هیدرولیکی می باشد.

5

16


تعداد صفحات : 70 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود