آموزشکده فنی و حرفه ای سما
گزارش کارآموزی:
رشته حسابداری
ارکان کارآموزی (حقوق و دستمزد)
موضوع کارآموزی:
حقوق و دستمزد
استاد:
تهیه کننده:
تقدیر و تشکر
با سپاس از سه وجود مقدس:
آنان که ناتوان شدند تا ما به توانایی برسیم…
موهایشان سپید شد تا ما رو سفید شویم…
و عاشقانه سوختند تا گرمابخش وجود ما و روشنگر راهمان باشند…
پدرانمان
مادرانمان
استادانمان
این تحقیق و پژوهش را ضمن تشکر و سپاس بیکران و در کمال افتخار و امتنان تقدیم مینمایم به:
– محضر ارزشمند پدر و مادر عزیزم به خاطر همه ی تلاشهای محبت آمیز ی که در دوران مختلف زندگی ام انجام داده اند و بامهربانی چگونه زیستن را به من آموخته اند.
– به استادان فرزانه و فرهیخته ای که در راه کسب علم و معرفت مرا یاری نمودند .
– به همسر عزیزم که همیشه مشوق من بوده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
1-1 موسسات خدماتی
2-1 زمانبندی و نحوه انجام کار
3-1 نحوه انجام کار بطور خلاصه
فصل دوم
1-2 محل شبکه بهداشت و درمان
2- 2 زیر مجموعه های شبکه بهداشت
3-2 زیر مجموعه های شبکه بهداشت
4-2 رئیس شبکه
5-2 تاریخچه شبکه بهداشت و درمان
6-2 تغییرات
7-2 تغییرات در واگذاری
8-2 خانه بهداشت
فصل سوم
1-3 چرخه حسابداری در موسسات خدماتی
2-3 ارکان سازمان
3-3 زیرمجموعه امور مالی
4-3 شرح وظایف
5-3 عامل ذیحساب
6-3 امور مالی
7-3 حسابداری
8-3 دفتر روزنامه
9-3 سند حسابداری
10-3 معین
11-3 منابع درآمد
12-3 انبارداری
13-3 وظایف امین اموال
14-3 شرح وظایف تدارکات
15-3 پرسنل
16-3 پرداختیها
17-3 پرداختیهای جاری
18-3 پرداختی از محل اختصاصی
19-3 پرداختیها از محل ردیف
20-3 تامین پرداختیها
چارت فصول هزینه
اعتبارات هزینه ای
22-3 حقوق و دستمزد
23-3 نحوه محاسبه حقوق
24-3 بیمه حقوق پرداختی
25-3 اعتبارات
26-3 بودجه
27-3 ثبت گردش پول
28-3 بستن حسابها
فصل چهارم
1-4 تهیه صورتهای مالی
2-4 تشکیل جلسات شورای سازمان و نحوه اتخاذ تصمیم
3-4 شورای سازمان
4-4 ایران محاسبات کشور
5-4 شورای اقتصادی
6-4 حسابرس
7-4 وظایف حسابرس
پیشنهادات
نتایج
مقدمه:
یکی از اهداف انقلاب فرهنگی ایجاد دگرگونی اساسی در دروس اساسی در دروس علوم انسانی دانشگاهها بود و این امر مستلزم بازنگری منابع درسی و تدوین دروس عملی بود اما اهمیت موضوع اقتضا می کرد که با تدوین دروس عملی در بین واحدهای دانشگاهی سعی در بهتر یادگیری دروس نظری گردد. اما از بین واحدهای عملی می توان به واحد کارآموزی اشاره کرد. در این واحد سعی شده تا واحدهای نظری پاس شده توسط کارآموز (دانشجویان) را بطور عملی بهتر بیاموزد و بتواند یادگیریهای خویش را افزایش دهد.
1-1 موسسات خدماتی:
موسسات خدماتی موسساتی هستند که به ارائه خدمت به مشتریان می پردازند در یک موسسه خدماتی کارکنان در مقابل دریافت وجه که این وجه ممکن است از جانب خود مشتری باشد و یا از جانب دولت، به ارائه خدمات می پردازند برای مثال در یک موسسه خدماتی که چندین وکیل به ارائه خدمت می پردازند خود مشتری پرداخت وجه می کند. اما در مورد موسسات خدماتی همچون شبکه بهداشت درمان گتوند، دارای مدیریتی است که به بکارگیری موثر منابع به طوری که از این بکارگیری همه اهداف سازمان و همه اهداف کارکنان تامین شود می پردازد اما در موسسات خدماتی مهمترین رکن را امور مالی بر عهده دارد بطور کلی می توان این چنین بیان کرد که اداره جریان پول بر عهده امور مالی می باشد یعنی مدیر مالی امروز نقش بسیار حساسی را در یک بنگاه و موسسه ایفاد می کند یعنی مدیریت کل سرمایه به کار گرفته شده در سیستم را به عهده دارد و تصمیم گیری می کند.
2-1 زمانبندی و نحوه انجام کار
واحد کارآموزی به مدت 240 ساعت می باشد که از ساعت 8 صبح تا 2 بعداظهر انجام گردیده و نحوه انجام کار در فصل سه بطور کلی و در این فصل بطور خلاصه اشاره می شود.
3-1 نحوه انجام کار به طور خلاصه
بطور خلاصه می توان به نکات قابل توجه از جمله تنظیم سند، تنظیم پاداش، تهیه فیشهای حقوقی، تهیه روکش سند، تفکیک سندها، تهیه لیستهای متفرقه از قبیل کمک هزینه ازدواج ـ کمک هزینه کفن و دفن، پاداش پرسنل، بازنشستگان و شرکت خدماتی و دانش آموزان بهورز و …
مقایسه منابع برآوردی با هزینه های راحتی، کم یا زیاد نمودن مانده در دفاتر، رسیدگی و نظارت بر اسناد کارپردازان تحویل اسناد از کارپردازان، رسیدگی، کنترل، مطابقت با قوانین، تهیه و تنظیم سیستمهای ماموریت پرسنل انتقال اطلاعات به کامپیوتر، استخراج لیست از کامپیوتر، تنظیم اسناد و ثبت و تامین اعتبار
1-2 محل شبکه بهداشت گتوند:
شبکه بهداشت گتوند، در شهرستان گتوند واقع در کمربندی در زمینی بالغ بر 101000 متر مربع می باشد.
2-2 دانشگاه علوم پزشکی:
شبکه بهداشت و درمان گتوند زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی دزفول و این مجموعه زیر نظر وزارت بهداشت و درمان کل می باشد.
3-2 زیرمجموعه های شبکه بهداشت:
شبکه بهداشت دارای زیر مجموعه هایی است که از جمله آنها می توان به مراکز خدمات درمانی واقع در گتوند و روستاهای اطراف و همچنین آزمایشگاه مرکزی و آزمایشگاههای موجود در شهرهای اطراف اشاره کرد.
4-2 رئیس شبکه:
اولین رئیس در سال 1361 به رئیسات آقای دکتر حسین علی طاهرخانی و در حال حاضر رئیس شبکه جناب آقای دکتر حسین پور می باشد.
5-2 تاریخچه شبکه بهداشت و درمان گتوند
شبکه بهداشت و درمان گتوند در سال 1360 در مساحتی بالغ بر 101000 با زیربنای 6000 متری تاسیس شد که دارای 80 اتاق، سالن آمفی تئاتر، 2 سالن کنفرانس، نمازخانه، آزمایشگاه آب، آشپزخانه می باشد.
این مکان در ابتدا امر بعنوان بیمارستان طراحی شده و بخاطر مصادف شدن با جنگ ایران و عراق و کمبود بودجه به تصویب نرسید.
محل کنونی شبکه از سال 1365 شروع به ساخت کرد و در سال 70 بصورت کنونی تکمیل یافت.
شبکه بهداشت گتوند در سال 1360 با حدود 20 الی 30 نفر کارمند، پرسنل، و خدمه در محل استیجاری واقع در … شروع به کار نمود و در حال حاضر با 300 نفر کارمند، پرسنل و خدمه مشغول به ارائه خدمات به مردم می باشد.
براساس بخشنامه و تصمیمات متخذه از سوی دولت (یعنی ازسال 1361 تا سال 1374 روستاهایی که تعداد خانوار آنها از 70 به بالا بوده توسط بهداشت محیط اقدام به پروژه آبرسانی و احداث حمام می کردند و روستاهایی که تعداد افراد آنها زیر 70 نفر بود توسط جهاد اقدام به خدمت می نمودند ولی از سال 1380 به بعد براساس بخشنامه همه روستاها توسط جهاد سازندگی آب رسانی می شوند.
6-2 تغییرات:
اگر بخواهیم تغییرات را در شبکه از سال 1360 تا 1384 مورد بررسی قرار دهیم می توانیم به توسعه مراکز درمانی روستایی بپردازیم در سال 1360 فقط 5 روستا از امکانات مراکز درمانی بهره مند بوده که در حال حاضر به حدود 13 روستا افزایش یافته همچنین تعداد خانه های بهداشت در سال 1360 فقط 3 خانه بهداشت بوده که در حال حاضر به 40 مورد می توان اشاره کرد. از نظر نقلیه از 5 دستگاه به تعداد 60 دستگاه افزایش یافته در سال 1360 تعداد 10 روستا از طریق بهداشت محیط لوله کشی آب شده و یک باب حمام در هر روستا ساخته شد.
7-2 تغییرات در واگذاری:
بخشی از روستاها، تحت پوشش این شبکه بوده که از سال 1375 به بعد روستاهای فوق به عقیلی واگذار شده و خانه های بهداشت فوق تمام فعالیتهای خود را زیر نظر واحد مربوطه انجام می دهند.
8-2 خانه بهداشت
بطور کلی تعداد 60 خانه بهداشت زیر نظر شبکه بهداشت و درمان خوزستان مشغول فعالیت هستند.
1-3 چرخه حسابداری در موسسات خدماتی
چرخه حسابداری شامل مراحل زیر است:
1- جمع آوری اطلاعات مالی و تشخیص رویدادهای مالی
2- تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و اندازه گیری آنها
3- ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه
4- نقل اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل
5- تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده
6- اصلاح حسابهای دفتر کل
7- تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده
8- تهیه صورتهای مالی
9- بستن حسابهای موقت
10- تهیه تراز آزمایشی اختتای
مراحل 1، 2، 3، 4 در طول دوره مالی به صورت مداوم انجام می شود.
ولی مراحل 5 و 6 و 7 در طی دوره مالی بر حسب نیاز انجام می پذیرد.
اما مراحل 8 و 9 و 10 در آخر دوره مالی و معمولاً یک بار اجرا می شود.
– البته در شبکه بهداشت صورتها بصورت تراز می باشد یعنی ترازنامه و صورت سود و زیان وجود ندارد.
2-3 ارکان سازمان
شبکه بهداشت گتوند در قسمت امور مالی متشکل از:
1- عامل زیحسابی
2- امور مالی
3- حسابداری
3-3 زیر مجموعه امور مالی
واحدهایی که زیر نظر امور مالی فعالیت می کنند عبارتند از:
1- تدارکات (تنخواه گردان)
2- انبار داری
3- حسابداری
4-3 شرح وظایف هر یک از قسمتهایی که زیر نظر امور مالی کار می کنند
5-3 عامل ذیحساب:
ذیحسابی ماموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی در وزارت خانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی محلی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی انتخاب و زیر نظر رئیس دستگاه اجرائی وظایفی به شرح زیر انجام می دهد.
> نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حسابها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و صحت و سلامت آنها
> نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی
> نگهداری و تحویل وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار
> نگهداری حساب اموال دولتی و نظارت بر اموال مذکور
6-3 امور مالی:
امور مالی تمامی فعالیتهای حسابدار، تنخواه، انبارداری و بطور کلی می توان گفت تمام عملیاتی که زیر نظر امور مالی کاری می کنند را کنترل می کند. مثلاً کنترل درباره ی سندهایی که از تنخواه به حسابداری رسیده و کنترل سندی که خود حسابدار در مقابل هزینه ها ثبت کرده است.
وظایف امور مالی به شرح زیر می باشد:
1- رئیس امور مالی در مقابل دریافت سند از تنخواه (تدارکات) به او چک تحویل می دهد.
2- حقوق کارمندان شرکتی و پرداختی از محل اختصاصی که در همین فصل به آن اشاره شده بوسیله چک به آنها پرداخت می کند.
3- تهیه بودجه پیشنهادی برای مدیریت شبکه
4- کنترل و نظارت بر واحدهای مالی و اعم از حسابداری، تنخواه (تدارکات) و …
7-3 حسابداری:
تهیه لیست افساز گاری پرسنل اعم از رسمی و پیمانی شبکه بهداشت و تنظیم اسناد هزینه مربوط اخنا گارو صدور برگه و آماده سازی آن جهت پرداخت تنظیم فرم اضافه کاری پرسنل از روی گواهی ماهیانه واحدها و انتقال اطلاعات به کامپیوتر استخراج لیست از کامپیوتر تنظیم اسناد و ثبت و تامین اعتبار، تهیه فیش های حقوقی، تهیه روکش سند، تفکیک سند، تهیه و تنظیم لیست های ماموریت پرسنل
8-3 دفتر روزنامه
دفتری است که فعالیت های روزانه موسسه در آن ثبت می گردد و تمام دریافتها و پرداخت ها بدون کسری در آن نوشته می شود ولی در حال حاضر بصورت کامپیوتری می باشد یعنی یکی از آیتمهای نرم افزار به نام دفتر روزنامه است و دارای دو ستون بدهکار و بستانکار می باشد که حسابدار موظف است تمام فعالیت های مالی خود را در آن ثبت نماید.
9-3 سند حسابداری:
سند برگی است که بموجب آن تمام دریافتها و پرداختهای شبکه در آن ثبت می گردد در واقع اثبات تمام چک های صادره بوسیله سند امکان پذیر می باشد سند هزینه شامل:
1- شماره سند
2- تاریخ
3- گیرنده وجه
4- ردیف
5- برنامه
6- فصل
7- کد
8- شرح
9- اصل مبلغ (بدهکار)
10- کسور (بستانکار)
11- خالص پرداختنی
12- جمع کل
سند هزینه باید به امضا مسئول کار پرداز، مسئول رسیدگی، عامل ذیحساب و رئیس شبکه بهداشت برسد.
10-3 معین:
دفتر معین، دفتری است که به منظور تفکیک عناوینی از حسابهای دفتر کل که یکجا قید و ثبت شده اند، بکار گرفته می شود دفتر معین ستونهایی مانند دفتر کل دارد و در عمل از آن برای تفکیک و طبقه بندی عناوین حسابهای دفتر کل استفاده می شود که شامل:
1) شماره سند
2) تاریخ
3) شرح
4) ستون بدهکار و بستانکار
5) تشخیص
6) مانده
11-3 منابع درآمد شبکه بهداشت و درمان شهرستان:
– درآمد:
خدمات انجام شده برای مشتریان و سایر فعالیت های یک موسسه در یک حوزه مالی که به تحصیل وجه نقد افزایش سایر داراییها و یا کاهش بدهیهای آن منجر شود، "درآمد" نامیده می شود.
سازمان می تواند جهت تامین هزینه ها و تصویب بنیه خود از طرق ذیل با رعایت مقررات موضوعه کسب درآمد نماید:
1- درآمد شبکه معمولا از طریق خانه های بهداشت موجود در روستاهای اطراف انجام می گیرد، از طریق فروش تعرفه
2- از طریق آزمایشگاهها و آزمایشگاه مرکزی موجود در شبکه بهداشت و آزمایشگاه موجود در شهر، از طریق فروش تعرفه
3- درآمد بخش تنظیم خانواده از طریق آی یو دی (I. u. d). نور پلانت (Norplaut) وازکتومی، توبکتومی و …
– تعرفه
اوراقی که براساس نیاز شبکه، دانشگاه علوم پزشکی چاپ می کند و در دست مشتری قرار می گیرد و از ایشان پول دریافت می شود و به حساب درآمد واریز می گردد و طی درخواست کتبی توسط ریاست شبکه همان مبلغ پول بعنوان درآمد اختصاصی برای پرداخت حقوق کارگران شرکتی به حساب جاری شبکه واریز می گردد.
12-3 انبارداری:
انبارداری برای خرید اجناس با توجه به درخواست کارمندان لیستی تهیه کرده و در اختیار تدارکات قرار می دهد و تدارکات با توجه به لیست پیشنهادی اقدام به خرید می کند معمولا خرید ها بیشتر از درخواست می باشد کالاها پس از خرید به انباردار تحویل داده می شود و انباردار پس از رویت اجناس چنانچه اجناس مصرفی باشد مانند خودکار، مداد، پاککن و… را ثبت می کند و به واحدهایی که نیاز دارند، تحویل می دهد ولی کالاهای غیر مصرفی (یعنی تملک) با توجه به برچسب های مخصوص که توسط وزارت دارائی داده شده نصب می شود هر شماره باری یک جنس می باشد. شماره های درج شده پس از نصب در دفتری یادداشت می گردد مثلاً شماره 5 لوازم مانند میز و صندلی و سایر و شماره 13 ابزار پزشکی می باشد و در کامپیوتر برای هر جنس آیتمی تشکیل شده و هر جنس خریداری شده در آن آیتم ثبت می گردد. و سپس به این اموال ارجاع می گردد.
اگر چنانچه کالای غیر مصرفی اسقاط شده باشد و قابل مصرف نباشد لیستی تهیه شده و این ثبت را به دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه می دهند و از دانشگاه به ذرات دارائی و اموال اسقاطی را به مزایده گذاشته و برچسب 4 را یادداشت کرده و دیگر ارزش ندارند.
تمام برچسبها باید یادداشت شود و یک نسخه برای خود انباردار و یک نسخه برای دانشگاه علوم پزشکی و یک برگ هم برای وزارت دارائی ارسال می گردد.
نکته مهم که می توان به آن اشاره کرد انباردار پس از تحویل به این اموال دیگر مسئولیتی ندارد و هر گونه سرقت یا حوادث غیرمترقبه که ناشی از سهل انگاری امین اموال باشد بر عهده اوست.
13-3 وظایف امین اموال:
وظایف امین اموال براساس شرح وظایف ابلاغ شده و مندرج در طرح طبقه بندی مشاغل کلی وزارتخانه ها و موسسات دوستی بصورت هماهنگ وجود دارد که در این جابه ذکر چند مورد می پردازیم.
– مسئولیت حفظ و نگهداری اموال و کالاهائی که در ابوالبجمعی او قرار دارد.
– مسئولیت حفظ و نگهداری اوراقی که در حکم وجه نقد است.
– تنظیم صورتحساب ها و دفاتر اموالی
– تحویل و تحول اموال تحت ابوالبجمعی
– تنظیم فرمهای اموالی و ارسال آن به مراجع مربوطه
– کنترل اموال موجود در واحد بطور دوره ای
– ارائه پیشنهاد در مورد اموال فرسوده که باید از گردش خارج شود.
– دریافت اموال جدید و توزیع آن بین واحدهای تحت ابوابجمعی و ثبت و نگهداری و حساب آها.
– مراقبت در حفاظت فیزیکی اموال و عنداللزوم تهیه گزارش های لازم برای رئیس واحد مربوطه.
– نگهداری حساب اموال غیر منقول و هم چنین سوابق مربوطه به آنها و ارائه سند مالکیت برای ارسال به مراجع زیربط.
14-3 شرح وظایف واحد تدارکات (تنخواه)
– کلیه خریدهای شبکه اعم از تملک و مصرفی
نحوه خرید:
درخواست کننده پس از تنظیم درخواست و به امضا رساندن مسئول شبکه بهداشت و درمان (رئیس شبکه) هر جنس توسط حسابدار تامین اعتبار شده و سپس به واحد تدارکات ارجاع می گردد.
واحد تدارکات پس از اتمام مراحل فوق اقدام به استعلام وسایل اعم از تملک و مصرفی نمود.
و به نازلترین قیمت خریداری می نماید.
تنظیم اسناد و مدارک (مربوط به واحد تدارکات) به عهده تدارکات بود و سپس از انجام مراحل از جمله تحویل وسایل به سوال انبار ملزومات و پس از تحویل وسایل انبار اقدام به صدور قبض انبار نموده و پس از تکمیل:
1- درخواست قبض انبار
2- قبض انبار
3- حواله انبار اقدام به سند جهت تحویل به حسابداری اقدام می نماید
حسابداری پس از بررسی اسناد صادر شده توسط کارپردازی در مقابل اسناد صادر شده چک تحویل می نماید. علاوه بر خرید وسایل تملک و مصرفی پرداخت هزینه های آب و برق و گاز و تلفن شبکه و مراکز و خانه های تحت پوشش به عهده تدارکات می باشد.
فیش های مربوطه تحویل تدارکات گردیده و سپس کنترل و بازبینی تاریخ و شماره کنتورهای مراکز و خانه های بهداشت فوق اقدام به پرداخت آنها می نماید.
خرید انشعابات از قبیل تلفن و گاز و برق و آب و … به عهده واحد تدارکات می باشد.
کارهای اداری توسط واحد خدمات اداری انجام و پس از مراحل طی شده واحد تدارکات جهت پرداخت هزینه های آن اقدام می نماید.
15-3 پرسنل:
کل پرسنل شبکه بهداشت و درمان بیش از 313 نفر بوده که تا قبل از سال 1380 – 8 نفر در واحد مالی مشغول کار بوده اند ولی از سال 81 به بعد با 3 پرسنل کلیه پرداختیها و دریافتیهای شبکه انجام می گیرد.
16-3 پرداختی ها:
بطور کلی ما پنج نوع پرداختی داریم:
1) پرداختیهای جاری
2) پرداختی های از محل اختصاصی
3) پرداختی از محل
4) پرداختی ها از محل طرحهای عمرانی
5) پرداخت از محل پزشک خانواده
17-3 پرداختیهای جاری:
حقوق کارمندان، عیدی، اضافه کاری، و سایر پرداختی های پرسنلی را شامل می گردد.
18-3 پرداختی ها از محل اختصاصی:
درآمد اختصاصی شبکه ماهانه به مبلغ 100. 000. 000 ریال معادل 10. 000. 000 تومان میباشد که از محل فروش تعرفه ها بدست می آید، این مبلغ فقط برای پرداخت حقوق کارمندان شرکتی (مثلاً خدمتکاران) تعیین گردیده.
19-3 پرداختیها از محل ردیف:
ردیف 12900 مختص شبکه بهداشت و درمان می باشدکه این ردیف توسط معاونت علوم پزشکی تعیین گردیده چنین برنامه از جمله 30301 و 30303 برای مبارزه با بیماریها که می توان از جمله آنها به مبارزه با سل، مبارزه با هپاتیت، مبارزه با مارالیا.
30306 برای طرحهای بهسازی، توالت سازی و 30305 برای تنظیم خانواده اشاره کرد.
20-3 پرداختی ها از محل طرح های عمرانی
تا قبل از سال 84 پرداختی بصورت طرح ملی و استانی بوده مثلاً برای احداث درمانگاه کارهایی از قبیل ایزوگام کردن پشت بامهای خانه های روستایی و آسفالت کردن روستاها و دیوار کشی و… همگی جز فصل اول بود و خرید انشعاب از جمله انشعاب آب و برق و تلفن و گاز و… جزء فصل 7 می باشد از این محل پرداخت گشته ولی از سال 1384 به بعد با بستن قرارداد با پیمانکاران و با گرفتن سفته بابت تضمین یا مبلغی به عنوان سپرده حسن انجام کار گردیده و پول را پرداخت می کنند.
البته نه همه پول را بلکه نصف آن را در ابتدا و مابقی را بعد از قطعی شدن پرداخت می کند.
پرداخت از محل پزشک خانواده:
دانشگاه علوم پزشکی با بیمه خدمات درمانی در سطح استان قراردادی بسته است که مراکز روستایی را تحت بیمه خدمات درمانی قرار می دهد و دانشگاه نیز پول را به حساب شبکه ها واریز می کند سنتها ابتدا باید شبکه مراکز فعال خود را معرفی کند یعنی مراکزی که دارای پزشک و ماما و داروخانه و سایر تجهیزات پزشکی که برای یک درمانگاه احتیاج است می باشد. در این شبکه، پزشک و ماما و چندین مرکز فعال وجود دارد که ماهانه مبلغ 25000000 ریال معادل 2500000 تومان حقوق پرداخت می گردد البته این مبلغ ثابت نبوده و قابل تغییر می باشد این طرح باعث افزایش اشتغال برای پزشکان و یا ماماهای بیکار می باشد.
21-3 تامین پرداختیها
کل این پرداختیها را دانشگاه به عنوان تنخواه در اختیار مدیر مالی شبکه قرار می دهد و مدیر مالی نیز برای پرداختیهای جزئی مبالغی را به عنوان تنخواه در اختیار تدارکات قرار می دهد برای پرداخت مرحله بعدی حتماً باید تدارکات تصفیه گردد (یعنی با توجه به چکی که در اختیار تدارکات قرار گرفته به همان مبلغ سند و فاکتور در اختیار مدیر مالی شبکه قرار دهد)
شبکه بهداشت دارای فصولی به شرح زیر و فصول جاری که از صفحه بعد مشاهده میکنید می باشد.
عنوان فصول هزینه
فصول
عنوان فصول هزینه
فصول
حقوق و دستمزد
اضافه کاری ماه …
حق مدیریت
محرومیت از مطلب
آنکال
باز خرید مرخصی بازنشستگان
عیدی
طرح تمام وقتی پزشکان
بن غیر نقدی
فصــــل اول
دیوان پرسنل غیر پرسنلی بیمه خودرو سایر
فصـــــل هفتم
طرح ماه
دارو
شرکت خدماتی
ماشین آلات و تجهیزات
سایر کالا و خدمات
آب
برق
تلفن
سوخت
لباس
دارو و لوازم پزشکی
ماموریت
فصــــــل دوم
بیمه
پاداش پایان خدمت
کسورات بازنشستگی
عائله مندی و اولاد
کمک هزینه خدمات و ازدواج
فصل ششم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان
ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان گتوند
در اجرای مواد 19، 22 و 24 آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاههای علوم پزشکی بدینوسیله تخصیص 9 ماهه اعتبارات هزینه ای سال 1384 به شرح زیر ابلاغ می گردد.
شماره برنامه
شرح
فصل اول
فصل دوم
فصل سوم
فصل ششم
فصل هفتم
جمع
30301
خدمات داروئی
30302
خدمات بهداشتی
7737500
661000
23000
240500
18000
8318000
30303
خدمات درمانی
فوریتهای پزشکی
246000
113000
60000
8000
427000
30304
کنترل بیماریها
30305
امنیت غذا و دارو
30307
پژوهشهای کاربردی
30308
سیاستگزاری مدیریت و نظارت بر فعالیتها
110000
110000
30203
توسعه مشارکت های فرهنگی زنان
40806
توسعه کاربردی فناوری اطلاعا
30105
آموزش متوسطه فنی و حرفه ای
43500
500
44000
30106
برنامه آموزش کاردانی
30107
برنامه آموزش کارشناسی
30108
برنامه آموزش کارشناسی ارشد و دکتری عمومی (حرفه ای)
30109
برنامه آموزش دکتری تخصصی
30112
برنامه عملیات کمک آموزشی
30113
برنامه تحقیقات دانشگاهی
30115
سیاست گذاری مدیریت و نظارت بر فعالیتها
جمــع
7775000
774000
23000
301000
26000
8899000
1- در فصل اول بن غیر نقدی پرسنل به ازای هر نفر 400 هزار ریال در شش ماهه دوم محاسبه شده و قابل پرداخت می باشد.
22-3 حقوق و دستمزد:
حقوق شامل موارد زیر می باشد:
1- فوق العاده شغل
2- فوق العاده سختی شرایط محیط کار
3- فوق العاده نوبت کاری
4- فوق العاده بدی آب و هوا
5- فوق العاده محرومیت از تسهیلات زندگی
6- فوق العاده کمک هزینه عائله مندی
7- فوق العاده کمک هزینه اولاد
8- فوق العاده جذب
9- تفاوت حداقل دریافتی
23-3 نحوه محاسبه حقوق:
برای محاسبه حقوق حکمی را که توسط کارگزینی تهیه شده را دریافت می کنند و باید هزینه های پرسنلی شامل 1- کمک هزینه ازدواج 2- کفن و دفن 3- بازنشستگی را جمع می کنیم و از حقوق مبنا کسر می کنیم و اگر چنانچه کمتر از 190000 تومان باشد که مبلغ را پرداخت می کنیم و اگر بیشتر از 190000 تومان باشد مشمول مالیات بوده و ضریب 10% مالیات می کنیم و منهای کل حقوق می کنیم و حقوق خالص پرداختی بدست می آید البته در شبکه بهداشت کلیه فعالیتها بوسیله کامپیوتر انجام می گیرد یعنی ما فقط حکم را به کامپیوتر می دهیم.
34-3 بیمه حقوق پرداختی
بطور کلی 27% بیمه از حقوق باید پرداخت گردد که 20% آن را کارفرما و 7% آن را کارکنان و برای بیمه بازنشستگی 50/9 % را کارمندان و 5/13% را کارفرما پرداخت می کند.
25-3 اعتبارات:
اعتبار هر سال یک بار با ارجاع درخواست و اطلاعات از طرف شبکه بهداشت و درمان به دانشگاه علوم پزشکی استان و دانشگاه علوم پزشکی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارسال می کند و از این سازمان (مدیریت و برنامه ریزی) به سازمان برنامه و بودجه کل کشور ارجاع می گردد و واحد مربوط به هیئت وزرا انتقال داده و در مجلس شورا گذاشته می شود و به تصویر یا رد مبلغ مذکور می انجامد.
26-3 بودجه:
بودجه تخصیص یافته شده به هر بخش بصورت تفکیک شده در بخشنامه ای به رئیس شبکه ارجاع می گردد.
ومدیر مالی شبکه موظف است باتوجه بودجه مصوب اقدام به پرداخت نماید.
27-3 ثبت گردش پول
1- بانک **
تنخواه دریافتی از ذیحسابی **
بابت گرفتن پول از دانشگاه علوم پزشکی
2- تنخواه گردان **
بانک **
اگر در وجه تدارکات چکی کشیده باشیم
3- هزینه مربوط **
تنخواه گردان تدارکات **
اگر تدارکات اسناد به حسابداری تحویل دهد با کسر چکهای دریافتی ثبتی که می زنیم
4- هزینه **
بانک **
هزینه ای را که مستقیماً خود امور مالی و با موافقت مدیریت شبکه انجام می گیرد.
5- تنخواه **
اسناد ارسالی **
سندی که بابت تسویه حساب به دانشگاه علوم پزشکی داده میشود ( از طرف عامل ذیحساب)
28-3 بستن حسابها:
در پایان سال تمام حسابها باید بسته شود. و با اخذ صورتحساب از بانک و صورت مغایرت یعنی مانده بانک را بدهکار و کلیه ی چکهای بین راهی را بستانکار می کنیم در این صورت کلیه حسابها بسته می شود.
1-4 تهیه صورتحسابهای مالی
ماده 98 قانون محاسبات عمومی چنین حکم می نماید: شرکتهای دولتی مکلفند ترازنامه و حساب سود و زیان خود را بلافاصله پس از تصویب مجمع عمومی مربوط برای درج در صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور به وزارت امور اقتصادی و دارائی ارسال نمایند.
ماده 99 – شرکتهای دولتی مکلفند صورت حساب دریافت و پرداخت طرحهای عمرانی و اعتبارات سرمایه گذاری ثابت، خود را مطابق دستورالعملی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تنظیم خواهد شد تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی مربوط بلافاصله جهت درج در صورتحساب عملکرد سالانه و بودجه کل کشور به وزارت امور اقتصادی و دارائی ارسال نمایند.
ماده 132- مجامع عمومی شرکتهای دولتی مکلفند ظرف شش ماه پس از پایان سال مالی ترازنامه و حساب سود و زیان (شامل عملیاتی جاری و طرحهای عمرانی) شرکت را رسیدگی و تصویب نمایند.
صراحت این ماده در این است که شرکتهای دولتی از پایان هر سال مالی شش ماه فرصت دارند که صورتهای مالی خود را تهیه و پس از گزارش حسابرسی منتخب به تصویب مجمع عمومی برسانند.
بطور کلی می توان این چنین نتیجه گیری کرد:
الف ـ ترازنامه و صورتهای مالی شرکتهای دولتی حداکثر تا آخر خردادماه سال بعد بایستی بحسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارائی تسلیم شود.
ب ـ حسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارائی ظرف دو ماه (یعنی تا پایان مرداد ماه سال بعد) مکلف است گزارش حسابرسی را به مقامات و مراجع زیربط ارسال نماید.
ج ـ مجمع عمومی شرکت دولتی (موسسات دولتی) مکلف است تا پایان شهریور ماه (یعنی یکماه بعد از گزارش حسابرسی) ترازنامه و حساب سود و زیان (شامل عملیات و جاری و طرحهای عمرانی) شرکت را رسیدگی و تصویب نماید.
2-4 تشکیل جلسات شورای سازمان و نحوه اتخاذ تصمیم:
شورای سازمان به طور عادی سالی دو بار یکی در تیرماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل و توزیع بودجه و دیگری در بهمن ماه برای تصویب برنامه و بودجه سال آینده و انجام سایر وظایف به دعوت شورا در محل سازمان تشکیل می شود.
جلسات شورا خارج از موارد مذکور بنا به تقاضای مدیرعامل و یا رئیس هیئت مدیره یا حسابرس (بازرس) و یا تقاضای دو نفر از اعضاء شورای تشکیل خواهد شد.
3-4 شورای سازمان متشکل از:
1- رئیس دانشگاه علوم پزشکی
2- مدیر مالی شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی
3- رئیس شبکه بهداشت و درمان
4- دو نفر کارشناس
5- یک نفر از طرف وزارت اقتصاد و دارائی
4-4 دیوان محاسبات کشور
دیوان محاسبات کشور مستقیماً زیر نظر مجلس شورای اسلامی در امور مالی و اداری استقلال و اعتبار مورد نیاز آن با پیشنهاد دیوان مذکور و پس از تایید کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس جداگانه دو لایحه بودجه کل کشور منظور می شود. تشخیص، انجام تعهد و تسجیل هزینه ها از وظایف رئیس دیوان و یا کسانی است که از طرف وی مجاز هستند.
– با استناد به ماده 9 قانون (مصوب 11/11/1361)
– دیوان محاسبات کشور زیر نظر قوه مقننه است لکن سازمان حسابرسی زیر نظر قوه مجریه فعالیت دارد. لذا سازمان حسابرسی عمدتاً گزارشهای خود را برای هیات مدیره و مجامع عمومی شرکتها تهیه می نماید. ولی دیوان محاسبات کشور مکلف به ارائه گزارش توزیع بودجه به مجلس شورای اسلامی می باشد.
وظایف نظارتی دیوان محاسبات کشور را می توان در سه مرحله زیر آورد:
الف ـ نظارت یا کنترل فنی یا محاسباتی
ب ـ نظارت یا کنترل قضائی
ج ـ نظارت پارلمانی یا گزارش تفریغ بودجه (از طریق مجلس شورای اسلامی) است.
5-4 شورای اقتصادی
با توجه به آنچه که در فصل 3 در مبحث اعتبارات گفته شد اعتبار درخواست شده باید به سمع و نظر هیئت وزرا (یعنی شورای اقتصادی) برسد که به منظور هدایت و هم آهنگ کردن امور اقتصادی کشور شورائی مرکب از عده ای از وزیران به شرح زیر و رئیس کل بانک مرکزی ایران به ریاست رئیس جمهور بنام شورای اقتصاد تشکیل می شود.
1- وزیر امور اقتصادی
2- وزیر کار و امور اجتماعی
3- وزیر کشاورزی
4- سرپرست سازمان برنامه و بودجه و معاونت رئیس جمهور
5- وزیر بازرگانی
6- وزیر جهاد سازندگی
7- وزیر صنایع
8- وزیر صنایع سنگین
9- وزیر معادن و فلزات
10- وزیر نفت
11- وزیر نیرو
12- وزیر تعاون
6-4 حسابرس و بازرس:
دانشگاه علوم پزشکی استان مکلف است یک شخص با تحصیلات لیسانس حسابداری یا حسابرسی یا مدیریت بازرگانی و یا اقتصاد و یا یک شخصیت حقوقی متخصص در رشته مالی را بعنوان حسابرس (بازرس) برای مدت یک سال انتخاب و از طریق استانداردها جهت اجرای حکم به وزارت کشور معرفی نماید. انتخاب وی برای ***** بعد بلامانع می باشد.
7-4 – وظایف حسابرس (بازرس) به شرح زیر می باشد:
1- نظارت بر مسائل مربوط به عملیات اجرای صحیح مقررات مندرج در اساسنامه و آیین نامه های مربوطه و بودجه مصوب سازمان
2- رسیدگی و اظهار نظر به ترازنامه و حساب سود و زیان و اسناد موجود و سایر گزارشات و امضاء آنها و تسلیم گزارش به دانشگاه علوم پزشکی
رئیس شبکه و عامل ذیحساب و مدیر مالی و هر یک از کارکنان حسابداری موظفند هر موقع هر توضیحی شفاهی یا کتبی و یا هر گونه مدارک و اوراقی را که حسابرس (بازرس) سازمان و یا بازرسان و حسابرسان وزارت کشور بخواهند بلافاصله در اختیار آنها قرار دهند بازرس و مطالبه اسناد و مدارک باید به نحوی انجام گیرد که به امور جاری سازمان لطمه وارد نسازد.
3- رسیدگی به هر گونه اقدامات مالی سازمان به منظور حصول اطمینان از اینکه درآمد بطور صحیح وصول و هزینه ها با رعایت مقررات بودجه مصوب انجام گرفته باشد.
4- گزارش هر گونه ابهام یا ایراد در حسابها و یا روشها مالی و عملیاتی سازمان بطور کتبی به شورا مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی اعلام و مواردی که نیاز به طرح در شورا ندارد به رئیس شبکه جهت اصلاح.
5- رسیدگی به حسابهای سازمان هر ماه یک بار و در سال نسخه ای از نتیجه بررسی جهت اطلاع و اقدام لازم به رئیس دانشگاه علوم پزشکی، و رئیس شبکه بهداشت و درمان.
6- همکاری با بازرسان و حسابرسان وزارت کشور و ارسال نسخه ای از گزارشات خود راجع به امور سازمان به وزارت کشور.
چنانچه وزارت کشور در نتیجه بازرسی، عملیات هر یک از اعضا را مغایر مقررات تشخیص دهد مراتب را به شورای سازمان منعکس می نماید.
رئیس شورا موظف است حداکثر به فاصله 15 روز دریافت نامه نسبت تشکیل جلسه فوق العاده شورا اقدام و موضوع در جلسه مطرح و نتیجه را مستدلاً اعم از اینکه مندرج ابقاء یا عزل اعضا شود بلافاصله به وزارت کشور گزارش نماید.
7- حسابرس (بازرس) حق مداخله مستقیم در امور اداری سازمان را ندارد ولی می تواند نظرات خود را کتباً به مدیرعامل ابلاغ نماید.
پیشنهادات :
پیشنهاد این است که باید هر کار آموزی تا انجایی که امکان و مقررات انجااجازه می دهند او را در تمامی قسمتها به کار گیرند که کاآموز پس از پایان کار خود به بخشهای زیادی از این اداره واقف شده باشدوبتواند استفاده و اطلاعات کافی را از این کار ببرد .
دومین پیشنهادی که دارم این است که باید تمام حوزها سیستم رایانه داشته باشند و تا حدود به یکدیگر از طریق شبکه به یکدیگر متصل باشند که متاسفانه در این اداره کامپیوتر کمی وجود داشت و کارهای آنها دست نویس بود و برای پر کردن هر برگ تا حدودی 5 دقیقه از وقت گرفته می شود تا آن را به اتمام برساند ولی اگر کامپیوتری وجود داشت شاید هر برگ به 1دقیقه هم نمی کشید که تمام شود .
نتایج:
این دوره برای بنده بسیار مفید بود و نتایج قابل قبولی به همراه داشت. در دوره کارآموزی خود با خیلی از مواردی برخورد کردم که تا قبل از آن گمان می کردم آنها را از بر هستم اما وقتی پا به عرصه عمل گذاشتم دریافتم که به این سادگی های هم نیست و خیلی از کارها را باید با خلاقیت و کنجکاوی و در خیلی از مواقع با ذکاوت خود پیش برد و کتابها و سایر را فقط به عنوان یک استارت شروع می توان برشمرد. در پایان از زحمات سرپرست کارآموزی که با حوصله در راهنمایی و مشاوره به بنده دریغ نکردند، کمال تشکر و سپاسگذاری را دارم.
پیوست ها