پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون
همیشه
اکثر اوقات
گهگاهی
بهندرت
هرگز
لطفا میزان موافقت خود را با هر یک از جملات زیر علامت بزنید.
ردیف
هنگام مطالعه برای امتحان مرتبا رویاپردازی میکنم و تمرکز کردن برایم دشوار است.
1
تا لحظه ای که امکان داشته باشد، آماده شدن برای امتحانات را به تاخیر نمیاندازم.
2
سازمان دادن مطالب قبل از امتحان برایم دشوار است.
3
هنگامی که از تاریخ یک امتحان اطلاع پیدا میکنم، اجازه نمیدهم که وقت تلف شود و فورا شروع به آماده شدن میکنم.
4
هنگامی که تاریخ یک امتحان نزدیک شود، آماده شدن برای امتحان برایم دشوار است.
5
هنگامی که می بایست برای یک امتحان آماده شوم، بر روی آن متمرکز میشوم و دچار حواسپرتی نمیشوم.
6
هنگامی که آماده شدن برای امتحانات را به تعویق میاندازم، احساس بدی به من دست میدهد.
7
دوست دارم عادت تعلل ورزی و امروز و فردا کردن را در خودم تغییر دهم.
8
تکالیفم را از یک جلسه به جلسه دیگر به تعویق میاندازم.
9
هنگامی که در حال انجام تکالیف هستم، چیزهای دیگری حواسم را پرت میکنند و برایم دشوار است که آن را تا پایان انجام دهم.
10
ترجیح میدهم که ابتدا تکالیفم را انجام دهم و سپس به چیزهای دیگر بپردازم.
11
تمایل دارم که انجام تکالیفم را تا دقیقه آخر به تاخیر بیاندازم.
12
وقتی که برای مدرسه رفتن بیدار میشوم تقریبا فورا از رختخواب بلند میشوم.
13
دیر به کلاس یا مدرسه میرسم.
14
وقتی که در کلاس چیزی نمیفهمم، مطمئنم که بزودی آن را خواهم فهمید(مثلا کتابی میخوانم که آن را شرح داده باشد و یا با پرسیدن دوستم آن را خواهم فهمید).
15
پیش از اتمام رسیدن مهلت تحویل تکالیف آنها را تمام میکنم.
16
هنگامی که میبایست تکالیفم را مرور کنم، آن را به تعویق میاندازم.
17
وقتی که انجام دادن تکالیف را به تعویق میاندازم، احساس بدی به من دست میدهد.
18
دوست دارم که عادت اهمالکاری و امروزوفردا کردن در انجام تکالیف را تغییر دهم.
19
هنگامی که مجبور باشم تکلیفی را آماده کنم، مرتبا آن را به تاخیر میاندازم.
20
به محض مشخص شدن زمان انجام تکلیف، شروع به آماده کردن آن میکنم و آن را به تاخیر نمیاندازم.
21
هنگامی که تصمیم میگیرم بر روی تکلیفی کار کنم، احساس میکنم انرژی انجام دادن آن را ندارم.
22
هنگامی که برای انجام تکلیفی برنامهریزی میکنم، دقیقا به زمان و تاریخ آن پایبند هستم.
23
هنگامی که بر روی مقالهای کار میکنم، نمیتوانم روی آن تمرکز کنم و مرتبا رویاپردازی میکنم.
24
هنگامی که مجبورم تکلیفی را تا تاریخ معینی ارائه دهم، از چندین روز قبل آن را آماده میکنم.
25
هنگامی که انجام یک تکلیف را به تاخیر میاندازم، احساس بدی به من دست میدهد.
26
علاقهمند هستم که عادت اهمالکاری و امروز و فردا کردن در انجام تکالیف را تغییر دهم.
27
1-5-3) پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی
این پرسشنامه را سولومون و راث بلوم در سال (1984) ساخته و آن را مقیاس اهمال کاری تحصیلی نام نهادند، این مقیاس را دهقانی (1387) برای اولین بار در ایران به کاربرده است. این مقیاس دارای 27 گویه میباشد که 3 مولفه را مورد بررسی قرار میدهد: مولفه اول، آماده شدن برای امتحانات؛ شامل 8 سوال میباشد. مولفه دوم، آماده شدن برای تکالیف میباشد و شامل 11 گویه میباشد و مولفه سوم، آماده شدن برای مقالههای پایان ترم میباشد که شامل 8 گویه میباشد. نحوه پاسخدهی به گویهها به این صورت است که پاسخدهندگان میزان موافقت خود را با هر گویه با انتخاب یکی از گزینههای "هرگز"، "بهندرت"، "گهگاهی"، "اکثر اوقات"، و "همیشه" نشان میدهند که به گزینه "هرگز" نمره 1، "بهندرت" نمره 2، "گهگاهی" نمره 3، "اکثر اوقات" نمره 4، "همیشه" نمره 5، تعلق میگیرد. همچنین در این مقیاس گویههای "2 – 4 – 6 – 11 – 13 – 15 – 16 – 21 – 23 – 25" به صورت معکوس نمرهگذاری میشوند. نامیان و حسینچاری (1390) در تحقیقی با عنوان تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هسته کنترل ضریب پایایی پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ 73/0 به دست آوردند. دولتی (1391) نیز در پژوهشی ضریب پایایی پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ 91/0 بدست آورد. در این پژوهش از نسخه 27 سوالی استفاده شد. روایی پرسشنامه در پژوهش جوکار و دلاورپور (1386) با استفاده از روش تحلیل عاملی محاسبه شد که یافتهها بیانگر روایی مطلوب پرسشنامه بود.