موضوع
کارآفرینی کارگاه تولید سس از سویا
Entrepreneurship Project workshop production of soy sauce
نام استاد :
نام محقق :
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح : 5
فصل اول 6
کلیات 6
مقدمه : 7
نام کامل طرح و محل اجرای آن : 7
محل اجرا : 7
مشخصات متقاضیان : 8
دلایل انتخاب طرح : 8
وضعیت و میزان اشتغالزایی : 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : 8
نام و کد محصولات 8
سس سویای چینی 9
این نوع سس سویا را با استفاده از دانه ی سویا به عنوان منبع اصلی و از غلات دیگر به مقدار کمتر تهیه می کنند و دو نوع دارد : 9
الف – سس سویای تازه/ روشن : 9
ب – سس سویای قدیمی / تیره : 10
سس سویای ژاپنی 10
الف – دسته اول : 10
ب – دسته دوم : 11
ج – دسته سوم : 11
د – دسته چهارم : 11
ر – دسته پنجم : 11
کد ISIC : 12
شماره تعرفه گمرکی 12
شرایط واردات 13
بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی 13
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی 13
بررسی قیمت های داخلی 13
مروری بر قیمت های جهانی محصول 13
موارد مصرف و کاربرد 14
بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول 15
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده 15
شرایط صادرات 16
وضعیت عرضه و تقاضا 17
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون 17
الف ) بررسی ظرفیت های بهره برداری 17
ب ) بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید سس سویا در کشور 17
بررسی روند تولید واقعی سس سویا در کشور 18
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال 18
فرایند تولید سس سویا به صورت زیر می باشد . 18
درصد استفاده از ظرفیت اسمی در واحدهای تولیدی فعال 19
و ) نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده تولید 20
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا 21
پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور 21
الف ) پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال 21
پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد 22
با توجه به جدول بالا ، ظر فیت طرح های در حال ایجاد که در آ ینده به ظر فیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است: 22
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385 23
جمع بندی عرضه 23
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون 23
مصرف ظاهری از رابطه زیر حاصل محاسبه و در جدول زیر وارد شده است . 24
نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است . 25
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385 25
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم 25
برآورد میزان تقاضای داخل در آینده 25
برآورد قابلیت صادرات در آینده 28
برای بررسی قابلیت صادراتی محصول مورد مطالعه در آینده ، از دو روش می توان استفاده کرد : 28
الف – استناد بر سوابق صادراتی در سالهای گذشته 28
برآورد تقاضای کل 30
جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار 31
مجوز های قانونی : 32
مراحل صدور جواز تاسیس : 32
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس 33
1- اشخاص حقیقی 33
2- اشخاص حقوقی 33
مدارک مورد نیاز: 33
اصلاحیه جواز تاسیس : 34
تعریف: 34
صدور پروانه بهره برداری : 34
مراحل صدور توسعه طرح : 35
فصل دوم 36
روش انجام کار 36
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : 37
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : 37
مطالعات فنی و تکنولوژیکی 38
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها 38
الف ) نگاهی به روش تولید سس سویا 38
فرایند تولید سس سویا به سه مرحله اصلی زیر تقسیم می گردد . 38
مرحله اول : تهیه کوچی 38
مرحله دوم : تخمیر نمکی 38
مرحله سوم : تصفیه 38
عملیات حرارتی ( استریلیزاسیون ) 39
لیبل زنی شیشه ها 39
بسته بندی شرینگ 39
قرنطینه محصول به مدت معین 39
ارسال محصول آماده فروش به انبار محصول 40
مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان 40
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم )به صورت اجمالی( در فرآیند تولید 40
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح 41
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید 41
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار 41
بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده 42
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 42
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد: 42
بازارهای فروش محصول 43
بازار تامین مواد اولیه 43
احتیاجات و نیازمند یهای دیگر طرح 43
امکانات زیر بنایی مورد نیاز 43
حمایت های خاص دولتی 44
با جمع بندی مطالعات مکان یابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است. 44
فصل سوم 45
امور مالی طرح 45
سرمایه گذاری ثابت طرح : 46
خرید دفتر کار : 46
هزینه زمین : 46
هزینه محوطه سازی : 47
هزینه ساختمان سازی : 47
هزینه ماشین آلات و تجهیزات : 48
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی : 48
وسایل اداری و خدماتی 49
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی 49
هزینه های قبل از بهر هبرداری 49
هزینه های پیش بینی نشده 49
هزینه سرمایه گذاری ثابت : 50
میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه، محل تامین و قیمت ارزی و ریالی آن 50
فصل چهارم 51
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات 51
نتایج حاصله از اجرای طرح : 52
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید سس از سویا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
فصل اول
کلیات
مقدمه :
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید سس از سویا می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی با ز ار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند . امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید سس سویا
محل اجرا :
مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن
دلایل انتخاب طرح :
محصول مورد مطالعه طرح حاضر ، هر چند در کلیه خانوارها و اقشار مختلف جامعه بعنوان ماده کمک غذائی دارای کاربرد است ، ولی از نگاه کلان می توان گفت که این محصولات اهمیت استراتژیک خاصی در داخل کشور و بازارهای جهانی ندارند و تنها از نگاه یک محصول مصرفی می توان این محصولات را مورد مطالعه و بررسی قرار داد .
وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
در فرهنگ لغت صنعت غذا ، سس ماده غذا ئی است که بعنوان تکم یل کننده طعم غذا مورد استفاده قرار می گیرد . به عبارت دیگر سس، ما یع غلیظی است که برا ی طعم و مزه دادن به انواع غذاها یا جذاب تر به نظر آمدن آنها به کار می رود. اصل لغت سس، فرانسوی است که خود ریشه لاتینی دارد.
سس سویا، نوعی سس تخمیر شده است که از سویا، غلات برشته ش ده، آب و نمک تهی ه می شود . معمولاً در غذاهای آسیایی از این نوع سس استفاده می شود. اگر چه سس سویا انواع مختلفی دارد، تمام آنها شورمزه بوده و قهوه ای رنگ می باشند که برای مزه دار کردن غذاها هنگام پخت و یا سر میز مورد استفاده قرار می گیرند .
این سس اولین بار در کشور چین ابداع شد؛ اما امروزه در سراسر قاره آسیا به خصوص کشور ژاپن و حتی در دیگر نقاط دنیا از آن استفاده می شود. البته سس سویایی که مردمان ژاپن در تهیه ی غذایشان به کار می برند با سس سویای چینی بسیار متفاوت است. که در اینجا به آنها اشاره شده است .
سس سویای چینی
این نوع سس سویا را با استفاده از دانه ی سویا به عنوان منبع اصلی و از غلات دیگر به مقدار کمتر تهیه می کنند و دو نوع دارد :
الف – سس سویای تازه/ روشن :
نوعی سس رقیق و به رنگ قهوه ای روشن می باشد. این سس در تهیه ی اغلب غذاها به کار می رود و از آنجا که رنگ آن روشن است، زیاد رنگ غذ ا را تغییر نمی دهد .
ب – سس سویای قدیمی / تیره :
نوعی سس تیره و غلیظ است که تخمیر شدن آن، مدت طولانی تری طول کشیده است. رنگ آن هم قهوه ای تیره می باشد. به این نوع سس سویا شیره قند اضافه می کنند تا ظاهر متمایزی نسبت به دیگر انواع این نوع سس داشته باشد. معمولاً از این سس بر ای تزئین روی غذاها استفاده می شود. این سس عطر و طعم بهتری نسبت به سس سویای رقی ق دارد؛ به علاوه نمک کمتری هم دارد .
سس سویای ژاپنی
سس سویای ژاپنی سنتی را به پنج گروه تقسیم می کنند که این دسته بندی بر اساس مواد به کار رفته در تهیه سس و طرز تهیه ی آن انجام گرفته است. در انواع سس های سویای ژاپنی، گندم به عنوان ماده اصلی وجود دارد. بنابراین، سس سویای ژاپنی باید قاعدتاً از سس سویای چینی شیرین تر باشد .
الف – دسته اول :
کویکوچی، این نام از منطقه ی کانتو در ژاپن گرفته شده است. ابتدا تنها در ای ن منطقه از این نوع سس استفاده می شد. اما سرانجام تمام ژاپنی ها آن را به کار بردند . تقریبا 80 درصد سس سویای تولید شده در ژاپن از این نوع می باشد. استفاده از این نوع سس میان مردمان ژاپن رایج است. برای تهیه ی آن از مقادیر کاملاً مساوی گندم و سویا استفاده می کنند .
ب – دسته دوم :
یوسوکوچی، این سس به خصوص در ناحیه ی کانزای ژاپن بسیار به کار می رود. نسبت به سس کویکوچی شورتر و کم رنگ تر است. کم رنگ تر بودن این نوع سس به این دلیل است که در تهیه ی آن از شیره ای که از برنج تخمیر شده به دست می آید استفاده می کنند. پس برنج یکی از اجزای مهم در درست کردن این نوع سس سویا می باشد.
ج – دسته سوم :
تاماری، در تهیه این نوع سس به طور عمده از سو یا و تنها مقدار کم ی گندم استفاده می شود. این نوع سس نسبت به کویکوچی تیره تر بوده و عطر بهتری دارد. این نوع سس را سس سویای اصلی می نامند، چون طرز تهیه آن به سس سویایی که دستورالعمل آن اول ین بار از چین به ژاپن آمد، بسیار شبیه می باشد .
د – دسته چهارم :
شیرو، نوعی سس سویای کمرنگ است. بر خلاف سس تاماری، در تهی ه سس شیر و بیشتر از گندم و فقط کمی از سویا استفاده شده و همین مسئله باعث می شود که این سس کمرنگ بوده و طعم شیرینی داشته باشد .
ر – دسته پنجم :
سایشیکومی، این نوع سس را به جای آب نمک با سس سویا تهیه می کنند . در نتیجه رنگ آن نسبت به کویکوچی تیره تر بوده و عطر بهتری هم دارد .
سس سویا معمولاً شور است و استفاده از آن برای برخی افراد مناسب نیست. البته اخیراً سس سو یای کم نمک برای کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند به بازار آمده است. این نوع سس کم نمک را یکی از انواع سس سویا به حساب نمی آورند، چون هر کدام از انواع سس سویا را می توان با نمک کم هم تهیه نمود. در هر حال، نمی توان این سس را بی نمک تهیه کرد و کسانی که مصرف مقاد یر بس یار کم از نمک هم برایشان مضر است، نباید از این سس استفاده کنند.
کد ISIC :
مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن سس سویا دارای کد آیسیک 15141317 می باشد .
شماره تعرفه گمرکی
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ن ی شماره تعرفه 210310000 بر ا ی سس سویا استخراج شده است .
شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ن ی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. حقوق گمرکی در واردات این محصولات 55 درصد می باشد .
بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که هنوز موسسه فوق بصورت شفاف و انحصار ی برای محصول مورد مطالعه استاندارد خاصی را تدوین نکرده است .
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی
بررسی قیمت های داخلی
قیمت محصولات مورد مطالعه تابع اعتبار برند تجاری شرکت تولید کننده آن می باشد بطوریکه برندهای معتبر از قیمت هایی نسبتا بالاتری به نسبت شرکت ها و برندهای ناشناخته دارند . لذا در اینجا متوسط قیمت فروش معادل 9750 ر یال بر ای هر بسته 300 گرم ی استخراج و جهت اطلاع ارائه گردیده است .
مروری بر قیمت های جهانی محصول
قیمت جهانی محصول مورد مطالعه تابع نوع سس ، ترک یبات ، کشور مورد بررسی ، فصل معامله و موارد د یگر دارد و لذا نمی توان قیمت خاصی را بر ا ی آن اعلام کرد . لیکن در اینجا به منظور اطلاع قیمت متوسط هر شیشه 300 گرمی این سس در کشور ژاپن معادل 1,5 دلار قیمت دارد و ا ین در حا لی است که قیمت مشابه آن در کشور چین ( البته با فرمولاسیون متفاوت ) تنها 0,8 دلار قیمت دارد .
موارد مصرف و کاربرد
همانطوریکه پیشتر نیز ذکر شد ، سس ها بعنوان تکم یل کننده طعم غذا محسوب شده و به همراه آن مورد استفاده قرار می گ یرند . لیکن باید گفت که در جهان صدها نوع سس وجود دارد که هر کدام از آنها بر ای کاربردها ی مختلف تهیه می گردند . به عبارت ساده تر ، هر سس برای استفاده به همراه غذاهای خاص و تعر یف شده ا ی مورد استفاده دارد و لذا مورد استفاده سس سو یا نیز به همراه غذاها ی زیر می باشد .
* گوشت سفید ( ماهی ، میگو ، مرغ )
* انواع کباب های گوشتی
* انواع کباب های سبزی ها
* انواع کوکوها
در اینجا لازم به ذکر است همانطور یکه در بالا ن یز اشاره گرد ید ، هر سس به همراه غذای مخصوص آن مورد استفاده دارد ، لیکن این موضوع در حالت عمومی و کلی است که در آن بیشترین حجم مصرف قرار دارد . لذا برخی مصرف کنندگان مطابق ذائقه خود از سس ها ( از جمله سس سو یا ) در همراه سا یر غذاها و کمک غذاها نیز استفاده می کنند که در ا ینجا به علت عمومی نبودن آنها ، از توض یح بیشتر در این مورد صرف نظر شده است .
بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
در صنعت غذا هر چند که در شرایط خاص و در صورت عدم دسترسی به ماده غذائی مورد نظر ، تا حدودی امکان جایگزینی برخی دیگر از مواد غذائی وجود دارد ، لیکن این جایگزینی آنچنان از مطلوبیت مصرف برخوردار نبوده و به جر ات می توان گفت که هر ماده غذائی مصرف خاص خود را داشته و مصرف کننده علاقه ای برای جایگزین ی آن با سایر مواد غذائی را ندارند . سس ها نیز از وضعیت مشابه برخوردار هستند و هر کدام حوزه های مصرف مخصوص بخود را دارا بوده و بازار طالب آن می باشد . لیکن در شر ایط خاص برخ ی از انواع د یگر سس ها مانند سس فلفل و سس خردل بصورت محدود م ی توانند جا یگزین این نوع سس گردند . البته در کشورها ی خارج ی که از صدها نوع سس استفاده م ی گردد ، جایگزین ها ی متنوع ی بر ای محصول مورد مطالعه وجود دارد ، ولی نظر بر اینکه در کشور ما تنها چند نوع سس تولید و مصرف می گردد ، لذا از نگاه جایگزینی نیز محدودیت وجود داشته و تنها دو نوع سس عنوان شده را می توان بعنوان جا یگزین معرفی کرد . از نقطه نظر قدرت جایگزینی نیز با ید گفت که محصولات جا یگزین مطلوبیت کمتری در جایگزینی دارند و بازار در صورت دسترسی به محصول اصلی ، علاقه ای به استفاده از محصول جایگزین ندارد .
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده
از نقطه نظر مصرف می توان گفت که با توجه بر کاربرد غذائی محصولات مورد مطالعه ، کلیه کشورهای جهان می توانند بعنوان کشورهای مصرف کننده این محصولات محسوب گردند . لیکن از آنجائیکه این محصول بومی کشورهای آسیائی می باشد لذا در ا ین کشورها بخصوص چین ، ژاپن و د یگر کشورهای آسیای شرقی از بیشترین مصرف برخوردار می باشند .
از نظر تولید نیز باید گفت که کشورها ی شرق آسیا که بعنوان عمده مصرف کنندگان این محصول تلقی می گردند ، بعنوان عمده کشورهای تولید کننده نیز محسوب می گردند .
شرایط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگا نی، بر ای صادرات محصولات تو لیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد . لیکن از آنجایی که این محصولات، یک کالا ی غذائی محسوب می گردند، از اینرو ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخوردار ی تو لیدکننده از شرایطی می باشد که در جدول زیر به شرایط فوق اشاره شده است.
وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون
الف ) بررسی ظرفیت های بهره برداری
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنا یع و معادن، نتیجه گیری شده است که تنها تولید کننده سس سویا شرکت شهر سلامتی می باشد که در استان خراسان رضوی مستقر می باشد.ظرفیت این واحد 50 تن در سال بوده و در سال 1385 به بهره برداری رسیده است .
ب ) بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید سس سویا در کشور
تنها تولید کننده سس س یا در کشور در سال 1385 به بهره بردار ی رسیده است . از اینرو روند ظرفیت نصب شده کشور به صورت زیر قابل بیان است .
بررسی روند تولید واقعی سس سویا در کشور
پیشتر اشاره گرد ید که تنها یک واحد تولید کننده سس سو یا در کشور وجود دارد که با ظرفیت 50 تن در سال فعالیت می نما ید از ا ینرو در صورتیکه راندمان ا ین واحد حتی 90 درصد ظر فیت اسمی آنها در نظر گرفته شود در اینصورت تولید واقعی آن 45 تن در سال برآورد می گردد و با توجه بر ا ینکه واحد فوق از سال 1385 شروع به فعا لیت نموده است ، لذا تعیین روند تولید واقعی برای این محصول موضوعیت نخواهد داشت .
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال
فرایند تولید سس سویا به صورت زیر می باشد .
در صنعت غذا ، بسیاری از فرایندهای تو لیدی حالت یکسان داشته و به نوعی می توان گفت که الزام اداره نظارت بر مواد غذائی ( وزارت بهداشت ) و موسسه استاندارد روی اجرای فرایندهای فوق وجود دارد . لذا آنچه در این فرایندها سبب ایجاد اختلاف در کیفیت محصولات تولیدی شرکت های مختلف می گردد ، فرمولاسیون تولید ( ترکیب درصد واقعی مواد اولیه و افزودنی های آن ) و همچنین کیفیت مواد اولیه مصرفی می باشد . بنابر این دقت عمل واحد تولیدی در انتخاب مواد ، نگهداری آن تا زمان ورود به خط تولید و فرمولاسیون ساخت عوامل اصلی تعیین کیفیت محسوب می گردند که هر تولید کننده لازم است آنرا رعایت کند .
درصد استفاده از ظرفیت اسمی در واحدهای تولیدی فعال
پیشتر اشاره گردید که راندمان تنها تولید کننده داخلی محصول مورد مطالعه 90 درصد ظرفیت اسمی می تواند اختیار گردد ، لذا در اینجا نیز فرض شده است که تولید واقعی با 90 درصد ظرفیت اسمی انجام می گیرد .
و ) نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده تولید
کلیه ماشین آلات یا به عبارتی خط تولید سس در کشورمان قابل تامین است .از اینرو با توجه به وضعیت فوق ، فهرست منابع تامین ماشین آلات در جدول زیر آمده است .
کلیه ماشین آلات تولید فهرست شده در جدول بالا از طریق سازندگان داخلی قابل تامی ن می باشند . این تولید کنندگان هر کدام تخصص در ساخت بخشی از ماشین آلات را بر عهده د ا شته و برخی از آنها خط تولید را بطور کامل طراحی ، ساخته و نصب و راه اندازی می نمایند که در زیر شرکتهایی که توانائی ساخت خط تولید کامل را دارند ارائه شده است .
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا
با مراجعه به بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن، وضعیت و مشخصات طرح های جدید در حال ایجاد تولید سس سویا ، جمع آوری و در جدول زیر وارد شده است:
پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه محصولات مورد مطالعه ، در آینده از طر یق تو لید واحدها ی فعال و طرح های در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
الف ) پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال
در قسمت (ب ) ظرفیت نصب شده کشور بر ا ی تو لید سس سو یا در سال ها ی گذشته آورده شد . همچنین در قسمت (ج ) تولید واقع ی این محصول برآورد گرد ید . از اینرو با در نظر گرفتن ظر فیت و تولید واقعی انجام شده در سالها ی گذشته ، عرضه این واحد در آینده نیز معادل 45 تن در سال پیش بینی شده است.
پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد
در جدول شماره 4 فهرست طرح های در حال ایجاد کشور آورده شد . بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرح ها ، مقاطع بهره برداری از آنها به صورت زیر فرض شده است :
با توجه به جدول بالا ، ظر فیت طرح های در حال ایجاد که در آ ینده به ظر فیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385
با مراجعه به آمار بازرگانی خارجی کشور ، میزان واردات این محصول استخراج و در جدول ز یر آمده است .
جمع بندی عرضه
در جدول زیر جمع بندی پیش بینی عرضه سس سویا در آینده آمده است .
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون
برای برآورد مصرف از شیوه های مختلفی استفاده می گردد که در اینجا از روش تعیین مصرف ظاهری استفاده خواهد شد .
مصرف ظاهری از رابطه زیر حاصل محاسبه و در جدول زیر وارد شده است .
محصولات مورد مطالعه ، مواد غذائی هستند ، لذا الگوی مصرف آنها را می توان بصورت سرانه مصرف تعریف کرد . از اینرو با استفاده از جدول شماره 9 و لحاظ کردن جمعیت کشور ، سرانه مصرف قابل برآورد گردیده است .
جدول بالا نشان می دهد که در سالهای گذشته سرانه مصرف سس سو یا اولا در سطح بسیار پائینی قرار داشته و ثانیا دارای نوساناتی می باشد . این محصول در کشور ما نسبتا ناشناخته بوده و به علت نبود تولید داخل قابل قبول ، فرهنگ مصرف نیز هنوز برای آن بوجود نیامده است ولی انتظار می رود در سالهای آینده با بهره بردار ی از طرح ها ی در حال ا یجاد و بازار ساز ی بر ای مصرف ، سرانه مصرف نیز افزایش پیدا کند .
نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است .
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385
با استناد بر آمار ار ائه شده در سالنامه آمار بازرگا نی خارجی کشور ، هیچگونه صادراتی در سالهای گذشته برای این محصول وجود نداشته است که البته این موضوع کاملا طبیعی است ، چرا که تنها تولید کننده این محصول در کشور از سال 1385 آغاز گردیده است.
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم
برآورد میزان تقاضای داخل در آینده
سس سویا یک محصول جد ید در کشور است که از چند سال گذشته در بازار وارد گردیده است . از اینرو هنوز شناخت کافی در مورد آن وجود ندارد . لیکن نکته ا ینکه در ا ینجا باید ذکر گردد اینست که فرهنگ و الگوی سبد غذائی کشور در حال تغییر بسوی غذاهای آماده و fast food می باشد و در این غذاها سس ها از اهمیت بسیار بالا ئی برخوردار هستند . در ایران تعد اد و تنوع سس ها در سطح بسیار پائینی قرار دارد و در مجموع کل تنوع سس موجود بازار شاید به کمتر از ده مورد بالغ گردد ولی در کشور های دیگر تنوع سس ها به حدود 300 نوع می رسد و می توان گفت که بر ا ی هر نوع غذا سس های مخصوص آن وجود دارد . البته هر چند در کشور ا یران نیز تنوع سس پا ئین است ولی روند مصرف آن ( کلیه انواع سس ) در حال گسترش سر یع می باشد . برای روشن شدن بهتر موضوع ، با استفاده از بانک اطلاعاتی وزارت صنایع و معادن ، ظرفیت نصب شده کشور برای تولید انواع مختلف سس 1 استخراج و در جدول زیرآورده شده است .
در صورتیکه راندمان تولید در واحدهای فعال آن 80 درصد در نظر گرفته شود در آنصورت تولید واقعی این واحدها بصورت زیر قابل برآورد می باشد .
بطوریکه نمودار بالا نشان می دهد ، ظر فیت نصب شده تولید انواع سس در کشور که تابعی از حجم مصرف و تقاضای آن می باشد دارای روند صعودی قابل توجه است و لذا می توان با مراجعه بر ادعای قبلی مبنی بر تغییر الگو و سبد غذا ئی جامعه ، روند تقاضای سس سویا را نیز در آینده مثبت ارز یابی کرد و لذا دلیل پا ئین بودن سرانه مصرف در سالهای گذشته را نبود تولید این محصول در کشور و در نهایت ناشناخته بودن آن عنوان کرد .
در نهایت بر ای پیش بینی تقاضا در آ ینده نمی توان بر روند مصرف در گذشته استناد کرد و لذا هر چند مطا بق شواهد موجود تقاضا در آ ینده بسیار بیشتر از گذشته خواهد بود ، لیکن تعیین دقیق مقدار آن نیازمند بازار سنجی عملیاتی می باشد که این امر از طرق مختلف مانند مدل مارکو و دلفی قابل حصول می باشد و در گزارش حاضر به د لیل محدود یت مطالعات نمی توان به آن پرداخت . و تنها به ذکر این مطلب اکتفا می گردد که مطابق نظر سنجی های محدود بعمل آمده از واحد تحقیقات بازار دو شرکت بزرگ تولید کننده سس در ایران ، سس سویا پتانسیل تقاضای بازار به میزان حدود ده درصد مصرف کل انواع سس در کشور را دارا می باشد که بدین ترتیب با استناد بر نمودار بالا که نشان دهنده ظرفیت نصب شده تولید انواع سس در کشور می باشد ، تقاضای تقریبی قابل ایجاد برا ی سس سو یا بصورت جدول زیر قابل ارائه می باشد .
برآورد قابلیت صادرات در آینده
برای بررسی قابلیت صادراتی محصول مورد مطالعه در آینده ، از دو روش می توان استفاده کرد :
الف – استناد بر سوابق صادراتی در سالهای گذشته
سس سویا در سالهای گذشته ه چگونه صادرا تی نداشته است لذا نمی توان براساس سوابق صادراتی اقدام به پیش بینی پتانسیل صادرات در آینده نمود .
لیکن مطابق مطالب عنوان شده در مورد پیش بینی تقاضای داخل ، پیش بینی صادرات نیز بصورت ده درصد از صادرات سا یر انواع سس در نظر گرفته شده است که ا ین برآوردها در جدول زیر آمده است .
استناد بر وجود مزیت نسبی در محصولات کشاورزی ایران مواد اولیه تو لید سس سو یا از محصولات کشاورز ی تهیه می شود . درکشور ایران به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب ، محصولات کشاورزی تولیدی از نظر کیفیت ، طعم و مزه از مزیت بالا در بازارهای جهانی برخوردار می باشند . بنابر این صادرات این محصولات و محصولات غذا ئی تو لید شده از آنها جذابیت بالایی در بازارهای صادراتی دارند . بنابر این گفتنی است که در صورت تولید محصولات غذائی از جمله سس سویا ، در سطح جهانی امکان ایجاد و توسعه صادرات بوجود خواهد آمد.
ذیلا برخی موارد عمده تاثیر گذار در ایجاد مزیت نسبی محصول مورد مطالعه ارائه شده است. . عدم استفاده کشاورزان ایرانی از مواد شیمیائی و بیو تکنولوژ یک ژنریک و در نهایت تولید محصولات کاملا طبیعی • طعم و مزه مطلوب در محصولات کشاورزی ایران از جمله سویا و گندم • طولانی بودن دوره تولید به واسطه شرایط اقلیمی کشور و طولانی شدن دوره فروش کارخانجات تولیدی • ارزان بودن هزینه و نهاده های تولید مانند نیروی انسانی ، انرژی ، حمل و نقل و غیره • نبود قدرت اثر بخش اتحاد یه ها و مراکز مشابه در ق یمت گذار ی و یا تع یی ن شر ا یط فروش ( آزادی کامل تولید کننده در سیاست گذاری تولید و فروش )• نبود موانع دولتی در امور صادرات • پائین بودن نرخ برابری ریال در مقابل ارزهای رسمی جهان مانند یورو و دلار بنابر این به جر ات می توان گفت که در صورت وجود توان صادرا ت ی مجر ی طرح ، امکان صادرات محصول مورد مطالعه وجود خواهد داشت و لی بر ای تعیین حجم و میزان آن ، نیاز به انجام مطالعات جهانی و ارز یابی مزیت نسبی کشورمان در تولید این محصول و برآورد پتانسیل تبدیل آن به تقاضای بالفعل می باشد که انجام مطالعات فوق خارج از مبحث حاضر بوده و متقاضی طرح لاز م است در زمان تصمیم گیری برای اجرای طرح ، نسبت به انجام مطالعات فوق اقدام نماید .
برآورد تقاضای کل
تقاضای کل مجموع تقاضای بازار داخل و صادرات است که در جدول زیر این برآوردها آمده است
با جمع بندی پیش بینی عرضه و تقاضا در آینده ، موازنه انجام گردیده است .
بطوریکه جدول بالا نشان می دهد ، بازار سس سو یا در سالهای آتی از کمبود عرضه برخوردار خواهد بود . لیکن نکته بسیار مهم در اینجا آن است که پیش بینی صورت گرفته در مورد تقاضای داخل و صادرات که بر اساس آن کمبود در بازار نتیجه گیری شده است ، در واقع پتانسیل تقاضا است .
پتانسیل تقاضا به این مفهوم است که بازار تقاضا ی بالقوه در جذب محصولات را دارد ، لیکن این موضوع به مفهوم تقاضای آماده استفاده بازار نمی باشد و لذا برای تبدیل پتانسیل تقاضای فوق به تقاضای بالفعل قابل استفاده ، انجام بازار سازی مطابق مدل ها ی مطرح آن بسیار ضروری است و شا ید در صورت عدم اجرای بازار سازی مناسب ، تنها بخشی از پتانسیل فوق محقق گردد .
جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار
سس سویا یک محصول جد ید در بازار است که اولین واحد صنعتی تولیدی آن از سال 1385 آغاز به تو لید کرده است . البته در حال حاضر تعدادی واحد صنعتی د یگر نیز برا ی تولید این محصول در حال ایجاد می باشد لیکن باید گفت که سابقه کافی در گذشته برای این محصول وجود ندارد . از اینرو برای پیش بینی تقاضا در آینده از روش احتساب به نسبت تقاضای سایر سس ها ی معمول بازار استفاده شده و بر اساس آن پتانسیل تقاضا در آ ینده پیش بینی و با موازنه آن با پیش بینی عرضه ، وضعیت بازار در آینده بصورت کمبود عرضه پیش بینی می گردد بنابر این قابل نتیجه گیری است که ایجاد واحدها ی جدید برای تولید این محصول در شر ایط کنو نی به لحاظ بازار توجیه ناپذیر می باشد .
لیکن باید گفت که تقاضای پیش بینی شده بازار که بر اساس آن وضعیت بازار آ تی کشور بصورت کمبود عرضه پیش بینی گردید ، در واقع پتانسیل تقاضا است که برای تبد یل آن به تقاضا ی بالفعل ، انجام بازار سازی مطابق مدل های مطرح آن بسیار ضروری است و شاید در صورت عدم اجرای بازار سازی مناسب ، تنها بخشی از پتانسیل فوق محقق گردد .
بنابراین در نها یت می توان گفت که در صورت وجود توان و اعتقاد متقاضی بر مقوله بازار ساز ی اثر بخش ، طرح از توجیه بازار برخوردار خواهد بود .
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تاسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تاسیس .
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.
تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.
فصل دوم
روش انجام کار
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
مطالعات فنی و تکنولوژیکی
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
الف ) نگاهی به روش تولید سس سویا
فرایند تولید سس سویا به سه مرحله اصلی زیر تقسیم می گردد .
مرحله اول : تهیه کوچی
در این مرحله مواد اولیه که شامل سویا، گندم و کپک ( مخمر ) آسپرژیلوس می باشد با همدیگر ترکیب و تشکیل کوچی را می دهند . لازم به ذکر است که از مقداری آب نیز برای ترکیب این مواد استفاده می گردد .
مرحله دوم : تخمیر نمکی
در این مرحله که تحت دما و شرایط نگهداری خاصی تهیه می شود ، یک ترکیب نیمه مایع قرمز مایل به قهوه ای از خمیر سویا و گندم تهیه و تخمیر می گردد . عمل تخمیر سبب ایجاد طعم مورد نیاز در خمیر می شود .
مرحله سوم : تصفیه
پس از تخمیر خمیر که همان سس خام مورد نظر می باشد ، بخشی از سویا و گندم بدون تخمیر و به شکل دانه های ابتدائی آن باقی می ماند . لذا در این مرحله با عبور خمیر از صافی های پارچه ای باقی مانده سویا و گندم از خمیر جدا شده و خمیر صاف و یک دست حاصل می گردد.
علاوه بر مراحل اصلی ذکر شده ، فعالیت های عمومی زیر نیز در مورد سس سویا انجام می گیرد .
عملیات حرارتی ( استریلیزاسیون )
کلیه مواد غذائی کن سروی لازم است پس از قوطی شدن ، تحت دما و زمان مشخصی استر یلیزه گردند . این عمل سبب از بین رفتن کامل میکروارگانیسم های محتوی غذا شده و آنرا برای نگهداری بلند مدت آماده می سازد . در مورد محصولات مورد مطالعه دمای استر یلیزاسیون حدود 90 درجه سانتی گراد و زمان حدود 20 دقیقه است .
لیبل زنی شیشه ها
ظروف شیشه ای سس ها پس از پا یان مرحله استر یل ، بوسیله ماشین مخصوص یبل چسبانی می شوند .
بسته بندی شرینگ
بسته بندی معمول در این صنعت ، شرینگ است که در اینحالت قوطی ها بصورت 12 عددی توسط پلاستیک روشن و تحت حرارت حاصل از هوای داغ ، شرینگ می گردد .
قرنطینه محصول به مدت معین
محصولات غذائی پس از تولید لازم است به مدت معینی در انبار محصول قرنطینه شده و در صورت عدم مشاهده هر گونه آلودگی میکروبی ، راهی بازار مصرف گردند . کپک زدگی ، تغییر طعم ، وجود آلودگی های میکروبی در سس ها ، هوا کش یدن ش یشه ها و موارد دیگر قابل مشاهده و کشفاست . در مورد محصول مورد مطالعه زمان قرنطینه حدود دو هفته می باشد .
ارسال محصول آماده فروش به انبار محصول
پس از پایان دوران قرنطینه ، محصول برای فروش به انبار محصول تحویل می شود .
مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان
روش تولید محصول مورد مطالعه در بند قبل شرح داده شد بنابراین در صور تی که این روش تو لید با روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد:
تکنولوژی و روش تولید عنوان شده در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام می گیرد لیکن فرمولاسیون ساخت که در بر گیرنده تعداد و مقدار مواد اولیه و افزود نی ها می باشد ، در کشورهای مختلف و حتی شرکت های مختلف ، متفاوت است و هم ین امر سبب تولید سس با طعم متفاوت و مختلف می گردد .
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم )به صورت اجمالی( در فرآیند تولید
با عنایت بر شرح ارائه شده تکنولوژی و با توجه بر همسان بودن تکنولوژ ی مرسوم در تولید محصول ، می توان گفت که نقاط قوت و ضعف خاصی نمی توان در این مورد ارائه کرد و لذا تولید سس با طعم مختلف برای ذائقه های مختلف صورت می گیرد .
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح
حداقل ظر فیت اقتصاد ی یک واحد تو لیدی، ظرفیتی است که در آن درآمدهای حاصل علاوه بر پوشش دهی کلیه هزینه ها، حداقل سود قابل قبول را نیز برای سرمایه گذار ایجاد نما ید. از اینرو با نگرش فوق، حداقل ظر فیت اقتصادی طرح برآورد می گردد که در ا ینجا ابتدا پیش فرض های تعیین ظرفیت اقتصادی شرح مختصری داده شده و سپس با استناد بر آنها، حداقل ظرفیت ارائه خواهد شد.
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید
نقطه سربسر تولید، میزان تولیدی است که تحت آن درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی تنها هزینه های طرح را پوشش می دهد و به عبارت دیگر در نقطه سربسر تولید هزینه ها مساو ی درآمدها می باشد. بنابراین ظرفیت تولید اقتصادی لازم است بالاتر از نقطه سربسر باشد.
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار
حداقل سود مورد انتظار یک طرح اقتصاد ی تابع حجم سرما یه گذار ی کل آن (سر مایه ثابت +سرمایه در گردش ) می باشد. نرخ سود مورد انتظار عموماً براساس نرخ بهره تسهیلات بانکی تعیین می شود. در کشور ما سود بانکی معادل 12 درصد است . بنابراین عموماً سود مورد انتظار طرح طور ی تعیین می شود که نرخ بازگشتی حدود پنجاه درصد بیش از نرخ بهره بانکی برای سرمایه گذار ا یجاد نماید.
با عنایت بر مطالب ذکر شده و پس از تجزیه و تحلیل ها ی لازم ، حداقل ظرفیت اقتصادی طرح 2000 تن پیشنهاد شده است .
بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده
اصلی ترین ماده اولیه مصرفی طرح سویا و گندم می باشد که از کشاورزان تهیه می گردد تولید محصولات کشاورزی در کشور ما یکی از مزیت های نسبی کشور محسوب می گردد و سالانه مقادیر قابل توجهی از این محصولات در کشور تولید می گردد . همچنین مطابق آمار موجو د حدود 20 درصد از محصولات کشاورزی تولیدی کشور ضایع و از بین می رود که بخشی از این ضایعات از طریق ایجاد واحدهای فراوری مشابه طر ح حاضر قابل کاهش می باشد . از نقطه نظر تحولات اساسی این مواد می توان گفت که کلیه مواد مورد نیاز طرح به حد کافی در کشور تولید می گردد ولی مشکل اصلی در آن تغییرات شدید قیمتی می باشد که ناشی از ناکارآمد بودن سیستم تنظیم و تثبیت بازار می باشد . این قیمت ها بعضا آنچنان بالا می رود که توجیه پذیری صنایع تبدیلی کشاورزی را مشکل می سازد .
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:
* بازارهای فروش محصولات
* بازارهای تامین مواد اولیه
* احتیاجات و نیازمندی دیگر طرح
* امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح
* حمایت های خاص دولتی
در ادامه با تشریح هر کدام از معیارهای فوق، مکان یابی اجرای طرح انجام خواهد گردید.
بازارهای فروش محصول
یکی از معیارهای مکان یابی هر طرح تولیدی، انتخاب محلی است که دارا ی نزد یک ترین فاصله با بازارهای محصولات طرح باشد . محصول تو لیدی طرح در کلیه نقاط کشور قابل فروش و مصرف است . از اینرو اجرای طرح در کلیه استان های کشور امکان پذیر می باشد.
بازار تامین مواد اولیه
ماده اولیه مصرفی طرح، سویا و گندم است که اکثرا در استان های هرمزگان ، مازندران ، گیلان ، گلستان ، مرکزی و آذربایجان غر بی تولید می گردد . بنابراین از نظر بازار تامین مواد اولیه استان های فوق الذکر می توانند به عنوان محل اجرای طرح پیشنهاد گردند.
احتیاجات و نیازمند یهای دیگر طرح
هر طرح تولیدی نیازمند موارد ی مانند برق، آب، ارتباطات ، نیروی انسا نی و غیره می باشد. در مورد طرح حاضر از آنجا یی که کلیه نیازمندی های فوق در سطح نیاز طرح در نقاط مختلف کشور قابل تامین است لذا محدودیتی به لحاظ انتخاب محل خاص وجود ندارد.
امکانات زیر بنایی مورد نیاز
از جمله امکانات ز یربنایی می توان به راه های ارتبا طی، شبکه برق سراسر ی، فاضلاب و غیره اشاره کرد که در طرح حاضر در سطح نیاز طرح، می توان گفت که محدودیت و حساسیت خاصی در انتخاب محل اجرای طرح وجود ندارد.
حمایت های خاص دولتی
طرح حاضر یک طرح عمومی صنعتی است و لذا به نظر نمی رسد که حمایت های خاص دولتی برای آن وجود داشته باشد . البته اجرای طرح در نقاط محروم می تواند مشمول برخی حمایت های عمومی دولتی شود که ا ین حمایت ها ارتباطی به نوع طرح نداشته بلکه تابع محل انتخاب شده برا ی اجرای آن خواهد بود و لذا بد ینوسیله می توان گفت از لحاظ این معیار محدودیت تا تسهیلات خاص دولتی برای طرح وجود ندارد.
با جمع بندی مطالعات مکان یابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.
فصل سوم
امور مالی طرح
سرمایه گذاری ثابت طرح :
خرید دفتر کار :
در نظرات آپارتمانی به مساحت 60 متر مربع به عنوان دفتر شرکت خریداری شود که در این دفتر قسنت های بازاریابی طراحی تور و سایت دانستنی نیست و امور مالی و بایگانی و آرشیو مستقر شود که هزینه خرید هر متر مربع به مبلغ 15000000 ریال پیش بینی می شود. بنابراین قسمت خرید آن به شرح ذیل خواهخد بود.
جهت تغییرات داخل و بیرون نما از قرار هر متر مربع 300000 ریال پیش بینی می شود که هزینه نمایند بنابراین هزینه آن عبارت خواهد بود .
هزینه زمین :
مجموع کل فضاها ی کار ی طرح معادل 1160 متر مربع برآورد شد . از اینرو حداقل زمین مورد نیاز طرح با در نظر گرفتن فضای لازم تردد کامیون های حمل بار ( مواد اولیه و محصول ) معادل 3500 متر مربع برآورد می گردد. برای تعیین هزینه های تامین زمین فرض می گردد که محل اجر ا ی یکی از شهرک های صنعتی در سطح کشور می باشد از ا ینرو قیمت خرید هر متر مربع آن 400,000 ریال فرض می گردد که در این صورت کل هزینه خرید زمین معادل 1400 میلیون ریال برآورد می گردد.
هزینه محوطه سازی :
هزینه ساختمان سازی :
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :
وسایل اداری و خدماتی
وسایل ادار ی شامل میزهای کار، کامپیوتر و متعلقات، مبلمان اداری، فایل ها و غیره و وسایل خدماتی نیز مانند وسایل حمل و نقل دستی، وسایل آبدارخانه و آشپزخانه و امور رفاهی می باشد که هز ینه های تامین این وسایل معادل 150 میلیون ریال برآورد شده است.
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی
هزینه های قبل از بهر هبرداری
هزینه های قبل از بهره برداری شامل هز ینه مطالعات اولیه و پیش مهندسی، ثبت شرکت، اخذ تسهیلات بانک ی، مسافرت ها و بازدیدها و غیره خواهد بود که هز ینه ها ی آن معادل 80 میلیون ریال برآورد می گردد.
هزینه های پیش بینی نشده
هزینه های پیش بینی نشده در حاضر معادل 5 درصد کل سرمایه ثابت لحاظ می گردد که معادل 436,5 میلیون ریال خواهد بود .
هزینه سرمایه گذاری ثابت :
میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه، محل تامین و قیمت ارزی و ریالی آن
الف ) معرفی نوع ، میزان مصرف سالانه ، قیمت و منابع تامین ماده اولیه عمده در جدول زیر مواد اولیه مورد نیاز طرح در ظرفیت اسمی کامل آمده است .
فصل چهارم
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح :
از نتیجه مطالعات انجام شده چنین بر می آید که در سال ها ی آینده بازار کشور از کمبود عرضه برخوردار خواهد بود ، بنابراین قابل نتیجه گیری است که ایجاد واحدهای جدید برای تولید این محصول در شرایط کنونی و با در نظر گرفتن بازار داخل توجیه پذیر می باشد .
لیکن باید گفت که به علت نبود سابقه مصرف در گذشته ، تقاضای پیش بینی شده بازار در واقع پتانسیل تقاضا می باشد که لازم است از طر یق بازار سازی اثربخش به تقاضای بالفعل تبدیل گردد . بنابر این می توان اضافه گرد که هر چند پتانسیل تقاضای مناسب در بازار داخل و همچنین صادرات به میزان بالا وجود دارد ، لیکن توجیه پذ یری بازار تحت شر ا یطی توجیه پذ یر خواهد بود که متقاضی اجرای طرح توان بازار ساز ی و تبدیل پتانسیل تقاضا به تقاضای بالفعل را داشته باشد . از نقطه نظر صادرات نیز می توان گفت که با توجه بر وجود مزیت نسبی در صادرات محصولات کشاورز ی و محصولات تو لید شده از آنها ، در صور ت یکه متقاضی اجرای طرح از توان لازم صادرا ت ی مطابق جدول شماره 1 برخوردار باشد در این صورت می تواند اجرای طرح جدید تولیدی را در دستور کار قرار دهد . از نقطه نظر ظرفیت باید گفت که حداقل ظرفیت اقتصادی یک واحد تولید سس سو یا 2000 تن در سال باید انتخاب شود که با احتساب 80 درصد راندمان ، ظرفیت عملی تولید 1600 تن در سال خواهد بود که تحت آن حجم سرمایه ثابت معادل 9164 میلیون ریال خواهد بود که ظرفیت و حجم سرمایه گذاری های فوق طور ی انتخاب شده است که طرح علاوه بر ا ینکه کلیه هزینه های خود را پوشش می دهد، سود معقولی نیز نصیب سرمایه گذار خواهد نمود. لازم به ذکر است که در صورت افزودن محصولات د یگر به ترکیب تو لید به منظور اقتصادی کردن 15 درصد – طرح ، ظر فیت تو لید به میزان صد درصد و حجم سرمایه گذار ی تنها حدود 20 افزایش پیدا خواهد کرد .
51