تارا فایل

پرسشنامه درگیری تحصیلی آپلتون و همکاران، 2006


پرسشنامه درگیری تحصیلی (آپلتون و همکاران، 2006)

ردیف

عبارات
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم
1
در مدرسه من، بزرگترها با دانشآموزان نسبتاً خوب رفتار میکنند.

2
در مدرسه من، بزرگترها به صحبتهای دانشآموزان گوش میدهند.

3
در مدرسه من، معلمان به دانشآموزان توجه میکنند.

4
زمانی که به معلمانم نیاز دارم آنها در دسترس هستند.

5
قوانین مدرسه نسبتاً منصفانه هستند.

6
به طور کل، معلمانم با من صادق و خوش برخورد هستند.

7
از صحبت کردن با معلمانم لذت میبرم.

8
در مدرسه احساس امنیت میکنم.

9
بیشتر معلمان مدرسه، نه تنها به عنوان یک دانشآموز بلکه به عنوان یک انسان به من علاقه دارند.

10
آزمونهایی که در کلاس من برگزار میشود به خوبی تواناییها و استعدادهای مرا ارزیابی میکند.

11
در مدرسه دانستنیهای مهمی را یاد میگیریم.

12
نمرههایی که در کلاس داده میشود به خوبی توانایی و استعداد مرا نشان میدهند.

13
آنچه در کلاس یاد میگیرم، برای آیندهام مفید خواهد بود.

14
بعد از اتمام تکالیفم، دوباره آنها را بررسی میکنم تا ببینم درست هستند.

15
بعد از انجام تکالیف، آنها را بررسی میکنم تا بدانم آنچه را که انجام میدهم، فهمیدهام.

16
یادگیری مفرح (شادیآور) است؛ زیرا موجب میشود من در بعضی چیزها بهتر بشوم.

17
دلیل آنکه در مدرسه خوب عمل میکنم ان است که سخت تلاش میکنم.

18
چه خوب است با دیگران در مورد چیزهایی که در مدرسه اتفاق میافتد، صحبت کنم.

19
سایر دانشآموزان در مدرسه به من توجه دارند.

20
در مدرسه، زمانی که به همکلاسیهایم نیاز دارم در دسترساند.

21
دانشآموزان این مدرسه مرا به سبکی که هستم دوست دارند.

22
از صحبت کردن با دانشآموزان این مدرسه لذت میبرم.

23
در مدرسه، دانشآموزان به نظرات من احترام میگذارند.

24
در مدرسه دوستانی دارم.

25
تحصیلاتم را بعد از دبیرستان ادامه میدهم.

26
ادامه تحصیل بعد از دبیرستان (رفتن به دانشگاه) مهم است.

27
تحصیل نقش مهمی در رسیدن به هدفهایم دارد.

28
تحصیلاتم فرصتهای زیادی را برایم ایجاد خواهد کرد.

29
به آینده تحصیلیام امیدوارم.

30
زمانی که به خانوادهام نیاز دارم در دسترس هستند.

31
وقتی در مدرسه مشکلی داشته باشم، والدینم برای کمک حاضرند.

32
وقتی اتفاقات خوبی در مدرسه میافتد، والدینم میخواهند از این اتفاقات باخبر شوند.

33
والدینم از من میخواهند وقتی در مدرسه با تکالیف سختی روبه رو میشوم، تلاشم را حفظ کنم.

34
فقط زمانی که والدینم به من جایزه بدهند، درسها را یاد خواهم گرفت.

35
فقط زمانی که معلمانم به من جایزه بدهند، درسها را یاد خواهم گرفت.

معرفی پرسشنامه نسخه اصلی :
این پرسشنامه توسط آپلتون و همکاران (2006) برای اندازهگیری درگیری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی در آمریکا طراحی کردند که دارای دو بعد شناختی و روانشناختی است و در مجموع شش خرده مقیاس دارد: روابط معلم – شاگرد (شامل سوالات 1- 9)، کنترل بر تکالیف مدرسه (شامل سوالات 10-18)، حمایت همسالان از یادگیری (شامل سوالات 19-24)، هدفها و آرزوهای آینده (شامل سوالات 25-29)، حمایت خانواده از یادگیری (شامل سوالات 30-33) و انگیزش بیرونی (شامل سوالات 34 و 35) است. خرده مقیاسهای روابط معلم – شاگرد، حمایت همسالان از یادگیری و حمایت خانواده از یادگیری زیرمجموعه درگیری روانشناختی و خرده مقیاسهای کنترل بر تکالیف مدرسه، هدفها و آرزوهای آینده و انگیزش بیرونی زیرمجموعه درگیری شناختی هستند. نمرهگذاری سوالات در مقیاس لیکرت پنج درجهای )کاملا موافقم = 1، موافقم = 2، نظری ندارم = 3، مخالفم = 4 و کاملا مخالفم = 5) درجه بندی شدهاند. و نمرهگذاری سوالات 34 و 35 نیز به صورت معکوس میباشد. آپلتون و همکاران (2006) برای هر یک از خرده مقیاسهای روابط معلم – شاگرد، کنترل بر تکالیف مدرسه، حمایت همسالان از یادگیری، هدفها و آرزوهای آینده، حمایت خانواده از یادگیری و انگیزش بیرونی به ترتیب آلفای کرونباخ 88/0، 80/0، 82/0، 78/0، 76/0 و 72/0 را گزارش کرده اند. و همچنین پرسشنامه از روایی مطلوب برخودار است.

روایی و پایایی:
هنجاریابی این پرسشنامه که توسط طالعپسند و همکاران (1398) انجام شده است. برای هر یک از خرده مقیاسهای روابط معلم – شاگرد، کنترل بر تکالیف مدرسه، حمایت همسالان از یادگیری، هدفها و آرزوهای آینده، حمایت خانواده از یادگیری و انگیزش بیرونی به ترتیب آلفای کرونباخ 84/0، 81/0، 81/0، 87/0، 76/0 و 84/0 را گزارش کردهاند که پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخودار است.

***************************************
منبع:
طالعپسند، سیاوش ؛ مهنا، سعید ؛ رستمی، شهلا (1398). ویژگیهای روانسجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، سال نهم، شماره 26، تابستان 1398، ص 7 – 28.
***************************************


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود