پرسشنامه سواد یادگیری مادام العمر (لی و تسای ، 2007)
ردیف
عبارات
کاملاً مخالفم
مخالفم
موافقم
کاملاً موافقم
1
با توجه علایقم، میدانم که در چه زمینههایی باید رشد پیدا کنم.
2
همواره به دنبال خودشناسی و خودکامیابی هستم.
3
تواناییهای خودم را جهت تحقق بخشیدن به برنامهها و فرآیندهای یادگیری میشناسم.
4
نقاط قوت و ضعف خودم را در فرآیند یادگیری میشناسم.
5
نیازهای یادگیری خودم را در مسیر پیشرفت شخصیام میشناسم.
6
ضرورت مشارکت در یادگیری را درک میکنم.
7
اصرار زیادی بر یادگیری دارم.
8
اطلاعات موردنیاز برای یادگیری را میشناسم.
9
عمیقاً معتقدم بین یادگیری مادامالعمر و پیشرفت در زندگی شخصی رابطه وجود دارد.
10
نسبت به یادگیری چیزهای جدید کنجکاو هستم.
11
معتقدم راههای مختلفی برای یادگیری مادامالعمر وجود دارد.
12
فعالیتهای یادگیری برای من جذابیت دارد و من به آنها نیاز دارم.
13
مهارتهای پایه گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را دارا هستم.
14
توانایی کاربرد مفاهیم و مهارتهای ریاضی را دارم.
15
تواناییهای مفهومسازی و تفکر انتزاعی را دارم.
16
توانایی استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات را دارم.
17
توانایی جستجوی اطلاعات مورد نیاز خودم در انواع مختلف رسانههای الکترونیکی را دارم.
18
توانایی جستجوی اطلاعات موردنیاز خودم در کتابخانه را دارم.
19
میتوانم برنامههای یادگیری مبتنی بر نیاز خودم طراحی کنم.
20
میتوانم اهداف یادگیری خودم را به روشنی تدوین کنم.
21
میتوانم فعالیتهای یادگیری خودم را بر مبنای نتایج یادگیری گذشتهام سازماندهی کنم.
22
میتوانم با توجه به مراحل مختلف رشد، اهداف یادگیری مختلفی را دنبال کنم.
23
میتوانم ایدههای خودم را به طرق مختلف )مثل راهنمای خواندن، چارت ترسیمی، یادداشتبرداری و غیره( سازماندهی کنم.
24
مدام راجع به موضوعات یاد گرفته شده پرس و جو میکنم.
25
برای افزایش کارایی یادگیری خودم، میتوانم در موقعیتهای مختلف از مهارتهای یادگیری استفاده کنم.
26
توانایی استفاده از تجربیات یاد گرفته شده برای حل مسائل را دارم.
27
توانایی استفاده از روشهای مختلف (مثل کلیدواژه، نشانه گذاری و یادداشت برداری) برای به خاطر سپردن مطالب را دارم.
28
از همه انواع منابع یادگیری استفاده میکنم.
29
توانایی انتخاب اطلاعات مناسب برای یادگیری را دارم.
30
در تحلیلها و قضاوتهای خودم از منابع مختلف استفاده میکنم و اطلاعات مختلف را تلفیق میکنم.
31
اطلاعات یاد گرفته شده را به طرق مختلف تلفیق میکنم.
32
هنگامیکه در فرآیند یادگیری با مشکلی مواجه میشوم از منابع مختلفی کمک میگیرم.
33
بخشی از وقت آزادم را به فعالیتهای یادگیری اختصاص میدهم.
34
هر روزه در حال یادگیری هستم.
35
توانایی مشارکت در یادگیری و عمل به برنامههای یادگیری شخصی را دارم.
36
توانایی مدیریت زمان مبتنی بر نیازهای خودم را دارم.
37
توانایی ابراز صریح عقاید خودم در جمع را دارم.
38
توانایی یادگیری از تجربیات مختلف دیگران را دارم.
39
در مورد اهداف یادگیری با دیگران بحث میکنم.
40
برای انجام کارها با دیگران همکاری میکنم.
41
منابع یادگیری را با دیگران به اشتراک میگذارم.
42
توانایی تامل در مورد روشها و نتایج یادگیری خود را دارم.
43
کارایی یادگیری خودم را مورد ارزیابی قرار میدهم.
44
توانایی استفاده از نتایج یادگیری به منظور ارزیابی اهداف یادگیری را دارم.
45
توانایی استفاده از نتایج یادگیری به منظور بهبود کیفیت یادگیری را دارم.
46
توانایی کاربرد دانش یاد گرفته شده در موقعیتهای مختلف را دارم.
47
توانایی تبدیل نتایج یادگیری به دانش سودمند را دارم.
48
توانایی استفاده از دانش یاد گرفته شده برای برنامهریزی یادگیری در آینده را دارم.
49
توانایی کاربرد دانش کسب شده برای حل مسائل پیشرو را دارم.
معرفی پرسشنامه:
پرسشنامه سواد یادگیری مادامالعمر در سال 2007 توسط لی و تسای ساخته شده و دارای 49 سوال بوده است. این پرسشنامه شامل یازده خرده مقیاس و سه حوزه (ورودی، فرایند و خروجی) است. برای استفاده و رواسازی و به دست آوردن روایی محتوایی در نمونه ایرانی، ابزار به فارسی ترجمه و به دنبال آن از یک متخصص زبان انگلیسی درخواست شد که آن را به انگلیسی برگردانند. تفاوت موجود بین نسخههای انگلیسی و فارسی ارزیابی شد. از طریق فرایند مرور مکرر این تفاوتها به حداقل ممکن کاهش یافت. بعد از آن توسط شش نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و یکی از اساتید رشته زبان ترجمه مورد تائید قرار گرفت و پس از بررسی سایر گویهها پرسشنامه 49 سوالی در اختیار تعدادی از اساتید قرار گرفت. مشکلات مربوط به گویهها بررسی و رفع شد و واژگانی که مبهم بودند با نزدیکترین واژه معادلسازی شدند. این مقیاس شامل سه حوزه (ورودی، فرایند یادگیری و خروجی) و هشت مولفه و 49 گویه در طیف لیکرت است (جدول1). شیوه پاسخگویی آزمودنیها به هریک از مواد پرسشنامه به این صورت بود که آزمودنیها هر یک از گویهها را مطالعه کرده، در یک طیف کاملاً مخالفم (1)، مخالفم (2)، موافقم (3) و کاملاً موافقم (4) نظرات خود را در مورد سواد یادگیری مادامالعمر مشخص نمودند. برای جلوگیری از ریزش نمونه تعداد 350 پرسشنامه بین نمونه مورد نظر اجرا شد و در نهایت با ریزش 50 پرسشنامه 300 آزمودنی از نظر آماری تجزیه و تحلیل شد و در ادامه گویهها به شرح زیر مورد تحلیل قرار گرفتند.
روایی و پایایی:
در پژوهش اکبری و همکاران (1397) پایایی پرسشنامه به شرح متن زیر است.
***************************************
منبع:
اکبری، نرگس ؛ آیتی، محسن ؛ زارعیمقدم، علی (1397). اعتباریابی پرسشنامه سواد یادگیری مادامالعمر در دبیران دوره دوم متوسطه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، سال هشتم، شماره 31، بهار 1397، ص 191 – 216.
***************************************