باسمه تعالی
دانشگاه آزاد واحد …
دانشکده فنی مهندسی
گروه مهندسی عمران
کارآموزی
محل کارآموزی : معاونت عمران شهرداری
نیمسال دوم …
استاد راهنما : دکتر …
نام و نام خانوادگی:
شماره دانشجویی :
فهرست
عنوان 4
معرفی محل کارآموزی 4
شرح وظایف حوزه معاونت فنی و عمرانی 5
گزارش کارآموزی 6
مناقصه 6
مناقصه گزار به چه کسی اطلاق می شود؟ 7
مناقصه گر به چه کسی اطلاق می شود؟ 7
طبقه بندی معاملات چیست و در چه نوع معامله ای نیاز به برگزاری مناقصه می باشد؟ 7
چند نوع مناقصه وجود دارد؟ طبقه بندی مناقصات به چه صورت می باشد؟ 8
فرآیند برگزاری مناقصات شامل چه مراحلی است؟ 8
روشهای انجام مناقصه چیست؟ 9
اسناد مناقصه شامل چه مواردی می شود؟ 9
کاربرگ چیست؟ 10
مفاد فراخوان مناقصه (آگهی مناقصه) شامل چه مواردی میشود؟ 10
نامه دعوت به ارائه پیشنهاد حاوی چه مطالبی است؟ 11
ارزیابی کیفی مناقصه گران شامل چه مواردی است؟ 11
شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها به چه صورتی است؟ 12
مراحل گشایش پیشنهادها به چه شکلی است؟ 12
مناقصه در چه شرایطی تجدید می شود؟ 13
مناقصه در چه شرایطی لغو می شود؟ 13
مراحل ترک تشریفات مناقصه چیست؟ و در چه مواردی ترک تشریفات صورت می گیرد؟ 14
چگونه به دعاوی بین مناقصه گر و مناقصه گزار رسیدگی می شود؟ 14
موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه چیست؟ 15
اقسام قراردادهای عمومی یا اداری 17
انواع قراردادهای پیمانکاری 18
قرارداد بر اساس فهرست ها 18
قرارداد انجام کار توسط کارفرما (امانی) 18
جایگاه قرارداد پیمانکاری در تقسیم بندی عقود 18
مطالعه ی قرارداد پیمانکاری از حیث لزوم و جواز (لازم یا جایز بودن) 19
مطالعه ی قرارداد پیمانکاری از حیث نحوه ی انعقاد (ساده یا تشریفاتی بودن) 19
معنی و مفهوم نسبی بودن قرارداد پیمانکاری دولتی 20
مسئله ی تعهد به نفع شخص ثالث در قراردادهای پیمانکاری دولتی 20
مسئله ی تعهد به ضرر شخص ثالث در قراردادهای پیمانکاری دولتی 20
متره و برآورد 21
تعریف متره 21
انواع متره 21
متره بسته 22
متره باز (تجزیه بها یا آنالیز بها) 23
دو هدف اساسی متره و برآورد 23
مهمترین اسناد و مدارک مورد نیاز 24
انواع برآورد 25
فهرست بها چیست؟ 27
نتیجه گیری 29
عنوان : کارآموزی
معرفی محل کارآموزی : معاونت عمران شهرداری
شهرداری وظایف مختلف را در راستای اهداف گسترش شهر را در کشور بر عهده دارد که از جمله می توان به مواردی اشاره کرد . اجرای برنامه ها و دستورالعمل های صادر شده در خصوص شهر و آبادانی و امکانات لازم برای پیشرفت سطح شهر و گسترش و زیبایی در سطح شهر – جمع آوری زباله – ساخت مکانهای تفریحی و ایجاد مکان های فرهنگی ، تحقیق و جمع آوری و اطلاعات مورد نیاز در زمینه ی سازندگی و گسترش و کشف روشهای جدید در مورد عملکرد آنها و اخذ شیوه های مناسب به منظور برنامه ریزی و اجرای برنامه ها ، انعکاس مناسب از سطح شهر . شهرداری را می توان یکی از سازمانهای فعال زیر نظر وزارت کشور دانست که برای گسترش زیبایی سطح شهر فعالیت می کند یکی از ارکان های مهم شهر محسوب می شود . شهرداری می تواند به نیرو بخشی و تحقیق و ارائه روشهای نوین در زمینه گسترش شهر کمک بسیاری داشته باشد .
شهرداری از نظر نمودار سازمانی و تقسیمات کاری ، همچون سایر اداره ای از واحدهای مختلفی تشکیل شده که می توان به ترتیب اولویت ها این گونه بیان نمود .
۱-شهردار( ریاست ) ۲- معاونت ۳- امور مالی و اداری ۴- امور کارگزینی ۵- امور دفتری ۶- روابط عمومی ۷- واحد مهندسی شهرداری ۸- واحد شهرسازی ۹- نگهبانی
شهرداری علاوه بر بخش های فوق از سایر بخش های دیگر نیز تاسیس شده از جمله می توان به آتشفشانی که زیر نظر شهرداری است و واحد موتوری شهرداری واحد اجرایت و واحد کنترل حمل و نقل شهری را نام برد .
شرح وظایف حوزه معاونت فنی و عمرانی :
1- نگهداری و مرمت معابر شهری
2- نگهداری و مرمت مستحدثات ساختمانهای شهرداری
3- برنامه ریزی پروژه های عمرانی
4- اجرای کلیه پروژه های مصوب شهرداری
5- نظارت بر کلیه پروژه های اجرایی شهرداری
6- تهیه اسناد مناقصه و واگذاری پروژه ها به پیمانکاران انتخاب شده
7- متره و برآورد برخی از پروژه ها
8- تحویل پروژه های عمرانی انجام شده از پیمانکاران
9- کنترل و تحویل طرحهای عمرانی که توسط سایر معاونتها و سازمانهای شهرداری انجام می شود
10- شرکت در کمیسیونهای معاملات تحویل پروژه ها و …
11- صدور مجوز و نظارت عالیه بر عملیات حفاری انجام شده توسط ادارات حفار
12- ارائه خدمات عمرانی به نواحی حریم شهر
13- آماده سازی محدوده های توسعه شهری
گزارش کارآموزی :
در طی ساعاتی که در شهرداری حضور یافتم با قرارداد ها ، مناقصات ، متره و برآورد پروژه ها ، فهرست بها آشنا شدم. در ادامه با مفهوم قرارداد و مناقصه ، متره و برآورد آشنا خواهیم شد .
مناقصه :
مناقصه عبارت است از روشی برای خرید کالا یا خدمات که تمامی پیشنهادهای رسیده در یک زمان و در حضور پیشنهاد دهندگان بررسی شده و پایین ترین قیمت قبول می گردد.
"مناقصه" فرآیندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت را پیشنهاد کرده باشد، واگذار می شود و مناقصه برای دسترسی به دو مولفه اساسی در خرید کالا و خدمات، به اجرا گذارده می شود.
تفاوت مناقصه با مزایده در این است که جای خریدار و فروشنده عوض می شود: در اینجا خریدار تقاضای خود را برای کالا یا خدماتی اعلام می کند و فروشندگان پیشنهاد قیمت فروش را اعلام می کنند و این قیمت برای بدست آوردن معامله مرتبا کاهش می یابد. در پایان پایین ترین قیمت برنده مناقصه خواهد بود.
مناقصه گزار به چه کسی اطلاق می شود؟
مناقصه گزار دستگاه یا ارگانی است که برگزاری مناقصه را بعهده دارد و مناقصه گزار می تواند شامل ارگانها و سازمانهای زیر باشد: قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه ها , سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی , موسسات انتفاعی وابسته به دولت , بانکها و موسسات اعتباری دولتی , شرکتهای بیمه دولتی , موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی ، موسسات عمومی , بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی , شورای نگهبان قانون اساسی و همچنین دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است .
مناقصه گر به چه کسی اطلاق می شود؟
مناقصه گر شخص حقیقی یا حقوقی است که اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه شرکت می کند.
طبقه بندی معاملات چیست و در چه نوع معامله ای نیاز به برگزاری مناقصه می باشد؟
معاملات به سه دسته تقسیم می شوند: الف- معاملات کوچک، ب- معاملات متوسط، ج- معاملات بزرگ
الف- معاملات کوچک: مبلغ آن کمتر از(۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) می باشد و توسط کارپرداز انجام می گیرد.
ب- معاملات متوسط: معاملاتی هستند که مبلغ آن از معاملات کوچک بیشتر و از ده برابر (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) آن کمتر باشد. (توسط کارپرداز و پس از اخذ حداقل سه فقره استعلام انجام می گردد.)
ج- معاملات بزرگ: معاملاتی است که مبلغ آن از ده برابر مبلغ معاملات کوچک بیشتر باشد (بیشتر از ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) که جهت انجام آن نیاز به برگزاری مناقصه می باشد.
چند نوع مناقصه وجود دارد؟ طبقه بندی مناقصات به چه صورت می باشد؟
الف- مناقصات از نظر مراحل بررسی به انواع زیر طبقه بندی می شوند:
– مناقصه یک مرحله ای: مناقصه ای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد، دراین مناقصه پاکتهای پیشنهاد مناقصه گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می شود.
– مناقصه دو مرحله ای: مناقصه ای است که به تشخیص مناقصه گزار، لازم به بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها باشد. در این مناقصه، کمیته فنی بازرگانی تشکیل می شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصه گزارش می کند که پس از بررسی کمیته فنی بازرگانی، پاکت های قیمت پیشنهاد دهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را احراز کرده اند، مشهود می شود و پس از ارزیابی مالی برنده مناقصه تعیین می گردد.
ب- مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران به انواع زیر طبقه بندی می شوند:
– مناقصه عمومی: مناقصه ای است که در آن فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به اطلاع مناقصه گران می رسد.
– مناقصه محدود: مناقصه ای است که در آن به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار، محدودیت برگزاری مناقصه عمومی با ذکر ادله تایید شود. فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه گران صلاحیتدار به اطلاع مناقصه گران می رسد.
فرآیند برگزاری مناقصات شامل چه مراحلی است؟
فرآیند برگزاری مناقصات به ترتیب شامل مراحل زیر است :
الف- تامین منابع مالی از سوی مناقصه گزار
ب- تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ ( یک مرحله ای یا دو مرحله ای ، عمومی یا محدود)
ج- تهیه اسناد مناقصه
د- ارزیابی کیفی مناقصه گران در صورت لزوم
ه- فراخوان مناقصه
و- ارزیابی پیشنهادها
ز- تعیین برنده مناقصه و انعقاد قرارداد
روشهای انجام مناقصه چیست؟
مناقصه به طرق زیر انجام می شود:
الف- در معاملات کوچک، کارپرداز یا مامور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا و خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور مشخص و به تشخیص و مسئولیت خود، معامله را با تامین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد.
ب- در معاملات متوسط، کارپرداز یا ماموریت خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تامین کیفیت مورد نظر، چنانچه بهای بدست آمده مورد تایید مسئول واحد تدارکاتی یا مقام مسئول هم تراز وی باشد، معامله را با عقد قرارداد یا اخذ فاکتور انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تایید مسئول تدارکاتی یا مقام مسئول هم تراز وی، به تعداد موجود کفایت می شود.
ج- در معاملات بزرگ، به یکی از روشهای زیر عمل می شود:
– برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار
– برگزاری مناقصه محدود
اسناد مناقصه شامل چه مواردی می شود؟
اسناد مناقصه شامل اجزای زیر است:
۱- نامه دعوت به ارائه پیشنهاد (دعوت نامه)
۲- دستورالعمل شرکت در مناقصه، همراه با کاربرگ های ضمانت نامه شرکت در مناقصه و ضمانت نامه انجام تعهدات
۳- برگ پیشنهاد مناقصه
۴- موافقت نامه پیمان و شرایط پیمان، شامل عمومی و خصوصی
۵- نقشه ها و مشخصات فنی
۶- جدولها (در صورت وجود)، از جمله جدول پرداختها، جدول زمانی کارها، جدول تضمین ها یا شاخص های عملکردی، جدول داده ها و جدول (یا فهرست) مقادیر و قیمتها
۷- فرمها، گواهی نامه ها، تاییدیه ها و مدارک دیگر (در صورت وجود)
۸- الحاقیه های صادره بعدی از سوی مناقصه گزار، در طول برگزاری مناقصه
کاربرگ چیست؟
کاربرگ یا فرم، نوعی صفحه کاغذی یا الکترونیکی مورد استفاده در تنظیم اسناد و اطلاعات قابل ذخیره است که در روی آن، فضاهایی برای وارد کردن اطلاعات و مشخصات در نظر گرفته شده باشد.
مفاد فراخوان مناقصه (آگهی مناقصه) شامل چه مواردی میشود؟
ا لف – مفاد فراخوان مناقصه حداقل باید شامل موارد زیر باشد :
نام و نشانی مناقصه گزار
نوع ,کمیت و کیفیت کالا یا خدمات
نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه
محل , زمان و مهلت دریافت اسناد , تحویل و گشایش پیشنهادها
مبلغ برآوردشده معامله و مبانی آن ( در صورتی که تعیین آن میسر یا به مصلحت باشد ) در مواردی که فهرست بهای پایه وجود دارد , برآورد مربوط طبق فهرست یادشده تهیه میشود .
ب – فراخوان مناقصه عمومی باید به تشخیص مناقصه گزار از دو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار کشوری یا استان مربوط منتشر گردد .
ج – مناقصه گزار میتواند علاوه بر موارد مذکور در بند ب این ماده از طریق سایر رسانه های گروهی و رسانه های ارتباط جمعی یا شبکه های اطلاع رسانی نیز فراخوان را منتشر نماید .
د – درصورتی که نیاز به برگزاری مناقصه بین المللی باشد,یااستفاده ازتسهیلات اعتباری خارجی مطرح باشد,بایدباکسب مجوزهای مربوط و با رعایت موازین قانون حداکثر استفاده از توان فنی , مهندسی , تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور مصوب ۱۲/۱۲/۱۳۷۵ آگهی مربوط در یکی از روزناهه های کثیرالانتشار و حداقل یک نوبت در یکی از روزنامه های انگلیسی زبان و داخل یک مجله یا روزنامه بین المللی مرتبط با موضوع مناقصه , منتشر میشود.
نامه دعوت به ارائه پیشنهاد حاوی چه مطالبی است؟
نامه دعوت به ارائه پیشنهاد (دعوت نامه) عنوان مدرکی است که از سوی مناقصه گزار به تمام شرکت کنندگان منتخب، فرستاده شده و با وصول آن، می توانند اسناد مناقصه را دریافت کنند. نامه دعوت به ارائه پیشنهاد، به اختصار " دعوت نامه" هم نامیده می شود. این نامه قسمتی از اسناد مناقصه تلقی می گردد .
ارزیابی کیفی مناقصه گران شامل چه مواردی است؟
ارزیابی کیفی مناقصه گران شامل موارد زیر می باشد:
الف – در ارزیابی کیفی مناقصه گران , باید موارد زیر لحاظ شود :
– تضمین کیفیت خدمات و محصولات
– داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر
– حسن سابقه
– داشتن پروانه کار یا گواهینامه های صلاحیت , در صورت لزوم
– توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم
ب – مراحل ارزیابی کیفی مناقصه گران به شرح زیر است :
– تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی معیارها
– تهیه اسناد ارزیابی
– دریافت , تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان
– ارزیابی اسناد دریافت شده و تعیین امتیاز هر یک از مناقصه گران و رتبه بندی آنها
– اعلام اسامی مناقصه گران صلاحیتدار به کارفرما و امتیازات و رتبه آنها ( تهیه لیست کوتاه)
– مستندسازی ارزیابی کیفی مناقصه گران
ج – سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است با همکاری دستگاههای اجرایی حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون آئین نامه اجرایی ارزیابی کیفی مناقصه گران را با رعایت موازین مقرر در این ماده که بیانگر شاخص های اندازه گیری و روش ارزیابی مناقصه گران باشد تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند .
شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها به چه صورتی است؟
شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها به صورت زیر است:
الف – هیچ یک از شرکت کنندگان در مناقصه , جز در مواردی که در اسناد مناقصه پیش بینی شده باشد , نمی توانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند .
ب – شرکت کنندگان در مناقصه , اسناد مناقصه و پیشنهادهای خود را باید در پاکت های جداگانه لاک و مهر شده شامل تضمین ( پاکت الف ) , پیشنهاد فنی بازرگانی ( پاکت ب ) و پیشنهاد قیمت ( پاکت ج ) بگذارند و همه پاکت ها را در لفاف مناسب و لاک و مهر شده قرار دهند .
ج – مناقصه گزار موظف است در مهلت مقرر همه پیشنهادهای ارائه شده شرکت کنندگان را پس از دریافت , ثبت و تا جلسه بازگشایی از پاکت ها صیانت نماید .
د – هرگونه تسلیم , تحویل , اصلاح , جایگزینی و یا پس گرفتن پیشنهاد باید به صورت قابل گواهی و درمهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود .
مراحل گشایش پیشنهادها به چه شکلی است؟
گشایش پیشنهادها به صورت زیر است:
الف – پیشنهادهای مناقصه گران در زمان و مکان مقرر گشوده میشود .
ب – مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است :
۱- تهیه فهرست اسامی دریافت کنندگان اسناد , ( پیشنهاد دهندگان ) , حاضران و شرکت کنندگان در جلسه
۲- بازکردن پاکت تضمین ( پاکت الف ) و کنترل آن
۳- بازکردن پاکت فنی بازرگانی
۴- بازکردن پیشنهاد قیمت و کنترل از نظر کامل بودن مدارک و امضای آنها و کنار گذاشتن پیشنهادهای غیرقابل قبول در مناقصات یک مرحله ای
۵- تحویل پاکت های فنی بازرگانی به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحله ای
۶- تهیه و تنظیم و امضای صورتجلسه گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مناقصه
۷- تحویل پاکت های قیمت و پاکت تضمین پیشنهادهای ردشده به مناقصه گزار برای استرداد به ذی نفع
ج – درصورت برگزاری مناقصه دو مرحله ای , زمان و مکان تشکیل جلسه گشایش پیشنهادهای قیمت , درجلسه گشایش پاکتها اعلام خواهد شد , این مدت فقط برای یک بار تا سقف مدت اعتبار پیشنهادها قابل تمدید است . دراین صورت پاکتهای قیمت در یک لفاف لاک و مهر شده توسط دستگاه مناقصه گزار صیانت میشود . در مناقصات یک مرحله ای , پیشنهادهای قیمت بی درنگ گشوده و براساس ماده ۲۰ این قانون , برنده مناقصه تعیین میشود .
د- دستگاه مناقصه گزار مکلف است ازمناقصه گران یا نمایندگان آنها جهت حضوردرجلسه گشایش پیشنهادهای مالی دعوت نماید.
مناقصه در چه شرایطی تجدید می شود؟
مناقصه در شرایط زیر تجدید می گردد:
– کم بودن تعداد مناقصه گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه
– امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد
– پایان مدت اعتبار پیشنهادها
– رای هیات رسیدگی به شکایات
– بالا بودن قیمتها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد
مناقصه در چه شرایطی لغو می شود؟
مناقصه در شرایط زیر لغو میشود:
– نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد
– تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر درماهیت مناقصه گردد
– پیشامدهای غیر متعارف نظیر جنگ، زلزله، سیل و مانند آنها
– رای هیات رسیدگی به شکایات
– تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه گران
مراحل ترک تشریفات مناقصه چیست؟ و در چه مواردی ترک تشریفات صورت می گیرد؟
مراحل ترک تشریفات مناقصه به صورت زیر است:
الف- تهیه گزارش توجیهی ترک تشریفات مناقصه توسط واحد متقاضی و ذکر دلایل ترک تشریفات و صرفه و صلاح بودن موضوع در آن
ب- تایید گزارش توجیهی توسط بالاترین مقام اجرائی دستگاه
ج- تشکیل جلسه کمیسیون ترک تشریفات و تنظیم صورتجلسه
د- عقد قرارداد
ترک تشریفات مناقصه در مواردی که انجام مناقصه بر اساس گزارش توجیهی دستگاه مناقصه گزار به تشخیص یک هیات سه نفره مرکب از مقامات مربوطه، میسر نباشد، می توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیات ترک تشریفات مناقصه، با رعایت صرفه و صلاح دستگاه، ترتیب انجام این گونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد، برای یک نوع کالا یا خدمات تعیین و اعلام خواهد نمود.
چگونه به دعاوی بین مناقصه گر و مناقصه گزار رسیدگی می شود؟
به منظور رسیدگی به دعاوی بین مناقصه گر و مناقصه گزار، هیات رسیدگی تشکیل می گردد. اساسنامه هیات رسیدگی به شکایات به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
وظایف هیات رسیدگی به شکایات به شرح زیر است:
الف- رسیدگی به اعتراضات مربوط به اجرا نشدن هر یک از مواد این قانون
ب- صدور رای تجدید یا لغو مناقصه
در موارد زیر رسیدگی به شکایات از سوی هیات رسیدگی صورت نمی گیرد:
• معیارها و روش های ارزیابی پیشنهادها
• ترجیح پیشنهاد دهندگان داخلی
• اعتراضاتی که یک ماه پس از اعتبار پیشنهادها ارسال شده باشد
• شکایت برندگان مناقصات پس از انعقاد قرارداد
موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه چیست؟
در موارد زیر الزام به برگزاری مناقصه نیست و دستگاههای اجرایی میتوانند بدون انجام تشریفات مناقصه , معامله مورد نظر را انجام دهند :
الف – خرید اموال منقول , خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسئولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آنها منحصر به فرد ( انحصاری ) بوده و دارای انواع مشابه نباشد .
ب – خرید , اجاره به شرط تملیک یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول که به تشخیص و مسئولیت وزیر و یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آنها با کسب نظر از هیات کارشناسان رسمی دادگستری حداقل سه نفر و یا هیات کارشناسان خبره مربوطه در صورت نبود کارشناسان رسمی انجام خواهد شد .
ج – خرید اموال منقول و غیرمنقول , کالا و خدمات با قیمت تعیین شده یا کمتر یا حقوقی که نرخ های آنها از طرف مراجع قانونی ذیصلاح تعیین شده باشد .
د – تعمیر تجهیزات و ماشین آلات ثابت و متحرک و تامین تجهیزات و ماشین آلات صرفاً جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که شامل توسعه واحد نگردد به تشخیص و مسئولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آنها با رعایت صرفه و صلاح کشور
هـ – خرید خدمات مشاوره اعم از مهندسی مشاور و مشاوره فنی بازرگانی مشتمل بر مطالعه , طراحی و یامدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هرنوع خدمات مشاوره ای و کارشناسی
آئین نامه اجرایی این بند جهت تعیین ضوابط , موازین و معیارهای خدمات مشاوره حداکثر ظرف سه ماه پس ا ز تصویب این قانون به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران میرسد .
و – خدمات فرهنگی و هنری , آموزشی و ورزشی و نظایر آن به تشخیص و مسئولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور
ز – خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوام و تجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرک موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی و نظایر آن که تامین آن با تشخیص بالاترین مقام اجرایی از طریق مناقصه امکانپذیر نباشد , با تعیین بهای مورد معامله از سوی حداقل یک نفر کارشناس رشته مربوط که حسب مورد ، توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آنها انتخاب میشود .
ح – در مورد معاملات محرمانه به تشخیص هیات وزیران با رعایت صرفه و صلاح کشور
ط – خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضائی
اقسام قراردادهای عمومی یا اداری :
* مقاطعه کاری یا پیمانکاری دولتی: قراردادی است که به موجب آن اداره یا موسسه ی دولتی، انجام عمل یا فروش کالایی را با شرایط معینی در قبال مزد یا بها و در مدت معینی به شخص یا اشخاص معینی به نام مقاطعه کار واگذار می کند. موضوع مقاطعه ممکن است ایجاد ساختمان یا حمل ونقل یا راهسازی یا تهیه و تدارک کالا یا انجام عملی دیگر باشد. (ماده ی ۱۱ مالیات بر درآمد ۱۳۳۹)
* امتیاز: قراردادی است که به موجب آن دولت یا موسسات وابسته به آن طبق شرایط معین، اداره ی یک امر عام المنفعه یا بهره برداری از یک ثروت ملی را به طور انحصاری به شخص یا اشخاص معینی واگذار می کند که در مدت معینی به سرمایه ی خود اداره یا بهره برداری کند و در ازای کار و زحمت خود، وجوهی را از مصرف کنندگان یا از دولت دریافت دارد یا سهمی از منافع خود را به دولت بپردازد. در مورد اول مانند دفتر خدمات پیشخوان دولت و در مورد دوم استخراج معادن سنگ و طلا را می توان مثال زد.
* عاملیت: قراردادی است که به موجب آن شخص یا اشخاص، از طرف موسسه ی عمومی در مقابل گرفتن حق العمل کاری معین، برای اجرا و اداره ی عملیات معینی به کارگماشته می شوند.
* قراردادهای بررسی، مطالعه، تحقیق، تالیف، ترجمه و فیلم سازی.
* قراردادهای مشارکت (مدنی و حقوقی)، قرارداد سرویس و قرارداد خرید متقابل.
* قرضه ی عمومی: قرادادی است که به موجب آن دولت با انتشار قرضه ، وجوهی را به عنوان وام با سود معینی از شخص یا اشخاص معین دریافت می کند که در سررسید مدت معینی اصل و سود آن را به وام دهنده کارسازی کند.
پیمان استخدامی: قراردادی است که به موجب آن شخص معینی با اجرت معین و به مدت معین به استخدام دولت در می آید، مانند استخدام های پیمانی.
انواع قراردادهای پیمانکاری:
قرارداد بر اساس فهرست ها :
در این نوع قرارداد، مبلغ تعیین شده در قرارداد جمع کل مبالغی است که به صورت منفرد تجزیه و تحلیل شده یا به صورت مقطوع در فهرست بها منظور گردیده است. در قرارداد بر اساس فهرست بها، ابتدا مشخصات و جزئیات کار با توجه به مشخصات فنی آن به وسیله ی مهندسین مشاور تهیه می شود، تقریبا مقادیر دقیق کار تعیین می گردد، سپس فهرست مقادیر و بهای واحد عملیات مربوط، با توجه به مشخصات فنی آن در بندهای دیگر قرارداد یا جداگانه تهیه شده و در پایان برآورد هزینه ی طرح با توجه به ضرایب مربوط از قبیل هزینه ی تجهیز و برچیدن کارگاه، هزینه ی سختی کار در ارتفاع، هزینه ی انجام کار در طبقات، هزینه ی بیمه ی کارگاه و کارگران مشخص و تخفیف یا اضافه پیشنهادی پیمانکار نیز از رقم فوق کسر یا به آن اضافه می شود. مبلغی که به این صورت مشخص می شود مبلغ کل قرارداد خواهد بود.
قرارداد انجام کار توسط کارفرما (امانی) :
* اصولا در کارهای ساختمانی در صورتی که کارفرما دارای افراد و پرسنل متخصص کافی و ماشین آلات مورد نیاز باشد، می تواند با استخدام کارگر، انجام کار را راسا به عهده بگیرد، در اکثر کارهایی که دارای ابعاد گسترده ای نیستند اجرای کار با روش امانی امکانپذیر است، این شیوه بیشتر درکارهای بهسازی و نگهداری توسط ادارات محلی از قبیل اداره ی مسکن و شهرسازی و شهرداری ها به کار گرفته می شود.
*
*
جایگاه قرارداد پیمانکاری در تقسیم بندی عقود :
در این قسمت، از میان جهات گوناگون تقسیم بندی عقود به مطالعه ی دو جهت عمده که به ماهیت قراردادهای پیمانکاری ارتباط بیشتری دارند اکتفا می کنیم.
مطالعه ی قرارداد پیمانکاری از حیث لزوم و جواز (لازم یا جایز بودن):
مستفاد از ماده ی ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی اصل، لزوم قراردادهای پیمانکاری است. دفترچه ی شرایط عمومی پیمان نیز که بر کلیه ی قراردادهای پیمانکاری دولتی حاکم است و موارد فسخ قرارداد را در ماده ی ۴۶ تصریح نموده، آن را به پانزده مورد محدود نموده است. بدین ترتیب، هیچ یک از طرفین در غیر موارد مذکور، حق فسخ پیمان را نخواهند داشت و این امر چیزی جز لزوم پیمان نیست. سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا بین فسخ پیمان به علت مقتضیات اداری (موضوع ماده ی ۴۸ شرایط عمومی پیمان) و لزوم این قراردادها منافاتی وجود ندارد، زیرا همان طور که در دکترین نیز تاکید شده این اختیار دولت هیچ تعارضی با اصل لزوم قراردادها ندارد، و دولت در صورت اعمال این اختیار موظف به جبران خسارت پیمانکار است و حق ندارد که پیمانکار را به حال خود رها کند. در قراردادهای عادی نیز که بین افراد منعقد می شود یک چنین وضعیتی حاکم است. یعنی چنانکه یکی از طرفین قرارداد بدون علت قانونی از اجرای تعهدات قراردادی خود استنکاف ورزد موظف به جبران خسارت طرف دیگر است که این در واقع از آثار حکومت اصل لزوم است.
مطالعه ی قرارداد پیمانکاری از حیث نحوه ی انعقاد (ساده یا تشریفاتی بودن):
قراردادها از حیث نحوه ی انعقاد به دو دسته ی تشریفاتی و ساده تقسیم می شوند. قرارداد تشریفاتی پیمانی است که علاوه بر شرایط اساسی و اختصاصی برای تایید اراده ی ابرازشده در تشکیل عقد، امر یا اموری که تشریفات نامیده شده لازم است. در خصوص قراردادها پیمانکاری ساده یا تشریفاتی بودن آن باید گفت: نظر به این که این قرارداد در زمره ی اعمال تشریفاتی است، لذا قراردادهای پیمانکاری را نیز باید ملحق به این دسته از عقود دانست.
ضوابط و شرایط مخصوصی که در زمینه ی طرز انعقاد پیمان ها و حقوق و تعهدات طرفین، توسط سازمان های ذی ربط وضع شده و به کارفرمایان ابلاغ می شود، نمونه ی فرم موافقتنامه ی پیمانکار، فرم ضمانتنامه و غیره همه نشانه ی تشریفاتی بودن این قراردادهاست.
معنی و مفهوم نسبی بودن قرارداد پیمانکاری دولتی:
منظور از نسبی بودن قرارداد پیمانکاری دولتی این است که دولت در یک طرف آن و پیمانکار نیز در طرف دیگر قرار دارد. بنابراین طرفین این قرارداد دولت و پیمانکار هستند و کلیه ی آثار این نوع قرارداد، بنابر اصل نسبی بودن قراردادها موثر بر این دو طرف است. زیرا این دو به طور مستقیم در قرارداد مذکور دخالت دارند و اهداف خود را دنبال می کنند. مسئله ی نسبی بودن اثر قراردادهای پیمانکاری دولتی نیز دارای استثنائاتی است که به شرح مختصری از آنها بسنده می کنیم.
مسئله ی تعهد به نفع شخص ثالث در قراردادهای پیمانکاری دولتی:
در قرارداد پیمانکاری دولتی تعهداتی به نفع شخص ثالث در قالب شرط فعل و بدون رضایت آنها (اشخاص ثالث) ایجاد گردیده است. با بررسی مواد دفترچه ی شرایط عمومی پیمان ملاحظه می کنیم که بعضی از تعهداتی که میان دولت و پیمانکار توافق شده در واقع به نفع اشخاص ثالثی است که طرف قرارداد با دولت نبوده و در قرارداد مذکور دخالتی نداشته اند اما این قرارداد نسبت به آنها موثر است.
مسئله ی تعهد به ضرر شخص ثالث در قراردادهای پیمانکاری دولتی :
از دیگر تعهداتی که در قرارداد پیمانکاری دولتی مطرح است مسئله ی تعهد به ضرر شخص ثالث در این نوع قراردادهاست. آنچه با عنوان تعهد به ضرر شخص ثالث در قراردادهای حقوقی مطرح است، متفاوت از قراردادهای حقوق خصوصی است. زیرا در قراردادهای حقوق خصوصی، مسئله ای با عنوان تعهد به ضرر شخص ثالث که عنوان استثنایی به اصل نسبی بودن قراردادها باشد، نداشته و نداریم.
به سبب بحث گسترده ی انواع قراردادهای پیمانکاری در این قسمت فقط نمونه هایی از انواع آن را بیان می کنیم:
* قرارداد پیمانکاری مطالعات، خدمات، طراحی، و آماده سازی اراضی پلاک ثبتی؛
* قرارداد پیمانکاری برداشت اندازه ی ساختمان و نقشه برداری محوطه؛
* قرارداد پیمانکاری نظارت احداث ساختمان؛
* قرارداد پیمانکاری ساختمان، طراحی و نظارت پرونده های ساختمانی؛
* قرارداد پیمانکاری عملیات نصب و لوله کشی و راه اندازی چیلر در ساختمان؛
* قرارداد پیمانکاری اجرا و نصب فن کوئل؛
* قرارداد پیمانکاری اجرای قسمتی از عملیات بازسازی و نوسازی در واحدهای مجتمع تجاری، مسکونی؛
* قرارداد پیمانکاری ساختمان، طراحی (معماری)؛
* قرارداد پیمانکاری مهندسی- خرید و ساخت EPC؛
* قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز.
متره و برآورد
تعریف متره :
متره عبارت است "از محاسبه و اندازه گیری مقادیر مصالح مورد نیاز ، برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجرا شده "
معمولا این نوع محاسبات و تحلیل ها ، در یک سری جدول های خاص انجام میگیرد که جدول های صورت وضعیت ( جدول ریز متره ، خلاصه متره ، و … ) نامیده میشود .
افرادی که این نوع محاسبات را انجام میدهند ، مترور نامیده میشوند .
انواع متره :
با توجه به این که مصالح با چه واحدی و برای چه نیازی محاسبه میشود ، انواع متره مطرح میشود که عبارتند از :
1. متره بسته .
2. متره باز (تجزیه بها یا آنالیز بها ).
متره بسته :
در این روش ،مقادیر و اوزان مصالح را با توجه به واحد های مورد نیاز ، از روی نقشه ها و اسناد پیمان محاسبه و برآورد نموده ، و در جدول های مخصوص وارد مینمایند . سپس مقادیر به دست آمده را در قیمت های واحد پایه (معمولاً از فهرست بهای واحد پایه رشته مربوط استخراج میشود ) ضرب نموده تا قیمت هر آیتم به دست آید . از روی جمع جبری قیمت آیتم ها ، قیمت خالص پروژه حاصل میشود . اگر به این قیمت ، ضرایب مربوطه (ضریب بالا سری ، ضریب تجهیز کارگاه ، ضریب پلوس یا مینوس ، ضریب منطقه ای ، ضریب ارتفاع ، ضریب طبقات ، ضریب سختی کار ) ضرب شود ، قیمت کل پروژه به دست می آید.
در اینجا باید مشخص شود که هر عملیات را با چه واحدی باید محاسبه نمود ، وقتی واحد مشخص شد ، محاسبه مقادیر کار به توان ریاضی ، مهندسی و تجربه شخصی مترور بستگی دارد که بتواند به بهترین شکل محاسبات مربوطه را انجام دهد.
در قیمتهای واحد پایه فهارس بها ، هزینه تهیه کل مصالح ، ماشین آلات نیروی انسانی ، بارگیری و حمل مصالح و لوازم ماشین آلات مورد نیاز به هر فاصله (به استثناء موارد مشخص شده در فهرست بهاء تا پای کار و بار اندازی ، اتلاف مصالح ، تهیه آب ، سوخت ، تعمیر و استهلاک ماشین آلات برای اجرای صحیح و کامل کارها طبق نقشه و مشخصات آمده است ، بنابراین برای محاسبه مقادیر مصالح مصرفی در پروژه به روش متره بسته ، باید واحدهای مربوطه مشخص شود که بعضی از آنها به قرار زیر است:
1. کارهایی که به متر مکعب محاسبه میشود . مانند عملیات خاکبرداری ، خاکریزی ها ، بتن ریزی ، سنگ چینی ، شفته ریزی ، آجر کاری به ضخامت 35 سانتی و بیشتر.
2. کارهایی که به متر مربع محاسبه میشوند ، مانند اندود های مختلف داخلی و خارجی ، کاشی کاری ، عایق کاری ، تیرچه بلوک ، طاق ضربی ، شیشه ، آسفالت نما سازی و …
3. کارهایی که با متر طول اندازه گیری و محاسبه میشوند ، مانند قرنیز ها ، جدول گذاری ، انواع لوله کشی ها ، نهرکشی ، واتر استاپ ، درزهای بتن ، خط کشی و فلاشینگ ها
4. کارهایی که با وزن محاسبه میشوند ، مانند کلیه عملیات فلزی، آرماتور بندی ، سیمان وآبرولندنی
5. کارهایی که با عدد محاسبه می شوند ، مانند کلیه ادوات برقی ، لوازم بهداشتی و …
6. کارهایی که با ترکیب دو واحد محاسبه میگردد مانند مترمکعب/کیلومتر برای حمل خاک و نخاله و تن/کیلومتر برای حمل مصالح ( سیمان و شن و مصاح سنگی و آجر و آهن آلات)و …
متره باز (تجزیه بها یا آنالیز بها):
برآورد هزینه اجرا و مدت زمان لازم برای اجرای یک پروژه ، بدون استفاده از تجزیه بها امکان پذیر نیست و هر چه تجزیه بهای مورد استفاده از نظر مصالح و نیروی انسانی و ماشین آلات مورد نیاز به واقعیت نزدیک تر باشد ، به همان میزان برآورد اولیه به هزینه اجرایی پروژه نزدیک تر خواهد بود . در این روش ، کلیه کارها و مقادیر محاسبه شده از روی جداول متره محاسبه و برای هر کار تجزیه بهای مربوطه انجام میگیرد . برای انجام تجزیه هریک از اقلام کار به بخشهای نیروی انسانی ، ماشین آلات ، مصالح ، حمل و غیره نیازه به تجربه افراد کارگاهی و آنالیزهای معتبر از منابع و مراجع معتبر می باشد.
تعریف برآورد:
اگر مقادیری که با توجه به واحدهای مورد نیاز در قسمت متره به دست آمده ، قیمت گذاری گردد (برآورد ریالی یا برآورد قیمت پروژه) نامیده میشود.
دو هدف اساسی متره و برآورد :
* تعیین مقادیر مصالح مصرفی ، نیروی انسانی با توجه به نوع تخصص و تعداد آنها و نیروی ماشین آلات با توجه به نوع و تعداد و مدت آنها در طول پروژه
* تعیین قیمت ریالی یا ارزی پروژه که معمولا در دو مرحله انجام میشود:
o بکی قبل از اجرای پروژه برای تعیین و پیشبینی بودجه اجرای پروژه جهت اجرا
o دومی در مرحله حین اجرای پروژه است که معمولاً در قالب صورت وضعیت مطرح میشود.
مهمترین اسناد و مدارک مورد نیاز به شرح زیر است :
1. یک سری کامل نقشه های اجرایی شامل نقشه های سازه ای ، معماری ، تاسیسات مکانیکی ، تاسیسات الکتریکی و دتایل های لازم.
2. جدول های صورت وضعیت ( متره ، خلاصه متره ، مالی ).
3. قیمتهای مصالح ،نیروی انسانی ، نیروی ماشینی ، (فهرست بهاء منضم به پیمان ).
4. شرایط خصوصی پیمان یا سایر اسناد منضم به پیمان.
انواع برآورد :
* برآورد( Estimate)
پیش بینی مقادیر کمیتهای طرح مورد نظر ، که معمولاً برای هزینه های یک طرح ، منابع آن و زمان اجرای طرح کاربرد دارد.
* برآورد مقادیر( Quantity survey – Bill of quantity estimation)
عبارت است از محاسبه ریز مقادیر کمیتهای اقلام مختلف یک طرح.
* برآورد مقدماتی( Preliminary estimation)
برآوردی که متکی بر اندازه گیری اجمالی و قیمتهای خیلی کلی واحد کار باشد ، مثل برآورد بنای یک پروژه بدون مطالعه عمیق آن که بر اساس نوع بنا و زیربنا و کاربردهای آن بر طبق آمار و ارقام و تجربه پروژه های قبلی ، محاسبه و پیش بینی می گردد.
* برآورد اولیه( Preliminary estimation)
برآوردی است که پس از پایان مهندسی فرآیند از مهندسی پایه با درجه خطای مثبت ، منفی 15 تا 25 درصد قابل انجام است
* برآورد تقریبی (Approximate estimation)
برآوردی است که چون بر اساس اطلاعات مقدماتی می باشد دقیق نیست
برآورد تعیین کننده (Definitive estimation)
برآوردی است که پس از پایان مهندسی پایه با درجه خطای مثبت ، منفی 10 تا 15 درصد قابل انجام است. وجه تسمیه تعیین کننده نیز برای اتخاذ تصمیم در توقف یا ادامه کار است
* برآورد تفضیلی ( Detailed estimation)
برآوردی است که پس از پایان مرحله مهندسی تفصیلی یا طراحی تفصیلی با استفاده از نقشه های اجرایی تهیه می شود و با خطای تا 10 درصد می تواند مورد قبول واقع شود.
* برآورد هزینه (Cost estimating)
یک فرآیند محاسباتی است که با توجه به بررسی ها ، و اندازه گیری ها و یا متره کردن ( بر مبنای نقشه ها و مشخصات ) مقادیر و کمیتهای مختلف طرح به دست آمده و سپس با اعمال قیمت واحد مربوط به آنها ، هزینه اجرای طرح محاسبه می شود.
* برآورد هزینه اجرای کار Execution cost estimate
مبلغی است که به عنوان هزینه اجرای موضوع پیمان ، به وسیله کارفرما محاسبه و اعلام شده است.
* برآورد هزینه اجرای عملیات Estimating of the work execution
برآوردی است که مطابق روش تعیین شده در شرح خدمات قسمت یا مرحله مربوط و بر اساس قیمتهای روز در تاریخ تسلیم گزارش قسمت یا مرحله مربوط تهیه و به تصویب دستگاه اجرایی رسیده باشد.
فهرست بها چیست؟
پایه انجام معامله در اجرای طرح های عمرانی قیمت هایی است که به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب فهرست بها سالانه تهیه و به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و مطابق تبصره 1 ماده 80 قانون محاسبات عمومی مبنای تهیه برآورد اولیه می گردد. فهرست بها
List price) ) فهرستی از قیمت های مختلف از حجم واحد مصالح یا خدمات قابل ارائه پیمانکاران عمرانی می باشد. برای محاسبه هزینه کلی یک پروژه، بر اساس یک فهرست بهای پایه، کافیست حجم های مربوط به آن پروژه را، در میزان قیمت مشخص شده آنها در فهرست بها ضرب گردد و مجموع آنها قیمت پروژه، بر اساس فهرست بهای آن سال، خواهد بود.
در ایران، هر سال سازمان برنامه و بودجه، فهرست بهای واحد رشته های مختلف پروژه های عمرانی را منتشر می کند. در این فهرست های بها، قیمت (بهای) واحد، مثل یک متر مکعب خاک برداری یا یک متر مکعب بتن با عیار ۲۵۰ و غیره، به ریال به ازای هر واحد مربوط به آن کار عمرانی نوشته می شود.
مستند به بند 3-2-1 دستورالعمل شماره 7140 مورخ 1377/12/2 سازمان مدیریت و برنامه ریزی استفاده از قیمت های پایه که برای آن ها از طرف سازمان فهرست بها تهیه شده الزامی است.
هر رشته از فهرست بها به اجزا و اقلام ریزتر تقسیم شده و به فصول و زیرفصول (آیتم) فهرست بها نام گذاری شده است:
برای نمونه فهرست بها پایه رشته تاسیسات برقی که به اختصار فهرست بهای تاسیسات برقی نامیده می شود شامل فصول چراغ های فلورسنت، چراغ ها با لامپ های کم مصرف، چراغ های صنعتی، چراغ های فضای آزاد، چراغ های مخصوص، سیم ها، کابل های فشار ضعیف، کابلشوها، کابل های فشار متوسط، سرکابل ها و مفصل ها، کلیدها و پریزها، لوله های فولادی، لوله های پی وی سی، وسایل فشارضعیف تابلویی، وسایل اندازه گیری، وسایل فشارمتوسط تابلویی، مولدهای برق، خازن های صنعتی و منابع تغذیه جریان مستقیم، ترانسفورماتورهای فشار متوسط، وسایل شبکه، کابل های تلفن، وسایل ارتباطی، سیستم احضار و دربازکن، سیستم آنتن تلویزیون، سیستم مادر ساعت، وسایل اعلام و اطفای حریق، وسایل صوتی، وسایل متفرقه، سیستم شبکه های اطلاع رسانی، کارهای دستمزدی تقسیم بندی شده است. سایر فهرست های بها نیز به همین ترتیب می باشد.
لازم به ذکر است که برخی سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ نیز برای انجام پروژهای برقی، فهرست بهای برقی مختص خود را دارند.
در این فهارس بها، بهای واحد مثل یک متر کابل و یا یک متر مکعب بتن با عیار 250 و یا غیره به ریال نوشته می شود.
بنابر این برای محاسبه هزینه ریال یک پروژه بر اساس یک فهرست بهای پایه کافیست احجام مربوط به آن پروژه را در مقدار ریالی آنها در فهرست بها ضرب کنند و مجموع آنها قیمت ریالی پروژه بر اساس فهرست بهای آن سال خواهد بود.
نتیجه گیری :
در طی ساعاتی که در شهرداری قسمت کارشناسی عمران حضور داشتم با قرارداد ها ، مناقصه ، متره و برآورد طبق فهرست بهای سال 97 و سال 98 آشنا شدم . یادگیری انجام متره و برآورد و نحوه برگزاری قرارداد بین پیمانکاران و کارفرما تجارب مفیدی را برایم جهت ورود به بازار کار مهیا نمود.
2