تارا فایل

پروژه تحقیقاتی تربیت بدنی و روانشناسی


 پیشگفتار:
از خداوند متعال می خواهم که فکر و نیت و زبان و قلم ما را اصلاح فرماید و با لطف و عنایت و رحمت خود ما را از انحراف و لغزش محفوظ بدارد و توفیق دهد که در راه رضای او و خدمت به خلق گامهای مفید و سودمند برداریم. در اینجا فرصت دارم که سپاس خود را به استاد محترم، سرکار خانم درخشان که با تذکرات سودمند خود مرا یاری داده اند تقدیم دارم و همچنین نهایت قدردانی و تشکر خود را از تنها شریک زندگیم که مشوق من در این راه بوده و نیز از بچه هایم که نهایت همکاری را با من در طی این چند سال داشته اند را بنمایم.

با آرزوی توفیق روزافزون برای همه آنها
رقیه اسد سیاهی

مقدمه
تحقیقات مختلف بر روی این نکته تاکید میکنند که افراد جامعه چه زن و یا چه مرد، در همه سنین می توانند کیفیت زندگی خود را با فعالیتهای جسمانی بهبود بخشند.
فعالیتهای منظم ورزشی بطور وسیع، خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی- عروقی را که امروزه از شایعترین شیوع علل مرگ و میر می باشد را کاهش دهد.
فعالیت های بدنی به سلامت روانی، پرورش عضلات، استخوانها و مفاصل کمک کرده و باعث عدم وابستگی به دیگران در دوران سالمندی می شود.
فعالیت جسمانی و یا به عبارتی دیگر ورزش روزانه و مستمر باعث سوختن مواد غذایی و جلوگیری از چاقی می شود و همچنین موجب باز شدن ریه ها، اکسیژن گیری کافی، سرعت گردش خون و خون رسانی کافی به اعضای مختلف بدن را موجب می گردد.
و بالاخره سبب رفع خستگی شده و در نهایت خواب راحت و آرامش اعصاب و روان را برای بشر به ارمغان می آورد.
انسان چه شاهکار عجیبی است! چقدر در عقل
ومنطق بالاست! چقدر در توایایی فکری نامحدود
است! در شکل و حرکت چقدر سریع و قابل تحسین
است! در عمل چقدر شبیه یک فرشته است! در
ادراک چقدر به خدا نزدیک است.
" شکسپیر "
فصل اول: اصول، فلسفه و اهداف تربیت بدنی (ورزش)
1-1 ورزش1 چیست:
فرایندی است آموزشی، تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت های جسمانی. به عبارتی دیگر ورزش بخشی از تعلیم و تربیت، وسیله سالم سازی انسانها و در نهایت جامعه تعریف شده است.
2-1 ورزش و حوزه های وابسته به آن
تندرستی، تفریحات سالم و حرکات موزون به عنوان حوزه های وابسته به تربیت بدنی و ورزش شناخته شده اند. هدف این حوزه ها پرورش تمام ابعاد وجودی انسان و بهبود سطح کیفی زندگی اوست. ارتقای سطح تندرستی، دنبال کردن فعالیتهای مفید تفریحی، تجاربی هستند که همراه فعالیت های حرکتی در قلمرو تربیت بدنی و وورزش، استعداد بهبود زندگی را در تمام افراد بوجود می آورد.
1-2-1 تندرستی2:
نیل به تندرستی نیازمند کوشش همگانی هست تا سلامت و بهداشت مناسب برای عموم افراد جامعه را بوجود آورد. در این راستا تربیت بدنی و انجام حرکات جسمانی نقش حائز اهمیتی دارد. با معرفی دانش ورزش به جامعه بشری، آگاهی از خواص سلامت بخش فعالیت های جسمانی روبه افزایش است. پیشگیری از بیماریهای قلبی، فشار خون، دیابت، پوکی استخوان، چاقی و مشکلات روحی و روانی از جمله مزیت های فعالیت های جسمی مداوم است. یافته های علمی موید نقش بارز و معنی دار فعالیت های بدنی در حفظ تندرستی است.
2-2-1 تفریحات سالم: تفریحات سالم از دیگر حوزه های وابسته به تربیت بدنی و ورزش است. فعالیت های اختیاری که بوسیله آنها فرد از نظر روحی و جسمی بازپروری می شود با تفریحات سالم افراد استفاده مفید و سازنده از اوقات فراغت را یاد می گیرد.
3-2-1 حرکات موزون: حرکات موزون سومین حوزه وابسته به تربیت بدنی و ورزش هست. این حرکات فعالیتهایی آمیخته از و هنر هستند. حرکات موزون هنری هستند که رابطه ایده ها و احساسات را نشان می دهند و مانند سایر رشته های هنری مکمل تجارب تربیتی بوده و در نبرد سطح کیفی زندگی موثر است. ارتقای سطح تندرستی، دنبال کردن فعالیت های مفید تفریحی و اظهارات خلاق از طریق حرکات موزون تجاربی هستند که زمینه بهبود زندگی را در افراد بوجود می آوردند. بخصوص اجرای این حرکات، در کودکان، فرصت ابتکار و تلاش فردی را به آنها می بخشد.
3-1 اهداف جسمانی تربیت بدنی
این هدف به ساختن توان بدنی از طریق برنامه های تمرینی که موجب توسعه و تکامل دستگاه های مختلف بدن می شود، مربوط است. رشد بدنی، باعث توانایی در حفظ سازگاری، قابلیت برگشت به حالت اولیه و مقاومت در مقابل خستگی می شود این حقیقت که " شخص هر چه فعالتر باشد اجرای بهتری خواهد داشت و سیستمهای ارگانیکی بدن هر چه کاملتر و کارآتر باشد، سلامت و تندرستی پایدارتر است" اساس این هدف است. اصطلاح ارگانیک شامل گردش خون، دستگاه گوارش ، تنظیم درجه بدن، تنفس و سایر سیستمهای بدن می باشد. فعالیت بدنی در کارایی این سیستمها مفید و موثر است. همچنین فعالیت شدید عضلانی نتایج سودمند متعددی را به دنبال دارد، قلب فردی که از آمادگی خوبی برخوردار است، کل بدن را بهتر خون رسانی می کند و با ضربانی کمتر نسبت به افراد غیر ورزشکار تغذیه سلولی و دفع ضایعات را بطور موثرتری انجام می دهد.
از طلوع تا غروب آفتاب انسان به نیروی زیستی، استقامت و بنیه کافی را برای وظایف روزمره، آمادگی در مقابل وقایع اضطراری و هدایت موثر زندگی نیاز دائمی دارد. بنابراین ورزش فرد تمرین کرده را در روند تکاملی زندگی کمک کرده بطوریکه او به عنوان یک فرد سالم و بشاش قابلیت بهتری برای انجام وظایف روزمره زندگی کسب خواهد کرد.
4-1 اهداف روانی تربیت بدنی
ورزش به عنوان یکی از روشهای درمان فشار روانی در سه دهه گذشته به شکل قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. ورزش در کاهش اضطراب نقش بسزایی دارد. همچنین فعالیتهای عمومی جسمانی نقش مثبتی در کاهش انقباضهای مداوم و غیرطبیعی عضلانی ناشی از ترس، هیجانات و مسائل عصبی- روانی دارد. در نتیجه اجرای این تمرینات تنش اضاف عضلات از بین می رود، رگها در حالت استراحت بیشتری قرار می گیرد. و جریان خون در رگها براحتی و سهولت انجام می پذیرد. همان یکی از محققین برجسته علوم و ورزشی توصیه می کند: برای اینکه تجربه ای در پیشبرد رشد روانی موثر باشد باید انسان لذت موفقیت را تجربه کند و این تجربه در بازی محقق می شود. با تجارب موفق از بازیها شخص اعتماد به خود را افزایش می دهد یعنی اعتماد به نفس پیدا کرده و لذت موفقیت و توانایی را می چشد.
بطور کلی ورزشی به چند طریق به عنوان راهبرد مقابله ای (مقابله با فشارهای روانی) مورد استفاده قرار می گیرد.
تنظیم هیجانات (آرام سازی عضلات) راهبردی برای موفقیت استرس زا را فراهم می کرد می تواند کارکرد مبتنی بر مساله (برای مثال فکر کردن در تمام مدت دویدن) را تسهیل کند و یا با فراهم کردن تجاربی که فرد اجازه می دهند تا به سلامت فیزیکی (جسمانی) اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد.
5-1 اهداف اجتماعی تربیت بدنی
هر فردی نیازهای اجتماعی پایداری دارد که باید برآورده شوند مانند احساس تعلق، مورد تقدیر و و تصدیق قرار گرفتن و خودباوری و عشق.
کودکان و بزرگسالان از طریق فعالیت های اجتماعی- ورزشی به شیوه زندگی فعال و پرتحرک می رسند. اگر این نیازها برآورده شود فرد آسانتر به سازگاری اجتماعی می رسد و در غیر این صورت، زمینه های بروز شخصیت ضد اجتماعی روی می آورد.
یکی از اهداف مهم اجتماعی تربیت بدنی، حفظ سلامت اجتماعی بواسطه سلامت فردی است بطوریکه از مجموع اعضای سالم و تندرست، جامعه ای سالم به وجود می آید که جامعه، بواسطه این سلامتی عمومی از زمینه مساعدی برای ایجاد شرایط زندگی بهتر، کاهش میزان انحرافات اجتماعی و کسب نشاط و شادابی عمومی اعضای خود را مهیا می سازد لذا نحوه ای که بر اساس آن اعضای جامعه اوقات فراغت خود را سپری می کنند دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. یعنی کیفیت برنامه ریزی، طراحی برنامه های مربوط به تفریحات سالم اجتماعی جهت پر کردن اوقات فراغت اعضای جامعه، ابزاری ارزشمند در راستای تحقق اهداف اجتماعی تربیت بدنی محسوب می گردد و برعکس عدم توجه کافی در جدی نگرفتن اوقات فراغت اعضای جامعه، بویژه در میان جوانان، زمینه مستعدی را برای بروز رفتارهای نابهنجار مانندی بی بندوباری، اعتیاد و سایر فعالیت هایی که به نوعی مغایر با فرهنگ و معیارهای اجتماعی حاکم بر جامعه می باشند را فراهم می آورد.
یکی دیگر از اهداف اجتماعی تربیت بدنی مفهوم "تعامل" است. تعامل در ورزش را می توان به مردم آمیزی دوستی و پیوندجویی تعبیر کرد. محیط ورزشی نه تنها امکان تعامل کلامی را فراهم می آورد بلکه ارتباط غیر کلامی را در فعالیتهای ورزشی سبب می گردد و از همین طریق احساس تفاهم و همبستگی ایجاد می گردد نتیجه اینکه "ورزش تربیت اخلاقی را تسهیل می کند."

فصل دوم: فعالیت جسمانی و انسان مدرن
1-2 انسان یک ارگانیزم پیچیده:
انسان خیلی بیشتر از مقداری استخوان، عضله، خون و لنف می باشد. انسان یک ارگانیزم زنده موثر بی نظیر و بطور باورنکردنی پیچیده است. در میان چیزهای دیگر انسان دارای ظرفیت3 و میل به حرکت است. حرکت انسان به اسکلت دستگاههای عصبی، دستگاه گردش خون، دستگاه تنفسی، حفره های درونی و بسیاری از اجزاء دیگر بدن بستگی دارد. این دستگاهها نیز برای ادامه فعالیت سالم و موثر خود به حرکت بستگی دارد.
ری و اندریچ4 در مقاله ای تحت عنوان " بیماری ناشی از کاهش فعالیت حرکتی" نقش حرکت را این چنین بیان می دارد: حرکت ضرورت اولیه تکامل کلیه جنبه های جسمانی و روانی انسان است. حرکت متشابه داده ها5 و اطلاعات حواس می باشد. حرکت افق ادراکی را گسترده تر می کند. حرکت وسیله ای است که از طریق آن یک فرد رابطه خود را با محیط اطرافش می آموزد.
انسان دارای نیازها، خواست ها و سائقه هایی است که بقای او به عنوان یک فرد به آنها بستگی دارد. یکی از اساسی ترین نیازها، نیاز به حرکت است. داشتن مهارت در حرکت و شرکت در فعالیت جسمانی اغلب می تواند وسیله ای برای پذیرش یک فرد از طرف همسالان، والدین، معلمان و مربیان گردد. احترام به نفس، خودشناسی و خویشتن شناسی را می توان از طریق بازی و شرکت در حرکات موزون و یا رقابت در یک ورزش مشکل تیمی کسب و ارتقا نمود.
انسان بازیهای المپیک را سازمان داده، در جنگ ها شرکت کرده، بمب های اتمی به کار برده، کامپیوترها را ساخته، تظاهرات بپا کرده، دست به اغتشاش زده است. فضا را کشف کرده و درنوردیده و خدا را پرستش کرده، انسان زندگی می کند، کار می کند، بازی می کند و با دیگران تعامل برقرار می کند. بنابراین نسان ابعاد زیادی دارد.
2-2 فرایند وابسته به تعلیم و تربیت
ما با این ایمان و اعتقاد به آینده می نگریم که اصلاح و بهبودی هرچه بیشتر بشر بصورت فردی و اجتماعی که او قسمتی از آن را تشکیل می دهد امری شدنی است. آموزش و پرورش می بایست در تحقق بخشیدن این در یعنی اجتماع و فرد تلاش مداوم نماید. والدین امیدوارند که فرزندانشان با معلمان متعهدی سرو کار داشته باشند که آنها را بطور بارزی در راه رسیدن به شناسایی نفس، خویشتن شناسی و خودکامیابی هدایت کنند. این نوع آموزش و پرورش باید شرایطی ایجاد نماید که حداکثر نمو و تکامل در اندامها و دستگاه عصبی – عضلانی بدن عملی گردد. اگر آموزش و پرورش کامل باشد به عملکرد و بازده آن نسلی متعهد به جامعه خواهند بود که حقوق دیگران را رعایت کرده و فلسفه زندگی را آن چنان می آموزند که با متانت و بردباری در برابر فشارهای زندگی دنیای امروز ایستادگی کنند.

3-2 هدفها و مقصودها
در برنامه های تربیت بدنی و ورزشی بهتر است که هدفها و مقصودهای زیر دنبال گردند.
1- فراهم کردن محیطی که در آن حداکثر سلامتی و رشد معمولی انجام گیرد.
2- توسعه سرعت، استقامت، چابکی و سرعت به اندازه کافی
3- توسعه هماهنگی عمومی و مهارتهای حرکتی مورد نیاز زندگی روزمره (از قبیل راه رفتن، ایستادن، بلند کردن، هول دادن، دویدن و بالا رفتن )
4- مهیای فرصت هایی برای ابراز عقاید و خصوصیات خود از طریق پویش حرکتی، فعالیت های موزون بازیها، مسابقه ها و فعالیت های مشابه دیگر
5- برآوردن نیازهای مربوط به احترام نفس، احساس تعلق و آزمایش برتری ها از طریق گسترش قابلیت ها در بازیها، حرکات موزون و ورزشها
6- فراهم کردن محیطی برای تعامل یعنی کنش متقابل اجتماعی، جائیکه افراد می توانند همدیگر را درک کرده و به روشهای مطلوب و سالم در کنار هم زندگی کنند.
7- فراهم کردن فرصت هایی برای رهبری و در عین حال تبعیت از دیگران، همکاری و رقابت، تقسیم مسئولیت ها، پیروزیها و شکستها. از طریق همین تجربیات است که دوستی ها بوجود می آید، اعتماد به نفس قوت می گیرد و شخصیت شکل می پذیرد.
8- آزمایش کردن فرد از لحاظ جسمانی، هیجانی و اخلاقی از طریق شرکت در فعالیت های شدید و رقابتی بطوریکه در خلال این رقابت ها منابع بالقوه می بایست آشکار شده و به عمل درآیند.
9- برآوردن نیازهای مربوط به تفریح، استراحت و رضامندی کمال که برای سلامتی ذهنی و جسمانی ضروری هستند.
4-2 نقش استثنای مربیان ورزشی
مربیان ورزشی، معلمان تربیت بدنی هستند. آنها در رابطه با تکامل افراد از طریق فعالیت جسمانی کار می کنند.
مربیان ورزشی در شرایط ویژه ای کار می کنند. چیزهای بسیار عجیبی درباره زندگی مربی ورزش وجود دارد. زندگیش مملو از روابط معنی داری با ورزشکارانش است که از تشریک مساعی آنها در تجربیات و ماجراهای همدیگر ناشی می شود. خاطرات شیرینی که تمام افکار یک مربی ورزش را به خود مشغول می دارد به سادگی قابل کنار گذاشتن نیستند. وفاداری و همدردی که در " رویدادهای بزرگ ورزشی " موجود است و لذات گردهمایی های که در هنگام اختمام مسابقات، کنفرانس ها و دیگر رویدادهای ورزشی امکان پذیر است بسادگی قابل چشم پوشی نخواهد بود. و مهمتر از همه اینها اگر یک مربی احساس کند که مقداری از موفقیت شاگردش مدیون آموزش و مربیگری او بوده، بینهایت خوشحال شده و لذت خواهد برد.
مربیان ورزش اغلب در زیر نور خیره کننده نورافکن های جامعه عمل می کنند، یعنی طرفداران، محصلان، دانشجویان، خبرگزاریها و مطبوعات گوناگون هر حرکت مربیان را مورد رسیدگی و موشکافی قرار می دهند. صفحات ورزشی برد و باخت ها را به عنوان پیروزی ها و شکست ها منتشر می کنند. هر اشتباهی که از ورزشکار سر بزند بحساب مسئولیت مربی گذاشته می شود. شاید کار یک مربی ورزشی بیشتر از هر عضو دیگر یک موسسه آموزشی در معرض دید قرار دارد. این موضوع درجاهایی که جو ورزش خیلی بالاست صدق می کند. از این رو ممکن است میزان توجه عمومی به مربی ورزش از یک موسسه ورزشی نسبت به دیگری فرق کند.
مربی ممکن است در خلال یافتن و از دست دادن یک مسابقه بصورت شخصی درآید که از خودش، بازیکنانش، خانواده اش و همکارانش انتقاد کند. بخاطر فشارها و مسئولیت هایی که در حرفه مربیگری نهفته است، اگر مربیان به افرادی زودرنج مبدل می گردند چون احساس می کنند که آنها را فقط با معیار برد و باخت مورد ارزیابی قرار می دهند نتیجتاً این طرز تفکر و قضاوت را در خود القا می نمایند.
در نتیجه با این احوالات وقتی که یک مربی از لحاظ جسمانی و فکری سالخورده می شود دیگر شور و حرارت دوران جوانی بچه های تیمش را ندارد و مثل آنها لذت نمی برد. دیگر سر و صدای بچه های تیم لذت بخش نبوده و او بصورت آدمی صرفاً انتقاد کننده در می آید. در این هنگام بهتر است که این حرفه را ترک کند. هرچند به درجه بهتری از آگاهی رسیده باشد خارج از دنیای جوانان قرار دارد. زیرا دیگر شور و شوق قبلی را ندارد. نتیجه اینکه مربی باید بکوشد فلسفه ای باید داشته باشد که او را در پذیرش و تشخیص نقش خط خطیرش یاری دهد امر مهمی است.
مربی که بیشترین گذشت و بزرگواری را در رابطه با اعمال دیگران در شرایط سخت هیجانی از خود نشان دهد، مربی که خودش را خالصانه و بی دریغ وقت تیمش کند. مربی که میتواند پیروزی و شکست را در جاهای مناسب بکار بگیرد، مربی که خود را خالصانه و عمیقاً در قبال تاثیر تجربیات بر بازیکنان متعهد بداند.
در تجزیه و تحلیل نهایی موفق ترین مربی و حقیقی ترین معلم خواهد بود.

5-2 افق های نامحدود
هیچ محدودیتی برای پیشرفت احتمالی ورزشکاران، مربیان ورزشی و معلمان تربیت بدنی وجود ندارد ممکن است آنها رکوردهای جدید برپا کنند. بازیهای بین المللی سازمان دهی نمایند. ابعاد جدیدی را برای انسان کشف کنند. بهترین ورزشکاران دنیا را مربی گری کنند، مردان و زنان جوان را یاری دهند تا شهروندان سازنده ای باشند و یا به بچه ها بیاموزند چگونه بدوند و بازی کنند، همه اینها اهمیت دارد برای رسیدن به چنین هدفهائی و به نمایش گذاشتن بزرگترین تاثیر احتمالی آن، داشتن تعهد و علم ضروری است. آشنایی با اصول و مکانیسم های فیزیولوژی و آناتومی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه در راه رساندن انسان و اجتماع بسوی کمال بیشتر موثر باشیم، بعنوان دست اندرکاران ورزش می بایست از بهترین روشهای انگیزش، نقش هیجانها، اصول یادگیری حرکتی، عوامل شخصیتی موثر بر رفتار و بسیاری عوامل دیگر که مستقیم و غیرمستقیم بر اعمال و مناسبت و روابط او با دیگران اثر می گذارد آگاه باشیم.

فصل سوم: انگیزش و برانگیختگی
1-3 ماهیت انگیزش
انگیزش کلید انجام هرکاری چه در ورزش، پزشکی، تجارت، و چه در هر تلاش مهم و مبارزه جویانه دیگر است. انگیزه ها اعمال افراد را تحریک، تقویت و هدایت می کند. رفتار بوسیله ترکیبات پیچیده و بغرنجی از انگیزه ها و هیجان ها ایجاد و هدایت می گردد. بعضی از آنها درونی و برخی دیگر بیرونی، بعضی ماهیتاً فیزیولوژیکی و بقیه روانی، بعضی ارثی، بعضی محیطی، بعضی خودآگاه و دیگری ناخودآگاه، بعضی انفرادی و دیگری اجتماعی هستند. اصطلاحاتی مانند سائقه ها، نیازها، خواسته ها، مشوق ها6، امیال اصلی و غریزه ها7 بمنظور توصیف عواملی که رفتار را برمی انگیزند بکار برده می شود.
2-3 سائقه ها، نیازها و خویشتن
در اینجا لازم است چندین تذکر در رابطه با انواع معمولی انگیزه هایی که مردم را به عمل کردن واداشته و به آنچه که آنها انجام می دهند سمت و جهت می دهد، داده شود.
برطرف کردن گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از درد، لذت طلبیدن، سائقه های لذت طلبانه8 بسیار قدیمی هستند که امروزه نیز فعالیت می کنند. نیازهای مربوط به امنیت عاطفی، محبت، تعلق، جلب احترام، پذیرش و توفیق به عنوان انگیزه های مهم قابل ذکر می باشند. میل به دویدن و بازی کردن در عنفوان جوانی، حس برتری طلبی در موقع رقابت، نزاع کردن در هنگام آزار دیدن، پرخاشگری به هنگام خشم، فرار به هنگام ترس، معرف شاخص انسان، در حالی که رشد و نمو کرده و بسیاری از موقعیت های خطرناک و رقابت انگیز زندگی را پشت سر می گذارد، هستند.
مشوق های اجتماعی تاثیر بسزایی در رفتار انسان دارد. مورد علاقه و احترام قرار گرفتن از سوی همسالان، به عضویت درآمدن در یک تیم یا یک گروه، خوب به نظر رسیدن در چشم هم بازیها و همکاران، یک عضو برجسته انتخابی باشگاه ورزشی، کاپیتان تیم یا گروه شدن، به همراه بسیاری از نیازهای اجتماعی دیگر تعیین کننده های مهم رفتار انسان هستند.
با انگیزه های مربوط به خویشتن9 از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و احتمالاً مهمترین انگیزه ها بشمار میرود. در عین حال دقیق ترین و نامحسوس ترین نیز بوده و اندازه گیری آن بی نهایت دشوار است. احترام به خویش10، خودکامیابی، خویشتن شناسی نه تنها هدف های بسیار مهمی برای اکثر افراد می باشند بلکه نیروهای انگیزشی قوی برای عمل فراهم می کنند. کمبود چنین انگیزشی احساس بیهودگی و ناکامی را ریشه بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی عصر ما است بوجود می آورد.
گفتار الهام بخش و برانگیزاننده سریعتر (citius) قویتر (fortius)، بالاتر (Altius) هنوز بیانگر هدفهایی هستند که ورزشکاران المپیک برای آنها تلاش می کنند.

3-3 انگیزش برای فعالیت جسمانی
چرا بچه ها بازی می کنند؟ چرا بعضی از مردم جوان تربیت بدنی را دوست دارند در حالیکه دیگران نه؟ چرا مردم به ورزش روی آورند. چرا بعضی از دانشجویان وزنه برداری را انتخاب می کنند و دیگران والیبال را؟ معلمان تربیت بدنی چه کار یا چه کارهایی برای ایجاد انگیزش در دانش آموزان بمنظور شرکت در برنامه های تربیت بدنی انجام می دهد. بنابراین اگر ما معتقد هستیم که تربیت بدنی و تفریحات را می توان لذت بخش تر، جالبتر، باارزش تر نمود و آن را نه در حرف بلکه در عمل جز لاینفک تعلیم و تربیت دانست، سوالات بالا و و هزاران سوال دیگر باید مورد توجه قرار گیرند. با اینحال بازی چیزی بیش از تفریح و شادی است بچه ها و بزرگترها در حین بازی راههای مختلف تمرین دادن نیروهای خود، کشف توانائی های جدید، ابراز هیجانهایشان را پیدا می کنند. در حین بازی و از طریق بازی است که مردم برای اولین بار مشکلات و مسائل اجتماعی زندگی مواجه می شوند. حس همراهی و رفاقت برای اولین بار در هنگام شرکت در بازیهای گوناگون تجربه می شود. کنش متقابل و تعامل با هم بازیها و بازیکنان تیم مقابل، با رهبران و پیروان، با پسران و دختران در حیطه بازی به وقوع می پیوندد.
نظریه، عمیق تر و پیچیده تر فراوانی در مورد بازی قرار دارد. همه این نظریه ها باید بوسیله کسانی که می خواهند عمیقاً روانشناسی تربیت بدنی و و ورزش را درک کنند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
انرژی در یک ارگانیزم سالم جمع می شود و هنگامیکه برای ابقاء نیاز نباشد به راههایی برای ابراز خود بصورت اعمال خودبخودی، شادی و یک عمل سخت پیدا می کند. به همین خاطر کودکان در حین بازی نقشه طرح می کنند. تولید می نمایند، می جنگند، فرار می کنند، بدنبال هم می دوند، آنها صحبت، پرخاشگری و ترس از خود نشان می دهند. اگر با احتیاط و از روی کنجکاوی فرق بین هدف های یک کودک از بازی و هدفهایی که بوسیله والدین دنبال می شود تجزیه و تحلیل گردد. بیشتر سردرگمی که در مورد نظریه های بازی وجود دارد از بین خواهد رفت.
نظریه های انرژی اضافی11، تخلیه استراحت خودبیانی- نظریه مربوط به روانکاوی12، برای همه بزرگسالان دارای معنا و مفهوم هستند ولی این نظریه ها برای کودکان نامفهوم و بدون معنی هستند. در نزد بزرگسالان بازی به مثابه وسیله ای سودمند، تکاملی و دارای قوه تطابق است. در حالیکه برای کودکان بازی چیزی جزء وسیله ای برای ارضاء نیازشان به فعالیت، فرصتی برای تفریح و بیان خود، شانسی برای کوششی برای کسب تجربیات جدید، و بودن با همبازیها نیست.
4-3 انگیزش برای سلامتی و تندرستی
تندرستی عبارت از " استعداد فرد برای زیستن و عمل کردن بطوری موثرتر، هدفمند و از روی میل، در زمان و مکان حاضر، برخورد به شیوه ای مطمئنانه با مسائل و مشکلات و بحرانهایی که در میان توقعات زندگی بچشم می خورد تعریف فوق در سال 1959 بوسیله رئیس شورای تندرستی جوانان آمریکا ارائه شد. یک شخص تندرست از امراض، زشتیها و نارسائی هایی که شفاپذیر و قابل تصحیح هستند مبرا است. بالاتر از همه اینها زمانی است که شخص از قدرت، استقامت، چابکی و مهارت کافی برای ادامه یک زندگی شاد برخوردار باشد. چنین شخصی با توجه به استعدادها و صفاتش، شخصی راغب، کاری و فعال است. او انسانی آرام و پایدار و بالغ بوده میداند که چگونه استراحت نماید. او شخصی کامل و منطقی بوده و برای اندیشیدن و عمل کردن انگیزش دارد.
بهر حال داشتن چنین آرمانی یعنی تندرستی کامل بعنوان یک هدف انسان را به تلاشی تحسین انگیز وا میدارد مادامیکه تندرستی کامل هدف غایی است عموماً این توافق وجود دارد. آنهایی " برنامه های تندرستی " را تنظیم و هدایت می کنند مسئولیت بخصوصی در قبال تکامل و گسترش کارایی دستگاه گردش خون، افزایش استقامت و قدرت، هماهنگی، چابکی- مهارت و استقرار عادات و انگارهای فعالیتی که به انسان در سرتاسر زندگی خدمت می کنند، دارند. در بین این عوامل کارایی دستگاه گردش خون از همه مهمتر است. بسیاری از کسانیکه
نظریه انرژی اضافی: عبارت از نظریه بازی که هرشخص مقداری انرژی و وقت برای فعالیتی که هیچ انگیزه مادی ندارد، می باشد.
در برنامه تندرستی کار کرده اند، این واقعیت را پذیرفته اند که بهترین اندازه گیری توانایی یک ارگانیزم – اندازه گیری مقدار اکسیژنی است که به بافت ها منتقل می شود. افزایش این تندرستی از طریق این تمرینی که منجر به قوی شدن عضله قلب، افزایش حجم ضربه ای و تعداد رگ های خونی، توسعه ظرفیت و استعداد خون از لحاظ انتقال اکسیژن، توسعه هرچه بیشتر قدرت و قابلیت ارتجاعی در دیواره ظرفیت سرخرگها و سیاهرگها و توسعه کارایی حرکت جسمانی می شود، حاصل می گردد.

5-3 انگیزش برای رسیدن به نقطه اوج اجرای مهارتها
ورزشکاران در خلال مسابقات اغلب درد را فراموش کرده و یا به تحمل آن مبادرت می کنند. ساعتها متمادی برای تکمیل مهارتهایشان کار می کنند، خود را کاملاً تسلیم رهنودها و دستورالعمل های مربی می کنند. و بیشترین فشارها را بر جسم و روان خود وارد می آورند. بنابراین و ورزشکاران در سایه چنین تلاشی به نقطه اوج اجرای مهارتهای ورزشی13 که گاهی حتی فکرش برای آنها غیرممکن بود، می رسند. یک ورزشکار می تواند در پرتو چنین کوششی به مقام قهرمانی برسد.
فرد راسل در این باره چنین اظهار می دارد.
وقتی که آن زمان فرا رسد که یک ورزشکار آنچنان اعتماد کسب نماید که به هنگام بدترین شرایط قادر به انجام بهترین باشد. وقتی که این ورزشکار خشنودی فوق العاده ای را از نگهداری حضور ذهنش در برخورد با عمیق ترین مشکل تجربه کند، بطوریکه بخاطر انجام اجرای عمل در بدترین شرایط لذت واقعی ببرد- و هر عملی را از روی اسلوب و استیل به انجام برساند می توان ادعا کرد که این ورزشکاری به مقام قهرمانی واقعی نائل شده است چه چیزی انسان را برای انجام این اعمال برمی انگیزانند، چه چیزی او را وادار می کند که تمرینات خسته کننده و طولانی را دنبال کند، کدام انگیزه به او نهیب می زند که به برتری فکر می کند، چه محرک هایی او را تشویق می کند که حداکثر تلاش را بکار گیرد. برای پاسخ گویی به چنین سوالاتی بهتر است که به افکار مربیان و ورزشکاران بزرگ در همه سطوح مسابقات نظری بیفکنیم.

1-5-3 غرور شخصی
وقتی که از ورزشکاران خواسته شود که انگیزه های خود را برای رسیدن به نقطه اوج اجرای مهارتها تجزیه و تحلیل کنند تقریباً همه اینها از بین مفاهیم روانشناسی مربوط به رسیدن نقطه اوج اجرای مهارتها14 به غرور در اجرای مهارتها اشاره می کنند.
ورزشکاران حرفه ای، مربیان دانشگاه، ورزشکاران مدارس و دانشگاهی از غرور در اجرای مهارتها به عنوان یکی از نیروی مهم انگیزشی نام بردند چیزی که خیلی نزدیک به این غرور باشد تمایل به " بهترین بودن " در یک رشته ورزشی در سطوح مسابقه است. شناسایی، اعتبار، جلب احترام و عوامل مشابه دیگر هم بطور حتم جای خود را در بر انگیختن ورزشکاران دارا می باشند، اما انگیزه پایدار و عمیقی که باعث برانگیختگی می شود همانا میل به برتر بودن، انجام وظیفه و مخصوصاً به خوبی از عهده انجام آن وظیفه برآمدن می باشد.
2-5-3 تصور از خود، تحقیر، انتقام، جبران
مشاهده خود بعنوان یک شخص موفق، احساس اینکه شخص کیفیات و ویژگی های یک ورزشکار بزرگ را دارد تجسم خود بعنوان یک فرد بااراده که از سرگردانی ممانعت می ورزد و آرزوی اینکه دیگران به او بعنوان یک قهرمان بزرگ فکر کنند همه با هم ترکیب شده و منجر به شکل گرفتن یک نیروی انگیزشی قوی در ورزش می شود چیزی که تا اندازه ای به مفهوم تصور از خود مربوط می باشد دیده تحقیر15 و انتقام16 است.
هنگامیکه یک فرد به سختی و به طور ناگواری شکست می خورد، هنگامیکه او را وادار به انجام عمل ناپسندی می کنند تصور از خود چنین شخصی دچار تنزل شدیدی می شود و آن را برای مدت طولانی به خاطر می آورد. این احساس بوسیله اظهارات ناروای هواداران و انتشار مطالب نامطلوب در روزنامه شدت می یابد و ورزشکار تحقیر شده و تحقیر باعث ایجاد خشم می شود، نتیجه نهایی احتمالاً میل به انتقام جویی می شود.
بهرحال عقاید متفاوتی در رابطه با انتقام جوئی به عنوان یک عامل انگیزشی وجود دارد. یعنی از مصاحبه شوندگان اظهار می داشتند که انتقام جوئی یک انگیزه موثر، مشروع و واقعی است. معمولاً این اتفاق نظر در دنیای ورزش وجود دارد که یک شکست تحقیرآمیز در ورزش به سادگی فراموش نمی شود و همین عمل ممکن است باعث ایجاد یک اراده قوی شده و میل به جبران17 اجرای مهارتهای ضعیف را در کسانی که بازی را باخته اند در بازی برگشت تقویت کند.
3-5-3 سطح آرمان
همت بلنددار ….. اندرزی است که طی نسل ها از والدین به کودکان سینه به سینه منتقل می شود. آنچه که از این اصطلاح استنباط می شود این است ک برای رسیدن به بزرگی و کمال می بایست هدفهای والایی داشته باشیم. این مطلب می رساند که سطح کمالات ما با بزرگی و عظمت هدفهایمان ارتباط دارند.
در همه مردان جوان میل رسیدن به جاه و مقام بلند وجود دارد- بالا رفتن از پله بعدی نردبان ترقی. یک نفر تا زمانیکه توفیق پیمودن پله بعدی را بدست نیاورد راضی به نظر نخواهد رسید، اگر در انجام آن کار توفیق نیابد اعتماد و اطمینان را از دست می دهد و بعضی مواقع به کلی از انجام آن دست می شوید.
موفقیت های پی در پی و مکرر باعث بالا بردن سطح آرمان در افراد و تیم ها می شود. تکرار شکست ها هدفها را بی اندازه تنزل می دهد. اکثر ورزشکاران بزرگ و سرشناس آرمانی بسیار عالی برای توفیق دارند و هدفهای مبارزه جویانه برای خود تعیین می کنند. ورزشکاران سطح پایین تر اغلب با پیشرفت های متوسط راضی و خشنود می شوند.
به هر حال اگر هدف تکامل غایی همه افراد دیگر می باشد، پیشرفت و توفیق نباید بر حسب امتیازات و نمره های مطلق اندازه گیری شود. آنچه را که ما بعنوان وظیفه برای یک پسر پانزده ساله با توانایی متوسط تعیین می کنیم ممکن است بسادگی بوسیله پسری با همان سن اما با تجربه بیشتر با استعداد ذاتی بیشتر اجرا و عملی گردد.
برای اینکه بتوان ورزشکاران را بطور موثر برانگیخت، سطح آرمانی که برای آنها تعیین می کنیم باید در رابطه با سطح پیشرفت گذشته و استعداد هر شخص باشد. فرد هالودی18 که سی و یک سال بطور موفقیت آمیزی تیم های مختلف فوتبال را مربی گری نموده، جمع بندی زیر را در مورد سطح آرمان ارائه می دهد:
1- هر ورزشکار به یک هدف یا هدفهایی نیاز دارد.
2- هدفها باید ارزشمند باشد.
3- هدفها باید قابل اجرا و انجام پذیر باشد.
4- هدفها باید آنقدر بالا باشد که با تلاش و از خودگذشتگی انجام پذیر شوند.
5- توفیق هدفها باید به ارتقاء نفس منتهی گردد.
6- دست یابی هدفها باید شخص را حتی المقدور به پیشرفت و توفیق توانائی هایش نزدیک نماید.
بدیهی است که " سطح آرمان " عامل مهمی در انگیزش است. اگر سطح آرمان خیلی پایین باشد می تواند بعنوان یک عامل گریز عمل کند، یا به خودارضائی و کمبود تلاش منتهی شود. اگر آرمان ها بطور غیر واقعی بالا باشد ممکن است باعث توسعه ناکافی به همه مشکلات وسائل ناشی از آن شود بنابراین کاربرد منطقی مفهوم "سطوح آرمان " عبارت است از " تکامل گام به گام و مرحله ای فرد از طریق کوشش بسوی هدفهای بالاتر که باید از یک هدف معقول و غیرجاه طلبانه شروع گردد. "
4-5-3 اعتماد و خودشناسی
مفاهیم اعتماد و خودشناسی را میتوان یکجا بصورت زیر بیان کرد.
یک شخص ممکن است بدون خودشناسی اعتماد به نفس داشته باشد اما این اعتماد به نفسی است که بر اساس نادانی و جهالت نباشد و یارای مواجه شدن با مسئولیت های سنگین را ندارد. این است اعتماد نادرست.
اعتماد نادرست بر پایه ترس بنا می شود. افرادی هستند که ترسو هستند و دچار کمبود اعتماد می باشند اعتماد نادرست را تراوش می کنند. آنها اغلب سعی می کنند خودشان را برای انجام کارهای خطرناک متقاعد کنند. آنها اغلب سعی می کنند خودشان را برای انجام کارهای خطرناک متقاعد کنند. آنها اغلب در این مورد به طور بارزی سر و صدا راه می اندازند. در حالیکه مردمی که اعتماد درست و واقعی دارند معمولاً آرام بوده، در مورد آنچه که می توانند انجام دهند اطمینان خاطر دارند.
بنابراین خودشناسی در هنگام مواجه شدن با کارهای مبارزانه جویانه اتفاق می افتد. انسان دریافته است که منابع مخفی در درون هرکس وجود دارد که به هنگام فشار می توان آنها را فراخواند.
خودشناسی و اعتماد به نفس مستلزم این هستند که بر مرزها و حدود روانی غلبه شود. زمانی به نظر می رسد که دویدن 1500 متر در زیر چهار دقیقه غیر ممکن است. مادامیکه این مرزها بوسیله افراد بصورت فردی مغلوب شدند هنگامیکه یک نفر همسن و سال خود را در حال اجرا و انجام بعضی از کارهای مهارتی و قدرتی می بیند مشاهده آن نه تنها آن فرد را به مبارزه جویی وامی دارد، بلکه به او اعتماد نیز می دهد. مانند اینکه رقابت کنندگان به خودشان می گویند " اگر او می تواند آن کار را انجام دهد، من هم می توانم " در چنین حالتی است که کار غیرممکن دیگر غیرممکن نیست.
با وجود این، خودشناسی از طریق ورزش مستلزم این نیست که توانایی فرد در رابطه با اجرای کارهای ورزشی شناسایی و کشف گردد. رضایت ناشی از انجام کاری که بهای سنگینی برایش پرداخت شده شناخت. اینکه شما بعنوان یک فرد می توانید با چهره ای گشاده با حریف روبرو شوید، درک اینکه هرگاه شما از لحاظ جسمانی و روانی آمادگی دارید که قادر به انجام کارهای بزرگ هستید اینها و جنبه های فراوان دیگر نفس از طریق ورزش کشف و شناخته می شود.

فصل چهارم: پیشنهادات به مربیان و معلمان ورزشی
1-4 تدریس ورزش
1- والدین و مربیان باید در سالهای اولیه زندگی کودک فرصتهایی برای کلیه حرکت های تکاملی و طبیعی ممکنه، فراهم آورند. حلقه هایی برای گرفتن، فضایی برای چهاردست و پا رفتن، دار حلقه هایی برای کشش، وسایل و چیزهایی شبیه به توپ برای شوت کردن و شیوه های دیگری برای تشویق کودک به یادگیری فراهم گردد.
2- هر معلم می بایست روشهای تدریس گوناگون و مورد استفاده آنها را بداند بعضی از روشهای تدریس ها در تحت مجموعه ای از شرایط به بهترین نحو عمل می کنند و سایرین تحت شرایط دیگری، بعضی از عوامل از قبیل سن یادگیرنده، ماهیت فعالیت19، شخصیت20 معلم، میزان علاقه21 گروه و هدفهای درس می بایست مورد توجه قرار بگیرند. هیچ روش و امری بعنوان بهترین وجود ندارد.
3- وقتیکه سعی دارید خطاها را تصحیح و ضعف ها را برطرف کنید. به عنوان یک معلم یک مربی میبایست هربار بر روی یکی از این خطاها یا ضعف ها تمرکز کنید. دانش آموز تنها می تواند توجه خود را به دامنه محدودی از حرکت در یک لحظه بخصوص معطوف دارد. شکیبایی و پشتکار ضروری می باشند.
4- اوضاع و شرایط تربیت بدنی باید طوری کنترل شود که همه اعضای گروه بتوانند شانس تجربه نمودن و چشیدن مزه موفقیت را داشته باشند. این هدف ممکن است با تغییر دادن قوانین، استفاده از یک توپ کوچکتر، کوتاه کردن مسافت، با تطبیق اندازه وسایل ورزشی با توان فرد تحقق پذیرد.
5- طرح ریزی و نحوه اجرای مهارتها از اهمیت زیادی برخوردار است. بهترین نقشه های طرح شده اگر قابل اجرا نباشد ارزشی ندارد. اجرای کامل مهارتها نیز بدون یک طرح ریزی دقیق غیرممکن است.
6- انگیزه ها عمل را آغاز، هدایت، کنترل و متوقف می کنند. معلمان و مربیان از محیطی که با تجربیات گذشته ترکیب شده کمک گرفته، تا محرک هایی برای هرآنچه که رفتار نتیجه می دهد، فراهم کنند. انگیزش کلید یادگیری سریع و اجرای مهارت عالی میباشد. این گفته مبین مطالب بالاست که " مهم نیست یک مربی چقدر می داند، مهم این است که او چقدر می تواند به بازیکنانش یاد دهد و تا چه حد می تواند آنها را وادار به عمل کند. "
7- پویش و اکتشاف قسمت مهمی از کل یادگیری22 را تشکیل می دهد. در مراحل اولیه یادگیری یک مهارت، بخصوص مهم است که به دانش آموز فرصت هایی برای کشف چیزهایی در رابطه با خود داده شود، مبارزات می توانند ارائه بشود. وظایف تکلیف گردد. و هدفها ابراز شوند. دانش آموز سپس باید فرصتی برای تلاش در توسعه روش خویش در اجرای یک هدف مشخص داشته باشد.
8- کارایی در سازماندهی کلاس ها و تمرینات باید بطور مداوم ارزیابی شود باید فعالیت هایی که باعث افزایش یادگیری و انگیزش بیشتر می شود ارائه شدند.
9- شواهد نشان می دهد که تمرین ذهنی23 می تواند نقش بسیار مهمی را در تسهیل یادگیری مهارتهای بدنی این کنند. از این رو معلم باید شاگرد را تشویق و یاری کند تا اشتباهات خود و نحوه اجرای مهارتها را تجزیه و تحلیل نموده و علل شکستها و هم پیروزیها را مشخص کند و اینگونه تجزیه و تحلیل ذهنی نباید جایگزین تمرین سنتی شود بلکه باید آن را تکمیل نماید.
10- وقتی که سهمی دارد دانش آموزی را کمک کند تا یک عادت ناپسند را اصلاح نماید. معلم موظف است که دانش آموز را در جایگزین کردن تکنیک درست نیز کمک کند. تنها کافی نیست که به شاگرد گفته شود که او اشتباه می کند بلکه باید به او نشان داده شود که چه چیزی درست و کدام مهارت صحیح است.
2-4 نکاتی در مورد مربی گری
از لابلای نوشته ها و سخنان گفته شده پندها و اندرزهای ظریف بسیاری بدست می آید. مربیان جوان ممکن است بسیاری از این نکات را از طریق خواندن و گوش دادن فرا بگیرند.
1- خوش بینی و حس توفیق در کارهای سخت میبایست هم در داخل زمین ورزش و هم در خارج از آن توسعه داده شود به شادابی، احساس تفریح و ایمان به اینکه هدفها قابل دستیابی هستند نقش بسیار زیادی در ساختن تمریناتی لذت بخش و فصل هایی موفق دارند.
2- در ورزش هایی مانند شنا، دومیدانی، و کشتی این امر برای هدف و اهمیت دارد که احساس کند از حمایت تیم برخوردار است هم تیمی ها باید در تمام اوقات " همگام " با بازیکن یا اجراکننده ای که در صحنه است حرکت نمایند. او را به هنگام آماده شدن برای مسابقه کمک کنند، بطریقی وانمود کنند که حامی او بوده، و به هر طریق ممکن به هم تیمی خود بفهمانند که او تنها نیست.
3- آمادگی فیزیولوژیکی با آمادگی روانی رابطه دارد. بعضی از روشها در مقایسه با سایر ورزشها به استقامت بیشتری نیاز دارند. با وجود این اگر یک ورزشکار احساس کند که در بهترین شرایط جسمانی نیست، احتمالاً از لحاظ روانی هم آماده نمی باشد، و مربی باید بر وجود این مسئله واقف باشد.
4- نقطه اوج مهارتها، محصول ترکیب درستی از عوامل بسیار است. طرح ریزی دقیق، شرایط جسمانی عالی انگیزش حقیقی، کامل بودن تکنیک، داشتن اطلاعات لازم در مورد تاکتیک ها و استراژی بازی، آمادگی ذهنی، اعتقاد با ارزش بودن تلاش، تعصب، تمرکز بر روی وظیفه تحت اقدام و اعتقاد به اینکه با ایثار و منتهای تلاش، هر کاری شدنی است، همه با هم ترکیب می شوند تا از تمامی منابع افراد بهره جویند.
5- یک مربی باید تکنیک های گوناگون تدریس را بکار برد. با اجرای این عمل بازیکنان را به زمینه ها و عادات یادگیری متفاوت خواهد رساند و یادگیری هر ورزشکار را تقویت خواهد کرد. آموزش در کلاس درس، تمرین، در میدان بازی، نمایش ها، تمرین ذهنی، کمک های سمعی و بصری با هم ترکیب میشوند تا به یادگیری و تدریس موثر کمک کنند.
6- ورزشکاران باید کمک نمود تا به توانائی های خود پی ببرند. مربیان می توانند بوسیله ستایش به موقع و منطقی بوسیله ارائه هدفهایی که نسبتاً بالا هستند بوسیله مقایسه اجرای مهارتهای یک ورزشکار با ورزشکار دیگری که فقط کمی از او بهتر است، بوسیله تعریف کردن از استعداد بالقوه یک ورزشکار در حضور دیگران، ورزشکاران خود را یاری نمایند.
اگر قابلیت ها و آرمانهای والای یک ورزشکار با دقت هدایت و پرورش داده شود او ممکن است در رسیدن به منابع و ماخذ قابل اطمینان کمک گردد.
3-4 استفاده از روانشناسی
بدیهی است که مفاهیم روانشناسی ارزش زیادی برای مربی ورزش و معلم تربیت بدنی دارد. با وجود این ممکن است رعایت احتیاط خوب باشد.
روانشناسی نمی تواند جانشین کار سخت، پشتکار، طرح ریزی دقیق، رهبری موثر و ارشاد دقیق کلاسها و جلسات تمرین شود. روانشناسی باید بخشی از همه اینها را تشکیل دهد.
روانشناسی نقش تکمیل کننده ندارد بلکه یک قسمت لایتجزی از تدریس، تمرین24، یادگیری و پیشرفت را تشکیل می دهد.
مفاهیم روانشناسی باید بدرستی بکار گرفته شوند، شناخت اصولی که ماخذ یادگیری25 حرکتی هستند، درک تکنیک های انگیزشی موثر، توانایی ارزیابی و استفاده از صفات شخصیتی26 گوناگون او، بها دادن به مسائل و مشکلات هیجانی27 – عاطفی28 افراد اینها همه چیزهایی هستند که برای تبدیل شدن یک مربی یا معلم به یک معلم یا مربی خبره و کارآزموده ضروری می باشند.
پذیرش و سازگاری در رابطه با تفاوتهای فردی، حساسیت نسبت به مسائل و مشکلات بهداشت روانی، و تمایل به معنی بخشیدن به فعالیتهای ورزشی در زندگی دانش آموزان در تربیت بدنی سهم بسزایی داشته و مشارکت فعال خواهند داشت.
ارزشهای حاصله از ارتباط با رهبران و مدیران ورزشی که هدف اصلی آنها خودکامیابی هر دانش آموز و هر ورزشکار است هرگز نمی تواند بطور دقیق سنجیده شود. تاثیرات آنها مانند امواج آب از طریق کسانی که با تدریس و زندگی آنها سرو کار دارند به هر سو پخش می شود.

منابع
الف) روانشناسی ورزش. دیوید. ب. فراست ترجمه عیدی علیجانی، مهوش نوربخش
ب) تربیت بدنی عمومی1، دکتر ابوالفضل فراهانی
ج) تربیت بدنی عمومی2، دکتر ابوالفضل فراهانی
د) نشریه ماهانه آموزشی و تربیتی اردیبهشت 1381، پیوند شماره 271
ه) اطلاعات علمی ماهنامه تیر 1386 شماره 9

1- Sport
2- Good Health
1- Capcity
2- Ryvandrich
3- order
6 Incentivers
7 Instincts
8 Hedonistic Drives
9 Hedonistic
10 Self- respect
11 Surplus- Energy Theory
12 Psychoanalytic Theory
13 Peak performance
14 – pride in performance
15- Humiliation
16- Revenge
17- Atonement
18 – Fred Hollowall
1- activity
2- charechtor
3- interesting
22- Learning
23- mental practice
24 – Exercise
25 – motor learning
26 – personarity traits
27 – Emotional
28 – Affective
—————

————————————————————

—————

————————————————————

31


تعداد صفحات : حجم فایل:124 کیلوبایت | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود