تارا فایل

پروپوزال بررسی تطبیقی حیوانات در قران کریم و علوم جدید



نمونه پروپوزال ارشد الهیات علوم قرآنی
عنوان فارسی پایان نامه:
بررسی تطبیقی حیوانات در قران کریم و علوم جدید
عنوان لاتین پایان نامه:
A comparative study of animals in the Quran and modern science
واژگان کلیدی فارسی:
قرآن، تفسیر علمی، حیوانات، علوم جدید
واژگان کلیدی لاتین:
Quran, Scientific interpretation, Animals, Modern science

1) نوع تحقیق: □ بنیادی □ نظری □ کاربردی □ توسعه ای
2) زمان پیش بینی شده برای انجام پایاننامه: 6 ماه

3) تعریف مساله :
انسان همیشه در پی کشف به رموز طبیعت، جایگاه خود در خلقت و هدف از زندگی بوده است.در این جست وجو پس از طی قرن ها و عبور تمدن های متنوع،ادیان الهی زندگی انسان را شکل داده اند و تا حدّ زیادی رشته تاریخ را معین کرده اند.با این که این ادیان کتاب هایی از سوی پروردگار داشتند، قرآن با همه آنان فرق دارد؛کتابی که کاملا وحیانی است و به مطالب علمی توجه دارد و از همین لحاظ مورد توجه دانشمندان غرب و شرق قرار گرفته است.
قرآن کلام خدا و تجلّی اسم جامع، محیط و اعظم حق تعالی است که همه اندیشه های حقیقت جوو خردورز را به دل سپاری فرا می خواند: "کتابٌ انزلناه الیکَ مبارکٌ لیدَبروا آیاته و لیتذکَّرِ اولوالالباب" (ص؛ 29). قرآن به عنوان پیام هدایت الهی برای انسان، همه ساحت های حیات مادی و معنوی را در بر می گیرد. در این کتاب جامع، تمام قلمروهای زندگی مادی و معنوی، فردی، اجتماعی، اخلاقی و حقوقی، دنیایی و آخرتی و جز آن ، از آغاز آفرینش و مبداشناسی تا مسیر و برنامه زندگی و سرمنزل نهایی، همه مورد توجه تشریع الهی است. فضای بی کران معارف قرآن در راستای رسیدن انسا ن ها به کمال، از جنین تا جنان و از ملک تا ملکوت و از ذرّه تا کهکشان را فرا می گیرد و در یک کلام، همه لوازم هدایت و تربیت انسان را در خود نهفته دارد: "و نزّلنا علیکَ الکتابَ تبیاناً لکلِّ شیءٍ" (نحل: 89).
از سوی دیگر، قرآن با برابر نهادن علم و برهان قطعی عقلی با وحی و نبوت آسمانی و نیز هدایت و شهود عرفانی (جوادی املی، ص 58) در جهت کشف حقایق و شناخت معارف و ارائه سه طریق به سوی مطلق علم (طباطبایی، ص 212) و نیز سرزنش کسانی که بدون بهره مندی از یکی از این راه ها به مجادله برمی خیزند (و مِن النّاسِ مَن یُجادلُ فی اللهِ بغیرِ علمٍ و لاهدیْ و لاکتابٍ منیرٍ) (حج: 22). و همچنین با تکیه بر منابع شش گانه شناخت و دعوت ضمنی به لزوم به کارگیری آنها، و نیز دعوت انسان ها به مطالعه آیات آفاقی و انفسی، به عنوان مهم ترین راه شناخت خدا، و با تکریم و بزرگداشت مقام علم و نکوهش جهل و جاهلان، ضمن ایجاد انگیزه برای کسب علم و معرفت، رویکرد علمی خود را نیز نمایان ساخته است.در احادیث متعددی قرآن به عنوان کتاب حاوی علم و اخبار و هر آنچه در جهان رخ داده و خواهد داد (کلینی، ج 1،ص 59) مطرح می شود، هرچند خرد آدمیان قادر به درک همه این علوم نباشد (کلینی، ج 1، ص 60). بنابراین، یکی از ویژگی های ممتاز و منحصر به فرد قرآن کریم، عمق و ژرفای شگفت آور آن است؛ چنان که قرآن ناطق، امام علی ـ علیه السّلام ـ درباره آن فرمود: "و بحراً لا یُدرکُ قعره" و تاریخ نشان داده است که راز جاودانگی و ماندگاری قرآن در جای زمان، تازگی و طراوت همیشگی آن برای افکار و اندیشه های بشر همین عمق و ژرفای آن است که همچون دریای بی کران، غوّاصان فکر و فهم را در خود می پذیرد و هیچ گاه به نقطه پایان نمی رساند. راز این حقیقت با عنایت به تشابه تجلّی با تجلّی کننده روشن می شود. قرآن تجلّی خداست و مخاطب آن فطرت زوال ناپذیر آدمی در هر عصر و نسل و نژاد، بدین روی، پیام های قرآن در بردارنده محتوایی ژرف، فرازمانی، فرامکانی و جهان شمول هستند. از سوی دیگر، در چند قرن اخیر و در پی رشد چشمگیر علوم تجربی در غرب، بیش ترین معارضه با کتاب های آسمانی و متون دینی به نام "علم" صورت گرفته است. با التفات به بخش های گوناگون علوم، از اخترشناسی کوپرنیک و زیست شناسی داروین گرفته، تا روان شناسی فروید، ادعا بر این بوده که برخی اکتشافات علمی، بعضی از آموزه های بنیادین کتاب های آسمانی را ابطال و یا ـ دست کم ـ تضعیف می کنند و این ادعا موجب شد که جمعی به جداکردن کامل حوزه های علم و کتاب های آسمانی روی آورند: مانند نظریات کانت، اگزیستالیست ها و پوزیتیویست ها، و عده ای دیگر به توجه و تاویل گزاره های متون دینی پرداختند تا بدین وسیله، از بی اعتباری قطعی آن و سرخوردگی متدیّنان جلوگیری کنند. در جهان اسلام نیز یکی از پرسش هایی که در ارتباط با قرآن مطرح شده مساله رابطه قرآن به عنوان آخرین و کامل ترین هدیه آسمانی و علوم، یعنی محصول تلاش فکری اندیشمندان جهان، اعم از علوم انسانی و علوم طبیعی است که از مدت ها پیش، ذهن و تفکر فرهیختگان را به خود مشغول ساخته و در عمل، افراط و تفریط هایی را در پی داشته است. به گونه ای که برخی بیش از سیصد آیه قرآن را با علوم تجربی تطبیق کرده اند (رضایی اصفهانی، ج 1، ص 15) و در بسیاری موارد، ادعای ارتباط تنگاتنگ قرآن را با علوم نموده اند و برخی دیگر هر نوع ارتباط قرآن با علوم را منکر شده و برداشت مطالب علمی از قرآن را تحمیل بر قرآن و "تفسیر به رای" دانسته اند. گرچه بی انصافی است اگر تلاش های خالصانه و اعتدال گرایانه ای که از سر دین داری و عشق خالصانه به ساحت قرآن و حسّ دفاع از حریم آن و یا در جهت اثبات اعجاز علمی آن صورت گرفته است، نادیده انگاشته شود.
از جمله یافته های علم جدید در جهت انطباق با آیات قرآن پیرامون دنیای حیوانات است. از این موارد می توان به حرام بودن گوشت خوک اشاره کرد: اِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ (بقره/173؛ نحل/115)؛ "[خدا] تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه [به هنگام سربریدن، نام] غیر خدا بر آن بانگ زده شده را بر شما حرام کرده است. به گفته دانشمندان بیماری هایی که ممکن است از خوک منتقل شود، به 450 بیماری می رسد. از این میان 57 بیماری ممکن است به انسان منتقل شود که برخی مهلک و کشنده و برخی دیگر بسیار خطرناک هستند.
در خصوص پرواز پرندگان، در میان آیاتی که به پرندگان پرداخته، دو آیه (ملک/ 19 و نحل/ 79) به یک دیگر شبیه اند که پرواز را محور قرار داده اند. در این مجال از نوشتار فرازهای این دو آیه در کنار یک دیگر و به محوریت آیه 19 سوره ملک بررسی می شود:
یکی از نکات دقیق و ظریف این است که در سه قسمت از این دو آیه به واژه دیدن (اَوَلَمْ یَرَوْا) توجه شده است. در ابتدای دو آیه و انتهای یکی از آنها که صفت "بصیر" را برای خداوند انتخاب می کند، شگفتی آن در ارتباطی است که بین این خصوصیت و پرواز وجود دارد، چرا که بشر پرواز خود را مدیون نگاه به پرندگان است. اکنون نیز این روش از کارآمدترین روش های پژوهش در این زمینه است.
دستاوردهایی پیرامون سیر زندگی زنبور عسل و نحوه ی تولید عسل و ارزشمندی آن، خلقت شـتـر، تکلم مورچه ها، خانه عنکبوت و.. را هر یک دلیلی بر اثبات حقانیت کلام حق می باشد. در این رساله سعی بر بحث جامع در خصوص این کشفیات و انطباق آن ها با آیات قرآن خواهیم داشت
4) سوالهای تحقیق
4-1 ) سوالهای اصلی :
– رابطه ی متقابل علوم جدید در خصوص حیوانات با آیات قرآن را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا با هم ارتباط دارند؟
– آیا انطباق آیات قرآن با یافته‏های جدید علوم تجربی در خصوص عالم حیوانات، اثباتگر اعجاز علمی قرآن است؟
5) فرضیه ها: ( هر فرضیه به صورت جمله خبری نوشته شود.)
5-1) فرضیه های تحقیق:
– علوم تجربی قطعی نیست و نظریه های آن ها متزلزل است و بعد از مدتی تغییر می یابد و صحیح نیست که قرآن را با علوم متزلزل و غیر قطعی تفسیر کنیم; زیرا بعد از مدتی که آن نظریه ها تغییر کند، مردم در مورد بیانات قرآنی شک می کنند و ایمان آنان متزلزل می شود.
– با توجه به نظر اغلب مفسرین می توان با یافته های جدید علوم در خصوص حیوانات اثباتگر اعجاز علمی قرآن شد.
6) ضرورت انجام تحقیق:
آشنایی با بعد علمی اعجاز قرآن، در دلهای مسلمانان اثر بلیغی برجای می گذارد؛ زیرا وقتی این حقایق درخشان را در کتابی که به آن ایمان دارند ببینند، ابهت و عظمت این کتاب، بیش از پیش در اعماق جان و روانشان رسوخ یافته و موجب تمسک بیشتر آنها به آموزههای این کتاب هدایت و نور خواهد گردید.
در عصر حاضر که با انکشاف ظرفیت ها و تبلور ابزارهای معلوماتی، روند مبادلهء علوم و معارف از سیّالیتی ویژه برخوردار گردیده است، پخش اندیشههای تردید برانگیز پیرامون حقانیت رسالت های آسمانی و از آن جمله رسالت محمدینیز رواج و رونق روز افزون یافته است. طبیعی است که مقابله با این موج فقط با زبان علم میسر است. بنابراین ارائه حقایق علمی از سوی یک پیامبر امّی و کتاب نخوانده، آن هم در عصری که هیچ نشانه ای از انکشاف علوم تجربی در آن وجود نداشته است می تواند بستری مناسب برای اقناع منصفان قرار گرفته و گواه قاطع راستی و درستی رسالت اسلام باشد و هم از این روی به عنوان سدّی استوار در برابر این موج ستیزنده بایستد.
گشودن مبحث اعجاز علمی قرآن کریم، زمینهیی روشن برای معطوف ساختن نگاه ها به وجههء علمی کلیّت اسلا م است؛ زیرا وقتی قرآن به عنوان سند اصلی این دین با مقولهء علم تا بدانجا پیوند تنگاتنگ داشته باشد که بارزترین انکشافات علمی جدید را تفسیر نماید، بدیهی است که برآیند این امر، درخشش این حقیقت خواهد بود که: اساسا اسلام خود، دین علم است.
پرداختن قرآن به علوم تجربی و طبیعی می تواند بهترین مشوّق و انگیزه برای مسلمانان باشد تا مسیر پژوهشهای علمی را پی گرفته و به پیشرفت معرفتی و علمی دست یابند و بزرگترین چالش دنیای اسلام را که همانا عقب ماندگی در عرصهء علوم است درمان کنند. چنانکه این عامل نقش خود را در عصر اوّلیه طلایی اسلام که مسلمانان هم از نظر فهم و هم در عمل به قرآن نزدیکتر بودند به درستی ایفا کرد و جهان اسلام در دوران خلافتهای اموی و عباسی شاهد یک رستاخیز علمی فراگیر گشت؛ به طوری که رنسانس اسلامی پیش درآمدی برای رنسانس اروپا شد و تمدن اسلامی با دو ویژگی "معنویت" توام با "مدنیت" پا به عرصهء وجود گذاشت.
اعجاز علمی قرآن کریم، ابزار موثر نوینی برای آشنا ساختن غیر مسلمانان به حقیقت اسلام است که می تواند پنجرهء جدیدی به سوی افقهای این دین به رویشان بگشاید. از آن روی که عصر، عصر علم است و زبان دعوت در عصر علم هم چیزی جز از سنخ علوم نتواند بود. به همین دلیل است که هر جا مسلمانان با زبان علم سخن گفته اند، گوشهای شنوای بیشتری برای این پیام روشنی بخش دل و جان یافته اند. پس پرداختن به بُعد علم در قرآن میتواند حقیقت فراموش شدهای را احیا نماید و آن این است که تعریف حقیقی اسلام آن چیزی نیست که غرض ورزان با قراردادن آن تحت تابلوی خشونت، از آن ارائه می کنند.

7) سابقه تحقیق
باید گفت اعجازها و شگفتی های قران کریم در زمینه جانوران و حیوانات و زیست شناسی، هم چون سایر مباحث میان رشته ای علم و دین، اکثرا به صورت بخشی از کتاب ها و آثار در کنار سایر بخش های مربوطه مانند کیهان شناسی، زمین شناسی و.. تدوین شده و اثری را به وجود آورده اند، بنابراین یکی از راه های آشنایی با این مقوله پی گیری موضوع در کتاب های است که با عناوینی چون اعجاز علمی نگاشته شده اند. این مطلب جدای از تفاسیری است که در ذیل آیات مربوطه به هر موضوع پرداخته اند.
روایات متعددی وجود دارد که به تفسیر آیات علمی پرداخته است. به عنوان مثال شیخ طوسی در کتاب تفسیری خود تبیان در بیش از پانزده مورد به مباحث زیست جانوری پرداخته است. ایشان در آیه 26 سوره بقره از امام صادق (ع) نقل می کند: داوند به پشه مثال زد، زیرا با این کوچکیش آنچه در فیل خلق شده در او خلق شده و علاوه بر آن دو عضو زیادتر هم دارد (شیخ طوسی، ج 1، ص 111). این رویات در مجامع و تفاسیر روایی همچون (فیض کاشانی، ملامحسن، م 1091 ق، تفسیر صافی)، (عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، م 1112 ق، نورالثقلین) و .. ذیل آیات مربوطه گردآوری شده اند. بعد از تبیان شیخ طوسی، مجمع البیان (طبرسی، م 560 ق) نیز حداقل در بست مورد به حیوانات می پردازند از جمله درباره ساخته شدن شیر (ج 6، ص 572، ذیل آیه 66 نحل)؛ زنبور عسل و وحی فرستادن به او (همان ص 573، ذیل آیه 68 سوره نحل)، خلقت موجودات از آب و انواع آن ها و داستان مورچه و هدهد در سوره مبارکه نمل (همان/335، ذیل آیات 16 تا 28 سوره نمل).
گفتنی است تا پیش از دوران معاصر اگه چه اعجاز یا شگفتی هایی از رابطه قرآن و علم در تفاسیر به چشم میخورد. اما به دلیل این که علوم طبیعی و رابطه آن با قران دغدغه اصلی مفسران نبوده، این روند تقریببا نمودار یک نواختی را نشان می دهد، اما به دلیل تحولات علمی- اجتماعی در دوران اخیر، فصل جدیدی در زمینه علم و دین گشوده شد که منجر به انتشار کتب، مقالات و برگزاری همایش های متعددی در این باره شده است.
پاکدامن (1388) در پایان نامه خود تحت عنوان بهداشت تغذیه در قرآن و حدیث، حرام بودن گوشت خوک بر طبق آیات قران را با توجه به دستاوردهای علمی اثبات کرده است. در چهار آیه از گوشت خوک سخن به میان آمده است و چهار بار به حرمت آن تصریح شده است.
اِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ (بقره/173؛ نحل/115)؛ "[خدا] تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه [به هنگام سربریدن، نام] غیر خدا بر آن بانگ زده شده را بر شما حرام کرده است".
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ (مائده/3)؛ "بر شما حرام شده است: (خوردن) مردار و خون و گوشت خوک".
قُلْ لا اَجِدُ فی ما اُوحِیَ اِلَیَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ یَطْعَمُهُ اِلاَّ اَنْ یَکُونَ مَیْتَهً اَوْ دَماً مَسْفُوحاً اَوْ لَحْمَ خِنزیرٍ فَاِنَّهُ رِجْسٌ اَوْ فِسْقاً اُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَاِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحیمٌ (انعام/145)؛ "بگو: در آنچه به سوی من وحی شده، هیچ (غذای) حرامی بر خورنده ای که آن را می خورد، نمی یابم؛ جز اینکه مرداری باشد یا خونِ ریخته شده، یا گوشت خوک، چرا که این(ها) پلید است، یا (حیوانی که) از روی نافرمانی، [به هنگام سر بریدن، نامِ] غیر خدا بر آن بانگ زده شده است. و[لی] کسی که ناچار شود، در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد، پس (گناهی بر او نیست چرا)؛ که پروردگارت، بسیار آمرزنده [و] مهرورز است".
زیان های گوشت خوک از منظر علمی
به گفته دانشمندان بیماری هایی که ممکن است از خوک منتقل شود، به 450 بیماری می رسد. از این میان 57 بیماری ممکن است به انسان منتقل شود که برخی مهلک و کشنده و برخی دیگر بسیار خطرناک هستند.
دکتر فهمی مقصود در این باره می نویسد: "خوک به تنهایی 27 بیماری وبایی را به انسان منتقل می کند. در برخی بیماری های دیگر نیز گرچه سایر حیوانات هم ناقل به شمار می آیند، اما مبدا ایجاد آن بیماری ها خوک است. اینها گذشته از بیماری هایی است که خوردن گوشت خوک به انسان منتقل می کند؛ مانند تصلب شرایین، ضعف حافظه، عقیم شدن، التهاب مفاصل، انواع سرطان ها، و… به مرور زمان قطعاً تعداد این بیماری ها افزایش خواهد یافت و پیشرفت علوم در سال های آینده بیماری های جدیدی را که خوک به انسان منتقل می کند، کشف خواهد کرد" (الاعجاز التشریعی فی تحریم الخنزیر، 6).
نکته جالب توجه آن است که بیماری های خطرناک گوسفند و گاو غالباً باعث تلف شدن حیوان می شود، اما خوک، اکثر بیماری ها را نگه می دارد و موجب مرگ او نمی شود (پاک نژاد، اولین دانشگاه، آخرین پیامبر، 37 به نقل از: پاکدامن، بهداشت تغذیه در قرآن و حدیث، 121).
نمونه هایی از تطبیق قرآن با برخی مطالب علمی در آثار دانشمندانی همچون: ابو حامد غزالی (احیاء علوم دین، ج 1، ص 289) ، امام فخر رازی (جواهر القرآن، ص 25) ، بدر الدین محمد بن عبدالله زرکشی (البرهان فی علوم القرآن، ج 2، ص 28)، جلال الدین سیوطی، علامه مجلسی (محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، ج 2، ص 289) و ملاصدار مشاهده می شود . اما طرفداران رسمی و سرسخت تفسیر علمی قرآن در یک قرن اخیر عبارت اند از:
سید عبدالرحمن کواکبی (م: 1320 ق) در کتاب طبایع الاستبداد و مصارع الاستعباد در موارد متعددی به انطباق قرآن با علوم تجربی پرداخته و برای جدا شدن ماه از زمین (بر طبق نظریات کیهان شناسی) به آیه 41 سوره رعد و آیه 1 سوره قمر استدلال کرده است (طبایع الاستبداد و مصارع الاستعباد، ص 43).
طنطاوی (م: 1862 م) صاحب تفسیر الجواهر فی تفسیر القرآن که تفسیر او را می توان اوج استفاده از علوم در تفسیر قرآن نامید .
8) هدف ها:
1- با نگاهی به میراث علمی گرانسنگ تاریخ تفسیر و علوم قرآن، این واقعیت در همان بادی امر به دیده میآید که حجم عظیم تفاسیر قرآنی از نخستین تفسیر جامع قرآن کریم – تفسیر طبری – گرفته تا آخرین تفاسیری که در اوایل نیمهء اول قرن سیزدهم هجری تالیف شده است، کتاب هایی اند که هیچ یک آنها نه تماماً و به طور همه جانبه در بُعد تبیین اعجاز علمی قرآن کریم پاسخگوی داده ها و دریافتهای نوین از آیات قرآن میباشند و نه عمدتاً جوابگوی همهء مطالبات مخاطبان حال حاضر قرآن کریم. دلیل آن به طور روشن در این نکته متبارز است که قرآن در عین اینکه فرا زمانی، فراجهانی، فرا تاریخی و فراتر از تحولات مقطعی می باشد اما برای همیشه با زمان و سیر تحولات و انکشافات زندگی و جهان در حال حرکت و سیّالیّت است چرا که کتاب همیشهء خدای متعال برای همیشهء بشر می باشد. حال آنکه تجارب و برداشتهای بشری غیر ماثور، همواره در معرض نسخ، انجماد و ایستایی قرار دارند و چه بسا اگر از پارهء جهات به کلّیت یک موضوع ناظر باشند، اما در بُعدی دیگر نتوانند افقهای جدید را تماماً برتابانند.
2- تفسیر آیات علمی قرآن از منظر علم جدید و همراه و همپا با انکشافات زمان در واقع همان تداوم پیام و اعجاز قرآن در عرصهء بخشندگی مفهومی و معرفتی است. البته این امر مسئولیّت قرآن پژوهان مسلمان را در عصر حاضر که عصر انفجار معرفتی و معلوماتی بشر است دوچندان می سازد. رسالهء حاضر کوششی متواضعانه در این راستا خواهد بود.
3- قوانین و برنامه های دینی برای جامعهء بشری همواره از حکمتهایی ارزنده برخوردار می باشند که شارع حکیم، فهم بسی از این حکمتها را به عقل بشر وا گذاشته است. روشن است که عقل فقط از دریچهء علم می تواند به این رموز پی ببرد. پس تفسیر آیات علمی قرآن کریم خود رازگشای حکمتهای قرآنی میباشد. مانند آنچه که علم جدیداً از حکمتهای روزهء رمضان، زیانهای گوشت خوک، شراب و امثال آن پرده برداری نموده است. این رساله نیز در بسی از عناوین خود همین هدف را دنبال خواهد کرد.
4- استحکام تهدابهای ایمانی در دلهای مسلمانان از طریق بارورسازی اندیشهء آنها با مفاهیم و حقایق علمی برخاسته از متن و روح قرآن، هدفی والا و گرانمایه است که جامعهء علمی بویژه نهادهای اکادمیک باید در جهت آن گامهای برازندهای بردارند. بدون تردید یکی از زمینه های این استحکام و باروری، بیان امتداد و پیوستگی برهانهای قرآن از عصر رسالت تا عصر اکتشافات علمی و تا فراسوی آن میباشد. پس اگر معاصران پیامبر اکرمبسیاری از معجزات ایشان را به چشم سر دیده اند اینک خدای عزّوجلّ به مردم عصرما و عصرهای دیگر، معجزات روشن قرآن را که متناسب با ایجابات عصرشان نیز میباشد نشان داده و از این طریق راهی به سوی درک بیشتر حقانیّت قرآن میگشاید. این یکی دیگر از اهدافی است که رسالهء حاضر به دنبال تحقّق آن می باشد.
خدای متعال نگرش در پدیده های هستی را که علوم تجربی بر بنیاد آن استوار اند، راهی به سوی ایمان به خود و ارزشهای دین خویش قرار داده است، اما گاه دیده شده که این نگرش در محیط های سنّتی دینی و مراکزی که از آن نمایندگی میکنند نه تنها به زاویهء افول پیوسته است بلکه حتی به نوعی دغدغه آمیز نیز با آن تعامل می شود. از این است که پیوند میان جامعهء سنّتی دینی و کانونهای روشنفکری که دانشگاه، محور آنها محسوب میشود گاه دچار گسست و گاه انقطاع کامل گردیده است. طبیعی است که محیطهای اکادمیک از این نظر که بتوانند این گسلها را به شیوهء اصولی مرمّت نمایند، مسئولیّت سنگینی بر عهده دارند. پس این رساله شاید بتواند نگاه طالب العلمی را که از محیط سنّتی با افقی بسته به پوهنخی های شرعیّات گام میگذارد نسبت به مقولهء ارتباط علوم جدید با نصوص دینی، متحوّل گردانیده و ب آیینه داری از همسنخی دو مقولهء "علم" و "دین"، نشان دهد که خاستگاه "علم" و "دین" هردو، یک چیز بوده و هردو در نهایت یک هدفمندی را دنبال می کنند.
9) کاربردهای متصور از تحقیق:
– اثبات حقانیت قران
– تفسیر آیات
10) مراجع استفاده کننده از نتیجه پایاننامه:
دانشگاه ها، دانشجویان، مفسرین، عموم مردم
11) روش انجام تحقیق:
این رساله با مراجعه به کتب و مقالات علمی و انطباق آن ها با آیات قرآن، مصاحبه با مفسران قرآن انجام خواهد گرفت.

11-1) روش و ابزار گردآوری اطلاعات:
متن قران
تفسیر قرآن
علوم قرآن
مجلات و مقالات قرآنی
کتابانه و کتابشناسی قرآن
پایان نامه های قرآنی
اخبار قرآنی
پرسش و پاسخ قرآنی

12) قلمرو تحقیق (زمانی، مکانی، موضوعی):
12-1) قلمرو زمانی:
کلیه دستاوردهای علمی پیرامون آیات قرآن از ابتدای اسلام تاکنون
12-2) قلمرو مکانی:
دستاوردهای علمی پیرامون حیوانات
12-3) قلمرو موضوعی:
تطابق دستاورهای علم جدید با آیات قرآن پیرامون حیوانات

15) فهرست منابع و مآخذ (فارسی، غیر فارسی) مطابق دستورالعمل نگارش پایاننامه
1. احیاء علوم دین، باب رابع از ابواب آداب تلاوت قرآن، ج 1، ص 289 .
2. بحارالانوار، ج 57، ص 5 .
3. البرهان فی علوم القرآن، ج 2، ص 181 .
4. پاکدامن، محمدطاهر (1388ش)، بهداشت تغذیه در قرآن و حدیث، پایان نامه کارشناسی ارشد، قم: مجتمع عالی امام خمینی.
5. جواهر القرآن، فصل پنجم، ص 25 .
6. الجواهر فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 84- 89 .
7. سوره بقره (48) آیه 67- 72 .
8. طبایع الاستبداد و مصارع الاستعباد، ص 43- 46 .
9. طبرس، فضل بین حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق: با مقدمه محمد جواد بلاغی، چاپ سوم، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 ش.
10. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق: با مقدمه شیخ آغابزرگ تهارنی و تحقیق احمد قصیر عاملی، دار احیاء التراث العربی، بیروت بی تا
11. عبدالله جوادی آملی، علوم انسانی، اسلام و انقلاب فرهنگی، ص 58.
12. فخرالدین رازی، محمد بن عمر (1420ق)، مفاتیح الغیب، بیروت: داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم.
محمد بن یعقوب کلینی، اصول افی، ج 1، ص 59، باب "الرد الی الکتاب و السّنه و انِّه لیس شیءُ من الحلال و الحرام و جمیع ما یحتاج الناس الیه الا و قد جاء فیه او سنه.
13. محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، تفسیر القرآن الکریم، ج 2، ص 289، 293 .
14. محمدحسین طباطبائی، تفسیر المیزان، ج 28، ص 212.
15. محمدعلی رضایی اصفهانی، اعجاز علمی قرآن، ج 1، ص 15.
16. مصطفی محمود، فهمی، "الاعجاز التشریعی فی تحریم لحم الخنزیر"، برگرفته از سایت الهیئه العالمیه للاعجاز العلمی: www.eajaz.org

ز) جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق از نظر دانشجو:
مطالب پیرامون اعجاز علمی قرآن و همچنین تفسیر قرآن با استفاده از علوم جدید زیاد است اما در خصوص انطباق این علوم با آیات قرآن در خصوص حیوانات هنوز هیچ منبع علمی ثبت نشده است.

14


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود