تارا فایل

گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت خصوصی پیمانکاری




دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ……..
گزارش کارآموزی برای دریافت درجه کارشناسی در رشته حسابداری

عنوان:
کارآموزی در شرکت خصوصی پیمانکاری(شرکت پترو پارس قدرت)

استاد راهنما:
……………………………

کارآموز:
………………..

شماره دانشجویی:

…………………….

سال ………

فهرست مطالب
عنوان صفحه

مقدمه 1
اهداف کارآموزی 1
معرفی محل کارآموزی 1
نوع فعالیت 2
ابزار آلات 2
پروژه های انجام گرفته 2
خدمات 3
مشاوره 3
طرح ها 4
محصولات 4
فصل دوم حسابداری پیمانکاری 5
مقدمه 5
ارکان اصلی عملیات پیمانکاری 6
انواع قراردادهای پیمانکاری 7
مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکار 7
مرحله مطالعات مقدماتی یا اولیه طرح 8
ارجاع کار به پیمانکار 9
ضمانت نامه انجام تعهدات 10
اجراء کار ( شروع عملیات ) 11
تنظیم صورت وضعیت موقت کارها 12
پرداخت وجه صورت وضعیت موقت 12
خاتمه کار 12
تحویل موقت 12
برچیدن کارگاه 13
ابطال ضمانت نامه پیش پرداخت 13
ابطال ضمانت نامه انجام تعهدات 13
تهیه صورت وضعیت قطعی 14
استرداد نصف وجه الضمان ( سپرده حسن انجام کار ) 14
تحویل قطعی 15
استرداد نصف دیگر وجه الزمان ( سپرده حسن انجام کار ) 15
گزارش کارآموزی 15
محل کارآموزی 15
گزارش روزانه کارآموزی 15
ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی 18

فصل اول کلیات
مقدمه:
از آنجائی که امور مالی و حسابداری در کلیه شرکتها ، موسسات ، و هر منبعی که در آن امور اقتصادی صورت می گیرد دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و یکی ار ارکان مهم و حساس یک موسسه اقتصادی می باشد و فرآهم کردن اطلاعات مالی منسجم و به هنگام سازمانها و موسسات اقتصادی را میتوان یکی از مهمترین اهداف سیستم حسابداری مالی تلقی کرد . این گروه از اطلاعات ، مجموعه ی عملیات سازمانها و موسسات یاد شده را در قالب شاخصهای کمی بیان می کند و زمینه های لازم را برای کنترل و برنامه ریزی های مدیریت مهیا می سازد . بنا به همین موضوع ، گزارش و عنوان کار آموزی ، مربوط به امور مالی و حسابداری انتخاب ، بررسی و تهیه گردیده است . این گزارش حاصل تلا ش و امور انجام گرفته در مدت کار آموزی در شرکت پترو پارس قدرت است که بصورت خلاصه ارائه شده است.

اهداف کارآموزی
اکنون که به اصل و هدف واحد کارآموزی فکر می کنم پی به درستی و بجا بودن آن برده و افرادی را که سبب اضافه شدن این واحد درسی به کل واحد ها شده را تحسین می نمایم . گرچه گذراندن کلیه واحد های درسی حسابداری نقش بسزایی در گسترش علم به این رشته را دارند اما هیچ چیز به مانند دیدن ، لمس کردن و انجام عملی کارها از نزدیک وقرار گرفتن در شرایط نخواهد بود . اینجانب پروژه کارآموزی خود را در ، شرکت پترو پارس قدرت گذرانده ام . این پروژه شامل گزارش ها ، و تجربیاتی است که در شرکت پترو پارس قدرت به مدت ۲۴۰ ساعت کارآموزی ، ثبت شده است و مقایسه اطلاعات و تئوری های مختلف صورت گرفته است. ودر پایان از زحمات مسئولین شرکت پترو پارس قدرت کمال تشکر رادارم

معرفی محل کارآموزی:
اینجانب که در شرکت پترو پارس قدرت مشغول گذراندن دوره کارآموزی خود بودم در واقع این شرکت یک نوع شرکت پیمانکاری بوده که انواع کارهای خدماتی شهری و . . . را انجام میدهد یک گزارش کامل تهیه کرده ام که شامل تعریف شرکت پیمانکاری اصول کارکرد این نوع شرکت ها و انواع قراردادها و مراحل یک پیمانکاری تا آزادسازی5% دوم سپرده حسن انجام کار به همراه شرح مختصری از کار انجام شده توسط اینجانب به عنوان کار آموز در شرکت پترو پارس قدرت را در این گزارش ذکر کردم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد .
شرکت فنی و مهندسی پترو پارس قدرتیک شرکت ثبت شده ایرانی میباشد که در زمینه کلیه فعالیت های برق و ابزار دقیق پروژه های نفت، پتروشیمی، گاز و دیگر صنایع فعالیت می نماید و تاکنون سعی داشته که جهت فراهم کردن راه حل های ابداعی و موثر برای نیازهای مشتریان و توسعه گروه و شناخت دائمی نیازهای آنها از طریق اعتماد دوجانبه و متقابل از پرسنل متخصص و کارشناسان با تجربه استفاده نماید بطور کلی طراحی مهندسی و خدمات این شرکت درقالب برنامه ریزی، مشاوره، ساخت و ساز، تدارکات، ماموریت ها، عملیات و آموزش و تست و راه اندازی خلاصه می شود
نوع فعالیت
اجرای فعالیت های برق و ابزار دقیق کلیه صنایع
اجرای کلیه پست های فشار قوی
اجرای خطوط انتقال نیرو
تست و راه اندازی واحد برق کلیه صنایع
تهیه کلیه متریال مورد نیاز پروژه اعم از انواع کاندوئیت های فلزی (گالوانیزه گرم و سرد) و متعلقات مربوطه، نردبان کابل، سینی کابل، کابل های کنترل، فشار ضعیف، فشار متوسط، متریال مربوط به سیستم ارتینگ، متریال مربوط به سیستم برقگیر، انواع هدبوشینگ های فلزی و پلاستیکی، انواع گلندها ضد انفجار، صنعتی و کلیه ابزار آلات
ابزار آلات
عیب یاب کابل (FAULT LOCATOR)
دستگاه تست دی الکتریک کابل (HI-POT) با مشخصه 100Kv-DC
دستگاه تست دی الکتریک روغن ترانسفورماتور مدل DPA-75
دستگاه تزریق ولتاژ و جریان ثانویه
دستگاه تزریق جریان اولیه تا 2000A
دستگاه تصفیه و سیرکولاسیون روغن ترانسفورماتور
ادوات تست کامل ترانسفورماتور
پروژه های انجام گرفته
پتروشیمی بندر امام پروژه MTBE-1 (کارفرما شرکت شیراز پویان)
پتروشیمی بندر امام پروژه CLARIFIER-RO (کارفرما شرکت پندر)
پتروشیمی بندر امام پروژه LPG-2 (کارفرما شرکت دانشگران صنعت)
پتروشیمی فن آوران پروژه متانول سوم (کارفرما شرکت محور سازان)
پتروشیمی بندر امام ایستگاه برق موقت مرکز تحقیقات (کارفرما مرکز پژوهش و تحقیقات و فن آوری)
پتروشیمی فن آوران پروژه برق رسانی و نصب پست برق ساختمان های غیر صنعتی (کارفرما شرکت پتروشیمی فن آوران)
پتروشیمی بندر امام مخازن صادراتی پروژه نصب و تست راه اندازی پست برق (کارفرما شرکت دانشگران صنعت)
شرکت پتروشیمی زاگرس – عسلویه پروژه فعالیت های برق ساختمان های غیر صنعتی (کارفرما شرکت سنگاور)
شرکت پتروشیمی زاگرس – پروژه متانول چهارم واحد 2 (کارفرما شرکت محور سازان)
شرکت پتروشیمی مهر – عسلویه ، پروژه HDPE (کارفرما شرکت رامپکو)
شرکت پتروشیمی مهر – عسلویه ، نصب ، تست و راه اندازی ترانسفورماتور های 20/11KV (کارفرما شرکت پتروشیمی مهر)
شرکت پتروشیمی مهر – عسلویه ، پروژه فعالیت های برق ساختمان ها (کارفرما شرکت رامپکو)
شرکت پتروشیمی مروارید – عسلویه ، پروژه آبگیر (کارفرما شرکت رامپکو)
شرکت پتروشیمی مروارید – عسلویه ،
خدمات
مشاوره
شرکت پترو پارس قدرت در زمینه های برق و ابزار دقیق، پروژه های نفت، پتروشیمی، گاز و دیگر صنایع جهت معرفی راهی درست و علمی، مشاوره های زیر را ارائه می نماید.
1- انجام کلیه عملیات مربوط به عیب یابی و رفع عیب کابل در سطح ولتاژهای مختلف اعم از کابلهای کنترل ، فشار ضعیف ، فشار متوسط ، فشار قوی
2- انجام عملیات تست فشار قوی ( تست Hi pot ) جهت کابل و تابلوهای فشار متوسط و فشار قوی
3-عملیات مربوط به تزریق و سرکولاسیون روغن ترانسفورماتور ها به همراه تست دی الکتریک و تانژانت دلتای آن
4-تست و راه اندازی رله های حفاظتی و دیگر ادوات اعم از کلید های فشار قوی ، ترانسفورماتور جریان و ولتاژ و…..
5-انجام کلیه تست های ترانسفورماتور های قدرت اعم از تست نسبت تبدیل، تست پیوستگی تپ چنجر، تست مقاومت عایقی ، تست جریان بی باری ، تست شار مغناطیسی ، تست گروه برداری ، تست اتصال کوتاه ، تست مقاومت اهمی ، تست تانژانت دلتا
6- امور مربوط به تدارکات و تهیه کلیه متریال مورد نیاز بخش برق و ابزار دقیق پروژه های صنعتی
طرح ها
شرکت پترو پارس قدرت در زمینه های برق و ابزار دقیق، پروژه های نفت، پتروشیمی، گاز و دیگر صنایع جهت معرفی راهی درست و علمی، طرح های زیر را ارائه می نماید.
1-نقشه کشی و طراحی مربوط به سیستم برق و کنترل کارکانجات صنعتی اعم از محاسبه و برآورد سایز کابل ها ، تعیین مسیرهای کابل کشی از طریق سینی و نردبان کابل و یا از طریق زمین و کاندوئیت
2- محاسبات و نقشه کشی مربوط به سیستم اتصال زمین
3- محاسبات و نقشه کشی مربوط به سیستم روشنایی
4-بررسی و برآورد و تهیه کلیه متریال مورد نیاز پروژه (Material take off )

محصولات
شرکت پترو پارس قدرت در زمینه های برق و ابزار دقیق، پروژه های نفت، پتروشیمی، گاز و دیگر صنایع جهت معرفی راهی درست و علمی، محصولات زیر را ارائه می نماید.
1- ساخت انواع کاندوئیت های برق و کاندوئیت های درزدار ، بدون درز از جنس فولاد سبک و سنگین و آلومینیومی و PVC و خرطومی (Flexible) با روکش و بدون روکش در طول های 3 و 6 متر و سایز های مختلف ، به همراه کلیه اتصالات مربوطه اعم ا ز خم و نیپل ، کلمپ ، کوپلینگ ، مهره ماسوره ، تبدیل ، هاب ، گلند و درپوش تحت استانداردها

فصل دوم
حسابداری پیمانکاری
مقدمه
حسابداری یکی از علومی است که همه روزه اکثر افراد با آن سروکار دارند و برخی به صورت تخصصی و برخی به صورت تجربی از آن استفاده می کنند. حسابداری این امکان را به ما می دهد که میزان سوددهی و هزینه ها را به صورت علمی و دلخواه تغییر دهیم. اطلاعات مربوط به این رشته، مورد استفاده عموم مردم از مدیران صنایع، سرمایه گذاران، تجار و اصناف تا استفاده کنندگان محصولات و خدمات می باشد و باعث می شود تا اعداد و ارقام نامفهوم و گیج کننده به صورت اطلاعات جالب توجه و قابل نتیجه گیری در دسترس قرار گیرد.
فراگیری این فن به صورت تخصصی، نه تنها به صورت یک حرفه مطرح بلکه در زندگی خصوصی و شخصی نیز کارساز می باشد. به طور مثال نحوه صحیح بودجه بندی، تقسیم هزینه، تعیین قیمت تمام شده، روش های پیمانکاری، معاملات اوراق بهادار، تعیین استهلاک دارائی ها،انواع سرمایه گذاری،حسابداری با توجه به تورم و … از بحث های ارائه شده در این گروه می باشد. در پایان شاید بتوان حسابداری را به عنوان پایه اصلی صنعت، تولید و ارائه خدمات معرفی کرد. چرا که بدون وجود حسابداری و ثبت دقیق و نتیجه گیری صحیح از اطلاعات،پایه اصلی شرکت که همان سرمایه و نقدینگی است به لرزه درآمده و چه بسا که شرکت را به انحلال بکشاند.

تنوع موسسات و گوناگونی فعالیتهای مختلف اقتصادی در پهنه جهان، دانش و حرفه حسابداری را بر آن داشته تا در قالب مبانی و اصول عمومی، راه حلهای متناسبی را برای نگهداری حسابهای فعالیتهای گوناگون، به نحوی فراهم آورد که صورتهای مالی موسسات تصویر گویاتری از نتایج عملیات و وضعیت مالی ارائه دهند. از طرفی، فعالیتهای موسسات اقتصادی در کشورهای مختلف در بستری از اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی و در محدوده مناسبات حقوقی کشور انجام می شود و این عامل، به نوبه خود، جستجو و یافتن راه حل مناسب و مطلوب را در محدوده راه حلهای متعارف در سطح بین المللی الزامی کرده است.
ارجاع طرحهای ساخت و ساز ابنیه، تاسیسات و تجهیزات بزرگ از طرف کارفرمایان عمومی و خصوصی به پیمانکاران مختلف، انعقاد قراردادهای بلند مدت پیمانکاری برای اجرای طرحهای یاد شده و انجام دادن فعالیتهای ساخت و ساز در قالب این قراردادها توسط پیمانکاران، یکی از فعالیتهای عمده اقتصادی است که نیازمند روشهای مناسب ثبت و ضبط معاملات و فعالیتهای مالی، تهیه و تنظیم گزارشهای درون سازمانی، اندازه گیری و شناخت درآمد و در نهایت تهیه و ارائه صورتهای مالی متناسب برای پیمانکاران و کارفرمایان است.
حسابداری پیمانکاری یکی از مقولاتی است که مراجع حرفه ای، پژوهشگران و مولفان حسابداری در کشورهای پیشرفته از دیرباز به عنوان مقوله خاص در حسابداری به آن پرداخته اند و در کشورهای پیشرفته و همچنین در سطح بین المللی استاندارهای حسابداری خاصی برای آن وضع شده است. در کشور ما نیز از الها پیش مبحث حسابداری پیمانکاری در کتابها و نشریات گوناگونی مورد بحث قرار گرفته و کوشش شده است در چارچوب روشها و رویدادهای متداول و استانداردهای حسابداری کشورهای پیشرفته راه حل ها و روشهای مناسبی برای نگهداری حسابها، شناسایی و اندازه گیری سود عملیات پیمانکاری و تهیه و ارائه صورت های مالی موسسات پیمانکاری در قالب مناسب حقوقی سازوکارها و الزامات محیطی حاکم بر این فعالیت عمده اقتصادی عرضه می شود.

امروزه موسسات عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیر : راه سازی – سد سازی – احداث ساختمان – تاسیسات – کشتی سازی – هواپیما سازی و ساخت قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد پیمان به موسسات پیمانکاری واگذار می کنند .

ارکان اصلی عملیات پیمانکاری :
در هر نوع عملیات پیمانکاری ارکان اصلی زیر وجود دارد :
کارفرما : شخص حقیقی یا حقوقی است که به عنوان یک طرف قرارداد ، عملیات اجرایی معینی را به پیمانکار ارجاع می کند .
پیمانکار : شخصی حقیقی یا حقوقی است که به عنوان طرف دیگر قرارداد ، عملیات اجرایی پیمان را به عهده می گیرد .
قرارداد : رابطه حقوقی بین طرفین است که منشا تعهد و التزام می باشد و شامل موضوع کار ، مدت انجام کار ، مبلغ قرارداد و تعهدات کارفرما و پیمانکار است .
موضوع قراردادهای پیمانکاری معمولا ساختن یک دارایی یا دارایی های است که در مجموع طرح واحدی را تشکیل می دهد .

انواع قراردادهای پیمانکاری :
قرارداهای پیمانکاری به حالت های مختلف تنظیم می شود اما معمولا یکی از دو حالت کلی زیر را دارا است
الف) قراردادهای مقطوع :
در این نوع قراردادها ، پیمانکار با مبلغ مقطوعی به عنوان بهای کل پیمان و یا مبلغی یعنی برای واحد هر کار ( مثلا یک متر خاکبرداری ) توافق می کرد در برخی از موارد ، طبق ماده خاصی بهای واحد هر کار یا مبلغ کل پیمان بر اساس تغییرات شاخص قیمت ها تعدیل می شود در این نوع قرارداد هزینه های مواد ، مصالح ، سایر هزینه ها با پیمانکار است که اگر کمتر از مبلغی که از کارفرما دریافت می کند خرج نماید برایش سود محسوب می شود .
ب) قراردادهای اساسی :
در این نوع پیمان ها ، مخارج مجاز یا تعیین شده در قرارداد به پیمانکار تادیه و در ازاء خدمات انجام شده درصد معینی از مخارج یا حق الرحمه ثابتی به پیمانکار پرداخت می شود .
یکی از خصوصیات قراردادهای پیمانکاری این است که مدت اجرای قرارداد معمولا به بیش از یک دوره مالی تسری می یابد لکن تول مدت اجرای قرارداد نباید ملاک شناخت قراردادهای پیمانکاری قرار می گیرد .

ج) قرار داد مدیریت اجرائی: علاوه بر دو نوع قراردادهای ذکر شده از قرارداد زیر نیز می توان استفاده نمود :
در این نوع قراردادها بهای مواد و مصالح در مقابل ارائه صورت تحساب به پیمانکار پرداخت می شود و هر مبلغ معین و مشخص که در ابتدای قرارداد توافق شده و در پایان کار به عنوان حق الزحمه به پیمانکار پرداخت می شود .
در قرارداد نوع دوم که قرارداد اسانسی می باشد حق الزحمه درصدی از هزینه هاست اما در قرارداد نوع سوم حق الزحمه مبلغ مشخصی است و به هزینه ها مربوط نمی شود .

مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکار :
مراحل اجرای طرح در موسسات خصوصی و عمومی تفاوت ماهوی ندارند ، و موسسات خصوصی کمابیش در اجرای عملیات پیمانکاری از تشریفات دولتی تبعیت می کنند اجرای طرحهای عمرانی در موسسات خصوصی همانند موسسات بخش عمومی تابع تشریفات خاصی است که ذیلا در چند مرحله جداگانه آورده شده است :

مرحله مطالعات مقدماتی یا اولیه طرح :
موسسات بخش خصوصی معمولا طرح های ساختمانی ، تاسیسات و تجهیزاتی خود را بادر نظر گرفتن منابع مالی ، پیش بینی و سپس نقشه ها و اسناد و مشخصات اجرایی ار راسا یا با کمک موسسان مشاور تهیه می کنند مطالعات مقدماتی طرح شامل اقدامات زیر است :
دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
ثبتی ندارد
هزینه مطالعاتی طرح 1000000
بانک 1000000
پرداخت بابت مطالعات مقدماتی طرح

1-1- خدمات تحقیقاتی و بنیادی :
مطالعات این مرحله شامل : مطالعات منطقی ، اجتماعی و اقتصادی است که بر مبنای نتایج حاصل از آنها ، تصمیم گیری کلی در مورد برنامه ها و شناخت طرح ها به عمل می آید .

2-1- مطالعات شناسایی طرح :
مطالعات این مرحله شامل : تحقیقات و بررسی های لازم به منظور تعیین هدف طرح ، شناخت اجراء قشکله ، داده ها و تهماده ها و همچنین امکانات فنی و اجرایی با توجه به مصالح ساختمانی ، تجهیزات ، نیروی انسانی ، سایر امکانات و محدودیت ها و بالاخره حدود سرمایه گذاری ، زمان اجراء، کاسبات اقتصادی ، تعیین بهره وری و تعیین اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای طرح است . حاصل این مطالعات به شکل گزارشی تدوین می گردد که مبنای اتخاذ تصمیم در مورد اقدامات بعدی خواهد بود .
3-1- تهیه طرح مقدماتی :
بعد از شناخت طرح ئو تعیین مشخصات کلی آن برمبنای بررسی ها و یا مطالعات توجیهی حتی و اقتصادی خاص ، مطالعات مقدماتی طرح انجام می شود . خدمات مربوط به مطالعات مقدماتی شامل مطالعات تحقیقاتی و آزمایش های لازم به منظور طراحی و تهیه نقشه های مقدماتی و مشخصات کلی ، تعیین محل های مناسب و بر آورد کلی ابعاد و حجم کار و مخارج هریک از راحل های پیشنهادی و همچنین مقایسه و تعیین نکات مثبت و منفی هر راه حل و بازده اقتصادی و اثرات اجتماعی هر یک از آنها می باشد . تهیه کننده طرح مقدماتی مناسب ترین راه حل را با ذکر دلیل لازم توجیه می کند مطالعات و تحقیقات ، نقشه بر داری ها و بر رسی ها و آزمایش های این مرحله باید به اندازه ای کامل باشد که امکان بر آورد مخارج دوره مطرح و هزینه های بهره برداری را به منظور اتخاذ تصمیم منطقی فراهم سازد و نتیجه این مطالعات و روش انجام مراحل بعد به شکل گزارشی تدوین می شود .

4-1- تهیه نقشه ها و مشخصات اجرائی طرح :
تصویب طرح مقدماتی توسط دستگاه اجرایی ( مجری طرح ) مبنای تهیه نقشه ها و مشخصات اجرایی طرح قرار خواهد گرفت . خدمات این مرحله شامل انجام مطالعات ، بررسی ها ، تحقیقات و نقشه برداری ها و آزمایش های لازم به منظور تهیه کلید اسناد عملیات اجرائی طرح از جمله : نقشه های اجرایی و مشخصات فنی اختصاصی ، نقشه محل نتیجه آزمایش ها ، برنامه زمانی اجرای کار ، صنایع تهیه مصالح ، بر آورد مقادیر کار و پیش بینی دقیق مخارج اجرای طرح می باشد .

مرحله 2 : ارجاع کار به پیمانکار
در ارجاع کار به پیمان کار مراحل زیر باید طی شود :
1-2- تکثیر اسناد و مدارک مناقصه :
بعد از تصویب گزارش ها ، نقشه ها و سایر اسناد و عملیات اجرایی ( موضوع بند 4-1 UL ) و حصول اطمینان از مهیا بودن زمین یا محل اجرای طرح ، اسناد و مدارک مناقصه تکثیر و در اختیار شرکت کنندگان در مناقصه قرار می گیرد .

2-2- دعوت از پیمانکاران برای انجام طرح :
بعد از آماده شدن اسناد و مدارک مناقصه ، پیمانکاران به طریق زیر از نوع و مشخصات طرح مطلع می شوند و در صورتی که مایل به اجرای طرح باشند ، اسناد و مدارک مناقصه را از کارفرما یا مهندسین مشاور خریداری و برای بررسی و مطالعه در اختیار کادر فنی خود قرار می دهند .

دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
ثبتی ندارد
هزینه مطالعاتی طرح 900000
بانک 900000
پرداخت بابت مطالعات مقدماتی طرح

مرحله سوم ضمانت نامه انجام تعهدات :
در موقع امضاء قرارداد پیمانکار باید ضمانت نامه ای ( در حال حاضر 50% مبلغ اولیه پیمان ) از بانک مورد قبول کارفرما طبق نمونه ای که معمولا ضمیمه اسناد مناقصه است اخذ و تسلیم کارفرما کند ضمانت نامه مذکور باید تاریخ تصویب صورت مجلس تحویل موقت موضوع پیمان معتبر توبه دستور کارفرما قابل تمدید باشد .

دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
پیمان در دست اجرا **
سپرده نقدی ضمانتنامه انجام تعهدات بانک
**
ثبت کارمزد و سپرده نقدی ضمانتنامه انجام تعهدات
حساب انتظامی- ضمانتنامه انجام تعهدات **
حساب انتظامی- وثیقه ضمانتنامه انجام تعهدات **
طرف حساب انتظامی- ضمانتنامه انجام تعهدات **
طرف حساب انتظامی- وثیقه ضمانتنامه انجام تعهدات **
ثبت ضمانتنامه انجام تعهدات
ثبتی ندارد

حساب انتظامی- ضمنتنامه انجام تعهدات 500.000
طرف حساب انتظامی- ضمانتنامه
انجام تعهدات 500.000
ثبت ضمانت انجام تعهدات شرکت

3- پیش پرداخت و ترتیب واریز آن :
کارفرما موافقت می کند به منظور تقویت بنیه مالی پیمانکار و تکمیل تجهیزات وی درصدی از مبلغ اولیه پیمان را به عنوان پیش پرداخت در مقابل ضمانت نامه بانکی پرداخت کند .
دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
بانک 2.000.000
پیش دریافت 2.000.000
ثبت پیش دریافت پیمان
پیش پرداخت2.000.000
بانک 2.000.000
ثبت پیش پرداخت پیمان

مرحله 4 : اجراء کار ( شروع عملیات ) :
تحویل ، تاسیس و تجهیزکارگاه :
بعد از اینکه پیمان منعقد شد ، کارفرما کلیه زمینهایی را که برای تاسیس و ایجاد کارگاه و انجام عملیات موضوع پیمان مورد نیاز است به پیمانکار تحویل و شخص یا موسسه ای را به عنوان دستگاه نظارت به پیمانکار معرفی کند . همچین کارفرما یا دستگاه نظارت برای کنترل مستقیم عملیات کارگاه ، شخصی را به عنوان ناظر مقیم تعیین و کتبا به پیمانکار معرفی می نماید .
دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
پیمان در دست اجرا560.000
بانک 560.000
ثبت هزینه های تاسیس کارگاه
ثبتی ندارد

تامین آب و برق موقت کارگاه و هزینه مصرف آن در طول اجرای طرح به عهده پیمانکار است.
دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
پیمان در دست اجر 3.000.000
انبار کارگاه 100.000
اثاثه 400.000
تنخواه گردان کارگاه3.500.000
ثبت مخارج آبان ماه کارکنان
ثبتی ندارد

تنظیم صورت وضعیت موقت کارها :
اگر قرار باشد که جمع ها بی پیمان در خاتمه عملیات پرداخت شود پیمانکار باید مبلغ معتنابعی سرمایه گذاری کند . از این رو ، معمولا در فواصل معینی دستگاه نظارت ( مهندس ناظر ) با کمک نماینده پیمانکار بر مبنای پیشرفت فیزیکی کارها ، صورت وضعیت ( سیتواسیون ) تمامی کارهائی را که پیمانکار را از شروع کار تا تاریخ تنظیم صورت وضعیت انجام داده است و همچنین وضعیت مصالح و تدارکات لازمی که در پای کار موجود می باشد تعیین و پس از تایید بر اسا نرخ های منظم به پیمان تقدیم و تسلیم کارفرما می کند .

پرداخت وجه صورت وضعیت موقت :
کارفرما پس از رسیدگی صورت وضعیت از جهت تطبیق ارقام با مبالغ مندرج در پیمان و اعمال تصحیحات لازم وضع کسور زیر تتمه قابل پرداخت را با تنظیم سندی از طریق صدور چاپ به پیمانکار پرداخت می کند.

دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
بانک 2.000.000
پیش دریافت 2.000.000
ثبت پیش دریافت پیمان
پیش پرداخت2.000.000
بانک 2.000.000
ثبت پیش پرداخت پیمان
مرحله 5 – خاتمه کار :
تحویل موقت :
بعد از آنکه عملیات موضوع پیمان طبق مشخصات و نقشه ها وسایر اسناد و مدارک ضمیمه پیمان خاتمه یافت ، پیمانکار می تواند از طریق دستگاه نظارت تقاضای تحویل موقت کند و نماینده خود را برای عضویت در کمیسیون تحویل موقت معرفی نماید و در عین حال انجام کارهای جزئی باقی مانده را نیز تقبل کند . دستگاه نظارت پس از بازدید عملیات ، تشکیل کمیسیون تحویل موقت را از کارفرما تقاضا می کند. بعد ااز آنکه اعضای کمیسیون مذبور تعیین شدند ، آزمایش های لازم با حضور اعضای کمیسیون توسط دستگاه نظارت انجام می شود و نتایج آن در صورت مجلس تحویل موقت قید می گردد . کمیسیون تحویل موقت ، فهرستی از نقائص و معایب و تکمیل کارهای ناتمام مهلتی برای پیمانکار تعیین و به دستگاه نظارت ماموریت می دهد که در راس مهلت مذبور عملیات را مجددا بازدید کند و اگر بر اساس فهرست نقائص هیچ گونه عیب نقص و کار نا تمامی باقی نمانده باشد در صورت مجلس تحویل موقت و گواهی رفع نقص و عیب را برای کارفرما ارسال کند تا پس از تصویب او به پیمانکار ابلاغ شود .

برچیدن کارگاه
پیمانکار موظف است پس از تحویل موقت کلیه ماشین آلات و مصالح اضافی متعلق به خود را طی مدت مناسبی که مورد قبول دستگاه نظارت باشد از محل خارج کند. همچنین پیمانکار باید نسبت به برچیدن و
تخریب کارگاه و خارج کردن مواد حاصل از آن اقدام کند. هزینه های مربوط به برچیدن کارگاه کلاً به عهده پیمانکار است و مصالح حاصل از تخریب نیز به وی تعلق دارد.
دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
پیمان در دست اجرا **
بانک **
پرداخت بابت تخریب کارگاه
ثبتی ندارد

ابطال ضمانت نامه پیش پرداخت :
ضمانت نامه پیش پرداخت تا پایان مدت پیمان معتبر است و مبلغ آن با پرداخت صورت وضعیت ها به تدریج تقلیل می یابد به نحوی که کل پیش پرداخت با آخرین صورت وضعیت موقت مستهلک شود .
دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
بانک 200.000
طرف حساب انتظامی- ضمانتنامه پیش پرداخت 2.000.000
طرف حساب انتظامی- وثیقه ضمانتنامه پیش پرداخت
2.160.000
سپرده نقدی ضمانتنامه پیش پرداخت 200.000
حساب انتظامی- ضمانتنامه پیش پرداخت 2.000.000
حساب انتظامی-وثیقه ضمانتنامه پیش پرداخت 2.160.000
ثبت واریز سپرده نقدی و ابطال ضمانتنامه پیش پرداخت
طرف حساب انتظامی- ضمانتنامه
انجام تعهدات 2.000.000
حساب انتظامی- ضمانتنامه
انجام تعهدات 2.000.000
ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات شرکت

ابطال ضمانت نامه انجام تعهدات :
ضمانت نامه انجام تعهدات تاتاریخ تصویب صورت مجلس تحویل موقت معتبر می باشد کارفرما ضمانت نامه مذبور را به محض تصویب صورت مجلس تحویل موقت آزاد خواهد کرد .

دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
بانک 50.000
طرف حساب انتظامی- ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000
طرف حساب انتظامی- وثیقه ضمانتنامه انجام تعهدات 540.000
سپرده نقدی ضمانتنامه انجام تعهدات 50.000
حساب انتظامی- ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000
ثبت واریز سپرده نقدی و ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات
طرف حساب انتظامی- ضمانتنامه انجام تعهدات500.000
حساب انتظامی- ضمانتنامه انجام تعهدات
500.000
ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات شرکت

تهیه صورت وضعیت قطعی :
به محض اینکه تحویل موقت تمامی کارها انجام گرفت ، دستگاه نظارت به همراه پیمانکار اقدام به اندازه گیری و تهیه صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده خواهد کرد . مقادیر و ارقامی که در صورت وضعیت قطعی منظور می شود به تنهایی قاطع و یکی از ماخذ تسویه قطعی محاسبات خواهد بود ولو اینکه بین آنها و مقادیر و یا ارقامی که در صورت وضعیت موقت منظور گردیده اختلافی باشد.

استرداد نصف وجه الضمان ( سپرده حسن انجام کار ) :
معمولا نصف وجه الضمان پس از تصویب صورت وضعیت قطعی از طرف کارفرما به پیمان کار مسترد می شود
دفتر پیمانکار
دفتر کارفرما
بانک 500.000
حسابهای دریافتنی- سپرده حسن انجام کار 500.000
دریافت نصف سپرده حسن انجام کار
حسابهای پرداختنی- پیمانکار 500.000
بانک 500.000
پرداخت نصف دیگر سپرده حسن انجام کار

تحویل قطعی :
در پایان دوره تضمین ( فاصله زمان بین تحویل موقت و تحویل قطعی ) کارفرما به تقاضای پیمانکار اعضای کمیسیون تحویل قطعی را تعیین و به پیمانکار ابلاغ می کند پس از بازدید کارها توسط کمیسیون مزبور ، هرگاه عیب و نقصی که ناشی از کار پیمانکار باشد مشاهده نکند ، تحویل قطعی انجام خواهد گرفت و بلافاصله صورتمجلس مربوط به آن را تنظیم و تصویب آن به پیمانکار را ابلاغ می شود .

استرداد نصف دیگر وجه الزمان ( سپرده حسن انجام کار ) :
معمولانصف دیگر وجه الزمان پس از تصویب صورت مجلس تحویل قطعی از طرف کارفرما به پیمانکار مسترد می شود .

گزارش کارآموزی
محل کارآموزی
به عنوان دانشجوی رشته حسابداری کارآموزی خود را در واحد حسابداری این شرکت سپری نمودم.

معرفی واحد حسابداری
مدیر امور مالی که مسئولیت تمامی اسناد و مدارک مالی شرکت را به عهده دارد.

شرح وظایف محوله به کارآموز وبررسی مسئولیت های بخش مالی

گزارش روزانه کارآموزی

01/12/94 شنبه تا 6/12/94 پنج شنبه
– آشنایی با برخی از اسناد اعم از حقوقی و تدارکاتی و عمرانی و … و مطابقت دادن با قوانین و مقررات مالی علی الخصوص آئین نامه های مالی
– آشنایی با نحوه پیگیری و اخذ بخش نامه های مختلف مالی و به روز نمودن اطلاعات مالی جهت بررسی بهینه اسناد
– آشنایی با شیوه استعلام قیمتهای مختلف کالا و خدمات دریافتی از بازار و ارگان های ذیربط و تطابق دادن با فاکتورها و اسناد تنظیم شده

08/12/94 شنبه تا 10/12/94 دوشنبه
– بررسی برخی از اسناد مالی و آشنایی با نحوه ثبت اسناد تنظیم شده مربوطه
– بررسی لیست کسورات حقوق و غیر حقوق اعم از بیمه و مالیات از دریافت و پرداخت و واریز به حسابهای مربوطه، جهت آشنایی با نحوه محاسبات مربوطه
– آشنایی و بررسی کسورات واریزی به واحد دریافت و پرداخت جهت تنظیم اسناد مربوطه

11/12/94 سه شنبه
– دریافت گواهی کار و احکام پرسنلی از اداره کارگزینی و گسترش جهت بررسی نحوه تنظیم لیست حقوق پرسنل شرکت در موعد مقرر
– بررسی نحوه ارائه لیست کسورات به مسئول امورمالی جهت تامین اعتبار و صدور چک حداکثر دو روز بعد از پرداخت حقوق
– کمک به پرسنل بخش مالی برای پرداخت به موقع حقوق

12/12/94 چهار شنبه و 13/12/94 پنج شنبه
– آشنایی با نحوه تنظیم لیست حقوق پرسنل به همراه کسورات واریزی
– بررسی اسناد حقوق ومزایا اعم از عیدی- مسکن – کارانه و… جهت یادگیری بیشتر

15/12/94 شنبه تا 20/12/94 پنج شنبه
– جمع آوری اطلاعات و آمار اسناد مالی اعم از حقوقی و تدارکاتی و بازرگانی و ردیف های اعتبار و…(در غالب بانک اطلاعاتی)
– تفکیک اسناد مالی اعم از جاری و اختصاصی و ردیفهای اعتباری و بازرگانی و…
– ارائه گزارش به مسئول امور مالی در ارتباط با اسناد مالی تفکیک شده

22/12/94 شنبه و 24/12/94 دوشنبه
– دریافت اطلاعات مربوط به میزان فروش
– گرد آوری و جمع آوری اطلاعات مربوط به مشتریان
– ارائه گزارش به مسئول امور مالی در ارتباط با میزان فروش به هر یک از مشتریان

25/12/94 سه شنبه و 26/12/94 چهارشنبه و 14/01/95 شنبه
– دریافت اطلاعات مربوط به میزان هرینه های معمول اعم از بنزین، پذیرایی و نقلیه و ….
– گرد آوری و جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه های مذکور
– مقایسه هزینه های انجام گرفته نسبت به اعتبارات و تخصیص های مربوطه
– ارائه گزارش به مسئول امور مالی در ارتباط با میزان هر یک از هزینه ها

15/01/95 یکشنبه تا 19/01/95 پنج شنبه
– بررسی دقیق موجودی انبار طبق دفاتر و موجودی در سیستم با موجودی کالاهای مربوطه در انبار
– شمارش دقیق موجودی انبار جهت اطمینان از ثبت دقیق قبض های انبار و حواله های صادره
– آشنایی با شیوه بایگانی دقیق قبض های انبار و حواله انبار

21/01/95 شنبه تا 23/01/95 دوشنبه
– آشنایی با نحوه جابجای و تغییر و تحول اموال بین واحدها طبق قوانین و مقررات مربوطه
– آشنایی با فهرست و لیست اموال تهیه شده به همراه شماره اموال

24/01/95 سه شنبه تا 26/01/95 پنج شنبه
– دریافت ازطلاعات مربوط به قیمت محصولات شرکت
– گرد آوری و جمع آوری اطلاعات مربوط به درآمدهای شرکت
– مقایسه درآمدهای انجام گرفته نسبت به اعتبارات و تخصیص های مربوطه
– ارائه گزارش به مسئول امور مالی در ارتباط با میزان هر یک از درآمد ها

27/01/95 شنبه تا 28/01/95یک شنبه
– آشنایی با نحوه واریز وجوه نقد و همچنین واریز به موقع وجوه نقد
– آشنایی با نحوه ثبت دفاتر واحد درآمد

ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی
ﮐﺎرآﻣﻮزی را ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺮﺣﻠﻪ آﻏﺎز ﮐﺎرﺑﺮد اﻧﺪوﺧﺘﻪ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در ﻃﻮل ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻣﺤﺴﻮب ﮐﺮد ﮐﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺎ آﻣﻮزش در ﺣﻮزه ﺣﺴﺎﺑﺪاری و ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر ﺣﺴﺎﺑﺪاری و اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت دﯾﮕﺮان ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ و آﻣﺎدﮔﯽ ﻻزم را ﺑﺮای ﭘﺬﯾﺮش ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
ﺑﺪون ﺷﮏ اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻧﯿﺰ ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﻫﻤﻪ ﺗﻼﺷﻬﺎی ﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ ﺧﺎﻟﯽ از ﮐﺎﺳﺘﯽ ﻧﯿﺴﺖ و اﻣﯿﺪ ﺑﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻈﺮات ارﺷﺎدی و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻫﺎی اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻣﺤﺘﺮم و ارﺟﻤﻨﺪ رﺷﺘﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪاری اﺳﺖ.

و

1

ا


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود