پرسشنامه دلبستگی به مدرسه (موتون و همکاران، 1993)
ردیف
عبارات
کاملاً مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملاً موافقم
1
مدرسه جای من نیست.
2
احساس میکنم اغلب معلمان نمیخواهند من در کلاسشان باشم.
3
بچه های مدرسه مرا دوست ندارند.
4
مدیر مدرسه با من خوش رفتار است.
5
من با افراد زیادی در مدرسه معاشرت دارم.
6
چیزهایی (کارهایی) وجود دارند که دوست دارم در مدرسه به آنها بپردازم.
7
معلمانم از من میخواهند که در مدرسه خوب کار کنم.
8
افرادی که در مدرسه هستند مرا دوست دارند.
9
وقتی به مدرسه نمیآیم دیگر افراد مدرسه متوجه غیبت من میشوند.
10
هیچ کس در مدرسه نیست که نگران من باشد.
11
برخی از معلمانم را دوست دارم.
12
هیچ چیز مربوط به مدرسه را دوست ندارم.
13
تنها به این دلیل به مدرسه میآیم که والدینم مجبورم میکنند
14
معلمانم مرا دوست ندارند.
15
هیچ کس در مدرسه دوست ندارد با من هم صحبت شود.
16
معلمانم به حرفم گوش میکنند.
17
در مدرسه افرادی را دارم که (اصطلاحاً) از آنها آویزان شوم!
18
مدرسه را دوست دارم.
19
نگران افرادی که در مدرسه هستند میشوم.
20
هیچ کس در مدرسه مرا دوست ندارد.
معرفی پرسشنامه:
یک پرسشنامه 20 مادهای است که توسط موتون، دی وایت و گلازیر (1993) طراحی شده است و هدفش مشخص نمودن دانش آموزانی که دارای دلبستگی زیاد و کم میباشند. و روش نمرهگذاری دارای طیف پنج درجهای لیکرت از کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم= 5 میباشند. این پرسشنامه شامل سه مولفه است که عبارتند از: روابط کلی (سوالهای 3، 8، 9، 10، 15، 17 و 20)، تعلق (سوالهای 1، 2، 12، 13، 14 و 18) و دلبستگیهای خاص (سوالهای 4، 5، 6، 7، 11، 16 و 19) و ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه را 86/0 گزارش نمودهاند.
بعد از هنجاریابی در ایران:
در پژوهش پژوهنده و همکاران (1392) که هنجاریابی این پرسشنامه را انجام دادهاند تعداد عاملها از سه عامل به چهار عامل تقسیمبندی گردید که عبارتند از: روابط کلی (سوالهای 3، 8، 10، 14، 15 و 20)، تعلق (سوالهای 1، 11، 12، 13 و 18)، دلبستگیهای خاص (سوالهای 4، 7، و 9) و اهمیت داشتن (سوالهای 6، 17 و 19). ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 82/0 بدست آمد. و روایی سازه پرسشنامه مذکور نیز مطلوب گزارش گردید.
********************************************
منبع:
پژوهنده، علی ؛ فرزاد، ولیالله ؛ کدیور، پروین (1392). بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه. فصلنامه پژوهشنامه تربیتی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد)، شماره 33، صص 93-117.
*********************************************