موضوع
کارآفرینی کارگاه تولید نودل
Entrepreneurship project to produce noodles
نام استاد :
نام محقق :
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح : 4
فصل اول 5
کلیات 5
مقدمه : 6
نام کامل طرح و محل اجرای آن : 6
محل اجرا : 6
مشخصات متقاضیان : 6
دلایل انتخاب طرح : 7
وضعیت و میزان اشتغالزایی : 7
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : 8
مشخصات کلی محصول 8
شماره تعرفه گمرکی 9
شرایط واردات و صادرات : 9
استانداردهای ملی و جهانی 10
قیمت تولید داخلی و جهانی محصول 11
موارد مصرف و کاربرد: 11
کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول 11
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول 12
وضعیت عرضه و تقاضا 13
بررسی ظرفیت بهره برداری و وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه و در دست اجرا و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون 13
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 13
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه 14
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امکان توسعه آن 16
بررسی نیاز به محصول یا اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم 17
بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در فرآیند تولید محصول : 17
تکنولوژی های موجود: 17
خط تولید نودل خشک شده : 18
در روش دوم فرایند تولید نودل , محصول سرخ میشود . 18
خط تولید نودل سرخ شده 19
شرح تکنولوژی مورد نظر: 19
روش تولید طرح)با رسم نمودار( 19
نمودار تولید : 22
مجوز های قانونی : 22
مراحل صدور جواز تاسیس : 22
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس 23
1- اشخاص حقیقی 23
2- اشخاص حقوقی 23
مدارک مورد نیاز: 23
اصلاحیه جواز تاسیس : 24
تعریف: 25
صدور پروانه بهره برداری : 25
مراحل صدور توسعه طرح : 25
فصل دوم 27
روش انجام کار 27
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : 28
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : 28
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح : 29
در مکانیابی صنایع اولویت دار برای استقرار در هر منطقه عوامل مشروحه در ذیل مد نظر بوده است: 29
الف- منابع طبیعی و مواد اولیه 29
ب- نیروی انسانی 29
ج- سرمایه و منابع مالی 30
د- امکانات زیربنایی 30
ه- امکانات خدمات پشتیبانی تولید 31
ز- موقعیت جغرافیایی 31
ح- شرایط طبیعی 32
گروه بندی صنایع براساس فاصله محل استقرار صنایع با بازارهای مختلف 32
صنایع را بر حسب اصلی ترین عوامل موثر در مکانیابی آنها می توان در 5 گروه به شرح زیر طبقه بندی کرد. 33
گروه بندی صنایع جهت مکانیابی براساس صنایع عمومی و صنایع تخصصی 33
الف – صنایع عمومی 33
ب- صنایع تخصصی 33
گروه بندی صنایع براساس فرایند تولید و میزان آلودگیهای محیط زیست 34
فصل سوم 35
امور مالی طرح 35
سرمایه گذاری ثابت طرح : 36
خرید دفتر کار : 36
هزینه زمین : 36
هزینه محوطه سازی : 37
هزینه ساختمان سازی : 37
هزینه ماشین آلات و تجهیزات : 38
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی : 38
هزینه تجهیزات آزمایشگاهی : 39
وسایل اداری و خدماتی 39
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی 39
هزینه های قبل از بهره برداری 40
هزینه های پیش بینی نشده 40
هزینه سرمایه گذاری ثابت : 41
سرمایه در گردش : 41
هزینه پرسنل : 42
هزینه آب – سوخت – ارتباطات : 43
هزینه تعمیر و نگهداری : 43
فصل چهارم 44
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات 44
نتایج حاصله از اجرای طرح : 45
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید نودل پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
فصل اول
کلیات
مقدمه :
هدف از انجام این بررسی , مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید نودل است . در این بررسی بازار فروش , واردات و صادرات , واحدهای فعال و در دست احداث , منابع تامین مواد اولیه و کلیه ماشین آلات و سایر امکانات مورد نیاز برای احداث واحد به تفصیل شرح داده شده است .
طبق بررسی انجام شده احداث چنین واحدی نیاز به سرمایه ثابتی حدود 7238 میلیون ریال و سرمایه درگردش مورد نیاز برابر 689 میلیون ریال و کل هزینه های تولیدی سالانه برابر 4667 میلیون ریال است . سرمایه گذاری طرح ظرف مدت سه سال برگشت می یابد . لیکن برآوردهای اقتصادی به شدت تابع قیمت مواد اولیه میباشد و توانایی رقابت با شرکتهای دیگر نیز بسیار حائز اهمیت است .
احداث واحد در تمام استان ها به علت جدید بودن محصول قابل توجیه میباشد ولی هر چه نزدیکتر به بازارهای مصرف ( شهرهای بزرگ ) باشد از مزیت بهتری برخوردار میباشد
نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید نودل
محل اجرا :
مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن
دلایل انتخاب طرح :
این کالا بدلیل استفاده محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه و در حقیقت ایجاد ارزش افزوده برای کالاهای کشاورزی و ایجاد اشتغال مناسب برای کشورهایی که دارای محصولات کشاورزی با قیمت و کیفیت مناسب بسیار مطلوب میباشد .
به علت ماندگاری زیاد و آماده شدن سریع آن که نیازی به محل پخت ندارد و ارزش غذایی بالا ی نودل از آن میتوان در شرایط بحران و در مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد که به اهمیت این غذا به عنوان یک وعده غذایی گرم در شرایط اضطراری و شرایط بحرانی می افزاید.
همچنین بدلیل تغییر بافت سنتی خانواده ها در کشورهای در حال توسعه مصرف غذاهای آماده تولید شده به صورت صنعتی در حال گسترش بوده و بسیاری از کشورها سعی در گسترش اینگونه محصولات دارند.
جدای از بررسی سیاست های داخلی دولت و وزارت بهداشت که اخیرا توجه خاصی به این امر پیدا کرده اند کشورهای مختلف جهان و موسسه های بین المللی زمان بسیار زیادی است که به اهمیت این ماده غذایی پی برده و یکی از اولویت های سیاست خود را این موضوع قرار داده اند و به سرعت در حال رشد دادن و حمایت از صنعت نودل سازی هستند.
وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
مشخصات کلی محصول
نام محصول نودل نوعی ماکارونی آماده طبخ)میباشد که با کد آیسیک 15492331 در اداره صنایع و معادن قابل شناسایی میباشد که مشخصات و ویژگی های آن در زیر شرح داده شده است. این محصول نوعی غذای آماده با پایه غلات (گندم ) میباشد که کلیه خواص گندم را داراست طی آزمایشاتی مشخص شده است که نشاسته ماکارونی 2 برابر نان و 3 برابر برنج است و باعث ترشح هورمون سروتنین که کنترل کننده احساسات در بدن است , می شود.این محصول آماده مصرف میباشد که میتواند توسط کلیه خانوار ها بخصوص افرادی که زمان کمتری برای تهیه و طبخ غذا دارند مورد مصرف قرار گیرد. این محصول بسیار سالم و بهداشتی است و از ارد گندم تهیه میشود .
شماره تعرفه گمرکی
شماره تعرفه گمرکی نودل به صورت جداگانه تعریف نشده است و در گروه خمیرهای غذایی , پخته شده یا پر شده ( با گوشت یا سایر مواد ) یا آماده شده به نحوی دیگر , از قبیل اسپاگتی , ماکارونی , رشته فرنگی , لازانی و …. به شماره 1902 قرار گرفته شده است که حقوق گمرکی آن 65 تا 75 میباشد .
شرایط واردات و صادرات :
روند صادرات و واردات محصولات با این سرفصل و کدگمرکی ( 1902 ) مطابق با جداول زیر میباشد .
با توجه به آمار واردات این محصولات طی سالهای اخیر روند کاهشی را علی الخصوص از سال 1384 به این طرف داشته ایم . و با توجه به آمار صادرات این محصولات طی سالهای اخیر با روند رشد متعادل و دائمی طی سالهای 1383 به بعد داشته ایم که نشان دهنده پیدا کردن بازارهای مطمئن برای تولیدات این گروه از محصولات میباشد که با تنوع در تولید این نوع محصولات مطمئناٌ روند رشد صادرات بیشتر خواهد شد و با توجه به جدید بودن این محصول از واردات این محصول که هم اکنون به علت تولید نشدن در داخل و یا تولید محدود آن (تنها در یک شرکت ) کاسته خواهد شد.
استانداردهای ملی و جهانی
با توجه که نودل در گروه ماکارونی ها قرار میگیرد و به علت جدید بودن محصول هیچگونه استانداردی خاصی تا کنون برای این محصول تعریف نشده است پس تمام استانداردهای تعریف شده برای ماکارونی ها برای این محصول نیز صادق می باشد .
استاندارد شماره 213 ویژگیها و روشهای آزمون ماکارونی
استاندارد شماره 2393 ویژگیها و روشهای آزمون میکروبیولوژی
استاندارد شماره 3522 ماشین آلات ماکارونی سازی و مقررات ایمنی و بهداشتی
استاندارد شماره 3816 بسته بندی ماکارونی _ ویژگیها و روشهای آزمون
استاندارد شماره 3200 آئین کار بهداشتی واحدهای تولیدکننده ماکارونی
قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
از آنجائیکه نودل در داخل کشور تا به حال تولید نشده است برای قیمت داخلی ،قیمت در نظر گرفته شده در طرح ارائه شده است. و قیمت جهانی آن نیز حدود 12 سنت برای هر کیلو گرم میباشد .
موارد مصرف و کاربرد:
نودل به عنوان یک غذای آماده یا فست فود شناخته میشود و نحوی استفاده آن ریختن محتویات بسته در آب جوش به مدت 3 دقیقه میباشد که پس از آن غذا آماده بوده و به عنوان یک وعده غذایی مورد استفاده قرار میگیرد.
کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
انواع غذاهای آماده دیگر و ماکارونی ها و غیره میتواند جایگزین این محصول تعریف شود ولی با توجه به سرعت آماده شدن آن و عدم نیاز به محلی برای پخت و قیمت مناسب و خواص غذایی مطلوب آن مزیت بالایی نسبت به دیگر جایگزینهای خود دارد .
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
به نظر می رسد سرآغاز پیدایش نودل فوری در کشور ژاپن در سال 1950 بوده است ، و اکنون در بیش از 80 کشور در سراسر دنیا تولید می شود .در سال 2001 بیش از یک میلیون تن نودل در چین تولید شد، حدود 700 هزار تن در ژاپن و اندونزی ، 270 هزار تن در کره جنوبی ، 200 هزار تن در ویتنام ، 80 هزار تن در تایلند ، 50 هزار تن در تایوان ، و 40 هزار تن در فیلیپین تولید شده است. راحتی و از عهده هزینه آن برآمدن از فاکتورهای مهمی هستند که باعث رشد محبوبیت نودل بین مصرف کنندگان شده است . مصرف سرانه نودل از سال 1995 در بسیاری از کشورهای آسیایی بطور یکنواخت در حال افزایش است .
اساس آخرین پژوهشهای موسسه یورومانیتور اینترنشنال ،آمریکاییها بیشترین مصرف غذای آماده را دارند ،و ژاپنی ها جهت خوردن غذا در بیرون از خانه بیشترین هزینه را می کنند.
بر اساس آخرین تحقیقات موسسه یورومانیتور اینترنشنال در سال 2005 مصرف سرانه غذای آماده در امریکا 566 دلار بوده است و به دنبال آن کشورهای کانادا ، انگلستان و استرالیا به ترتیب با مصرف سرانه 456 دلار ، 390 دلار و 363 دلار در مکان های بعدی قرار دارند. این مصرف سرانه بالا نشان دهنده اهمیت غذای آماده در شکل زندگی این کشورهاست . جالب است بدانید کشور کره جنوبی با سرانه مصرف 239 دلار برای غذای آماده بالاتر از کشورهای ثروتمند اروپایی مانند اتریش ، آلمان ، سوئیس و سوئد قرار گرفت.
وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداری و وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه و در دست اجرا و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون
طبق آمار اداره صنایع و معادن تا اردیبهشت 86 هیچ واحد فعالی ثبت نشده است و آمار شرکتهایی که دارای جواز تاسیس بوده ، طرح های در دست اجرا محسوب شده و مطابق جدول زیر میباشد :
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
شماره تعرفه گمرکی نودل به صورت جداگانه تعریف نشده است و در گروه خمیرهای غذایی , پخته شده یا پر شده ( با گوشت یا سایر مواد ) یا آماده شده به نحوی دیگر , از قبیل اسپاگتی , ماکارونی , رشته فرنگی , لازانی و …. به شماره 1902 قرار گرفته شده است که حقوق گمرکی آن 65 تا 75 میباشد .
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه
با توجه به نداشتن تولید و نبودن آمار دقیق از واردات این محصول , آمار دقیقی از روند مصرف آن وجود ندارد . با توجه به قرار گرفتن نودل به عنوان یک نوع ماکارونی در گروه غذاهای فست فود در روند مصرف آن به بررسی روند مصرف ماکارونی ها و فست فودها می پردازیم . در یک رژیم غذایی مناسب ، 55 تا 65 درصد انرژی از طریق هیدراتهای کربن، 15 تا 20 درصد از طریق پروتئین ها و 25 تا 35 درصد از طریق چربی هااحتیاجات بدن برطرف می شود. لذا مشاهده میشود که بیشتر انرژی انسان از طریق کربوهیدرات ها تامین میشود.
مصرف ماکارونی و بطور خاصه نودل تاکید شده و بر لزوم استفاده این ماده غذایی در مدرسه ها برای دانش آموزان اشاره شده است. به گزارش خبرگزاری صنایع غذایی با هماهنگی مجمع تشکل های صنایع غذایی ایران ، جلسه ای با ریاست دکتر دیناروند (معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت) و حضور آقایان دکتر حاجی آخوند (دیرکل اداره نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت ) دکتر هدایت حسینی (اداره کل آزمایشگاههای وزارت بهداشت) مهندس صادقیان (مشاور مجمع تشکلها و کارشناس مسئول اداره نظارت ) دکتر رجب زاده (استاد برجسته صنایع غلات )تشکیل شدکه خلاصه جلسه به شرح ذیل است:
ماکارونی ارزان است، مصرف آن آسان است، انرژی زاست، میشود آن را به صورت غنی شده مصرف کرد، مواد موثر گندم را دارد، فاسدشدنی نیست، زمان ماندگاری بالایی دارد، غذای سالمی است، مقوی و مغذی است، منتها گمنام است. مصرف سرانه در مصر 8 کیلو گرم، در آلمان 12 کیلو گرم می باشد در حالیکه مصرف سرانه آن در کشور ما در مقایسه یا سایر کشورها بسیار پایینتر است (بین 5 تا 6 کیلوگرم) اعتقاداین مجمع بر لزوم فرهنگسازی برای مصرف این غذای آماده و مقوی بود.
ریشه ماکارونی گندم است که می شود Enrichment کرد ، ویتامین های گروه ب و آهن را می توان اضافه کرد ، مورد علاقه دانش آموزان است، هم خود ماکارونی و هم سس آن. قیمت آن به مراتب از غذاهای سنتی از جمله چلو خورشت ارزانتر است ، به هر حال مصرف متوسط آن در ایران برای هر نفر 6 کیلوگرم در سال است و این مصرف با توجه به مزایای ذکر شده کافی نیست. در این جلسه پیشنهادشد وزارت بهداشت به کمک اساتید دانشگاهی وکارخانجات ماکارونی فرهنگسازی در زمینه مصرف غذای آماده ماکارونی را آغاز نمایند.
به دلیل اهمیت تغذیه ای و بهداشتی ماکارونی، اساتید دانشگاه و وزارت بهداشت پیشنهاد کردند که مصرف سازی را آغاز نمایند هم اکنون حتی کشورهای عربی مصرف سرانه اشان از ما بالاتر است.
علاوه بر این در مقایسه نان با این غذا میتوان اذعان داشت که نان ضایعات زیادی در کشور دارد و اسراف می شود و ماکارونی می تواند جایگزین آن شود. سرانه مصرف نان درکشور درسال برای هرنفر 165 کیلوگرم است ،مصرف سرانه ماکارونی 6 کیلوگرم است. شاخص قند ماکارونی بین 30 الی 50 میباشد، درصورتیکه شاخص قند نانهای سفید 85 الی 90 است، ماکارونی برای بیماران دیابتی بسیار مناسب می باشد. نان تخمیر میشود و باعث تحریک انسولین می گردد در حالیکه ماکارونی باعث تحریک انسولین نمیشود. با اطلاع رسانی به راحتی می توانیم مصرف سرانه ماکارونی را افزایش دهیم.
مشکلات برنج گرانی و وارداتی بودن است که ماکارونی میتواند جایگزین برنج نیز بشود که غذایی ارزان، پر انرژی و مفید است. پیشنهاد مصرف ماکارونی در غذای گرم دانش آموزان نیز از سوی آقای دکتر حاجی آخوند (مدیرکل اداره نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت) ارائه شد علاوه بر این ایشان اضافه کردند که امکان نگهداری این نوع ماکارونی سریع (نودل)راحت است و می شود غنی سازی با آهن و روی انجام داد. خیلی از بچه ها شیر دوست ندارند ولی ماکارونی را بعنوان غذای گرم دوست دارند. در این قسمت به براورد هزینه کرد خانوارهای ایرانی برای غذاهای آماده طی سالهای گذشته می پردازیم به این ترتیب میزان رشد تقاضای این مواد را طی سالهای گذشته در خانوارهای ایرانی بررسی میکنیم .
ابتدا در هر سال میزان هزینه های خوراکی ناخالص سالانه ی یک خانوار شهری در هر یک از دهک های هزینه ای بررسی و در جدول بعد از آن هزینه سالانه خانوار شهری در هر یک از دهک های هزینه ای برای غذاهای آماده نمایش داده شده است.
بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امکان توسعه آن
شماره تعرفه گمرکی نودل به صورت جداگانه تعریف نشده است و در گروه خمیرهای غذایی , پخته شده یا پر شده ( با گوشت یا سایر مواد ) یا آماده شده به نحوی دیگر , از قبیل اسپاگتی , ماکارونی , رشته فرنگی , لازانی و …. به شماره 1902 قرار گرفته شده است که حقوق گمرکی آن 65 تا 75 میباشد .
بررسی نیاز به محصول یا اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم
با توجه به عزم دولت برای رفع موانع توسعه صادرات غیر نفتی بر اساس برنامه چهارم توسعه , تولید و صادرات این گونه محصولات با توجه به پتانسیل های بالقوه فراوانی که در کشور وجود دارد در این زمره قرار خواهد داشت و از حمایت های دولت برخوردار خواهد شد .همچنین با توجه به وجود مناطق بحران زده درمنطقه پیش بینی می شود که صادرات این گونه محصولات با رشد بیشتری انجام گیرد.بعلاوه با توجه به این نکته که کشور ما از نظر تولید محصولات کشاورزی از نظر کمی و کیفی از جایگاه ممتازی در منطقه برخوردار میباشد در نتیجه نسبت به کشورهای منطقه مبتوان به مواد اولیه ارزانتر و با کیفیت بهتری دسترسی داشت .
بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در فرآیند تولید محصول :
تکنولوژی های موجود:
برای تولید نودل دو نوع خط تولید (فرایند ) وجود دارد. در یک روش آرد گندم پس از دریافت و خمیر شدن در دستگاه اختلاط دو محوری و عبور از دستگاه رول های پیوسته که به منظور صاف و یکنواخت شدن سطح خمیر و خروج حباب هوا در مسیر خط تعبیه شده است , در دستگاه پخت , بخار پز میشود .خمیر در اثر طی مسیر دستگاه در اثر مجاورت با بخار پخته شده و پس از خروج از مرحله پخت بوسیله کاتر برش خورده و به ید و بوسیله همین دستگاه چین خورده و دسته دسته Ĥ صورت رشته هائی با طول دلخواه در می میشوند.و در ادامه مسیر توسط نوار هدایت گر به دو دستگاه خشک کن منتقل میشوند .
خط تولید نودل خشک شده :
در روش دوم فرایند تولید نودل , محصول سرخ میشود .
ابتدای فرایند کاملا مشابه روش اول است .آرد پس از خمیر شدن و عبور از رول ها به دستگاه پخت وارد شده و محصول پس از اینکه کاملا پخته شد وارد دستگاه چاشنی زنی میشود و کاملا به چاشنی آغشته میشود به این صورت که در ادویه فرو برده شده و سپس و بوسیله کانوایر به دستگاه کاتر منتقل گردیده و دقیقا مشابه روش اول برش خورده و به صورت رشته هائی ید و پس از چین خوردن و دسته دسته شدن به سوی ماشین سرخ کن Ĥ با طول دلخواه در می هدایت میشود.تفاوت اصلی این دو روش در همین مرحله است. در این فرایند, نودل پخته شده و چاشنی خورده , بوسیله روغن سرخ میشود. در مجاورت این دستگاه ماشین هائی از قبیل فیلتر روغن , تانک روغن , مبدل حرارتی و دستگاه تخلیه مواد دور ریختی تعبیه شده اند.اما در رو ش اول محصول پس از مرحله پخت درطی دو مرحله عبور از دستگاه خشک کن , کاملا خشک میشود . پس از مرحله سرخ شدن ، ادامه فرایند مشابه روش اول بعد از خشک کنها میباشد. به این شکل که محصول سرد شده , کنترل و سپس بسته بندی میشود.
خط تولید نودل سرخ شده
شرح تکنولوژی مورد نظر:
تکنولوژی مورد استفاده در این طرح مطابق روش اول شرح داده شده در قسمت قبل میباشد .در این روش از خشک کردن به جای سرخ کردن استفاده میشود و دو دستگاه خشک کن مورد استفاده قرار میگیرد . محصول تولید شده با این تکنولوژی حاوی یک درصد روغن و چاشنی میباشد .
روش تولید طرح)با رسم نمودار(
ابتدا آرد از الک هایی با چشمه های مشخص عبور داده شده تا ناخالصی و الیاف آن گرفته شود . سپس بوسیله کانوایر آرد کش به دستگاه میکسر منتقل شده و با آب مخلوط میشود و این اختلاط تا آنجا ادامه پیدا میکند تا خمیری یکنواخت حاصل شود و کلیه گلوله های انباشته شده در نتیجه اختلاط از بین بروند .
زبری و سختی گلوله ها بستگی به درجه حرارت و رطوبت در مخلوط کن دارد . درجه حرارت آب در این مرحله در حدو د 21 درجه سانتیگراد میباشد . پس از اختلاط بمدت 8 الی 10 دقیقه خمیر بدست آمده دارای حرارتی در حدود 25 الی 43 درجه سانتیگراد خواهد بود . خمیر پس از خارج شدن از خمیر کن بوسیله یک فیدر به خط رول ها تغذیه میشود در ادامه خمیر در طی عبور از میان رولهای تعبیه شده که با فاصله و تعداد مشخص در مسیر قرار دارند صاف و یکنواخت شده و حباب های هوا از آن خارج میشوند. شکل زیر این مطلب را نمایش میدهد.
خمیر به همین شکل وارد دستگاه پخت میشود در این دستگاه خمیر در اثر مجاورت با بخار پخته شده و پس از طی طول دستگاه به صورت کاملا پخته خارج میشود.
محصول پس از اینکه کاملا پخته شد بوسیله کانوایر به دستگاه Cuter منتقل گردیده و اول برش خورده و به صورت رشته هائی با طول دلخواه در می آید و سپس توسط این دستگاه چین خورده و دسته دسته میشود. خروجی دستگاه در شکل زیر کاملا مشخص است .
پس از اینکه محصول به شکل مورد نظر درآمد وارد دستگاه خشک کن میشود در این ماشین محصول طی مکانیزمی با کنترل فشار و حرارت خشک میشود.این عملیات طی دو مرحله (در دو ماشین خشک کن ) اتفاق می افتد.
محصول سرد شده ، کاملا آماده است و کنترل کیفیت شده و در کیسه های نایلونی به وزن 80 گرم بسته بندی شده و به بازار عرضه میگردند . در زیر فلوچارت خط تولید نمایش داده شده است.
نمودار تولید :
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تاسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تاسیس .
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.
تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.
فصل دوم
روش انجام کار
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح :
به انتخاب مناسبترین مکان برای استقرار یک پروژه صنعتی " مکانیابی صنعتی " مطالعات مرسوم مشخص می پردازد. در این رابطه کلیه امکانات و قابلیتهای منطقه شناسائی و مورد ارزیابی قرار گرفته و متناسب با این قابلیتها صنایع امکانپذیر جهت استقرار پیشنهاد شده است.
در مکانیابی صنایع اولویت دار برای استقرار در هر منطقه عوامل مشروحه در ذیل مد نظر بوده است:
الف- منابع طبیعی و مواد اولیه
* میزان عرضه آب مازاد بر مصرف کشاورزی و شرب اعم از سطح الارضی و تحت الارضی
* میزان ذخایر و استخراج منابع کافی اعم از فلزی و غیرفلزی
* میزان تولید مواد اولیه کشاورزی و مازاد بر مصرف مستقیم (اعم از زراعی، باغی، دامی وجنگلی)
* مساحت زمینهای غیرکشاورزی مناسب جهت استقرار صنایع بخصوص در اطراف شهرهای بزرگ
* میزان تولید کالاهای واسطه ای صنعتی
ب- نیروی انسانی
* عرضه نیروی انسانی بومی مازاد بر نیازهای بخش کشاورزی به تفکیک ساده، نیمه ماهر، ماهر، تکنسین، متخصص و …
* جاذبه منطقه برای جلب نیروی انسانی متخصص غیر بومی
* تطابق خصوصیات بومی و فرهنگی مردم با الزامات فرهنگ صنعتی
* میزان گسترش فرهنگ کارفرمایی و روحیه ریسک طلبی در جامعه
ج- سرمایه و منابع مالی
• توان مالی بخش خصوصی بومی
• جاذبه منطقه برای جلب سرمایه های غیر بومی
• توان بخش خدمات مالی و پولی محلی برای تامین منابع مالی
د- امکانات زیربنایی
• کم و کیف امکانات در زمینه برق (شبکه خطوط انتقال برق فشار قوی، پست های تبدیل و توزیع برق و نیروگاه)
• کم و کیف امکانات درزمینه سوخت شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی، شبکه خطوط لوله انتقال گاز، پالایشگاه گاز و پالایشگاه نفت.
• کم و کیف امکانات درزمینه راه (شبکه جاده های اسفالته، بزرگراه، اتوبان، راه آهن، فرودگاه داخلی وبین المللی )
• کم و کیف امکانات در زمینه مخابرات (شبکه تلفن داخل شهری، کانالهای تلفن راه دور، کانالهای تلکس و ) …
• کم و کیف امکانات در زمینه عمران شهری
• کم و کیف امکانات درزمینه مسکن
ه- امکانات خدمات پشتیبانی تولید
• توان بخش خدمات محلی در زمینه ارایه خدمات فنی، تخصصی (نصب، تعمیر و نگهداری ماشین آلات، آموزش فنی و حرفه ای، تحقیق و توسعه، مشاوره های فنی و تکنولوژیک،خدمات پیمانکاری و ) …
• توان بخش خدمات محلی در زمینه ارایه خدمات بازرگانی (خرید بازاریابی و توزیع محصولات تولیدی، تامین مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز داخلی و خارجی کشور و ) …
• کم و کیف خدمات اداری و عمومی قابل ارایه در منطقه
• امکانات ارایه خدمات اجتماعی و رفاهی برتر
• توان بخش خدمات محلی در زمینه خدمات درمانی تخصصی
• توان بخش خدمات محلی در زمینه آموزش عالی
• توان بخش خدمات محلی در زمینه خدمات فرهنگی، تفریحی کتابخانه، شهرسازی، سالن ورزشی، سینما، تئاتر، موزه، و …
• میزان تشکل یافتگی بازارهای خرده فروشی و عمده فروشی محلی
ز- موقعیت جغرافیایی
• فاصله تا مراکز تولید مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز بخش صنعت اعم از کشاورزی، معدنی و صنعتی در استان و کشور
• فاصله تا مراکز عمده خدمات پشتیبانی تولید، خدمات بازرگانی و خدمات اداری و عمومی در کشور
• فاصله تا بازارهای عمده مصرف در کشور
• فاصله تا مبادی ورودی و خروجی کالا در کشور اعم از زمینی، دریایی و هوایی
• مراقبت ژئوپولتیک و نظامی منطقه در ارتباط با کشورهای همسایه و وضعیت انتظامی و امنیتی آن
ح- شرایط طبیعی
• چگونگی وضعیت اقلیمی (دما، رطوبت، بارندگی، ارتفاع و) …
• چگونگی وضعیت توپوگرافی و شرایط زیست محیطی
• لرزه خیزی منطقه
گروه بندی صنایع براساس فاصله محل استقرار صنایع با بازارهای مختلف
گروه از صنایع دارای ویژگی ها براساس فاصله محلی استقرار صنایع با بازارهای مختلف جهت مکانیابی و نیازهای خاص خویش است که در مکانیابی آن باید مورد توجه دقیق قرار گیرد. زیرا رابطه صنعت و مکان استقرار آن مانند رابطه گیاه و خاک محل کشت می باشد. به عبارت دیگر همانطور که جهت حصول به حداکثر رشد، گیاه باید در خاک متناسی با نیاز آن کشت شود، حصول به حداک ثر بازدهی اقتصادی نیز ایجاب می نماید که مکان استقرار هر صنعت متناسب با ویژگی ها و نیازهای آن انتخاب گردد. از این رو از تطابق نیازهای رشته های صنعتی با امکانات و قابلیت های مناطق مناسبترین مکان برای استقرار هر صنعت انتخاب گردد.
صنایع را بر حسب اصلی ترین عوامل موثر در مکانیابی آنها می توان در 5 گروه به شرح زیر طبقه بندی کرد.
الف- صنایع مستقر در نزدیکی بازار مصرف
ب- صنایع مستقر در نزدیکی مراکز تامین مواد اولیه
ج- صنایع مستقر در نزدیکی مراکز تامین انرژی و آب ارزان قیمت
د- صنایع مستقر در جوار شهرهای توسعه یافته
گروه بندی صنایع جهت مکانیابی براساس صنایع عمومی و صنایع تخصصی
الف – صنایع عمومی
صنایع عمومی عمدتاٌ حلقه های پایانی زنجیره های تولید را تشکیل می دهند و کالاهای مصرفی تولید می نمایند. این نوع صنایع عمدتاٌ با مقیاس کوچک یا متوسط به تولید اشتغال دارند
ب- صنایع تخصصی
برای بازدهی اقتصادی مطلوب احتیاج به تولید انبوه دارند. از تکنولوژی نسبتاٌ پیچیده ای در تولید استفاده می کنند. به مراکز تامین مواد اولیه مورد نیاز خود وابستگی مکانی دارند و این مواد فقط در برخی از مناطق کشور قابل تامین است. صنایع تخصصی بر خلاف صنایع عمومی که باید پراکنده باشند، صنایعی تمرکز طلب هستند
گروه بندی صنایع براساس فرایند تولید و میزان آلودگیهای محیط زیست
در مکانیابی صنایع اولویت دار برای استقرار در هر منطقه که با در نظر گرفتن پارامترهای ذکر شده توسط وزارت صنایع و معادن انجام گرفته است تولید غذای اماده در استانهای زیر جزو اولویت های طرحهای صنعتی و معدنی قرار گرفته است:
• استان آذربایجان غربی (ارومیه)
• آذربایجان شرقی (تبریز)
• خراسان رضوی
• فارس
فصل سوم
امور مالی طرح
سرمایه گذاری ثابت طرح :
خرید دفتر کار :
در نظرات آپارتمانی به مساحت 60 متر مربع به عنوان دفتر شرکت خریداری شود که در این دفتر قسنت های بازاریابی طراحی تور و سایت دانستنی نیست و امور مالی و بایگانی و آرشیو مستقر شود که هزینه خرید هر متر مربع به مبلغ 15000000 ریال پیش بینی می شود. بنابراین قسمت خرید آن به شرح ذیل خواهخد بود.
جهت تغییرات داخل و بیرون نما از قرار هر متر مربع 300000 ریال پیش بینی می شود که هزینه نمایند بنابراین هزینه آن عبارت خواهد بود .
هزینه زمین :
هزینه محوطه سازی :
هزینه ساختمان سازی :
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :
هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :
وسایل اداری و خدماتی
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی
هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های پیش بینی نشده
هزینه سرمایه گذاری ثابت :
سرمایه در گردش :
هزینه پرسنل :
هزینه آب – سوخت – ارتباطات :
هزینه تعمیر و نگهداری :
فصل چهارم
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح :
همانطور که در طول گزارش و با استناد به آمار و ارقام مشاهده شد مصرف سرانه نودل در دنیا روز به روز در حال افزایش است و FAO و دیگر سازمانهای جهانی نیز سیاست بالا بردن و گسترش مصرف نودل را در اهم کارهای خود قرار داده اند، از طرفی کشورهای دنیا نیز افزایش تولید و 53 تجهیز کارخانه های تولید نودل را در سیاستهای غذایی خود جای داده اند . در این میان کشور ما در آغاز این راه بایستی با فرهنگسازی و تبیین الگوی مصرف مناسب و حمایت از تولیدکنندگان این محصول قدم در این راه گذاشته تا با توجه به پتانسیل های عالی کشور در این بخش ضمن تولید و مصرف داخلی ، سهم خود را از بازارهای جهانی بدست آورد.
همانطور که از روند مصرف این محصول نیز مشخص است , میزان مصرف داخلی با توجه به افزایش شهر نشینی و کاهش پخت و پز در منازل و با توجه به کامل بودن ارزش غذایی محصول به عنوان یک وعده غذای گرم و آسانی آماده کردن و قیمت مناسب آن افزایش خواهد یافت . و با توجه به پتانسیل های فراوان ایران در زمینه تامین مواد اولیه ارزان قیمت و قیمت پایین تر نسبت به نمونه های خارجی , در صورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی , این صنعت توانایی حفظ جایگاه خود در داخل کشور و ورود به بازار جهانی را خواهد داشت . با توجه به اینکه هم اکنون نودل تولید کننده داخلی در کشور نداردو این حرکت نیازمند حمایت همه جانبه مسولین است.
6