پرسشنامه نگرش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی (سیدتقوی، 1386)
ردیف
عبارات
کاملاً مخالفم
تا حدودی مخالفم
کمی مخالفم
نظری ندارم
کمی موافقم
تا حدودی موافقم
کاملاً موافقم
1
می توانم به طور فعال در محیط یادگیری الکترونیکی بیاموزم
2
فرصتهای زیادی برای ایجاد دانش در محیط یادگیری الکترونیکی دارم
3
آموزش مستقیم هایپرتکست می تواند انگیزه یادگیری مرا افزایش دهد
4
می توانم به طور فعال در محیط یادگیری الکترونیکی با دیگران بحث و گفتگو کنم
5
می توانم به طور فعال آموزش مستقیم رایانه ای را بخوانم
6
می توانم اطلاعات را در محیط یادگیری الکترونیکی به طور فعال بیابم
7
محیط یادگیری الکترونیکی مهارتهای فکری مرا بهبود می دهد
8
محیط یادگیری الکترونیکی مهارتهای حل مسئله مرا افزایش می دهد
9
محیط یادگیری الکترونیکی ابعاد مختلف برای حل مسئله ها را پیشنهاد می کند
10
تصاویر رنگی را در آموزش مستقیم رایانه ای دوست دارم
11
آموزش ویدئویی را در آموزش مستقیم رایانه ای دوست دارم
12
آموزش مستقیم رایانه ای را به شکل انیمشینی دوست دارم
13
پیشنهادها و کمک آموز شدهندگان را در محیط یادگیری الکترونیکی دوست دارم
14
صدا و تصویر آموزش دهندگان را در محیط یادگیری الکترونیکی دوست دارم
15
آموزش چندرسانه ای مستقیم را در محیط یادگیری الکترونیکی دوست دارم
معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه دارای 15 سوال بوده و هدف آن بررسی نگرش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی از ابعاد مختلف (یادگیری الکترونیکی به عنوان محیط یادگیری مستقل، یادگیری الکترونیکی به عنوان یک محیط یادگیری موثر، یادگیری الکترونیکی به عنوان محیط آموزش چند رسانه ای، استادان به عنوان راهنمای یادگیرندگان) است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت 7 گزینهای بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است.
گزینه
کاملاً مخالفم
تا حدودی مخالفم
کمی مخالفم
نظری ندارم
کمی موافقم
تا حدودی موافقم
کاملاً موافقم
امتیاز
1
2
3
4
5
6
7
پرسشنامه فوق دارای 4 بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است.
مولفهها
تعداد سوالا مربوط به هر مولفه
یادگیری الکترونیکی به عنوان محیط یادگیری مستقل
1 الی 6
یادگیری الکترونیکی به عنوان یک محیط یادگیری موثر
7 الی 9
یادگیری الکترونیکی به عنوان محیط آموزش چند رسانه ای
10 الی 12
استادان به عنوان راهنمای یادگیرندگان
13 الی 15
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نمایید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید.
روایی و پایایی:
در پژوهش سیدتقوی (1386) آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مورد نظر 92/0 بدست آمد. روایی پرسشنامه نیز مطلوب گزارش گردیده است.
***************************************
منبع:
سیدتقوی، میرعلی (1386). بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاه های دارای آموزش الکترونیکی در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال 13، شماره 1، صص 157-176.
*************************************