پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)
هدف: ارزیابی عملکرد تحصیلی از حوزه های مختلف (خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد، انگیزش)
ردیف
عبارات
هیچ
کم
تاحدی
زیاد
خیلی زیاد
1
دقیقا مشخص کرده ام که برای امتحان چه مدت باید مطالعه کنم.
2
برای عملکرد خوب در امتحان از وقت بطور مناسب استفاده می کنم.
3
برای جبران عدم موفقیت خود، شخصا برنام ریزی می کنم.
4
از ابتدای ترم برنامه مشخصی برای آمادگی در امتحانات دارم.
5
دو هفته مانده به امتحانات درسهایم روی هم انباشته می شود و فرصت کمی برای مطالعه آنها دارم.
6
از ابتدای سال تصمیم می گیرم طبق یک برنامه منظم مطالعه کنم ولی تصمیمم عملی نمی شود.
7
در امتحانات ضعیف عمل می کنم زیرا برایم دشوار است در یک وقت محدود برنامه کاری خود را تنظیم کنم.
8
من بیش از حد مطالعه را به تاخیر می اندازم.
9
هیچ عامل غیر پیش بینی ای نمی تواند برنامه من برای مطالعه درسهایم را به هم بریزد.
10
هر زمان که فرصتی پیش می آید مطالب درسی را مطالعه می کنم.
11
برای موفقیت در امتحان، فعالیت های کلاسی را منظم و با دقت انجام می دهم.
12
در شروع امتحانات دچار اضطراب می شوم.
13
در زمان امتحانات برانگیخته می شوم.
14
هنگامی که خود را به خوبی برای امتحانات آماده کرده ام باز هم احساس اضطراب شدید می کنم.
15
به دلیل اینکه بی قرارو بی حوصله هستم، نمی توانم در امتحانات تمرکز داشته باشم.
16
هنگامی که یک امتحان مهم در پیش دارم، وحشت زده می شوم.
17
وقتی در جلسه امتحان قرارمی گیرم آنقدرعصبیو سردرگم می شوم که نمی توانم با حداکثر توانائیم به سوالات پاسخ دهم.
18
هنگام مطالعه برای امتحان ذهنم پریشان می شود.
19
نگرانی من در مورد خوب امتحان ندادن در جلسه امتحان، من را به هم می ریزد.
20
نگرانی من در مورد امتحان به دست آوردن نمره خوب است.
21
هدف اصلی من درامتحان به دست آوردن یک شغل مناسب است.
22
انگیزه اصلی من در امتحان صرفا مطالعه برایامتحانات است.
23
آنقدرتمایل دارم وقتم را با دوستانم بگذرانم که به درسم لطمه می زند.
24
حتی اگر مطالب امتحان مبهم و ملال آور باشد تا به پایان رساندن آن به کارم ادامه می دهم.
25
من فقط موضوعاتی را که دوست دارم، مطالعه می کنم.
26
انگیزه من برای آمادگی در امتحان کافی نیست.
27
برای امادگی و موفقیت در امتحان به اندازه ی کافی انرژی صرف می کنم.
28
در رسیدن به پاسخ سوالات امتحانی پشتکار لازم را دارم.
29
اطمینان دارم که توانایی های من به اندازه ای بالاتر از سطح امتحانات است.
30
شایستگی و اعتماد لازم برای امتحان را دارم.
31
اطمینان دارم که به خوبی می توانم فعالیت های لازم برای امتحان را انجام دهم.
32
من توانایی آن را دارم که در انجام کلیه امتحاناتم موفق شوم.
33
شکست قبلی ام به دلیل عدم آمادگی برای امتحان بود.
34
در مورد امتحان به اندازه کافی اعتماد به نفس دارم.
35
اطمینان دارم که تلاش من در امتحان نتیجه مورد نظر را خواهد داشت.
36
اطمینان دارم که فعالیت هایی که انجام داده ام موجب دریافت نمره مورد نظر خواهد شد.
37
هر چقدر هم که خوب درس بخوانی باز هم گرفتن نمره خوب را تضمین نمی کند.
38
گرفتن نمره خوب تا حد زیادی به شانس بستگی دارد.
39
برایم بسیار مهم است که هدف مورد نظرم در امتحان را به دست آورم.
40
از ابتدای سال فعالیت هایی را که منجر به کسب نمره بالا می شود را در نظر می گیرم.
41
اهداف امتحانی برایم بسیار با ارزش هستند.
42
هیچگاه خودم را در قید و بند هدف های از پیش تعیین شده قرار نمی دهم.
43
در طول سال از یادداشت های کلاسی استفاده می کنم.
44
در طول سال کتابهای درسی را مطالعه می کنم.
45
در طول سال از روش هایی استفاده می کنم که شانسم را برای دریافت نمره مناسب افزایش می دهد.
46
در طول سال تحصیلی بیشتر تلاش هایم متوجه به دست آوردن اطلاعات علمی در مورد رشته مورد نظرم است.
47
مطالعه صرفا برای امتحان لازم است.
48
در هنگام مطالعه در ذهن خود میزان یادگیریام از مطالب را ارزیابی می کنم.
*****************************************
روش نمره گذاری
این پرسشنامه دارای 48 سوال بوده و هدف آن ارزیابی عملکرد تحصیلی از حوزه های مختلف (خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد، انگیزش) می باشد. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه شده است:
عنوان
هیچ
کم
تاحدی
زیاد
خیلی زیاد
امتیاز
1
2
3
4
5
البته این شیوه نمره گذاری درمورد سوالات شماره 8، 23، 26 و 33 معکوس شده و به صورت زیر در خواهد آمد:
عنوان
هیچ
کم
تاحدی
زیاد
خیلی زیاد
امتیاز
5
4
3
2
1
این پرسشنامه دارای 5 بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و شماره سوال مربوط به هر بعد ارائه گردیده است:
بعد
سوالات مربوطه
خودکارآمدی
29، 30، 31، 32، 33، 34، 35، 36
تاثیرات هیجانی
12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19
برنامه ریزی
1، 2، 3، 4، 8، 9، 10، 11، 40، 43، 44، 45، 46، 48
فقدان کنترل پیامد
5، 6، 37، 38
انگیزش
20، 21، 22، 23، 24، 25، 26، 27، 28، 39، 41، 42، 47
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات آن بعد را با هم محاسبه نمائید.
نکته: پس از محاسبه مولفه ها، جهت محاسبه ی نمره کل عملکرد تحصیلی باید سوالات رمبوط به مولفه های تاثیرات هیجانی و فقدان کنترل پیامد معکوس شده و سپس با نمره ی سایر مولفه ها جمع شود. ضمنا سوال شماره ی 7 نمره نمی گیرد.
در پرسشنامه عملکرد تحصیلی، 5 عامل که عبارتند از: خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد، انگیزش مورد مقایسه قرار گرفته اند. به هر یک از این عامل ها نمره ای اختصاص یافته است که به ترتیب 5 و 4 و 3 و 2 و 1 می باشد و بر این اساس نمره کمتر از 53 نشان دهنده خودکارآمدی ضعیف و نمره بالاتراز 85 نشان دهنده هودکارآمدی قوی می باشد. نمره کمتر از 28 بیانگر تاثیرات هیجانی ضعیفو نمره 53 به بالا بیانگر تاثیرات هیجانی قوی می باشد. نمره کمتر از 11 بیانگر برنامه ریزی ضعیفو نمره بالاتراز 23 بیانگر برنامه ریزی قوی می باشد. نمره کمتر از 6 بیانگر کنترل پیامد ضعیف ونمره بالاتر از 13 بیانگر فقدان کنترل پیامد قوی می باشد. نمره کمتر از 14 بیانگر انگیزش ضعیفو نمره بالاتر از 24 بیانگر انگیزش قوی می باشد. نمره کمتر از 120 بیانگر عملکرد تحصیلی ضعیف و نمره بالاتر از 175 بیانگر عملکرد تحصیلی قوی و نمره بین 174-121 بیانگر عملکرد تحصیلی متوسط می باشد.
روایی و پایایی
در پژوهش درتاج (1383) روایی محتوای این پرسشنامه توسط نظر اساتید مورد تایید قرار گرفت. همچنین روایی سازی این مقیاس توسط روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه هم توسط روش آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرارگرفت که نتایج آن در جدول زیر ارائه گردیده است:
بعد
الفای کرونباخ
خودکارآمدی
92/0
تاثیرات هیجانی
73/0
برنامه ریزی
93/0
فقدان کنترل پیامد
64/0
انگیزش
73/0
کل
74/0
*************************************
منبع: درتاج، فریبرز، (1383)، بررسی تاثیر شبیه سازی ذهنی فرآیندیو برآیندی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، ساخت و هنجاریابیآزمون عملکرد تحصیلی، پایان نامه دکتری، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
*************************************