پرسشنامه احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه (بری و همکاران، 2004)
لطفاً جملات زیر را با دقت بخوانید و یکی از چهار گزینه زیر را که به بهترین وجه ممکن احساسات شما را
بیان میکند، علامت بزنید.
ردیف
عبارات
کاملاً موافقم
موافقم
مخالفم
کاملاً مخالفم
1
احساس میکنم جزئی واقعی از این مدرسه هستم.
2
بزرگترها در مدرسه، جامعه و محله با کوچترها با احترام رفتار میکنند.
3
در مدرسه وقتی که کار خوبی انجام میدهم، مورد توجه اطرافیانم قرار میگیرم.
4
تعلق میان موضوعات درسیای که میخوانم را متوجه میشوم.
5
در هنگام نفهمیدن درس به راحتی از معلم سوال میپرسم.
6
من به مدرسهام اهمیت میدهم.
7
مطمئنم که معلمانم مرا در یادگیری حمایت خواهند کرد.
8
تکالیفم را به طور کامل انجام میدهم.
9
وقتی مشکلی دارم معلمانم به من گوش میدهند.
10
ای کاش در مدرسه دیگری بودم.
11
همه تلاشم را برای مشارکت در کارهای گروهی میکنم.
12
در این مدرسه میتوانم خودم باشم.
13
بیشتر معلمان به من کمک میکنند تعلق میان موضوعات درسی را درک کنم.
14
به یادگیری بچههای دیگر کمک میکنم.
15
معلمان با من با احترام برخورد میکنند.
16
این مدرسه موقعیتهای یادگیری برایم ایجاد میکند که برایم جالب توجه است.
17
قوانین این مدرسه باید سختگیرانهتر باشند.
18
معلمانم تمایل دارند با والدینم (سرپرستانم) همکاری کنند.
19
برای من همکاری مثبت با مدرسه در اولویت قرار دارد.
20
در هنگام انجام فعالیتهای کلاسی، معلم در صورت لزوم به من کمک میکند.
21
در جامعه و محلهام برای انجام کارها داوطلب هستم.
22
مطمئن هستم که معاونان مدرسه با روی باز به مشکلات من گوش میدهند.
23
من به صورت مفیدی در جامعه و محلهام مشارکت دارم.
24
در این مدرسه انتظاراتی را که از من دارند درک میکنم.
25
قوانین این مدرسه همیشه و همواره اجرا میشوند.
26
مدرسهام مرا برای دنیای شغلی آیندهام به خوبی آماده میکند.
27
از من برای شرکت در دورههای آموزشی پیشرفته استقبال میشود.
معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه در سال 2004 توسط بری، بتی و وات به صورت جملات مثبت در مقیاس لیکرت (از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم) طراحی شده است. پرسشنامه مذکور در سال 2004 نیز توسط بتی و بری مورد تجدیدنظر قرار گرفته است که به طور کلی دارای 6 خرده مقیاس شامل احساس تعلق به همسالان، حمایت معلم، احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه، مشارکت در اجتماع، ارتباط فرد با مدرسه و مشارکت علمی میباشد. ضریب پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 و برای مولفههای احساس تعلق به همسالان 73/0، حمایت معلم 89/0، احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه 75/0، مشارکت در اجتماع 84/0، ارتباط فرد با مدرسه 69/0 و مشارکت علمی 78/0 گزارش شده است (بری، بتی، وات، 2005). همچنین روایی سازه، همگرا و واگری پرسشنامه نیز مطلوب گزارش گردیده است.
مولفهها
تعداد سوالا مربوط به هر مولفه
احساس تعلق به همسالان
10، 16، 25 و 26
حمایت معلم
2، 5، 7، 9، 13، 15، 18، 20 و 27
احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه
1، 3، 4 و 13
مشارکت در اجتماع
11، 19، 21 و 23
ارتباط فرد با مدرسه
17، 22 و 24
مشارکت علمی
6، 8 و 14
روش نمرهگذاری:
نحوه نمرهگذاری تمامی گویهها به شکل جدول زیر خواهد بود:
گزینه
کاملاً موافقم
موافقم
مخالفم
کاملاً مخالفم
امتیاز
3
2
1
0
***************************************
منبع:
السادات مکیان، راضیه ؛ کلانتر کوشه، سید محمد (1394). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانش آموزان شهر تهران. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، دوره 5، شماره 20، تابستان 1394، صص 119-138.
*************************************