تارا فایل

پرسشنامه خودکارآمدی انضباطی گیبسون و دمبو، 1984


پرسشنامه خودکارآمدی انضباطی (گیبسون و دمبو، 1984)

ردیف

عبارات
کاملاً مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملاً موافقم
1
محیط خانه تعیین کننده اصلی رفتار دانشآموزان در کلاس درس است.

2
میتوانم از دانشآموزی که نظم کلاس را بر هم میزند در انجام تکالیفش پشتیبانی کنم.

3
میتوانم از راهبردهای قاطعانه انضباطی برای رفع تعارضات بین دانش آموزان استفاده کنم.

4
مطمئناً میتوانم دو دانشآموز پسر پایه ششم که در حال درگیری هستند را از هم جدا کنم.

5
رفتارهای دانشآموزان تحت تاثیر همسالانشان قرار دارد.

6
میتوانم در کلاس درس نظم و انضباط را برقرار کنم.

7
رفتارهای دانشآموزان در کلاس با ساختار مدیریت کلاسی مرتبط است.

8
مطمئناً میتوانم دو دانشآموز دختر پایه ششم که در حال درگیری هستند را از هم جدا کنم.

9
وقتی که یک مدیریت مقتدر وجود داشته باشد، مشکلات انضباطی مدرسه کم هستند.

10
بعضی از بچهها به سختی نظمپذیر هستند.

معرفی پرسشنامه:
این ابزار بر اساس کارهای بندورا در مورد خودکارآمدی است که توسط گیبسون و دمبو (1984) برای سنجش خودکارآمدی انضباطی تهیه شد. مقیاس ده آیتم دارد که دو بعد کارآمدی نظم شخصی (رفتارهای دانش آموزان تحت تاثیر همسالان شان قرار دارد) و کارآمدی نظم آموزشی (میتوان در کلاس درس نظم و انضباط را برقرار کنم) را در برمی گیرد. هرکدام از ابعاد پنج آیتم دارد که بر اساس طیف پنج گزینهای از کاملاً مخالفم= 1 تا کاملاً موافقم= 5 قرار دارد. کورت و اکیسی (2013) برای تعیین اعتبار پرسشنامه از روش همسانی درونی و با بهره گیری از آلفای کرونباخ استفاده کردند که این میزان برای کل مقیاس 88/0 و هر کدام از خرده مقیاس ها شامل کارآمدی نظم آموزشی 78/0 و برای کارآمدی نظم شخصی 75/0 گزارش کردهاند.

مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
کارآمدی نظم شخصی
1، 5، 7، 9 و 10
کارآمدی نظم آموزشی
2، 3، 4، 6 و 8
روایی و پایایی:
در پژوهش اکبری بلوطبنگان و همکاران (1394) ضرایب آلفای کرونباخ مولفههای کارآمدی نظم آموزشی، کارآمدی نظم شخصی و کل مقیاس به ترتیب 70/0، 70/0 و 79/0 بدست آمد. و روایی پرسشنامه مذکور نیز مطلوب گزارش گردید.
********************************************
منبع:
اکبری بلوطبنگان، افضل ؛ خسروی، معصومه ؛ احراری، عمادالدین (1394). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خودکارآمدی انضباطی (DES) در معلمان مدارس. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، سال پنجم، شماره 11، پاییز 1394، صص 161-178.
*********************************************


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود